Wat wordt de nieuwe code voor onze kentekens?

Auteur: , 84 Reacties

Geen zorgen: ze zullen geel blijven. Maar hoe gaat het verder?

Kenteken 720S

Laten we eens stilstaan bij onze kentekens. Behalve primeurtjes op gele platen doen de kentekenplaten zelf ons eigenlijk weinig. Alleen discussies over stickers in plaats van platen passeren hier wel eens de revue. Die discussie komt erop neer dat een Nederlandse auto twee geldige platen moet hebben: één voor en één achter. Het stickerverhaal is lastig, maar officieel niet toegestaan. Vandaag is dat niet ons punt van interesse: de cijfers en letters zelf zijn namelijk ook interessant.

De letters en cijfers op een kentekenplaat zijn niet zomaar. Ze hebben wel degelijk betekenis. Helaas niet zoals in Duitsland of Polen, waar de eerste paar letters aangeven uit welke stad of provincie de eigenaar komt, maar uit de zes letters en getallen is toch informatie te halen die niet helemaal willekeurig is. Zo voeren Nederlandse auto’s sinds 1978 de gele platen en toen is besloten dat elk kenteken opeenvolgend is. Eerst de cijfers, daarna de letters van voor naar achter. Voorbeeld: het begon met DB-01-BB, de plaat daarna kreeg de combinatie DB-02-BB. Na DB-99-BB kwam DB-01-BD. Om verwarring met andere voertuigklassen (Koninklijk huis met A, motoren met M, aanhangers met W, etc) en onwenselijke woorden op kentekens te vermijden, werden enkele tekens geweerd, waaronder klinkers.

Gespot: de koninklijke Audi A8
Image-credit: onze koning en andere leden van het koninklijk huis mogen rondrijden met een ‘AA’ kenteken. Gespot door @flevocarspotter.

Het Nederlandse ‘kenteken-alfabet’ bestaat daarom uit 16 letters. Zelfs onder die letters (B en V voor grijs kenteken, K of L voor landmacht) vallen er nog wat letters af. Logisch dat de kentekens, in combinatie met de nog steeds stijgende populariteit van auto’s (en import, waar nieuwe kentekens voor gedrukt worden), betekenen dat er een limiet zit aan het aantal combinaties die te maken zijn in een reeks. Waar de switch van DB-01-BB naar DB-BB-01 zo’n tien jaar duurde, zijn we op moment van schrijven bij TL-608-N, waar de eerste plaat uit deze serie (GB-001-B) in 2015 werd uitgegeven.

Tamara Oostveen (Kia) en Melanie Schultz

Het gaat dus snel. Daarom kregen wij van onze lezer Toine een mail: what’s next? Als we bij XX-999-Z zijn, wat gebeurt er dan? Boft Toine even: ondergetekende vroeg dit zich laatst ook af. Een onderzoek is op zijn plaats dus. Het antwoord is vrij simpel: je zou het met een beetje logisch redeneren zelfs kunnen voorspellen.

Van 2008 tot 2013 liep de reeks 00-XXX-0. Die liep af in 2013 en moest toen opgevolgd worden door een nieuwe reeks. De oplossing is simpelweg de boel omdraaien. 1-KBB-00 werd het eerste kenteken van een nieuwe reeks. Fun fact: deze reeks liep maar twee jaar. Het exportkenteken had dit formaat al in licht gewijzigde vorm. Daarom waren alleen de beginletters K, S, T, X en Z nog over. De reeks bleef maar twee jaar in gebruik voordat alle combinaties vergeven waren.

GT kenteken
Image-credit: ‘gewoon’ een Bentley met een kenteken uit de 2013-2015 reeks, gespot door @hhitalia.

De XX-000-X serie is ook gewoon een grote wisseltruc. Het is namelijk exact de combinatie uit 2008, maar dan de cijfers en letters omgekeerd. Hij is dus al drie keer ‘gewisseld’, met een vierde keer die eraan zit te komen. Die vierde mogelijkheid is dus X-000-XX. Dat wordt bevestigd door de serie van bestelbusjes. Deze loopt min of meer parallel aan die van personenauto’s, maar door afwijkende verkoopcijfers en het enkel gebruiken van de beginletter ‘V’ loopt de reeks iets sneller af. Busjes gebruiken inderdaad de combinatie V-000-XX.

V-Klasse busjeskenteken
Image credit: een dikke V-Klasse met een recent busjeskenteken, gespot door @bmwfreak038.

