“Raikkonen verlaat Ferrari, maakt plaats voor Leclerc”

Auteur: , 59 Reacties

Het vermoeden wordt bevestigd.

Ferrari heeft in Kimi Raikkonen een geweldige tweede rijder in het team. De Fin vertolkt zijn rol als tweede viool zelfs zó goed, dat hij sinds zijn terugkeer naar Ferrari in 2014 nog geen wedstrijd heeft gewonnen. Fans van Kimi, en die zijn er genoeg, treuren al jaren massaal om het feit dat hij het, in tegenstelling tot teamgenoot Sebastian Vettel, maar niet voor elkaar krijgt op het hoogste treedje te eindigen. Inmiddels lijkt zelfs Ferrari genoeg te hebben van de onderpresterende Fin.

Althans, als we de schrijfsels van Autosport mogen geloven, tenminste. Volgens de publicatie houdt Ferrari zich nog altijd aan de woorden die CEO Sergio Marchionne in december uitsprak. Raikkonen kreeg nog één jaar om te bewijzen dat hij het vuur nog altijd in zijn ijzige lichaam heeft.

Hoewel de 38-jarige Raikkonen het jaar sterk begon door drie podia in de eerste vier wedstrijden te behalen, heeft hij de laatste weken stelselmatig plaatsen moeten toegeven. Dit in tegenstelling tot Vettel, die juist twee overwinningen scoorde. Tegelijkertijd begint ook Charles Leclerc steeds meer te laten zien waarom hij zijn plek in de Formule 1 heeft verdiend. De 20-jarige Monegask leek aanvankelijk niet opgewassen te zijn tegen teamgenoot Marcus Ericsson, maar het natuurtalent heeft zichzelf de laatste wedstrijden keer op keer bewezen door liefst driemaal in de top tien te eindigen.

De indrukwekkende prestaties van Charles Leclerc komen op het perfecte moment voor de Scuderia. De equipe piekert al langer over wat het nu precies met de Iceman moet doen, maar nu het talent uit haar eigen Driver Academy dermate goed (en vooral constant) presteert, heeft het duidelijk vertrouwen in de jonge coureur. Al langer bestaan de geruchten dat Ferrari wel oren zou hebben naar een samenwerking met Daniel Ricciardo, maar dankzij zijn overtuigende prestaties wordt het met de dag financieel minder aantrekkelijk om de honingdas naar Maranello te verschepen. Zeker gezien het megasalaris dat de Italianen jaarlijks overmaken naar Vettel. Daarmee wordt Leclerc een realistische optie.

Mocht Ferrari Leclerc in 2019 al een kans gunnen, dan betekent dit een aanzienlijk verschil met de werkwijze die het in het verleden hanteerde. De Italiaanse renstal staat bekend om haar conservatie strategie als het gaat om het uitkiezen van coureurs. Veelal uitte zich dit in het tekenen van enkel gevestigde coureurs of kampioenen. Daarbij geeft het de formatie een kans aan te tonen dat niet alleen de Driver Academy’s van Red Bull en McLaren hun vruchten af kunnen werpen. Leclerc bewees zijn waarde voor de Formule 1 overigens al tweemaal op rij; de Monegask won in 2016 en 2017 achtereenvolgens het kampioenschap GP3 en GP2.

Dit laatste maakt een Ferrari-stoeltje voor Leclerc overigens tienmaal mooier dan wanneer enig ander coureur een dergelijke kans gegund zou worden. De Monegask was in zijn jonge jaren nauw verbonden met wijlen Jules Bianchi, die voor zijn tragische ongeval op Suzuka in 2014 gezien werd als toekomstig Ferrari-coureur. Hoewel Bianchi zijn droom misschien niet volledig waar heeft kunnen maken, kan Leclerc het wellicht volgend jaar al voor hen beide doen.



