• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia Medusa: vergeten concept (1980)

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 mei 2013 om 22:23 – 44 Reacties

Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)Afbeelding Lancia Medusa: vergeten concept (1980)

Lancia Medusa (1980)
Een vierdeurs Lancia met middenmotor, interessant. Maar wacht tot je de binnenkant ziet.

Op de autoshow van Turijn in 1980 introduceerde Lancia de Medusa. Voor het design van deze concept, op basis van de Beta Montecarlo, tekende Giorgetto Giugiaro (Italdesign).

Mocht je de auto er nogal lang uit vinden zien, dat kan kloppen. Ten opzichte van de Montecarlo groeide de wielbasis met maar liefst 49 centimeter (tot 2.790 mm), een behoorlijk stuk ruimte, als je er van uitgaat dat verlengde limousines van nu meestal zo’n 13-15 cm extra krijgen.

Een van de doelen van het design was het halen van een Cw-waarde van 0,25. Uiteindelijk werd het 0,263, net niet toereikend, maar toch een knappe prestatie voor een 33 jaar oud design.

Lancia Medusa interieur

Van binnen oogt de auto net als een huiskamer van die tijd, met een dashboard-, zetel- en deurbekleding die op een mengsel van velours en corduroy lijkt. Heel…bijzonder.

Lancia toonde wel zijn tijd ver vooruit te zijn, door alle functies op het stuur te plaatsen, iets dat Ferrari een jaar of 20-25 later overnam. Helaas voor Lancia was de techniek nog niet zo voortgeschreden, dus heel fraai ziet het er niet uit. Je zou het ook ‘komisch’ kunnen noemen, maar dat zeggen we over 30 jaar waarschijnlijk ook over de auto’s van nu.

Veel verder dan de conceptfase kwam de Medusa niet. Van een auto met een dergelijke naam valt wellicht een wat drukkere styling te verwachten, maar integendeel. Gelukkig is hij uitgerust met klapkoplampen, opdat je hem niet per ongeluk recht in de ogen aankijkt.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, giorgetto-giugiaro, grijs, italdesign, Lancia, vergeten-concept

Vorig bericht: « TRD Parts smeedt upgrades voor je Lexus IS-mueslikanon
Volgend bericht: Video: überlage Vossen-invasie aan de Wörthersee »

Lees Interacties

Reacties

  1. norgge zegt

    17 mei 2013 om 22:27

    Da stuur

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      17 mei 2013 om 22:52

      nog altijd @norgge ?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        17 mei 2013 om 23:04

        @betonstaal: Geeft niks, altijd leuk met aanbidders :)

        Login om te reageren
      • norgge zegt

        17 mei 2013 om 23:16

        Nog altijd @betonstaal: ? Hoe zielig ben jij eigenlijk?

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          17 mei 2013 om 23:33

          @norgge: Nee hoor niets zielig, ik ben grappig.

          Login om te reageren
          • norgge zegt

            18 mei 2013 om 08:52

            @betonstaal: hahahahahahahahahahahahahahahahahaaahahahahaahaaahahahaahahhahahhahahauahahahahahahahahahhahahahahahahaaaahahahaahaahaahahahaaaa wat een grap!

            Login om te reageren
  2. pjp911 zegt

    17 mei 2013 om 22:28

    Vergeten concept => houden zo

    Login om te reageren
  3. fimo zegt

    17 mei 2013 om 22:28

    Ik zou hem eerder als Citroën ingeschat hebben…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 mei 2013 om 22:32

      @fimo:
      Je zou idd. eerder verwachten dat het een concept voor de XM zou zijn.
      Dit is imo een voorbeeld van een concept die de tand des tijds niet goed doorstaan heeft.

      Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      17 mei 2013 om 22:32

      @fimo: Inderdaad! Het is net een Italiaanse CX. Origineel is anders (refererend naar ‘Het is net een Italiaanse CX’), mooi is het wel!

      Login om te reageren
  4. flippert zegt

    17 mei 2013 om 22:29

    ’t is net een Kia..

    Login om te reageren
  5. Dino2400 zegt

    17 mei 2013 om 22:33

    Die stoelen hebben het nog tot in de Maserati Biturbo geschopt:

    en hier in leer:

    (hoe plaats ik hier plaatjes of kan dat niet meer? met BB code lijkt het iig niet meer te gaan)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      17 mei 2013 om 22:39

      @Dino2400:
      En in sommige versies van de Lancia Gamma coupe.

      Login om te reageren
    • henrie zegt

      17 mei 2013 om 22:41

      @Dino2400: http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_image_test

      Login om te reageren
    • mercedes-amg zegt

      17 mei 2013 om 23:26

      @Dino2400: Hoe plaats je zo een afbeelding in een reactie zoals je daarjuist hebt gedaan?

      Login om te reageren
      • Dino2400 zegt

        18 mei 2013 om 14:49

        @mercedes-amg: heeft de redactie heel hulpvaardig voor mij gedaan, bedankt daarvoor.
        Mij lukt het ook niet (op andere fora wel, dus aan wie het nou ligt…)

        Zo’n draadje als dit wordt zoveel leuker met wat fijne foto’s, toch?

        Login om te reageren
  6. MrShifra zegt

    17 mei 2013 om 22:33

    Lekker handig, dat stuur.