De volgende combinatie begint dus met G-001-BB en zal het vermoedelijk weer 2 à 3 jaar volhouden. Dat de beginletters D en F worden geskipt sinds 2008 is een clou voor wat de iets verdere toekomst zal brengen. Zoek maar eens een willekeurig nummerbord in het format XX-000-X op met de beginletter D of F. FB-720-S, bijvoorbeeld. Het archief brengt ons bij een Solex, een snor/bromfiets. De regels omtrent de stadsmotoren zijn soepeler, maar een geldig kenteken inclusief kentekenbewijs hebben ze wel.

Omdat brom- en snorfietsen retepopulair zijn én maar twee beginletters hebben op het kenteken, vliegen ze door de reeksen heen. Alles tot en met F-999-XX is compleet opgebruikt. Gelukkig woon ik in een stad en hield ik mijn ogen open om te zien of ik een nieuwe scooter kon spotten, in welke reeks die valt. Ik heb hem gevonden: het is een vergelijkbaar format.

Brom- en snorfietsen pikken de actie op bij DBB-01-B. Ook deze serie heeft geen oneindig bereik en zal binnen onbepaalde tijd ook weer een wisseltruc uitvoeren. Zo komen we op een gegeven moment bij bijvoorbeeld D-01-BBB, 001-DB-1 en 1-DB-001 uit. Dan hebben we waarschijnlijk de komende 15 à 20 jaar volledig gedekt. Misschien dat dan alle oude auto’s gesloopt zijn en we weer met retrocombinaties beginnend bij DB-01-BB kunnen gebruiken. Toekomstmuziek, maar op korte termijn zit het wel snor.



84 reacties

“Geen zorgen: ze zullen geel blijven.”

