• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leasebranche overweegt schadeclaim tegen het Rijk

Auteur: autoblogger, gepost 9 november 2007 om 10:02 – 41 Reacties

Vrijwaring

De grap van de dag: de branchevereniging VNA overweegt een schadeclaim tegen het Rijk. Door het kabinetsvoornemen om de BPM af te bouwen, ontstaat namelijk een schadepost van honderden miljoenen euro’s. Juist ja, alsof we medelijden moeten hebben met dat gespuis.

Offertes voor leaseauto’s zijn onredelijk hoog en wanneer je je leasetermijn wilt verlengen gaat er hooguit een dubbeltje per maand af. En nu, omdat de tweedehands auto’s bijna 3 procent in waarde zullen dalen, zou dit leiden tot een schadepost die kan oplopen tot 540 mln euro… Boeiend!

Maar het wordt nog mooier, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) gaat zelfs schermen met de rechten van de mens!

Anders dan bijvoorbeeld particulieren, kunnen leasemaatschappijen op geen enkele wijze hun schade beperken. Zij hebben geen handelingsvrijheid, vanwege de lang lopende leasecontracten. Zij kunnen bijvoorbeeld geen auto’s voortijdig verkopen voordat de prijsdalingen een feit zijn. De verwachte restwaarde van veel auto’s die nu rondrijden is jaren geleden al gecalculeerd. De VNA vindt dat haar leden onevenredig en onaanvaardbaar hard worden getroffen. Dat is in strijd met het Europese verdrag voor de rechten van de mens, stelt de advocaat van de VNA.

Enfin, goed nieuws dus.

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • Private lease in 2021
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • 5 dingen om op te letten bij private lease

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, lease

Vorig bericht: « Dodge Viper SRT10 ACR
Volgend bericht: Eurlings komt met driedaags ‘TBS’ voor wegpiraten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alex zegt

    9 november 2007 om 10:09

    Mee eens. De leaserijder word echt zoo hard genaait!!

    Login om te reageren
  2. Sidney zegt

    9 november 2007 om 10:10

    Vervelend he? dat kapitalistische systeem…

    Login om te reageren
  3. CasperH zegt

    9 november 2007 om 10:11

    En toch kan ik het me wel voorstellen. Om met mensenrechten te schermen is overdreven, maar je calculeert met bepaalde bedragen. Als die ineens veel lager uitvallen dan loopt je financiële schema in de soep.

    Hoog inzetten, compromis bereiken, iedereen weer blij.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    9 november 2007 om 10:17

    Haha. Tja je kunt als leasemaatschappij er natuurlijk niet alleen blind vanuit gaan dat de overheid alles maar duurder maakt. Gelukkig voor de leasemaatschappijen is prijs van gebruikte auto’s de afgelopen jaren flink gestegen, rijzen de brandstofprijzen de pan uit (die ze weer doorverkopen aan hun klanten) en als ze al aankomen met de rechten van de mensen weten ze zelf ook wel dat ze weinig kans maken.

    Login om te reageren
  5. Leaser zegt

    9 november 2007 om 10:17

    Dit is werkelijk te belachelijk. Eindelijk één goede reden om niet te verhuizen naar Duitsland en ja hoor er steekt weer iemand zijn kop op.

    Ik stel het volgende voor; Rij je leasebakkie op het einde van je contract tegen de muur, heeft de leasemaatschappij geen argument meer, want dan zijn er geen tweede hands autotjes meer!!!!

    Wie doet met me mee????????

    Login om te reageren
  6. Jan Groothuijse zegt

    9 november 2007 om 10:23

    Dat je iets jaren van te voren incalculeerd is leuk voor je, maar als het niet meer klopt moet je niet gaan zeuren.

    Login om te reageren
  7. Jur zegt

    9 november 2007 om 10:28

    Voor de leasemaatschappijen wel degelijk een probleem omdat de maandelijkse kosten zijn gebaseerd op de restwaarde na het lease contract. Als dit bedrag nu aanzienlijk lager uitvalt is de leasemaatschappij aanzienlijk slechter uit als wanneer de bpm hetzelfde bleef.

