Autoblog advies: diesel-station met automaat voor 7.500

Auteur: , 82 Reacties
Mercedes-Benz C220 CDI Combi Elegance (S203) '05

Is er iets te kiezen voor de veeleisende veelrijder? We zochten het voor jullie uit!

Voor dit advies gaan wij op zoek naar de nieuwe occasion voor Brandon. Hij heeft een nieuwe baan gevonden (gefeliciteerd!) en gaat vanaf nu veel meer kilometers maken. Brandon heeft al een beetje zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat een grotere auto met benzinemotor niet meer rendabel is.

Brandon is op dit moment de trotse bestuurder van een Ford Mondeo stationwagon uit 2003. Vanwege het plotselinge overlijden van zijn vader had Brandon zo snel mogelijk vervoer nodig en hij kon de Mondeo 1.8 benzine overnemen voor 850 euro. Die 1.8 motor is voor Brandon niet voldoende, de volgende auto mag wel wat meer dan 120 pk hebben.

Verder heeft Brandon zijn eisen goed in kaart kunnen brengen. De auto moet voorzien zijn van een dieselmotor, automaat, meesturende xenon-koplampen, goede stereo, navigatie, trekhaak en dakrails. Brandon heeft een voorkeur voor de Mercedes-Benz C-Klasse van de vorige generatie of de laatste serie van de Volvo V70.

Of dat realistisch is valt nog te bezien, alle eisen in één auto met het gestelde budget gaat erg moeilijk worden, maar we gaan proberen zo veel mogelijk hokjes aan te vinken! Uiteraard heeft Brandon de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Ford Mondeo 1.8 Stationwagon (2003)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 7.500
Jaarkilometrage:20.000 - 30.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Ander werk, dus meer kilometers.
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes-Benz C-Klasse (S204) en Volvo V70 (2007)
No-go modellen / merken:VAG en Zuid-Koreaans

Mercedes-Benz C220 CDI Elegance Combi (S203)
€ 6.900
2005
180.000 km

Dit is onze manier om te zeggen dat de eisen niet ingewilligd kunnen worden. De genoemde opties en wensen zijn simpelweg niet mogelijk in het budget. We hebben twee S204’s gevonden die in het budget vielen, maar daar zaten de blauwe kentekenplaten nog op… Dan kun je beter kijken naar de uitloopmodellen van de voorgaande serie, die zijn vaak ook completer uitgerust. Deze C220 CDI is zo’n auto die je pas na verloop van tijd meer en meer gaat waarderen. De stoelen zijn wat hard en vlak en de zitpositie is wat rechtop. De automaat en dieselmotor zijn niet de snelste die Mercedes-Benz ooit gebouwd heeft, maar na een paar honderd kilometer Autobahn knal je heerlijk relaxed met 190 km/u naar je bestemming, zonder een centje pijn.

Mercedes-Benz C220 CDI Elegance (C203) '04

Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD Vector Hirsch
€ 7.250
2008
190.000 km

Diverse auto’s komen geregeld voorbij in dit soort adviezen. Met name de Alfa Romeo 159 is legendarisch en ook de Opel Insignia passeert veelvuldig de revue. Ditmaal gaan we voor de 9-3 Sport Estate, een auto die gebruik maakt van dezelfde aandrijflijn als de andere twee, dat wil zeggen: een keurige 1.9 diesel met 150 pk. Dat klinkt niet als veel, maar er staan af en toe exemplaren te koop die bij de dealer een ‘Hirsch’-kuurtje hebben gehad en dan heb je 175 onder de rechtervoet. Kijk, dat lijkt er al wat meer op. De reden om voor de Saab te kiezen, in plaats van de andere twee, zijn de stoelen. In de Alfa en Opel zijn ze prima, in de Saab geweldig. Zeker als je langere afstanden moet gaan rijden.

