• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat wordt de nieuwe code voor onze kentekens?

Auteur: Loek, gepost 29 augustus 2018 om 22:34 – 84 Reacties

Kenteken 720S


Geen zorgen: ze zullen geel blijven. Maar hoe gaat het verder?

Laten we eens stilstaan bij onze kentekens. Behalve primeurtjes op gele platen doen de kentekenplaten zelf ons eigenlijk weinig. Alleen discussies over stickers in plaats van platen passeren hier wel eens de revue. Die discussie komt erop neer dat een Nederlandse auto twee geldige platen moet hebben: één voor en één achter. Het stickerverhaal is lastig, maar officieel niet toegestaan. Vandaag is dat niet ons punt van interesse: de cijfers en letters zelf zijn namelijk ook interessant.

De letters en cijfers op een kentekenplaat zijn niet zomaar. Ze hebben wel degelijk betekenis. Helaas niet zoals in Duitsland of Polen, waar de eerste paar letters aangeven uit welke stad of provincie de eigenaar komt, maar uit de zes letters en getallen is toch informatie te halen die niet helemaal willekeurig is. Zo voeren Nederlandse auto’s sinds 1978 de gele platen en toen is besloten dat elk kenteken opeenvolgend is. Eerst de cijfers, daarna de letters van voor naar achter. Voorbeeld: het begon met DB-01-BB, de plaat daarna kreeg de combinatie DB-02-BB. Na DB-99-BB kwam DB-01-BD. Om verwarring met andere voertuigklassen (Koninklijk huis met A, motoren met M, aanhangers met W, etc) en onwenselijke woorden op kentekens te vermijden, werden enkele tekens geweerd, waaronder klinkers.

Gespot: de koninklijke Audi A8
Image-credit: onze koning en andere leden van het koninklijk huis mogen rondrijden met een ‘AA’ kenteken. Gespot door @flevocarspotter.

Het Nederlandse ‘kenteken-alfabet’ bestaat daarom uit 16 letters. Zelfs onder die letters (B en V voor grijs kenteken, K of L voor landmacht) vallen er nog wat letters af. Logisch dat de kentekens, in combinatie met de nog steeds stijgende populariteit van auto’s (en import, waar nieuwe kentekens voor gedrukt worden), betekenen dat er een limiet zit aan het aantal combinaties die te maken zijn in een reeks. Waar de switch van DB-01-BB naar DB-BB-01 zo’n tien jaar duurde, zijn we op moment van schrijven bij TL-608-N, waar de eerste plaat uit deze serie (GB-001-B) in 2015 werd uitgegeven.

Tamara Oostveen (Kia) en Melanie Schultz

Het gaat dus snel. Daarom kregen wij van onze lezer Toine een mail: what’s next? Als we bij XX-999-Z zijn, wat gebeurt er dan? Boft Toine even: ondergetekende vroeg dit zich laatst ook af. Een onderzoek is op zijn plaats dus. Het antwoord is vrij simpel: je zou het met een beetje logisch redeneren zelfs kunnen voorspellen.

Van 2008 tot 2013 liep de reeks 00-XXX-0. Die liep af in 2013 en moest toen opgevolgd worden door een nieuwe reeks. De oplossing is simpelweg de boel omdraaien. 1-KBB-00 werd het eerste kenteken van een nieuwe reeks. Fun fact: deze reeks liep maar twee jaar. Het exportkenteken had dit formaat al in licht gewijzigde vorm. Daarom waren alleen de beginletters K, S, T, X en Z nog over. De reeks bleef maar twee jaar in gebruik voordat alle combinaties vergeven waren.

GT kenteken
Image-credit: ‘gewoon’ een Bentley met een kenteken uit de 2013-2015 reeks, gespot door @hhitalia.

