Opgefrist: de fraaie Mazda6

Auteur: , 59 Reacties

Het blijft jammer dat je ze vrij weinig tegenkomt!

Dit najaar verschijnt de Mazda6 MY2017 op de Europese markt en de sedan heeft een paar fikse nieuwigheden voor ons in petto. De 6 wordt namelijk, net als de verse Mazda3, uitgerust met G-Vectoring Control; een soort elektronisch alternatief voor het sperdifferentieel, maar dan anders. In elk geval verzorgt deze techniek een overdaad aan zogeheten “Jinba Ittai”-beleving, ‘paard en ruiter als één’. Nee ik ben niet dronken, dit komt rechtstreeks uit het persbericht.

Uiteraard vinden we onder de kap de bekende SkyActiv-motoren. De 2.0 is er met 145 of 165 pk en de 2.5 komt met 192 paarden aardig voor de dag. De 2.2 diesel doet 150 of 175 pk en is voorzien van diverse nieuwe technieken om reactievermogen te verbeteren en het motorgeluid wat te dempen.

Over geluid gesproken: de Mazda6 is volgens de Japanners zelf sowieso een stuk stiller geworden. De 6 kreeg betere geluidsisolatie mee voor komend modeljaar. Verder is het interieur op punt gezet met een nieuw stuur, een nieuw head up-display en een 4,6 inch TFT-scherm. Prijzen zijn helaas nog niet bekendgemaakt al staat de huidige versie voor 29.490 euro in de showroom.

UPDATE: Mazda heeft de prijs bekendgemaakt van de opgefriste 6. Net als het vorige model kost de Japanner 29.490 euro in ons land.



59 reacties

Blijf het een schitterende auto vinden!
Je mooiste Japanner is nu nog mooier. Mazda is lekker bezig!
Het is een geweldige auto. Alleen je ziet ze idd zo weinig. Hier rijden ze liever Duits in Nederland.
Mooiste en misschien wel de beste in zijn klasse !
@Senne: totdat de Renault met de Talisman kwam natuurlijk…
@mashell: Die is misschien ruimer, goedkoper en beter uitgerust.
Betrouwbaarder zou mij érg verbazen.
Lelijk is de Talisman niet, maar komt niet in de buurt van de 6 wat mij betreft…
@mashell: goed lezen, hij zei ook béste. Dat zal een Fransoos nooit worden.
@mashell: de Talisman is schitterend, maar geniet echt van zo’n ontwerp dat je er na een paar maanden op uitgekeken bent.
Prachtige auto.
Ik denk alleen dat 4,6″ niet klopt. Zou wel heel klein zijn, en op de foto’s ziet het er ook groter uit.
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2016/08/2017-Mazda-6-129-876×535.jpg
Samen met de XV50 Camry, de mooiste in t segment! Kies toch vaker voor de 6 mensen!
@toyotafortuner: Eigenlijk is de camry zelfs een tikkie groter ?
@toyotafortuner: de camry is er niet als station en er is geen diesel van.. Wordt ie eigenlijk überhaupt geleverd in ons land??
@tvr1974: Ja dus? Ik bekeek t internationaal…
Mazda 6 2.2d skyactive is redelijk prijzig in de lease. Als je het vergelijkt met bijv. de VW Passat.
@falcon: Afschrijving is hoger
@flutterby: en het verbruik in de testcyclus ook. Dat doet ze pijn in fiscale maatregelen en soms ook in de leaseprijs.
@falcon: als in 2017 de nieuwe bijtelling in gaat en alles 22% gaat worden en berijders niet meer aan grammen hoeven te rekenen kan dat best een boost voor dit soort modellen opleveren.
Prachtige wagen, jammer dat je hem weinig op de weg ziet inderdaad..!
Prachtige wagen, hier in de buurt zie je ze toch aardig veel rond rijden, vaak ook nog in het mooie soul red.
Blijf het een prachtige auto vinden, zowel sedan als estate. Prachtige lijnen die mooi samen vloeien vanaf de grill tot naar de kont toe. Een van de mooiste op dit moment met frisse concurrentie van de Taa-liehs-máhn. En voor mijn gevoel zie ik ze toch met enige regelmaat rondrijden.
Komt door het gebrek aan rwd dat je hem weinig tegenkomt.
Nu blijft het voor veel mensen een ‘net niet’ wagen.
Zelfde als de Talisman, als je ziet rijden draai je je om. In tegenstelling tot de Talisman doe ik het omdat ik de 6 én mooi vind én ik de auto weinig zie.
Geweldig ding. Nu nog een keer een dikke MPS ofzo.
Ik ben niet zo gecharmeerd van de station, maar de sedan is erg mooi. Foto’s van de zijkant en achterkant zijn heel mooi. Misschien mijn volgende auto
Zeer mooie wagen, maar zou in dit segment zeker voor de talisman gaan!
Ik vind dit een van de mooiste, betaalbare, stations op het moment. De reden dat je ze weinig ziet op de weg is denk ik het verschil in prijs met bijvoorbeeld de nieuwe Megane Estate. Heb ze hier nu beiden in de configurator staan. Als je dezelfde opties kiest op de Mazda als op de Megane komt de Mazda met een prijs van 40.520,- bijna tien duizend euro duurder uit dan de Megane met een prijs van 30.580,-
Dan heb ik op beiden het duurdere audio pakket gekozen, parkeercamera’s, grotere velgen, etc. etc.
Nu vind ik de Mazda vele malen mooier, zowel interieur als exterieus, maar of ik het ook 10k mooier vind? Mwah. Twijfel geval.
@ardonjr: Uh, de Mazda6 concurreert met de Talisman qua formaat, niet de Mégane… Daar is de Mazda3 voor.