Saab 9-3 SportEstate 1.9 TiD Vector Hirsch '08

Chrysler 300C Touring 3.0 CRD Limited (LE)
€ 6.750
2008
160.000 km

Misschien een vreemde keuze, maar er valt veel te zeggen voor deze Chrysler. In technisch opzicht deelt de auto veel techniek met de Mercedes-Benz E-Klasse (W210), alhoewel de motor in de W211 te vinden is. De 300C is geenszins perfect, de afwerking is mwah en het materiaalgebruik worden we ook niet blij van. Het ziet er wel origineel uit. De motor is een prettige beul die de auto aan meer dan vlotte prestaties helpt. Nog een voordeel: ze zijn altijd gekoppeld aan een automaat. De 300C is over het algemeen vrij luxe uitgerust, alhoewel ze niet altijd even ‘rijk’ aanvoelen. Wat wel lekker is, is het ruimteaanbod. Zowel op de achterbank als in de kofferbak heb je een enorme laadruimte.

Chrysler 300C Touring 3.0 CRD Limited (LE) '08

Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
€ 7.000
2010
165.000 km

Als je veel opties wil en een comfortabele diesel wenst, is de Citroen C5 een goede optie. Ondanks dat deze generatie C5 Duitser is dan ooit, heeft de auto enkele goede Franse eigenschappen. De motor is fantastisch soepel, snel zat en relatief stil. De dikke diesels hebben hydropneumatische vering aan boord, wat zorgt voor een ongekend comfort-niveau. Zelfs met grote 18″ of 19″ velgen is de C5 zeer adequaat afgeveerd. Nadelen zijn er ook: qua elektronica kan het een uitdaging zijn en de automaat is niet al te prettig in de omgang. Wat wel voor de auto spreekt is het uiterlijk en voorkomen, van dit rijtje ziet de C5 Tourer er verreweg het meest modern uit. Nog een reden om te kiezen voor de C5 Tourer in Exclusive-trim: het is de enige auto die voldoet aan je eisen qua opties. Mocht je meer power wensen, er waren ook zescilinder diesels. Die zijn verkrijgbaar in het budget, maar hebben dan meer kilometer gelopen.

Citroen C5 Tourer Exclusive 2.0 HDi '10

BMW 520dA Touring Corporate Lease Executive (E61)
€ 7.450
2008
220.000 km

Deze auto zit aan de onderkant van wat BMW in de aanbieding had op het gebied van diesel-stations. Voor 7.500 kun je veel kiezen. Van 535d met 4 ton op de klok tot deze 520d met de enkel hoognodige opties. Net als bij de Chrysler heb je niet het gevoel in een zeer luxe auto te zitten, alhoewel je in de ‘Corporate Lease Executive’ uitvoering het meeste er wel op hebt. Het zijn enorm fijn rijdende auto’s. Qua prestaties valt deze BMW absoluut niet tegen en op langere afstanden zijn er weinig fijnere auto’s voor te stellen. Let wel op de banden, die waren van het ‘run-flat’-type en niet een onverdeeld succes. Normale banden maken een wereld van verschil.

BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (E61) '08

Land Rover Freelander II 2.2 TD4 HSE
€ 7.500
2007
170.000 km

Wat? Een crossover? Zijn we gek geworden? Wellicht. De Freelander II is voorzien van Land Rover badges en het is een hoger model, dus is het een terreinauto? Nee. De Freelander II staat op het platform van de Ford Mondeo en Volvo S60/V70. De motor is in feite de 2.2 TDCI van Ford, ondanks de TD4-naamgeving. Op papier is de Freelander II met deze motor niet flitsend snel en op asfalt ook niet, maar als de massa eenmaal in gang gezet is, trekt de 2.2 turbodiesel er goed aan. De HSE-uitvoering is zeer compleet en de styling is nog altijd erg ‘vers’. De afschrijving heeft grotendeels zijn werk al gedaan, in het budget kun je zeer nette exemplaren bij particulieren uitkiezen.

