Prijzen Lancia Delta Integrale rijzen de pan uit

Auteur: , 37 Reacties

Op klassiekerbeurzen is het interessant om uit te vinden welke modellen in de lift zitten. Sommige youngtimers hebben inmiddels hun plek gevonden in de klassiekerwereld, met stijgend aanbod en vooral stijgende prijzen tot gevolg. De Lancia Delta Integrale is zo’n auto, bleek op Interclassics in Maastricht.

Interclassics in Maastricht vormt traditioneel de aftrap van het beursseizoen en er zijn altijd leuke trends in de klassiekerwereld te bespeuren. Bijvoorbeeld, welke modellen die eerder niet als klassieker gezien werden, prijken nu op de beursvloer? De BMW M3 E30 heeft zijn plek als youngtimer allang verdiend, maar de prijzen schieten inmiddels door het dak. Voor een mooi exemplaar met lage kilometerstand moet je zomaar een ton meebrengen. De Porsche 911 blijft maar in prijs stijgen, ook de uitvoeringen die helemaal niet zo zeldzaam zijn.

De Lancia Delta Integrale is een tamelijk jong model dat inmiddels ook zijn plekje heeft verworven, zo bleek eerder al op Interclassics.

Op de beursvloer staat een kraakhelder exemplaar uit 1992 met iets meer dan 70.000 kilometer op de teller. ‘Dit model is nu heel populair aan het worden’, vertelt Frank Nieboer van Veni Vidi Vici dat de auto aanbiedt. Daarom loonde het om dit exemplaar uit Japan te halen waar de auto nieuw was uitgeleverd. Dat gebeurt vaker met youngtimers waar in Europa veel vraag naar is. Overigens zit het stuur dan net als bij deze Lancia gewoon links, want in Japan geldt het als een statussymbool om een Europese liefhebbersauto linksgestuurd te rijden.

Nieuwe dynamiek
De stijgende vraag naar de Delta Integrale is terug te zien in de prijs voor dit donkerblauwe exemplaar met zwart leer en stipt onderhoud: 59.000 euro. ‘En dan ben ik eigenlijk nog goedkoop, want er wordt soms al bijna een ton gevraagd voor een nette auto met weinig kilometers’, relativeert Nieboer. Enkele jaren geleden leek de 50.000 euro nog een onhaalbare grens voor een auto als deze.
Stijgende prijzen zorgen trouwens voor een nieuwe dynamiek in de markt. ‘Als mensen zien welke bedragen er rondgaan, en ze hebben zelf zo’n auto, dan willen ze er voor dat geld wel afscheid van nemen.’ En zo komt er weer nieuwe aanwas op de markt.

Ander prijskaartje
Een andere Delta Integrale Evo I op Interclassics had een prijskaartje van 45.000 euro, maar de geschiedenis leerde dat daar meer aan verspijkerd is. De rode lak dateert van een overspuiting uit 2011 en de motor is recentelijk volledig gereviseerd met nieuwe turbo en al. De grijze alcantara bekleding oogt als nieuw na 108.000 kilometer, deels in de eerste jaren in Italië en sinds 2003 in Zweden.

Het alternatief
Voor wie de geavanceerde en zeer verfijnde techniek van de 2.0 liter viercilinder turbo met vierwielaandrijving wil proeven, is er op Interclassics ook een goedkopere oplossing te vinden: een Alfa Romeo 155 Q4. Deze zwarte, nieuw in Nederland uitgeleverde Alfa uit 1992 heeft in de basis dezelfde techniek aan boord aan de Delta Integrale. Met 144.000 kilometer op de klok mag de auto mee voor 15.550 euro.
De nog tamelijk jonge Alfa 155 heeft dus ook al zijn weg naar de klassiekerwereld gevonden, mits in de juiste uitvoering. Wie weet welke prijskaartje daar over een jaar of 10 aan hangt.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.



