Lexus introduceert de vernieuwde RC 300h

Auteur: , 42 Reacties

Zoek de verschillen.

Voor de timing van de facelift van de RC 300h houdt Lexus de standaard aan. De auto kwam in 2014 op de markt, dus zijn ze met de onthulling van de bijgespijkerde versie precies op tijd. Of nou ja, de volledige auto op zich kwam eigenlijk te laat. Hoewel zeker geen verkeerde auto, kan hij eigenlijk niet op tegen zijn Duitse concurrenten. Lexus probeert de schade nu te incasseren met een bijgepunte versie van het origineel.

Lexus doet dit door extra in te zetten op de sterke punten van de sportcoupé. Het is een discutabel punt, maar hiertoe rekent Lexus ook de buitenzijde. Persoonlijk kan ik me erg vinden in het design, maar we moeten eerlijk zijn, heel anders dan het origineel is deze absoluut niet. Lexus heeft bij de voorbumper de koplampen bijna door te laten lopen in de grille, en ook aan de achterzijde vinden we de verlichting in een andere vorm. Daarnaast herkennen we nieuwe luchtinlaten in het achterwerk en heeft de bijgepunte RC 300h, net als o.a. alle F Sport-modellen, de herkenbare ‘spindle grille’ in de neus.

Voor wat betreft het interieur spreekt Lexus eveneens over aanpassingen, maar deze zijn wel zo marginaal dat ze weinig bij de consument los zullen maken. Het volgende komt, bijvoorbeeld, regelrecht uit het persbericht: “De kniebeschermers aan de zijkanten van de middenconsole zijn groter dan voorheen en bovendien hoger gemonteerd. De steun voor de handpalm van de bestuurder is eveneens opnieuw vormgegeven.” Op een handvol nieuwe kleuren en metaalsoorten na, is er weinig nieuws te melden.

De enige in Nederland leverbare versie van de RC 300h heeft uitgerekend één motoroptie. Het faceliftmodel is voorzien van een iets opgewaardeerde versie van de 2,5-liter hybride viercilinder. Het gecombineerd systeemvermogen van de auto ligt op 223 pk. Lexus spreekt vooral over een verbeterde gasrespons. Overigens heeft het niet direct met de motor te maken, maar volgens de Japanners profiteert de bolide het meest van zijn verbeterde onderstel en aerodynamica.

De auto staat volgende maand op de Paris Motor Show.



