• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leermomentje: daarom beslaan je ruiten

Auteur: CasperH, gepost 5 november 2014 om 18:06 – 85 Reacties

Beslagen ruiten in auto


In deze tijd van het jaar (en zeker met grauw weer zoals vandaag) overkomt het je wellicht regelmatig: zodra je in de auto stapt en op weg gaat beslaan je ruiten. Maar weet je ook waarom dat gebeurt en hoe je er vanaf komt?

Het heeft ermee te maken dat relatief warme, vochtige lucht in aanraking komt met koude oppervlakken. Doordat de lucht op de koude oppervlakken condenseert beslaan je ruiten. Simpel gezegd zit er teveel vocht in de lucht, vergelijk het met je adem als het koud is. Als je buiten uitademt (je adem is op dit moment bijna 100% water) wordt je adem zichtbaar doordat het buiten kouder is dan binnen, en de lucht dus condenseert. Hetzelfde gebeurt op je autoruiten, maar doordat je ruiten vast zijn heeft de condens een plek om zich te hechten.

De oplossing is dus om de luchtvochtigheid in je auto te verlagen. De snelste manier om dit te doen is je adem inhouden en niet zweten, aangezien mensen het meeste vocht in een auto brengen. Vooral dat eerste kunnen we echter niet aanraden, evenals het stationair warmdraaien van je auto. Zet daarom de ruitverwarming aan en draai de verwarming omhoog. Op die manier wordt het glasoppervlak in de auto het snelst warm, waardoor de condensatie wordt opgeheven (condenseren gebeurt immers op koude oppervlakken). Gebruik echter niet de recirculatiestand, want die blijft de vochtige lucht uit de auto recyclen. Het is beter om droge lucht van buiten de auto aan te voeren, die zal minder snel condenseren.

Met name in oudere auto’s wil nog wel eens veel vocht verzameld zitten. Dan kan het een oplossing zijn om een keer ’s nachts een vochtvreter in je auto te zetten, eventueel meerdere nachten na elkaar. Vergeet het ding alleen niet op tijd te legen, want als ‘ie omvalt door het rijden ben je terug bij af!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe trailer Drive to Survive 3
  • Nieuw seizoen Drive to Survive staat nu op Netflix
  • drive to survive
    Officieel: Netflix komt met 4e seizoen Drive to Survive
  • Meer Max Verstappen in Netflix Drive to Survive?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

how-to, Techniek

Vorig bericht: « De 11 meest sexy motoren die deze week onthuld werden
Volgend bericht: Mercedes Maybach S-Klasse krijgt V12 met 630 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    5 november 2014 om 18:08

    Doet raam open…

    Login om te reageren
  2. mglopez zegt

    5 november 2014 om 18:12

    Ik smeer na het schoonmaken van mijn ruiten altijd een speciaal goedje op m’n ruiten, fog clear volgens mij. Dat spul absorbeert het vocht waardoor je ruiten niet beslaan. Zelfs niet in m’n MX-5 van 22 jaar oud.

    Login om te reageren
    • hillegaar zegt

      5 november 2014 om 19:59

      @mglopez: en dan gaat het zonnetje lekker schijnen en zie je overal strepen op je ruiten

      Login om te reageren
      • mglopez zegt

        5 november 2014 om 20:04

        @hillegaar: Dat hoor ik idd vaker, bij mezelf heb ik daar nog geen last van gehad. Waarom precies durf ik niet te zeggen

        Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      5 november 2014 om 23:00

      @mglopez: weet er nog wel een paar….. zonnekleppen naar beneden, eerst stationair laten draaien zonder kachel aan. Koelcircuit blijft hierdoor kleiner. En als je al vette of klamme ramen hebt, oude kranten opproppen en de ruit zonder verdere middelen droog vegen

      Login om te reageren
  3. tierelier zegt

    5 november 2014 om 18:12

    Doet airco aan…..

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      5 november 2014 om 18:59

      @tierelier: zet de standkachel op tijd….

      Login om te reageren
      • P1m zegt

        6 november 2014 om 00:19

        @luuktb: rijd de garage uit….

        Login om te reageren
        • jiltjes zegt

          6 november 2014 om 13:17

          @p1m: …op de fiets

          Login om te reageren
          • P1m zegt

            6 november 2014 om 16:56

            @jiltjes: …ja het is mooi weer vandaag, morgen toch maar met de auto.

            Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      5 november 2014 om 20:35

      @tierelier:

      Doet het ook, werkt alleen niet onder de 4 graden. Dan slaat de magnetische koppeling niet meer in i.v.m. beveiliging tegen bevriezing van de airco.

      Login om te reageren
  4. oceanview zegt

    5 november 2014 om 18:13

    Ik had wel een betere uitleg verwacht want veel mensen weten dit niet en zie je al rijdend met een zakdoek hun ruit schoonmaken.

    Login om te reageren
  5. undifined1 zegt

    5 november 2014 om 18:23

    airco aanzetten helpt het beste want airco haalt vocht uit de lucht in de auto

    Login om te reageren
    • parker zegt

      5 november 2014 om 18:27

      @undifined1: dat méén je niet!?

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        5 november 2014 om 19:31

        @parker: het staat niet vermeld in het artikel. Met de airco op de ruit gemikt hoeft de lucht nieteens warm te zijn. Dat werkt vrijwel meteen.

        Login om te reageren
      • parker zegt

        5 november 2014 om 20:16

        @parker: ik start m’n koude auto en jank ‘m dan in z’n vrij meteen vol op het gas tot de toerenteller in het rode bereik zit. Die rode kleur betekent ‘snel opwarmen’. Interieur is dan na een minuut brullen lekker warm en droog.

        Login om te reageren
        • jiry97 zegt

          5 november 2014 om 21:46

          @parker: ja.en als je dat vaak doet gaat je motor kapot.

          Login om te reageren
          • parker zegt

            5 november 2014 om 22:20

            @jiry97: nee man, leaseauto, boeien dus

            Login om te reageren
          • crazyt zegt

            5 november 2014 om 22:37

            @jiry97: echt waar? Wist ik niet

            Login om te reageren
            • parker zegt

              6 november 2014 om 07:13

              @crazyt: onzin, waar is die toerenteller anders voor bedoeld!?

              Login om te reageren
            • jiry97 zegt

              6 november 2014 om 17:27

              @crazyt: als je met een koude motor naar maximale toeren jaagt,belast je de motor te veel en vooral als je een turbo heb.het is beter voor de motor als hij op bedrijfstemperatuur is.

              Login om te reageren
              • parker zegt

                6 november 2014 om 21:26

                @jiry97: niet joh, hoe sneller die warm is hoe beter, ik help ‘m juist

        • MAB zegt

          6 november 2014 om 12:24

          @parker: aah gastt ik ben hard op aan het lachen op werk, doe normaal

          Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    5 november 2014 om 18:26

    Inderdaad,
    Zelfs in nieuwe auto’s zie ik mensen vegen…

    heb je een auto met climate control:
    Altijd gewoon op volautomatisch, temperatuur instellen, klaar.
    Is het een audi, zorg dat de airco knop is ingedrukt…

    Heb je geen climate control, maar wel airco, temperatuur omhoog, airco aan.
    Heb je geen airco, dan ouderwets stoken en vol op je voorraam blazen, net als in het artikel beschreven.

    Laatste tip, als je geen @@&€);, ziet, ga dan niet rijden!

    Login om te reageren
    • flat411 zegt

      5 november 2014 om 19:15

      @wimbers: in mijn kever zet ik gewoon het tochtraampje open, moet je wel een jas aandoen.

      Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      5 november 2014 om 20:43

      @wimbers: Mijn schoonbroer heeft in zen seat ook airco. Alleen staat dat ding nooit op automatisch. “Want het blaast te hard in het begin”. die regelt altijd de fan-speed handmatig… Waarom dan extra geld uitgeven aan automatische airco!!!

      Is het een moderne audi ( jonger dan 10 jaar ) dan gewoon op auto drukken. Als je op “econ” drukt leg je de airco af.

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        8 november 2014 om 17:52

        @Bartholomeo: Mwoah, dat te harde blazen herken ik wel van veel auto’s.
        Automatische airconditioning aka climate control kan je evengoed redelijk automatisch laten werken terwijl je toch zelf de fan-speed bepaald. Bij mij staat ie zomer en winter op 21c en dat gaat prima met de blower op strandje niet zo irritant hard.

