• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025

Auteur: Bas Leesberg, gepost 7 december 2025 om 15:30 – 30 Reacties

Het hoge woord is eruit: Lando Norris is de F1-kampioen van 2025!

Na 268 dagen en 24 raceweekenden hebben we eindelijk antwoord op die ene vraag. Wie wordt toch de wereldkampioen in de F1 van 2025? Het antwoord: Lando Norris

Hoe werd Lando Norris F1-kampioen in 2025?

McLaren leek verzekerd van de kroon. Oscar Piastri had het beste van de twee papaya-coureurs. Maar de klad kwam erin bij de jonge Australiër waardoor Norris het momentum over nam.

Ook Norris bleek niet onschendbaar. Precies op het moment dat Red Bull een auto prepareerde waar Verstappen mee kon strijden om de overwinning, liet ook Norris steken vallen. Het bracht ons tot een ultieme eindstrijd tussen Verstappen, Norris en Piastri.

Samenvatting van de GP van Abu Dhabi 2025

Max Verstappen zette op zaterdag de toon in Abu Dhabi door zijn RB21 op pole-position te zetten. Norris sluit aan als tweede voor zijn teamgenoot Piastri. De drie titelkandidaten beginnen dus lekker dichtbij elkaar.

Verstappen opent beresterk; hij snijdt Norris af bij de start en neemt vervolgens afstand van de concurrentie. De McLarens hebben het daarentegen met elkaar aan de stok. Nog in de eerste ronde passeert Piastri zijn teammaatje met een prachtige actie via de buitenkant.

Norris kan vervolgens niet het tempo van de twee auto’s voor hem volgen. Sterker nog, de buitenspiegels van de Britse coureur worden gevuld door de Ferrari van Leclerc! De scharlakenrode bolide blijft binnen ongeveer een seconde van de kampioenschapsleider, maar tot een aanval. En zo stagneert het rijdersveld.

In rondje 17 van de 58 vat Norris de koe bij de horens en komt binnen voor een bandenwissel. Hij ruilt zijn medium-banden in voor de hards. Na zijn stop komt hij terug in het verkeer. Norris haalt Antonelli en Sainz in zonder een centje pijn en Stroll en Lawson worden in dezelfde bocht ingehaald. De Racing Bulls-coureur probeert nog een tegenaanval, maar tevergeefs. Dit is sterk werk van Norris.

Norris vs Tsunoda

Ook Yuki Tsunoda moet eraan geloven. De Japanse teammaat van Verstappen houdt zijn auto zo breed mogelijk. Norris wil er toch aan de binnenkant voorbij en komt bijna op zo’n beetje op het enige stuk gras op het Yas Marina-circuit. Bij deze inhaalactie is Norris met vier wielen buiten de baan geweest.

De stewards bekijken het incident tweeledig: Tsunoda die te vaak op het rechte stuk beweegt en Norris die buiten de baan een voordeeltje haalt. De uitkomst: vijf seconden straf voor Yuki-san en géén penalty voor Norris. De McLaren werd gewoonweg buiten de baan gedwongen, aldus de arbitrage.

Richting het einde van de race komt Norris nog eens naar binnen om de rijders achter hem te coveren. Hij krijgt harde banden mee van zijn team. Hierna wisselt ook Piastri zijn banden, die dan weer van hard naar medium gaat. Verstappen en Red Bull besluiten buiten te blijven. Het pitstop-gat wordt gebruikt als buffer. Daarmee is Verstappen afhankelijk van de coureurs achter Norris. Als zij de McLaren kunnen inhalen, is Verstappen kampioen. Lukt dat niet, dan gaat de titel naar Lando Norris.

Die concurrentie achter Norris bestaat uit één man: Charles Leclerc. Als hij het voor elkaar krijgt om Norris in te halen, beslist hij de titelstrijd in het voordeel van Verstappen. Na een paar ronden waarin Leclerc de gat naar Norris verkleint, verdwijnt het voordeel als sneeuw voor de zon. De McLaren-coureur gedraagt zich koelbloedig door keurig het verschil met Leclerc om en nabij de vier seconden te houden. Hij opent het gat zelfs naar zeven seconden. Verstappen wint en Piastri finisht als tweede, maar kopen er beide niks voor.