59 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik gun het Leclerc van harte. Een mega talent en toch zo bescheiden en zo vriendelijk. Heeft ook op een hele indrukwekkende manier de F1 bereikt ondanks wat hij al allemaal heeft meegemaakt in zijn leven. 2019 is mss wel aan de vroege kant om over te stappen maar ik ben er zeker van dat hij Het aankan.
Leuk! Word sowieso tijd dat de oude garde met pensioen gaat
@maarten020: oh, en waarom is het daar tijd voor dan?
@maarten020: En waarom is het tijd dan? Zo lang er geen talent is wat sneller is dan de gevestigde orde heeft dat geen zin. Stoffel heeft ook nog niet laten zien steevast sneller te zijn dan Fernando…of roept u zo maar wat?
@skinnybmw: wow..2 reacties zelfs..gevoelige snaar geraakt? Ik ben van mening dat het tijd is voor de jonge garde om zich te bewijzen en dat de Alonso’s en Raikkonens van deze wereld beter kunnen vertrekken. De jonge garde is tenminste nog eager. Raikkonen lijkt er nooit zin in te hebben en Alonso is ook niet volledig gefocused op de F1 dus geef een Leclerq en een Gasly maar een kans bij een sterker team.
@maarten020: Uhm nee…problemen met het plaatsen van een reactie (internet of de AB-app) vandaar dubbel.😉 Maar jij vindt het grote talent Stoffel dus beter presteren dan veteraan Alonso? En toentertijd schreeuwde ook iedereen dat de veteranen plaats moesten maken voor hem. Hij is 9/10 keer niet sneller in ieder geval…Leclerc, Ocon en Gasly mogen van mij ook wel een snellere auto hebben, grote talenten. We zullen zien wat de toekomst brengt maar geef deze gasten nog wat tijd. Veteraan Vettel zal ze nog de oren wassen nu. Aan de snelheid van Kimi ligt het ook niet…maar de racepace is dit jaar wel aan de matige kant, ja. Verliest steevast plaatsen bij de start.
@skinnybmw: ik vind Stoffel geen groot talent..in ieder geval niet van de buitencategorie
@maarten020: Gasley zit toch al in een sterker team dan Alonso?
@rhellema: op basis van punten wellicht maar qua team, budget en historie mag je het satelliet team van redbull niet vergelijken met mclaren
@maarten020: en bekijk nu eens de iets meer recente historie van McLaren. Het team is op dit moment nog minder dan een schim van het topteam wat ze geweest zijn.
@rhellema: dat klopt..maar zoiets kan ook zo weer veranderen. Bovendien is het een roemrucht team dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ander roemrucht team Williams nog goed in de slappe was zit
@maarten020: klopt, maar bedenk dat Torro Rosso ook een flinke geldschieter kent, een waanzinnig goed chassis heeft en dat er ook behoorlijk wat kennis rondloopt. En als het bij McLaren ineens om zou kunnen slaan, dan kan dat dus ook bij Torro Rosso waarvan we de afgelopen races al een klein voorbeeld hebben mogen aanschouwen op het gebied van snelheid en heeft Honda laten zien dat het best wel stappen maakt met de betrouwbaarheid van de motor, iets wat McLaren in de afgelopen seizoenen niet heeft kunnen laten zien.
@maarten020: gedeeltelijk ben ik met je eens. Raikonnen rijdt vaak rond met de houding; tja, weer een miljoen rijker. Hier en daar laat die het met een vlammende kwalificatie zoals aan het begin van het seizoen zien dat hij echt nog wel snel is. Van mij mag hij ook ophouden maar hij is dan ook de enige van de “oude” garde. Alonso focust zich op meer dingen dan formule 1 maar verteld tijdens de race aan zijn engineer hoe het zit met de strategie, zoveel race intelligentie heeft deze man. Zolang hij dat kan met dit race tempo zou hij in een Ferrari of Mercedes niet onderdoen voor Vettel of Hamilton. Je kunt jonge coureurs doorschuiven zoals Ocon naar Mercedes, Gasly naar RedBull en Norris naar McLaren maar wie vult hun gaten op? Coureurs zoals De Vries, Sette Camera of Albon? Nee, laat de oude garde nog maar mee rijden zo verkeerd doen ze het niet.
@eferrari: laat de oudjes maar naar de B teams gaan en de talenten naar de topteams;-)
@maarten020: joke on you
Om op z’n Fins hierop te reageren: ,,Mehhh”.
Wat is dit voor suggestieve titel? Ik dacht dat alles helemaal rond was, om vervolgens het artikel te openen en te lezen dat dit verre van het geval is. Zuivere clickbait dit..
@ferrari250gto: Precies hetzelfde hier. Uit de titel maakte ik op dat het rond zou zijn.
@ferrari250gto: Gelukkig, ik ben niet de enige die zich eraan ergert. Er is helemaal niets bevestigd……
@ijoost: Nu vraag ik me af, mensen die zich aan zoiets ergeren, zijn die eigenlijk in staat gelukkig te zijn?
@asskissingpolice: zeer zeker wel. Laat ik me verbeteren dan. Beetje jammer dat je denkt ‘breaking news’ te gaan lezen over iets wat je interesseert om er dan achter te komen dat dat helemaal niet het geval is.

Irriteren? Dat is idd beetje zwaar aangezet. Maar het is niet de eerste keer dat een titel van een artikel riekt naar clcikbait
@iJoost: ben het met je eens. Jammer dit weer.
@asskissingpolice: ja ben een gelukkig mens.

Maar ik zie een titel welke suggereert groot nieuws in hey artikel te herbergen. Vervolgens lees ik het ganse artikel 2x om te kijken of ik niks over het hoofd gezien heb.

Maar er blijkt niks geen nieuws in te staan.

Zielige telegraaf achtige titel.
Triest als je zo lezers moet winnen voor je artikel.