    Het blijft echter een feit dat de bpm illegaal en absurd is. Zie hem ook liever verdwijnen, maar het eind van de dag wil de overheid alsnog zijn belastinginkomsten dus zal kilometerheffing of iets dergelijks worden ingevoerd.

    Login om te reageren
  8. bmw zegt

    9 november 2007 om 10:33

    Sommige ondernemers zijn zo’n mietjes he. Als het meezit dan zijn ze content en geven ze om niemand en als het systeem zich tegen hen keert en hun praktijkjes wat minder winst opleveren (er is zeker geen sprake van verlies, wel gewoon minder winst) dan wenen ze als een klein kind. No mercy.
    Leasing is overigens duurder dan bezit, kijk maar naar een bedrijf als het Belgische Colruyt: zij kopen de auto’s aan en hebben een eigen werkplaats voor onderhoud en herstelling, wat veel goedkoper uitkomt. Leasing is een dure mythe voor luierds. :-) En nu gaat iedereen boos zijn, zekers?

    Login om te reageren
  9. ML320 CDI zegt

    9 november 2007 om 10:35

    Ja en dan vraag je je af waarom mensen toch maar op SP/PVDA/Groenlinks etc blijven stemmen??? Daar worden alleen de mensen die NIET werken beter van.

    Login om te reageren
  10. B64 zegt

    9 november 2007 om 10:41

    Dus, stel dat de overheid morgen besluit de BPM te verdubbelen in plaats van af te schaffen, dan zijn die leasebedrijven zooo blij dat ze die 540 miljoen gewoon aan het rijk gaan betalen? Kom nou! Dit noemen ze nou ondernemersrisico, daar hadden ze zich tegen moeten indekken.

    Afgezien van het feit dat de fabrikanten de basisprijs wel wat zullen opschroeven, ben ik trouwens wel benieuwd hoeveel de leasetarieven zullen dalen als de BPM (geleidelijk) wordt afgeschaft. Aanschafprijs gaat -30 a -40%, restwaarde gaat -3%, dus de afschrijving voor de leasebedrijven gaat -27% a -37%. Daar kunnen ze die “schadepost” toch aardig mee opvullen, dacht ik zo.

    Login om te reageren
  11. Markus zegt

    9 november 2007 om 10:44

    @ Alex: goed lezen beste jongen. De leasemaatschappijen lopen hier te zeiken, niet de leaserijders.
    Wat een stelletje zieke geldwolven zijn het ook. Oei oei oei, straks geen nieuwe recordwinst! Laat er maar lekker een aantal failliet gaan, goed voor de prijzen, dan dalen die een beetje.

    Login om te reageren
  12. Tim zegt

    9 november 2007 om 10:57

    Lol, wat heeft dit nou met “het kapitalistische systeem” te maken? whaha.

    Tjongejonge….een schadeclaim op basis van een toekomstverwachting. Succes ermee!

    Mochten de accijnzen op brandstof een keer zakken dien ik ook een schadeclaim in, aangezien mijn starsletje onaanvaardbaar hard zal worden getroffen.

    Login om te reageren
  13. peter zegt

    9 november 2007 om 10:58

    3% lagere verkoopprijs, 540 miljoen verlies, Met 600.000 leaseautos is de verkoopprijs na 4 jaar dus gemiddeld 30000 euro. Dat is nog een goed nieuws! Het is ook grote onzin natuurlijk.

    Login om te reageren
  14. Jan C. zegt

    9 november 2007 om 11:03

    Autoblogger: Je goede voornemen van goed nieuws is na 1 nieuwsbericht al failliet. Ik persoonlijk ben het niet met je eens. Hun businessmodel gaat naar de maan en dat kost hun geld. Ofwel, wij als leaserijder betalen het of het rijk.

