Lezersvraag: wat is de pk-gewichtsverhouding van jouw auto?

Auteur: , 366 Reacties

Omdat pk's alleen natuurlijk ook niet zaligmakend zijn.

Deze heeft een vrij nette pk-gewichtsverhouding

Kletsen over de eigen auto (‘s) is altijd leuk. We zijn hier niet voor niets liefhebbers, dus voor de meesten van ons is ook onze eigen heilige koe iets waar we het graag over hebben. En dat gaan we doen. Jullie zijn niet de enigen die graag opscheppen over hun auto, wij zijn hier op de redactie namelijk ook haantjes en willen allemaal het verste pissen. En daarom hebben wij het dus ook over de pk-gewichtsverhouding in plaats van alleen het droge vermogen.

Zo rijdt onze @wouter in een geel monster met een pk-gewichtsverhouding van (afgerond) 0,17. Oftewel, 265 PK gedeeld door het leeggewicht van 1540 kilo. Onze @RubenPriest als andere voorbeeld heeft een fijne Beier met een pk-gewichtsverhouding van 0,18. In dit rechtstreekse duel betekent dit dat Ruben het beter voor elkaar heeft dan Wouter, want bij Wouter moet iedere kilo door 0,17 pk worden voortbewogen, maar bij Ruben heeft iedere kilo 0,01 pk meer! (en nu raden om welke twee auto’s het gaat. De eerste met het goede antwoord krijgt een extra plusje).

Dus, als we mogen vragen om de berekening ook van jouw eigen auto hier te plaatsen, kunnen we een fijne inventarisatie maken van de voertuigen van onze bezoeker.

Btw, mijn daily heeft een pk-gewichtsverhouding van 0,13. Ik verlies het dus keihard van de redactie. Maar ook van jullie?



366 reacties

133 pk op 930 kilogram, dus 0,143 pk per kilogram (Toyota Starlet Glanza V)
@larsdbs9: winner!
@larsdbs9: 420pk op 1350kg 0,32pk/kg in de srt-4. uiteraard niet origineel dat was 235pk
211 peekaa op 2340kg ..
(Uit een 7,5L V8) ..

Als ze er nog in zitten dan ..
dikke 11 kilo per peekaa dus ..

Zie dat maar eens te overtreffen ..
Stelletje amateurs ..
@lincoln: 24 kilo per pk voor een kever genoeg? Kan vast nog wel meer.
@uselessguy:

Fucked by VAG ..
Drommels drommels ..
@lincoln: 24pk op 600kg. 25kg/pk. Alstublieft.
@lincoln: ik kom uit op 90pk op +- 1100 kg aan Daihatsu Xenia 1.3 = 12 kilo per pk. Huidige familie Xenia. 18 kilo/pk voor onze 1.0 Xenia van ervoor. De Kijang deed 80pk op > 1100kg. Wat win ik?
@lincoln: 30kg per pk. 550kilogram zware fiat 500 met 18 hele pk’s!
@FlighTom: hahaha tja ik heb een Fiat 126 met 24pk/600kg :p
@lincoln: 211pk voor 2650kg
Disco4 –> 0,079pk/kg
@lincoln: wow 7.5l V8 en dan maar 211 pk??!?!
@jdmpetje: Is zeker niet raar. Amerikaanse blokken zijn vreselijk lui en relatief weinig vermogen maar veel koppel, altijd! Zo hadden we in huize viezefreddyw een Cadillac El Dorado uit ’78. Dat ding heeft tot op de dag van vandaag het grootste blok ooit geproduceerd door Cadillac. Was een 8.2 V8 met maar 190PK.
@viezefreddyw:

Nou nou .. Normaal ..
78 was dan wel HET ultieme jaar voor dit soort normaliteiten ..
@viezefreddyw: dat is ook gewoon cool toch? :) mijn Cadillac had geloof ik iets van 180 Pk uit een 5.7 V8. In zo’n auto heb je niet meer nodig. Trouwens, breed scala aan auto’s passeren huize viezefreddyw!
@dwersbongel: Zeker cool maar niet erg leuk voor de portemonnee. Was gewoon 1 op 3 rijden. Ding heeft het bij ons dan ook niet langer volgehouden dan 3 weken.

Klopt ja, het wil bij ons nog wel eens variëren. Komt omdat er veel kilometers gereden worden en dan ruil je de boel nog wel eens om. Zo staat er momenteel nog een 525D uit 2007. Ruim 3 ton op de klok en nog puntgaaf. Maar ook die zal nog aan de beurt komen.
via Android app
@viezefreddyw: heb jij ergens foto’s van je collectie? Vrij nieuwsgierig geworden na de plaatjes van je Ferraro gezien te hebben!
via Android app
@autodrop: het is laat, excuses. *Ferrari!
@lincoln: No problemo. Gaan we uit van massa rijklaar of massa ledig voertuig? In dat eerste geval 65pk op 950kg (14,62kg/pk), in dat tweede geval 65pk op 1050kg (16,15kg/pk)
Rating van 0,147 met de Clubman. 174pk op 1180 kilo. Genoeg voor nu, but more to come.
175 pk aan de motor op een auto van 751
Dus 0,25 pk per kilo
Peugeot 106 GTi
@karimsatchel_vleeschdraager: Wat heb je allemaal wel niet aangepast dan? Zo makkelijk krijg je die pk’s niet uit dat blok.
@Robbert01: standaard tu5j4 blok met jp4 kop en jp4s inlaat van c2 vts. Clio rs 192 injectoren catcams 743 nokkenassen. 255lph benzine pomp. Supersprint spruitstuk volledig rvs tot aan de demper. Auto is afgesteld door de ringsleutel
320 pk op 1450 kg, dus 0,22 pk per kg (Nissan Skyline R34 GTT)
172 pk op 1010 kilo. Dus 0,17. Clio 172 RS
Ergens tussen de 270-310pk op 1000kg

MX-5 turbo die nog eens op de rollerbank moe
Ik rijd een Saab 9-3SS met 195 pk. Weegt 1463kg, komt dan uit: 0,13pk per kg:D
Ergens tussen de 270-310pk op 1000kg

MX-5 turbo die nog eens op de rollerbank moet
@vincentmiata:

Dat wil zeggen dus ergens tussen de 0.27-0.30 pk/kg
422pk en ding weegt 2115kg
120 pk op 600 kg en dat is dus een nette 0,20

