“Leclerc is misschien nog wel beter dan Max”

Auteur: , 41 Reacties

Daar zijn de meningen ongetwijfeld over verdeeld.

Sommige mensen hebben nu eenmaal een neus voor talent. Op internationaal is het vooral de aan Red Bull verbonden Helmut Marko die gewaardeerd wordt voor zijn keuzes, maar ook in Nederland hebben we wel degelijk iemand die al vroegtijdig kan zien wie er toekomstig Formule 1-kampioen kan worden. We spreken natuurlijk over Frits van Amersfoort.

Van Amersfoort staat aan het hoofd van het gelijknamige Formule 3-team en heeft daardoor de nodige talenten zien doorstromen, maar ook zien verzuipen. Gelukkig behoren twee van zijn oude werknemers tot de eerste categorie en worden ze ook nog eens gezien als de grootste talenten van hun generatie.

Het toeval wil dat de mogelijk toekomstige opvolger van Kimi Raikkonen, de Monegaskische coureur Charles Leclerc, het stoeltje van Max Verstappen bij Van Amersfoort Racing mocht overnemen na diens bijzonder succesvolle jaar in de Formule 3. Waar Max het seizoen afsloot met in totaal tien overwinningen – waarvan zes op rij – kwam Leclerc het jaar daarop slechts tot een vierde plek in het klassement, mede dankzij vier overwinningen.

Echter, waar Verstappen als een speer doorvloog naar de Formule 1, hield Leclerc een rustiger tempo aan. Dit bleek de juiste keuze, want hierdoor bewijs hij zijn waarde des te meer. Na de Formule 3 kwam hij in de GP3 terecht. Het kampioenschap won hij in zijn eerste jaar. Hetzelfde deed hij een jaar later in de Formule 2, op verschrikkelijk overtuigende wijze.

In een recent interview met Motorsport.com wordt Van Amersfoort gevraagd hoe hij terugkijkt op zijn tijd met de twee natuurtalenten, en hoe hij ze tegen elkaar afweegt. Van Amersfoort beantwoordt de vraag op vrij opmerkelijke wijze, door niet voor Verstappen te kiezen. Over de prestaties van Leclerc zegt hij het volgende:

“In essentie is de prestatie van Charles op dit moment misschien nog wel beter dan die van Max. Daarmee zeik ik Max misschien een beetje af maar dat is niet wat ik bedoel. De manier waarop Charles Sauber uit het moeras trekt vind ik echt fantastisch.”

Legt hij de coureurs naast elkaar voor een directe vergelijking, dan ziet hij het volgende:

“Ze hebben allebei dat fingerspitzengefühl van dat autootje dat op de limiet rijdt. Daar hebben ze zo veel gevoel voor, dat ze daarnaast nog kunnen analyseren en nadenken. Dat maakt ze heel bijzonder. Daarbuiten zijn het twee totaal verschillenden mensen. Charles is een jongen die heel veel heeft meegemaakt in het leven en daardoor nog eens extra gedreven en nog gemotiveerder is om de top te bereiken. Daarom hoop ik ook van ganse harte dat hij straks met Max gaat strijden om het wereldkampioenschap. Dat lijkt me echt uniek.”

Leclerc heeft in de afgelopen jaren niet alleen zijn ‘grote broer’ en mentor Jules Bianchi verloren, in aanloop naar zijn Formule 2-race in Azerbeidzjan kwam zijn minstens zo belangrijke vader te overlijden. Leclerc liet zich hierdoor echter niet van de kaart brengen. Dat weekend wint hij de eerste wedstrijd, om de tweede wedstrijd als tweede te eindigen.

Hoe goed de beide coureurs ook mogen zijn, Van Amersfoort ziet ze niet graag in hetzelfde team belanden.

“[…] Dan zal het echt om het even zijn. Max heeft net iets meer dat ‘Verstappen-idioom’, de dood of de gladiolen. Leclerc is daar wat berekender in. Dat kan op een gegeven moment clashen maar daarom moeten ze ook nooit in hetzelfde team rijden.”

Uiteraard zullen we ze de komende jaren nauw in de gaten houden. Immers, ze hebben allebei nog voldoende tijd om zichzelf te ontwikkelen. We kijken nu al vooruit naar de onderlinge gevechten.