Land Rover Freelander II TD4 HSE '07

Volvo V70 D5 Kinetic
€ 7.000
2008
240.000 km

Nog een grote favoriet was de Volvo V70. Dat is op zich erg logisch, want het zijn waanzinnig fijne reiswagens. Wel brengt het budget ons een klein beetje in een spagaat. Aan de ene kant valt de derde generatie binnen de prijs. Dan heb je echter wel te maken met relatief eenvoudige uitvoeringen, zoals deze V70 Kinetic. Wil je een Summum, dan zul je genoegen moeten nemen met een 2.0D motor. In beide gevallen heb je te maken met auto’s met (erg) veel kilometers. Wil je absoluut met minder kilometers beginnen, dan is een hele late V70 van de tweede generatie een optie. Die hebben altijd een vijfcilinder diesel en zijn vaak erg compleet uitgerust.

Volvo V70 D5 Kinetic '07

YOLO: Alpina D3 Touring (E91)
€ 8.250
2006
250.000 km

Wil je echt meer performance dan bovengenoemde auto’s, dan kun je je wenden tot Alpina. Normaliter houdt Alpina zich enkel bezig met de dikke zescilinders en V8-motoren, maar met de eerste D3 richtte Alpina zich op een veel breder publiek. De D3 is gebaseerd op de BMW 320d (E90/E91). Dankzij wat technische wijzigingen levert de motor 200 pk en 410 Nm. Daarmee is de Alpina in staat om in 7,4 seconden naar de 100 km/u te snellen en door te stampen naar 238 km/u. Nog altijd uitstekende waarden voor een viercilinder diesel. Ondanks de naam ‘Alpina’ moet je niet teveel luxe verwachten: stoffen bekleding was standaard. Uiteraard was er heel veel mogelijk, dus check even of jouw gewenste D3 voorzien is van de opties die je wil. Wel hebben ze allemaal de kenmerkende 18″ veelspaak-velgen en typische Alpina bodykit.

Alpina D3 Touring (E91) '06

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



82 reacties

Ik mis de 159 jtd in het lijstje.
https://www.gaspedaal.nl/alfa-romeo/159/diesel?srt=df-a&trns=14
@monsieurleloure: Daarom stond de Saab er wel in, een keer wat anders.
@neleev: hoezo wat anders?!.
@monsieurleloure: We hebben hem bij de Saab absoluut benoemd. Om 159-overkill te voorkomen, wordt deze glorieuze Alfa Romeo níet in elk advies behandeld. Straks gaan mensen nog echt geloven dat het een topauto is. Het begon allemaal als een ludieke grap om iemand van zijn 159 af te helpen ;-).
@willeme: in 2021 is de 159 een youngtimer en dan wordt het toch een hele aantrekkelijke keuze voor de ondernemers die niet kunnen laden.
@willeme: over Alfa’s maak je geen grappen!
Het is al erg genoeg.
@monsieurleloure: Het is jammer dat het een station moet zijn. Anders had hij een hele dikke 166 full option 2.4JTD kunnen kopen en de rest opmaken aan drugs, alcohol en hoeren!
@cloverleaf: voor tips over hoeren vraag het aan @rickdos
@cloverleaf: dit is het beste advies sinds tijden. Waarom werk jij niet bij de redactie van autoblog?.
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe auto voor de langere afstanden. Dit is een oprechte vraag naar aanleiding van bovenstaand artikel.

Maken dit soort kilometer standen jullie niet ontzettend nerveus? Ik waag me niet aan dit soort standen namelijk. Terecht of onterecht?

Off-topic. Waar kan ik zelf een advies lijstje invullen?
@aschja: men koopt een diesel om kilometers te rijden een diesel kan uit vanaf 15000km per jaar, dus een 10 jaar oude diesel met 150.000km op de klok is weinig,