Afijn, de Mazda rijdt geweldig en ziet er goed uit, maar qua materiaalgebruik loopt het nog wat achter en in de lease gewoon niet interessant. In andere landen doet het merk het overigens uitstekend. Nederland is gewoon een moeilijk land. Hun imago hebben ze compleet weggegooid rond 2000, toen ze besloten de meest slaapverwekkende auto’s ooit te bouwen.
@stfu: Ah, dat verklaart dan ook het grote prijsverschil. Inderdaad als ik de autovergelijker van de Autoweek er op na sla komt de Talisman qua formaat dichter in de buurt.
@stfu: Overigens.. Ik vergeleek de Mazda 6 station met de Megane Estate.. De Mazda 3 is niet als station leverbaar. Dus dan komen we toch weer terug op het punt dat je voor de prijs van de Megane Estate niet een Mazda station kunt rijden. Dat is jammer eigenlijk.
@stfu: dan zouden juist heel succesvol moeten zijn, nu is er een Duitse fabrikant die hele slaapverwekkende en ook nog eens onbetrouwbare auto’s bouwt en die gaan als warme geoliede broodjes over de toonbank
@deboes: een strakke, sobere auto vind ik wat anders dan een saai, Japans ding. Zit nogal een uitstralingsverschil tussen.
@ardonjr: De Mazda 6 zit wel een segmentje hoger dan een Megane. Als je wil vergelijken moet je dat met een Talisman doen.
Ik rij nu een Megane (lease, door m’n strot geduwd) maar dat is ook meteen de laatste Renault voor mij. Leuk allemaal die snufjes, maar als het allemaal maar half werkt heb je er niks aan. Het enige wat goed werkt op de Megane is de TomTom die dus niet van Renault is. Op alle andere “luxe” heb ik wel op of aanmerkingen op. En de bouwkwaliteit is ook niet geweldig. Bij elke beurt moeten ze de deur aan de bestuurderskant opnieuw afstellen, en het sluitmechanisme opnieuw vastzetten. De beschermkappen onder de auto heb ik zelf maar met een aantal parkers vastgezet want die rammelden steeds los. Over het vage gevoel van de electronische stuurbekrachtiging maar niet te praten.
Nee geef mij die Mazda maar. Heb een proefrit gemaakt in de Mazda 3, en die rijdt echt heerlijk. Helaas zit Mazda bij ons niet in de lijst met merken die besteld mogen worden (Keuze is: Opel, VW, Seat, Skoda, Audi en BMW). Gezien de kosten zal het wel tussen de nieuwe Astra 136pk diesel en de Leon 150pk diesel gaan…
@derx: Grappig, ik rijd ook de Megane Estate (110D Bose editie) Vind het een erg prettige auto eigenlijk wel. Heb het ding nu een jaar of 3 en nog nergens last van gehad. Ja heel sporadisc (maar dat is echt weinig) beginnen de parkeersensoren te piepen als ik bij het verkeerslicht sta. Verder nooit geen issues en het rijdt echt wel prima.
@ardonjr: Ik heb dezelfde (ong 160k gereden in 2.5jr). Problemen:
– Parkeersensoren die om niks gaan piepen
– Zitplaats detectie bijrijdersstoel (ivm airbag en gordel) treed in werking bij een fles spa van 1.5L
– Vage stuurbekrachtiging (vooral in het midden), hebben alle megane’s die ik totnutoe gereden heb
– Regensensor is traaaaag. Vaak zie je helemaal niks meer, en dan moet ie nog besluiten om te gaan wissen, of hij wist als een gek terwijl het net opgehouden is.
– Climate control: gaat harder blazen hoe harder je rijdt, af en toe ineens steenkoude of warme lucht.
– Ventilator openingen hebben een erg beperkte afstel mogelijkheid (designflaw)
– Electronische handrem weigert met regelmaat dienst.
– Achteruitrij camera belichting heeft issues (soms uber licht, en dan weer te donker)
– Autoradio reboot uit het niets (sinds laatste update iets minder vaak eg 1x per week, voorheen 2x per dag)
– Automatische verlichting gaat te laat aan. Rij nu maar continu met licht aan.
– Bluetooth carkit is niet electronisch afgeschermd. Je gesprekspartner hoort bv wanneer de radiator ventilator aan springt, en de dynamo is ook zeer goed hoorbaar.
– Riemhoogte verstelling is slecht eg. de laagste stand is nog steeds te hoog.