Van mij mogen ze gewoon wit worden, net zoals vele andere EU landen..
@87sandyd: en dan zo’n kleintje aan de voorkant; zoals in Zwitserland. Doet een hoop auto’s veel goed.
@gregorius: zeker weten! Ik had zo’n gele pleister op de neus van m’n vorige MX5, nu hangt er zo’n fraai klein wit plaatje onder!
@gregorius: Gewoon net als in the States, niks aan de voorkant!
@hight96: Is ook nog per staat verschillend. Er zijn er meer die wel een plaat aan de voorkant eisen dan staten die dat niet doen.
@dubcars: Daar was ik mij dan weer even niet van bewust, echter vind ik het zonder plaatje voor bij veel wagens een stuk aangenamer om te zien.
@hight96: Tenzij je een auto hebt met een in het ontwerp geïntegreerde kentekenplaathouder aan de voorzijde. Je weet wel, een sparing in de bumper bijvoorbeeld. Dan zie je een lege kentekenplaathouder, en dat is helemaal geen gezicht…
@henrie: Dat is inderdaad nog erger, maar buiten die auto’s ziet het er zonder plaatje voor een stuk mooier uit moet ik zeggen.
@henrie: zijn zat merken in de US die 2 verschillende voor-bumpers in de aanbiedingen hebben: eentje glad en eentje met uitsparing en bevestigings mogelijkheden voor voorplaat.
Hetzelfde geldt voor veel ‘premium’ modellen met een speciale Zwitserse voorbumper.
@gregorius: Idd, mensen met een kleintje aan de voorkant kopen in de regel een goede auto.
@87sandyd: Wit vind ik echt super lelijk! Gewoon geel met opgelegde letters graag.
@dutchdriftking: maar dan zonder blauw NL liever zwart. Dat knapt al enorm op.
@87sandyd: Van mij niet. Ik vind die witte platen maar saai en vooral smerig. Auto’s zien er gelijk zo armoedig uit met een witte plaat.
@87sandyd: op gele auto’s staat het anders wel
Wat een gaaf artikel zeg!
@djbos: Zeemacht!
@denniss00: Ehm, wat. Ik zou ‘Eensch!’ zeggen, maar mn lieve mobiel vond het blijkbaar grappig om er… naja, je snapt me hopelijk.
Dan vind ik ons Belgisch systeem van 1-AAA-000 toch veel logischer :)
@nofxke: jullie kentekens zijn toch ook persoonsgebonden?
@koekwaus: Ja de nummerplaat neem je mee nazr je nieuwe/volgende wagen. Tenzij je nog geen Europees model nummerplaat hebt dan moet je verplicht een nieuwe krijgen.
@nofxke: eigenlijk nooit begrepen dat België pas zo laat over is gegaan naar de bekende EU platen. Iemand die daar iets meer over weet?
@henkhupelschoten: omdat ze daar bij alles achter lopen.
@ikleesookoverautos: Valt wel mee. Geloof het of niet, het internet in België is al beter dan in Nederland volgens onderzoek.
@mistermini: welk onderzoek? De cijfers van 2017: NL op plek 12 (had ik hoger ingeschat) BE op plek 19. Bron Wikipedia.
@ikleesookoverautos: In België hebben ze de cijfers van 2018 al…
@ikleesookoverautos: Dat antwoord heb je nog tegoed van mij. Ik heb dat gelezen in een artikel ruim een maand geleden. België had een ruime sprong gemaakt naar de 6de plek en was Nederland voorbij gestoken. Wikipedia is niet de meest betrouwbare bron ;)
@henkhupelschoten: Je gaat me nooit geloven, maar laat me een poging doen.
Die oude platen waren een stuk kleiner (en dus ook lichter). Bij het rijden op een niet-zo-hele-goede-weg bleef je nummerplaat dan ook veel langer op de auto hangen. ECHT WAAR!
@cossiekiller: vandaar al die Nederlandse, Duitse en Poolse kentekenplaten daar langs de weg ….. oh wacht
@nofxke: juist niet. NL houdt vast aan 6 tekens (wat al een stuk te lang is om te onthouden voor de gemiddelde SBS6 kijker). In Belgie plempen jullie er gewoon een 1 voor. Heb je meer letters. 100den systemen die aangepast moeten worden…
@gregorius: moest zowiezo aangepast worden voor de gepersonaliseerde nummerplaten…
Leuk om te lezen, best interessant.
Interessant artikel! Het zal trouwens ook nog leuk zijn als er persoonlijke kentekens komen zoals ze onder andere in Engeland en België kennen.
@bakingmynextbenz: Ik denk dat ze dit bewust niet doen omdat het best wel een perverse prikkel is om aan het kenteken te kunnen zien hoe oud iemands auto is. Niemand wil immers in een oudere auto dan z’n buurman rijden ;)
@Stefje: shit. Mijn auto is 11,5 jaar, die van mijn buurman maar 11. En dan heeft de buurman dáárnaast net een auto gekocht die drie weken jonger is als de mijne…
@Stefje: met al die geïmporteerde auto’s zegt het kenteken nog maar weinig over de leeftijd van een auto, hooguit wanneer deze op kenteken is gesteld.
@Stefje: is dat een perverse prikkel? Met de huidige kentekens is die informatie ook zo te vinden. Daarbij denk ik dat er weinig mensen erg wakker liggen van de vraag of de auto ouder of nieuwer is dan die van de buren..
Gewoon kenteken wat bij de bestuurder hoort zoals in the USA en geen kenteken voor wel zo mooi voor de autoliefhebber. Hier in FL dan.
@RobUSA: hoe zit dat nou met die schildpadde daaro
@RobUSA: geen kenteken voor is mooi voor de Alfa liefhebbers, want de symmetrie wordt herstelt. Maar het is een ramp voor de Audi liefhebbers, die hebben dan voor een groot zwart gat met wat vreemd geplaatste ringen.
@mashell: Ik denk dat de Audi dealers het anders hartstikke fijn vinden. Kunnen ze die “kenteken typeplaatjes” die ze in de showroom erop hebben zitten voor een paar honderd euro op de optielijst zetten.
Was al jaren bekend.
Ik kreeg al enkele jaren terug een pdf van een brief van de RDW met daarin de aankondiging van deze nieuwe reeks. Zal hem morgen wel even mailen naar Autoblog.
OK, dit gaat dus over side-codes.