    Login om te reageren
  7. ruudw zegt

    17 mei 2013 om 22:34

    Ik houd echt van die digitale Fiat klokjes!

    Login om te reageren
  8. hennyhuisman zegt

    17 mei 2013 om 22:35

    Deze auto is later uitgegroeid tot een Delorean en nog later een Lamborghini!
    http://jalopnik.com/the-secret-history-of-the-delorean-that-became-a-lambor-472631160

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    17 mei 2013 om 22:38

    Ik zie er ook wel een beetje een Opel Astra F inzitten.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      17 mei 2013 om 23:26

      @bsxc2: oké, het achterlicht dan…

      Login om te reageren
  10. redneckdarian zegt

    17 mei 2013 om 22:40

    Haha ook gewoon letterlijk ALLES aan het stuur

    Login om te reageren
  11. zjean zegt

    17 mei 2013 om 22:42

    Een Cd-waarde van 0,25.. K heb er best een kwart cd’tje voor over. Of bedoelen we Cw-waarde?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 mei 2013 om 22:57

      Cd is de Engelse term. Zal m idd even vernederlandsen tot Cw

      Login om te reageren
  12. Forza zegt

    17 mei 2013 om 22:45

    Alsof er een keyboard op het stuur is ontploft. Briljant.

    Login om te reageren
  13. banaan7000 zegt

    17 mei 2013 om 22:48

    Nice! Alsnog in productie nemen, dan koop ik hem.

    Login om te reageren
  14. betonstaal zegt

    17 mei 2013 om 22:51

    Medusa: ‘generally described as having the face of a hideous human female with living venomous snakes in place of hair.’

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    17 mei 2013 om 22:53

    Hij ziet er nietmeer zo geweldig uit, echt mooi vind ik hem niet.
    Maar hij is wel bijna perfect.

    Moesten ze hem iets anders gestyled hebben zou het een prachtige wagen kunnen zijn.

    Als ze die opfrissen zou die zelfs vandaag nog mooi kunnen zijn.

    Login om te reageren
  16. matje140 zegt

    17 mei 2013 om 23:02

    Dat stuur is de voorloper van dat irritante nieuwe Ferrari stuurtje

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      17 mei 2013 om 23:05

      @matje140: Sleche reactie (had het artikel niet gelezen voordat ik deze reactie schreef).

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    17 mei 2013 om 23:14

    Geniaal eenvoudig ontwerp wat de weg wees voor veel andere designers toen,

    Login om te reageren
  18. kowalsk zegt

    17 mei 2013 om 23:16

    Deze proporties zijn echt fantastisch imo…

    Login om te reageren
  19. mout zegt

    17 mei 2013 om 23:31

    Heeft veel van de BX. De ‘liftback’ carrosserie. De lage / scherpe neus. De lijnen van de stoelen. De ver naar achteren geplaatste achteras.

    Login om te reageren
  20. spellingscontrole zegt

    17 mei 2013 om 23:41

    Ontzettend vet.

    Login om te reageren
  21. bozewolf zegt

    17 mei 2013 om 23:59

    “Maar wacht tot je de binnenkant ziet.”

    Je hebt me alweer verleid, smokey. Klik ik toch door vanwege jouw geile pen.

    Wel een tof ding overigens.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    18 mei 2013 om 00:16

    Vergeten? Nooit gekend! Dank Smoke, voor het verbreden van mijn kennis.

    Login om te reageren
  23. ariif zegt

    18 mei 2013 om 01:54

    Ook nog alleen een linker zij-spiegel

    Login om te reageren
  24. bofkont zegt

    18 mei 2013 om 08:40

    Geweldig, zoiets geniaals kunnen alleen Italianen.

    Login om te reageren
  25. E34M5Touring zegt

    18 mei 2013 om 08:42

    Weten we gelijk waar de 458Italia z’n stuur vandaan heeft.

    Login om te reageren
  26. akataro zegt

    18 mei 2013 om 08:57

    laten we zeggen apart

    Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    18 mei 2013 om 09:30

    Een kind van zijn tijdperk zullen we maar zeggen.

    – Leyland Princess 1800/2200
    – Rover SD1
    – Citroën Cx

    en 1 van de eerst zo vormgegeven
    – NSU R0 80

    Login om te reageren
  28. ropbp zegt

    18 mei 2013 om 09:47

    Ik vond m toen al geweldig. Dat was de tijd dat Italianen echt mooie auto’s wisten te bedenken (daarna kwamen ze met de eerste Bravo/Brava-reeks……….).
    GG heeft al eerder gekeken naar alle functies rondom het stuur: de satellieten bij de eerste BX’en en Uno’s. Maar ja, klanten vinden het handiger om uit de stoel te moeten komen om op een knopje te drukken :-)

    Login om te reageren
  29. Joost zegt

    18 mei 2013 om 17:14

    En waar hebben ze de motor dan weggewerkt? Moet dat nog voor de achteras passen?

    Maw: bagageruimte is er niet meer. En standaard stoelverwarming op de achterbank als het blok op temperatuur is

    Login om te reageren
  30. boomhauwer zegt

    19 mei 2013 om 12:28

    Grappig dat Ferrari met de 458 het stuur met alle knoppen erop heeft terug gebracht…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North