Norris is kampioen!

Max Verstappen komt twee luttele punten tekort voor een vijfde opeenvolgende F1-wereldtitel. Ja, er zijn verschillende momenten geweest waarop die twee puntjes voor het oprapen lagen. Maar dat is als en dan en daar heeft Verstappen zich weleens over uitgesproken: ”Als m’n moeder ballen had, dan was ze m’n vader geweest.”

Daarom feliciteren wij Lando Norris met zijn eerste wereldtitel in de Formule 1. Onder druk van de beste coureur van zijn generatie én de verwachtingen van de beste auto onder je kont heeft hij zijn hoofd uiteindelijk koel weten te houden en de titel over de streep weten te trekken.

Ook interessant!

  • Gespot - Lando Norris met zijn McLaren 765LT
  • Max Verstappen in een McLaren?
  • Verstappen zet zijn vriendschap met Norris op het spel
  • Video: Ook Ferrari F40 van Lando Norris crasht

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

abu-dhabi, Formule 1, Lando Norris, Max Verstappen, McLaren, Oscar Piastri, Yas-Marina

Vorig bericht: « De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
Volgend bericht: Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda »

Lees Interacties

Reacties

  1. R zegt

    7 december 2025 om 15:39

    Mooi seizoen – nu 3 maanden vervelen….is t al bijna Maart 2026……

    Login om te reageren
  2. Dickie zegt

    7 december 2025 om 15:45

    Mooi, het is hem gegund.

    Login om te reageren
  3. Loek zegt

    7 december 2025 om 16:11

    Slaapverwekkende race, maar mooi resultaat. Ook fijn dat volgens mij iedereen (met hersenen) zich bij deze uitslag neer kan leggen, geen Abu Dhabi 21 praktijken.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      7 december 2025 om 16:54

      Toch blijft bij mij de what if hangen. Wat als Verstappen ook naar binnen was gegaan en had gepoogd om het veld op te houden. Een risky plan, maar het had meer kans op een kampioenschap dan het op deze manier overlaten aan Leclerc. Daar kunnen we de komende maanden lekker over fantaseren.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        7 december 2025 om 17:48

        Ik denk dat ie het Norris gewoon gunde en daarom niet deed.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      7 december 2025 om 17:23

      Nou dat zeg je wel, maar in alle reacties de hele tijd over het incident tussen Verstappen en Russel in Spanje dat toch wel het punt was waarop hij het verloren heeft en Piastri in Monza. Alsof alle andere races niet mee tellen

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        7 december 2025 om 18:07

        @Richmond: wat is gebeurd, is gebeurd. Het enige dat vandaag nog had kunnen gebeuren is dat Lando de race zwaar had verkloot en Max hem alsnog had gepakt. Maar dat gebeurde niet en dus is er gewoon vanuit beide partijen een vlekkeloze race gereden. Niet zoals Abu Dhabi ’21 dat een vrij controversiële inzet van de stewards voor een uitkomst zorgt waar niemand op rekent. Dat levert op dat vele Hamilton-fans nog steeds ontkennen dat 2021 voor Max was. Dit was gewoon overduidelijk verdiend voor Norris als je puur focust op deze race.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          7 december 2025 om 22:51

          Verdient doet er niet toe. Hij heeft gewonnen omdat hij de meeste punten had.

          Login om te reageren
  4. Jetlag zegt

    7 december 2025 om 16:39

    @Bas Leesberg: “Daarom feliciteren wij Lando Norris met zijn eerste wereldtitel in de Formule 1.”
    De oprechtheid van de felicitaties hadden beter overgekomen, als de zin bij de punt was geëindigd, zonder de (on)bedoelde veer en sneer in de daaropvolgende zin.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      7 december 2025 om 16:51

      Geloof het of niet, maar ik bedoelde het echt als veer. Daar komt nog bovenop dat zijn nationaliteit voor wat extra spanning zorgt. Norris leek lange tijd gevoelig voor dit soort invloeden van buitenaf, maar was vandaag niet te intimideren. Daarom vind ik het extra knap van hem.

