• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

LeasePlan vraagt steun aan overheid

Auteur: RubenBaeten, gepost 19 november 2008 om 09:33 – 28 Reacties

Lalala geld

En het eerste bedrijf dat beroep doet op de garantieregeling van Wouter Bos is… Geen bank of verzekeraar, maar autoleasebedrijf LeasePlan. De onderneming heeft zelf geen geldproblemen, maar kampt door de kredietcrisis met moeite om financiering aan te trekken. Bovendien is de vraag naar hun auto’s sterk afgenomen.

LeasePlan, een van de grootste leasebedrijven ter wereld en voor 50% eigendom van Volkswagen AG, heeft in Nederland zo’n 126.000 voertuigen rondrijden voor 6500 klanten. Ze bezitten al 15 jaar een banklicentie en komen daarmee in aanmerking voor een stukje van de 200 miljard die Wouter Bos heeft vrijgemaakt voor financiële instellingen die het moeilijk hebben.

Tot eind 2009 moet LeasePlan nog zo’n 5 miljard aan schuld herfinancieren of aflossen, waarvoor ze nu grotendeels bij VW of de Europese Centrale Bank moeten aankloppen. “We willen onze financiering graag diversifiëren en de garantieregeling is daarbij aantrekkelijk,” zegt LeasePlan. Volgens kredietbeoordelaar Fitch kan LeasePlan het in de huidige situatie nog tien maanden volhouden, op basis van de €1,5 miljard kredietfaciliteit die ze bij Volkswagen hebben. Het is niet bekend om wat voor bedrag ze Bos hebben gevraagd. (bron: fd)

Ook interessant!

  • Wat? De eigenaar van jouw auto is niet meer Nederlands?
  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Jouw auto gaat straks data doorspelen aan de Nederlandse overheid

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, lease, leaseplan

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Nissan Cube, ook voor Europa
Volgend bericht: Officieel: Porsche Boxster en Cayman facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. markieanta zegt

    19 november 2008 om 09:41

    Piech heeft toch geld zat.
    Woutertje, houdt je poot stijf.

    Login om te reageren
  2. Lazy zegt

    19 november 2008 om 09:43

    Overheidssteun voor banken kan ik nog begrijpen.

    Maar overheidssteun voor leasemaatschappijen, autoconstructeurs,…?! Wat dan met de kleine zelfstandige bvb. bakker Frank van onder de kerktoren? Die wordt dan niet geholpen… Of hulp voor de gewone werknemer? Ook niet. De gewone burger moet ook sparen en als het slecht gaat zijn spaarpot aanspreken. Er zijn grenzen. Als de overheid tussenkomt voor leasemaatschappijen enz. waar gaat de economie dan naartoe…

    Login om te reageren
  3. dotternetta zegt

    19 november 2008 om 09:45

    Ik ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als de grote 3 uit Amerika geen geld krijgen!

    Login om te reageren
  4. Laurens zegt

    19 november 2008 om 10:01

    Er staat, ze bezitten een banklicentie. Op grond daarvan zouden ze in aanmerking komen voor Bossteun. Wel raar, maar toch waar.

    Dacht trouwens dat Leaseplan een dochteronderneming van een grote bank was. Dat VW erachter zit! Dus ik moet een VW op Continental banden, en tanken bij Aral?

    Login om te reageren
  5. evo zegt

    19 november 2008 om 10:27

    Leasebedrijven zijn toch ook min of meer ‘banken’? Gewoon een financiële instelling waarbij het (tastbare) eindproduct een auto is…

    Login om te reageren
  6. Mean Green zegt

    19 november 2008 om 10:37

    Volgens mij is Continental niet van VW, alleen PON is importeur van beide merken en daarom wisselt hij die fijne Michelins allemaal om voor die bestelwagenbanden van Continental…

    LeasePlan moet eerst maar eens in de zak van Porsche grabbelen voordat ze onze belastingcenten gaan souperen…!

    Login om te reageren
  7. DavidZ zegt

    19 november 2008 om 10:53

    Laat ze maar bij Volkswagen gaan bedelen. En mocht dat niet lukken, nou dan gaan ze gewoon failliet. Er blijkbaar onvoldoende vraag naar hun product of dienst.
    Enne….toen ze grote winsten boekten, kreeg de Nederlandse bevolking daar toen een gedeelte van? Nee dacht ik. Maar nu het slecht gaat moeten “wij” plots gaan meebetalen aan hun mismanagement.
    Nee dank u.

    Login om te reageren
  8. gekke turbo zegt

    19 november 2008 om 11:02

    @ ruben beaten

    ze willen dat de overheid garant staat voor 1,5 miljard

    Login om te reageren
  9. gekke turbo zegt

    19 november 2008 om 11:06

    @ iedereen
    de nederlandse overheid hoeft hun alleen iets te betalen als ze die 1,5 miljard door een of andere reden niet terug kunnen betalen aan een bank waar ze het geleend hebben en die regeling is opgeroepen precies voor situaties als deze, waar het gebrek aan vertrouwen financiele instellingen de kop kunnen kosten.

    Login om te reageren
  10. Damasta zegt

    19 november 2008 om 11:13

    @ DavidZ

    Je hebt kennelijk geen flauw benul van de situatie, zoals deze op dit moment is in de financiele sector.
    Denk eerst eens goed na voordat je iets schrijft, of je er eerst eens goed in verdiepen.

