
In deze tijd van het jaar (en zeker met grauw weer zoals vandaag) overkomt het je wellicht regelmatig: zodra je in de auto stapt en op weg gaat beslaan je ruiten. Maar weet je ook waarom dat gebeurt en hoe je er vanaf komt?
Het heeft ermee te maken dat relatief warme, vochtige lucht in aanraking komt met koude oppervlakken. Doordat de lucht op de koude oppervlakken condenseert beslaan je ruiten. Simpel gezegd zit er teveel vocht in de lucht, vergelijk het met je adem als het koud is. Als je buiten uitademt (je adem is op dit moment bijna 100% water) wordt je adem zichtbaar doordat het buiten kouder is dan binnen, en de lucht dus condenseert. Hetzelfde gebeurt op je autoruiten, maar doordat je ruiten vast zijn heeft de condens een plek om zich te hechten.
De oplossing is dus om de luchtvochtigheid in je auto te verlagen. De snelste manier om dit te doen is je adem inhouden en niet zweten, aangezien mensen het meeste vocht in een auto brengen. Vooral dat eerste kunnen we echter niet aanraden, evenals het stationair warmdraaien van je auto. Zet daarom de ruitverwarming aan en draai de verwarming omhoog. Op die manier wordt het glasoppervlak in de auto het snelst warm, waardoor de condensatie wordt opgeheven (condenseren gebeurt immers op koude oppervlakken). Gebruik echter niet de recirculatiestand, want die blijft de vochtige lucht uit de auto recyclen. Het is beter om droge lucht van buiten de auto aan te voeren, die zal minder snel condenseren.
Met name in oudere auto’s wil nog wel eens veel vocht verzameld zitten. Dan kan het een oplossing zijn om een keer ’s nachts een vochtvreter in je auto te zetten, eventueel meerdere nachten na elkaar. Vergeet het ding alleen niet op tijd te legen, want als ‘ie omvalt door het rijden ben je terug bij af!
Doet raam open…
Ik smeer na het schoonmaken van mijn ruiten altijd een speciaal goedje op m’n ruiten, fog clear volgens mij. Dat spul absorbeert het vocht waardoor je ruiten niet beslaan. Zelfs niet in m’n MX-5 van 22 jaar oud.
@mglopez: en dan gaat het zonnetje lekker schijnen en zie je overal strepen op je ruiten
@hillegaar: Dat hoor ik idd vaker, bij mezelf heb ik daar nog geen last van gehad. Waarom precies durf ik niet te zeggen
@mglopez: weet er nog wel een paar….. zonnekleppen naar beneden, eerst stationair laten draaien zonder kachel aan. Koelcircuit blijft hierdoor kleiner. En als je al vette of klamme ramen hebt, oude kranten opproppen en de ruit zonder verdere middelen droog vegen
Doet airco aan…..
@tierelier: zet de standkachel op tijd….
@luuktb: rijd de garage uit….
@p1m: …op de fiets
@jiltjes: …ja het is mooi weer vandaag, morgen toch maar met de auto.
@tierelier:
Doet het ook, werkt alleen niet onder de 4 graden. Dan slaat de magnetische koppeling niet meer in i.v.m. beveiliging tegen bevriezing van de airco.
Ik had wel een betere uitleg verwacht want veel mensen weten dit niet en zie je al rijdend met een zakdoek hun ruit schoonmaken.
airco aanzetten helpt het beste want airco haalt vocht uit de lucht in de auto
@undifined1: dat méén je niet!?
@parker: het staat niet vermeld in het artikel. Met de airco op de ruit gemikt hoeft de lucht nieteens warm te zijn. Dat werkt vrijwel meteen.
@parker: ik start m’n koude auto en jank ‘m dan in z’n vrij meteen vol op het gas tot de toerenteller in het rode bereik zit. Die rode kleur betekent ‘snel opwarmen’. Interieur is dan na een minuut brullen lekker warm en droog.
@parker: ja.en als je dat vaak doet gaat je motor kapot.
@jiry97: nee man, leaseauto, boeien dus
@jiry97: echt waar? Wist ik niet
@crazyt: onzin, waar is die toerenteller anders voor bedoeld!?
@crazyt: als je met een koude motor naar maximale toeren jaagt,belast je de motor te veel en vooral als je een turbo heb.het is beter voor de motor als hij op bedrijfstemperatuur is.
@jiry97: niet joh, hoe sneller die warm is hoe beter, ik help ‘m juist
@parker: aah gastt ik ben hard op aan het lachen op werk, doe normaal
Inderdaad,
Zelfs in nieuwe auto’s zie ik mensen vegen…
heb je een auto met climate control:
Altijd gewoon op volautomatisch, temperatuur instellen, klaar.