    Login om te reageren
  15. MarcO zegt

    9 november 2007 om 11:08

    Als het zo moet, dan weet ik ook nog wel een paar redenen om alvast claims bij het rijk in te dienen. Toekomstverwachtigingen aangaande hypotheek, pensioen, levensverzekering, waarde van m’n huis, zorgstelsel, enz.
    Nee, beetje zielig deze actie.

    Login om te reageren
  16. John zegt

    9 november 2007 om 11:11

    @Alex: Dat slaat nergens op. Als de auto’s goedkoper worden is het niet meer dan redelijk te verwachten dat de leasetarieven zullen gaan dalen.

    Vanuit die gedachte kon de extra bijtelling van 3% uiteindelijk ook nog wel eens mee gaan vallen, omdat die over een lagere nieuwwaarde berekend gaat worden.

    Wat natuurlijk wel te verwachten is, is dat de autofabrikanten de prijzen gaan verhogen omdat we anders te goedkoop zouden worden, en dat kan natuurlijk niet!

    Login om te reageren
  17. John zegt

    9 november 2007 om 11:14

    Nog even een aanvulling: Mocht de rechtszaak een succes blijken dan zullen er ongetwijfeld meer branches volgen! Alleen al daarom zal de rechter overwegen om de claim af te wijzen, want 90% van de branches wordt getroffen door overheidsingrijpen wat vreselijk veel geld kost

    Login om te reageren
  18. Dennis zegt

    9 november 2007 om 11:29

    Sinds wanneer is een vereniging een “mens”? Een rechtspersoon ja, een mens als zodanig, neh…

    “Dat is in strijd met het Europese verdrag voor de rechten van de mens, stelt de advocaat van de VNA.”

    Kijk, ik ben wel een mens en een leaserijder. Zoals aangegeven in het artikel, als leaserijder hoef je ook geen buigzaamheid of redelijkheid te verwachten van de leasemaatschappij. Nu zijn ze zelf maar een keer aan de beurt.

    Al ben ik bang dat we dit als rijder gewoon tijdens de lopende contracten zelfs al doorberekend zullen krijgen… en DAT is in strijd met het Europese verdrag voor de rechten van de mens, stelt de advocaat van de VNA.

    Login om te reageren
  19. RemcoZ zegt

    9 november 2007 om 11:35

    Autoblogger, beetje zuur geformuleerd berichtje, vind je niet? Ja, in de leasebranche wordt geld verdiend, maar de concurrentie is moordend. Door deze concurrentie zijn de tarieven dan ook niet absurd hoog, en om een hele bedrijfstak weg te zetten als “gespuis” is niet alleen kortzichtig, maar ook bijzonder kinderachtig.
    Volgende keer misschien beter je huiswerk doen voordat je zo’n stemmingmakend bericht plaatst?

    O, en nee, ik ben niet werkzaam binnen de leasebranche.

    Login om te reageren
  20. Jopie zegt

    9 november 2007 om 11:56

    Leasemaatschappijen leiden geen verlies door de afbouw van BPM, maar ze maken minder winst. Die ingeschatte restwaarde is gemiddeld lager dan de werkelijke verkoopprijs.
    De BPM is een onzinnige belasting en het is hoog tijd dat daar iets aan verandert. Natuurlijk zal ik als bezitter van 2 auto’s en een motor daar iets op moeten inleveren, maar een volgende auto of motor wordt weer wat voordeliger.

    En dat geldt dus ook voor leasemaatschappijen. Als zij goedkoper kunnen inkopen, dan zullen ze de leasetarieven daar echt niet op aanpassen.

    Login om te reageren
  21. marcel zegt

    9 november 2007 om 12:07

    Ik snap niet wat jullie moelijk doen . Als je gaat calculeren valt het best wel mee wat er aan het einde van de rit aan 1 auto overgehouden word.

    Je kan ook zlef gaan kopen en dan kijk maar wat het kost als je een wagen park hebt.

