
Update: nu ook met de Nederlandse prijs.
Decennialang was het een vertrouwde verschijning in het Franse straatbeeld: de R4 Fourgonnette, oftewel de bestelversie van de Renault 4. Deze bestelwagen was razend populair en we kunnen inmiddels wel zeggen: iconisch. De Fourgonnette krijgt nu een opvolger. Soort van.
Zoals jullie weten heeft Renault de R4 weer nieuw leven ingeblazen, maar nu is er ook een bedrijfswagenvariant. Deze heet de Renault 4 Van. In feite is dit de opvolger van de Renault 4 Fourgonnette. Helaas heeft deze auto niet helemaal de charme van het origineel.

Het is namelijk gewoon een Renault 4 waar de achterbank uit gesloopt is, niets en niets minder. Terwijl we eigenlijk gehoopt hadden dat Renault de opgehoogde achterkant van de Fourgonnette zou terugbrengen. Op een teaser uit 2021 (zie boven) was namelijk een silhouet te zien wat zomaar een nieuwe R4 Fourgonnette kan zijn. Of zou dit toch een nieuwe Renault Express zijn, op basis van de R5?
Het is sowieso de vraag of een moderne R4 Fourgonnette wel goed uitpakt. Met een opgehoogde achterkant zou de nieuwe Renault 4 al snel potsierlijk ogen. Een soort pausmobiel zeg maar. De charme van het origineel zat ‘m in de compacte afmetingen, terwijl de nieuwe R4 met een lengte van 4,14 meter toch een stuk forser is.



Dan nog even de praktische informatie. Je kunt achterin 1.045 liter kwijt, met een maximaal laadgewicht van 375 kg. Een aanhanger trekken kan ook, zolang deze niet meer dan 750 kg weegt. Deze cijfers zijn natuurlijk niet te vergelijken met echte bestelbusjes, dus dat zullen we ook maar niet doen. De Renault 4 ziet er in ieder geval leuker uit dan de gemiddelde bedrijfswagen.
UPDATE: de Renault 5 Van is inmiddels ook in Nederland gelanceerd. De prijzen beginnen bij €25.062 ex. btw. Voor dat bedrag krijg je de versie met 120 pk, 40 kWh accu en 311 kilometer range. Mocht je dat te weinig vinden dan is de Van ook verkrijgbaar met meer vermogen (150 pk) en een grotere accu (52 kWh, 413 kilometer range). Bestellen kan vanaf 1 oktober.





Ziet er wel ok uit maar niet echt als de R4.
Geen Fourgonnette maar wel honderd duizend keer gaver dan een Kangoo.
En zo ist
Nog Kangoo, nog dit! Het zijn ‘leuke’ marketing probeersels, maar voor mij een misgeslagen plank.
*noch
Misschien wil hij naast zijn Citroën ook nog een Kangoo en een R4. Je bent liefhebber van Frans of liefhebber van Frans.
Puur eerbetoon aan het vorige design van de Fiat Panda! (3de zijruit).
Denk dat het probleem met deze R4 is, dat de voordeuren te groot zijn.
Hierdoor krijg je een verhoogde bak die volledig uit verhouding is. Nu kan je natuurlijk de deuren inkorten, maar dat is productie technisch waarschijnlijk te duur