41 reacties

Dat kan alleen bepaald worden als ze in de zelfde auto rijden.
En dat geld voor alle vergelijkingen met andere coureurs.
NI3MAND IS BETER! Max is de beste!!!1!1

AUTOBLOG HARDE KERN HOOLIGANSSS!
@pielemuis: Erg overdreven?
@dijan: overdreven? Wel nee, hij spreekt voor half Nederland.
@dijan: als hij de i met een 1 had vervangen was het mij te ver gegaan
@dijan: Het is een hyperbool…
@pielemuis: AB-side. Vak 159 represent!
@edge: Vak RB14 *insert gangsigns* jeweetzelluf.
@pielemuis: dadelijk ga je ook nog verkondigen dat Jos Verstappen is vermoord door Nicky B.
@pielemuis:
Koop aub een jaarkaart voor één of ander voetbalteam.
@pielemuis: sinds Verstappen fans het ook nodig vinden om pistolen mee te nemen naar hun ‘event’ en er zelfs (een) agent(en) mee door zijn hoofd schieten vraag ik mij wel eens af wat daadwerkelijk de hoogte van hun IQ is van dat volk.
@yzord: Populistisch gelul, fans nemen geen pistolen mee, een mongool die naar een wedstrijd gaat was accurater geweest. Hij was trouwens ook Nederlander, zijn nu alle Nederlanders k.u.t. ?
@dawwg: het scheelt niet veel. Al wel eens gelezen en gehoord dat NLers het asociaalste volk is op social media? Hoe men al jaren klaagt op de politiek maar er toch op blijft stemmen? Hoe we als klein land toch groot kunnen zijn in rotzooi trappen in het buitenland? Hoe we alles maar accepteren van de overheid terwijl ze ons langzaam leegzuigen.

Naja, conclusie is dus…NLers zijn kut ja
@yzord: PVV Holadiee!!?
@pielemuis: ftw!!!
@pielemuis: ga janken zielepoot, wel vooraan staan als het goed gaat. Typische hollandse instelling
@wildbeest: ik rel je de moeder mafkees.
@wildbeest: ontgaat je misschien de ironie?
@mashell: hahahahaahaha
Lekkere clickbait titel weer.
@ikleesookoverautos: eens! Ik was al aan het kijken waar Van Amersfoort nu zegt dat Leclerc beter is dan Verstappen maar kan het nergens vinden in het stuk.

Overigens prima als iemand beter is dan Verstappen. Die zijn er nu ook al. Maar wanneer je quotes plaatst dan zouden dat toch de precieze woorden moeten zijn, niet een subtiel aangepast zinnetje dat in eens iets heel anders impliceert dan wat de spreker werkelijk bedoelde.
@nerekop: ja indd
Leclerc is zeker een heel goede coureur. Dat hij Sauber uit het moeras trekt is wel overtrokken. Dat team is dusdanig verbeterd op alle fronten, dat zelfs Ericsson punten scoort. Wat dat betreft heeft Leclerc het juiste momentum, waar Stoffel juist de pech heeft om op het verkeerde moment bij het verkeerde team te zitten.
@menaz: Ik hoop dat stoffel een stoeltje heeft volgend jaar, zodat hij buiten de slangenkuil van McLaren zijn kunde kan laten zien.
@menaz: Stoffel was nooit sneller dan Alonso, Leclerc is altijd sneller dan Ericsson. Een behoorlijk verschil tussen beide
@bassx: Alleen is Alonso een gozer die door vrijwel iedereen als een van de beste coureurs van het veld wordt gezien, terwijl Ericsson vaak als het lachertje wordt gezien. Dat is dus een compleet andere maatstaf, ondanks dat de regel “Eerst je teammaat verslaan, dan pas verder lullen” ook gewoon voor die gasten telt.
De redenatie of iemand better is kan op velen manieren bekeken worden.
Max heeft heel veel talent maar of hij beter is, is nog maar de vraag.
Ik zie “Beter” meer in de lijn van hoe je het talent dat je heb over zet in succes.
Je kan het grootste talent zijn van allemaal en nooit wereld kampioen worden en je kan gemiddeld getalenteerd zijn en 5 WK titels behalen, wie is er dan “Beter”. ??
In mijn ogen de gene met 5 WK titels.
Prachtig toch dat nieuwe talent. Laten we hopen dat ze allemaal in competitieve wagens terecht komen en dat wij, de fans en kijkers, mooie kampioenschappen voorgeschoteld krijgen.
@zwepp: Ik ben het met je eens maar helaas gaat dat in de F1 niet gebeuren.
De Top teams hebben allemaal op een bepaald moment “stalorders” om alles op één paard te zetten.
Raikkonen en Bottas mogen nu zeker geen races meer winnen als Vettel en Hamilton ook voorin rijden.
Ze zullen alleen mogen winnen als ze voor de directe concurrent van hun teamgenoot rijden.
Verder zijn er maar 2 teams waar je om het wereld kampioenschap kan strijden, dan Red Bull er tussen en dan de rest als veld vulling.
Buiten de eerste 3 teams kan de rest het Podium niet behalen, of er moet iets uitzonderlijk gebeuren bij de eerste 6 wagens.
Leclerc is misschien nog wel beter dan Verstappen, zegt hun beider voormalige teambaas. Dat Verstappen veel beter is dan Raikkonen lijkt me niet ter discussie te staan. Dus Van Amersfoort zegt hier ook dat Leclerc veel beter is dan Raikkonen. Laten we waarschijnlijk ijdel hopen dat dit het laatste duwtje voor Ferrari is om de achttien jaar jongere Leclerc te contracteren. Raikkonen is voor Ferrari veel duurder en kan het team geen toekomst bieden. Rijdt matig, is licht asociaal is en communiceert als een robot. Ik begrijp niet waarom hij zo populair is.
@kunstomdathetmoet: Ik vind ook al die F1 coureurs respectloos als ze met een zonnebril op de Media te wordt staan, zet die bril gewoon van je harses.
@HZW: zou de sponsordeal met Ray Ban daar iets te maken mee hebben?
@HZW: coureurs zijn ook respectloos als ze zich telkens negatief uiten over hun motor, de wedstrijdleiding en op mensen die kritiek op hen durven hebben. Gewoon lachen naar het vogeltje, zeggen dat je het uiterste gegeven hebt en dat je nu trek hebt aan een Red Bull/Rayban/Tissot/Björn Borg of wie je sponsor ook is.
Wordt het saai van maar wel respectvol.
Waarom niet in hetzelfde team? Ricciardo rijdt ook veel berekender dat Verstappen en daar heeft RB veel profijt van. Verliest Verstappen een wedstrijd door teveel agressie, dan wordt die door Ricciardo opgepikt.
Laat de organisatie eerst eens zorgen dat er geracet gaat worden ipv al die achterlijke regeltjes die dubieuze beslissingen in de hand werken.
Veel wedstrijden worden door miezerige mannetjes die zich officials noemen vanachter een tafel beslist.
Allemaal “circumstantial evidence”. Over de doden niets dan goeds, maar daar gaat een coureur echt niet beter van rijden. Kortom, de tijd zal het leren wie van de twee het beste is in rondjes rijden, een stoeltje bemachtigen bij een goed team met een uitstekende auto en dito motor. Zoveel factoren die niets met talent te maken hebben, maar met een goede manager, een dosis geluk en veel Formule 1 politiek.
Misschien, als. Schei toch uit.
Ah ok dus Frits van Amersfoort zegt helemaal niet dat Charles Leclerc beter is dan Max Verstappen.

