
Neen, zelf roeren in een bak vol radarwieltjes en synchromeshringen is binnenkort verleden tijd bij Lamborghini. Voor de handgeschakelde versnellingsbak is geen toekomst meer bij de Italianen.
Dat Lamborghini tot deze beslissing is gekomen is niet vreemd. Tegenover MotorTrend verklaarde R&D-chef Maurizio Reggiani dat nog maar 1 tot 2 procent van alle verkochte Lambo’s met een handbak wordt geleverd. De Aventador is er zelfs alleen maar met een gerobotiseerde bak + enkele koppeling en ook de opvolger van de Gallardo (Cabrera?) komt met een soortgelijke set-up op de markt. Dit betekent dat de huidige Gallardo de laatste Lamborghini ooit zal zijn met een handbak.
Maar het stopzetten van het toepassen van handbakken ligt volgens Maurizio meer bij het feit dat Lamborghini meer “performance” uit een model kan halen wanneer een stukje elektronica het schakelwerk op zich neemt, en de menselijke invloed zo veel mogelijk wordt beperkt. Een gotspe volgens de ene (daar gaan je overheerlijke heel-and-toe acties), de ander zal er dankbaar gebruik van maken in slome ritjes door de stad waarbij je geen spierpijn aan je linkerbeen overhoudt van het ontkoppelen.
De toekomst ziet er dus somber uit voor zij die het liefst zelf roeren in sportbakken. Ook Ferrari is namelijk het aantal modellen waarbij géén flippers achter het stuur zitten drastisch aan het inperken. De California GT kan zo maar eens het laatste Steigerende Paardje worden waarbij je zelf aan de teugels kan trekken. En datzelfde gerucht gaat rond over de Porsche GT3.
Geen verrasing, de handbak gaat gewoon verdwijnen. het is milieu vriendelijker en sneller met de gerobotiseerde bakken van tegenwoordig.
@lambo4all: denk niet dat ie in zijn geheel verdwijnt. er zijn altijd voorstanders van de handbak, mensen die praten over ’those stupid flappy pedal gearboxes’, en zo lang er vraag naar is blijven ze heus wel bestaan
what,s next .. electronisch te openen zij-ruiten ??
@lincoln: ja, waarom niet..?? (is dat er niet dan..??)
@lincoln: weet niet of je de afgelopen 20 jaar buiten bent geweest, maar tegenwoordig kan je enkel in de echte cheap-ass auto’s nog zwengelen
@RoT___:
zelf schakelen is waarschijnlijk nog ouderwetser ..
@RoT___: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ironie
@RoT___:
Cheapass?
@JvT: you made my day met die auto. schitterend joh! thanks xD
@JvT: die is ouder dan 20 jaar, nog steeds zeer begeerlijk!
Heet ontwikkeling
Komen ze dan over 5 jaar met een start/stop systeem?
en dan over 10 jaar met hybrides
Toch wel jammer, neemt een beetje fungehalte weg bij het rijden,vooral op track-gebied. Gaat hard ontwikkeling bij de auto industrie
@theblackdude: Persoonlijk lijkt het mij meer “fun” om met schakelflippers te rijden dan dat je elke 5 seconden moet schakelen.
RIP voor de sportwagen , je bent pas een vent als je schakelen Kent.
@norge: dat je in een automaat rijdt wil niet zeggen dat je het niet ‘kent’, maar dat je gewoon geen zin hebt om te schakelen met de hand. kan ik me wel iets bij voorstellen, op een normale weg lijkt het me makkelijker om gewoon je handen aan het stuur te houden.
@norge: Ik wil jou wel eens sneller zien schakelen dan een ‘flappy pedal gearbox’. Echte vent is niet bang voor innovatie!
@norge:
dat KENT een aap nog wel ..
niet echt een prestatie te noemen hoor ..
@lincoln: We zijn toch allemaal apen?
Ik zeg alleen dat een echte vent (aap) het liever zelf doet.
Logische zet van Lambo. Als vrijwel geen enkele potentiële koper op een handbak zit te wachten heeft het ook geen zin om zo’n ding nog te willen leveren. Het is misschien jammer maar gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
tja het is jammer maar wel terecht… :P
ik vind dat je als merk toch nog (indien optie) moet beschikbaar zijn. Voor de echte liefhebbers..