De XX-000-X serie is ook gewoon een grote wisseltruc. Het is namelijk exact de combinatie uit 2008, maar dan de cijfers en letters omgekeerd. Hij is dus al drie keer ‘gewisseld’, met een vierde keer die eraan zit te komen. Die vierde mogelijkheid is dus X-000-XX. Dat wordt bevestigd door de serie van bestelbusjes. Deze loopt min of meer parallel aan die van personenauto’s, maar door afwijkende verkoopcijfers en het enkel gebruiken van de beginletter ‘V’ loopt de reeks iets sneller af. Busjes gebruiken inderdaad de combinatie V-000-XX.

V-Klasse busjeskenteken
Image credit: een dikke V-Klasse met een recent busjeskenteken, gespot door @bmwfreak038.

De volgende combinatie begint dus met G-001-BB en zal het vermoedelijk weer 2 à 3 jaar volhouden. Dat de beginletters D en F worden geskipt sinds 2008 is een clou voor wat de iets verdere toekomst zal brengen. Zoek maar eens een willekeurig nummerbord in het format XX-000-X op met de beginletter D of F. FB-720-S, bijvoorbeeld. Het archief brengt ons bij een Solex, een snor/bromfiets. De regels omtrent de stadsmotoren zijn soepeler, maar een geldig kenteken inclusief kentekenbewijs hebben ze wel.

Omdat brom- en snorfietsen retepopulair zijn én maar twee beginletters hebben op het kenteken, vliegen ze door de reeksen heen. Alles tot en met F-999-XX is compleet opgebruikt. Gelukkig woon ik in een stad en hield ik mijn ogen open om te zien of ik een nieuwe scooter kon spotten, in welke reeks die valt. Ik heb hem gevonden: het is een vergelijkbaar format.

Brom- en snorfietsen pikken de actie op bij DBB-01-B. Ook deze serie heeft geen oneindig bereik en zal binnen onbepaalde tijd ook weer een wisseltruc uitvoeren. Zo komen we op een gegeven moment bij bijvoorbeeld D-01-BBB, 001-DB-1 en 1-DB-001 uit. Dan hebben we waarschijnlijk de komende 15 à 20 jaar volledig gedekt. Misschien dat dan alle oude auto’s gesloopt zijn en we weer met retrocombinaties beginnend bij DB-01-BB kunnen gebruiken. Toekomstmuziek, maar op korte termijn zit het wel snor.

Ook interessant!

  • Gespot - De nieuwe Cayenne Turbo GT, vers op kenteken
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: elektrische kenteken verduisteraar is onhandig
  • Nieuwe Autoblog presentator!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, kenteken, scooter

Vorig bericht: « De nieuwe Mansory Phantom houdt het subtiel
Volgend bericht: Lexus introduceert de vernieuwde RC 300h »

Lees Interacties

Reacties

  1. 87sandyd zegt

    29 augustus 2018 om 22:40

    “Geen zorgen: ze zullen geel blijven.”

    Van mij mogen ze gewoon wit worden, net zoals vele andere EU landen..

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 augustus 2018 om 09:05

      @87sandyd: en dan zo’n kleintje aan de voorkant; zoals in Zwitserland. Doet een hoop auto’s veel goed.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        30 augustus 2018 om 09:14

        @gregorius: zeker weten! Ik had zo’n gele pleister op de neus van m’n vorige MX5, nu hangt er zo’n fraai klein wit plaatje onder!

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        30 augustus 2018 om 09:28

        @gregorius: Gewoon net als in the States, niks aan de voorkant!

        Login om te reageren
        • dubcars zegt

          30 augustus 2018 om 09:36

          @hight96: Is ook nog per staat verschillend. Er zijn er meer die wel een plaat aan de voorkant eisen dan staten die dat niet doen.

          Login om te reageren
          • hight96 zegt

            30 augustus 2018 om 09:38

            @dubcars: Daar was ik mij dan weer even niet van bewust, echter vind ik het zonder plaatje voor bij veel wagens een stuk aangenamer om te zien.

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              30 augustus 2018 om 10:29

              @hight96: Tenzij je een auto hebt met een in het ontwerp geïntegreerde kentekenplaathouder aan de voorzijde. Je weet wel, een sparing in de bumper bijvoorbeeld. Dan zie je een lege kentekenplaathouder, en dat is helemaal geen gezicht…

              Login om te reageren
              • hight96 zegt

                30 augustus 2018 om 10:30

                @henrie: Dat is inderdaad nog erger, maar buiten die auto’s ziet het er zonder plaatje voor een stuk mooier uit moet ik zeggen.