Is het een audi, zorg dat de airco knop is ingedrukt…
Heb je geen climate control, maar wel airco, temperatuur omhoog, airco aan.
Heb je geen airco, dan ouderwets stoken en vol op je voorraam blazen, net als in het artikel beschreven.
Laatste tip, als je geen @@&€);, ziet, ga dan niet rijden!
@wimbers: in mijn kever zet ik gewoon het tochtraampje open, moet je wel een jas aandoen.
@wimbers: Mijn schoonbroer heeft in zen seat ook airco. Alleen staat dat ding nooit op automatisch. “Want het blaast te hard in het begin”. die regelt altijd de fan-speed handmatig… Waarom dan extra geld uitgeven aan automatische airco!!!
Is het een moderne audi ( jonger dan 10 jaar ) dan gewoon op auto drukken. Als je op “econ” drukt leg je de airco af.
@Bartholomeo: Mwoah, dat te harde blazen herken ik wel van veel auto’s.
Automatische airconditioning aka climate control kan je evengoed redelijk automatisch laten werken terwijl je toch zelf de fan-speed bepaald. Bij mij staat ie zomer en winter op 21c en dat gaat prima met de blower op strandje niet zo irritant hard.
Harde sex in de auto doet ramen ook beslaan
@parker: zelfs in de zomer!
@parker: dat klopt en als je schoonmoeder er dan de volgende dag weer mee naar haar werk rijdt en de ramen beslaan komen alle hand en voetafdrukken weer tevoorschijn
@parker: Anders vertaald: Om er voor te zorgen dat je ramen niet beslaan moet je ’s ochtends als je in de auto stapt geen sex hebben. Waardevolle tip!
Natuurlijk helpt het ook om de airco te gebruiken, want daarmee verlaag je de luchtvochtigheid
…en dat was onze les fysica voor vandaag… :)
Goed ventileren, circulatiestand uit. Airco nooit nodig.
Als je airco hebt die aanzetten en juist wel met recirculatie. Een airco droogt de lucht (daar gebeurd de condensatie in de condensator en niet op je ruiten) en met recirculatie aan heb je alle lucht vrij snel vochtvrij gemaakt.
Ik start de auto altijd gewoon en zet de verwarming aan. Dan ga ik buiten de ruiten even watervrij maken. Als ik dan instap is alles al voldoende warm om niet meer te beslaan. Dit alles over een tijdsbestek van ongeveer 2 minuten. Ik ben nog altijd erg blij met hoe ongelofelijk snel mijn verwarming op temperatuur is.
Gewoon de binnenkant van je autoruiten insmeren met afwasmiddel (wel goed uitpoetsen). Dan heb je nooit last van beslagen ruiten. Ideaal voor auto’s zonder airco (werkte altijd perfect in mijn Peugeot 205 vroeger).
Met je airco lost het ook snel op.
En de airco aan! Die ontvochtigd de lucht.
@trustmeiamanengineer: Gelukkig zie je op de app de reacties pas verschijnen als je reageert…
@trustmeiamanengineer: gelukkig heb je meer verstand van engineering… ;-)
Ooit wel eens een tampon voor het raam gelegd. Helpt prima! Je afwatering schoonhouden zodat er geen water naar binnen kan lopen is beter….
Ik heb van die rubbertjes, als mn raam zo omlaag gaat dan worden mn zijruiten ontdaan van beslag. En dan zijn er van die Faalhazen auto’s, die doen dat niet. Je kent het vast wel…
@faalhaas:
Je bedoelt condooms?……….
@9000cse: Het schijnen raamlikkers te heten, van die strips die de condens van je zijruiten afhalen als je ze naar beneden en omhoog doet.
@faalhaas: meermaals mezelf afgevraagd of het niet een sure fire way is om roest te krijgen, die natte ramen in de deur te laten verdwijnen.