42 reacties

nette auto om te zien maar die vorige koste vanaf 50k, daar rij je ook bmw of audi voor,
@gove: wat is nu je punt?
@gove: of 3 dacia’s…
@gove: Dan is ‘ie dus precies goed geprijsd, aangezien dit het Japanse alternatief voor die merken moet zijn
@gove: Potverdikke ja, je kan er ook 1000 paar schoenen van 50 euro voor kopen.
223pk op bijna 2000kg…. Nou dat zal wel strepen trekken zeg…
@e34m5touring: haal daar maar 300kg vanaf. Maar goed dit zijn de typische reacties als het om Lexus gaat.
@azuli: Vreemd, Lexus meldt op hun site toch echt een ander gewicht. Maar goed, ik zal niet meer vervelend doen over Lexus hoor. Blijkbaar vind je dat niet leuk.
@e34m5touring: Ik zie op de Lexus-site ook een gewicht van 1.700 kg staan. Leeggewicht, dat wel. Komt dus zeker nog wat bij en een lichtgewicht is het ook absoluut niet.
@berlinetta: Ik kom 1840kg tegen. Incl. bestuurder en al die meuk zit je dan toch dicht op 2000kg. Houdt niet over met 223pk.
Een 428i is 1530kg en heeft 35pk meer.
@e34m5touring: 1530 kilo van de BMW is ook leeggewicht neem ik aan? Dan scheelt het 170 kilo en dat zal voor het grootste deel door het hybride systeem komen denk ik
@e34m5touring: Is dat dan het verschil tussen leeggewicht en het gewicht + vloeistoffen? Los daarvan is het zeker een zware auto. Mijn keuze zou ook vallen op een BMW. Niks mis met de Lexus, maar een coupe koop je in mijn ogen toch ook een beetje voor de fun. Dat biedt die BMW meer.
@berlinetta: ach, er zijn ook mensen die van de koets houden en gewoon lekker willen cruisen ipv dynamisch rijden. En het k an uiteraard ook met de kosten te maken hebben, denk dat deze Lexus aanzienlijk minder zal kosten dan de BMW als je er een 3 jaar mee rijdt
@lekkerlinksrijden: Jazeker, maar dat lekker cruisen kan ook met de BMW. Qua kosten kun je denk ik wel eens gelijk hebben.
@berlinetta: Tel 100kg bij de Bimmer op, dat is ruim genomen en dan heb je ong.Het rijklaar gewicht. Scheelt het nog bijna 200kg. Vind ik echt heel veel. Zeker in deze klasse.
@e34m5touring: Je moet m dan ook met een 430e (weet niet of ie bestaat), maar anders de 330e vergelijken… oh.. die is 1730kg.. Das toch niet echt een extreem verschil. Daarnaast; ooit wel is een Lexus stil zien staan langs de kant van de weg? Of Olie staan bij vullen tussen beurten in> ? Idd… Nee. T zijn dus de keuzes die je maakt.
@tvr1974: Nee, jij wil dat omdat dat jou beter uitkomt. Dit ding is een 4 serie concurrent. Dat Lexus er voor kiest er een hybrid systeem in te gooien is hun keuze. Maakt het niet ineens een sedan concurrent hoor. En die laatste opmerking, gezien de sales cijfers kiezen de meesten dan toch voor olie bijvullen….
@e34m5touring: omdat het mij beter uitkomt??? Waar baseer jij je onderzoeken op? Wij in NL zijn nou eenmaal fan van de Duitse 3.. Heb er regelmatig in gereden.. maar geen van de 3 probleemloos. Rijd nu een Lexus (IS300h, luxury line) de sedan dus van dit model om t maar zo te zeggen en die vergelijk ik dan met een 330e (daar dat ook hybride is). De BMW is idd sneller, sportiever. De Lexus comfortabeler, fatsoenlijke achterbak en… PROBLEEMLOOS. Enige waar ik t 100% mee eens ben.. navigatie enz… Dat kan echt beter.. Voor de rest… Ik zou zo weer een Lexus kopen in tegenstelling tot een BMW of AUDI. Daar denk ik toch echt over na.. Mercedes aan de andere kant… Die heeft namelijk wel een fatsoenlijke achterbak… sterker die is in station verkrijgbaar ennn mag een normale aanhanger trekken… (want dat mag deze Lexus ook niet).. Dus keuzes.. zoals ik al zei..
@tvr1974: In welke wereld is een sedan een concurrent voor een 2drs coupe? Jij pakt die omdat ie qua gewicht beter in lijn loopt. En dat komt jouw discussiepunt beter uit. Maar dat is gewoon geen concurrent. Maar goed, de rest van je comment zegt me genoeg. Succes met je Lexus.
@e34m5touring: geen idee waar jij het over hebt steeds.. Je opmerkingen raken steeds kant nog wal… Maar ja niet iedereen heeft genoeg hersencellen om goed begrijpend te kunnen lezen.. Nb plezier van de Lexus heb ik al gehad, ben namelijk op zoek naar iets anders en dat heeft niks met de kwaliteit van Lexus te maken, maar met mijn specifieke wensen.. Zoals ik al schreef keuzes (nav wensen)…
@tvr1974: Ik merk idd dat je niet genoeg hersencellen hebt om het te snappen. Maakt ook niet uit. Jij hebt een Lexus.
@tvr1974: ik rij Lexus en moet elke 5000km een dikke liter bijkappen.
@dromedaris: ok.. dat is dan misschien een uitzondering op de regel.. Maar kun je zeggen welke type/bouwjaar/kmstand je rijd?
@e34m5touring: het is ook geen lichtgewicht. Men legt daar veel teveel focus op als het om Lexus gaat met z’n hybridesystemen. Als je gaat cruisen( dat kan ook in hoog tempo) en de systemen zijn werk laat doen dan merk je pas wat een prachtig stuk engineering dit is van Lexus. Ik ben het met iedereen eens dat de touchpad afbreuk doet aan de bediening van het infotainmentsysteem. Een i-drive werkt prettiger maar als totaalplaatje heb ik de RC als een fijne reisauto ervaren.
@azuli: Ik ga het binnenkort proberen. Kregen een uitnodiging in de US om te komen rijden. M’n stiefma heeft onlangs naar zo’n Midi Suv van hen gekeken. Dit was een dealsweetener. Dan gaan we het meemaken.
@e34m5touring: Alvast goede reis! Weet niet zeker of de RC300h daar geleverd word. Er is wel een RC300 maar die heeft een 2.0t. De RC350 weer een 3.5 V6. Als je toch meer met BMW zou ik proberen om met die RC350 te gaan rijden.
@azuli: met BMW *hebt*
@azuli: Ja wordt met een RC350. Ik heb niet zoveel meer met BMW hoor. Meeste modellen doen me nog maar weinig. ‘T wordt allemaal steeds generieker qua rijden en looks. Ben gewoon benieuwd naar de Lexus omdat je overal hoort en leest dat ie het gewicht moeilijk verbloemt. Wil dat wel eens voelen zelf. Heb wel eens met zo’n GS Hybrid gereden en dat was echt m’n ding niet. Wellicht gaat dit beter.
@e34m5touring: net zoals een c250 een echte strepentrekker is bedoel je?
@grover: Die is ruim 200kg lichter. Dus die zal zeker sneller zijn ja.
@e34m5touring: Dat is iets anders dan strepen trekken
@grover: Geen idee hoe het met de benzine is, maar de diesel trekt er best aan. Laat zeker in de 0-100 niks te wensen over voor normaal gebruik.