        Login om te reageren
  7. parker zegt

    5 november 2014 om 18:26

    Harde sex in de auto doet ramen ook beslaan

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      5 november 2014 om 19:17

      @parker: zelfs in de zomer!

      Login om te reageren
    • hillegaar zegt

      5 november 2014 om 20:04

      @parker: dat klopt en als je schoonmoeder er dan de volgende dag weer mee naar haar werk rijdt en de ramen beslaan komen alle hand en voetafdrukken weer tevoorschijn

      Login om te reageren
    • bruinbeer zegt

      5 november 2014 om 21:02

      @parker: Anders vertaald: Om er voor te zorgen dat je ramen niet beslaan moet je ’s ochtends als je in de auto stapt geen sex hebben. Waardevolle tip!

      Login om te reageren
  8. mbeye zegt

    5 november 2014 om 18:26

    Natuurlijk helpt het ook om de airco te gebruiken, want daarmee verlaag je de luchtvochtigheid

    Login om te reageren
  9. mrniesoe zegt

    5 november 2014 om 18:27

    …en dat was onze les fysica voor vandaag… :)

    Login om te reageren
  10. autoblaag zegt

    5 november 2014 om 18:27

    Goed ventileren, circulatiestand uit. Airco nooit nodig.

    Login om te reageren
  11. laurensvd zegt

    5 november 2014 om 18:29

    Als je airco hebt die aanzetten en juist wel met recirculatie. Een airco droogt de lucht (daar gebeurd de condensatie in de condensator en niet op je ruiten) en met recirculatie aan heb je alle lucht vrij snel vochtvrij gemaakt.

    Login om te reageren
  12. ej20g zegt

    5 november 2014 om 18:34

    Ik start de auto altijd gewoon en zet de verwarming aan. Dan ga ik buiten de ruiten even watervrij maken. Als ik dan instap is alles al voldoende warm om niet meer te beslaan. Dit alles over een tijdsbestek van ongeveer 2 minuten. Ik ben nog altijd erg blij met hoe ongelofelijk snel mijn verwarming op temperatuur is.

    Login om te reageren
  13. roadronner zegt

    5 november 2014 om 18:36

    Gewoon de binnenkant van je autoruiten insmeren met afwasmiddel (wel goed uitpoetsen). Dan heb je nooit last van beslagen ruiten. Ideaal voor auto’s zonder airco (werkte altijd perfect in mijn Peugeot 205 vroeger).

    Login om te reageren
  14. rovadepo zegt

    5 november 2014 om 18:41

    Met je airco lost het ook snel op.

    Login om te reageren
  15. trustmeiamanengineer zegt

    5 november 2014 om 18:42

    En de airco aan! Die ontvochtigd de lucht.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      5 november 2014 om 18:42

      @trustmeiamanengineer: Gelukkig zie je op de app de reacties pas verschijnen als je reageert…

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        5 november 2014 om 19:25

        @trustmeiamanengineer: gelukkig heb je meer verstand van engineering… ;-)

        Login om te reageren
  16. dwersbongel zegt

    5 november 2014 om 18:44

    Ooit wel eens een tampon voor het raam gelegd. Helpt prima! Je afwatering schoonhouden zodat er geen water naar binnen kan lopen is beter….

    Login om te reageren
  17. faalhaas zegt

    5 november 2014 om 18:55

    Ik heb van die rubbertjes, als mn raam zo omlaag gaat dan worden mn zijruiten ontdaan van beslag. En dan zijn er van die Faalhazen auto’s, die doen dat niet. Je kent het vast wel…

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      5 november 2014 om 19:09

      @faalhaas:
      Je bedoelt condooms?……….

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        5 november 2014 om 19:27

        @9000cse: Het schijnen raamlikkers te heten, van die strips die de condens van je zijruiten afhalen als je ze naar beneden en omhoog doet.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      6 november 2014 om 01:31

      @faalhaas: meermaals mezelf afgevraagd of het niet een sure fire way is om roest te krijgen, die natte ramen in de deur te laten verdwijnen.

