• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini SC20 is buitenaards

Auteur: machielvdd, gepost 16 december 2020 om 15:16 – 9 Reacties

Lamborghini heeft weer eens een extreme Aventador-derivaat gebouwd, dit keer zonder dak of voorruit.

Aangezien een supercar niet praktisch hoeft te zijn, hebben ontwerpers veel meer vrijheid met dit soort auto’s. Je kunt zelfs het dak en de voorruit achterwege laten als je dat wilt. Dit zagen we onlangs bij de Ferrari Monza, McLaren Elva en Aston Martin V12 Speedster. Lamborghini doet ook een duit in het zakje met de SC20.

Mocht je nu denken dat Lamborghini de concurrentie aan het imiteren is: niets is minder waar. In 2012 bouwden de Italianen namelijk ook al een voorruitloze speedster: de Aventador J. Inmiddels zijn we acht jaar verder en Lamborghini is nog steeds speciale versies van de Aventador aan het bouwen. Het zal niemand verbazen dat ook de Lamborghini SC20 een verbouwde Aventador is. Wel is het koetswerk een stuk meer afwijkend dan destijds bij de Aventador J het geval was.

De twee cijfers uit de naam SC20 verwijzen simpelweg naar het jaar waarin we leven, terwijl de letters SC voor Squadra Corse staan. Mocht je geen Italiaans spreken: dat is de racedivisie van Lamborghini. Twee maanden terug hadden we deze auto al in camouflagetrim gezien op het circuit. De SC20 is dus bedoeld als circuitspeeltje, maar de auto is – net als de SC18 – wél gewoon straatlegaal. De blits maken in de betere winkelstraten kan dus gewoon met deze auto.

We kunnen natuurlijk gaan zeuren over ‘uitmelken’, maar feit is wel dat Lamborghini er werk van maakt om alle verschillende varianten een uniek uiterlijk mee te geven. Toch knap dat de inspiratie bij de ontwerpers in Sant’Agata Bolognese nog steeds niet op is. Van de koplampen en achterlichten tot aan de spiegels: ieder onderdeel is opnieuw ontworpen. Dat moet ook wel, wil je in London of Monaco nog opvallen tussen de vele Aventadors.

  • Lamborghini SC20
  • Lamborghini SC20
  • Lamborghini SC20
  • Lamborghini SC20
  • Lamborghini SC20
  • Lamborghini SC20

Qua vermogen staat de Lamborghini SC20 op gelijke voet met de Aventador SVJ. Dat betekent dat de 6,5 liter V12 770 pk en 720 Nm aan koppel levert. Verdere specificaties worden niet vermeldt, maar we gaan ervan uit dat de SC20 nog een tandje sneller is dan de SVJ. Die is al belachelijk snel met een top van 351 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 2,8 seconden.

Dan nu het slechte nieuws: er wordt maar één exemplaar gebouwd. De Lamborghini SC20 treedt daarmee in de voetsporen van de Aventador J, die ook een one-off was. We moeten iedereen die op het punt stond er een te bestellen dus helaas teleurstellen.

Ook interessant!

  • Atmosferische Lamborghini V12
    Atmosferische Lamborghini V12 keert officieel terug
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
    Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken

Nieuwste artikelen

  • Video: Vuurwerk afsteken vanuit je Golf is GEEN goed idee
  • Video: Call of Duty-oprichter overlijdt bij heftige crash met Ferrari 296 GTS
  • Peugeot brengt deze stationwagon terug onder één voorwaarde
  • Zuinigste EV op de snelweg ooit laat zien hoe hopeloos de huidige elektrische auto is
FacebookTweetPinLinkedIn

aventador, Lamborghini, squadra-corse, V12, Video

Vorig bericht: « Autobedrijven tijdens de lockdown: wat mag wel en niet?
Volgend bericht: In Laren gecrashte Ferrari FF kan nu van jou zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Loek zegt

    16 december 2020 om 15:25

    “Dat moet ook wel, wil je in London of Monaco nog opvallen tussen de vele Aventadors.”

    Ik ben bang dat deze auto het daglicht niet vaak gaat zien helaas.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      16 december 2020 om 15:34

      Vast niet, maar de Aventador J heeft zich ook wel eens in het openbaar vertoont

      Login om te reageren
  2. pyrat zegt

    16 december 2020 om 16:26

    Draagt een voorruit juist niet bij aan de aërodynamica?
    Of weegt hier het gewichtsvoordeel zwaarder?
    Lijkt mij marketing technisch vooral interessant, alhoewel het niet heel origineel is als ik het zo lees..

    Login om te reageren
  3. adyton zegt

    16 december 2020 om 16:28

    Heeft Lamborghini wel nog een ontwerp over voor de opvolger? Lijkt wel alsof ze alles nu al eens gedaan hebben met de Aventador en als ik dit model zie lijkt de inspiratie ook wel langzamerhand op te zijn…

    Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      16 december 2020 om 18:42

      @adyton: dit is gewoon van een klant die is gaan zitten met ontwerpers, is niet een officieel “model” maar gewoon een one off voor een goede klant

      Login om te reageren
  4. enricoleerdam zegt

    16 december 2020 om 17:41

    Please stop. It is already dead.

    Login om te reageren
  5. The Stig NL zegt

    16 december 2020 om 17:45

    Waar ik de Aventador J echt mooi vond, wordt ik hier toch niet echt blij van om eerlijk te zijn…

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    16 december 2020 om 18:05

    Ik vind het helemaal briljant, er is daar bij Lamborghini een afdeling die gewoon gekke onzinnige wagens in elkaar knutselt en die dan voor veel te veel geld door een man in een jurk gekocht worden. En dan begint het weer van voren af aan.

    Login om te reageren
  7. antwaarpeneir zegt

    16 december 2020 om 19:11

    Begint meer en meer op een auto uit 1 of ander futuristisch spel te lijken.. zo spijtig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North