(Ik heb een kitcar gebaseerd op de Lotus super seven)
150 pk op 2000 kg, 0,075 pk per kg
Gok dat mijn fiets ongeveer 10 kilo weegt? Dus komt aardig van zn plek af als ik even aanzet.
@rensjb15: nee nee geen PK’s, tenzij jij als paard door het leven gaat.
@ghost: ooit een paard zien fietsen?
@3246cm252kw: nou sommige komen qua postuur wel in de buurt
@ghost: die jongens in de tour de france fietsen in de sprint met een half pk bergop (650 watt). Op een carbon fietsje van 7kg levert dat 0,07 op. Helemaal nog niet zo slecht :)
@dondeboer: 650 watt is op 100 watt na 1 pk!
@Jochempie: 0.143 pk per kilo, meer dan aardig wat bolides uit de comments
@tdg200: Nou ja, die 650 watt maakt geen deel uit van die 7 kilo… Van die 65 kilo die erop zit.. Een fiets is niets meer dan een chassis, een versnellingsbak en een paar wielen ;)
@Jochempie: true, got me on that one;)
@rensjb15: jij hebt een mountain bike ofzo? ik doe met mn cruiser, met houten heineken krat voorop, bijna 40 kilo…
@gwnbmw: Zelfs de meeste MTB’s zijn ook nog zwaarder dan 10kg. Eerder rond de 12kg, zeker de full suspension MTB’s. Alleen de echt dure, volledig carbon MTB’s komen (ruim) onder de 10kg. Een normale stadsfiets zit meestal rond de 20kg. Mijn lichte stadsfiets (Koga Supermetro) weegt zelfs nog iets van 13kg, dus 10kg is inderdaad wel erg licht ingeschat…
@henrie: Een moderne racefiets daarentegen zit daar wel snel onder
@kilum: Klopt. De mijne zit op zo’n 9,5kg geloof ik. Maar om een echt lichte fiets (<8kg) te krijgen, moet je vaak toch nog wel erg diep in de buidel tasten. Met superlichte, carbon wielen, stuur, zadelpen, en een dure Shimano Dura Ace afmontage of zo. Persoonlijk heb ik dat er niet zo voor over. Kan ik beter zelf een paar kg afvallen… ;-)
@henrie: Daarom zit je ook op die fiets!

Maar ik ben het volledig met je eens. die fietsen waar die gasten de tour op fietsen zijn geloof ik 25K Euro’s per stuk. Absurd veel geld. En ze zijn wat betreft gewicht inderdaad 1,5 a 2 kg lichter. Wat procentueel veel is natuurlijk. Maar voor amateur wielrenners geen zak uitmaakt.

Ik heb ze wel gezien hoor tijdens de Amstel Gold Race. Je ziet ze fietsen op die achterlijk dure dingen. Het enige wat ik doe is even vriendelijk knikken als ik ze inhaal op mijn “oude” racefiets.
130 pk op 1050 leeg gewicht vol Max gewicht is 1690 kg en met caravan Max 2940kg wie kan er voor mij rekenen?
@flik2punt0: je rekenmachine!
@flik2punt0: probeer je nou gewoon Max Verstappen in dit verhaal te betrekken? ;-) Wist niet dat hij een caravan heeft…
@silver: whahaha dat zou wat zijn ja ?
214 pk op 1420 kg (BMW E90) geeft 0,15
Mijn fiets Batavus Dinsdag Comfort heeft geen paardenkrachten maar mensenkrachten. 1 mk gedeeld door 20 kg is 0,05 :(
@parttimeautospotter: dat is een zware fiets dan :-P
@jeppie: schatting hè :)
@jeppie: 20KG zwaar??!! mijn fiets weegt het dubbele!
@gwnbmw: bakfiets? Elektrische fiets? Hoe kom je anders aan 40kg.?!
@jeppie: 20kg is best licht, laat ik daar mee beginnen. een normale fiets weegt ongeveer 25 kilo. ik heb een xl frame cruiser, met houten heineken krat voorop. een bakfiets weegt trouwens makkelijk 60…
Audi S3 en een BMW 330i? Ik zit op 0,218.
@Olleh: Antwoord is een S4 Avant (B5 geloof ik) en een E90/E91 335i.
Ghehe.. @wouter en ik hebben al eens een beetje gevochten op een vroege zondagochtend. Was best spann0nd. Niet serieus genoeg om ook maar een enkele conclusie te trekken overigens :)
208pk/1535kg Lexus is250
Privé 147 pk op 1465 kilo -> 0.1
Zakelijk 84 pk op +/-2500 kilo -> 0.03
Je begrijpt dan toch wel dat ik altijd vooraan in de file sta.
@faalhaas: wat rij je zakelijk dan? Een busje?
@av_diver:
Yes, het gewicht komt mede door de grote hoeveelheden motorolie die ik altijd meeneem.
@faalhaas: ah, een Volkswagen busje dus?
@faalhaas: een Volkswagen dus? ;-p
Yeah classic mini 45pk op 610kg 0.13 pk/kg. Maar een onevenaardbaar stuur- en rij-edrag.
0.177 heeft de bmw z3 coupe 231pk en 1305 kg
@z3coupe: Bedankt nu hoef ik het ook niet meer uit te rekenen ;-)
De Ghibli 1360 kg 305pk dus 0,23 :-)
@jimmie424: ik heb moeite om te geloven dat een Ghibli 1360 kilo weegt. zelfs als je hem een week die in steenoven legt voor het meten. Doen die Italiaanse merken wel vaker. Of zit ik nu aan de verkeerde Ghibli te denken?
@lambo4all: jij zit inderdaad aan de verkeerde te denken ;). Ghibli II uit 1994
268 pk (op de dyno) op 1403 kg rijklaar, 0,19 dus..
150 pk op 1340kg. Kom uit op 0.11pk/kg. Het is dan niet zo ver pissen ermee qua snelheid, maar heb wel een heerlijk 6 in lijn en achterwielaandrijving en heb er ontzettend veel plezier mee!
88 pk op 880 kg leeg, lekker makkelijk!
0,171 pk/kg (1630 kg / 280 pk (origineel 231 maar een chipje doet wonderen) )
305 pk op 1850 kilo, dat maakt dus 0.165 pk de kilo, toch meer op comfort dan op snelheid gericht, dus wat maakt het ook uit?
@uselessguy: oh en 0.04 pk per kilo in mijn kever.. geen snelheid en/of comfort, maar wel een leuk dingetje.

0.04 pk per kilo oftewel 4 pk per 100 kilo, wat klinkt dat weinig eigenlijk.
Slechts 0,16 zijnde 240pk voor 1515kg………. Maar die 3.2V6 klinkt wel fantastisch!!
@spideriv: Busso=porno.

Mijn GT weegt rijklaar 1485, dus eveneens 0.16.
204pk op 1640kg. 0,124 dus.
Ongeveer 145pk op 223 kilo afgetankt :)
@apriliarsv: jij rijdt de zus van @willeme?
Leuke vraag maar vreemde bereking. Vraag dan om horsepower-per-ton, dat is een enigszins geaccepteerd maatstaf.

