• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Let op: trajectcontrole op deze N-weg gaat aan!

Auteur: RubenPriest, gepost 19 februari 2020 om 14:43 – 33 Reacties

Ferrari 488

Opletten, we gaan iets nieuws beleven in Nederland. De trajectcontrole op een N-weg gaat daadwerkelijk beboeten.

Trajectcontrole werd jaren geleden geïntroduceerd op de Nederlandse snelwegen. Opeens kreeg de overheid het geniale idee om dit ook te gaan toepassen op N-wegen. Tussen het daadwerkelijke plan en de uitvoering heeft een lange tijd gezeten, maar binnenkort is het echt zover. De trajectcontrole op de eerste N-weg van Nederland gaat daadwerkelijk aan. Geen test, maar het echte werk.

Het gaat hier om de N414 bij Bunschoten. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangekondigd dat vanaf maandag 24 februari de trajectcontrole op dit stuk in werking treedt. De maximumsnelheid op deze weg bedraagt 80 km/u. Bij een snelheidsoverschrijding licht het systeem onze vrienden in Leeuwarden in. Vervolgens krijg je een wit-paarse envelop op de deurmat met een vriendelijk doch dringend betaalverzoek.

Maar, wacht er is meer! Natuurlijk is de N414 niet de enige N-weg die aan de trajectcontrole gaat. Het OM heeft de passie om het komende jaar nog 19 trajectcontrolesystemen te installeren op N-wegen in ons land. Leuk woord voor galgje trouwens, trajectcontrolesystemen.

Om nog even de werking haarfijn uit te leggen. De trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Het systeem loopt op de N414 tussen Eembrugge en Bunschoten. En mocht je twijfelen: ja, het systeem werkt zowel overdag als ’s nachts.

Nederland kent inmiddels meerdere N-wegen waar trajectcontrole actief is. Echter gaat het in alle gevallen om testsystemen. Mocht je per ongeluk (knipoog) te hard rijden op zo’n teststuk, dan hoef je niet bang te zijn voor een boete. De N414 is echt de allereerste N-weg waar de trajectcontrole daadwerkelijk gaat bekeuren.

Foto: Ferrari 488 tikt de 300 aan

Ook interessant!

  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Beginnende automobilisten waren vaker de sjaak
  • Jongeren die rijden zonder rijbewijs neemt toe
  • Onderzoek tegen Renault voor sjoemelen met diesels

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, openbaar-ministerie, trajectcontrole, Verkeer

Vorig bericht: « Alfa Romeo C39 is officieel
Volgend bericht: Bentley onthult Continental GT Mulliner Convertible »

Lees Interacties

Reacties

  1. grasvreter zegt

    19 februari 2020 om 14:54

    Ai, dat wordt een vervelend ritje als je ’s nachts rijdt.

    Kom zelf vaak over de Pleijroute brug langs Arnhem, de N325. Hier hangt al een half jaar trajectcontrole bovenop de brug, maar voor zover ik weet staat die nog niet aan. Krijgen we daar ook een mooie update over?

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      19 februari 2020 om 16:02

      @grasvreter: Volgens het CVOM komt er een week voor activering een bericht en zal er een aankondiging zijn op de borden op de Pleij!

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      19 februari 2020 om 18:16

      @grasvreter: opstarten van de trajectcontrole op de Pleijroute staat gepland voor medio april.
      In de regionale pers werd recent gemeld dat men de software nog niet op orde krijgt. Zal wel te maken hebben met het feit dat de te meten trajectlengte erg kort is (iets van 800 meter), waardoor de relatieve meetfout vrij lastig is te corrigeren.

      Wat mij betreft hadden ze hier beter kunnen kiezen voor die nieuwe camera’s die het gedrag monitoren (m.n. smartphone gebruik achter het stuur); tijdens de spits kún je er bijna niet eens te hard rijden.

      Login om te reageren
  2. kjeld012 zegt

    19 februari 2020 om 15:28

    Het beeld dat de overheid petrolheads haat blijkt steeds meer te kloppen. ‘S nachts wanneer je even aan het doortrappen bent op een lege N-weg zit er ook niet meer in…
    Alsof ze nog niet genoeg geld binnenkrijgen van ons…

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      19 februari 2020 om 15:54

      @kjeld012: met een bedoel je één zeker?

