• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia kan wel eens heel groot worden…

Auteur: autoblogger, gepost 7 juni 2010 om 21:54 – 50 Reacties

Chysler-Lancia logo


Zoals verwacht, de naam Chrysler gaat weg uit Europa. Het Amerikaanse automerk zal worden samengevoegd met Lancia, waarbij de naam van Chrysler zal verdwijnen. Inmiddels is bekend dat Chryslers vanaf mei 2011 zullen worden verkocht met Lancia badge.

Bij ongeveer 1200 Lancia en Chrysler-dealers in Europa is het contract per 31 mei 2011 opgezegd. Vervolgens zal er een nieuwe dealerorganisatie worden opgezet om Lancia te vertegenwoordigen. Er komt dan een nieuw netwerk van 800 dealers, er zullen ongeveer 350 dealers verdwijnen.

We toonden eind vorig jaar al een overzichtje hoe het modellengamma van de Fiat-merken er straks uit zouden kunnen gaan zien, be prepared!

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
    Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Lancia

Vorig bericht: « Bentley Vanden Plas Open Tourer: 1 miljoen dollar
Volgend bericht: Mercedes-Benz S550 Monster van MEC Design »

Lees Interacties

Reacties

  1. Quivis zegt

    7 juni 2010 om 21:55

    Whats in a name……

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    7 juni 2010 om 21:57

    Het komt zowat neer op een complete reorganisatie. Hopelijk heeft het wat succes. Als Lancia kan blijven bestaan is het al heel wat. :)

    Login om te reageren
  3. RazorHead zegt

    7 juni 2010 om 21:58

    Shame on you fiat baas!
    zo 2 roemrijke merken verknoeien om kosten te besparen.. bwek!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 juni 2010 om 22:02

      @RazorHead: ach in de rest van de wereld blijft Chrysler gewoon bestaan (ook in de UK). Zo’n ramp is het dus niet? En daarnaast krijgt Lancia de kans om te groeien in Europa. Een win-win situatie voor beide merken lijkt mij zo.

      Login om te reageren
  4. Tripple zegt

    7 juni 2010 om 22:02

    kunnen ze mooi allebei tegelijk naar de klote gaan ..

    Login om te reageren
  5. RP zegt

    7 juni 2010 om 22:09

    Hoe kan een bread-and-butter merk uit Amerika een juiste aanvulling geven aan Italians-finest merk(ok, uit een ver verleden)?

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    7 juni 2010 om 22:10

    een spannende operatie iig ..

    het lef van die Fiat pief is buitenaards ..
    zou wel eens in zijn hoofd willen kijken ..
    lijkt me een slimme knakker ..

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    7 juni 2010 om 22:11

    Een flinke uitdaging lijkt me, Lancia is zo’n specifiek liefhebbersmerk. Bovendien hoe willen ze berijders van de toch redelijk succesvolle Voyager en 300C overtuigen nu een Lancia te kopen. Toch een Chrysler kopen via parallel import?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 juni 2010 om 22:14

      @Bob: waarom zou je dat doen als een Lancia (onderhuids) feitelijk een Chrysler is? En dan heb ik het uiteraard over de Voyager & 300C.

      Volgend jaar zal de Voyager een ingrijpende facelift krijgen en als Lancia naar Europa komen. De 300C zal vervangen worden door een nieuw model dat ook een specifiek Lancia sausje zal krijgen voor Europa.

      Login om te reageren
  8. Laue zegt

    7 juni 2010 om 22:12

    ach één voordeel, als huidge chrysler/jeep/dodge rijder heb je straks gewoon een dikke exclusieve bak niet die niet veel mensen hebben.

    *fluit: always look on the bright side…*

    Login om te reageren
  9. BakPouwww zegt

    7 juni 2010 om 22:12

    zie je opeens een Lancia 300 rondrijden. zo,n naam past nooit bij zo,n aso-bak

    Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    7 juni 2010 om 22:16

    Als ze het design van Lancia maar handhaven, het merkteken zal me dan verder worst wezen.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      7 juni 2010 om 22:37

      @Vanquish: Tbh Chrysler of Lancia, het zijn twee merken die ik ook nooit zou aanschaffen. Er zijn zoveel betere varianten op de markt dan deze twee.

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        7 juni 2010 om 23:09

        @xilver: True, al vind ik de Delta wel een hele mooie auto! Alleen de 159 vind ik in het gebied van “betaalbare/normale” auto’s mooier.

        Login om te reageren
  11. Bob zegt

    7 juni 2010 om 22:23

    @robbie

    Geen idee of huidige klanten een Amerikaanse auto met een Europees uiterlijk willen. Een deel van huidige de Voyagerklanten zal zo’n auto toch hebben gekocht om z’n Amerikaanse uiterlijk/roots.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 juni 2010 om 22:32

      @Bob: zoals ik al zei: De Voyager krijgt een facelift. En we mogen (neem ik aan) er wel vanuit gaan dat Fiat/Chrysler zo slim is dat ze 2 verschillende designs maken.

