• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lang leve de Renault 4, ze is 50!

Auteur: Alwood, gepost 2 mei 2011 om 16:29 – 41 Reacties

Serieuze fun met een Renault?!
Franse autocultuur, daar hebben we het liever niet over. Hoewel, meer dan regelmatig komen er juweeltjes bovendrijven. Soms revolutionair, soms heel gewoon. Wel met een dusdanig grote impact dat de autowereld nooit meer de oude zal zijn. Zoals de inmiddels 50 jaar oude Renault 4.

Geboren vlak na de crisis, vederlicht, niet duur en groot. Begin jaren ’60 ging Frankrijk weer auto’s kopen en Renault moest iets bedenken zodat niet iedereen naar concurrent Citroën haar showroom liep. Beter dan met de Renault 4 hadden ze het niet kunnen doen. Binnen no-time, 4 jaar om precies te zijn, reden er al een miljoen rond. Uiteindelijk zijn er in 31 jaar (tot 1992 dus) zelfs 8.135.424 geproduceerd!

Voor de Renault geen klein boxermotortje. Ze hadden gekeken naar de 2CV, haar zwaktes onderkent en een veel sterkere auto geconstrueerd. Groter, praktischer en sterker. De eerste hatchback volgens velen. Voorin lag een watergekoelde viercilinder. Bij de introductie was dat een 747cc, later aangevuld met een 845cc, 1108cc en 956cc te koop. Nooit met meer dan 35pk. Voldoende bij een maximaal gewicht van 720kg maar harder dan 120km/u ging het niet. Er gaat 1 gemodificeerde R4 door het leven als “World’s Fastest” met een 100+ pk 1,4 liter. Goed voor een topsnelheid van 207km/u.

Een snelheidswonder is het niet maar wat maakt dat uit. Je kan er mee terreinrijden, eieren vervoeren, picknicken en zelfs racen. Je repareert hem met een hamer en hij rijdt prima tot op grote hoogtes. #alleskunner

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, oldtimer, Renault, renault-4

Vorig bericht: « Kies maar: Nissan GT-R in chroom of mat paars?
Volgend bericht: Saab heeft weer wisselgeld, start productie in een week »

Lees Interacties

Reacties

  1. dondeboer zegt

    2 mei 2011 om 16:36

    Fantastisch stukje minimalistische engineering, maar jammer dat ze van zulk slecht staal werden gemaakt.

    En de 1.4 is denk ik niet de snelste ter wereld, getuige dit exemplaar met turbo. Deze zou rond de 220 pk moeten hebben.

    http://img86.echo.cx/img86/9609/untitled44rj.png
    http://img86.echo.cx/img86/4018/untitled8uz.png

    Login om te reageren
    • Northwestern zegt

      2 mei 2011 om 18:47

      @dondeboer: Ik las ergens dat Renault Sport bezig is met een exemplaar voor de Gumball 3000. Die zal wel nog sneller zijn.

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      2 mei 2011 om 20:04

      @dondeboer: Fastest Renault 4 in the world!!!
      Renault 4 Turbo 220 WHP (Wheel Horse Power)
      Fastest Renault 4 in the world!!!
      1/4 mile = 13.557 @ 160Kph

      At the dragstrip http://img86.echo.cx/img86/4510/d0b38002mz.jpg
      Engine bay1 http://img86.echo.cx/img86/4018/untitled8uz.png
      Engine bay2 http://img197.echo.cx/img197/6455/untitled39rs.png
      Pic1 http://img86.echo.cx/img86/9609/untitled44rj.png
      Pic2 http://img86.echo.cx/img86/7351/untitled21yu.png
      Pic3 http://img86.echo.cx/img86/8887/dsc031539fv.jpg
      Interior http://img86.echo.cx/img86/8738/untitled541gu.png

      Video: http://www.renault4motorclub.unlugar…el/Anjel01.WMV

      Login om te reageren
  2. Jantje_555 zegt

    2 mei 2011 om 16:40

    een auto is toch mannelijk…

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      2 mei 2011 om 16:52

      @Jantje_555: je moeder ook zeker.

      Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    2 mei 2011 om 16:41

    van de Van Dale website:
    au·to [–Ùtoo, ÃÃtoo]
    de auto (mannelijk), de auto’s, het autootje

    motorrijtuig met carrosserie op drie of meer wielen

    Login om te reageren
    • mortsel2640 zegt

      2 mei 2011 om 16:46

      @Jantje_555: pretbederver. Mijn auto noem ik ook ze.
      Zij heeft zelfs een koosnaam ;) dat is normaal

      Login om te reageren
    • Alwood zegt

      2 mei 2011 om 17:00

      @Jantje_555: er staat toch ook niet “auto” in de titel?! Er staat “Renault 4”, zoek dat maar eens op in de vandale… Renault 4 is gewoon een oma’tje.

