
Dit is de gloednieuwe Lexus ES, die er nu ook als EV is.
Ook al maakt Lexus al jaren steengoede auto’s, de Duitsers blijven oppermachtig in de hoge middenklasse en de topklasse. In Europa in ieder geval. Lexus gaat nu weer een hernieuwde poging wagen, met de gloednieuwe ES. Het interessante is: deze auto is er nu ook als EV.
De Lexus ES kennen we in Nederland pas sinds 2018, maar het is al de achtste generatie. In Europa was het voorheen de GS die het E-segment bediende, maar die modelnaam is inmiddels verdwenen. Aan de ES dus de taak om te concurreren met de E-Klasses, 5 Series en A6-en van deze wereld.

Het grootste nieuws is dat de nieuwe ES als hybride én als volledig elektrische auto verkrijgbaar is. Op dit moment is de RZ de enige EV die je kunt krijgen bij Lexus, dus dit is een welkome aanvulling. Er is de keuze uit twee elektrische versies: de ES 350e en de 500e.
De Lexus ES 350e heeft voorwielaandrijving en 224 pk, de 500e heeft vierwielaandrijving en 343 pk. Wat je natuurlijk wil weten is de accucapaciteit en de range, maar dat blijft nog even geheim. De hybride ES 300h heeft een 2,5 liter viercilinder, een systeemvermogen van 201 pk en de bekende eCVT-transmissie.






Kun je ook nog verschil zien tussen de EV en de hybride? Jazeker. Beide auto’s hebben geen echte grille, maar de hybride heeft nog wel een subtiele sleuf op de neus. Bij de EV is de neus helemaal dicht. Van achteren zie je geen verschil, want de uitlaten zitten verstopt onder de bumper.
De Lexus ES is 16,5 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, en daarmee is ‘ie ook groter dan de concurrenten. Met een lengte van 5,14 meter is het een flinke sloep. De wielbasis (2,95 meter) is overigens wel ietsje kleiner dan die van de E-Klasse en 5 Serie.




Het interieur van de nieuwe Lexus ES is even schrikken. Dit is behoorlijk minimalistisch (lees: kaal) en voelt daardoor toch minder premium aan. Zoals in iedere willekeurige EV zien we een groot touchscreen en weinig knoppen. De knoppen op het dashboard kun je overigens wel echt indrukken, ook al zien ze eruit als van die irritante aanraakgevoelige dingen.
Als je een Lexus ES (al dan niet elektrisch) wil bestellen moet je nog even geduld hebben. De nieuwe Lexus ES komt in het voorjaar van 2026 op de markt. Tegen die tijd weten we als het goed is ook meer over de specificaties en natuurlijk de prijzen.





