
De kwartaalcijfers van Tesla zijn bekend!
De verkoopcijfers had Tesla begin deze maand al bekendgemaakt, maar het wachten was nog op de financiële cijfers. Inmiddels is het zover: Tesla heeft gisteravond de kwartaalcijfers bekendgemaakt. Je raadt het al, die zijn niet rooskleurig.
De omzet was nog wel oké: die bedroeg 19,3 miljard dollar, wat slechts 9% minder is dan een jaar geleden. Het was echter vooral de winst die enorm kelderde. In het eerste kwartaal van 2024 was de winst nog 1,4 miljard dollar, nu was dat slechts 409 miljoen. Dat betekent dat de winst met 71% gekelderd is. Dit kwam volgens Tesla vooral door lagere prijzen, minder leveringen en toename van de kosten, onder andere door investeringen in AI.
Wat Tesla natuurlijk niet als oorzaak noemt zijn de politieke fratsen van Elon Musk. DOGE komt echter wel aan bod in de presentatie: Musk zegt dat hij in mei een stap terug doet (zoals verwacht). “Vanaf volgende maand ga ik weer veel meer tijd besteden aan Tesla,” aldus Elon Musk. Al is het beste wat hij voor Tesla kan doen waarschijnlijk terugtreden als CEO.
En hoe zit het met het langverwachte goedkopere model? Die komt er aan. In tegenstelling tot eerdere berichten over uitstel, zou de nieuwe instapper dit jaar nog moeten komen. Het wordt sowieso iets op basis van een bestaand model, want de auto wordt gebouwd op de bestaande productielijnen. Reken dus op iets als een uitgeklede Model Y.
En de Roadster, gaat die ooit nog komen? In het overzicht van de modellen heeft de Roadster nu de status ‘design development’. Tesla doet dus alsof ze er nog mee bezig zijn, maar we vragen ons af of we de onthulling van deze auto nog mee gaan maken.





Ze hebben weer een kwartaal waar de winst enkel uit Co2 certificaten voortvloeien. Automotive is verliesgevend, ben bang dat piek Tesla achter ons ligt. Geen nieuwe modellen en activiteiten die geld kosten maar niks opleveren (robotics en AI)…
De auto’s zijn een bijproduct voor Tesla. Enkel een middel om hun AI te trainen. De echte waarde van het bedrijf zit in de AI.
FSD is in de US al bijna foutloos. Nu uitrol als beta in China. EU zal het om politieke redenen wel tegen blijven houden maar de rest van de automotive wereld heeft een significante achterstand.
Straks kunnen ze dit aan iedereen verkopen op subscription basis.
Beetje zelfde winst model als Apple met de app store zeg maar.
Het recente verleden is niet zo interessant. Bestellingen lopen een tijdje door en de impact van Musk in de regering Trump kreeg meer “vorm” in het eerste kwartaal. De gorilla kwam toen uit de mouw. Interessanter zijn de verkoopverwachtingen. Ik lees daar weinig tot niet over. Verwachtingen die ingeprijsd zijn en worden in het aandeel Tesla. En die verwachtingen kunnen niet anders dan negatief (dalende verkoop) en onzeker (nieuwe modellen) zijn.
Ik las ergens dat sinds Musk in het witte huis zit de koers met 71% is gedaald
De koers is bijna gehalveerd van de top in december 2024. De winst is 71% gedaald. Maar de vooruitzichten zullen nog meer invloed hebben op de koers.
Daar staat tegenover dat de koers van Tesla aandelen tussen de zomer en de uitverkiezing van Trump, vorig jaar eind november, zo ongeveer was verdubbeld. I dat licht bezien is die daling niet meer dan een logische koerscorrectie. Een koerscorrectie waar een aantal mensen gruwelijk veel geld mee hebben verloren en weer anderen gigantische bedragen aan hebben verdiend; je zou bijna opzet vermoeden…
Best logisch dat de winst harder achteruit gaat dan de omzet. Zie je ook meteen hoe flinterdun de marges soms zijn in de auto industrie.
Als Musk Tesla echt een warm hart toedraagt, dan treed hij gewoon af als CEO, zodat het merk met een nieuwe lei kan starten. Musk roept terecht veel te veel negatieve gevoelens op. Maar denk dat zijn gigantische ego dit nooit gaat toelaten.
Onlangs nog een pol dat 50% van de Amerikanen een negatief beeld hebben bij Musk. En degene die nog wat positief zijn, zijn voornamelijk republikeinen die dan weer negatief zijn over elektrische wagens. Probeer dan maar elektrische Tesla’s te slijten..
https://www.cnbc.com/2025/04/22/about-half-of-americans-have-a-negative-view-on-tesla-and-elon-musk-cnbc-survey-finds.html
De Inverse Cramer ETF (SJIM) is al een bekend fenomeen, maar we zouden net zo goed een Inverse Autoblog Index kunnen beginnen. Steevast duiken ze in de kwartaalcijfers, kondigen het einde der tijden aan en de bij de beursopening stijgt het aandeel minimaal 5%.