      Login om te reageren
  5. gerjan zegt

    7 december 2025 om 16:46

    Mooi werk. Goed voor de F1 dat een ander team kampioen word.

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      7 december 2025 om 17:18

      Inderdaad goed dat er een andere kampioen is.
      Zwakke teamgenoot heeft Max het kampioenschap gekost.
      En misschien ook wel het geklooi met Horner.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      7 december 2025 om 17:27

      Maakt niks uit voor de F1. Er gaan niet meer of minder mensen kijen als max nog een keer kampioen zou zijn geworden. Dat er geen Duitser is die wint, dat maakt wel uit voor F1. Geen duitse races meer doordat er geen M. Schumacher meer mee doet.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        7 december 2025 om 20:10

        Die laatste zin is het allerbelangrijkst. Na Schumacher hadden we Vettel, de terugkeer van Mercedes als fabrieksteam, de titels die Hamilton met Mercedes won, de races die Vettel met Ferrari won, Rosberg die races en een titel won, Mercedes dat de ene na de andere constructeurstitel aaneen reeg, en dan nog een hele batterij aan Duitse coureurs die minder succesvol waren zoals Hulkenberg, Wehrlein, Sutil en Glock. Maar toch was dat alles niet genoeg om de Duitse Grand Prix op de kalender te houden helaas.

        Login om te reageren
  6. Homer55 zegt

    7 december 2025 om 17:14

    Vind hem eigenlijk nog steeds geen wereldkampioen materiaal. Maakt te veel foutjes.. Had eerder Piastri gegund.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 december 2025 om 20:15

      Als Norris geen wereldkampioen materiaal is, is Piastri dat ook niet. Beide heren hadden een vergelijkbaar seizoen, alleen had Norris vrij vroeg in het seizoen zijn dip en Piastri die van hem wat later. Het grootste verschil daarbij was dat Norris ten tijde van zijn dip wel vlak achter Piastri (of Verstappen) wist te finishen en daardoor het puntverlies wist te beperken, terwijl Piastri meteen ergens achteraan kwalificeerde en dan niet verder dan plek 4 of 5 kwam.

      Als je de punten buiten beschouwing laat en kijkt naar welke coureur het meeste uit z’n auto gehaald heeft, dan komen George Russell en Max Verstappen naar boven drijven als de beste coureurs van het seizoen. Dat zijn de enige twee die bijna foutloos waren en elke race het maximale uit de auto hebben weten te halen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 december 2025 om 00:43

      Heb je Vettel ooit zien rijden? Vier keer wereldkampioen maar altijd was hij zelf z’n grootste tegenstander. Nu Norris gewonnen heeft zal hij ook zelfverzekerder worden.

      Login om te reageren
  7. drdre1 zegt

    7 december 2025 om 17:22

    Ik had ’t knapper gevonden als Max ‘m had gewonnen (comeback), maar dat doet niets af aan de prestaties van Lando.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    7 december 2025 om 17:25

    Even nog een ‘alsje’. Als Antonelli de vorige race niet een fout had gemaakt waardoor Norris er voorbij kon en 4e werd dan was Max nu kampioen geweest. Zo dicht was Verstappen bij een 5e titel.

    Maar goed, als…

    Login om te reageren
    • spacemoon24 zegt

      8 december 2025 om 09:25

      Ik denk dat McLaren dan de opdracht aan Piastri had gegeven om Norris er voorbij te laten om zo alsnog kampioen te worden. Dus dat had waarschijnlijk niet veel uitgemaakt.

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    7 december 2025 om 17:30

    @basleesberg: laat dit artikel een voorbode zijn van de verslaggeving over het seizoen 2026 😉

    On topic: Verstappen pakt en passant nog weer een record. Het hoogste aantal overwinningen in één seizoen (8) zónder een wereldtitel.

    Knap overigens, hoe Verstappen weer soeverein naar de overwinning rijdt. De titel zat er geen moment in, want zou Leclerc voorbij zijn gegaan, had McLaren waarschijnlijk Piastri nog naar binnen gehaald om Norris een derde plaats te geven.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      7 december 2025 om 18:06

      Bedankt! Zoals al vaker hier in de reacties besproken: zolang het interessant genoeg voor ons is om de strijd met het overschot aan F1-websites aan te gaan, pakken we het mee.
      2026 belooft wel veel goeds qua nieuwswaarde. We zullen er met de testdagen snel achter komen wie zijn huiswerk wel en niet goed heeft gemaakt.