    Login om te reageren
  22. marcel65 zegt

    9 november 2007 om 12:08

    @ Markus
    Niet helemaal waar wat je daar beweert; als er meer leasemaatschappijen hierdoor failliet gaan wordt de concurrentie kleiner, dus de prijs weer hoger

    Login om te reageren
  23. Stephan zegt

    9 november 2007 om 12:49

    Ik denk dat de meeste hier niet precies weten wat BPM en BTW voor een leasemaatschappij precies inhouden. Deze gevolgen zijn echt extreem, en het kost echt veeeeeel geld.

    Login om te reageren
  24. Floris zegt

    9 november 2007 om 13:04

    Sneu berichtje, lijkt erop dat autoblogger een flauw idee heeft waar hij over schrijft. En nee, ik werk niet bij een leasemaatschappij, en nee, ik heb geen leaseauto. De argumentatie dat dit in strijd is met de rechten van de mens is natuurlijk flauwekul.

    Misschien moet eerst eens doorgerekend worden wat het effect precies gaat zijn.
    Ik ben wel benieuwd hoe de mensen die hierboven zo’n grote mond hebben reageren als in één keer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschafd door het rijk en de huizenprijzen instorten. Het achterliggende principe is dezelfde.

    Login om te reageren
  25. Floris zegt

    9 november 2007 om 13:06

    een = geen

    Login om te reageren
  26. Sorcerer zegt

    9 november 2007 om 13:22

    Euhm, zijn er mensen die denken dat leasen goedkoper is?

    Met leasen heb je:
    Autofabrikant – autodealer – leasebedrijf – klant

    Zonder leasen heb je:
    Autofabrikant – autodealer – klant

    Ra-ra wat zou goedkoper zijn? :P Aan het einde van je leasecontract heb je gewoon niks meer… en met een eigen auto heb je dan nog een heel kapitaal en bovendien minder maandkosten (want eigenlijk financier je je eigen auto met die maandbedragen).

    Dan heb ik het nog niet over bijtelling… Maargoed, als bedrijven geen auto’s zouden laten leasen als deel van het loon van de werknemer, dan zou er veel minder geleased worden.

    En trouwens: mijn auto wordt ook minder waard door vermindering van de bpm. Maar zie je mij een rechtszaak aanspannen? :P

    Login om te reageren
  27. peter zegt

    9 november 2007 om 13:22

    @ floris, zie mijn rekensommetje eens.

    Login om te reageren
  28. RemcoZ zegt

    9 november 2007 om 13:33

    @ peter
    Zou het niet zo kunnen zijn dat de berekening van VNA is gebaseerd op totale afschaffing van de BPM (iets waar naartoe gewerkt gaat worden)?

    Login om te reageren
  29. banaan zegt

    9 november 2007 om 13:33

    zal de restwaarde van auto’s die in de voorbije 4 jaar gekocht zijn in NL dan wel zo aanzienlijk dalen?
    de “concurrerende” tweedehandswagens komen pas over 4 jaar op de tweedehandsmarkt…
    (uitgaande van leasingcontracten van 4 jaar)

    Absurd eigenlijk, waarom worden die dingen om de 4 jaar vervangen? Alsof een auto na 4 jaar versleten is?

    Login om te reageren
  30. tt zegt

    9 november 2007 om 13:34

    een leasecontract geeft je de garantie dat de kosten bekend zijn bij aanvang, zodat je als organisatie geen onaangename verrassingen kunt krijgen. zie het als risk management.

    Als je de wagen koopt, iets wat mijn organisatie wel doet, zit je met dat risico, maar heb je bij “overleven van de wagen” wel mooi de restwaarde in je zak.

    Verder mag je ook niet de fiscale verschillen bekijken van dit soort zaken. bij een leasewagen zit alles in 1 bedrag, en dat kan je als kost aftrekken ( afhankelijk van land natuurlijk, belgie en NL zijn daar wel verschillend). Zo is een leasewagen in belgie fiscaal beter voor de firma dan wagens kopen. Ook op vlak van cash flow heeft het zeker zin.