132 pk per ton
0,13 pk per kg
166pk, 1260kg
Mercedes-Benz 190E 2.6
@hanso: 120 kilo meer dan mijn 2.3. En allemaal in de neus. Maar wel een geweldig fijne motor die 2.6!
@lekbak: dat is het zeker!
@lekbak: en een 2.3 blok weegt al rond de 180 kilo…
@homer55: eergister nog eentje in de handen gehad. Dat was een compleet blok zonder spruitstukken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat 180 kilo weegt, zo zwaar is dat niet om te tillen…
@lekbak: heb hem met spruitstukken maar zonder aanbouwdelen met 2 man met heel veel moeite 5 meter verderop kunnen zetten..
@hanso:mijn fiets is best zwaar (40kg ongeveer) maar om em nou in pk per ton te gaan rekenen…
Audi s4 en bmw 330?
Ik moet het doen met 0.11, 980kg 110 pony’s
@bk15: Plusje!
0,07 pk/kg (54pk / 771kg) Ik ga voor de laagste score! Overigens wel wheelspin mogelijk en een top van 167kmh met wind mee en heuvel af. Met wat denk je dan? Een VW Polo Coupe Fox uit ’93
120pk op 940kg, ford fiesta 1.6 sport (2010) dus 0,13.
228 pk op 580 kilo
@cthijs: 0,39. Netjes!
@cthijs: ruska met impreza wrx turbo
Ik gok op 0,5 pk op een gewicht van ik denk een kilootje of 15. Draait op water en tosti’s
@jamesbond007: heb je een hondenslee?
@rolov: hahahahah ik moest lachen +1
544 pk op 2200 dus 0,247 pk per kilo. Bmw 760li 2011
90pk op 980 kilo dus 0,09 maar rijdt heerlijk
@bredaas: correctie:90/massa rijklaar 1055+chauffeur=0,77. Wel zo realistisch ☺️
@bredaas: Mini One?
306 pk op 1845 kg is 1.666. Valt best een beetje tegen eigenlijk… ;-)
@frederik: Edit: 0.166 natuurlijk.
De gele kanon van Wouter ken ik al (Audi S4 B5). Maar de Bimmer (330/328 (?)) van Ruben heb ik nog niet zien voorbijkomen.

Een kleine berekening geeft voor mij een verhouding van +- 0,10 voor mijn oude dame uit Ingolstadt.

0,2186 volvo S40 T5 296 pk (503nm) bij 1354kg
0,09 hahaha. Chrysler Stratus 2.0 automaat.
Laat ik nog 15 zinn lekker met de elektrice fiets naar school ga, dan maar het schatje van me opa, Jaguar E-type 4.2 convertible series 1 1/2, om en nabij 250 pk op 1400kg dus 0.179
Opel vectra 2.2 : 173:1390=0,124
997: 355/1345=0,26
C350cdi: 231/1600=0,14
Golf 2: 61/825=0,07
@c350cdi: o ja belangrijkste vergeten: 1 pk (hengst) op 80 kg = 0,0125
Toyota Auris 1.4d wil er zelfs ni aan denken ….
75 pk en 785 kg –> 0.096 pk/kg (Peugeot 205 1.4) Haal het ook niet bij de redactie (eigenlijk de meeste niet), maar lol per € rete goed. Zeker in de heuveltjes en als eerste auto.
@carman6: De 205 1.4 heb ik ook nog gehad. Reed echt briljant goed! Nu een 1.6
@123bat: Wow leuk! Gti of automaat? Zijn ook leuk en gemakkelijk om zelf aan te sleutelen.
@carman6: Een automatic helaas :D
Rijdt wel prettig hoor, en een fijn geluidje! De GTi was me een beetje te duur… :p
Mocht de automaatbak eens stuk gaan, wordt er een handbak in gemonteerd. Maak ik er een ‘GT’ van, haha. Dan moet ‘ie onder de 10 sec. op 100 kunnen zitten, aangezien de 1.4 met 75 pk al in 10,6 sec. op 100 zit.
En inderdaad, zelfs met twee linkerhanden kun je er makkelijk aan sleutelen!
@123bat: wow, gaaf man!
0,18 (286/1700)
110pk op 950kg = 0,115 Ford Fiesta 1.6 16v sport
240 pk op 1600 kg leeggewicht…

Maar omdat het Engels is komt er nog 25 kg aan gereedschap, tie-raps en ductape bij. Plus een kilo of 10 voor de kleine garagekrik die ik van ellende maar in de kofferbak gegooid heb sinds de originele schaarkrik een keer bezweken is bij het wisselen van een band. En dan nog 23 gram voor de ANWB-lidmaatschapskaart die al helemaal niet thuis kan blijven.
@moveyourmind: deze komt tussen de reacties, daar doe jij het voor he schavuit!
@mastemaker: 10 seconden eeuwige roem, daar doe ik het voor!
@moveyourmind: er staat nog een mooie krik te koop op marktplaats ??
@lekkerlinksrijden: Hahaha!

Die advertentie met die krik is wel één van de mooiste verhalen ooit hier op Autoblog. Geniaal om zoiets te doen.
@moveyourmind: Rij zelf ook Brits (en Italians, waarom doe ik het mezelf aan). Op vakantie neem ik mee: Bijna mijn hele garage aan gereedschappen, luchtvering, extra compressor, diverse slangen, MAF sensor, extra vloeistoffen, rescuetape (een aanrader) , duck tape, een assortment aan tyraps, oude fietsbanden (nog een aanrader ideaal om koelslangen te plakken) auxiliarybelt, etc. Maar ga dan meestal ook ver weg op onherbergzame plaatsen.
Lager dan 1 paard per 4kg.
Best wel slecht eigenlijk.
730kg en 160pk = 0.219
@ultimora: wat is dat voor apparaat?
@hplh: zou een cinq of sei turbo kunnen zijn..
@hplh: een Elise s1 met een paar effectieve modificaties. Erg leuk ding, waar ik waanzinnig blij mee ben :-)
280 pk op 1500 kilo, 350z
0,186
@mustanggt500: bedankt, hoef ik het zelf niet uit te rekenen!
119 aantoonbare pk’s in mijn Smart 451 Turbo van 750 kg.

Bijtellingssletten vergissen zich er regelmatig in bij het stoplicht.
@Donstil: Edit: 0,15 dus.
@Donstil: leuk! Wat heb je eraan gedaan?
E46 330i: 0,16 pk/kg
Z4 M Coupe: 0,25 pk/kg
E30 S50B32: 0,29 pk/kg
Afhankelijk van software, mijn VW Scirocco 1.4 heeft wel eens 225PK gehad maar is nu terug op een fabrieksspecificatie van 160 paardjes. Dus tussen 0.18 en 0.13, misschien laat ik het volgend jaar tussen 180-200PK afstellen :)

Het zijn gevoelige motoren die TSI’s en sommigen (de meesten?) zullen me dan, of nu al, voor gek verklaren maar ach, al moest de motor om de 30K vervangen worden; ik ben verliefd op die auto <3
@jerone: ik had dezelfde wagen hiervoor. Ik ruilde hem in (voor een polo WRC) en hoorde later dat de nieuwe eigenaar hem had geschikt naar 210pk en niet lekker warm gereden. Maandje later gat in z’n zuiger!
@jerone: ps. Heerlijke auto idd! Mis hem nog altijd..ook in Rising Blue?
@ghost: Pijnlijk, goed warm rijden, alle beurten netjes op tijd doen, de regeltjes volgen en dan nog.. kun je pech hebben. Hoop het natuurlijk niet mee te maken!