@Stino: voor de 1% kan je niet je geen aparte handbak late maken, dat kost je waarschijnlijk meer geld dan het oplevert en aangezien bedrijven winst moeten maken hebben ze dit besloten…
jammer genoeg
@tunefuldjmike: voor de 1% kan je geen*
@tunefuldjmike: Optie tegen kostprijs. Dan is je ouderwetse schrapershandbak ineens PREMIUM!
automaat is misschien sneller, maar zoveel minder beleving! Ik heb Lambo hoog in het vaandel staan, maar dit doet ze geen goed!
@AudiQuatro: Denk als je een goede bak hebt, met flippers b.v. en dat die flippers ook echt doen wat je zegt. Dus als je hem in de toerenbegrenzer wilt jagen, dan kan dat en schakelt die niet stiekem zelf op, dan is er nog genoeg beleving denk ik..
Daarnaast, logisch gevolg van wat als gezegd is, vraag en aanbod.
@joosthoeve: Precies. Als het zo is zou ik er ook geen seconde wakker van liggen. Als je nog niet wakker bent, eerst koffie, je kent dat wel.. of er is file.. dan zet je hem lekker in Automatic. Wat een genot. Maar wil je zelf aan de bak. Letterlijk. Dan zet je hem in Manual. Maar dan moet die ook echt Manual zijn. In zijn 1.. vol gas.. hij ramt in het rood in de revlimiter en blijft daar echt hangen. Punt. Tot jij flippert. Dat is Manual. Terugschakelen idem. Jij bent de baas. Niet zoals bij Volkswagen DSG. Je zet hem in Manual, gas er op, niks doen.. en zie hij schakelt toch in het rood.. waardeloos..
@Freewarefreak: hoezo waardeloos. Iemand die de motor in het rood jaagt en daar blijft hangen, zijn de rijkunsten van die persoon dan niet gewoon waardeloos? Bij langer dan 2 seconden tegen de begrenzer moet de automaat gewoon opschakelen, de bestuurder is dan immers een trage bejaarde die eigenlijk niet meer zou moeten rijden.
@mashell: Manual is Manual. Dat bepaal ik zelf wel. Dat doet een handbak toch ook niet? Jij kijkt vanuit de techniek. Snap ik. Ik kijk vanuit de mens. Wie is er nou de baas? De bestuurder of de auto? Diep in mijn hart vind ik dit net zo waardeloos als een ESP wat niet uit kan en meer van dat soort flauwekul. Allemaal fijne zaken die op een auto horen. Natuurlijk. Maar als je een keer los wilt gaan bepaalt de auto voor je dat het niet kan.
@joosthoeve: het vraag aanbod verhaal klopt wel, maar een automaat heeft niet de beleving! Neem nou de R8. Leverbaar met een prima automaat, met flippers, de laatste generatie met nieuwe software schakelt ook niet over, maar het blijft kunstmatig. Het gevoel dat je met de handgeschakelde R8 hebt is zoveel fijner! En dan mag de 0-100 langzamer zijn, het is veel spectaculairder! Waarom denk je dat de GT versies van porsche handgeschakeld zijn??
Jammer, juist een handbak geeft veel meer feedback en is een van de redenen waarom ik Ferrari minder vind. Nu gaat Lamborghini ook erachteraan..
@jzaero: wat word nu je favoriet, aston:P? ik geloof dat die de V12 Vantage uitsluitend met handbak levert toch ;P
@salberts93: Aston’s worden inderdaad nog met handbak geleverd, daarom ook een van mijn favorieten. Maserati blijft mijn echte favoriet (ook als ze niet geleverd worden met een handbak). Dat komt omdat zij een heel ander karakter willen bereiken dan een Ferrari of Lamborghini probeert te bereiken. Daar past een handbak veel minder bij. Lekker met een sterke Gran Turismo over lange afstanden knallen, dan vind ik een handbak opeens weer minder prioriteit krijgen (als het leverbaar is met handbak, zou ik het wel gekocht hebben met handbak).