      Login om te reageren
  4. Pruts0r zegt

    2 mei 2011 om 16:46

    De R4 was inderdaad de verbeterde versie van de 2cv, toch had de 2cv een aantal belangrijke voordelen: De luchtgekoelde motor is minder storingsgevoelig en de auto is technisch nog eenvoudiger.

    Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    2 mei 2011 om 16:51

    allesbehalve een pretbederver

    iets dat zo degelijk is zoals een auto, een PC of een mobieltje, kan nooit vrouwelijk zijn!

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      2 mei 2011 om 16:52

      @Jantje_555: ook niet mannelijk, het is geslachtsloos.

      Login om te reageren
      • mortsel2640 zegt

        2 mei 2011 om 17:12

        @rotarypowah: bam!! Jantje geownd ;) een auto heeft een ziel. En het is meestal een vrouwelijke ziel. Bv lambo is een macho, ferrari is een metrosexueel. Mini is een homo. Alfa is een prachtige vrouw…

        Login om te reageren
        • joep zegt

          2 mei 2011 om 18:58

          @mortsel2640: geownd omdat hij, terecht, op een taalkundig foutje wijst? Wanner iets tastbaar is, is het praktisch altijd mannelijk. Voorwerpen ze/zij komt gebeurd meestal omdat mensen het sjieker vinden, maar dat maakt het nog niet correct.
          Net als dat gedweep met de ‘ziel’ van een auto. Doe toch normaal…

          Login om te reageren
          • mortsel2640 zegt

            2 mei 2011 om 20:36

            @joep: nee srry maar ik praat altijd tegen mijn schatje

            Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    2 mei 2011 om 16:53

    Vind het nog steeds een heel gaaf ding! In de categorie ‘mag wel voor m’n deur staan’.

    Login om te reageren
  7. TDI-goeroe zegt

    2 mei 2011 om 16:59

    jup, mijn vader heeft er een stuk of 5 gehad, afgebeeld: de R4 GTL, de meest luxe versie…

    Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    2 mei 2011 om 17:01

    1 x met zijn 8en erin naar Maastricht: 2 volwassenen voorin, 4 volwassenen achterin+2 kids, 2 kids staand in de kofferruimte, eind jaren ’70 kon het nog allemaal

    Login om te reageren
  9. Vincent_van_B zegt

    2 mei 2011 om 17:02

    @Alwood: Goed om te zien dat je blijft tikken over de pareltjes uit de oudheid. En wat een prachtgallery zit er bij man! Kunnen één voor één als prentje aan de muur…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      3 mei 2011 om 19:25

      @Vincent_van_B: jup! immers zijn zonder uitzondering de beste auto’s van ieder merk vroeger gemaakt ;) Benzen… daar moet ik eens op in gaan lezen. Leuke auto’s maar tot nu toe nooit mijn ding.

      Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    2 mei 2011 om 17:03

    De auto die samen met de MINI de FWD revolutie voor kleine auto’s heeft teweeg gebracht.
    Ze is juist Sexloos enklasseloos de ‘quatre-elle’
    De eerste keer dat het vijfdeurs concept succesvol werd toegepast.
    Concurrent Citroen was eerder met een Tracion Avant met een vijfde deur en de Amerikaanse fabrikant Kaiser Frazer ook
    De eerste auto zonder doorsmeerpunten
    De eerste auto met een echt gesloten koelsysteem
    Een auto die zo onopvallend zijn werk heeft gedaan en ook op ander continenten een enorm succes is geweest
    De meest geproduceerde Franse Auto ooit.
    Ze heeft het gewonnen van de 2CV omdat de R4 juist iets meer vermogen had, waardoor je 110/120 kon cruisen, ze was vloeistofgekoeld waardoor ze verwarming had
    En door die vijfde deur won ze het ook qua functionaliteit van de 2CV

    http://www.klassiekerrally.nl/iconen-renault-4/

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      2 mei 2011 om 20:48

      @desjonnies: De versnellingsbak voor het differentieel en de motor. Geniale gewichtsverdeling en simpel net als de Traction Avant. Daar was de keuze ook met de versnellingsbak vooruit.

      Login om te reageren
  11. Vincent_van_B zegt

    2 mei 2011 om 17:03

    P.s. Eerste zin slaat natuurlijk ook op de smakelijke voortzetting van “Youngtimer in beeld”. Alleen eeh… Wo bleiben die Benzen?!?

    Login om te reageren
  12. nielsvanderweiden zegt

    2 mei 2011 om 17:10

    In heel veel opzichten natuurlijk schaamteloos gekopieerd van Citroën, maar dan hadden die zelf maar met wat beters moeten komen.