      Ja ik weet auto’s zijn allemaal al decennia volverzinkt etc., maar vertel dat tegen mensen met een W210 of een 1st gen Vito om maar wat bekende voorbeelden te noemen…

      Het kan volgens mij nooit goed zijn, maar ja, ik laat me door die gedachte ook weer niet tegenhouden want dan ben je binnen de kortste keren ’that guy’ die elke week zijn auto obsessief staat te wassen en bij te punten op zaterdag.

      Login om te reageren
  18. bofkont zegt

    5 november 2014 om 19:00

    https://m.bol.com/nl/p/pingi-luchtontvochtigers-pingi-auto-ontvochtiger-300gr-nl/9200000022468756/?tpsQuery=/elektronica/huishoudelijke-apparaten-klimaatbeheersing-luchtontvochtigers-pingi/N/11181 4286294554

    Login om te reageren
  19. danmar zegt

    5 november 2014 om 19:04

    Mijn airco doet het niet onder de 4 graden (volgens mij geen enkele airco?), kan knap vervelend zijn. Recirculatiestand doet het ook niet met airco aan. Merk wel dat hoe schoner de ramen aan de binnenkant zijn, des te minder erg het condenseren is.

    Login om te reageren
  20. bofkont zegt

    5 november 2014 om 19:06

    http://www.carclean.nl/product/Autoglym/Car_Glass_Polish_325ml_10583_100125

    Ook erg goed!
    Oude truc is een doos oude kranten op de achterbank, werkt ook geweldig .

    Login om te reageren
  21. Hubert zegt

    5 november 2014 om 19:21

    Gewoon auto starten met airco vol op de voorruit.
    Ondertussen eventjes met wissertje de zijraampjes doen.
    Minuutje wachten en je kunt veilig op pad met goed zicht rondom.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      5 november 2014 om 20:13

      @Hubert: zijruiten even open en dicht is veel makkelijker

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        5 november 2014 om 20:48

        @parker:
        Helaas niet. Tenzij ik tegen de ruiten aanduw tijdens de opgaande beweging. En dat valt niet mee als ik linksvoor zit.

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        5 november 2014 om 20:55

        @parker: dat pakt niet altijd de heke ruit mee. Daarnaast heeft lang niet iedereen elektrisch bedienbare ramen, achter nog minder dan voor. Bovendien moet ik om mijn achterruit vrij te maken sowieso uitstappen. Gewoon ff een rondje lopen om de zijruiten en achterruit vrij te maken, dan stap je in een condensvrije auto in.

        Login om te reageren
  22. Richmond zegt

    5 november 2014 om 19:38

    Ik heb gewoon een ontwaseming knop in de auto zitten die op volle kracht warme lucht richting de voorruit blaast

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      5 november 2014 om 20:45

      @benja01: Heb ik ook alleen doet ie bij mij juist de airco inschakelen en koude lucht naar de voorruit.

      Login om te reageren
  23. Dreke zegt

    5 november 2014 om 19:43

    In de winter is je ramen open doen effectiever dan de ac op recirculatie, dit omdat de lucht buiten minder vocht bevat (lager dauwpunt) dan de lucht in de auto. Anders zou er ook geen condensatie optreden. Bij veel vocht eerst de auto goed warm stoken (dauwpunt opschroeven) en dan de ramen open om de lucht te verversen. Dan pak je de bron aan.
    Waar relatieve warmte staat in het artikel wordt wss relatieve vochtigheid bedoeld…

    Login om te reageren
    • Dreke zegt

      5 november 2014 om 19:50

      @Dreke: laatste regel negeren, niet goed gelezen…

      Login om te reageren
  24. 406_v6 zegt

    5 november 2014 om 19:47

    Kwestie van m’n standkachel inschakelen danwel programmeren…

    Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      5 november 2014 om 22:33

      @406_v6: inderdaad, is echt ideaal! Niet vergeten hem elke maand een keertje te gebruiken, kan je een hoop ellende besparen ;)

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        6 november 2014 om 10:06

        @Thomas20vt: Ik weet het, gebruik nu al een kleine 20 jr een standkachel.

        Login om te reageren
  25. mopar zegt

    5 november 2014 om 19:56

    Heb gewoon dubbel glas in m’n auto, ramen beslaan nooit ;)

    Login om te reageren
    • parker zegt

      5 november 2014 om 20:38

      @mopar: niet waar, alleen je zijruiten zijn dubbel. Je voor en achterruit zijn van enkel glas met een zonwerende laag. Kijk maar eens goed..

