NSFW!
Ik denk dat ik voor een groot deel van de redactie mag spreken wanneer ik zeg dat dit een van onze favorieten is. Zo niet, dan zie ik wel wat mailtjes verschijnen. Hoe dan ook, en in wat voor vorm dan ook, is de Lancia Delta van de jaren ’80 en ’90 een waar fenomeen. Een auto waar je niet omheen kon. Tot op de dag van vandaag maakt de wagen iets in mensen los, temeer omdat er tegenwoordig steeds minder auto’s op de markt zijn die zo puur en in your face zijn. Zeker wanneer ze in topconditie verkeren.
Laat dat nu net het geval zijn bij deze HF Integrale uit 1992. Dit schitterende exemplaar staat momenteel te koop bij Bernards Exclusives. Bernard met zijn exclusieven vraagt er 109.950 euro voor, een relatief schappelijke prijs als we kijken naar vergelijkbare bolides die we in het verleden bespraken. Natuurlijk, je kunt het altijd duurder opzoeken met een Delta S4, maar dan mag je ongeveer vijf keer zoveel afrekenen.
Wat dat betreft is de Delta HF Integrale tot op zekere hoogte een ‘instapper’, al zou je dat niet zeggen wanneer je naar de specificaties kijkt. Hoewel ze niet per se opwegen tegen de prestaties van tegenwoordig is het nagenoeg perfect voor een auto van zijn kaliber. Dit exemplaar beschikt over de 2-liter viercilinder turbomotor met 16 kleppen, die goed is voor ongeveer 205 pk. De paardjes, die de bestuurder zelf naar de wielen mag roeren, zorgen er gezamenlijk voor dat hij in een kleine 6 seconden naar de 100 km/u weet te snellen.
Deze Delta HF Integrale is de 228ste geproduceerde wagen uit een reeks van in totaal 400 stuks. Beide eigenaren hebben hun rallymonster in zijn leven goed in de watten gelegd. Het eerste hoofdstuk bracht hij door in een uitgebreide Lancia collectie waar hij nauw in de gaten werd gehouden. Later heeft de tweede eigenaar er enkele duizenden kilometers mee gereden, al kon hij het niet laten om de auto voor verkoop weer in nieuwstaat te brengen.
De foto’s drukken dit feit ernstig op je neus; de auto ziet er haarfijn uit.
Zo hoort ‘ie te zijn. Machtige machine. Of wit met Martinistrepen of een rood exemplaar vind ik het mooist.
@viezefreddyw: mee eens!
@viezefreddyw: eens!
Damn wat een mooi exemplaar … maar elke keer dat ik die verkoopprijs zie, heb ik weer spijt dat ik er niet eentje voor 18K gekocht heb zo’n 15 jaar geleden. Aan de andere kant: dan was ie vast al gestolen. Zoals al gezegd, heerlijk scheurijzer, die 200~240pks passen precies goed bij de handling.
@dawwg:
Om je enigszins te troosten, dat geld was je inmiddels zo’n beetje kwijt geweest aan onderhoud en reparaties. Ga nu voor een Evo of impreza GC8, die zullen morgen net zo kostbaar zijn.
Een Icoon en 1 van de meest begeerde auto’s wat mij betreft
Heerlijk die interieurs van laat jaren 80 – begin jaren 90. Vooral die eenvoud van de sportstoelen zie je niet meer tegenwoordig…
@bmwkevin: Inderdaad. Simpel en toch een ware schoonheid, ook qua exterieur. Veelste drukke lijnen op bolides van tegenwoordig
@bmwkevin: Dit is 10 jaar ouder.
Vreselijk dikke bak. En ook die zijn omhoog geknald in prijs. Niet normaal.
Enorm gave bak! Helaas stijgen de prijzen van Integrale’s harder dan mijn vermogen; een handvol jaar geleden had je voor kEUR 20 nog een mooie Blue lord (mijn favoriet).
GADVERDAMME! Wat lekker!
Wat een snoepje. Maar wat er is ipgemerkt wat is die in waarde gestegen.
Pracht bak!
Maar ‘schappelijke’ prijs? Ik voel mijn spaghetti weer bovenkomen..
Bijna te mooi om mee te rijden.
Maar vat is dat voor hefboomconstructie tussen de achterste draagarmen? Lijkt iets van een torsie-aswerking maar de torsiestang zit zo te zien voor.
@turbotoll: is de remdrukbegrenzer
@pro1969: althans, je ziet het heveltje die hem bedient
Zo te zien is die naar Stipt Polish Point geweest…
@venividivici: Dat was ook et eerste wat mij opviel ;-p
@venividivici: staat trouwens een serie foto’s op de website https://www.stiptpolishpoint.nl/index.php/restauratie
@venividivici: ze blijven me verbazen met de foto’s voor en na. Soms denk ik bij het oude… dat ziet nog best aardig uit. De volgende foto is de schoongemaakte versie. Wat er verschil.
Geweldige Lancia. Prachtig design (Giugiaro). Ooit nog auto van het jaar (1980). Ontelbare overwinningen in WK rally. Echter met de aankoop van Alfa in 1986 heeft men langzaam de aandacht voor het mooie Lancia verloren. Fabrieken zijn gesloten en uiteindelijk het einde voor Lancia (buiten Italië). Prachtige Delta en foto’s. Top spot.
‘t Spijt me, maar ik vind het een onzinnige berg geld voor zo’n ding, hoe mooi ik ‘m ook vind.
Jammer dat er dan weer een foto wordt gemaakt met lege tank.
Ik ben normaal niet zo van wit, maar dit hoort zo… schitterend!
Kan me bijna geen leukere auto bedenken om een paar Zwitserse bergpassen te rijden.
Deze is onbereikbaar, een Nissan Sunny GTI R is nog te betalen als je er een kan vinden en doet er niet veel voor onder.
@kobus1967: die nissan heb je ook zo over de 300pk.
Haha een ton voor een ok rijdende hot hatch. Doe normaal.
@stfu: stfu!
Overgehypte Italiaanse brol.
En er dan uitgereden worden door de eerste de beste GTI…
@alcantara:
Welke GTI uit hetzelfde bouwjaar als deze Delta bedoel je ?
@alcantara: hier speelt emotie een rol, alles andere is secundair. Dat maakt juist het verschil met die VOLKSwagen GTItjes…