Mijne is een Candy White, panorama dak, Interlagos velgen, alsof ie uit het standaard foldertje kwam gereden, precies zoals ik er van droomde. En 7-traps DSG automaat als kers op de betrouwbaarheids-taart, YOLO, knock on wood.
@ghost: heb een heel bericht getikt een uur geleden maar het mocht niet doorkomen denk ik, in de herhaling:
Spijtig dat de nieuwe eigenaar wel meer vermogen wou maar er niet voorzichtiger mee om ging… Warm rijden, alle beurten netjes op tijd, alles volgens het boekje doen en dan nog.. Kun je pech hebben. Hoop het niet mee te maken natuurlijk!

Mijne is Candy White, panorama dak, Interlagos velgen, zo standaard alsof ie uit de brochure komt gereden zoals ik er eerst van droomde. En als kers op de betrouwbaarheidstaart; een 7-traps DSG automaat (YOLO).
0,123 met 131 pk en een gewicht van 1061 kg.
260pk op 1558kg, Kia Sportage SX AWD 2.0T
0.167 pk/kg
105 pk op 1250 kilo, 0.083 pk/kg :p Ford Focus uit 2012.
136 pk op 1140 kilo, daar komt uit 0.12. Geen racemonster maar al knoop je er nog twee ton achter, aan die motor zal je het niet merken. Ik heb zelden zo’n sterke motor in een auto gezien en dat blijkt totaal niet uit de cijfertjes. Heel bijzonder.
@lekbak: hoog koppel bij lage toeren. Heb je een diesel?
@lekkerlinksrijden: dat valt dus reuze mee. 200nm bij bijna 3500rpm, benzine dus (190 2.3e). De gemiddelde diesel verslapt meer als je een kar er achter knoopt. Ik heb meerdere auto’s (gehad) met verschillende varianten van deze motor en één ding hebben ze gemeen: ze zijn ontzettend sterk onderin.
@lekbak: dat is dan inderdaad verbazingwekkend prettig
0,0371428571, maar toch ben ik meestal de snelste in de stad.
@csx3000: Laat me raden. Een brommer?
Hmm mijn auto is heel betrouwbaar
0.17 voor mij Fiesta ST
0.17 voor mijn f30 328i

Heb ik ze op uitgezocht weetje…
@87sandyd: Jij hebt een paar fijne auto’s!
163 pk op 1405 kilo. Geen strepentrekker maar voor een SUV toch soepel zat
129pk op 1335kg mehhhh 0,096 pk/kg

BMW 318i 2007
476pk/1835kg 55k AMG 0.26
Eens zien… 23pk op 514kg, dus 0,0447 in mijn Fiat 500. Extra decimalen zodat het wat meer lijkt; werkt het?
258pk op 1470kg: 0,18 (E90 330i)
Ik heb zelf geen auto, maar de auto’s van m’n ouders hebben 0,9 en 0,8 PK per kilo.
@audiisthebest: prijzige bakkies dan…
@kle500: vrij unieke bakkies ook
@kle500: ik gok een Pagani en een Koenigsegg…
2014 Citroen C5 Tourer HDi200 Exclusive. 204 PK / 1742 KG = 0.12 (afgerond).
177pk op 1347kg dus 0,13. Binnenkort een remap, kwestie van op 0,15 te zitten.
(Volvo C30 D4)
Hmm. Gele Pino of een grijze muis.
Denk toch de gele Pino van wout. (Zien we ook binnenkort de resultaten ervan? Een kleine sprint ofzo?)
Alfa Romeo 147. 88 kw, 120 pk op een gewicht van 1295. Afgerond is dat 0,09…..
ML 350 bluetec: 265/2175 = 0.12, FType V8 s: 495/1665 = 0.30, 964 RS: 260/1220 = 0.21, 991 GT3 RS: 500/1420 = 0.35, 991 Speedster in bestelling: geen specs beschikbaar.
De F430 Spider doet 0,345. Ghibli diesel moet het doen met 0,149. Is best een zwaar ding eigenlijk met zijn ruim 1800 kilo.
200pk/1400kg = 7kg/pk
0,29 pk/kg E30 S50B32
0,25 pk/kg Z4 M Coupe
0,16 pk/kg E46 330i
95 pk op 189 kg drooggewicht = 0,50.

Helaas moet ik er dan zelf nog op en kom ik ook niet zo ver zonder brandstof..

540pk op 1825kg dus 0,30 pk/kg.
@kazaluna: Gaat om een handgeschakelde Ferrari 612 (1 van de 199) trouwens, dus zonder die verschrikkelijk horkerige F1 versnellingsbak waarmee ze hem verkochten van 2005 tot 2008.
Bmw 1M coupé, 340pk, 1570kg, dus 0,22.
@boris9397: das niet echt lichter dan mijn Z4 met dezelfde motor. Had ik wel verwacht trouwens..
@boris9397: Oops, blijkbaar had ik een slechte informatiebron… Op de papieren van m’n auto staat 1470kg, dus dan wordt het 0,23
@boris9397: BMW F20 M135i stage 2: 406 pk / 1505 kg = 0,27 pk / kg
140pk op 1128kg. Ongeveer 0.12 (ford fiesta)

En 200pk op 1470kg. Ongeveer 0.14 (’66 mustang)
37pk, 670kg =0,05 of 18 kg per pk hoewel ik twijfel of ze alle 37 nog braaf achterin liggen…
1147kg 200pk 0.17 dus.
@dutchdriftking: VW powerrrrr
@ghost: en 270nm waarvan 210 al vanaf 1500 tpm, JD power! Wat doet die Polo dan?
@dutchdriftking: 330pk ( zie 2 of 3 reacties hieronder). Koppel nu rond de 450Nm maar weet uit m’n hoofd niet vanaf welk toerental.
@ghost: Dat is toch pittig fijn vermogen!
Mazda 323F 2.0 131pk op 1040kg is 0,13 pk/kg
330pk op 1160kg = 3,5kg per pk / 0,28 (VW Polo R WRC).
300pk/1300kg 0,23
400pk/1880kg 0,21
600pk/1900kg 0,31
De Audi A6 4.2
335 : 1720 = 0.195