Maar goed, totaal ander principe. De Lexus biedt z’n paarden voor comfort en (hybride-)zuinigheid. MB moet net als de Duitse collega’s vooral boven de 130 nog lekker door kunnen stampen.
@e34m5touring: Ik trek meestal strepen op het kleinste kamertje in huis. :-) Voor rijcomfort kies ik deze, wat mij betreft mooie en onderscheidende, Lexus.
@tge1: Good for you.
Ok, next.
Volgens mij is het ledstripje onder de koplampen verwijderd. Dat vond ik nou juist een van de lelijkste designelementen bij Lexus, dus mooi dat dat verwijderd is. Verder vind ik hem wel geslaagd. Apart, maar mooi design.
@berlinetta: Ja, mooi om te zien dat ze de dagrijverlichting nu gewoon in de koplampunit hebben verwerkt. Staat de RC een stuk beter dan dat knullig geplaatste LED-stripje dat lijkt alsof ‘ie om vijf voor twaalf nog even gauw erop geplakt is.
Naar mijn idee is er echt helemaal niks veranderd aan het design.
Dat dashboard is wel heel erg verouderd zeg. Zonde, want een mooie auto is het verder wel.
Best wel een verbetering, zo zonder die LED strips los van de koplampen. En nog beter, het weglaten van die gekke kunststof streepjes bij de lucht in/uitlaten(?) in de achterbumper. Dat maakt het geheel een stuk rustiger en dat kon het wel gebruiken. Zou ie nog steeds maar 190 km/h kunnen trouwens?
De spindle grille is niet alleen meer voor de F-sport. Zit ook al op de GX uit 2014 @ikschrijfookoverautos
Je krijgt best een flinke hendel bij een automatische transmissie zo te zien op de foto’s. Is toch wel jammer bij een auto van dit kaliber en voor dat geld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).