Ja ik weet auto’s zijn allemaal al decennia volverzinkt etc., maar vertel dat tegen mensen met een W210 of een 1st gen Vito om maar wat bekende voorbeelden te noemen…
Het kan volgens mij nooit goed zijn, maar ja, ik laat me door die gedachte ook weer niet tegenhouden want dan ben je binnen de kortste keren ’that guy’ die elke week zijn auto obsessief staat te wassen en bij te punten op zaterdag.
https://m.bol.com/nl/p/pingi-luchtontvochtigers-pingi-auto-ontvochtiger-300gr-nl/9200000022468756/?tpsQuery=/elektronica/huishoudelijke-apparaten-klimaatbeheersing-luchtontvochtigers-pingi/N/11181 4286294554
Mijn airco doet het niet onder de 4 graden (volgens mij geen enkele airco?), kan knap vervelend zijn. Recirculatiestand doet het ook niet met airco aan. Merk wel dat hoe schoner de ramen aan de binnenkant zijn, des te minder erg het condenseren is.
http://www.carclean.nl/product/Autoglym/Car_Glass_Polish_325ml_10583_100125
Ook erg goed!
Oude truc is een doos oude kranten op de achterbank, werkt ook geweldig .
Gewoon auto starten met airco vol op de voorruit.
Ondertussen eventjes met wissertje de zijraampjes doen.
Minuutje wachten en je kunt veilig op pad met goed zicht rondom.
@Hubert: zijruiten even open en dicht is veel makkelijker
@parker:
Helaas niet. Tenzij ik tegen de ruiten aanduw tijdens de opgaande beweging. En dat valt niet mee als ik linksvoor zit.
@parker: dat pakt niet altijd de heke ruit mee. Daarnaast heeft lang niet iedereen elektrisch bedienbare ramen, achter nog minder dan voor. Bovendien moet ik om mijn achterruit vrij te maken sowieso uitstappen. Gewoon ff een rondje lopen om de zijruiten en achterruit vrij te maken, dan stap je in een condensvrije auto in.
Ik heb gewoon een ontwaseming knop in de auto zitten die op volle kracht warme lucht richting de voorruit blaast
@benja01: Heb ik ook alleen doet ie bij mij juist de airco inschakelen en koude lucht naar de voorruit.
In de winter is je ramen open doen effectiever dan de ac op recirculatie, dit omdat de lucht buiten minder vocht bevat (lager dauwpunt) dan de lucht in de auto. Anders zou er ook geen condensatie optreden. Bij veel vocht eerst de auto goed warm stoken (dauwpunt opschroeven) en dan de ramen open om de lucht te verversen. Dan pak je de bron aan.
Waar relatieve warmte staat in het artikel wordt wss relatieve vochtigheid bedoeld…
@Dreke: laatste regel negeren, niet goed gelezen…
Kwestie van m’n standkachel inschakelen danwel programmeren…
@406_v6: inderdaad, is echt ideaal! Niet vergeten hem elke maand een keertje te gebruiken, kan je een hoop ellende besparen ;)
@Thomas20vt: Ik weet het, gebruik nu al een kleine 20 jr een standkachel.
Heb gewoon dubbel glas in m’n auto, ramen beslaan nooit ;)
@mopar: niet waar, alleen je zijruiten zijn dubbel. Je voor en achterruit zijn van enkel glas met een zonwerende laag. Kijk maar eens goed..
@parker: kan wel dubbel glas.gelaagd glas heeft 3 lagen.
De buitenste laag ,een bescherming voor als je raam klopt gaat en een binnenste laag
@jiry97: daar hebben we het hier niet over: dubbel glas in een A8 of 7-serie betekent twee ruiten met lucht ertussen. Dat heeft een geluidsisolerend effect in tegenstelling tot 3 lagen glas op elkaar geplakt, dat noem je idd gelaagd glas en niet dubbel glas
Geen jas dragen in de auto doet ook wonderen…
Tip van Clarkson: maak je ramen schoon en zet de blower NIET op het voorruit! Doe je dit wel komen er meer vuildeeltjes en vet op je voorruit waardoor hij sneller beslaat. Probeer maar…
@clarkson: Of je monteert een propere interieurfilter op tijd en stond. Krijg je geen vuil en vet binnen.
Neem een cabrio
Wat ik wel irritant vind aan ‘nieuwe’ auto’s, is dat als ze zijn uitgerust met airco (handbediend of automatisch, maakt niet uit), ze de boel een stuk sneller laten beslaan op de momenten dat je de airco niet aan hebt staan. Bij ‘oude’ auto’s (zonder airco) is het altijd de blower vol aan en de verwarming ‘hoog’ en dan is -tie ook zo schoon, maar bij een ‘airco-systeem’ gaat je dat niet lukken, tenzij je tenminste de ramen ook nog op een kier zet.
Ik heb de auto thuis onder een carport geparkeerd, dus weinig tot geen last van condens aan de buitenkant.
@RRRobert: als je de airco even hebt aan gehad, slaat t vocht neer op de verdamper,.. dáár zit dan t water in, ipv in de auto…. het water slaat neer als condens of zelfs ijs,. en zou uiteindelijk via een afvoerslang naar buiten gevoerd moeten worden..