Vind je er 1 met minder die gëimporteerd is dan zou ik hem laten staan.
@dirkiii: in België kon diesel voor eigenlijk iedereen wel rendabel zijn. Door de plotselinge draai van de overheid kun je nu heel voordelig een diesel met lage kilometerstand in België halen. Met een carpass (automatisch onderdeel van de verkoopkeuring) en onderhoudsboekjes zie ik dat niet echt als gok. Oftewel, de zoeker zou eigenlijk in België moeten gaan kijken.
De C5 is daar veel verkocht en is een hele fijne probleemloze auto (met goede bochtverlichting)
@aschja: lijkt mij onterecht, goed onderhoud is wel noodzakelijk. Mijn vader (1e eigenaar) heeft een Ford galaxy 1.9TDi uit 2004. Ding heeft nu 570k gereden en topstaat wil ik het niet noemen maar hij brengt ons nog steeds veilig vlot en goedkoop van A naar B. Een beetje diesel draait makkelijk 3/4 ton.
@aschja: ik heb al 3x een auto bij een dealer gekocht met rond de 100.000km en 3x pech gehad. Altijd wel iets aan… Dat doe ik dus niet meer.
@unknown32: En ik heb al 3x een goedkoop barrel gekocht van rond de 1000 en vervolgens met elk meer dan een half ton gereden zonder al te gekke problemen. En mijn vader heeft 1x in zijn leven een nieuwe auto gekocht en hem binnen 10.000 km weggedaan omdat hij er al meerdere malen mee stil stond. Moraal van het verhaal: je kunt altijd pech hebben ongeacht he auto nieuw, dealeronderhouden of een oud barrel is. Hoe lager de aanschafprijs hoe lager het risico is mijn motto!
@kle500: inderdaad, zo hadden we eerst een oude Altea, perfecte auto en nu een Mercedes, wat een drama op 4 wielen is.. moraal van het verhaal, Mercedes zuigt (nooit meer) en een oudere auto met een behoorlijke km afstand is mits correct gebruikt een meerwaarde. Met de Altea hebben we 3 jaar en 100.000 km zonder noemenswaardige problemen rond gereden tegen een km prijs waar je je krom om lacht..
@aschja: Volgens mij is het ook een goed idee om deze km standen te vermijden. Je hebt een groot risico op problemen met: roetfilter, turbo, injectoren en bij handgeschakelde varianten koppeling en vliegwiel. Allemaal geen goedkope reparaties. Het is niet voor niets dat leasemaatschappijen auto’s voor 180 000km uit de lease willen hebben.
@woody259: dat is allang achterhaald, 210 / 240 is meer regel dan uitzondering
@divided: ik weet niet waar jij dat op basseerd, maar ik zie vrijwel alle aanvragen vanuit ons voor onderhoud en d-riemen rond de 180k afgekeurd worden wegens einde contract. Auto’s met meer km zijn 90% particulier of van een bedrijf zelf, maar lease echt niet
@aschja: Een diesel moet veel gebruikt worden om niet stuk te gaan. Ik vind deze kilometerstanden juist aan de lage kant want dit betekent veel korte stukjes en koude starts. Precies dat waar een diesel onherroepelijk stuk van gaat.

Als de rest van de auto netjes is zou ik zelf juist voor een hogere kilometerstand gaan. Dan is een kloppende geschiedenis van de auto des te belangrijker maar een warme motor slijt bijna niet. Ook is de prijs vaak veel lager en heb je dus budget over om wat puntjes hier en daar aan te pakken. Want een betrouwbare auto koop je niet, die maak je.
@aschja:
Neen.
Passat B5TDI – 450000
159 JTDm 255000
Fiat Punto jtd 320000