              • gregorius zegt

                30 augustus 2018 om 12:04

                @henrie: zijn zat merken in de US die 2 verschillende voor-bumpers in de aanbiedingen hebben: eentje glad en eentje met uitsparing en bevestigings mogelijkheden voor voorplaat.
                Hetzelfde geldt voor veel ‘premium’ modellen met een speciale Zwitserse voorbumper.

      • technofreak zegt

        30 augustus 2018 om 09:59

        @gregorius: Idd, mensen met een kleintje aan de voorkant kopen in de regel een goede auto.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 augustus 2018 om 09:08

      @87sandyd: Wit vind ik echt super lelijk! Gewoon geel met opgelegde letters graag.

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        30 augustus 2018 om 12:14

        @dutchdriftking: maar dan zonder blauw NL liever zwart. Dat knapt al enorm op.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 augustus 2018 om 09:10

      @87sandyd: Van mij niet. Ik vind die witte platen maar saai en vooral smerig. Auto’s zien er gelijk zo armoedig uit met een witte plaat.

      Login om te reageren
    • supercarboy zegt

      3 april 2019 om 20:13

      @87sandyd: op gele auto’s staat het anders wel

      Login om te reageren
  2. djbos zegt

    29 augustus 2018 om 22:41

    Wat een gaaf artikel zeg!

    Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      29 augustus 2018 om 22:58

      @djbos: Zeemacht!

      Login om te reageren
      • denniss00 zegt

        29 augustus 2018 om 22:59

        @denniss00: Ehm, wat. Ik zou ‘Eensch!’ zeggen, maar mn lieve mobiel vond het blijkbaar grappig om er… naja, je snapt me hopelijk.

        Login om te reageren
  3. nofxke zegt

    29 augustus 2018 om 22:43

    Dan vind ik ons Belgisch systeem van 1-AAA-000 toch veel logischer :)

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      30 augustus 2018 om 06:28

      @nofxke: jullie kentekens zijn toch ook persoonsgebonden?

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        30 augustus 2018 om 06:49

        @koekwaus: Ja de nummerplaat neem je mee nazr je nieuwe/volgende wagen. Tenzij je nog geen Europees model nummerplaat hebt dan moet je verplicht een nieuwe krijgen.

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          30 augustus 2018 om 07:12

          @nofxke: eigenlijk nooit begrepen dat België pas zo laat over is gegaan naar de bekende EU platen. Iemand die daar iets meer over weet?

          Login om te reageren
          • ikleesookoverautos zegt

            30 augustus 2018 om 08:49

            @henkhupelschoten: omdat ze daar bij alles achter lopen.

            Login om te reageren
            • mistermini zegt

              30 augustus 2018 om 10:15

              @ikleesookoverautos: Valt wel mee. Geloof het of niet, het internet in België is al beter dan in Nederland volgens onderzoek.

              Login om te reageren
              • ikleesookoverautos zegt

                30 augustus 2018 om 15:23

                @mistermini: welk onderzoek? De cijfers van 2017: NL op plek 12 (had ik hoger ingeschat) BE op plek 19. Bron Wikipedia.

              • Loek zegt

                30 augustus 2018 om 17:53

                @ikleesookoverautos: In België hebben ze de cijfers van 2018 al…

              • mistermini zegt

                30 augustus 2018 om 20:53

                @ikleesookoverautos: Dat antwoord heb je nog tegoed van mij. Ik heb dat gelezen in een artikel ruim een maand geleden. België had een ruime sprong gemaakt naar de 6de plek en was Nederland voorbij gestoken. Wikipedia is niet de meest betrouwbare bron ;)

          • cossiekiller zegt

            30 augustus 2018 om 08:58

            @henkhupelschoten: Je gaat me nooit geloven, maar laat me een poging doen.
            Die oude platen waren een stuk kleiner (en dus ook lichter). Bij het rijden op een niet-zo-hele-goede-weg bleef je nummerplaat dan ook veel langer op de auto hangen. ECHT WAAR!