Natuurlijk kan ik ook wel wat leuke kentekens verzinnen, maar laten we het gewoon bij combinaties van 6 cijfers en letters houden. Scheelt heel veel werk in de IT-systemen van politie, justitie, belastingdienst, verzekeraars en automotive bedrijven.
Ben ik trouwens de enige die een enorme aversie heeft tegen de asymmetrische kentekens vanaf 2008? Bijna nog erger dan het “1”-tje :)
@posthumus: nee, ik vind het ook lelijk!
@posthumus: ik vind de ‘1’ (of 2 of 3) vele malen storender dan de asymmetrie.
@posthumus: dat doet me niks maar ik vind de kentekens die met een getal beginnen toch minder mooi dan die met een klinker beginnen.
@mashell: alleen die van het Koninklijk Huis beginnen met een klinker. De rest met een medeklinker.
@nicolasr: oeps, op zo’n moment wordt weer pijnlijk duidelijk hoe erg je Leontien en het Rad van Fortuin mist. Ik wil graag een klinker kopen…
@posthumus: ik irriteer me vooral aan de kleur van de plaat. Wit is zoveel mooier dan zon plak kaas.
@posthumus: Ja, van mij mogen ze gewoon de kentekens uit de symmetrische series gaan hergebruiken. De meeste auto’s uit die series zijn al geëxporteerd of gesloopt. Ik ben blij dat ik zelf nog een symmetrisch kenteken heb.
@thomassnelweg: Mijn schoonvader heeft een restauratie project staan, al 30 jaar (destijds gewoon hun dagelijkse auto) en dat kenteken is volledig onbekend. Maar de auto bestaat nog gewoon en komt waarschijnlijk binnen een paar jaar terug op de weg. Vanwege zulke gevallen is het dus lastig om kentekens te hergebruiken. Je weet nooit bij welk kenteken nog een bestaande auto zit.
@posthumus: Tja, aan de voorzijde het liefst helemaal geen kenteken, aan de achterzijde dan maar een mooie XX-XX-XX reeks is toch het beste inderdaad!
@posthumus: nee, sindsdien snap ik er geen kloot meer van.
@posthumus: wat mij altijd dwars heeft gezeten is hoe ze bij de nieuwe grijze kentekens een US-format plaat oplossen. Mij lijkt het logisch dat als ie door de helft moet, je hem precies in het midden afsnijdt, dus V-00 | 0-XX. Maar ze doen het zo:

https://i.imgur.com/mKyOqKP.png

Vreemd…
@720s: of nog erger:

V-
888-XX

Zag ik onlangs op, ik dacht, een licht vrachtautootje. Heel vaag
of geluk hebben, gechipte 2018 caddy tdi dsg met net geen 200pk hier en kenteken V-200-PK
@hassebas: heel scherp bas. Nog waar ook. Maar het lijkt erop dat de prik er bij 185 pk wel uit is. 200 wordt dan met de turbo rommelen. Hoewel, ik had in 2012 al een passat 2.0 tdi gechipt tot 200 pk. Waarom deze caddy dan niet??
@lippie:ivm de dsg bak en relatief lage gewicht is 190 meer dan genoeg..
720s: ZZ serie is al bestemd voor zware voertuigen zoals hijskranen etc. Misschien een aardig idee om nog eens wat lettercombinaties te beschrijven net betekenis die niet alle daags zijn. GN, CD en andere diplomatiek gedoe, KL, KM en andere defensie afdelingen etc.
@marinepower:
Niet voor zware voertuigen maar voor ‘experimentele voertuigen’. Dus voertuigen uit enkelvoudige series die niet direct in een bepaalde categorie vallen (personenauto’s, vrachtwagens, bussen).
@marinepower:
O, en ze zijn vrijgesteld van de APK maar mogen alleen de weg op als je er een ontheffing voor hebt. Het zijn kentekens voor voertuigen die niet aan de wegenverkeerswet (kunnen) voldoen. Zojuist nagelezen op de site van de RDW.
@Original_Arnoud: helemaal juist, de dubbel gelede stadsbussen die in Utrecht rijden hebben ook vaak ZZ kentekens en dus een ontheffing, net zoals veel kermis exploitanten
@marinepower: BN, O, F, Z, CN, DF, SC en de mooie platen in ons koninkrijk met de tekst ‘drivers paradise’
@marinepower: 2-lettercombinaties zoals KL, KM, KO, KP, verdwijnen langzaam bij Defensie. Nieuwe voertuigen hebben DM~ in het kenteken.
@marinepower: ZZ zie je ook veel op vooroorlogse klassiekers al worden die wel gestimuleerd te wisselen naar een nieuw kenteken beginnende met DZ
@marinepower: klopt helemaal, dit artikel was grotendeels geschreven op parate kennis (kentekenserie eindigend op ZZ was bij wijze van) maar als er een vervolg moet komen wil ik mij best verdiepen in alle uitzonderingen die ’s lands (gele) plaat herbergt.
@720S “K of L voor landmacht” niet helemaal juist. Vroeger gebruikte heel defensie (niet alleen de landmacht) o.a. de combinaties KL, KM, KO, LM, KZ, KP, en nog een paar. Inmiddels (sinds de 3-lettercombinaties) bevatten alle kentekens van Defensie een D, zoals bijv DM,
@henk_he: staat ook uitgelegd op Wikipedia
@henk_he: ik wist dat de beginletter K bij de series voor 2008 gebruikt werd voor landmacht en dergelijken. Bij de huidige serie wordt de L niet gebruikt. Ik dacht dat die nu voor de Landmacht e.d. gebruikt werd, waar LM voor Landmacht staat en DM voor Defensiemedewerker.
@720s: negatief. Bij de oude platen zat er een soort logica in (KL voor landmacht, KM voor marine, KP voor personenauto’s, KA voor aanhangers, etc) maar daar waren zo veel uitzondering op dat het vaak ook niet klopte. Alle nieuwe voertuigen zijn ‘eigendom’ van de Defensie Materieel Organisatie en beginnen daarom met DM~. Omdat we bij Defensie graag met ouwe rommel werken (grapje) zul je voorlopig ook de oude kentekens nog wel in het verkeer rond zien rijden, met name van operationele voertuigen.
Ik heb net een Daf 66 gekocht die geïmporteerd is uit Duitsland. Omdat hij pre 1978 is (1974) heeft hij een oud kenteken gekregen. De RDW heeft een serie kentekens uit het verleden met YD in het midden geflankeerd door 2x 2 cijfers vrijgegeven voor import oldtimers. Wel mooi want ik heb nu blauwe platen met een ‘period’ combinatie.
@tenaci: ik las ooit een artikel in de AutoWeek (bij de kapper!!) waarin iemand een geïmporteerde 240z op kenteken had gezet. Die kreeg ook blauwe platen idd, en de RDW medewerker was blijkbaar liefhebber want hij kreeg kenteken DZ-240-1. Blijkbaar is die serie vrij in te vullen ofzo?
Die lelijke gele dingen zijn toch achterhaald. Alles electronisch en geen zichtbare platen meer, worden alle auto’s mooier van
@wimbers: gaat voorlopig niet gebeuren. Een reden is dat de politie nu vrij eenvoudig een voertuig met ’t blote oog kan opsporen. Ga maar eens op zoek naar een grijze Golf zonder visueel onderscheid met de andere grijze Golfjes. Kenteken zie je in 1 oogopslag, zeker die gigantische letters op Nederlandse platen.
@wimbers: getuigen zagen de daders van de ramkraak wegvluchten in een zwarte Audi. Dan is het toch wel handig dat ze ook het kenteken konden doorgeven. Overigens denk ik dat ook tankstations dolgraag willen dat we zichtbare kentekens hebben.
“Geen zorgen: ze zullen geel blijven”

Ben ik dan echt de enige hier die gele platen afschuwelijk vind? Met een lettertype dat in gruwelijkheid alleen door Poolse en Engelse platen wordt overtroffen. :-/

Doe eens een poll. Ben benieuwd wat de lezers vinden.

(En dan nog die minuscule 1,2, etc er op bij verlies kenteken bewijs. Voor mij een reden om een auto niet te kopen)
@garp: ik vind dat engelse lrttertype juist vet! En geel is een stuk vrolijker dan grauw wit..
@garp: geel is mooi en onderscheidt ons nog een beetje in Europa.

Daarnaast vind ik het lettertype ook best mooi helemaal met opgelegde letters.
Er rijdt in Maastricht een Phantom 8 rond met RR-802-P.
Da’s geluk hebben. De P van Phantom en de 8 erin. Alleen jammer van die RR.
Aangezien motoren en snor/bromfietsen geen kentenen aan de voorkant hebben, waarom kan dit niet doorgetrokken worden naar voertuigen met 4 (of meer) wielen? Ik snap eigenlijk ook niet waarom Nederland niet mee doet aan die vanity plates, volgens mij is dat best een lucratieve business
@lambowambo: een belangrijke reden is dat in Nederland een plaat bij een voertuig hoort en niet bij een persoon. Of wil jij in een volgende auto met “81TCH1” rondrijden?
@henk_he: Was niet direct de eerste combinatie waaraan ik zat te denken, maar snap je punt dat zolang de kentekens aan een voertuig tov een persoon verbonden zijn je met de ‘grap’ van een ander opgezadeld kunt zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).