37 reacties

Die 155 is wel errug dik
Als ik Sergio was zou ik alle Italiaanse auto’s in de officiële musea verkopen. Zo kan fca nog een tijdje voorruit.
Nissan 350z prijzen gaan ook hard omhoog😇😇
@cloverleaf: Zal snel afvlakken, zijn er domweg teveel van geproduceerd.
@toniominestrone: en van de golf 1 niet natuurlijk. Kwestie van tijd maar denk dat de 350z een goeie kanshebber is. Wel een originele dan he.
@blo3to3t: Golf 1 is een cult car bij uitstek.
Gisteren ook in Maastricht rondgelopen, wat er voor sommige auto’s gevraagd wordt is bizar. Zelfs een Kever voor 25k.
@shibby: Ga er maar eens een restaureren, dan kom je echt niet weg met dat bedrag, reken ik niet eens de manuren die je er aan kwijt bent.
@toniominestrone: dat weet ik uit ervaring
@shibby: Ik ook, kom bij de dealer vandaan met een klein doosje oem bevestigingsmaterialen , kon mooi 360€ aftikken.
Niet meer dan logisch. Een van die weinige auto’s die echt een race pedigree heeft in in topklasse van de autosport. Dit in tegenstelling tot alle Polestars, M’s, AMG, S en noem nog maar wat badges die vooral als een soort silhouet racer in toerwagenklassen hebben geraced.
@pomoek: Je bedoelt een M1, E30 M3 etc.?
@pomoek: eind jaren 80 werden er nog homologatie specials gebouwd. Denk aan de Sierra RS Cosworth, E30 M3, 190e 2.5 (evo1 en 2), genoemde Lancia Delta, etc.

Tegenwoordig maken ze een standaard model gewoon wat sportiever, heeft niets meer met racen te maken.
45k voor een oude Delta met 108k op de teller. Dan moet je het wel erg leuk vinden. AMG45, M2,RS3… loop je dan voorbij.
@thomasthomas: een oud rally kanon vergelijken met die nieuwe auto’s… dat is toch appels met peren? Dat is tegen iemand die een 19 eeuwse schilder koopt en aan de muur hangt zeggen dat hij voor 1000 ook een HD tv heeft .
@rolov: hahaha..geweldige reactie
Wat een geld, maar in het geval van de Delta ook gewoon waard. Wat een gave bak is ’t toch.
Die 155 vind ik trouwens misschien nog wel toffer! Mooi interieur ook, buitenkant tikkeltje anoniem maar wel mooie techniek aan boord. En de prijs is nog wel te doen. Maar eigenlijk alle oude Alfa’s stijgen enorm. De echte klassiekers uit de jaren 60-70 zijn al niet meer te betalen…. En dat geldt eigenlijk ook voor een mooie 75 V6.
De grap van zo’n Integrale is dat de onderdelen stervensduur zijn.
Een aantal jaren geleden zag ik prijzen van nieuw geproduceerde onderdelen van Harrie Abarth en ik schrok me het apenlazarus. Vooral omdat er best weleens iets stuk wil gaan van zo’n hok en het gewoon rotzakken zijn om aan te werken.
Vergeet niet dat oorsponkelijk een anonieme hatchback is met een 1300 of 1600 torretje waar ze alsmaar steroïden in hebben gepompt.
@desjonnies: het zal niet lang duren voordat men begrijpt dat de ware ‘90 rallymonsters uit Japan komen: Nissan Aera GTI-R, Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evolution en Toyota Celica GT-Four.

Technisch gezien geavanceerder, betrouwbaarder, sneller en spectaculairder.
De 155…

Helaas tot een zeldzame verschijning verworden. Met uitzondering van de basisversies was het toen een heerlijk dikke verschijning.