            Login om te reageren
            • frisian zegt

              30 augustus 2018 om 09:06

              @cossiekiller: vandaar al die Nederlandse, Duitse en Poolse kentekenplaten daar langs de weg ….. oh wacht

              Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 augustus 2018 om 09:02

      @nofxke: juist niet. NL houdt vast aan 6 tekens (wat al een stuk te lang is om te onthouden voor de gemiddelde SBS6 kijker). In Belgie plempen jullie er gewoon een 1 voor. Heb je meer letters. 100den systemen die aangepast moeten worden…

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        30 augustus 2018 om 11:16

        @gregorius: moest zowiezo aangepast worden voor de gepersonaliseerde nummerplaten…

        Login om te reageren
  4. porschepdk zegt

    29 augustus 2018 om 22:50

    Leuk om te lezen, best interessant.

    Login om te reageren
  5. bakingmynextbenz zegt

    29 augustus 2018 om 22:50

    Interessant artikel! Het zal trouwens ook nog leuk zijn als er persoonlijke kentekens komen zoals ze onder andere in Engeland en België kennen.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      29 augustus 2018 om 22:57

      @bakingmynextbenz: Ik denk dat ze dit bewust niet doen omdat het best wel een perverse prikkel is om aan het kenteken te kunnen zien hoe oud iemands auto is. Niemand wil immers in een oudere auto dan z’n buurman rijden ;)

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        29 augustus 2018 om 23:40

        @Stefje: shit. Mijn auto is 11,5 jaar, die van mijn buurman maar 11. En dan heeft de buurman dáárnaast net een auto gekocht die drie weken jonger is als de mijne…

        Login om te reageren
      • henk_he zegt

        30 augustus 2018 om 06:41

        @Stefje: met al die geïmporteerde auto’s zegt het kenteken nog maar weinig over de leeftijd van een auto, hooguit wanneer deze op kenteken is gesteld.

        Login om te reageren
      • bakingmynextbenz zegt

        30 augustus 2018 om 12:55

        @Stefje: is dat een perverse prikkel? Met de huidige kentekens is die informatie ook zo te vinden. Daarbij denk ik dat er weinig mensen erg wakker liggen van de vraag of de auto ouder of nieuwer is dan die van de buren..

        Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      29 augustus 2018 om 23:23

      @bakingmynextbenz: https://www.autoblog.nl/auto/fiatgepersonaliseerde-kentekens

      Login om te reageren
  6. RobUSA zegt

    29 augustus 2018 om 23:07

    Gewoon kenteken wat bij de bestuurder hoort zoals in the USA en geen kenteken voor wel zo mooi voor de autoliefhebber. Hier in FL dan.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      29 augustus 2018 om 23:11

      @RobUSA: hoe zit dat nou met die schildpadde daaro

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2018 om 06:45

      @RobUSA: geen kenteken voor is mooi voor de Alfa liefhebbers, want de symmetrie wordt herstelt. Maar het is een ramp voor de Audi liefhebbers, die hebben dan voor een groot zwart gat met wat vreemd geplaatste ringen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        30 augustus 2018 om 09:41

        @mashell: Ik denk dat de Audi dealers het anders hartstikke fijn vinden. Kunnen ze die “kenteken typeplaatjes” die ze in de showroom erop hebben zitten voor een paar honderd euro op de optielijst zetten.

        Login om te reageren
  7. sabrerator zegt

    29 augustus 2018 om 23:13

    Was al jaren bekend.
    Ik kreeg al enkele jaren terug een pdf van een brief van de RDW met daarin de aankondiging van deze nieuwe reeks. Zal hem morgen wel even mailen naar Autoblog.

    Login om te reageren
  8. escort77 zegt

    29 augustus 2018 om 23:18

    OK, dit gaat dus over side-codes.

