Leermomentje: daarom beslaan je ruiten
Beslagen ruiten in auto

In deze tijd van het jaar (en zeker met grauw weer zoals vandaag) overkomt het je wellicht regelmatig: zodra je in de auto stapt en op weg gaat beslaan je ruiten. Maar weet je ook waarom dat gebeurt en hoe je er vanaf komt?
Het heeft ermee te maken dat relatief warme, vochtige lucht in aanraking komt met koude oppervlakken. Doordat de lucht op de koude oppervlakken condenseert beslaan je ruiten. Simpel gezegd zit er teveel vocht in de lucht, vergelijk het met je adem als het koud is. Als je buiten uitademt (je adem is op dit moment bijna 100% water) wordt je adem zichtbaar doordat het buiten kouder is dan binnen, en de lucht dus condenseert. Hetzelfde gebeurt op je autoruiten, maar doordat je ruiten vast zijn heeft de condens een plek om zich te hechten.
De oplossing is dus om de luchtvochtigheid in je auto te verlagen. De snelste manier om dit te doen is je adem inhouden en niet zweten, aangezien mensen het meeste vocht in een auto brengen. Vooral dat eerste kunnen we echter niet aanraden, evenals het stationair warmdraaien van je auto. Zet daarom de ruitverwarming aan en draai de verwarming omhoog. Op die manier wordt het glasoppervlak in de auto het snelst warm, waardoor de condensatie wordt opgeheven (condenseren gebeurt immers op koude oppervlakken). Gebruik echter niet de recirculatiestand, want die blijft de vochtige lucht uit de auto recyclen. Het is beter om droge lucht van buiten de auto aan te voeren, die zal minder snel condenseren.
Met name in oudere auto's wil nog wel eens veel vocht verzameld zitten. Dan kan het een oplossing zijn om een keer 's nachts een vochtvreter in je auto te zetten, eventueel meerdere nachten na elkaar. Vergeet het ding alleen niet op tijd te legen, want als 'ie omvalt door het rijden ben je terug bij af!