      En dat statistiekje had ik helaas niet paraat, maar wel een mooie! Zoveelste in het rijtje Verstappen-records.

      Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    7 december 2025 om 17:49

    Waarom staat mijn reactie nog steeds op wacht op moderatie?

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      7 december 2025 om 18:03

      Excuus, hij is inmiddels goedgekeurd. Erover gesproken: zo zijn er inderdaad vele als-dan-momenten, maar dat maakt het ook zo mooi toch?

      Login om te reageren
  11. ericc zegt

    7 december 2025 om 18:00

    Voor de vijfde maal op rij: een halve Belg wereldkampioen!

    Login om te reageren
  12. alfaqv zegt

    7 december 2025 om 20:13

    Hij is geen echte wereldkampioen, zal hij denk ik ook nooit echt worden. Oscar is het meer en ik had het dan ook fantastisch gevonden als hij hem had (af) gepakt van Lando en Max.
    Ook alleen al om het gezicht van die Zak te zien, met zijn we ‘we are now in Lando Norris era’.
    Volgende jaar hopelijk net zo spannend, het hele seizoen door.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 december 2025 om 23:14

      Wat is dit voor een zure reactie? Piastri heeft vanuit een riante koppositie zes keer achtereen geen podium behaald, terwijl hij in de snelste auto van het veld rondreed. En dus staken Norris en Verstappen hem voorbij.

      Een titel wordt niet gewonnen of verloren in één race, maar over het hele seizoen.

      Login om te reageren
  13. pivavar zegt

    7 december 2025 om 20:35

    Die Yuki had beter nog even Perez kunnen bellen ipv heldhaftig antwoorden dat hij Norris wel even zou ophouden. Gewoon er in het bochtige deel van hotel tot de 180° bocht er voor zitten klooien, dan vlak voor het meetpunt voor DRS aan de kant, DRS gebruiken om er weer langs te komen en dat spelletje zo lang mogelijk volhouden. Nu heeft Norris misschien net een halve seconde verloren… Een beetje fatsoenlijke 2e coureur zou het Max een stuk makkelijker maken. Aan de andere kant, de plof in Zandvoort en de vloer van Vegas waren 40 – 50 punten cadeau.

    Login om te reageren
  14. pietertje123 zegt

    7 december 2025 om 21:04

    Superblij met deze laatste race! Ook voor de resultaten hoor maar vooral om nu onmiddelijk Viaplay af te zeggen. Welke idioot gaat er nu reklame drammen tijdens een betaald verslag van een race!

    F1tv komend seizoen dus maar, kijken of dat wat is. En anders maar terug naar vage streams, werkt ook met haperingen. Het Luxemburgse commentaar was vaak leuker dan die overdreven theatrale meneer praatgraag van VP.

    Paar grindbakken, lichte crashes (wel geel, geen persoonlijke schade) waren wel welkom geweest, dit was nogal tam allemaal. En het is toch al zo’n speelgoed circuit: net zo’n modelbaan waar het allemaal nét te klinisch schoon en fel gekleurd is om echt te zijn.

    Login om te reageren
  15. bassrt zegt

    8 december 2025 om 08:25

    Mooi om te zien dat Lando niet is bezweken onder de druk en dat die hem naar huis heeft gereden. Mooi voor de sport dat het zo spannend is gebleven tot het einde, maar met een kanon van een McLaren had deze spanning nooit mogen gebeuren naar mijn mening. Het is door de fouten van McLaren dat het zo spannend bleef.
    En Max had achteraf gezien dit kampioenschap kunnen winnen als die niet voor de zoveelste keer kortsluiting kreeg in zijn hoofd en Russel probeerde van de baan te kegelen in Spanje. Dat is zijn enigste fout geweest dit seizoen waar die zelf controle over had en dat heeft hem uiteindelijk de titel gekost.
    Maar gelukkig boeit het hem zelf geen reet en gaat die lekker genieten van het leven zoals wij er alleen maar van kunnen dromen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North