Een vierdeurs Lancia met middenmotor, interessant. Maar wacht tot je de binnenkant ziet.
Op de autoshow van Turijn in 1980 introduceerde Lancia de Medusa. Voor het design van deze concept, op basis van de Beta Montecarlo, tekende Giorgetto Giugiaro (Italdesign).
Mocht je de auto er nogal lang uit vinden zien, dat kan kloppen. Ten opzichte van de Montecarlo groeide de wielbasis met maar liefst 49 centimeter (tot 2.790 mm), een behoorlijk stuk ruimte, als je er van uitgaat dat verlengde limousines van nu meestal zo’n 13-15 cm extra krijgen.
Een van de doelen van het design was het halen van een Cw-waarde van 0,25. Uiteindelijk werd het 0,263, net niet toereikend, maar toch een knappe prestatie voor een 33 jaar oud design.
Van binnen oogt de auto net als een huiskamer van die tijd, met een dashboard-, zetel- en deurbekleding die op een mengsel van velours en corduroy lijkt. Heel…bijzonder.
Lancia toonde wel zijn tijd ver vooruit te zijn, door alle functies op het stuur te plaatsen, iets dat Ferrari een jaar of 20-25 later overnam. Helaas voor Lancia was de techniek nog niet zo voortgeschreden, dus heel fraai ziet het er niet uit. Je zou het ook ‘komisch’ kunnen noemen, maar dat zeggen we over 30 jaar waarschijnlijk ook over de auto’s van nu.
Veel verder dan de conceptfase kwam de Medusa niet. Van een auto met een dergelijke naam valt wellicht een wat drukkere styling te verwachten, maar integendeel. Gelukkig is hij uitgerust met klapkoplampen, opdat je hem niet per ongeluk recht in de ogen aankijkt.
Da stuur
nog altijd @norgge ?
@betonstaal: Geeft niks, altijd leuk met aanbidders :)
Nog altijd @betonstaal: ? Hoe zielig ben jij eigenlijk?
@norgge: Nee hoor niets zielig, ik ben grappig.
@betonstaal: hahahahahahahahahahahahahahahahahaaahahahahaahaaahahahaahahhahahhahahauahahahahahahahahahhahahahahahahaaaahahahaahaahaahahahaaaa wat een grap!
Vergeten concept => houden zo
Ik zou hem eerder als Citroën ingeschat hebben…
@fimo:
Je zou idd. eerder verwachten dat het een concept voor de XM zou zijn.
Dit is imo een voorbeeld van een concept die de tand des tijds niet goed doorstaan heeft.
@fimo: Inderdaad! Het is net een Italiaanse CX. Origineel is anders (refererend naar ‘Het is net een Italiaanse CX’), mooi is het wel!
’t is net een Kia..
Die stoelen hebben het nog tot in de Maserati Biturbo geschopt:
en hier in leer:
(hoe plaats ik hier plaatjes of kan dat niet meer? met BB code lijkt het iig niet meer te gaan)
@Dino2400:
En in sommige versies van de Lancia Gamma coupe.
@Dino2400: http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_image_test
@Dino2400: Hoe plaats je zo een afbeelding in een reactie zoals je daarjuist hebt gedaan?
@mercedes-amg: heeft de redactie heel hulpvaardig voor mij gedaan, bedankt daarvoor.
Mij lukt het ook niet (op andere fora wel, dus aan wie het nou ligt…)
Zo’n draadje als dit wordt zoveel leuker met wat fijne foto’s, toch?
Lekker handig, dat stuur.
Ik houd echt van die digitale Fiat klokjes!
Deze auto is later uitgegroeid tot een Delorean en nog later een Lamborghini!
http://jalopnik.com/the-secret-history-of-the-delorean-that-became-a-lambor-472631160
Ik zie er ook wel een beetje een Opel Astra F inzitten.
@bsxc2: oké, het achterlicht dan…
Haha ook gewoon letterlijk ALLES aan het stuur
Een Cd-waarde van 0,25.. K heb er best een kwart cd’tje voor over. Of bedoelen we Cw-waarde?
Cd is de Engelse term. Zal m idd even vernederlandsen tot Cw
Alsof er een keyboard op het stuur is ontploft. Briljant.
Nice! Alsnog in productie nemen, dan koop ik hem.
Medusa: ‘generally described as having the face of a hideous human female with living venomous snakes in place of hair.’
Hij ziet er nietmeer zo geweldig uit, echt mooi vind ik hem niet.
Maar hij is wel bijna perfect.
Moesten ze hem iets anders gestyled hebben zou het een prachtige wagen kunnen zijn.
Als ze die opfrissen zou die zelfs vandaag nog mooi kunnen zijn.
Dat stuur is de voorloper van dat irritante nieuwe Ferrari stuurtje
@matje140: Sleche reactie (had het artikel niet gelezen voordat ik deze reactie schreef).
Geniaal eenvoudig ontwerp wat de weg wees voor veel andere designers toen,
Deze proporties zijn echt fantastisch imo…
Heeft veel van de BX. De ‘liftback’ carrosserie. De lage / scherpe neus. De lijnen van de stoelen. De ver naar achteren geplaatste achteras.
Ontzettend vet.
“Maar wacht tot je de binnenkant ziet.”
Je hebt me alweer verleid, smokey. Klik ik toch door vanwege jouw geile pen.
Wel een tof ding overigens.
Vergeten? Nooit gekend! Dank Smoke, voor het verbreden van mijn kennis.
Ook nog alleen een linker zij-spiegel
Geweldig, zoiets geniaals kunnen alleen Italianen.
Weten we gelijk waar de 458Italia z’n stuur vandaan heeft.
laten we zeggen apart
Een kind van zijn tijdperk zullen we maar zeggen.
– Leyland Princess 1800/2200
– Rover SD1
– Citroën Cx
en 1 van de eerst zo vormgegeven
– NSU R0 80
Ik vond m toen al geweldig. Dat was de tijd dat Italianen echt mooie auto’s wisten te bedenken (daarna kwamen ze met de eerste Bravo/Brava-reeks……….).
GG heeft al eerder gekeken naar alle functies rondom het stuur: de satellieten bij de eerste BX’en en Uno’s. Maar ja, klanten vinden het handiger om uit de stoel te moeten komen om op een knopje te drukken :-)
En waar hebben ze de motor dan weggewerkt? Moet dat nog voor de achteras passen?
Maw: bagageruimte is er niet meer. En standaard stoelverwarming op de achterbank als het blok op temperatuur is
Grappig dat Ferrari met de 458 het stuur met alle knoppen erop heeft terug gebracht…