Helaas geen achterwielaandrijving meer, maar wel de fraaie wigvorm die de 75 ook had en een lekker dikke kont.
@moveyourmind: jammer hè? Ik heb een jaar of 15 geleden een 155 2.0TS Lusso gehad. Een heerlijke auto, mooie motor en voor die tijd heerlijk interieur. Dat de ruitenwissers bij 30 graden in de hoogste stand gingen en de motor op hol sloeg was dan weer reden om er snel weer afstand van te doen…
Huh? Ik bied helemaal geen Lancia Delta aan…
Prijzen van e30 m3’s zijn inmiddels niet meer aan t stijgen. Maar je ziet dat ze juist wat aan t zakken zijn.
Twee handelaren in klassiekers gaven bij autovisie aan dat Porsches op het moment stabiel blijven in prijs.
Ik heb zo’n hekel aan een oldtimer als beleggingsobject. Het maakt het onbetaalbaar om oldtimers te kopen voor het klootjesvolk.

Ik vind niet zo interessant welke auto’s er in waarde zijn gestegen. Ik vind het interessanter welke leuke oldtimers je voor minder geld kan rijden. Een Japanner niet, want onderdelen zijn een drama.
Geen leuk bericht had ik mijn.lancia delta integrala maar gehouden. Maar heb hem helaas 15 jaar geleden al verkocht
Delta Integrale is enkel als linksgestuurd geleverd. Doet verder niks af aan de stelling van het premium principe maar hij/zij had hem hoe dan ook linksgestuurd gekregen. Ik ben er wel fan van. Vind het een toffe bak. Toen ik nog de papieren Autotrader las kocht je ze voor een paar ruggen. Had ik maar…
@E34M5Touring: same here.
@E34M5Touring: papieren autotrader, dat waren nog is tijden. Toen had je nog geen drempels, maar kuilen…
@maarten020: Heerlijk, elke vrijdag op het fietsje naar de krantenboer. 80% dezelfde ads als de week er voor maar dat maakte niet uit. Meteen naar de pagina’s van Stoutjesdijk auto’s, kijken welke bizarre auto’s hij die week weer had staan!
@e34m5touring:
Ik was bijzonder gelukkig destijds toen ik de mijne weg zag rijden.
Gevoelig typje was het, wat eigenlijk nooit echt aan de verwachtingen heeft gedaan.
Wel een fantastisch dashboard.
@desjonnies: Ik wilde er 1 als eerste auto, de prijs was te doen en ik vind het een tof ding om te zien! Maar het werd me echt aan alle kanten afgeraden, zou er helemaal op leeggelopen zijn waarschijnlijk. Blijf het toch zonde vinden, had er graag eens 1 gehad maar dat wordt nu wel een stuk lastiger.
Leuk dat er ook een autoblog delegatie was! Komen jullie volgende keer ook bij ons langs! Desgewenst ben ik bereilbaar voor contact gegevens! :)
Vind de ronde koplampjes van het rode exemplaar mooier staan dan die van het blauwe exemplaar…
Ik heb de boel gisteren ook even staan aanschouwen. Niet alleen de Delta is aan het stijgen in prijs, maar al het andere meuk ook. Je schrikt er gewoon van wat je moet betalen voor een leuke auto. De grootste grappen vind ik nog een 2CV die iets van 17.000 moest kosten. En dat was er niet 1 of 2 maar een stuk meer.

De nieuwe Alpina stond er ook te shinen, naast het oude ding. Het was echt opvallend hoeveel aandacht dat ding kreeg. Iedereen wilde er even naar kijken, even wat foto’s maken.

Verder een erg mooie beurs met leuk en mooi spul. Maar het is niets bij een beurs als in Essen. Voor mijn gevoel is het daar wat minder op elkaar gepropt.
@viezefreddyw:
Dan heb je de twee Mehari’s nog niet gezien. Bijna 25000 Euri. Per stuk, inderdaad. Kreeg zo ongeveer een rolberoerte . . .
@viezefreddyw:
Vond die nieuwe Alpine overigens wel een leuk ding (ja, ook een foto van geschoten), zo’n ding ziet er in het echie (nog) beter uit dan op de foto’s, echt een geinig karretje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).