    Mijn favoriete spin-off is de Renault 6, een wat matige poging om van een utilitair voertuig een luxe variant te maken, analoog aan de Citroën Dyane. Maar daarom vind ik hem zo leuk!

    Login om te reageren
  13. Nico94 zegt

    2 mei 2011 om 17:42

    Blijf het een geweldige auto vinden!

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    2 mei 2011 om 18:56

    Verschrikkelijk goed bekeken van Renault natuurlijk. Neem een succesnummer, kijk de kat uit de boom om zijn zwakke punten te ontdekken en kom op de markt met een betere versie. Die hebben zo heel veel verkopen ingepikt…

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    2 mei 2011 om 18:58

    Denk niet dat zijn spirituele opvolger (de kangoo) ooit zo gememoreerd wordt.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      2 mei 2011 om 19:04

      @norge: zijn opvolger heet Twingo (nu Twingo 1), en ja ook die zullen we ons nog heel lang gaan heugen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        3 mei 2011 om 06:42

        @desjonnies: Twingo is een ander soort auto ,maar die zal wel ooit gememoreerd worden ja :)

        Login om te reageren
  16. KEV9 zegt

    2 mei 2011 om 19:36

    mijn allereerste auto, niet stuk te krijgen. zelden pech gehad.

    Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    2 mei 2011 om 19:38

    En als iemand nog zin heeft om de rook van z’n potloden te laten komen, schroom dan niet om mee te doen met de Renault 4 Design competitie van Designboom.com. O.a. Laurens van den Acker zit in het jurypanel en de hoofdprijs is een authentieke R4 rally auto waar Michel Leclère mee aan de Rally Monte Carlo 2011 heeft deelgenomen!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      2 mei 2011 om 19:39

      @Jochempie: Een linkje is natuurlijk handig..
      http://www.designboom.com/weblog/cat/8/view/13543/renault-4-ever.html

      Login om te reageren
  18. homie zegt

    2 mei 2011 om 19:55

    Voor meer over deze veelzijdige en eigenwijze auto: http://www.r4club.nl/renault-4-club-nederland/

    [img]http://e-boutique.r4club.nl/images/r4logo.gif[/img]

    Login om te reageren
  19. homie zegt

    2 mei 2011 om 20:01

    Meer over deze veelzijdige en eigenwijze auto: http://www.r4club.nl/

    [img]http://e-boutique.r4club.nl/images/r4logo.gif[/img]

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    2 mei 2011 om 22:17

    Blijft een leuk ding. Een basic auto, zoals ze moeten zijn…

    Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    2 mei 2011 om 22:38

    Leuk om weten: Alfa heeft ze nog gebouwd. Sexy bakske dus…

    “In Italy the 4 was produced by Alfa Romeo factory in Milan under license in 1962 until 1964, 41809 R4’s were built.”

    Speciale versies die nog ontbreken in de gallery:

    De Jogging. Ziet er ook uit als een sportschoen…

    Sinpar 4×4. Ruig rallybakske.

    Plein-air. Mediterraan deurloos ding. Staat wel in de gallery, maar met een slechte foto. Kwam ook uit de Sinpar-fabrieken.

    Pickup, vooral voor Latijns-Amerika.

    Ook de verschillende Renault Rodeo’s waren allemaal gebaseerd op het R4 chassis.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Rodeo

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    2 mei 2011 om 22:42

    Ook weinig gekend: de Renault 3. Een goedkopere versie van de 4, die maar twee jaar heeft meegedraaid…

    Login om te reageren
  23. dafmaf zegt

    2 mei 2011 om 23:33

    Die 1108cc motor was de Cleon motor die Daf gebruikte voor de 55 en 66 en zelfs nog in de eerste Clio zat en misschien de latere Twingo. Niet kapot te krijgen motor.

    Login om te reageren
  24. tjorque zegt

    3 mei 2011 om 09:54

    Zaaalig bakske!

    Mijn moeder had er een, en da’s een auto die ze nooit zal vergeten.
    Ben er als kleine bengel meermaals mee naar de spoed gereden… (de R4 van onze school)

    Samen met de 2CV en de DS een van mijn favoriete auto’s
    Ik hoop dat zulk minimalisme vandaag terug op de markt komt. Ik ben helemaal voorstander van auto’s die maar 700 a 800kg wegen…

    Login om te reageren
  25. tstile zegt

    3 mei 2011 om 13:01

    Renault was haar tijd ver vooruit. 8.135.424 auto’s produceren die bijna allemaal zeer biologisch afbreekbaar bleken te zijn

    Login om te reageren
  26. super zegt

    3 mei 2011 om 20:19

    wat doet die mehari foto daar?

    Login om te reageren
  27. alfamail zegt

    3 mei 2011 om 20:27

    Hoezo “ze is 50”;
    ze is allang dood!
    Hoe lang word het ding al niet meer gemaakt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North