En de E30 2.5
170 : 1300 = 0.13

Best tevreden :)
Een keer 0,16 voor de daily en 0,14 voor speelgoed wat heel weinig meer gebruikt wordt.
180pk/204 kilo, uit een 1.3 2-cylindertje zonder turbo..
via iPhone app
@mcshine: ow wacht , geen motoren…;)
California t, 560 pk op 1745 kilo… 0.32 pk per kilo dus ?
Momenteel even geen auto wegens emigratie, maar ik hoop er over een paar maanden eentje op te pikken met een gewicht van 1350 kg en 180 pk. Dus 6,94gk/pk of 0,13 pk/kg… Iemand enig idee wat ik wil kopen?
@Jochempie: Excuses, 1330 kg.
@Jochempie: GTD?
@ghost: Nee, wel Duits! En een jaar of 8 oud…
@Jochempie: alfa 159 :D
en de mito met 101 pk twinair op 1105 kilo aka 0.09
0.185 C350e met chip 322pk op 1740kg
0,19
Ik kan niet rekenen… Maar 450 PK op 1770KG en 187 PK op 1253KG … Welke doet het nou beter!??
@timd: hoef je niet voor te kunnen rekenen welke het beter doet qua verhouding.
S3 met JD chipje: 315 op 1570 = 0,20
290pk en 1340 dus ongeveer 0,21
E61 530D 218pk op 1670kg = 0,131…maar wel 500NM koppel :-)
260pk/500kg: 0,52
Caterham Super 7 S3, Duratec 2.5
Daily Driver dezelfde youngtimer (B5 S4) als Wouter
Sw20 1991 mr2 turbo met wat tweaks 0,29
0,262; een gekietelde 2 liter boxer motor met 200.000km. Ben er elke dag super blij mee (geluidje jôhh)
0,148 hier, 211 pk op 1423 kilo. Volgend jaar hopelijk naar ruim 0,246, oftewel 350 pk op +- 1423 kilo.;)

De, dan vervangende, daily moet het dan doen met 0,122. 116 pk op 950 kilo.
350Z Roadster: 0,17
72pk op zo’n 820kg, oftewel net geen 0.09pk/kg. Als hij in elkaar staat dan toch, voorlopig 0.
306 pk op 2145 kilo, 0.14 dus oftewel 7 kilo per pk. Wel 700 nm, dat dan weer wel!
Leuk al die berekeningen, maar heeft er iemand hier al eens z’n auto op een weegbrug gehad?

Erg verrassend weet ik uit ervaring! Ineens blijkt hij toch net iets zwaarder dan je altijd dacht (lees; wat op je kenteken bewijs staat)…
@mrford: kentekenbewijs is toch ledig gewicht? Dus inderdaad, tank benzine, koelvloeistof, etc etc laat de auto wat meer wegen.
@mrford: ja die van mij weegt volgens kenteken 1805kg leeg en rijklaar 1905kg. Op de weegbrug kwam hij echter op 2000kg uit.
Motoren deden niet mee zeker? Anders zoek ik het even op voor mijn R6.
Mini Cooper S met 203pk op 1.115kg. Dus pk per kilogram verhouding van 0,182.
400pk/1745kg= 0,22 pk/kg BMW E39 M5
231pk/1650kg= 0,14 pk/kg BMW E39 530iA Touring

Dat is wat momenteel de oprit siert :D
leeggewicht van mijn 208 GTi 30th is 1135 KG volgens RDW.
Hij is uitgewogen en weegt met een halfvolle tank (ca.25L) en zonder mij als bestuurder (82KG)
1194KG.
Dus 208 x 1194= 0.174 elke pk moet dus ongeveer 5,7 kg voortrekken en dat schiet best lekker op.
@peugeotgek: moet trouwens 208 / 1194 zijn.
@peugeotgek: Heerlijke wagen! Dat is de uitvoering met het sperdiff toch?
240pk op 1481kg maakt 0.16. Als ze er allemaal nog inzitten overigens… V70 t5 uit ’99.
343pk tegen 1.470kg dus 0,23 pk per kilo. (E46 M3)
225pk en 835 kg= 0,269
En
340pk en 1470kg=0,23 (maar wat gekieteld en eigenlijk 390pk dus 0,265
MGB: 0,1 (ca 95pk op 950kg)
Daily 308sw: 0,094 (120pk op 1250kg)
Audi RS2: 315pk/410nm/1600kg = 0.19
BMW E46 330Ci: 231pk/300nm/1405kg = 0.16
MAN TGX V8: 680pk/3000nm/7500= 0.09

De laatste zegt niet zoveel want: versnellingen en overbrenging. Mijn truck trekt toch echt beter mijn bulk trailer dan de RS2 of 330…
139pk op 2150kg = 0,064
en
184pk op 855kg = 0,215
150pk voor 1154kg is dus 0,130pk per kilo
@diederik888: seat ibizi tsi fr
17,89 kilo per pk (1235kg met 69 pk) met mien dikke daisel. (Citroën berlingo
57pk op 850 kilo, en dan zit ik er nog niet eens in.
Nissan Primera 2.0 SRi; 134 Pk op 1190 Kg. Komt neer op 0.11
@sr20det: Elke Pk moet dan 8,8Kg trekken?
50 pk op 198 kg. Jup een dikke brommer als daily..
0.11 pk/kilo. Maar ik twijfel soms of Peugeot niet ietswat zuinig was met de opgave, of soms juist laks, omdat ik bijna een 206 gti kan bijhouden van een vriend. En dat is ook zo als we ruilen dus ligt niet aan de chauffeur ;)
0,3. (560 pk op 1865 kg)
485 op 1768kg
204 hybride pk’s op 1500 kg (0,136) en 360 atmosferische pk’s uit een V8 op 1710kg (0,21). En beiden zijn mijn daily, net waar ik zin in heb ’s ochtends.
Zometeen tussen de 5 en 700 pk op 900 kilo ???
258pk/1505kg = 0.17 330i touring (e91)
Zelfs pk-gewicht zegt lang niet alles.

M’N V40 D4 (0.13) is best vlot, maar heel saai. Totaal geen beleving. Prima kilometers vreten, dat wel.

M’n AR GT met Busso (0,16) is iets sneller, maar geeft zoveel meer beleving. Geluid, souplesse, gewoon het gevoel dat je iets speciaals rijdt.

Maar het allerleukst is m’n 30 jaar oude Charade GTti. Met 101pk op 846 kg (0,12) helemaal niet zo snel, maar als ik zonder hulp van elektronica de bocht uitkom, het driepittertje de 8k rpm aantikt en mensen het koekblik enigzins verbaasd nakijken… Onbetaalbaar.
Skoda: 0.08 :(
Yamaha: 0.54 :)

De Lada zat overigens op 0.054, dus ik ben er toch iets op vooruit gegaan. Dat, en airco, maar pochen over opties gaan we een andere keer doen toch @nicolasr? ;)
@dizono: ouderwetse airco of moderne meuk? Ik mis mijn auto zonder airco namelijk ontzettend als dagelijks vervoer. Wat is het toch heerlijk om daadwerkelijk 100% lucht van buiten in te ademen ipv hergebruikte lucht wegens energiebesparing…
@lekbak: ouderwetse airco, met een draaiknop. Hij staat overigens ook meestal uit, alleen in de zomer is het wel lekker om snel even de auto te koelen.
Mn golf 4 met 100pk (al zal ie er wat missen..): 0.087
Vervoermiddel 1: 112pk / (1295kg + 45kg brandstof + 88kg chauffeur met kleren) = 0,078 pk/kg

Vervoermiddel 2: 76pk / (197kg + 10kg brandstof + 90kg chauffeur met helm enz) = 0,26