Achterhaald concept van een geëlektrificeerde ICE. En ook altijd al of het meeste vermogen op de voorwielen. Als hij ook nog eens 400V heeft dan is hij bij voorbaat af.
Wat een verschil met de conservatieve huidige ES, weet niet of ik dit geslaagd vind, slechte foto’s in ieder geval van Lexus en ook geen fraaie introductiekleur, lichtblauw metallic????? De andere kleur flatteert de auto weer stuk beter in ieder geval, interieur erg sober, vind dat niet zo gezellig, jammer. Zal wel weer subliem in elkaar steken in ieder geval. Ook opvallend het relatief lage gewicht van de EV versies, duidt op een relatief bescheiden accupakket in ieder geval en dito bereik, 500+ km zal er wel inzitten in ieder geval, de CLTC range is 685km, trek er voor de WLTP maar 150km af.
Typisch een auto die je in het echt moet zien om goed te kunnen beoordelen, maar Toyota/lexus doet er verstandig aan een andere fotograaf te nemen.
@Aalbert Waarop baseer jij dat die foto’s slecht zijn?
Nou, “keurig” alle trends gevolgd Lexus.
– grote wielen
– verzonken deurgrepen
– doorlopend achterlicht met merknaam erin verwerkt
– hoop vouwen en hoeken in het exterieur
– 23486″ scherm midden op het dashboard
– nauwelijks knoppen te vinden
Ge merkt het al, ik vind het niks.
En wederom, het zal ze een worst wezen.
Ik heb stiekem een zwak voor Lexus. Maar de zwakte is niet sterk genoeg om er een te kopen. Zegmaar.
Interieurs worden steeds saaier… De buitenkant vind ik wel oké. Maar voorwielaandrijving? Nope…
Leuk geprobeerd, maar stop maar. Een model dat er zo uitziet en met deze techniek (cvt voor de PHEV, fwd, relatief laag vermogen, geen state of the art accu/voltage etc) heeft in Europa echt 0 kans tegen de concurrentie. Je zal er maar mee rond rijden, geen gezicht en zoals altijd bij Lexus: enkel de keus van een welgestelde maar saaie pensionado.
Dat is natuurlijk onzin, deze auto heeft een klein accupakket en efficiënte e-motoren, en dus een relatief laag gewicht.
Veel Europese merken en Chinese merken kiezen juist voor veel grotere pakketten en dito zeer hoog gewicht 2500kg, 2700 kg geen uitzondering, deze Lexus weegt als EV 2000kg (350e) en 2200kg voor de 4×4 500e, bij een verwachte WLTP van 550km + (Cltc geeft 686km vlgs lexus newsroom).
Snelladen is killing voor de accu’s dus daar doet lexus niet aan, bewuste keuze, wel constante laadcurve zoals bij de recent aangepaste RZ. Daarnaast zeker 10 jaar garantie op de auto en 15 jaar op accu’s, dat doet geen enkele andere EV fabrikant. Lijkt mij ook dat de Japanners in het hol van de Chinese draak wel weten wat ze doen…… . Vind de auto wennen maar zeker in een andere carrosseriekleur dan de introductiekleur, wel mooi en zeker vernieuwend, echt lexus uitstraling. Bouwkwaliteit zal zeker weer ongenaakbaar zijn.
U bent Lexus fan?
Eigenaar huidige ES.
Ik denk ook dat zolang de ES er uit ziet als een voorwielaandrijver (voorwielen te ver naar achter en daardoor een te grote overhang aan de voorkant), het geen concurrent van de 5/i5 en E/EQE gaat worden.
Als trouwe Lexus fan en RX450H rijder (en zeker geen welgestelde pensionado) is dit wel even wennen. Had van Lexus eigenlijk wel meer verwacht qua design zowel extern als qua interieur. Vind zelf de huidige ES nog altijd een hele fraaie auto maar helaas onbegrijpelijk onpraktisch (geen neerklapbare achterbank, 0 KG trekgewicht, 0 KG daklast). Denk dat ze van de nieuwe ES beter een A7 achtige limousine-coupé hadden kunnen maken i.p.v. een verkapte sedan. Die rare vouwen in de zijkant doen ook erg gekunsteld aan. Jammer, want hier gaat Lexus wederom in NL geen stappen zetten en dat geldt eigenlijk voor hun hele huidige line-up. De LBX is te duur voor de hoeveelheid auto, idem voor de NX. Als ze geen top product aan kunnen bieden voor een scherpe prijs is er geen markt meer voor Lexus in NL en misschien wel in de hele EU.
Top product en scherpe prijs gaan niet samen. Lexus heeft denk ik juist een zeer gewaagde nieuwe design koers ingeslagen en vooral de pijlen gericht op China waar EV’s booming zijn en sedans populair. Ik moet als Lexus rijder er ook aan wennen maar begrijp de stap van Lexus wel.
Je beschrijft het goed. Dit is niet echt lexus, maar ook niet concurrerend. Dus geen herhaal aankoop van fans, maar ook geen nieuw marktaandeel. Rij zelf met veel plezier de mk1 nx300h en vind de nieuwe al meh.
Met rond de 250pk op de voorwielen is dat toch geen probleem, dus premium is alleen RWD??
Gelukkig gaan ze in Japan niet mee in die achterlijke hoge vermogens en voor het comfort is dat ook beter.
De Honda van vanmorgen, deze Lexus en de Mazda6e maken zeker goede kansen tegen de EQE, I5 en A6.
Dit oogt als een mislukte facelift van de Toyota Mirai. Het wil maar niet lukken bij Lexus, kan Toyota Lexus niet gewoon uit haar lijden verlossen?
Verleden jaar zijn er nog nooit zoveel lexus auto’s verkocht…….. .
Nee…ga nu maar weer in je audi hoek huilen vanwege de trommelremmen.