
Charles Leclerc heeft aangegeven dat hij ietwat teleurgesteld is in Ferrari na de Grand Prix in Engeland.
Charles Leclerc leek na de eerste drie races van dit seizoen op weg naar zijn eerste kampioenschap. In de laatste vijf races heeft de Monegask echter nu niet meer op het podium gestaan. In Spanje viel de Monegask in gewonnen positie uit met een haperende Ferrari. In Monaco was er P4 nadat Ferrari de strategie verknalde voor de Monegask. In Azerbeidzjan ging een zeker podium weer in rook op. In Canada gooide een motorwissel vanwege alle eerdere technische malheur roet in het eten. En vandaag in Engeland ging een mogelijke zege wederom verloren door beslissingen vanaf de pitmuur.
Weer geen winst
Het was Leclercs eigen schuld dat hij vandaag achter Verstappen en zijn teammaat Sainz moest starten. Gisteren gooide hij zijn laatste rondje in de kwalificatie namelijk weg. Vandaag was LEC echter weer de snelste man op de baan, zeker nadat Verstappen met zijn technische problemen geconfronteerd werd. Toch won Leclerc dus andermaal niet.
Pitmuur biedt geen hulp
De Monegask werd niet geholpen door het team aan de pitmuur. Terwijl Hamilton zienderogen dichterbij kwam, kreeg Sainz aanvankelijk geen teamorder om CL16 voorbij te laten. Toen dat uiteindelijk wel gebeurde, reed Charles binnen no time zes seconden weg bij Sainz. Ironisch genoeg werden dat zes seconden die LEC duur kwamen te staan.
Sitting duck
Toen Ocons uitvalbeurt een safetycar veroorzaakte, Had Ferrari namelijk ongeveer tien seconden om te beslissen of het Leclerc binnen wilde halen voor nieuwe banden. Dat besloot het uiteindelijk niet te doen. Doch teammaat Sainz, die op dat moment dus zes seconden achter Leclerc reed, werd wel binnengehaald. Ook Hamilton en Perez stopten voor zacht rubber. Dat maakte Leclerc tot een sitting duck toen de race weer van start ging.
Teleurstelling
Meerdere beslissingen werkten zodoende andermaal in LEC’s nadeel. Na de race werd hij dan ook gesnapt door de camera’s in wat een enigszins verhit gesprek met teambaas Binotto leek te zijn. Bij Sky Sports F1 grapte Leclerc nog dat Binotto hem probeerde op te vrolijken. Doch bij F1TV, kon de Monegask zijn teleurstelling niet verbergen:
Ja we besloten niet te stoppen met de leidende auto en wel met de tweede auto, waarbij ik de leidende auto was en Carlos de tweede. Van buitenaf zonder alle informatie te hebben is het altijd moeilijk om te oordelen. Maar ik kan niet verbergen dat dit een grote teleurstelling voor mij is. Voor Carlos is het ongetwijfeld een droom die waarheid wordt, maar voor mij is dit natuurlijk lastig.
Charles Leclerc, blijft diplomatiek maar begint de pijn te voelen
Jean Todt
Omdat Max Verstappen zevende werd, liep Leclerc toch nog zes puntjes in op de kampioenschapsleider. Maar op een dag waar dat negentien punten had kunnen zijn, zal dat een schrale troost zijn voor de Monegask. Moet Ferrari toch weer Jean Todt en Ross Brawn aanstellen? Laat het weten, in de comments!





Ferrari: oke welke van onze rijders gaan we dit keer naaien… laten we eerst Leclerc proberen… oh nee laten we t nu goedmaken en Sainz naaien… hmm Sainz werkt niet mee. Oh joepie we hebben gewonnen, we zijn zo trots.
Hij houdt het nog netjes met commentaar, kan haast niet anders dan dat hij kookt van binnen.
Zodra het spannend wordt lijkt het wel alsof er kortsluiting ontstaat bij het team van Ferrari in de bovenkamer.
Nooit anders geweest, en zal nooit anders worden, met uitzondering van de jaren dat er een Brit, een Duitser en een Fransman aan de touwtjes trokken. Zodra Italianen zich er mee gingen bemoeien , ging het fout.
Dat wil niet zeggen dat er vandaag tijdens de safetycar foute beslissingen werden genomen: Hamilton reed op relatief nieuwe banden, had Ferrari Leclerc naar binnen geroepen, dan was Hamilton doorgereden. Probeer hem dan na de herstart, vanaf plek 6 of zo, nog maar bij te halen, laat staan te passeren. De tactische fout werd eerder gemaakt, door de snellere Leclerc rondenlang achter Sainz vast te laten zitten.
Laat de Racing Director en Head of Track Area van Ferrari nou een Fransman zijn en geen Italiaan. En de Strategy Director is een Spanjaard. Maar het zijn wel allemaal Zuid-Europeanen. Misschien dat ze allemaal wat minder sterk zijn in strategische beslissingen dan Noord-Europeanen ;)
Moeilijk natuurlijk, misschien wel het grootste nadeel van leider zijn is dat als je die pit in gaat degen achter je dat meestal niet zal doen, vooral met nog 10 rondjes te gaan.
Wat ik wel hilarisch vond van die Italianen, het verzoek of Sainz even de boel flink op kon houden, terwijl die nota bene de nieuwe softs had. Lmao! Goeie reactie van Sainz daarop overigens.
