Lease maar: BMW 330e of Mercedes C350e

Auteur: , 94 Reacties

Nu het einde van het jaar zoetjesaan in zicht komt, is het wellicht nog interessant om zo'n 15%-bijteller mee te pikken. We zetten twee premium rivalen tegenover elkaar en zijn benieuwd naar je voorkeur.

Lease maar: BMW 330e of Mercedes C350e

Met het bijtellingsregime dat vanaf 2017 wordt ingevoerd, gaan we de PHEV waarschijnlijk amper nog terugzien in Nederland. Exemplaren die uit de lease komen worden in veel gevallen geëxporteerd en voor zakelijke rijders is het vanaf 1 januari aanstaande simpelweg niet meer interessant om nog te stekkeren. Zonde, maar voor het zover is lichten we toch nog twee fraaie voorbeelden uit.

Uiteraard hebben we voor beide auto’s de belangrijkste gegevens in een overzichtelijke tabel gegoten, net als je gewend bent bij de Autoblog-Adviezen.

Auto
BMW 330e
Mercedes C350e
Catalogusprijs€ 44.764€ 49.995
Bijtellingspercentage15%15%
Netto bijtelling€ 226€ 252
Leasetarief€ 752€ 825
Vermogen252 pk279 pk
Koppel420 Nm600 Nm
Topsnelheid225 km/u250 km/u
0-100 km/u6,1 s5,9 s
Verbruik1,9 l/100 km2,1 l/100 km
CO2-uitstoot44 gram/km48 gram/km

De BMW

In München is men ervan overtuigd dat dit de auto is die Amerikanen willen terwijl ze wachten op de Tesla Model 3. De 330e (rijtest) zou een volledig elektrische actieradius hebben van 40 km en in de praktijk blijft daar zo’n 30 km van over. Wel is de elektromotor met 80 pk en 250 Nm (beschikbaar vanaf 0 tpm) krachtig genoeg om ’t op eigen houtje te redden. Hou verder rekening met een praktijkverbruik van rond de 1:20 en vergeet niet dat de rijeigenschappen des BMW’s zijn. Goed dus.

De Mercedes

Een stukje duurder dan z’n rivaal en ook een (flink) stukje sneller, deze C350e. Op de weg zal de volledig elektrische range wellicht wat tegenvallen, we lezen her en der dat leaserijders met hun C-klasse niet verder komen dan 25 kilometer. Wel komt de Mercedes meer dan prima meer in het verkeer en het verbruik zal in de praktijk vergelijkbaar zijn met dat van de BMW.

Met andere woorden: de Mercedes is wat sneller, de BMW heeft in de praktijk mogelijk een wat grotere range. Heel veel ontloopt het elkaar niet, al is de auto met de ster een stuk duurder. Welke van de twee zou jij nog gauw tegen 15% bijtelling meepakken?



94 reacties

De BMW
@tristan25: Inderdaad! BMW heb ik altijd al beter gevonden!
@tristan25: zeker de BMW
@tristan25: Waarom de BMW, de MB heeft meer vermogen en is daarom sneller.