    Login om te reageren
  11. gekke turbo zegt

    19 november 2008 om 11:17

    het blijkt dat gemeentes al aan half miljard hebben uitstaan bij lease plan, half miljard van ons belastinggeld die gemeentes zijn ook lekker bezig, IDIOTS

    Login om te reageren
  12. kaalimero zegt

    19 november 2008 om 11:25

    En die andere 50% is toch in handen van een grote Nederlandse verzekeringsmaatschappij? Trouwens leuk al die steun, maar de “gewone” mens draait hier volgend jaar voor op.

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    19 november 2008 om 12:24

    Wie heeft de andere 50%? Een concurrerende autofabrikant of gewoon investeerders?

    Login om te reageren
  14. gekke turbo zegt

    19 november 2008 om 13:11

    de andere 50 % is van arabische investeringsfonds(en) volgens mij

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    19 november 2008 om 13:14

    Lalala geld.
    :lol: Die is gewoon grappig.

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    19 november 2008 om 13:30

    @vlaeminck: Scherp! Komt natuurlijk hieruit ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=Gz-7MKOz6fc

    Login om te reageren
  17. vla zegt

    19 november 2008 om 13:34

    @ Ruben Baeten
    Ik ben dan mss een Belg, maar dat wist ik hoor! :D

    Login om te reageren
  18. RubenBaeten zegt

    19 november 2008 om 13:56

    @vlaeminck: Daar ging ik vanuit. Maar je weet hoe belangrijk bronvermelding voor ons is!

    Login om te reageren
  19. Oxymoron zegt

    19 november 2008 om 14:38

    GeenStijl heeft een aardige hint! En ik vind niet dat ondernemingen als Leaseplan in aanmerking komen voor staatssteun. Ze lopen ondernemersrisico; daar hoeft de belastingbetaler niet voor op te komen.

    Login om te reageren
  20. Polov zegt

    19 november 2008 om 14:59

    De man die met zijn investeringsmaatschappij Mubadala Development Company 25% van Leaseplan in handen heeft, sjeik Mohammed bin Zayed Al Nahyan (= kroonprins Abu Dhabi), bezit ook 17% van Spyker Cars (en 5% van Ferrari).

    http://www.quotenet.nl/biz/krijgt_abu_dhabi_steun_wouter_bos.php

    Login om te reageren
  21. Bob de Roy zegt

    19 november 2008 om 16:28

    Ruben wel beetje op het manier van typen letten, immers staat er nu:

    “LeasePlan, een van de grootste leasebedrijven ter wereld en voor 50% eigendom van Volkswagen AG”

    Volgens de correcte Nederlandse taal, staat er nu dat LeasePlan voor 50% eigenaar is VAN Volkswagen. Kortom, VW is een onderdeel van LeasePlan, hetgeen natuurlijk andersom is. Even opletten dus..

    Daarnaast, LeasePlan is toch ook van een Arabische investeringsmaatschappij, nou die zijn denk ik de eerste die het geld makkelijk(er) op tafel kunnen leggen. Toch snap ik de move niet helemaal.

    Login om te reageren
  22. Toms zegt

    19 november 2008 om 16:35

    En als we dan toch zaken aan het melden zijn met bronvermelding:
    Volgens het FD heeft Leaseplan 1,3 miljoen auto’s gefinancierd.

    Voor honderduizend auto’s heb je geen vijf miljard extra steun nodig namelijk..

    Login om te reageren
  23. RubenBaeten zegt

    19 november 2008 om 16:52

    @Bob de Roy: Leg mij het verschil even uit tussen “eigendom van” en “eigenaar van”…?

    Login om te reageren
  24. gogogomagazine.com zegt

    19 november 2008 om 19:00

    Waarom zou een afname van de vraag een geldig argument zijn om overheidssteun aan te vragen? Dat is toch het hele idee van een VRIJE markt; het gaat omlaag en omhoog.

    Login om te reageren
  25. Einser zegt

    19 november 2008 om 19:19

    In Nederland heeft Leaseplan de afgelopen twee jaar aandeel in de leasemarkt ‘gekocht’ met onwaarschijnlijk lage leasetarieven. Daarnaast is de opbrengst uit de verkoop van ex-leaseauto’s erg laag op dit moment…

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    19 november 2008 om 21:28

    “Dat is toch het hele idee van een VRIJE markt; het gaat omlaag en omhoog.”
    Dat is waarom we de markt niet vrij laten, we staan alleen een opwaartse beweging toe. Gaat dat niet vanzelf dan pompt de overheid er geld in.

    Login om te reageren
  27. Klaus zegt

    19 november 2008 om 23:09

    WAt is het nivo op deze site LAAG !! Als je zaken niet snapt, onthou je dan van commentaar. LeasePlan krijgt GEEN geld, bij het aantrekken van geld garandeerd alleen de nederlandse staat een bepaald bedrag waardoor het risiko afneemt.

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    19 november 2008 om 23:14

    Burgers vragen ook vaak steun van de overheid. Noemen ze een sociale dienst uitkering.

    Doen de mensen ook als ze hun financiën niet op orde kunnen krijgen…

    Steuntrekkers noemen we dat.

    De natie heeft een hekel aan steuntrekkers. Vooral als ze niet van autochtone afkomst zijn

    LeasePlan is dus een steuntrekker van half allochtonische afkomst.

    Gadver…steuntrekker…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North