Vorige auto’s: Astra, Focus, V40 geen issues mee gehad. Nee dankje dit was mijn laatste Renault…
@derx: Door je strot geduwd omdat je niet zoveel bijtelling wou betalen?
@purepet9090: Dat was een bijkomend voordeel, maar ik had de auto per direct ingeruild voor een 25% bijteller. Ik had gewoon geen keus, het was deze auto, punt…
Gelukkig is er ondertussen een hoop veranderd, en is de keuze wat uitgebreider geworden.
@derx: Dat verklaart een hoop, maar dan verschilt het wel een hele hoop per auto (ardonjr). Een kennis van mij rijdt die wagen ook en het ergste wat die heeft gehad is dat keyless-entry het 1x niet deed.
@ardonjr: haha, wat een grap joh.
@davelepeef: ??
@ardonjr: dat je een mazda6 vergelijkt met een renaultje megane…
@ardonjr: Megane en Mazda 6 vergelijken, hoe krijg je het voor elkaar. Maar dat was al wel duidelijk…
Eerlijk gezegd vind ik het een vrij saaie auto. Er zit niet iets leuks of iets spannends in het ontwerp waardoor de auto wat karakter mist. Verhoudingen kloppen allemaal wel maar hij lijkt wat ouderwets. Met name de grill zou wat vernieuwender kunnen. Misschien ben ik dan maar de enigste maar doe mij die gekke megane maar.
@redbee5: vergeleken met die hoge Mazda 3 is deze inderdaad wat meer behoudend qua styling. Wat subtieler misschien. Nu vind ik Mazda überhaupt als merk niet erg spannend maar van de Aziatische merken wel het meest interessant…
Ik ben zo blij met mijn Mazda 6 Sportbreak 2.2 GT-M ! Heerlijke auto, en altijd vindbaar als je hem bij de Ikea parkeert!
Wij hebben ook een Mazda 6 GT-M diesel, echt een top auto!
Prachtige auto zeker de sedan, als ik in de markt zou zijn voor een auto in deze klasse zou ik zeker gaan deze auto, met 192 pk.
Ik heb 2 Mazda’s, heb bij Mazda gewerkt… Zoveel mooie en leuke auto’s, kwaliteit is altijd goed geweest… Man wat is het toch een geweldig merk!
Jammer dat Mazda NL de 4wd versies niet levert en dat we in de 6 nog steeds niet de nieuwe 2.5 skyactiv turbomotor (uit de CX-9) kunnen krijgen. Voor de rest staat ie met stip op 1 om de Accord te vervangen.
Had hem graag gereden maar niet in de merken policy…
Het ziet eruit als een degelijke middenklasser met een aardige buitenkant voor 2016 en een interieur uit 2010. Mooi en saai. Ik zie echter niks waarvan ik wild word en waardoor ik er 1 wil hebben.
Waarom dubbele pijpen bij een vierpitter ?
@sezz: omdat het er beter uitziet?
Is geen verkapte sneer maar een oprecht vraagteken.
Mooie maserati
@dutchdriver12: Of is het Maserati die lijkt op Mazda?
Wat mij betreft na de Talisman de mooiste auto in z’n segment. En anders dan wat sommigen willen geloven, doet Renault qua kwaliteit absoluut niet onder voor Mazda. Of welk ander merk dan ook. Gelukkig is er genoeg ruimte op de markt voor beide. Stel je toch eens voor dat deze auto’s elk een marktaandeel in hun segment van zeg een procentje of 15 zouden hebben. Wat zou het dan mooi zijn op straat!
Blijft een prachtige auto! Stoelen zien er ook goed uit
Heb er 3/4 jaar een gereden als pool auto. Wat een wereld bak. Het voorkomen, de ruimte. 2 keer mee naar wintersport geweest. Helaas om bijtellingtechnische reden een GTE moeten kiezen, ben bezig met een nieuw huis en kon de 200 euro netto per maand goed gebruiken. Als het contract verloopt ga ik zeker waar bij Mazda kijken!
De Mazda6 is een fraaie wagen, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Subaru Levorg die ik een tikkeltje mooier vind.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).