Met goede strategie was het een 1-2 voor Ferrari. Wel met Lec op 1.
Wat zijn het toch een stel prutsers de strategen van Ferrari
Ferrari en team tactiek gaan niet goed samen, onbegrijpelijk dat Charles na Monaco voor de 2e keer genaaid wordt door zijn team, ik zie nog steeds als de grootste opponent van Max.
nou, in het begin was lecler alleen sneller dankzij de drs, zodra hij voorbij sainz was reed hij dezelfde tijden als Sainz. Dus hij moet ook leren om minde opgefokt te zijn. Ik snap dat hij voor staat in het kampioenschap en elk extra punt telt, maar Sainz verdiende deze win,
Ferrari had 2 keer de gelegenheid gehad Leclerc naar binnen te halen, dat had Leclerc hoogstens 2 plekken gekost en was hij achter Perez terecht gekomen. Ze hebben een zeker 1-2 door het putje gespoeld.
Ik heb eigenlijk al vanaf het begin van Binotto het gevoel, dat hij Leclerc een heel goede coureur vindt, maar niet het beste wat bij Ferrari past, een soort van second best. Maar dat hij met Leclerc opgescheept zit, omdat een andere optie geen optie is, of was, voor de komende jaren. Daarom maakt Binotto het beste ervan, maar zorgt ook, dat Leclerc redelijk in toom gehouden wordt, zoals gisteren na de race. Niemand is groter dan Ferrari en wil nog wel eens bij Leclerc ontbreken, die vindt altijd dat hij voorrang verdient, omdat hij beter is, dan zijn teamgenoot. Maar zijn teamgenoot, Carlos Sainz doet eigenlijk niet zoveel voor hem onder, maar is wel meer een teamplayer, als het nodig is. Gisteren was zo’n race waarin Leclerc het zelf ook verklote, door niet hardgenoeg te gaan en daarnaast deed Sainz er alles aan, om een overwinning voor Ferrari binnen te slepen.
Daarom haalde Ferrari ook alleen Sainz naar binnen voor een bandenwissel en niet beide, zoals gebruikelijk. Daarom mochten beide ook vechten en kreeg Sainz eerst nog te horen dat hij Leclerc voorbij moest laten, omdat hij leek sneller te zijn, maar na de safetycar voor de stilgevallen auto van Ocon, werd heel duidelijk wat de bedoeling was, Ferrari moest winnen, met de beste coureur die Ferrari het meest voorop heeft staan en dat is en was Sainz, die begrijpt dat Ferrari boven het eigenbelang gaat en handelt daar ook na.
Sainz eigen handelen heeft hem die overwinning gegeven en ook misschien wel een voorzetje voor de rest van het seizoen.
Sainz heeft veel pech gehad, maar het goedmakertje van gisteren, heeft er voor gezorgd, dat Sainz nog loyaler zal zijn aan Ferrari en dat heeft Ferrari eindelijk doorgekregen, door eerst het verkloten van Leclerc’s kwalificatierondje op zaterdag en zijn gemekker in de race van zondag.
Leclerc heeft zijn eigen glazen voor nu even ingegooid en zal moeten leren dat Ferrari belangrijker is, dan zijn eigenbelangen, om nu al wereldkampioen te worden.
Natuurlijk, lijkt het vreemd, om een rijder als Leclerc zo te demoraliseren, maar het Ferrari F1 team is nog niet klaar om dit jaar vanuit eigen opgave wereldkampioen te worden. Dat is hun strategie voor dit jaar, mocht men bij toeval wel wereldkampioen worden, dan is dat meegenomen voor nu en misschien, als er een kans is in de laatste paar wedstrijden zal Ferrari die kans ook nog wel proberen te pakken, maar nu, of voor nu, nog niet, te veel andere zaken moeten nog goed gestreamd worden binnen het team, zoals bijvoorbeeld de strategie-afdeling, maar ook betrouwbaarheid. Niet alles is tegelijk op te lossen, dat heeft waarschijnlijk nog dit seizoen nodig.
Een coureur als Leclerc had misschien beter bij Mercedes gepast, maar Sergio Marcionne wilde Leclerc hebben, omdat Verstappen niet haalbaar was, dan maar net zo volprezen talent dat Leclerc is.
Ze hebben tientallen race-analysten in dienst.
Het verbaast me enorm als niet elk team gewoon continue een analyse heeft lopen die aangeeft wat het verwachte resultaat is als ze deze ronde zouden pitten en welke banden. Zonder safety car en met safety car en met virtual safety car.
Zodra een safety car er komt, moeten ze gewoon af kunnen lezen: binnenkomen of niet.
Dit was een hele duidelijke ‘binnenkomen’. Verwacht was nog een ronde of 10 te gaan (dus sws nog racen), lege auto’s, max 2 auto’s je voorbij zouden kunnen gaan (Sainz en Hamilton); dan maakt het dus geeneens uit wat Sainz en Hamilton doen, het is gewoon binnenkomen voor zacht. Want zelfs als Sainz en Hamilton buiten waren gebleven, had Leclerc op zacht die 2 voorbij gekomen.
Kortom: dit is gewoon falen. Al was het 1 seconde voor de pit entry, op het moment de ‘safety car out’ was; Ocon stond al even stil op het oude rechte eind.