    Natuurlijk kan ik ook wel wat leuke kentekens verzinnen, maar laten we het gewoon bij combinaties van 6 cijfers en letters houden. Scheelt heel veel werk in de IT-systemen van politie, justitie, belastingdienst, verzekeraars en automotive bedrijven.

    Login om te reageren
  9. posthumus zegt

    29 augustus 2018 om 23:26

    Ben ik trouwens de enige die een enorme aversie heeft tegen de asymmetrische kentekens vanaf 2008? Bijna nog erger dan het “1”-tje :)

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      30 augustus 2018 om 06:27

      @posthumus: nee, ik vind het ook lelijk!

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      30 augustus 2018 om 06:43

      @posthumus: ik vind de ‘1’ (of 2 of 3) vele malen storender dan de asymmetrie.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2018 om 06:48

      @posthumus: dat doet me niks maar ik vind de kentekens die met een getal beginnen toch minder mooi dan die met een klinker beginnen.

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        30 augustus 2018 om 08:34

        @mashell: alleen die van het Koninklijk Huis beginnen met een klinker. De rest met een medeklinker.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          30 augustus 2018 om 15:55

          @nicolasr: oeps, op zo’n moment wordt weer pijnlijk duidelijk hoe erg je Leontien en het Rad van Fortuin mist. Ik wil graag een klinker kopen…

          Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      30 augustus 2018 om 08:53

      @posthumus: ik irriteer me vooral aan de kleur van de plaat. Wit is zoveel mooier dan zon plak kaas.

      Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      30 augustus 2018 om 08:57

      @posthumus: Ja, van mij mogen ze gewoon de kentekens uit de symmetrische series gaan hergebruiken. De meeste auto’s uit die series zijn al geëxporteerd of gesloopt. Ik ben blij dat ik zelf nog een symmetrisch kenteken heb.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        30 augustus 2018 om 09:16

        @thomassnelweg: Mijn schoonvader heeft een restauratie project staan, al 30 jaar (destijds gewoon hun dagelijkse auto) en dat kenteken is volledig onbekend. Maar de auto bestaat nog gewoon en komt waarschijnlijk binnen een paar jaar terug op de weg. Vanwege zulke gevallen is het dus lastig om kentekens te hergebruiken. Je weet nooit bij welk kenteken nog een bestaande auto zit.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 augustus 2018 om 09:10

      @posthumus: Tja, aan de voorzijde het liefst helemaal geen kenteken, aan de achterzijde dan maar een mooie XX-XX-XX reeks is toch het beste inderdaad!

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      30 augustus 2018 om 09:15

      @posthumus: nee, sindsdien snap ik er geen kloot meer van.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      2 september 2018 om 16:14

      @posthumus: wat mij altijd dwars heeft gezeten is hoe ze bij de nieuwe grijze kentekens een US-format plaat oplossen. Mij lijkt het logisch dat als ie door de helft moet, je hem precies in het midden afsnijdt, dus V-00 | 0-XX. Maar ze doen het zo:

      Vreemd…

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        2 september 2018 om 16:23

        @720s: of nog erger:

        V-
        888-XX

        Zag ik onlangs op, ik dacht, een licht vrachtautootje. Heel vaag

        Login om te reageren
  10. hassebas zegt

    29 augustus 2018 om 23:37

    of geluk hebben, gechipte 2018 caddy tdi dsg met net geen 200pk hier en kenteken V-200-PK

    Login om te reageren
    • lippie zegt

      29 augustus 2018 om 23:55

      @hassebas: heel scherp bas. Nog waar ook. Maar het lijkt erop dat de prik er bij 185 pk wel uit is. 200 wordt dan met de turbo rommelen. Hoewel, ik had in 2012 al een passat 2.0 tdi gechipt tot 200 pk. Waarom deze caddy dan niet??

      Login om te reageren
      • hassebas zegt

        30 augustus 2018 om 00:20

        @lippie:ivm de dsg bak en relatief lage gewicht is 190 meer dan genoeg..