      Een ‘Amerikaanse’ look voor Chrysler
      Een ‘Europese/Italiaanse’ look voor Europa/Lancia

      De Lancia ‘Voyager’ zal echt geen Voyager met een andere badge worden.

      Login om te reageren
  12. integralechubasco zegt

    7 juni 2010 om 22:39

    platform delen betekent nog niet dat de auto’s hetzelfde worden… de toename aan dealers en verdeling van ontwikkelingskosten kunnen van lancia een prima automerk maken. in frankrijk zijn peugeot en citroen ook beide goed renderend waarom lancia dat niet kunnen met chrysler…

    Login om te reageren
  13. Bob zegt

    7 juni 2010 om 22:39

    @robbie

    Maar willen huidige Europese Voyagerrijders een Europees uiterlijk? Dan kunnen ze toch net zo goed een Espace of Sharan kopen.

    Login om te reageren
  14. Bob zegt

    7 juni 2010 om 22:44

    @integralechubasco

    Waar lees jij een toename van dealers? Ja met Citroen doet Peugeot het wel goed maar herinner ze maar niet aan de overname van Chrysler Europe met later als merk Talbot.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 juni 2010 om 23:13

      @Bob: er komen idd meer Lancia dealers (want dat zijn ex-Chrysler dealers). Het totale bestand van Lancia & Chrysler dealers zal in Europa echter wel afnemen.

      Momenteel gaat het om de volgende aantallen in Europa:
      Lancia: 595 dealers/contractpartners (met 785 showrooms)
      Chrysler: 556 dealers/contractpartners (met 750 showrooms)

      En volgend jaar moet dat zijn samengevoegd tot 800 dealer/contractpartners en 1.000 showrooms.

      Er zullen dus zo’n 350 dealers/contractpartners verdwijnen en daarmee dus zo’n 535 showrooms.

      Overigens heeft “het nieuwe Lancia” nog een zware klus voor de boeg. Vorig jaar verkocht Lancia+Chrysler 132.500 auto’s in Europa. Maar… 102.000 auto’s daarvan waren Lancia’s die in Italie verkocht werden. En in 2014 zal Lancia in heel Europa 300.000 auto’s moeten verkopen. Trek het Italie aandeel (100.000) auto’s er vanaf en dan zie je dat de verkopen in de rest van Europa moeten stijgen van 30.000 naar 200.000. Uiteraard is dat een beetje overdreven, want de verkopen in Italie zullen ook nog wel iets stijgen. Maar feit blijft dat er in de rest van Europa plotseling heeeeeeel veel Lancia’s verkocht moeten worden.

      Login om te reageren
  15. integralechubasco zegt

    7 juni 2010 om 22:54

    @bob
    misschien kan ik beter zeggen grotere klantenbestand…
    het gaat erom dat lancia/chrysler voldoet aan de eisen van de klant, en dat wordt nog wel een hele kluif voor Marchionne want de amerikaanse klant is amerikaans en de europese… europees. Zie maar de verschillende opvattingen op 1 platform te krijgen. Maar we hebben genoeg voorbeelden waar het niet gelukt is zoals inderdaad Talbot/Chrysler of Mercedes/Chrysler, het moet toch een keer lukken… 3 keer is scheepsrecht, dan?

    Login om te reageren
  16. morty zegt

    7 juni 2010 om 23:02

    het zijn en blijven heerlijke autos. een vriend van me had ene rode delta uit 1997 en dat was echt een kanon. en dat italiaanse temprament is wel lekker.

    Login om te reageren
  17. Adzam zegt

    7 juni 2010 om 23:12

    Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken!

    Login om te reageren
  18. Heidekonijn zegt

    7 juni 2010 om 23:21

    Jammer. Altijd een leuk merk gevonden.
    Naar het schijnt was, net voor het door Fiat gekocht werd, Mercedes geïnteresseerd in het merk. Stel je voor, Italiaanse stijl en souplesse met Duitse kracht en doorgedreven zin voor detail (eigenlijk zoals de Lancia’s van Vincenzo dus). Misschien hadden ze in Italia wel die CDI catastrophe kunnen voorkomen.

    Waarom zou de consument straks een zielloze Lancia kopen, als ze uit China een -even zielloze- auto kunnen kopen voor een pak minder? Je vraagt je af waar ze eigenlijk het merk voor nodig hebben, kunnen ze niet gewoon een fantasienaampje nemen voor wat er uit de gezamelijke fabrieken gaat komen.

    Ik snap ondertussen Di Montezemolo wel, als Italiaan en autofreak moet je hier toch echt wel kotsmisselijk van worden.