Met een realistische titel was het een prima stukje tekst geweest. Nu kansloos.
@ferrari250gto: stonden de aanhalingstekens er nog niet toen je klikte?
@erwh: idd, eerste regel van geschreven media; als er aanhalingstekens in de titel staan hoef je het hele artikel niet eens serieus te nemen
Het is ondertussen ook reeds gelekt dat Verstappen met zekerheid niet de plaats van Raikkonen zal innemen, sterker nog, naar verluid heeft Verstappen volgend jaar geen zitje meer (of het moet in de tribune zijn) maar betalen verscheidene teams hem wel opdat hij vooral niet voor hen zou komen rijden. Dat klinkt misschien een beetje raar maar volgens mijn bron zou dit vele malen goedkoper zijn dan dat Verstappen elke week één of meerdere auto’s van ettelijke miljoenen afschrijft!
@asskissingpolice: hopeloos dit.
@st220: Dat was inderdaad ook het eerste wat in me op kwam toen ik dit vernam.
@asskissingpolice: hahahaha!!!!
@asskissingpolice: zucht
@racerx: Zo’n één-woord-reacties zou men moeten blocken, voegt werkelijk helemaal niets toe.
@asskissingpolice: hmmmm …
@erik2907: Niet ongerust zijn Erik, we vergeten je niet, ook reacties die eigenlijk helemaal geen woord bevatten zouden ze moeten blocken. Goed zo?
@asskissingpolice: ik zal je steen ff breken, deze hype
is allang weer over… jammer joh!
@gwnbmw: Zou je niet nog een aantal races wachten voor je zoiets beweert?
@asskissingpolice: hypes duren maar een paar weken… iedereen heeft t nu ocer alonso op le mans, verstappen is oud nieuws. al
wil je nog iets zeggen wat met hem te maken heeft, dan moet je originele grappen over ploffende honda’s maken.
@gwnbmw: Idd, zelfs Alonso is alweer oud nieuws ondertussen. Ik ga er trouwens gewoon van uit dat je komend weekend weer Verstappen en crash in een zin kunt plaatsen hoor, dus die ‘hype’ gaat nog wel even door.
@asskissingpolice: hou dit lekker in je familie whatsapp groep
@dell: Indien we elkaar iets willen zeggen praten of bellen we gewoon hoor, we zijn niet zo’n retarded ifamily.
@asskissingpolice: dus je dacht laat ik dan maar een retarded stukje proza uitbraken op autoblog?
@rollingstoned: Nee dat dacht ik niet, hoezo?
@asskissingpolice: wie is je bron? De Speld?
@ijoost: Dat ga ik jou niet vertellen hoor, je gaat je er toch maar aan ergeren aangezien het nog niet bevestigd is toch?
als ferrari zijnde: per direct leclerc ruilen met grosjean, moeten ze wel kunnen regelen bij haas. dan kan leclerc al bij een wat groter team, met wat meer aandacht wennen voordat ie bij de legende instapt.
@gwnbmw: dat zou een goeie tussenstap zijn!
Dus niet officieel maar wederom een gerucht. Eigenlijk wel grappig hoe alles wordt opgeklopt in de F1. En dat vervolgens dat wat iedereen verwacht dat gaat komen ook daadwerkelijk gebeurd. Ricciardo kiest voor RB, Hamilton en Bottas blijven bij Mercedes en Fernando gaat WEC en Indy rijden. Wel jammer dat er dus volgend jaar nog maar 2 wereldkampioenen op de grid staan, dat waren er niet zo lang geleden nog 6.
Het lijkt er op dat Raikkonen in een Healey gaat racen
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als Leclerc naar Ferrari zou gaan dan maakt hij een goede kans om de jongste wereldkampioen ooit te worden. Een titel die voorbestemd leek voor iemand anders…
@hammerman: zo moet hij dat ook maar eerst waar zien te maken net zoals die andere persoon.
@hammerman: En een titel die in handen is van Vettel, die een veto schijnt te hebben.
Leclerc is natuurlijk een goede keuze, maar RIC een betere maar daar zal Vettel wel een stokje voor gestoken hebben.
Ik zie het eigenlijk niet zo gebeuren. Waarom zou Ferrari opeens zo afwijken van haar eigen strategie? En alsof geld opeens het probleem is. Ze pompen er altijd honderden miljoenen in. Die paar miljoen meer of minder maakt ze niks meer uit, zeker niet nu ze al meer dan 10 jaar geen WK meer zijn geworden.

Ik zie het dan ook eerder gebeuren dat Ricciardo of Hamilton naar Ferrari gaat. Of misschien Bottas als vervanger van Raikkonen.
@berlinetta: Wat maakt het dat Bottas en Ricciardo het wel al bewezen hebben? Dat handje vol overwinningen?
@eferrari: overwinningen zorgen wel voor een bewijs ja
Het verschil tussen een jonge coureur en een ervaren coureur is niet altijd de snelheid. Een ervaren coureur is vaak beter in het meedenken hoe de auto af te stellen voor de race, te verbeteren voor de volgende race en de toekomst. Er zijn vaker ervaren coureurs geweest die niet sneller waren dan de jonge honden, maar zeer gewaardeerd werden om hun kennis en gevoel waardoor de auto in balans kwam, ja ook voor de jonge hond, die vooral snel was, mits de auto in balans was.
All we know is he’s called the stig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).