MAAR: meestal verdampt dat water direct weer als je de airco uitzet, en slaat alsnog weer neer op de koude ruit.
Een zak ijsklontjes meenemen ,die zijn kouder als de raam waardoor het vocht daar naar toe gaat
Nu nog een leuk artikel over hoe het komt dat er ’s morgens rijp op je ramen zit, en hoe je dat eraf krijgt.Kan morgenochtend wel van pas komen in sommige delen van het land, en je zult zien dat hele volksstammen alleen een patrijspoortje openen…
Heb momenteel een Ford met elektrische voorruitverwarming. Geen last meer van beslagen voorruit. Helaas heb ik dan weer geen verwarmde buitenspiegels.
mooie timing! zat vandaag me behoorlijk er aan te ergeren en te denken hoe ik dit het beste kon oplossen!
Of gewoon fijn een Ford kopen.
Heerlijk met voorruitverwarming (voor de niet-kenners, zeer dunne draadjes in je voorruit zoals bij achterruitverwarming, maar dan dunner) aan rijden. Binnen 10 seconden ruiten volledig ontwasemd en ontdooid.
Zet de airco aan!! Slecht dat dat niet in het artikel staat.
Waarom zet je niet gewoon de airco aan?
Die van mij doet t ook gewoon tussen 0 en 4 graden.. daaronder bevriest ie,. en das niet erg, want als t maar goed vriest, heb je ook geen condens.. :-)
ik heb een Suzuki alto uit 2013 zonder airco en het grootste probleem
is de ontwaseming. na 20 min. nog geen schone ramen !!!! absurd
en nu niet roepen dat je dan maar een alto moet kopen, niet iedereen
heeft geld als water….
ik bedoel geen alto
als ik dan 1 minuut stop, bij de veerpont, slaat alles weer opnieuw aan .
mn volgende auto is iets anders enkel en alleen om die reden…….
@diezijn: maak de binnenkant van je ruit eens schoon, en kijk of je auto nergens natte plekken heeft (lekkend deurrubber ofzo). Dat het een Alto is kan er niets mee te maken hebben. Warme lucht is warme lucht en kan het vocht helpen verdampen, zolang je niet een plas ergens hebt liggen moet dat gewoon je ruit ontwasemen…
In het verleden wel is last gehad van een te hoge luchtvochtigheid in de auto en dus veel last van beslagen ramen.
Een aantal van deze vochtvreters in de auto gegooid en werkte als een tiet:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/reiniging/bison-vochtvreter?channel_code=544&product_code=92613172&referer=google&gclid=COWb1PPE5cECFSuWtAod-nwAIQ
Na een week waren alle korreltjes veranderd in een gel-achtig goedje en kon de hele zak weggegooid worden. Voordeel van deze zak is dan ook dat als je hem niet ondersteboven neerlegt hem gewoon kan laten liggen in de kofferbak en achter de bijrijdersstoel.
Binnenkant ruit insmeren met ruitensproeier antivries. Werkt ook prima (voor motorrijders) op het vizier van je integraalhelm.
Leuk om hier eens aan te besteden en wat foute wijsheden de wereld uit te gooien. Wel een dingetje Casper: Je uitgeademde lucht bevat 100% luchtvochtigheid, maar dat is dus niet 100% water. Dat is lucht waar de maximale hoeveelheid water in is verdampt, en bij 37 graden celcius is dat zeg 6% water (60 mbar).
Je ruiten schoon houden helpt omdat vocht het liefst beslaat op ruwe oppervlaktes, en het vuil op je ruit, zeg ieder stofdeeltje, zijn eigenlijk allemaal kleine plekken waar het eerst druppeltje vocht op wil starten met beslaan. Verder is een vettige ruit hydrophoob, waardoor ieder druppeltje ook echt een perfect rond druppeltje wil blijven. Met een schone, hydrophiele ruit, maakt water geen druppels maar een gladde laag, waardoor er net zoveel water op je ruit zit, maar je er veel beter doorheen kan kijken.
Dus wat je wil hebben is de combinatie schone ruit, en nooit natte spullen in je auto laten liggen (sportkleding, natte handschoenen, etc). Verder airco, raampje open, en verwarming op hoog…
2 euro investeren om je ramen makkelijk schoon te houden:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/huishoudelijk-en-schoonmaak/raamwisser/microvezel-autoruitenreiniger
Schoon raam beslaat minder makkelijk en geeft ook nog eens beter zicht.