Enige wat we deden met deze wagens was bij 20000 ipv bij 30000 er een plas nieuwe olie met filter in gooien.
En eerlijk gezegd waren de twee Italianen nog betrouwbaarder dan de Duitser en goedkoper qua beurten.
Maar een Diesel (iedere auto met explosiemotor) wel rustig op temperatuur rijden, niet met je linkervoet op de koppeling blijven hangen en niet als een gek weg accelereren bij ieder verkeerslicht.
Alle drie deze wagens hebben overigens nooit een nieuwe uitlaat nodig gehad, de Passat wel een Turbo, maar da’s normaal en de eerlijkheid gebiedt dat die er bij de Alfa toen aan zat te komen, maar die gekke Puntootjes zijn ijzervretertjes !
@aschja: daar zou ik me absoluut geen zorgen over maken, zeker niet bij een diesel. Belangrijk is het onderhoud en hoe recent onderdelen zijn vervangen. Ik heb zelfs nog nooit een auto gekocht met minder dan 180.000 op de klokken. Liever een wat hoge kilometerstand waarvan recentelijk onderdelen van zijn vervangen dan minder kilometers maar waar net alles aan moet gebeuren.
@aschja: hoef je op zich niet van te schrikken. Zoals anderen hierboven noemen, diesels kiezen mensen vanwege km’s maken. Als je ze normaal behandeld, rustig warm rijden en niet te idioot met de wagen omgaan, gaan ze lang mee. Bonus, vaak met een laag verbruik.

Zelf mijn huidige auto aangeschaft met 175k op de klok (ex-lease; handbak; 2.0 diesel). Nu inmiddels 100k verder in 2 jaar en, naast vervangen van een aircocondensor, zonder problemen alle km’s kunnen afleggen.

Succes met je eigen zoektocht!
@aschja: ik heb zelf een Passat TDI, nog met de oude 1.9 l pompverstuiver diesel inspuiting. De laatste generatie van dit type lijkt wel gebouwd om eeuwig mee te gaan – dit in tegenstelling tot de eerste generatie commonrail diesels.

De vuistregel voor dieselrijders is, dat het omslagpunt lager ligt naar mate de auto groter en zwaarder is; bij een (gebruikte) Passat ligt die al op ongeveer 15.000 km/jaar. Koop je die met een km-stand van 250.000 en rij je 25.000 km/jaar, dan kun je nog best een jaar of vijf, zes doorrijden zonder al te veel ellende.
Tijd geleden dat ik de rekensom heb gemaakt, maar ik zou met dit jaarkilometrage naar benzine gaan kijken. Lijkt me net 10k te weinig voor diesel.
@mikeyman: met zo’n Freelander 2 zit je na 10k per jaar al op Diesel.
Maak zelf ongeveer 28k per jaar en heb daar toch echt wel een Diesel boor nodig.
Deze autos mogen bepaalde steden al niet meer binnen en er gaan alleen maar meer ecozones komen. Er is momenteel al een overaanbod aan oude diesels en de prijzen blijven maar dalen. Elke euro die je in een 10 jaar oude diesel steekt is een euro te veel.
@fejjie: Als je niet in de randstad woont maakt dat allemaal geen drol uit. En als je geld steekt in een auto die je vervolgens betrouwbaar van a naar b brengt is die euro gewoon goed besteed.
@fejjie: per liter 30 cent minder accijns maakt dat denk ik meer dan goed als je 30000km per jaar rijdt…
Voor mij zou de keuze vallen op een S211 in de periode 05-08. Enorm veel keus in motoren (4,5 of 6 cilinder), late pre- of facelift model.

Ikzelf rij een 270 CDI en heb de auto relatief probleemloos naar de 400k gereden. De auto is ongelooflijk comfortabel, relatief betrouwbaar, zuinig en afhankelijk van de uitvoering zeer luxueus. Daarnaast kom je ook nog naar hedendaagse maatstaven goed mee met het verkeer en oogt de auto met de juiste velgen en kleur tijdloos.
@e270cdi: Jij hebt een van voor de facelift, daarvan is de kans dat je erop leeg loopt erg groot. Na de facelift is de 270 5 cilinder vervangen door de 280cdi, een 3.0 6 cilinder. Beide geen auto’s die je wilt. de 320cdi is veel betrouwbaarder en na de facelift is de w211 van een rijdende storing naar bijna onverwoestbaar gegaan. Jij hebt waarschijnlijk geluk, houden die auto dus.
@lekbak: ik ben bekend met de motoren en de verhalen. Maar ik ben van mening dat ik geen geluk heb. Ik heb 0 elektrische storingen gehad en pas na 14 jaar (dit jaar) ontstond er het eerste roestblaasje op de achterklep naast het kenteken. Ook motorisch ben ik dik tevreden en herken ik de verhalen niet. Ook niet na de chiptuning. De auto wordt echt niet gespaard, er hangt regelmatig een 2+ ton aanhanger erachter en het wordt zowel voor lange als korte ritjes gebruikt. Volgens mij hebben veel mensen niet door dat warm rijden de motor maakt of kraakt.
@e270cdi: Je zult vast een goed exemplaar hebben, leuk voor je want het zijn fijne auto’s. Maar over het algemeen zijn ze na de facelift erg goed en daarvoor erg storingsgevoelig.
@lekbak: Het is ook een beetje de kracht van het internet. Met name de eerste serie waren de MB-ster onwaardig, maar er waren al vrij snel interne updates (nog voordat er een facelift kwam). Van alle 270 CDI’s heeft niet iedereen enorm veel malheur.