Mb heeft toch meer status dan een bmw.
@csx3000: Petrolheads kijken niet alleen naar status bij de keuze van hun wagen. Rij-eigenschappen zijn minstens zo belangrijk. + Met de nieuwe is het misschien al beter gesteld, maar een C-klasse wordt nogal vaak als pensioenauto bekeken ;)
@maksym357: wie zegt dat
ash via Android app
@reggie-boy_rood: Ik denk dat maksym357 dat net zei.. En ik ook.. Als ik in een MB wil zitten bel ik wel een taxi.. Geen andere Duitser rijdt beter dan een BMW..
@ash: je kan je ook afvragen waarom ze Mercedes als taxi gebruiken een bmw staat voor de 300.000 op de sloop bij een half miljoen gaat de MB nog naar Polen aaaahahahaa……… een bmw maken ze in serie. een MB in Klasse das ut verschil.
@mrwheely: ha bravo de woorden van een sterretjes liefhebber.. jij bent gek ik weet niet in welke wereld jij leeft of welke BMW jij hebt gereden maar dat was blijkbaar geen echte BMW maar waarschijnlijk een Chinees namaak ofzo.. Een BMW haalt net zo makkelijk een half miljoen en kan nog zelfs naar Polen of Afrika waar ze het nog heel lang gebruiken.. Klasse? Laat me daar maar niet over beginnen.. Sterrenrijder..
@csx3000: een auto kopen voor de status is per definitie triest.
Je koopt een auto voor jezelf, niet voor een ander.
@Foramen: In de leasewereld is dat toch echt anders, maar succes met je naïviteit.
@csx3000: juist ja, in de lease wereld kies je een auto op bijtelling. Succes met je status dingetje.
@csx3000: 0,2 seconden merk je in de praktijk niks van..
Zeker de mercedes, echt een topwagen
@nigel: Serieus? Heb je erin gereden? Ik wel en vond het he-le-maal niks… En ik ging er echt blanco in want ik vind hem schitterend. Maar die hybride is echt een lachertje… Bokken, gieren, herrie, totaaaaal niet goed op elkaar ingesteld. En interieur viel me erg tegen wat betreft materiaalgebruik. Dat hout op de middentunnel is zooooo mooi op de foto. Maar is gewoon plastic! Nee, viel mij tegen. Is toen de Lexus geworden
@svenska_aeroplan_ab: opvallend want zo best is het interieur van de lexus nu ook weer niet. Vooral het leer ziet er na een jaar niet meer uit en ook zo links en rechts nog wat goedkoop plastiek.
@svenska_aeroplan_ab: er zijn volgens mij wel een paar exemplaren met een wat haperende aandrijflijn op de markt. De mijne doet het gelukkig prima maar ik moest er wel erg aan wennen na een dikke diesel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Leuke keuze, zou denk ik, ook die van mij worden. De coupé gekozen of de sedan?
@bogey: De NX
Team Mercedes!
Ik kies eerder een BMW dan een Mercedes, maar in dit geval ga ik voor de Merc.
@Jochempie: Je bent het standaard model burger, je doet precies wat ze van je verwachten net als vele miljoenen met jou.
@csx3000: jij lult ook maar wat rond… Eerst iemand afzeiken omdat die voor de BMW gaat dan iemand afzeiken omdat die voor de Merc gaat. Duidelijk aanhanger van zure flamoezen en geluk hebben dat een vet exemplaar thuis op de bank zit, zoals zoveel hier op Autoblog. Veel plezier met rotte haring happen bij jou thuis. @Jochempie
Bmw, aangezien die een heel stuk goedkoper is en bij de mogelijke leaserijder dus ook veel voordeliger zal uitpakken.
Geen een van beiden. Lekker een oldtimer, en de rest op de tankpas en de garage.
De 3 serie is absoluut de vedette van deze klasse! Wat een vraag zeg!
@kimholland:

Dat heb je letterlijk ook al over de 5- en de 7-serie gezegd.

Je jarretels zijn ook van BMW, absolute vedette?
@kimholland:

Ik moet mezelf even corrigeren:

Ik turf negen keer het woord “vedette” naar aanleiding van een BMW topic. En dan heb ik niet eens alles doorgelopen…
@karaya: ok wat is triester…..vaak het woordje Vedette gebruiken of turven hoe vaak iemand het woordje Vedette heeft gebruikt…..?
Beiden erg fijn!
Mercedes geen twijfel. Ben meer een benz fan.
Maatje van me heeft vorige week z’n C350H opgehaald. Komt uit een BMW 328i van dit type. Hij vind het onderstel wel heel erg richting comfort afgesteld bij de Merc. Z’n 3 serie reed absoluut strakker. Maar verder is ie enorm te spreken over de auto. Hij heeft zo’n full options edition, dan staat er wel een hele dikke bak. Zelf zou ik denk ik voor de 3 serie gaan. Vind ik net wat mooier en het rijdt enorm goed. Wel aanzienlijk minder vermogen. Die Merc heeft wel monsterkoppel zeg.
@E34M5Touring:Als ik de komende jaren in de Mercedes moest rijden, dan zou ik er ook over te spreken zijn. De auto die hij na deze kiest bepaalt wat hij ervecht van vond.
@sleurs: en hij koos de merc toen hij uit een BWM kwam.
De mercedes, sneller en mooier en tja t is een mercedes. Bovendien lijken de huidige mercedessen wel een generatie voor te lopen op de concurrentie
enige goede hybride aandrijflijn is die van Toyota (hybrid synergie draaif) rest is net niet rommel, neem dan 100% elektrisch of 100% verbranding.
@super: Ervaringsdeskundige?
@super: blijkbaar weet je écht waar je over praat…

