Lancia zet de eerste stap in hun wederopstanding.
Het leek er lange tijd op dat Lancia de weg van Saab, Blackberry en de dinosauriërs zou gaan. Het wachten was alleen nog op het nieuws dat de Ypsilon uit productie genomen zou worden. Daarmee zou het doek definitief vallen voor het merk.
Tweede kans
Dit gaat voorlopig echter niet gebeuren, want Lancia krijgt tóch een tweede kans. In de toekomstplannen van Stellantis blijkt er nog ruimte te zijn voor het merk Lancia. Dat wisten we al, maar vandaag is er voor het eerst in lange tijd concreet nieuws vanuit Lancia.
Lancia Design Day
De Italianen hebben vandaag uitgeroepen tot ‘Lancia Design Day’ en dat betekent onder andere dat ze een nieuw logo presenteren. Je moet ergens beginnen met de wederopstanding van je merk.
De vlag is terug
Met het nieuwe logo grijpt Lancia weer terug naar hun oudere logo’s, waarop een vlag was te zien met de tekst Lancia. Met de laatste update van het logo in 2010 was de vlag verloren gegaan, maar nu brengt Lancia deze weer terug. Uiteraard wel sterk vereenvoudigd, zodat het logo helemaal anno 2022 is.
Driedimensionaal manifest
Lancia presenteert ook een nieuwe designtaal, al blijft dit nog redelijk vaag. Ze hadden blijkbaar nog geen tijd om een echte concept car te ontwerpen en komen nu met een soort ruimteschip op de proppen. Lancia noemt het zelf een “driedimensionaal manifest”.
Ronde achterlichten
Daar worden we nog niet veel wijzer van. Een van de weinige herkenbare elementen zijn ronde achterlichten. Die kunnen we dus in ieder geval verwachten op de modellen van Lancia. Ook zal de tekst Lancia uitgeschreven staan op de achterkant.
Voorkant
De voorkant van het ruimteschip gaan we volgens Lancia ook terug zien op de nieuwe modellen. Iets met een lichtgevende driepuntige ster dus. Volgens Lancia zullen de modellen daarmee zowel overdag als ’s nachts in één oogopslag te herkennen zijn.
100 jaar
Lancia noemt hun nieuwe designtaal Pu+Ra Design, wat staat voor Pure en Radical. De Italianen hebben hiermee grote plannen, want dit gaat hun design voor “de komende 100 jaar” bepalen. Dat verklaart misschien ook waarom het design zo futuristisch is.
Nieuwe modellen
Je denkt nu misschien: allemaal leuk en aardig, maar wanneer krijgen we het eerste nieuwe model van Lancia te zien? Dat zal in 2024 zijn, volgens de planning. Dan komt Lancia met de nieuwe Ypsilon. In de vier jaar daarna moeten er nog twee nieuwe modellen komen. Een daarvan is een nieuwe Delta, de ander een vlaggenschip wat nog geen naam heeft. We zijn zeer benieuwd.
jpvlcarspotter zegt
wel een gaaf logo
sportabgasanlage zegt
Vind je? Vindt ’t veel te druk
racerx zegt
Mee eens, ziet er strak uit.
Petrovski zegt
Mooie designtaal. Ben heel benieuwd hoe de auto’s er uiteindelijk echt uit gaan zien en hoeveel elegantie en klasse ze echt hebben. Lancia heeft helaas een twijfelachtige reputatie opgebouwd qua proporties (Dedra, Kappa, Thesis, laatste Delta, enzovoort) en helaas is het echte gevoel van klasse ook verdwenen. Foute proporties trek je niet recht met een goede designtaal. Maar hoe gaaf zou het zijn als er weer echt mooie Lancia’s gaan rondrijden! Ben benieuwd!
PS het nieuwe grote model gaat naar verluidt Aurelia heten. Hopelijk wordt dit geen derde model naast Citroen C5x en Peugeot 408 over proporties gesproken.
Tonnie zegt
Een beetje dacia vibe, maar als het autodesign italiaans fraai is en de afwerking luxe aandoet dan kan het logo ook fraai overkomen.
harrie zegt
Lancia is terug!
Met een muis/trackball door een stagair die een dagje met blender heeft gespeeld.
drdre1 zegt
Sterker nog, de mouse lijkt zelfs als inspiratie te hebben gediend. Je kan dit wel designtaal noemen, maar op deze manier kan het werkelijke product nog alle kanten op.
schuurfonds zegt
Ik roep al jaren dat elke EV op een computermuis lijkt. Dus vrij realistische concept dit ;)
kniesoor zegt
Recht van achteren zit er wel een vleugje Fulvia Zagato van 50 jaar geleden in. En de voorkant heeft een snufje Hyena.
Qua logo mogen ze de versie van 1974 afstoffen, die ademt meer ‘heritage’ dan de nieuwe. En heritage is toch ook een beetje waar een merk als Lancia het (mede) van moet hebben.
cossiekiller zegt
Als je logo al in orde zal de rest wel volgen 🤘🏻
MaartenD zegt
Lelijk logo, lijkt een beetje op een mix van Dacia en Lada
Brol zegt
Gaan ze stofzuigers maken ?
moveyourmind zegt
Mooi idee hoe de letters van de merknaam uit de achterkant komen. Dat mogen ze op het productiemodel wel terug laten komen.
En als Peugeot nou eens die concept uitbrengt van die coupé die geinspireerd is op de 504 coupe hebben ze gelijk een mooie basis voor een nieuw Lanciamodel.
Edge zegt
Het productiemodel wordt een Lancia Ypsilon, dus ga er maar vanuit dat het gewoon chromen plakletters worden. Ik denk niet dat we hoeven te rekenen op een moderne Stratos met een achterkant die spits genoeg is om dit trucje toe te passen.
Dutchdriftking zegt
500e met een Lancia sausje?
Petrovski zegt
Dat sowieso. Gedeelde platforms zullen voor alle drie de modellen van toepassing zijn. Maar hopelijk krijgen ze een heel eigen uitstraling inclusief kwaliteit en klasse! We will see!
flyerbunch zegt
Lancia bouwt voorlopig dus enkel luchtkastelen uhm of ruimteschepen (concept)? Logo is discutabel en niet perse stap vooruit.
leaper035t zegt
Lekkere drone man!
schuurfonds zegt
Die A’s zonder streepje zien er wat vreemd uit. Hm, dit zijn natuurlijk hoofdletter lambda’s! Oftewel een verwijzing naar het roemrijke verleden. Het zou me niet verbazen als een of andere marketinggoochem voor dit foefje een paar ton heeft opgestreken. Dat je Llncil niet uit kan spreken is niet belangrijk, er zijn toch nergens dealers.
lucblocken zegt
Ik zie er oa een New Age Stratos in; platte neus, 2 ronde achterlichten
Petrovski zegt
Goed idee. Afla Romeo gaat de laatste decennia ook speciaaltjes bouwen als ze even geen normale nieuwe modellen hebben (was zo met 8C en 4C en komen nu met 6C op basis van MC20 begreep ik). Stratos in deze stijl op basis van een 4C of 6C/MC20 zou lachen zijn!
vindik zegt
Nieuwe designtaal, nieuw logo — en oude verkoopcijfers..
Helaas..