Bij dit soort auto’s is ‘internet betrouwbaarheid’van ondergeschikt belang aan staat en onderhoud. Een E270 met 3 ton op de klok die bij een MB specialist onder handen is genomen kan meer vertrouwen wekken (en bieden!) dan een latere variant met onbeduidend onderhoud.

Wel sleurt zo’n E320 CDI er fantastisch aan ;-). Zeker als S211 een topauto!
@willeme: Mijn pa heeft een hele mooie 320 sedan, precies goed samengesteld. Nieuw gekocht in ’08 en er nog zeer tevreden mee. Nou vind iedereen in de familie en vriendenkring dat een mooie fijne auto dus de w211 is behoorlijk populair in mijn omgeving. Ze zijn nu tenslotte betaalbaar. Er is echt een groot verschil in kwaliteit te zien van voor en na de facelift. Iedereen die een van voor heeft is erop leeg gelopen.
@lekbak: Zo kun je geen onderzoek doen, natuurlijk ;-). Een kennis van mij heeft een eigen taxibedrijf en heeft al een hele rits W124’s, W210’s, W211’s, S212’s, W220’s, W2221’s, 300 C ‘LX’-s en Superbs versleten. De meeste problemen ervaart hij met import en ex-lease. Dat problemen moet je ruim zien, want over het algemeen zijn het goede auto’s. Het grootste verschil zit hem in de vorige eigenaar. Hij koopt ze allemaal bij particulieren in wanneer ze enkele jaren oud zijn en rijdt ze dan bijna op. Dan gaan ze naar Amsterdam of Oost-Europa, om daar voorzien te worden van nep-AMG wielen, uitlaten, bodykits en een spuitbeurtje om zo nog een paar jaar te kunnen rijden.

De vroege W211’s hadden hun issues, absoluut! Veel zijn er in inmiddels al aangepakt, het zijn immers behoorlijk oude auto’s, inmiddels. Een nette E270 CDI Combi kan best een prima auto zijn, maar kijk even hoe, waar en hoe gronding het onderhoud is gepleegd. Ex-lease, 4 ton, 16 eigenaren, pre-facelift = altijd hard wegrennen uiteraard. Maar er zitten ook prima exemplaren tussen. Vergeet niet dat extreem storingsgevoelige auto’s uit die tijd (307, Laguna, Mégane, W211) hun storingsgevallen in procenten in uit lieten drukken in plaats van promille. Het overgrote deel reed alsnog probleemloos rond ;-)
@willeme: Het zijn ongeveer 15 auto’s geweest van hetzelfde model die ik met elkaar heb kunnen vergelijken. Ik geloof niet in dergelijk toeval. Het is misschien niet een hele grote groep maar ik ga zelf nooit weer een pre facelift aanraden.

Overigens bizar hoeveel effect 1 goede auto en enthousiaste eigenaar kan hebben. Al deze mensen hebben hun w211 (en een enkele s211) gekocht omdat ze die van pa zo geweldig vinden. Hij valt ook nog steeds op op elk parkeerterrein.
Ben zelf niet echt een VAG fan, heb er ook nog nooit één gekocht, maar om auto’s van dit concern uit te sluiten bij een zoektocht naar een andere auto… Daarvoor zitten er me er toch net teveel pareltjes van auto’s tussen.