      Login om te reageren
      • jiry97 zegt

        5 november 2014 om 21:56

        @parker: kan wel dubbel glas.gelaagd glas heeft 3 lagen.
        De buitenste laag ,een bescherming voor als je raam klopt gaat en een binnenste laag

        Login om te reageren
        • parker zegt

          7 november 2014 om 11:16

          @jiry97: daar hebben we het hier niet over: dubbel glas in een A8 of 7-serie betekent twee ruiten met lucht ertussen. Dat heeft een geluidsisolerend effect in tegenstelling tot 3 lagen glas op elkaar geplakt, dat noem je idd gelaagd glas en niet dubbel glas

          Login om te reageren
  26. e1000bmw zegt

    5 november 2014 om 20:22

    Geen jas dragen in de auto doet ook wonderen…

    Login om te reageren
  27. clarkson zegt

    5 november 2014 om 20:30

    Tip van Clarkson: maak je ramen schoon en zet de blower NIET op het voorruit! Doe je dit wel komen er meer vuildeeltjes en vet op je voorruit waardoor hij sneller beslaat. Probeer maar…

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      5 november 2014 om 20:44

      @clarkson: Of je monteert een propere interieurfilter op tijd en stond. Krijg je geen vuil en vet binnen.

      Login om te reageren
  28. 599gto zegt

    5 november 2014 om 20:31

    Neem een cabrio

    Login om te reageren
  29. Robert zegt

    5 november 2014 om 20:31

    Wat ik wel irritant vind aan ‘nieuwe’ auto’s, is dat als ze zijn uitgerust met airco (handbediend of automatisch, maakt niet uit), ze de boel een stuk sneller laten beslaan op de momenten dat je de airco niet aan hebt staan. Bij ‘oude’ auto’s (zonder airco) is het altijd de blower vol aan en de verwarming ‘hoog’ en dan is -tie ook zo schoon, maar bij een ‘airco-systeem’ gaat je dat niet lukken, tenzij je tenminste de ramen ook nog op een kier zet.

    Ik heb de auto thuis onder een carport geparkeerd, dus weinig tot geen last van condens aan de buitenkant.

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      6 november 2014 om 07:42

      @RRRobert: als je de airco even hebt aan gehad, slaat t vocht neer op de verdamper,.. dáár zit dan t water in, ipv in de auto…. het water slaat neer als condens of zelfs ijs,. en zou uiteindelijk via een afvoerslang naar buiten gevoerd moeten worden..

      MAAR: meestal verdampt dat water direct weer als je de airco uitzet, en slaat alsnog weer neer op de koude ruit.

      Login om te reageren
  30. cthijs zegt

    5 november 2014 om 20:37

    Een zak ijsklontjes meenemen ,die zijn kouder als de raam waardoor het vocht daar naar toe gaat

    Login om te reageren
  31. potver7 zegt

    5 november 2014 om 20:39

    Nu nog een leuk artikel over hoe het komt dat er ’s morgens rijp op je ramen zit, en hoe je dat eraf krijgt.Kan morgenochtend wel van pas komen in sommige delen van het land, en je zult zien dat hele volksstammen alleen een patrijspoortje openen…

    Login om te reageren
  32. jansuh87 zegt

    5 november 2014 om 21:26

    Heb momenteel een Ford met elektrische voorruitverwarming. Geen last meer van beslagen voorruit. Helaas heb ik dan weer geen verwarmde buitenspiegels.

    Login om te reageren
  33. fconderkantlat zegt

    5 november 2014 om 22:56

    mooie timing! zat vandaag me behoorlijk er aan te ergeren en te denken hoe ik dit het beste kon oplossen!

    Login om te reageren
  34. noudjuh zegt

    5 november 2014 om 23:00

    Of gewoon fijn een Ford kopen.
    Heerlijk met voorruitverwarming (voor de niet-kenners, zeer dunne draadjes in je voorruit zoals bij achterruitverwarming, maar dan dunner) aan rijden. Binnen 10 seconden ruiten volledig ontwasemd en ontdooid.