    T’is maar om te zeggen dat er meer is dan de prijs van de wagen waar je moet mee rekening houden, ook verzekering, banden, onderhoud, ….

    Login om te reageren
  31. bmw zegt

    9 november 2007 om 13:55

    @ Floris:

    “Ik ben wel benieuwd hoe de mensen die hierboven zo’n grote mond hebben reageren als in één keer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft door het rijk en de huizenprijzen instorten. Het achterliggende principe is dezelfde.”

    Ik heb hierboven inderdaad een redelijk grote mond opgezet. En ik doe dat niet zonder nadenken. Om mee te gaan in jouw vergelijking: als straks alle huizen minder waard worden, dan tref je daar mij niet mee, wel de dames en heren voor wie huizen beleggingen zijn. Immers, voor mij zijn er dan twee opties:

    – ik verkoop mijn huis om welke reden dan ook: dan krijg ik er wel minder voor, maar ik betaal ook minder voor mijn volgende woning;
    – ik blijf wonen in mijn huidige huis: helemaal geen verandering dus.

    Dus wie scheurt zijn broek? Juist, diegenen die als tussenpersoon geld willen verdienen door te “beleggen”. Wel, beleggen houdt risico’s in, ondernemen ook. Dat is de keerzijde van de mooie opbrengsten die je uit beleggingen en ondernemingen kan halen. Zo simpel is het voor mij.

    In die zin lach ik altijd eens wanneer ik kennissen hoor orakelen hoeveel hun huis “ondertussen” -na vele prijsstijgingen op de vastgoedmarkt- niet waard is geworden. Wel, die mensen hebben enkele opties:

    – sterven en je kinderen hebben iets aan dat geld;
    – blijven leven en eventueel verhuizen en dus veel moeten betalen voor een ander huis op diezelfde vastgoedmarkt.

    Je hebt er dus als kleine eigenaar eigenlijk niets aan, tenzij je je huis verkoopt en naar een arm land trekt om daar een heel dorp op te kopen. ;-)

    Login om te reageren
  32. benjamin zegt

    9 november 2007 om 14:05

    De afschaf van de BPM gaat de consument niet echt heel veel korting opleveren op nieuwe auto’s. De basisprijs van een auto ligt lager vanwege de vele belastingen hier in het landje. Als de BPM verlaagt en uiteindelijk afgeschaft gaat worden, wordt die basisprijs door de fabriekant omhoog gegooit, totdat die het niveau van de omringende landen heeft bereikt. Het eerste jaar (5% daling van de BPM) merkt de consument dus bijna niks :S

    Wat betreft de leasemaatschappijen, ik ben het volledig eens met bovengenoemde –> Dat is nu ondernemersrisico en als tip voor ze: Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht

    Login om te reageren
  33. davy zegt

    9 november 2007 om 14:08

    Leasen is dus wel goedkoper. Maar wat is goedkoper?
    Relatief hé.
    Het is, voor een bedrijf, goedkoper om te leasen, bijvoorbeeld aan een bedrag van 700 € per maand excl. BTW, dan om je werknemer opslag te geven. Relatief gezien een stuk goedkoper dus.

    Voor de “kleine” zelfstandigen die een wagen leasen voor hunzelf kan het ook goedkoper zijn. Stel dat je een wagen leased voor een periode van 60 maanden. Dan heb je 60 maand volledige omnium verzekering (die je, omgerekend in het leasebedrag goedkoper betaald dan een echte omnium verkzekering, want puur technisch gezien heb je geen verzekering bij een leasing, het leasebedrijf werkt in eigen risico). Daar bovenop heb je tevens 60 maanden volledige garantie (op ALLE onderdelen, dus beter dan de garantie gegeven door de fabrikant). Deze garantie is ook een stuk zekerheid, dat voor een zelfstandige ook geld kan opbrengen. In die zin dat als hij stukken heeft hij verzekerd is van een correct en SNELLE afhandeling. Time is money, niet waar.
    Stel dat een zelfstandige op 60 maanden 160.000 km rijdt. Wat is de restwaarde van zo’n wagen? Hoeveel tijd steekt er in de verkoop van die wagen (time is… inderdaad ja).
    Uiteraard zijn er meerdere actoren in dit verhaal. Alhoewel de huidige tendens toch laat zien dat er vaak onderhandeld wordt tussen invoerder en leasemaatschappij (en de dealer die levert krijgt zijn leveringsbonus, maar dat is de kost niet en zelfs minder dan wanneer de dealer deze rechtstreeks verkoopt).