Zoals de onvolprezen A8 van de eerste generatie, zijn opvolger, maar ook een auto als de A6 3.0 TDI Quattro van zo’n 10 jaar terug. Zou je met dit budget ook kunnen vinden. Zeg niet dat hij beter of fijner is dan een Volvo of Mercedes of andere auto’s in deze klasse, maar ik zou hem zeker er naast houden.

Geen Aankoopadvies, maar wel een Proefritadvies: de A6 3.0 TDI Quattro.
@moveyourmind: als je het nieuws een beetje gevolgd hebt de afgelopen 3 jaar, snap je meteen waarom hij geen VAG wil.. ;-)
Als je van een atmosferische 1.8 benzine naar een turbodiesel gaat dan ga je enorm vooruit in koppel. Een diesel van 100 pk zal waarschijnlijk al veel sneller aanvoelen. Ik zou zelf een c segment stationwagen kopen van een jaar of 10 oud. Liefst eentje met 3 ton op de klok. Dan weet je dat de motor veel warme uren heeft gemaakt en als je er voor zorgt dat er een kloppende geschiedenis bij zit hoeft die km stand echt geen probleem te zijn. Kan je een paar jaar goedkoop rijden en daarna wat leuks kopen.
Het is even zoeken maar een honda accord heeft best een fijne diesel.
@redbeams: alleen zijn de automaten niet zo goed.
Met dit budget in ogenschouw nemend valt het me wel op dat er nogal wat verschillen zitten in de verwachte maandelijkse running costs.
Zo’n Chrysler, BMW 5 of Freelander lijken me per maand nogal wat duurder dan bijvoorbeeld een C5 of 9-3.
Naast het aanschafbedrag reken ik ook altijd de maandelijkse kosten uit omdat dit, over een periode van bijv. 4 jaar, doorgaans een veelvoud is van de aanschafprijs bij een goedkope auto (hier zelfs een diesel).
@bakboord1: valt mij bij bijna elk advies op. Ik zou zelfs zeggen dat maandlasten eigenlijk belangrijker zijn, die moet je elke maand ophoesten namelijk (muv onderhoud/reparaties, maar daar moet je eigenlijk voor sparen). Aankoopbedrag is vaak al bij elkaar gespaard, maar zegt natuurlijk niks over de lasten die je kan of wil dragen. En als je een diesel gaat rijden om de brandstofkosten te drukken, zijn de maandlasten dus zelfs een doorslaggevende factor.
Als roest je ding is, is de Benz zeker het overwegen waard.
Met dit budget lijken mij dit niet echt de juiste opties. Ik zou eens gaan kijken naar een Volvo v50, een focus station, Passat 1.9 TDI.
@1audi1: Juist. Na 3 jaar bezit heb je een hele leuke volgende auto bespaard aan vaste lasten en (premium) onderhoudskosten.
@lekbak: 0,0 problemen met de C5 Tourer hier!
@1audi1: Zo lang je de 1.6d maar laat staan.
Wat zijn die auto’s slecht…
Koop de beste E39 530d die je kan vinden en rijdt er mee door zolang de bomenknuffelaars nog enigszins in bedwang gehouden kunnen worden . Zou eigenlijk wel liever een handbak hebben dan
Audi A4 B7 3.0 TDi Quattro moet toch wel te vinden zijn? Wat is een diesel advies zonder VAG TDi?
@ko4n: Een verstandig advies.
@ko4n: ‘No-go modellen: VAG en Zuid-koreans’
@pordon: Oeps mijn fout niet goed gelezen…
gehehehe… dat kenteken…
Peugeot 308 bluehdi sw van 4 jaar oud beginnen vanaf 7.5k. Heb je wel 220k kms maar zou geen probleem moeten zijn.
@alassad: Ik zou nooit een pas geintroduceerde franse auto nemen. Ze hebben vaak sowieso een facelift afwachten. Maar het uitgaande model 308 van toen is dan vast vergelijkbaar geprijsd. Goede tip want goed ingereden waarschijnlijk en goedkoop in de lasten en onderhoud.