    Login om te reageren
  35. dutchdriver12 zegt

    6 november 2014 om 00:04

    Zet de airco aan!! Slecht dat dat niet in het artikel staat.

    Login om te reageren
  36. stamp zegt

    6 november 2014 om 07:39

    Waarom zet je niet gewoon de airco aan?

    Die van mij doet t ook gewoon tussen 0 en 4 graden.. daaronder bevriest ie,. en das niet erg, want als t maar goed vriest, heb je ook geen condens.. :-)

    Login om te reageren
  37. diezijn zegt

    6 november 2014 om 08:28

    ik heb een Suzuki alto uit 2013 zonder airco en het grootste probleem
    is de ontwaseming. na 20 min. nog geen schone ramen !!!! absurd
    en nu niet roepen dat je dan maar een alto moet kopen, niet iedereen
    heeft geld als water….

    Login om te reageren
  38. diezijn zegt

    6 november 2014 om 08:29

    ik bedoel geen alto

    Login om te reageren
  39. diezijn zegt

    6 november 2014 om 08:31

    als ik dan 1 minuut stop, bij de veerpont, slaat alles weer opnieuw aan .
    mn volgende auto is iets anders enkel en alleen om die reden…….

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      6 november 2014 om 10:57

      @diezijn: maak de binnenkant van je ruit eens schoon, en kijk of je auto nergens natte plekken heeft (lekkend deurrubber ofzo). Dat het een Alto is kan er niets mee te maken hebben. Warme lucht is warme lucht en kan het vocht helpen verdampen, zolang je niet een plas ergens hebt liggen moet dat gewoon je ruit ontwasemen…

      Login om te reageren
  40. 86x86mm zegt

    6 november 2014 om 09:36

    In het verleden wel is last gehad van een te hoge luchtvochtigheid in de auto en dus veel last van beslagen ramen.

    Een aantal van deze vochtvreters in de auto gegooid en werkte als een tiet:
    http://www.blokker.nl/nl/blknl/reiniging/bison-vochtvreter?channel_code=544&product_code=92613172&referer=google&gclid=COWb1PPE5cECFSuWtAod-nwAIQ

    Na een week waren alle korreltjes veranderd in een gel-achtig goedje en kon de hele zak weggegooid worden. Voordeel van deze zak is dan ook dat als je hem niet ondersteboven neerlegt hem gewoon kan laten liggen in de kofferbak en achter de bijrijdersstoel.

    Login om te reageren
  41. jandevries zegt

    6 november 2014 om 10:16

    Binnenkant ruit insmeren met ruitensproeier antivries. Werkt ook prima (voor motorrijders) op het vizier van je integraalhelm.

    Login om te reageren
  42. MDA zegt

    6 november 2014 om 10:54

    Leuk om hier eens aan te besteden en wat foute wijsheden de wereld uit te gooien. Wel een dingetje Casper: Je uitgeademde lucht bevat 100% luchtvochtigheid, maar dat is dus niet 100% water. Dat is lucht waar de maximale hoeveelheid water in is verdampt, en bij 37 graden celcius is dat zeg 6% water (60 mbar).
    Je ruiten schoon houden helpt omdat vocht het liefst beslaat op ruwe oppervlaktes, en het vuil op je ruit, zeg ieder stofdeeltje, zijn eigenlijk allemaal kleine plekken waar het eerst druppeltje vocht op wil starten met beslaan. Verder is een vettige ruit hydrophoob, waardoor ieder druppeltje ook echt een perfect rond druppeltje wil blijven. Met een schone, hydrophiele ruit, maakt water geen druppels maar een gladde laag, waardoor er net zoveel water op je ruit zit, maar je er veel beter doorheen kan kijken.

    Dus wat je wil hebben is de combinatie schone ruit, en nooit natte spullen in je auto laten liggen (sportkleding, natte handschoenen, etc). Verder airco, raampje open, en verwarming op hoog…

    Login om te reageren
  43. twingotony zegt

    10 november 2014 om 18:18

    2 euro investeren om je ramen makkelijk schoon te houden:
    http://www.blokker.nl/nl/blknl/huishoudelijk-en-schoonmaak/raamwisser/microvezel-autoruitenreiniger

    Schoon raam beslaat minder makkelijk en geeft ook nog eens beter zicht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North