    Login om te reageren
  19. integralechubasco zegt

    7 juni 2010 om 23:45

    @heidekonijn
    Elk decennium staan er bij het uitbrengen van een nieuwe gamma een stoet ‘romantici’ hun gal te spugen over de nieuw te komen modellen. In de jaren ’50- ’60 was dat vast niet anders met de aurelia en de opkomst de van de flavia en fulvia. Nog erger werd het met de beta, lichtpuntje was de delta. hoe je het wendt of keert, het merk bestaat nog steeds en haast elk type door alle jaren heen kent een trouwe groep enthousiasten.

    Login om te reageren
  20. Adzam zegt

    7 juni 2010 om 23:54

    Jammer al dat gedoe in autowereld. Tuurlijk zal Lancia geen verkooptopper worden. Niet élk merk kan toch een merktopper worden? Je kan moeilijk alle auto’s in de top 5 van best verkochte merken hebben.. VW, Opel, Ford, Peugeot, Audi en Toyota zijn al voor mensen die zich niet durven te onderscheiden

    Login om te reageren
  21. Bob zegt

    8 juni 2010 om 00:15

    @Adzam

    Gezien de aantallen van 300.000 ligt de ambitie anders vrij hoog. Chryslerklanten tot een Lancia verleiden, bestaande of oude Lanciaklanten behouden/terughalen waarom is destijds de in NL nog redelijk verkochte Lybra niet opgevolgd? En flink wat nieuwe klanten binnenhalen, wordt een knap stukje marketing. Het alleen onderscheidende aspect is daar niet voldoende voor, ik hoop de merkkenmerken terug te zien in de nieuwe modellen.

    Login om te reageren
  22. ChryslerFan zegt

    8 juni 2010 om 02:07

    Hmmm jammer dat Chrysler verdwijnt.
    Ik zou mijn 300c niet graag inrulen voor een lancia 300c met 1.8 4 cylinder. Alle Amerikaanse merken verdwijnen uit europa en dat is best jammer. Ook al staat er niemand bij stil achter elk automerk zit een groot verhaal. Maar nu verdwijnen bijna al die merken met hun roemrijke geschiedenis en blijft er niks meer over. En dan komt er nog eens bij dat de huidige Chrysler/Jeep/Dodge rijders gaan niet in een lancia rijden. Want Amerikaans en Italiaans zijn 2 totaal verschillende stijlen. Dus ik denk dat het een flop gaat worden.

    Login om te reageren
  23. pizzakoerier zegt

    8 juni 2010 om 02:10

    Okee dus het stijlvolle imago dat Lancia heeft wordt nu totaal vern*ukt doordat we ge-rebadgede chryslers krijgen? Ik mag hopen dat ze het wat slimmer aan gaan pakken…

    Login om te reageren
  24. ChryslerFan zegt

    8 juni 2010 om 02:11

    Hmmm… Jammer dat Chrysler verdwijnt uit europa. En ook raar dat lancia daar voor in de plaats komt omdat het 2 verschillende merken zijn. Ik zou mijn 300c echt nooit inruilen voor een Lancia 300c 1.8 4 cylinder. En wat somige mensen ook nog wel eens vergeten is dat achter elk merk een roemrijke geschiedenis zit. En dat lijkt nu allemaal te verdwijnen. Kortom ik denk dat het een flop wordt.

    Login om te reageren
  25. Heidekonijn zegt

    8 juni 2010 om 06:58

    @Integrale
    Hoe je het ook draait of keert, als je een doos koekjes hebt, en je neemt er alle koekjes uit en je legt er een drol in, is het geen doos koekjes meer.. Smakelijk.

    @pizzakoerier
    Heb je die gerebadgede Delta Chrysler gezien? Tot zover ieders hoop. Zo lang die Marchionne daar zit, voor wie auto’s niet veel anders zijn dan een soort rijdende wasmachines, kunnen we ons hieraan verwachten

    Login om te reageren
  26. Marcel zegt

    8 juni 2010 om 08:30

    Hmmm, moeilijk voor te stellen. Een Lancia badge op een tank als de 300c. Ik denk niet dat de doelgroepen van beide (niche)merken er op zitten te wachten.

    Login om te reageren
  27. L-fred zegt

    8 juni 2010 om 10:01

    Ik blijft het een ingewikkelde constructie vinden. Lancia heeft een andere doelgroep dan Chrysler, ten minste hier in Europa.