    De leasen is mijn optiek wel een goedkoper middel. Dan wel genuanceerder.

    Login om te reageren
  34. Stephan zegt

    9 november 2007 om 15:25

    Leasen kost vaak mee dan kopen hoor, alleen 1x per maand wat overmaken is gewoon veel makkelijker.

    Login om te reageren
  35. W!d zegt

    9 november 2007 om 16:22

    Ik heb bij een leasemaatschappij gewerkt.. en daar de leasetarieven berekend. Ze worden bepaald op kostprijs!! een klant kiest een maatschappij op 5 euro per maand.. dus zijn de tarieven zeer scherp en bestaat deze uit hooguit 25 euro per maand aan administratiekosten per auto.. daarnaast zijn banden veelal goedkoper dan als je ze particulier zou kopen doordat ze in grotere aantallen en meer korting worden ingekocht.. Marges zijn zeer klein.. en als je dit over veel auto’s meerekent gaan veel kleine leasemaatschappijen failliet.. willen we dat?

    Login om te reageren
  36. Floris zegt

    9 november 2007 om 16:31

    @bmw,

    Leuke redenatie, maar je vergeet voor het gemak dat de hypotheken zijn afgesloten met daarin de waarde van de woning verdisconteerd. Als deze waarde daalt, is de hypotheek bijna niet meer weg te werken, omdat de woning als onderpand voor het geleende vermogen geldt.

    Login om te reageren
  37. tweaker zegt

    9 november 2007 om 18:57

    goh, wat een hatelijke bend zeg…
    ik wil als belg nu ook een vergoeding gezien meer nederlandse tweedehandswagen op de markt gaan komen en daardoor mijn wagen in waarde is gedaald… en je raadt het nooit, dat is een schending van m’n recht o privacy ;)

    de ergste grap die ik heb meegemaakt… termijn verlengd, kleine korting, kort daarop willen vervroegd stopzetten, betaaaaaaaaaaaaalen…

    Login om te reageren
  38. tweaker zegt

    9 november 2007 om 19:00

    @ benjamin

    je redenerig klopt langs geen kanten… wagens zijn zonder BPM zelfde als in omringende landen… BPM maakt die gewoon krapuleus duur…. en wie zegt dat BPM wegvalt?

    Login om te reageren
  39. Ted zegt

    9 november 2007 om 19:56

    De leasemaatschappijen leuteren uit hun witte boordennek. In een ordentelijk leasecontract staat dat je als leasemij de auto gedurende de leaseperiode om kunt wisselen. Dat voorkomt elk probleem dat nu wordt gesuggereerd om weer een beetje aandacht te krijgen. Sneu.

    Login om te reageren
  40. Kees zegt

    18 september 2008 om 20:22

    Ik wil nog toevoegen aan de discussie dat de 540 miljoen een bruto-verliespost is! In het bedrag zit nog een belasting-claim. Laten we zeggen dat het belastingtarief 30% is. Dan bedraag het netto-verlies 70% x 540 miljoen = 378 miljoen. Want die 30% kunnen ondernemingen terug krijgen door verrekening van het verlies met winsten uit eerdere jaren.

    Login om te reageren
  41. Bob zegt

    8 november 2010 om 12:32

    Ondernemersrisico’s, als je dat niet wil niet met een bedrijf beginnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North