• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legendarische bestelwagen is terug, maar niet zoals gehoopt [Update]

Auteur: machielvdd, gepost 25 september 2025 om 14:58 – 8 Reacties

Update: nu ook met de Nederlandse prijs.

Decennialang was het een vertrouwde verschijning in het Franse straatbeeld: de R4 Fourgonnette, oftewel de bestelversie van de Renault 4. Deze bestelwagen was razend populair en we kunnen inmiddels wel zeggen: iconisch. De Fourgonnette krijgt nu een opvolger. Soort van.

Zoals jullie weten heeft Renault de R4 weer nieuw leven ingeblazen, maar nu is er ook een bedrijfswagenvariant. Deze heet de Renault 4 Van. In feite is dit de opvolger van de Renault 4 Fourgonnette. Helaas heeft deze auto niet helemaal de charme van het origineel.

Het is namelijk gewoon een Renault 4 waar de achterbank uit gesloopt is, niets en niets minder. Terwijl we eigenlijk gehoopt hadden dat Renault de opgehoogde achterkant van de Fourgonnette zou terugbrengen. Op een teaser uit 2021 (zie boven) was namelijk een silhouet te zien wat zomaar een nieuwe R4 Fourgonnette kan zijn. Of zou dit toch een nieuwe Renault Express zijn, op basis van de R5?

Het is sowieso de vraag of een moderne R4 Fourgonnette wel goed uitpakt. Met een opgehoogde achterkant zou de nieuwe Renault 4 al snel potsierlijk ogen. Een soort pausmobiel zeg maar. De charme van het origineel zat ‘m in de compacte afmetingen, terwijl de nieuwe R4 met een lengte van 4,14 meter toch een stuk forser is.

Dan nog even de praktische informatie. Je kunt achterin 1.045 liter kwijt, met een maximaal laadgewicht van 375 kg. Een aanhanger trekken kan ook, zolang deze niet meer dan 750 kg weegt. Deze cijfers zijn natuurlijk niet te vergelijken met echte bestelbusjes, dus dat zullen we ook maar niet doen. De Renault 4 ziet er in ieder geval leuker uit dan de gemiddelde bedrijfswagen.

UPDATE: de Renault 5 Van is inmiddels ook in Nederland gelanceerd. De prijzen beginnen bij €25.062 ex. btw. Voor dat bedrag krijg je de versie met 120 pk, 40 kWh accu en 311 kilometer range. Mocht je dat te weinig vinden dan is de Van ook verkrijgbaar met meer vermogen (150 pk) en een grotere accu (52 kWh, 413 kilometer range). Bestellen kan vanaf 1 oktober.

Ook interessant!

  • Renault Estafette is de droom van iedere pakketbezorger
    Renault Estafette: de droom van iedere pakketbezorger
  • Met deze auto wil Renault records verbreken
  • Mitsubishi gaat nóg meer Renault-modellen omkatten
  • Cool: Renault 4 krijgt een stoffen vouwdakje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bedrijfswagens, Elektrisch, Renault, renault-4

Vorig bericht: « TomTom keert terug in jouw auto, als concurrent van Flitsmeister
Volgend bericht: Video: Wouter bekijkt de Bugatti Brouillard van Michel Perridon van dichtbij »

Lees Interacties

Reacties

  1. ejpotter zegt

    16 september 2025 om 22:07

    Ziet er wel ok uit maar niet echt als de R4.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    16 september 2025 om 22:48

    Geen Fourgonnette maar wel honderd duizend keer gaver dan een Kangoo.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      16 september 2025 om 23:34

      En zo ist

      Login om te reageren
  3. citroen55 zegt

    17 september 2025 om 00:06

    Nog Kangoo, nog dit! Het zijn ‘leuke’ marketing probeersels, maar voor mij een misgeslagen plank.

    Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      17 september 2025 om 00:32

      *noch

      Login om te reageren
      • DIG-T 190 GT zegt

        17 september 2025 om 08:01

        Misschien wil hij naast zijn Citroën ook nog een Kangoo en een R4. Je bent liefhebber van Frans of liefhebber van Frans.

        Login om te reageren
  4. erik911 zegt

    17 september 2025 om 07:05

    Puur eerbetoon aan het vorige design van de Fiat Panda! (3de zijruit).

    Login om te reageren
  5. slowland zegt

    25 september 2025 om 17:15

    Denk dat het probleem met deze R4 is, dat de voordeuren te groot zijn.
    Hierdoor krijg je een verhoogde bak die volledig uit verhouding is. Nu kan je natuurlijk de deuren inkorten, maar dat is productie technisch waarschijnlijk te duur

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North