      Login om te reageren
  3. svdv zegt

    19 februari 2020 om 15:30

    Flitsmeister is onze vriend. Sinds ik het in gebruik heb genomen heb ik geen enkele boete meer hoeven ontvangen

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    19 februari 2020 om 15:50

    Ik ben er wel fan van. Waar trajectcontrole is, rijdt het verkeer relaxed en allemaal met dezelfde snelheid. Het is de enige manier om de innerlijke Max Verstappen in de Nederlandse bestuurders tot bedaren te brengen. In mijn beleving draagt het dan ook meer bij aan de verkeersveiligheid dan flitsen of bromsnorren in politiewagens.

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      19 februari 2020 om 16:01

      @mashell: totdat opa op zondag een bord trajectcontrole ziet staan en er dus de weg 60 gereden gaat worden. Daarnaast is in de avond en nacht in mijn ogen de gevaarzetting om even wat harder te rijden, 10-20km bedoel ik dan, niet zo hoog, je ziet tegemoetkomend verkeer van kilometers aankomen, en daar kan je op anticiperen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        19 februari 2020 om 16:28

        @rutger97 ,

        Dat is het mooie van trajectcontrole. Kun je opa voorbij en wordt je niet gepakt door een flitskast.

        Login om te reageren
      • Erik zegt

        19 februari 2020 om 16:28

        @rutger97: wel fijn dat je het verkeer kilometers van ver ziet aankomen. Alleen dat ree op 3 meter links of rechts zie je dan net niet als je alleen rechtuit focust.

        Login om te reageren
    • basr32 zegt

      20 februari 2020 om 07:15

      @mashell: het zal toch eens niet, Mashell die het eens is met een trajectcontrole. Zijn we niet gewend van hem, dat hij het eens is met dingen die de overheid doet of dingen die auto’s onbetaalbaar maken.

      Login om te reageren
  5. SvenskaAeroplanAB zegt

    19 februari 2020 om 15:57

    Laten jullie ook even weten als die op de N11 aan gaan? Vrienden?

    Login om te reageren
    • t1mothys zegt

      19 februari 2020 om 16:18

      @svenskaaeroplanab: dit ja haha

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    19 februari 2020 om 16:02

    @SvenskaAeroplanAB: staat er al trajectcontroleapparatuur langs de N11 ? Op welk gedeelte ?

    Login om te reageren
    • t1mothys zegt

      19 februari 2020 om 16:17

      @amghans: ja staat er al wel vanaf afslag oost tot aan Zoeterwoude als ik mij niet vergis. Staat nog niet aan, maar dat gaat denk ik niet lang meer duren…

      Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      19 februari 2020 om 16:33

      @amghans: ja, tussen afrit Hazerswoude en Zoeterwoude. Stond al aan maar iemand reedt een paal eruit :))) Nu zijn ze weer aan het testen geloof ik

      Login om te reageren
  7. barchettadriver zegt

    19 februari 2020 om 16:13

    Geen probleem, cruise control aan, en we tuffen met de toegestane snelheid heel relaxed verder. Hard rijden in NL heeft toch 0 nut. Voor die 2 minuten winst hoef je het ook niet te doen.

    Login om te reageren
    • onlyporscheman zegt

      19 februari 2020 om 16:38

      @barchettadriver: idd. Wel psychologisch nut, voor het rijgenot. Het cruisecontrol rijden is geestdodend.

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      19 februari 2020 om 21:24

      @barchettadriver: voor de concentratie wel. Men moet steeds minder doen in de auto en dan bedenken ze wel andere dingen. Ik laat het wel uit mn hoofd om mn telefoon te pakken in een koekblik van 900kg zonder cruisecontrol op zo’n weg. Dan kan ik niet meer tussen de rest door slalommen om ze te ontwijken terwijl ze de vrouw appen dat ze later komen…

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    19 februari 2020 om 16:31

    De N201 (oa Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn) wordt een van de volgende plekken:

    https://www.amstelveenz.nl/nieuws/trajectcontrole-n201-het-gaat-dan-toch-echt-gebeuren.html

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    19 februari 2020 om 16:34

    Regelmatig te maken met de traject controle op de N201 en N205. Bij beiden staat nog het bordje “testfase” maar we gokken het er toch maar niet op.