De enigste die appels en peren mag vergelijken is een groenteboer.
@v60germany: echt waar is hij de enige?
@jpoers: nee verrek, je moeder vergat ik
Best lastige keuze, interieur van de mercedes is gewoon beter dan de bmw maar het exterieur van de Bmw is weer wat stoerder dan de merc. Zou uiteindelijk toch voor de mercedes gaan.
Simpel, ik vind de Mercedes 10x mooier en die heeft ook een berg meer koppel.
Mercedes heeft met 600nm fors meer koppel. Deze keer de Benz.
Geen twijfel, BMW
Doe mij maar een 340i ;-)
@ruudbmw: of een 450 AMG ?
@thomasthomas: die mag jij hebben. Allebei tevreden.
Mercedes veel sneller ?
Sprint verschil is verwaarloosbaar .
Top snelheid heb je toch niks .
BMW is mooier en voordeliger dus de beste keus .
@bohica: tussensprints….

Zoveel belangrijker dan 0-100 tijd bij 95% van de auto’s
@87sandyd: staat nergens iets over de tussensprints in het artikel .
En dan is nm koppel niet alles .
Het gaat om nm opbouw in die gebieden en hoe de electro motor dan helpt .
Bmw…..voor dit bedrag kan ook de 4 serie van bmw een optie zijn
Ik sta nu voor deze keuze en ben een echte bmw fan. Toch denk in de benz, want station.
@loggy: Dan ben je geen BMW fan.
@csx3000: kinderen en een accupakket in een sedan gaan gewoon niet samen
@csx3000: kan je melden dat ik zojuist de bmw heb besteld
Mercedes is wel veel sneller, heb toevallig laatst een sprintje mee getrokken van 50 naar 150, rij er niet van weg. Ook een mooie auto als station.
De BMW, anyday!
De Mercedes heeft wel een heel gaaf interieur, een stuk chiquer dan het BMW interieur dat sportiever en opgeruimder oogt.

Maar de BMW oogt als geheel wel een stuk tijdloze. Nu maakt dat in het geval van leasen niet zoveel uit. Maar als ik zou moeten kiezen welke te kopen zou ik voor de BMW gaan. Die is met zijn karakteristieke 3-serie voorkomen net wat tijdlozer dan de C klasse.
Qua auto vind ik de Mercedes mooier om naar te kijken en rijdt het comfortabeler. De BMW heeft leukere rijeigenschappen ook al is hij langzamer dan de Mercedes. Het gaat hier om leasen en als ik een leaseauto zou nemen dan zou ik dat doen om er langere afstanden mee te rijden. Dan kies ik voor de Benz puur omdat hij comfortabeler rijdt, meer een luxe uitstraling heeft en een mooier interieur heeft.
Sinds mijn schoonvader zo’n mercedes heeft heb ik er geregeld in gereden. Ik vind het helemaal niks. Die auto is van alles en nogwat aan het regelen en doen tijdens het rijden. Het sturen gaat te kunstmatig en het remmen is helemaal een ramp. Je voelt de elektromotor gewoon afremmen. Vreselijk. Bemoeizuchtig kreng is het. Ik kies dan ook liever mijn 10 jaar oude a-klasse dan een van deze twee.
Mercedes, sjieke wagen. Al is de BMW ook erg aantrekkelijk. Maar deze keer de Benz, comfortabel cruisen.
Als het toch een hybride moet zijn in deze klasse, doe dan maar een Lexus IS300h.
Rijdt minstens even fijn dan de BMW en is daarbij ook nog comfortabeler dan de Mercedes. En persoonlijk vind ik de Japanner een uniekere uitstraling hebben dan deze Duitsers.
Daarbij is het een hybride aandrijflijn waar iedereen mee overweg kan. De plug-in wordt in praktijk nauwelijks aan de stekker gehangen, en volgens tests is het verbruik bij niet opgeladen batterijen in de plug-ins toch wel aan de hoge kant.
@ronin1130: ik waardeer je toevoeging, maar waar ergens staat een duidelijk onderzoek vermeld over het werkelijke laden in de praktijk met plug-in voertuigen?
Ik vermoed dat een EV-box en The New Motion wellicht zulke zaken mogen roepen.

