• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan anders

Auteur: Loek, gepost 16 november 2018 om 19:52 – 10 Reacties

Afbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan andersAfbeelding Lamborghini SC18 Alston: een Centenario, maar dan anders

SC18 Alston
Is dit dan écht de laatste Aventador?

Wil je een bevestiging dat de tijd vliegt? Dan nemen we je mee naar onze onthulling van de Lamborghini Aventador. Dat is over twee maanden acht(!) jaar geleden. Na de Roadster, LP750-4 SV en SV Roadster kwam er wel wat verandering in het originele recept en gaat de auto nu als Aventador S LP740-4 door het leven. Het grote model van Lamborghini begon met een ongeblazen V12 die zo’n 691 pk en 690 Nm koppel produceerde. Dat is nu 740 pk, maar dit is wellicht één van de laatste ongeblazen V12-supercars die er is.

Aventador-S

Dat er toch nog wat reserve in zit bewijst de recent onthulde Aventador SVJ. Dit is de overtreffende trap van de SV (750 pk), wat weer de overtreffende trap is van de ‘normale’ Aventador. De SVJ is dus met recht één van de heftigste Lamborghini’s ooit. De getallen lopen op tot 770 pk en 720 Nm. De SVJ komt daarom heel dicht in de buurt van de laatste speciale Lamborghini, die zich ook baseerde op de Aventador: de Centenario LP770-4. Ook daar kwam weer een Roadster van en de SVJ zal waarschijnlijk ook dakloos gaan. Tellen we alles bij elkaar op, dan zijn er 10 verschillende smaken Aventador.

In zijn acht levensjaren is de supercar uit Ingolstadt Sant’Agata Bolognese dus lekker uitgemolken. Genoeg is genoeg, toch? Nee, het is Lamborghini waar we het over hebben. Krankzinnige sportwagens gebouwd door mensen die of geniaal of knettergek zijn. Het is dan ook totaal toevallig dat nummer elf, het gekkengetal, de meest dikke, bizarre Aventador is die er gaat komen. Twintig Centenario’s? Dat is niet exclusief. Het nieuwste speciaaltje is samen gemaakt met race-divisie Squadra Corse en heet SC18 Alston. Limitering? Eén exemplaar.

SC18 Alston

Dat de koek bij 770 pk wel echt op is, wordt duidelijk. Ook de SC18 levert 770 pk bij 8.500 toeren en 720 Nm bij 6.750 toeren. Dus richtte Squadra Corse zich op de aerodynamica en het lichtgewicht karakter van de auto. Om het nou een Sesto Elemento 2.0 te noemen gaat wellicht wat ver, want de Aventador is in basis best een flinke jongen. De race-ontwikkelaars hebben verder gekeken naar de SVJ en de Huracan GT3 Evo terwijl de achterkant weer meer weg heeft van de Centenario of de Veneno. Het zorgt ervoor dat de auto qua carrosserie te onderscheiden is van de SVJ, dat maakt hem voor de gelukkige eigenaar weer extra speciaal. Voor het pronken in Monaco, uiteraard.

Maar misschien denkt de eigenaar daar anders over. Alhoewel ‘geoptimaliseerd’ voor het circuit, mogen er gewoon nummerplaten op de SC18. Wat deze auto doet op de Nürburgring zal, vergeleken met recordhouder SVJ, angstaanjagend snel zijn. Misschien wel sneller dan het record. Maar one-offs tellen niet altijd mee voor Ringrecords, dus misschien dat de SVJ zijn positie nog wel even behoudt.

Ook interessant!

  • Officieel ten einde: de Lamborghini Aventador
  • Atmosferische Lamborghini V12
    Atmosferische Lamborghini V12 keert officieel terug
  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
    Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, Lamborghini, Racing, squadra-corse

Vorig bericht: « Project: F1-auto met V10-blok ondergaat grote schoonmaakbeurt
Volgend bericht: LOL: man creëert parkeerproblemen door zijn 38(!) deelauto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. jochempie zegt

    16 november 2018 om 20:02

    Wauw… ik was op de stand waar ‘ie voor het eerst getoond werd, en voor mijn gevoel is dat een jaar of vier geleden.. de tijd vliegt inderdaad..

    Login om te reageren
  2. mvdd zegt

    16 november 2018 om 20:10

    Dit ziet er in ieder geval beter uit dan een Centenario

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      16 november 2018 om 21:03

      @mvdd: Die is gemaakt op basis van een kindertekening inderdaad!

      Login om te reageren
  3. loserboi932 zegt

    16 november 2018 om 20:37

    Als ik een euro kreeg voor elke one-off Aventador kloon. Dan kon ik een Aventador kitcar kopen.
    Dus een kar met kitspuiten erin.

    Login om te reageren
  4. yipikaye zegt

    16 november 2018 om 20:54

    Foto’s lijken zo gestolen uit “NASA’s Unexplained Files”

    Wel stoer btw.

    Login om te reageren
  5. Stefje zegt

    16 november 2018 om 21:39

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. ikleesookoverautos zegt

    17 november 2018 om 06:12

    Lekker dik zo, jammer dat het maar een one off is

    Login om te reageren
  7. niex zegt

    17 november 2018 om 07:09

    Doe mij maar een murceilago. 1 exemplaar is belachelijk…

    Login om te reageren
  8. zelfbenoemdingenieur zegt

    17 november 2018 om 08:20

    Heb de Aventador nooit zo veel aan gevonden om te zien (zou zeker geen nee zeggen om et in te rijden).
    Maar in mijn optiek had ze nooit die wow-factor die de Diablo en Murcielago wel hadden. Ben zeer benieuwd naar de opvolger.

    Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    17 november 2018 om 22:09

    Oke maar hoeveel weegt het nou?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North