    Login om te reageren
  10. barchettadriver zegt

    19 februari 2020 om 16:41

    @onlyporscheman: Niet alleen geestdodend, ook zaaddodend. Maar hey, ik geef liever mn geld niet aan paarse brieven stuurders uit. Doe er liever wat leukers mee….

    https://youtu.be/jLjTdoFL7aw

    Login om te reageren
  11. marinepower zegt

    19 februari 2020 om 16:41

    Hier op de N564 en N275 bij Wieërt staan de palen en camera’s al klaar.

    Login om te reageren
  12. hassani zegt

    19 februari 2020 om 18:25

    Bij Brummen zijn er ook van die ellendige palen. Hatelijk gaat dit worden

    Login om te reageren
  13. kniesoor zegt

    19 februari 2020 om 18:42

    @SvenskaAeroplanAB: Dank ! ??

    Login om te reageren
  14. butcher zegt

    19 februari 2020 om 20:19

    N260 bij Tiburg is eerdaags ook aan de beurt..

    Login om te reageren
  15. pablo1971 zegt

    19 februari 2020 om 20:56

    Als iets zeker is, is dat het met 80 kmh (voelt aan als wandeltempo in huidige auto’s) mensen niet meer getriggerd worden om op te letten. Idem op een A4 bij Leiden of een A2 bij Breukelen.
    En als we echt iets willen doen aan het aantal verkeersslachtoffers weet ik misschien wel wat betere maatregelen (en ik ben niet geheel onschuldig):
    1. Inbeslagname mobiel bij niet handsfree bellen/appen.
    2. Afschermen bomen en sloten langs N wegen
    3. Helmplicht op elektrische fietsen en snorfietsen
    4. Een 0.0 alcoholbeleid.
    5. Maak 16+ fietsers en andere verkeersdeelnemers even verantwoordelijk als automobilisten

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      22 februari 2020 om 18:38

      @pablo1971: eens met nummer 2.

      Login om te reageren
  16. pablo1971 zegt

    19 februari 2020 om 21:13

    Een derde van de verkeersdoden vallen tegen bomen of andere obstakels in de berm (incl. Sloten). Daar moet winst te halen zijn.

    Login om te reageren
  17. hollow zegt

    20 februari 2020 om 07:37

    Hier in België al langer trajectcontroles op gewone wegen… steeds meer. Rij nu nog met een gekietelde 330d, maar de fun gaat er steeds meer uit. Toen ik 22 jaar terug m’n rijbewijs haalde, mocht je op de gewone wegen 90. Toen 70 en nu vaak 50 + trajectcontrole. Pffff

    Login om te reageren
  18. grandmasterb zegt

    24 februari 2020 om 21:16

    Verschrikkelijk die trajectcontroles! Dat maakt van automobilisten saaie robotten die niet meer kunnen rijden, zie het gedrag van Nederlanders op de snelweg die met 1 km verschil iemand gaan inhalen omdat ze bang zijn een boete te krijgen als ze sneller gaan.

    Login om te reageren
    • thejodokus zegt

      26 februari 2020 om 15:11

      Inderdaad irritant als iemand als een slak gaat inhalen maar ik denk juist als je iemand tijdens een trajectmeetgebied vlot inhaalt dat de gemiddelde snelheid te verwaarlozen is als je paar keer gaat inhalen.Ik ga er wel van uit dat de automobilist die jij gaat inhalen wel langzamer rijdt conform de max. toegestane snelheid, anders word je gemiddelde snelheid wel hoog als je vaak gaat inhalen?

      Login om te reageren
  19. spence zegt

    26 februari 2020 om 18:50

    Worden die trajectcontroles aangekondigd met een verkeersbord ?
    In België is het zo, al zijn die soms bijzonder klein.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North