Ik denk overigens dat Wiebes het zelfs niet eens duidelijk weet!
@v60germany: als je de tests van journalisten raadpleegt…
@ronin1130: pardon, de Mercedes is standaard voorzien van luchtvering, is daardoor echt waanzinnig comfortabel en een Lexus met zo’n gierende CVT is mi zeker niet sportiever dan een BMW.
@jbkleyn: de luchtvering kan ik niet over meespreken, maar de gewone ophanging en de geluidsisolatie zijn stukken beter in de Lexus dan in de Mercedes.
En qua onderstel is de IS zeker de evenknie, zoniet beter dan een 3-reeks. En die gierende e-CVT is echt wel overroepen hoor. Zeker de recentere sturing valt dit echt reuze mee. Het is een andere manier van rijden ook. Ooit zelf al eens geprobeerd?
@ronin1130: de c350e is standaard van luchtvering voorzien (ik denk bijna noodzakelijk ivm zwaar accupakket) de geluidsisolatie van een Lexus heb ik geen ervaring mee.
Dat de MB meer vermogen heeft wil niet zeggen dat ie sneller is? BMW heeft gewoon iets dat altijd iedereen af maakt ??
Cijfers liegen er niet om knul… Zo is het bedrijfsleven ook… @bmwnumberone:
MB C-klasse is inderdaad stukken comfy’er dan een 3-serie, maar dat is wel zo lekker als je kilometervreter bent (zeg ik terwijl ik zelf vroeger juist zo’n kneiterharde vering fan wegens het ‘weggevoel’ was). En het interieur is echt wel tandje beter. De MB styling moet je maar liggen, maar ben ik erg van gecharmeerd. Voor mij is de keuze heel simpel: Stationwagon +30pk en +180NM koppel meer maakt het af …. maar goed; voor 5K minder is die BMW ook echt geen straf !

Als ik een lekker scherp sturend karretje neem, neem ik wel een 1-serie ipv b.v. een Golf of A3; scheelt snel weer 200kg wat je meesleept en stukken goedkoper in onderhoud dan een D-klasse cruiser :)
De c klasse is qua interieur heel fraai, maar ook wel wat op aan te merken. Je kunt daar beter voor de matte houtsoorten kiezen, krijg je er in NL ook nog een fraai analoog klokje bij.
De BMW is qua interieur wel heel netjes, maar je mist de WoW factor wat wel hoort bij een dergelijke prijs. En de Merc is ook nog eens sneller, dus voor mij de Merc. Wel dan liever gewoon de c200, die loopt met enig beleid ook best zuinig. Prijsverschil is wat mij betreft te groot.
Interieur; de Mercedes. Koetswerk; de BMW.
Op basis van de techniek, kortom; welke verbrandingsmotor doet mee, dan zeker de Mercedes.

Bij de keuze voor m’n V60 D6 is dit ook (naast de vele diesel km’s) een grote voorkeur geweest.
Ik denk dat ik een V60 met b.v. D2 motor (als ie bestond…) in het vooronder incl. plug-in hydride techniek, dan vast niet had gekozen.

Vergeet niet dat een plug-in nogal extra gewicht meesleept en daarmee wat dynamiek inlevert.
Een dergelijke verbrandingsmotor moet dat voor mijn gevoel ook kunnen compenseren…
Even een opmerking betreft de reikwijdte; bekijk dit per rit!

Een Mercedes heeft dan wellicht 25km te halen, maar als je nou 25km van je werk woont? En op de zaak weer oplaad?
Iemand ooit de rekensom van de brandstofprijs van benzine per km gemaakt tov stroom? En wat je thuisstroom kost, laat staan van voor je werkgever (mits je dat zelf niet bent…).

Als je laad-infrastructuur maar klopt, dan is een plug-in (of volledig electrisch) een prima oplossing.
Ik heb de 330e besteld en hij komt 1 september… ben heel benieuwd!

Uitstraling en afwerking vind ik mooier dan de Mercedes.
@imarinos: Had je ook de keuze voor de MB of vond je werkgever dat geen goed plan?
@csx3000: ik ben ondernemer dus kan zelf kiezen, Mercedes is niet mijn merk.

Heb de BMW helemaal aangekleed, interieur vind ik mooier dan de Mercedes ook.
De Mercedes want die heeft luchtvering. Zeker fijn met zo’n zwaar accupakket achterin.
Ik zou zeker voor de mercedes gaan! Als je kijkt naar de standaarduitrusting van de c350e dan zijn er toch al wat meer vakjes aangevinkt. Bv. De c350e is standaard uitgerust met luchtvering. Dat is zeker geen overbodige luxe als je bedenkt dat het accupakket en elektromotor de benodigde kilo’s wegen. En een avantgarde uitvoering met amg velgen is ook zeker geen verkeerde combinatie.
Hele lastige keuze. Ik ben Mercedes fan maar rijd nu BMW.