Daarnaast, zijn de meeste lamborghini’s ook niet meer zo hardcore als vroeger. Als je echt veel beleving wilt op een circuit zijn er zak andere auto’s waar je meer beleving hebt.
nee daar gaat de bak
Jongens houd eens op. Die automaten schakelen beter dan wij hier met zijn allen. Beleving blablabla, ook maar geen awd, abs, stuurbekrachtiging meer dan, nog puurder. Oh wacht injectiemotoren,multikleppen en al die nieuwerwetse dingen niet doen ajb. Haal meteen de startmotor eraf zwengel hem zelf aan net als in die goeie ouwe tijd. Of beter nog gooi die motor eruit zaag een gat in de bodem en ga à la Fred Flinstone zelf lekker trappen. Lekker puur wat een beleving……
@chrispothast: lol je slaat de spijker op de kop. altijd als er iets nieuws is gaan mensen klagen van ja het mag niet weg, en dan 2 minuten later is het alweer helemaal goed en hebben ze het nooit gezegd xD
Ik kan beide niet betalen dus het zal me een worst zijn. Van mij mogen ze er ook meteen electromotoren ingooien. Mocht ik ooit genoeg geld hebben, dan koop ik toch een classic of een youngtimer. Hopelijk is er dan nog benzine te koop.
Iedereen zegt allemaal jammer jammer, maar volgens mij is een automaat vele malen fijner, zeker met flippers… Omdat je simpelweg veel sneller kunt schakelen…
En kijk maar eens naar de acceleratiefilmpjes op Youtube, wie rijdt er nu nog met een handbak?
@autobart: lol acceleratiefilmpjes op youtube met flappy pedals zijn wel een beetje mogool als je t mij vraagt xD te makkelijk, dan kan je net zo goed uploaden hoe je je nagels knipt. net zo makkelijk en saai ( misschien wel een beetje walgelijk, maar t gaat even om t idee). maar je hebt gelijk, je kunt sneller schakelen en nog belangrijker: je kan je handen aan het stuur houden
@salberts93: Oke oke, dus als jij een lambo met flippers krijgt aangeboden zeg je nee, en ga je voor de nagelknipper? Mkkkkey, stay off the drugs
@salberts93: want ik kijk youtube filmpjes om te zien hoe goed iemand kan schakelen?
@autobart: ik vind een handbak top en zou het voor geen geld van de wereld willen missen. Het gevoel, steeds actief zelf je versnellingen zoeken, wat rev-matchen,… Een automaat koop ik wel op m’n rollator…
@autobart: Ik zie dat je nog niet het verschil tussen een handbak en een automaat hebt kunnen ervaren? Maar het verschil tussen een handbak en een automaat zit hem vooral in de feedback die je terug krijgt van je auto. Tuurlijk doet een machine het sneller en is het in het dagelijkse verkeer comfortabeler, maar een handbak laat je zoveel meer weten wat er met je auto gebeurt. Gas loslaten bij een automaat betekent uitrollen zonder dat je op de motor remt, gas loslaten bij een handbak betekent dat je afremt op je motor. Veel meer controle over je auto. Daarnaast zijn de flippers achter het stuur nog niet responsief genoeg omdat er een halve seconde tot een seconde tussen zit tussen het indrukken van die knop en het daadwerkelijk schakelen. Een mens zal die halve seconde niet veel sneller kunnen schakelen, echter doet de versnellingsbak in een handbak wel meteen wat jij vraagt als jij iets doet!
dagelijkse auto -> automaat
weekend auto -> lkkr ouderwets clutchen
Met de hand schakelen is een zinloze tijdsbesteding.
Als elektronica dat voor mij kan doen vind ik dat prima.
Wel met flippertjes achter het stuur zodat ik voor de bocht de opschakelende automaat kan corrigeren :-)
Ik wilde later nog wel een lambo met handbak :(
Ik koop wel een 2e hands Gallardo dan. Oh nee wacht…
Die kan ik ook niet betalen!
Mijn pa zegt ook altijd dat tie het na 40 jaar wel genoeg vind met de hand schakelen. Ik vind het nog enigszins leuk, maar een automaat met ”flappy paddels” lijkt me ook wel wat.
Ik snapte het eigenlijk al niet, met een automaat kon je toch wel flipperen als je wilde? Maar dat verdwijnt nu ook?
Ik heb maar 1 opmerking voor Lamborghini: “Waarom kiezen?”
Laat de klant gewoon zelf bepalen wat ie wil, en zorg er dus voor dat je zowel een automaat als handbak in je assortiment hebt. Overigens kan het me bij Lamborghini geen hol schelen of ze de handbak eruit doen, aangezien ik zelf zeer waarschijnlijk toch niet in zo’n auto zal gaan rijden ;)
@roadronner: Dat hadden ze dus bij de Gallardo, maar maar 3% had er behoefte aan, ik had eigenlijk verwacht dat het andersom werd van hoe ‘modaal-auto’s’ nu worden verkocht; ipv standaard een handbak, standaard een automaat. Maar ik snap wel dat Lamborghini (lees: VAG) geen speciale bakken meer wil uitvinden voor die hooguit 10 man per jaar.