        Login om te reageren
  11. marinepower zegt

    30 augustus 2018 om 02:21

    720s: ZZ serie is al bestemd voor zware voertuigen zoals hijskranen etc. Misschien een aardig idee om nog eens wat lettercombinaties te beschrijven net betekenis die niet alle daags zijn. GN, CD en andere diplomatiek gedoe, KL, KM en andere defensie afdelingen etc.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      30 augustus 2018 om 02:45

      @marinepower:
      Niet voor zware voertuigen maar voor ‘experimentele voertuigen’. Dus voertuigen uit enkelvoudige series die niet direct in een bepaalde categorie vallen (personenauto’s, vrachtwagens, bussen).

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      30 augustus 2018 om 02:49

      @marinepower:
      O, en ze zijn vrijgesteld van de APK maar mogen alleen de weg op als je er een ontheffing voor hebt. Het zijn kentekens voor voertuigen die niet aan de wegenverkeerswet (kunnen) voldoen. Zojuist nagelezen op de site van de RDW.

      Login om te reageren
      • nigelbennisphotography zegt

        30 augustus 2018 om 08:51

        @Original_Arnoud: helemaal juist, de dubbel gelede stadsbussen die in Utrecht rijden hebben ook vaak ZZ kentekens en dus een ontheffing, net zoals veel kermis exploitanten

        Login om te reageren
    • Jochen zegt

      30 augustus 2018 om 05:16

      @marinepower: BN, O, F, Z, CN, DF, SC en de mooie platen in ons koninkrijk met de tekst ‘drivers paradise’

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      30 augustus 2018 om 06:46

      @marinepower: 2-lettercombinaties zoals KL, KM, KO, KP, verdwijnen langzaam bij Defensie. Nieuwe voertuigen hebben DM~ in het kenteken.

      Login om te reageren
    • frisian zegt

      30 augustus 2018 om 09:11

      @marinepower: ZZ zie je ook veel op vooroorlogse klassiekers al worden die wel gestimuleerd te wisselen naar een nieuw kenteken beginnende met DZ

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      30 augustus 2018 om 10:31

      @marinepower: klopt helemaal, dit artikel was grotendeels geschreven op parate kennis (kentekenserie eindigend op ZZ was bij wijze van) maar als er een vervolg moet komen wil ik mij best verdiepen in alle uitzonderingen die ’s lands (gele) plaat herbergt.

      Login om te reageren
  12. henk_he zegt

    30 augustus 2018 om 05:55

    @720S “K of L voor landmacht” niet helemaal juist. Vroeger gebruikte heel defensie (niet alleen de landmacht) o.a. de combinaties KL, KM, KO, LM, KZ, KP, en nog een paar. Inmiddels (sinds de 3-lettercombinaties) bevatten alle kentekens van Defensie een D, zoals bijv DM,

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      30 augustus 2018 om 05:58

      @henk_he: staat ook uitgelegd op Wikipedia

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      30 augustus 2018 om 10:27

      @henk_he: ik wist dat de beginletter K bij de series voor 2008 gebruikt werd voor landmacht en dergelijken. Bij de huidige serie wordt de L niet gebruikt. Ik dacht dat die nu voor de Landmacht e.d. gebruikt werd, waar LM voor Landmacht staat en DM voor Defensiemedewerker.

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        31 augustus 2018 om 06:35

        @720s: negatief. Bij de oude platen zat er een soort logica in (KL voor landmacht, KM voor marine, KP voor personenauto’s, KA voor aanhangers, etc) maar daar waren zo veel uitzondering op dat het vaak ook niet klopte. Alle nieuwe voertuigen zijn ‘eigendom’ van de Defensie Materieel Organisatie en beginnen daarom met DM~. Omdat we bij Defensie graag met ouwe rommel werken (grapje) zul je voorlopig ook de oude kentekens nog wel in het verkeer rond zien rijden, met name van operationele voertuigen.