Scenic II 1.6 16V.
Suzuki SV650a, ja geen auto ik weet het. Maar het rijdt tenminste plezant en ik hoef niet naar de psychiater na elke woon-werk rit… ?
Volgens het kenteken 1805kg leeg en 150pk. Op de weegbrug woog hij echter 2000kg. Dus een dikke 0,075 ;)
Mijn 530d: 210pk op 1625kg = 0,13pk/kg

Mijn M3 e30: 220pk op 1225kg = 0,18pk/kg

Mijn Mini JCW GP: 218pk op 1135kg = 0,19pk/kg

Mijn BMW M3 Compact circuitauto: 390pk op 1150kg = 0,34pk/kg
@sportevo: nog een paar erbij:

Onze MCoupé: 321pk op 1345kg = 0,24 pk/kg

Onze Porsche 993 4S: 286pk op 1425kg = 0,20 pk/kg

Mijn Z1: 210pk op 1285kg = 0,16 pk/kg
170pk wat 880kg moet trekken. (Peugeot 106 1.6-16v GTi)
[email protected] = 0,35
[email protected] 1815 = 0,165
@carwax: die eerste berekening klopt niet helemaal..
Privé 9-3 Aero SS: 209pk / 1455kg = 0,143
Zakelijk V60 D6: 288pk / 1849kg = 0,155 > binnenkort met Rica naar de 0,17
4kg per pk. Of 0.25pk per kg op mijn ligt gekietelde STR
286 pk op ongeveer 1330 kg, 0,215 pk/kg best netjes nog
1060 kg 322pk 0.30 pk/kg of 3.312kg/pk.
Honda delsol 1.6 esi turbo
Auto 140pk/1367kg.. Diesel. Niet al te snel.. Voor t snelle werk pak ik m’n 2 wieler.. Honda blade. 180pk/177kg+mijn gewicht(91kg).. Hoef denk ik t verschil in lol niet uit te leggen???
Leuk! Maarre, NM/PK is toch cooler? :)

Mijn auto’s:
1 – 1252kg met 130pk = 9.63kg/pk of 0.10pk/kg
In NM wordt het leuker denk ik. 1252kg met 320NM
Auto 2: 853kg met 90pk = 9.47kg/pk of 0.10pk/kg

Scheelt niets eigenlijk, maar toch is auto 1 VEEL sneller. Net gek voor een Bora TDi tegen een Golf mk2 uit ’86.
0,21

242 pk op 1140 kg
218 pk op 1405 kg is 0.15 pk per kilo ( dikke bmw)
1 op m’n eitje. Want op het internet heb ik een koenigsegg.
Mijn Honda DAX heeft 2.4pk en weegt 75kg. Met mij erop 160kh. 0,015pk per kilo. Niet al te veel maar in Amsterdam de beste optie!!
204 pk op 1635, passat station gte 0,12 pk per kilo.

150 pk op 186 kg. Aprilia rsv mile r1000. Is 1,24 kg per pk, dit blijft leuk speelgoed. Alleen jammer dat ik er eigenlijk te weinig tijd voor heb.

0.25, binnenkort 0.3 (4C, tuning op komst)
ca. 400pk op 1280kg is 0,31pk per kg
Alpina Roadster S met compressor
Was eerst zo’n 440pk maar de cilinderinhoud is na een revisie iets verkleind
0,21pk/kg oftewel 4,9kg/pk – V70R met tuning.
64 hele dieselpeekaas op 950 kilo, komt 0,067 uit
335pk op 845 kilo = 0.40 (Opel Speedster supercharged).
Ik heb 1050 pk op 101 kilo eeuh oww twas toch andersom gloof ik?
200 pk op 1609 kg (0.12) – Ford Escape V6
0,18 BMW E30 CUP Racer
Kom op 0,27: 2020kg en 550pk. Wel 750nm koppel, dat dan weer wel..
0,060. 64 pk op 1058 kg, Polo SDI 2004 ;)
Volvo V40 D2 (leasebak) – 114 pk / 1266 kg = 0,09 Dramatisch!

Triumph Street Triple (motor) – 106 pk / 174 kg = 0,61 Het betere werk dus :)
@frenkyboy: Och, mijn V40 D2 (ook leasebak) zit op 120pk bij 1392kg. Dat is met 0,086pk/kg nog net iets slechter ;) Toch heb ik zelden het idee dat ik echt vermogen (of trekkracht) te kort kom. Maar echt een snelheidsmonster is het natuurlijk niet. En ik moet ook wel zeggen dat m’n vorige auto (Fiesta Sport) met 120pk bij 945kg = 0,127pk/kg vlotter was en leuker/speelser om te rijden. Maar de V40 is een stuk comfortabeler, stiller en ruimer, en daarmee een fijnere reisauto…
@henrie: Haha, wat raar dat we beide dezelfde motor hebben, maar toch verschillende gegevens. Wellicht dat de kentekencheckert geen eenduidig antwoord weet te geven. Overigens is de leaseauto die ik hiervoor had ook een Fiesta sport. Benzine, 1.6. Reed veel vlotter, trok sneller op en kon ik echt mee scheuren, dat bakkie. Maar wat je zegt, de V40 is veel meer luxe en comfort! :)
@frenkyboy: Ik denk niet dat we dezelfde motor hebben. Dat zou immers wel een beetje raar zijn. Ik weet echter wel dat Volvo de V40 in het begin met andere (diesel)motoren heeft geleverd dan nu. De oudere D2’s zijn 1.6 liter motoren en hadden iets minder vermogen dan huidige 2.0 liter motoren. De mijne is van december 2015 en is een 2.0. Ik weet niet van welk jaar die van jou is, maar waarschijnlijk heb jij een 1.6. Dat zou het (kleine) verschil in vermogen kunnen verklaren…

De huidige D2 is eigenlijk hetzelfde als de D3 en de D4 en dat was eerder volgens mij niet het geval. De D2 (120pk) en de D3 (150pk) zijn alleen (flink) geknepen t.o.v. de D4 (190pk)…

Iets dergelijks doen ze met de benzinemotoren T3, T4 en T5. Allemaal dezelfde 2.0 turbomotor, alleen zijn de T3 en T4 geknepen t.o.v. de T5. De T5 was vroeger een 5 cilinder motor, maar nu zijn het allemaal 4 cilinders…

Mijn V40 is trouwens mijn eerste leasebak. De Fiesta was van mijzelf…
@henrie: Ah, vandaar. Ik had volgens mij een van de eerste V40’s. Ik weet het nog goed, ik heb hem opgehaald op 15 november 2014. Toen reden er nog niet zo veel V40’s op de weg als nu het geval is :-/ Maar ik blijf het desondanks een mooie en fijne auto vinden. Ik heb overigens een 1.6 inderdaad, dus dat verklaart het verschil. Thanx, weet ik dat ook weer! :)
0.22 in een Megane RS ( gechipt ). Mijn vriendin doet het beter.. 65 kg met max 124 db=1.9
Op deze manier klinkt mijn 147 toch erg traag, 0,093 per kg…
En toch heb ik het gevoel dat ik een aantal auto’s met flink hogere pk/kg verhouding achterlaat bij het stoplicht…?
Potje verpissen? Mijne doet 0.22Nm per kg, wie biedt meer?
@noudjuh:

0,30Nm met mijn benzinemotortje :p
@noudjuh: 1) 147 is mooi 2) 147 is fun 3) 147 is gek op bochtjes.
Onmogelijk om in een cijfertje te bevatten. Euh, behalve 147 dan :-)
Mis de mijne wel, grigio lipari, s2, jtdm. En wat je zegt een goed gereden 147 is al sneller dan 90% van wat er rondrochelt.
@noudjuh: 0.255 NM/kg! Bora TDI met 320NM (chipje)
@noudjuh: 0,37 dus
Vorige week verkocht:
627 kg incl. volle tank + uiterst noodzakelijke vloeistoffen op de weegschaal.
Afhankelijk van de mapping; ~300 pk op de dyno.
Pk / gewichtsverhouding: 0,478 : 1
Niet verkeerd dacht ik zo. En ja het was een speciaaltje, in eigen beheer ontworpen en gebouwd. Een straat legale wagen, speciaal voor de autoslalom gebouwd. Door de korte bakverhoudingen dus ook in ~3 secs. op de 100 km/h, maar een top van 150 km/h. En hij liep 1:5 op de straat; op het circuit 1 : 0,73 gemiddeld.. Werd toch iets te gortig als daily driver. Wat was het voor wagen? De basis auto was niks bijzonders; een Ford Puma 1.7’tje.
@sjoerdreverda: pics or it didn’t happen!
XJR: 400/1635=0,245. Lekker!
Potverdikke, 925kg nog, had toch zeker 75kg minder gedacht/gehoopt. Met liefst 82 péékáá is dat dus 0,088.
Maar! Ik kan met het Coltje met piepende banden wegrijden als het moet. Heus! En je zit best laag. En toen mijn uitlaat doorgeroest was maakte ie veel kabaal. Allemaal heel sportief enzo…. Echt!
@Rob:
Overigens deed mijn vorige wagentje met 54pk en 900kg het nog slechter. Was dan ook echt een intens slechte wagen. Gelukkig maar heel kort gehad.
(Koop nooit, ik herhaal: nooit, een Skoda Felicia mensen!)
Huilen met de pet op hier. Seat altea xl 1360kg bij 105 paarden. 0.077 dus.
Ik ben zelf net 17 dus nog geen auto…
Dan maar met mijn vaders Lotus elise motorsport s1: 420 pk op 850kg dus 0,494!
411 pk op 2221 kg (xc90 t8)
Dus 0,185 pk/kg
560 paardjes op mijn M5, 1845kg
0.30 dus… prima toch?
192 pk met 1195 kg. Dus 0,16.

Iedere pk moet 6.2kg voortslepen.
Skoda octavia vRS 1330kg met 185pk = 0,139
Ja een diesel, toch een leuke daily
75 pk op 1030 kg = 0,07 in me polo variant uit 1999
400pk, 1250kg is 0.32
115 pk op 1420 kilo.
Diep droevig dus…
0.19. Peugeot 205 GTI van 900kg met een 170pk motor!

De ander is zo’n 0,14. BMW E46 328i met 193pk op 1380kg.
0,26 en 500Nm uit een 2l boxer blok. Precies goed, mag alleen wat meer koppel onderin ;-)
116pk op 1295kg in mijn Bijtellingsbeier, levert een schrikbarend lage 0,089 pk per kilo op. De 270 draaimomenten komen dan wel weer goed van pas.

Wat dat betreft deed ik het in mijn oude privéetje een stuk beter met 125pk op 1005kg; 0,124
@Gulli: Overigens zit de auto uit mijn avatar ruim in zijn verhoudingen met 750pk op 1070kg; 0,700!!
VW CC 0.13.
Ik gok dat Wouter een Audi s4 rijdt met kenteken GG-802-Z, en Ruben een BMW 330i met kenteken 1-XSH-56
Nou, laten we zeggen dat ik met mijn auto niks hoef te compenseren mbt de pk/gewichtsverhouding. Met een 63pk/930kg (0,07pk/kg) sta ik ergens onderaan de lijst denk ik. Al rijdt die Spark in de bochten best prima, het vermogen is dat van een grasmaaier.

Overigens, over compensatiegedrag…. Misschien heb ik wel een kleine piemel, in de garage nog een tweewieler (112pk/197kg = 0,57pk/kg), en die scoren in zo’n ver-pis- lijstjes meestal nogal goed.
0.00 pk per kg omdat er momenteel geen blok in hangt maar als die er weer in zit dan toch 0.6pk per kilo
Daily:
Citroën C1 – 68pk op 815kg
Dus 0,08

Circuit / Fun:
106 Rallye – 150pk op 750kg
Dus 0,20
205 pk bij 730kg dus 0,28
Lotus Elise S1
0,28 uit een dubbel geblazen 3L 6 in lijn met wat tjoening
Seat Leon 1M 1.8 20VT
Standaard was het ooit 0.155
Laatste meting op E98 0.246
Nu E95 + 20% bio-ethanol 0.257
Zit nu op 320pk op 1100kg met een impreza.
Goed voor 0.29 pk/kg.
@bassrt: een Impreza van 1100kg, dat kan enkel zonder interieur of als je een veelvoud van de waarde aan carbon delen hebt uitgegeven. Daily?
@Onehp: het is een circuit wagen ja, maar rij er gewoon mee naar het werk als ik daar zin in heb. Als je bij subaru impreza kijkt op autojunk is het die rode widebody. Dus geen interieur, polyester bodykit met polyester deuren en lexaan ramen. En er is wat extra metaal weg gehaald in de kofferruimte voor extra gewichtsbesparing.
530 pk op 1100 kg = 0,48
@aapjes: broodje aap? Golf II VR6 Biturbo? Of toch een Radical RXC Turbo 500? Daily?
@onehp: Nissan S13 met RB25 en Precision Turbo 6266
150 PK op 850 KG
231 pk en 500Nm op 1.700 kg (BMW E93 330d)
Hoeveelheid pk’s zegt mij tegenwoordig niet zo veel meer , ik begon met een 205 GTI en dan heb je over 130 pk bij 860 kg en sindsdien is de pk/kg verhouding niet beter op geworden. Wel geniet ik tegenwoordig er meer van. Ok, die 205 was snel, ik was ook 20 kg jonger (hihihi) maar ik heb er een paar keer mee stil gestaan en heb er regelmatig zelf aan moeten sleutelen om er gang in te krijgen.
Tegenwoordig gaat er anders er aan toe, ik poch met zaken als Adaptive Cruise Control, Standverwarming, Key-less Go, enz. om maar niet te hebben over de standaard zaken als Xenon, lederen bekleding, PDC en DVD navi voor 48 landen.
Oké , in de 205 zat er een dikke 10CD Kenwood wisselaar (jullie millennials moeten er daar maar op googlelen…) en met een extra magazijntje kunnen er zo 20 CD’s mee. Niemand had dat! Het waren mooie tijden en ik ben blij om ze te hebben meegemaakt, maar ik zou er niet meer terug willen. Oké, misschien die 20 kg minder, dat wel….
Zoals gewoonlijk gaan we wat ‘licht’ om met de definitie van gewicht. Veel cijfers die voorbij komen zijn de sjabloon EU of DIN gewichten, dus zonder extra uitrusting, getankt resp. 90% of vol, en met of zonder chauffeur. Tijd voor een artikel over dit onderwerp met wat leuke voorbeelden @willeme