Hij zegt dat hij het erg knap vindt hoe Leclerc Sauber weer uit het moeras trekt en dat misschien wel een betere prestatie vindt dan wat Max heeft gedaan. Dat is iets anders. De situatie van Leclerc is gewoon een andere dan die van Max en dus niet te vergelijken. Als Max dit jaar bij Sauber had gereden had hij Sauber ook uit het moeras getrokken.

Dat neemt niet weg dat ik denk dat Leclerc een erg groot talent is en vast bij de toekomstige top gaat behoren, net als Max.
Lastig om 2 coureurs te vergelijken die in totaal andere auto’s rijden en een totaal andere carrière hebben.
Verstappen heeft 1 jaar in de F3 gereden en Leclerc heeft 4 jaar gereden in single seaters met prima resultaten.
Maar dat zegt, blijkbaar niet veel in de F1. Bijvoorbeeld Vandoorne die 6 jaar geweldig heeft gereden in single seaters en nu zonder pardon uit zijn stoeltje wordt geflikkerd. Wat Verstappen voor heeft op Leclerc is dat hij zich al bewezen heeft. Hij heeft wedstrijden gewonnen en voelt zich blijkbaar prima thuis aan de kop van een race. Hij moet zich meten met de beste rijders in het veld en dat gaat hem goed af.
Zijn slechte resultaten dit jaar zijn denk ik vooral te wijten aan het overdriven van zijn auto die net niet tot de top behoord. Zijn verdedigende acties tegen Bottas zijn daar een voorbeeld van. hij zit in een iets langzamere auto en moet dan op de grens rijden om de snellere auto achter zich te houden. En dat gaat steeds net wel en soms net niet. Leclerc rijdt relatief drukloos rond. Hoe hij gaat rijden in de absolute top, Ferrari, weten we nog niet. Wat we wel zien is dat een 4 voudig kampioen als Vettel dit jaar en afgelopen jaar cruciale fouten maakt waardoor hij ook dit jaar naast de titel lijkt te grijpen.
“[…] Dan zal het echt om het even zijn. Max heeft net iets meer dat ‘Verstappen-idioom’, de dood of de gladiolen. Leclerc is daar wat berekender in. Dat kan op een gegeven moment clashen maar daarom moeten ze ook nooit in hetzelfde team rijden.”

dus als senna en prost?
Ik win dit jaar misschien ook nog wel de postcodeloterij

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).