        Login om te reageren
  13. tenaci zegt

    30 augustus 2018 om 06:30

    Ik heb net een Daf 66 gekocht die geïmporteerd is uit Duitsland. Omdat hij pre 1978 is (1974) heeft hij een oud kenteken gekregen. De RDW heeft een serie kentekens uit het verleden met YD in het midden geflankeerd door 2x 2 cijfers vrijgegeven voor import oldtimers. Wel mooi want ik heb nu blauwe platen met een ‘period’ combinatie.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 augustus 2018 om 13:40

      @tenaci: ik las ooit een artikel in de AutoWeek (bij de kapper!!) waarin iemand een geïmporteerde 240z op kenteken had gezet. Die kreeg ook blauwe platen idd, en de RDW medewerker was blijkbaar liefhebber want hij kreeg kenteken DZ-240-1. Blijkbaar is die serie vrij in te vullen ofzo?

      Login om te reageren
  14. wimbers zegt

    30 augustus 2018 om 06:38

    Die lelijke gele dingen zijn toch achterhaald. Alles electronisch en geen zichtbare platen meer, worden alle auto’s mooier van

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      30 augustus 2018 om 06:50

      @wimbers: gaat voorlopig niet gebeuren. Een reden is dat de politie nu vrij eenvoudig een voertuig met ’t blote oog kan opsporen. Ga maar eens op zoek naar een grijze Golf zonder visueel onderscheid met de andere grijze Golfjes. Kenteken zie je in 1 oogopslag, zeker die gigantische letters op Nederlandse platen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2018 om 06:55

      @wimbers: getuigen zagen de daders van de ramkraak wegvluchten in een zwarte Audi. Dan is het toch wel handig dat ze ook het kenteken konden doorgeven. Overigens denk ik dat ook tankstations dolgraag willen dat we zichtbare kentekens hebben.

      Login om te reageren
  15. garp zegt

    30 augustus 2018 om 07:06

    “Geen zorgen: ze zullen geel blijven”

    Ben ik dan echt de enige hier die gele platen afschuwelijk vind? Met een lettertype dat in gruwelijkheid alleen door Poolse en Engelse platen wordt overtroffen. :-/

    Doe eens een poll. Ben benieuwd wat de lezers vinden.

    (En dan nog die minuscule 1,2, etc er op bij verlies kenteken bewijs. Voor mij een reden om een auto niet te kopen)

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      30 augustus 2018 om 08:19

      @garp: ik vind dat engelse lrttertype juist vet! En geel is een stuk vrolijker dan grauw wit..

      Login om te reageren
    • frisian zegt

      30 augustus 2018 om 09:15

      @garp: geel is mooi en onderscheidt ons nog een beetje in Europa.

      Daarnaast vind ik het lettertype ook best mooi helemaal met opgelegde letters.

      Login om te reageren
  16. loserboi932 zegt

    30 augustus 2018 om 09:19

    Er rijdt in Maastricht een Phantom 8 rond met RR-802-P.
    Da’s geluk hebben. De P van Phantom en de 8 erin. Alleen jammer van die RR.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      30 augustus 2018 om 09:35

      @loserboi932: check;)
      https://www.autojunk.nl/2018/01/rolls-royce-phantom-viii

      Login om te reageren
  17. lambowambo zegt

    30 augustus 2018 om 09:43

    Aangezien motoren en snor/bromfietsen geen kentenen aan de voorkant hebben, waarom kan dit niet doorgetrokken worden naar voertuigen met 4 (of meer) wielen? Ik snap eigenlijk ook niet waarom Nederland niet mee doet aan die vanity plates, volgens mij is dat best een lucratieve business

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      31 augustus 2018 om 06:40

      @lambowambo: een belangrijke reden is dat in Nederland een plaat bij een voertuig hoort en niet bij een persoon. Of wil jij in een volgende auto met “81TCH1” rondrijden?

      Login om te reageren
      • lambowambo zegt

        31 augustus 2018 om 09:54

        @henk_he: Was niet direct de eerste combinatie waaraan ik zat te denken, maar snap je punt dat zolang de kentekens aan een voertuig tov een persoon verbonden zijn je met de ‘grap’ van een ander opgezadeld kunt zitten.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North