Hier wat leuke NL achtergrond gevonden:
http://blog.kenteken.tv/2014/02/26/massa-rijklaar-massa-ledig-gewicht-nader-verklaard/
Bmw F10 528i met 245 pk’tjes. Na tuning zit ik op 320 pk dus, 320/1595 zit ik op 0.2
Potverdikkie, en ik maar denken dat mijn auto al vlot is…
De meeste pk-verhoudingen liggen een stuk beter dan mijn auto!
Volvo S40 2.4i
170pk/1359kg = 0.125. Tijd om een groot gedeelte van het interieur eruit te slopen.
0,19
90pk/990kg = 0.09

Powerrrrrrrrrrrrrrr
Cupra ST: 300pk (zelfde sw als de Golf R) / 1375kg leeggewicht (lichte wielen, ongetankt gewicht met alle andere vloeistoffen) = 0,218 pk/kg wat best goed is voor een station met 587l koffer… En het blok kan makkelijk wat meer paardjes hebben ook, iets voor de toekomst.
@Onehp: Zeker niet slecht, oogt lekker ook nog.
S2000: 241 pk op 1220 kg maakt 0,19
M5: 400 pk op 1695 kg maakt 0,23
R1200GS: 109 pk op 229 kg maakt 0,47… Oh wacht, 2 wielen te weinig. :-)
Dit voorspeldt niet veel goeds voor mijn. Zonder tuning is het 137pk op 2225kg (gewogen) Dat is 0.061. Maar het gaat uiteraard om de het koppel en ik ben elke berg en modderpoel nog zonder winch over/doorgekomen (nou ja behalve die ene keer dat ik de boel verzoop)
@sketcher: Disco?
@Tenck: haha stelde net de zelfde vraag bij jou, toen ik me realiseerde dat ik het er bij mezelf ook niet bijgezet had. Ja Discovery II, Td5.
Nu met Alive tuning zou het iets beter moeten zijn al is die vooral op koppel getuned.
109 pk op 2200 kg (leeggewicht op kenteken) = 0,05
Met vloeistoffen, interieur modicaties etc 109pk op 2450 kg (weegbrug) = 0,044

En dan is het nog maar afvragen of al die 109 pk’s er nog zijn na al die jaren en kilometers…
@Tenck: Wat voor auto is dat?
@sketcher: Neem aan je Land Rover 101 forward control
@sketcher: Lijkt wel op een 101 FC: een Volvo C303 met een Mercedes OM603 (turboloos) dieselblok.

Ook nog nooit mee vast gestaan, lang leve portaalassen en diff locks :).
@Tenck: Die Volvo is ook mooi spul, en trekt idd ook overal doorheen. Top!
131 pk op 1040 kilo
En 179 pk op 1415 kilo
193pk op 1390kg = 0.139 (Mercedes-Benz C280 1995)
231pk op 1655kg = 0.140 (Mercedes-Benz 500SEL 1984)

Zitten dus erg dicht bij elkaar.
0,233 en nog veel 3en erachter…
343pk op 1470kg leeggewicht ?
Subaru type-r 1180 kg rijklaar op weegbrug met 50l brandstof 340pk (ledig dan ongeveer 1080): afgerond 0.32
LS430 leeggewicht 1805 kg(rijklaar makkelijk richting 2100 ivm opties en aantal liters vloeistoffen). 282pk: 0.16
@creaminator: gewicht is net zo belangrijk inderdaad ;)
@Onehp: Klopt, om in te schatten of een auto goede specificaties bezit zou ook gewichtsverdeling in hoogte & voor/achter, en aangedreven as(sen), niet mogen ontbreken. Moet trouwens 0.31 naar beneden afgerond zijn.
75pk op 790kg = 0,095 in een Peugeot 106 1.4
0.24
1585 kg
385pk
mijn clio 1.2 16v uit 2002 heeft 75 pk op 985 kg wat uitkomt op een score van 0,076. En toch ben ik er heel blij mee en is hij vlot genoeg en lekker zuinig.
241 pk op 895 kg = 0,27 (Alfa Romeo 4C)
430 pk op 1665 kg = 0,26 (Maserati 4200GT)
Nissan almera 1.4
87 pk
1115 kg
0.078
Oeh, relatief minder pk’s, maar niet zo zwaar! Mijn Lotus Exige S2 200pk op 850kg = 0,24
Ik ben een Starlet P7 aan het bouwen met een 4EFTE, komt 200pk op. Auto weegt zo’n 800kg tegen de tijd dat-ie klaar is. Dus… :) 0,25!
0,112-184pk/1.645kg E93 Cabrio 320d
0,142-122pk/860kg 205 GTI 1.9
0,153-193pk/1.260kg Z3 roadster 2.8
0,162-241pk/1.490kg V70 R
0,175-140pk/800kg Saxo VTS 1.6 16V

Laatste is aangepast voor trackdays. En de eerste compenseert het gebrek aan pk’s met een overschot aan Nm ;-)
@1000bochten: uhh, “gebrek aan pk’s” had moeten zijn “overschot aan kilo’s”…
492whp en 1350kg ~
BMW E30 Cabrio M30B35 turbo
0.37?
Alfa 159?
1515 kg en 136 pk maakt 0.09 pk/kg.
Binnenkort hopelijk 200 pk, dat maakt 0.13 pk/kg.
0.13 Bravo HGT
0.12 Bravo 2.0m-jet
0.09-0.1 124 coupe afhankelijk van het vermogen dat je aanneemt
0,016 uit mn chatenet ch26 5,6pk gedeeld door 350kg??
7,2 Kg/PK
0.20 pk per kilo of 197pk per ton. Subaru impreza Prodrive. 5 kilo per pk. je kan het op zoveel manieren uitdrukken,
313 pk op 1292 kg = 0.242
536PK en 576 koppel bij 3775 kg. (droomt verder over zijn G63 6×6.)
193 pk op 1185 kg = 0.16 pk per kilo. (Corolla T-Sport)
Mercedes-Benz C350e, 279pk op 1740kg = 0,160 pk/kg
63 pk en 735 kg. Dus komen we op 0,09 haha! (Classic Mini Cooper 1.3spi)
Astra gsi turbo
310pk 485nm en 1100 kilo
Manta 3.0 24v
204pk 270nm en 950kg
600pk op 1868 kilo = ’13 Camaro ZL1 = 0.32

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).