Na mijn ervaring met meerdere Mercedessen en BMW is mijn mening dat ik aan de sportievere afstelling van de BMW in de dagelijkse praktijk niet zo veel heb, maar het hogere comfort en het betere interieur van de Mercedes wel.

Op basis van ervaringen uit het verleden zou ik dus voor de Merc gaan.

Ik heb beide bekeken en gereden maar voor mij is het een VW Passat GTE geworden, veel meer ruimte voor passagiers en bagage dezelfde premium uitstraling en dat voor een betere prijs.
Verder zit op mijn auto alle denkbare optie’s.
Keuze was eigenlijk best gemakkelijk.
De Mercedes. De wagen ziet er stijlvol uit, de zetels zitten heerlijk en dealeronderhoud bij Benz valt enorm mee. Neem dan mee dat ze relatief waardevast zijn (ik koop privé) en je hebt een fijne bak.

De vergelijking BMW met Mercedes vind ik sowieso een beetje kul. BMW rijd je om sportief te zijn met de nodige comfort. Een Benz rijd je om comfortabel de zoeven over het asfalt terwijl je af en toe best sportief kunt zijn.
@vonklausenburg: voor iemand die koopt is het belangrijk dat de wagens waardevast zijn en belaalde rijeigenschappen bezitten. Echter geldt dit niet voor een leaserijder. Die kiest uit de auto’s met het laagste maandbedrag. Vaak heeft een werkgever ook een vinger in de pap. En waar de conventionele auto’s in deze klasse enigszins waardevast zijn, is dat bij deze stekker-varriant absoluut niet het geval zodra ze niet meer in het voordele bijtellingstarief vallen.
@peewee05: Bedankt voor een totaal nutteloze uitleg. Ik heb zojuist aangegeven dat ik privé rijd en dus koop. Een uitleg wat leasen is – dank, maar ik ben een ex-leaser – is een beetje overbodig. In de lease zou ik alsnog kiezen voor de economisch voordeligste optie. Daarbij reken ik de waardevastheid, onderhoudskosten en verbruik mee. Plus, zoals gezegd, gaat comfort en luxe voor mij voor alles. Dan dus maar meer betalen. Als ik goedkoop zou willen koop ik wel een tweedehands Dacia Logan.
Ik rij zelf in een 330e en het rijd echt geweldig kwa vermogen ook niks te weinig. Met M sport pakket maakt hem ook meer af vind ik. Ik hoor wel dat de mb sneller is ik zou dit wel graag in een filmpje zien autoblog!
Voor mij altijd de Benz!
Ik zag die verbruikscijfers en heb ze meteen allebei besteld… Kan ik ze zonder schuldgevoel tegelijk rijden
Ik zou altijd voor de BMW gaan. Ziet er beter uit, stuurt beter en is nog goedkoper ook. Dat hij 0.2 sec langzamer is dan de Merc merk je toch niet in de praktijk.
Ik rijd nu een C220d, de range van de C350e was me te lag. Maar zou tussen deze twee voor de C350e gaan. De BWM vind ik niet mooi (maar dat is persoonlijk) en het interieur van de BMW is oubollig en minder goed afgewerkt dan de Mercedes (uit direct vergelijk van de 320d van m’n college en mijn C220d). De BMW marginal beter, maar dat is ook maar marginal als ik de testverslagen en mn eigen ervaringen mag geloven. De Mercedes is met z’n luchtvering meer op comfort ingesteld en de BMW meer op sportiviteit. Maar het zware accupakket laat voor beide in negatieve zin z’n invloed gelden. Vorig jaar was de C350e nog 59.000 euro tov 49.000 nu. En dat bij nauwelijks gereduceerde uitrusting. Doen ze goed bij Mercedes. Als ik nu moest kiezen dan zou ik voor de C300h gaan. Nog zuiniger dan m’n C220d die al 1 op 20 doet bij redelijk doorrijden en een tikje sneller.
Voor mij de MB
De bmw…. moet niet zo mini ipad die tegen het dashboard aangegooid is zoals in de merc
Heb met de 330e gereden en dat was fantastisch. Ik vind het wel vreemd dat de Mercedes betere specs heeft
C350

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).