C320 cdi w203 facelift betere heb je niet
De elektronica bij de C5 valt wel mee. Die van mij had inderdaad wat last van dingetjes (audio-instellingen die zonder aanleiding veranderen, gps die 2 keer vooral geel toonde, de cruise control die bij één tik 2 of 3 km/u veranderde ipv 1,…). Maar na een eenvoudige update geen enkel dingetje meer gehad.
Verder een mega comfortabele auto: erg stil binnen, fantastische ophanging en heerlijke zetels. Daarnaast nog zuinig ook.
Als super strak sturen niet je ding is, moet je zeker de C5 eens rijden.
Alle diesels de wereld uit te beginnen in Nederland !
Wat ik hieruit kan opmaken is dat hij voor dit budget niets fatsoenlijke kan aanschaffen op basis van deze wensen.
@chrisvonmeer: Tuurlijk wel, dit budget is meer dan voldoende om iets fatsoenlijke te vinden. Zelfs dikke auto’s met een uitrusting waar je u tegen zegt.
@chrisvonmeer: inderdaad je koopt de ellende van iemand anders over
300C lijkt me wel de juiste keuze
omslagpunt bij diesel, idd hoe groter, hoe minder km,s dat het uitkan. nog een voordeel van een grotere auto, bijv. remmen, motor en wielophanging is over het algemeen wat zwaarder uitgevoerd, waardoor het langer mee gaat. heb ooit een proefritje gemaakt in een polo bluemotion met 40k op de klok, remmen en wielophanging bleek kompleet gaar te zijn (ik heb het nog niet over de vouw die in de deur zat). vervolgens nog wat brikkies met weinig km,s maar wel gare koppelingen en roest (op een 2013 auto), en daarna een guilietta met 150k km,s, alles strak en netjes, terwijl deze bij een handelaar stond en de polo bij de dealer. raad eens wat t geworden is?
De Alpina of de 300c! Dan heb je iets waar je nog naar achterom kijkt nadat je hem ergens geparkeerd hebt.
@cossiekiller: die 300c vind ik niet zo mooi oud worden. de alpina dus! of een 330d.
Freelander is erg gaaf maar de running costs… die zijn Afaik wel erg hoof
@dunhozzie: hoog dus
Als je alleen reist, waarom zo’n loodzware grote station, betaal je echt zo graag wegenbelasting? Ik zou voor een dikke c segment diesel gaan. Leon FR TDI met DSG bak. Wel eentje van na de facelift. Die van voor de facelift is mooier, maar de pompverstuiver is een historisch drama wat betrouwbaarheid betreft.
@dutchdriftking: en de dsg is een historisch drama, plus je rijdt dan in een Seat.. daar wil je niet in gezien worden
Ik zou ook zeker eens kijken bij het V70 model tot 2007… vaak zeer compleet uitgerust, betere stoelen voorin, zelfde motor…
Hoewel hybride. Voor probleemloos zou ik auris hybrid en prius wagon overwegen. Idd benzine maar wel standaard automaat. Weet zeker dat het voordeliger is. Voor probleemloos dieselen kan je het beste bij alle merken niet te nieuwe auto’s hebben. 2003-2010 zijn bij veel merken problemen gekomen met egr klep enz.
Na 2010 zijn er enkele opties bijgekomen die erg zuinig zijn met veel power. Bijvoorbeeld 320 Ede. C klasse. Budget iets opkrikken om in de toekomst geld te besparen. Overigens is mijn eigen 2003 V70 d5 zuiniger als een 2007 d5. En ook minder problemen mee
@hdh86: zuiniger dan…..
V50 D5 geatronic.
Nou 200pk rijd dan geen Alpina… pak dan gewoon een e90 330d of 335d of ga voor een 320 cdi mercedes
Hahaa briljant kenteken van die C
De 300C of de Alpina.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).