@roadronner: de consument heeft een jaar of 5 geleden al gekozen ..
Ik vind een handbak toch leuker, maar dagelijks een uur in de file maakt dat ik ook wel iets voor een automaat voel. Wil dus twee auto’s. Een dagelijkse auto en een speelauto ;) Helaas valt Lamborghini niet in die eerste catagorie voor mij.
Meer performance? Je levert plezier en controle in voor 1% extra performance? Ik vind het erg jammer, maar gelukkig zijn er meer dan genoeg alternatieven waar we naar over kunnen lopen.
@appeltje: ik ga met jou mee vind idd handbak veel leuker als zon flapperbak
Leuk voor de tuners, automaat er uit, handbak er in. Doen die ook nog wat echt technisch werk ipv een chippie flashen, interieur spuiten, en wat plastic plakken.
Uit geheel onbetrouwbare bron vernomen:
Speciaal voor de ‘liefhebbers’ komt Lamborghini volgend jaar met een unieke uitvoering van de Aventador. Volgens de fabrikant is er een kleine klantenkring die graag ‘zelf de controle heeft’ en daarom wijkt deze Aventador ‘Edizione Spilorcio’ op enkele cruciale punten af van het standaardmodel.
– handgeschakelde zesversnellingsbak, volledig ongesynchroniseerd (noot Lamborghini: de echte purist dubbelclutcht)
– raamslingers (noot Lamborghini: de echte purist wil zelf de controle over zijn zijruiten)
– zes carburateurs (noot Lamborghini: de echte purist gebruikt een handchoke bij het starten en heeft er geen moeite mee dat de hele rotzooi binnen tweeduizend kilometer weer gesynchroniseerd moet worden)
– puntcontactontsteking met handbediende vervroeging (noot Lamborghini: de echte purist regelt zijn vervroeging zelf)
– onbekrachtigde remschijven (noot Lamborghini: rembekrachtiging is voor homo’s; trommelremmen als optie zonder meerprijs leverbaar)
– handmatig bediende ruitensproeiers
– duplolampen
– diagonaalbanden
– en nog veel meer
De Edizione Spilorcio is alleen leverbaar in wit op stalen wielen. De kopers moeten hun speciale Aventador ophalen bij de fabriek. Het voltallige personeel zal de kopers persoonlijk in het gezicht uitlachen.
Mooi commentaar van Nielsvanderweiden en erg waar natuurlijk (je was de stuurbekrachtiging nog vergeten). Maar toch, hoe steengoed en snel die schakelflippers tegenwoordig ook zijn, ze kunnen ook heel goed kapot, vragen ongetwijfeld extra onderhoud en de beleving van een handbak in zo’n krachtige auto heeft toch ook wel iets bijzonders. Maar het is waar, de tijd staat niet stil. Een volgende generatie automobilisten kent de handbak straks alleen nog van horen zeggen.
Mijn Duitse (dagelijkse) auto heeft de nieuwste S-tronic-7 bak….geweldig als je onderweg wilt bellen, in de file rijdt, de beste 0-100 tijd wilt rijden, etc, maar als je optimaal op koppel wilt rijden, op de motor wilt afremmen, in de juiste versnelling de bocht door wilt, niet wilt dat er geschakeld wordt op momenten dat jij (de bestuurder!) dat niet wilt, etc, etc, ofwel……..als je echt wilt RIJDEN, dan is het een drama.
Nog erger: na 20K km wordt de hele bak plus electronica binnenkort al vervangen vanwege teveel “slip” (blijkbaar bekend probleem). Helaas was er voor dit type geen handbak leverbaar, anders was mijn keuze zeker anders geweest.
Mijn Engelse sportauto (voor het weekend) heeft gelukkig als 1 van de weinige fabrikanten nog wel een (Grazziano-6) handbak en is een genot om mee te rijden. De nieuwste modellen worden helaas ook alleen nog met automaat gemaakt.
Pas als de DSG/S-tronic/PDK techniek echt uit ontwikkeld is, en de manual stand ook echt manual is!!!, zou men de productie van handbakken in mijn ogen achterwege kunnen laten. Zover is het echter nog lang niet.