    Login om te reageren
  28. L-fred zegt

    8 juni 2010 om 10:02

    http://www.allpar.com/cars/chrysler/2013/chrysler-delta-cars.jpg

    Login om te reageren
  29. L-fred zegt

    8 juni 2010 om 10:03

    Lancia 300C
    http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SzJ-TbfAf6I/AAAAAAACXjg/65sKjs2FEEI/s800/Lancia-300C-0.jpg

    Login om te reageren
  30. GerreLekker zegt

    8 juni 2010 om 11:30

    Amerikaanse brol met een Italiaans designlabel… Lancia was al op sterven na dood en als ze dit doen is’t helemaal naar de kleurpotloden

    Login om te reageren
  31. Mercedesfan zegt

    8 juni 2010 om 12:09

    Bij Fiat hebben ze volgens mij geen kaas gegeten van marketing en merkimago’s. In de jaren 80 maakte Fiat van Lancia, het luxe onsportieve merk in de Fiatgroep, dat terwijl Lancia toen succes had in de rally en een redelijk sportief imago had. De reden hier voor was dat Alfa Romeo het enige sportieve merk van de groep moest worden, en een sportief Lancia zou dan een interne concurrent zijn voor Alfa.
    En nu 30 jaar later, gaat Fiat Chryslers verkopen onder de naam Lancia. Daarbij te bedenken dat Chryseler een imago van stoere Amerikaanse wagens heeft, en Lancia dat van Italiaanse Luxewagens (Sportief is het al 30 jaar niet meer).

    Login om te reageren
  32. integralechubasco zegt

    8 juni 2010 om 12:33

    @heidekonijn
    tja, als je per se drollen wilt zien dan zie je ze ook, in elk koekjesdoos. ‘life goes on’ je constructieve commentaar zal daar niks aan veranderen.

    Login om te reageren
  33. heidekonijn zegt

    8 juni 2010 om 12:34

    ..komkom, 15 jaar niet meer, de integrale was sportiever dan menigeen Duitse ‘sportwagen’.

    Login om te reageren
  34. Pallas zegt

    8 juni 2010 om 14:00

    Ik wil een Thesis!

    Login om te reageren
  35. BakPouwww zegt

    8 juni 2010 om 14:55

    duss om het kort te houden:Chryseler wordt Gay ???

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      13 december 2010 om 11:37

      @BakPouwww: ja jammer genoeg wel

      Login om te reageren
  36. alfra01 zegt

    8 juni 2010 om 16:48

    Of het positief of negatief is zullen we moeten afwachten maar een fusie was volgens mij de enigste overlevingskans voor het Italiaanse merk. Of Chrysler de juiste partner zal zijn is ook nog af te wachten. Hopelijk blijven de toekomstige ontwerpen voorzien van het nodige Italiaanse design. Het is alvast opvallend hoeveel Lancia conceptontwerpen van het Centro Stile de laatste dagen op het net terug te vinden zijn, misschien een voorteken? Volgend jaar zullen we de eerste nieuwigheden kunnen proeven: De nieuw Y (100% Lancia) en de Chrysler Voyager facelift als de nieuwe Lancia Phedra.

    Login om te reageren
  37. lincoln zegt

    8 juni 2010 om 17:28

    wat een krokodillentranen weer allemaal ..

    waneer heb jij je laatste Lancia gekocht ??

    Login om te reageren
  38. sven zegt

    8 juni 2010 om 22:46

    laat de bittere nasmaak van een lancia voor wat het is, en gooi dat merk toch op de vuilnisbelt. als ze integrales maakten zoals in het verleden, zou het er nog mee door kunnen, maar hedendaagse lancias trekken op niets, en een lancia badge en “saus” op een auto die ameriaans moet zijn, en niet faut italiaans geeft mij nu al een wrange nasmaak in de mond.

    Login om te reageren
  39. Lancia Delta zegt

    9 juni 2010 om 01:20

    Ik heb een aantal maanden geleden een Delta 1.6 D gekocht.
    De auto bevalt me uitstekend en het is qua ontwerp een juweel.
    Mocht Lancia een Amerikaans Chrysler-derivaat worden, dan zal ik overstappen naar een ander merk.

    Login om te reageren
  40. Dinky Toy zegt

    9 juni 2010 om 21:03

    Badge engineering…
    Ik dacht dat de wereldwijde auto-industrie daar (gelukkig) ondertussen net klaar mee was en dan gaat FIAT weer beginnnen!
    FAIL FAIL FAIL.

    Combineer de dealers wel maar verkoop de auto’s gewoon onder hun eigen badge, de consument is niet achterlijk.

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      9 juni 2010 om 21:05

      @Dinky Toy: Behalve als het een Audi betreft bedoel je?

      Login om te reageren
  41. Mootjuh03 zegt

    9 juni 2010 om 23:45

    de chrysler 300c wordt dan Lancia 300C,
    met de Lancia badge is de 300c geen succes meer denk ik.

    Login om te reageren
  42. hilbert zegt

    7 augustus 2010 om 14:22

    Lancia wordt groter dan menigeen denkt..Door de tegenslagen eind jaren 90 begin deze eeuw hebben bij het 100 jaar bestaan een nieuw start uitgestippelt..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North