• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: Welke regels moet de FIA in 2022 aanpassen?

Auteur: nicolasr, gepost 16 december 2021 om 19:00 – 46 Reacties

Fia aanpassen

Er wordt al bijna een week over niks anders meer gesproken, de beslissingen van de FIA betreffende de laatste ronde in Abu Dhabi. Maar wat moeten ze dan anders doen? Daarom deze lezersvraag; welke regels moet de FIA in 2022 aanpassen?

Je zou op dit moment toch maar Michael Masi heten zeg. De hoeveelheid bagger die de beste man de afgelopen dagen over zich uitgestort heeft gekregen, je moet er maar tegen kunnen. En niet alleen Masi was de pineut, ongeveer de hele FIA moest het ontgelden.

Op zicht ook wel een beetje terecht, want de beste heren hebben zich het afgelopen jaar nou niet bepaald van hun beste kant laten zien. Dan kreeg die wel straf omdat er iemand van de baan was geduwd, dan de ander voor hetzelfde vergrijp weer niet, dan weer een tijdstraf, gridstraffen, het hield niet op.

Het hoogte/dieptepunt kwam in Abu Dhabi

En toen werd het zondag 12 december 2021, uurtje of 14:00. In de eerste ronde leek het alsof Lewis Hamilton de baan verliet en er een voordeel uithaalde. Sterker, dat leek niet alleen zo, dat wás ook zo. Maar Lewis kreeg geen straf. Heel Holland Huilde, want de FIA was anti-Max.

Toen kwam daar ronde 57. De auto’s reden al een paar rondjes achter de safetycar en de wedstrijdleiding besloot dat slechts een aantal wagens daar voorbij mochten. Op die manier kwam Max weer achter Lewis te rijden. Het resultaat is bekend. Met als gevolg dat nu half Engeland de FIA doodsbedreigingen stuurt.

Er moeten dingen anders bij de FIA

Dat het zo niet langer kan, is duidelijk. Er moeten dingen veranderen. En dat gaat ook gebeuren, reken daar maar op. Ook de FIA zelf wil niet nog eens dat ze zo onder een (negatief) vergrootglas komen te liggen. Maar wat ze nou precies anders gaan doen, is nu nog niet bekend.

Ik zelf zou pleiten voor wat meer duidelijkheid omtrent de regels en wat meer consistentie. Als coureur A een straf krijgt voor vergrijp A, dan moet coureur B -in hetzelfde geval- een gelijke straf krijgen als coureur A. Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn, toch?

Geef ze maar eens een goed advies

Nu weet ik dat de FIA niet naar mij alleen luistert, maar wellicht wel naar ons allemaal. Daarom dus deze lezersvraag. Welke regels moet de FIA aanpassen in 2022 om na afloop van het komende seizoen niet weer in zo’n shitstorm te belanden?

Spui je ideeën, kom met zaken waar nog niemand anders aan heeft gedacht. En als de nieuwe reglementen dan aan het begin van volgend seizoen dan bekendgemaakt zijn, halen we deze lezersvraag er nog eens bij.

Gaan we kijken of de FIA naar een of meerderen van jullie heeft geluisterd!!

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
  • Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
    Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

abu-dhabi, fia, Formule 1, Lewis Hamilton, lezersvraag, Max Verstappen, safetycar

Vorig bericht: « De nieuwe VW Polo GTI heeft een prijs. En die is niet mals…
Volgend bericht: Het Nederlandse Lightyear gaat Tesla achterna »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    16 december 2021 om 19:15

    Niks veranderen en vooral zo doorgaan. Het is nog nooit zo spannend geweest!
    Wat wat je ook doet, hoe consistent je ook bent, je doet het toch nooit goed als FIA/rechter/politicus/groenteboer/schoolmeester, altijd zal iemand die je niet bevoordeeld hebt zich benadeeld voelen en iemand die je niet benadeeld hebt zich ook benadeeld voelen.

    Login om te reageren
  2. dracae zegt

    16 december 2021 om 19:15

    Ik denk dat het belangrijker is om het systeem met de stewards te veranderen. Wat de regels ook zijn, het echte probleem is dat ze heel consequent niet consequent worden uitgelegd.
    Wat mij betreft vervang je deze stewards net zo vaak tot ze wel consequent zijn.

    Login om te reageren
  3. homanito zegt

    16 december 2021 om 19:18

    Ik zou graag eens F1 zien waarvan iedereen met een identieke F1 wagen rijd.
    Een eerlijke strijd dus. Zelfs dan denk ik dat MAX V. wint😉
    Maar ja die reglementen dus…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      16 december 2021 om 19:25

      @homanito: een soort F3 of Formule-e dan..? Nee daar is ook geen bal.

      Persoonlijk zou ik graag de kwalificaties zien vervallen en daarvoor de de sprintrace op zaterdag. Start opstelling is het kampioenschap maar dan andersom.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 december 2021 om 20:00

      @homanito: Dat was vroeger de A1. Is geen succes geworden.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        16 december 2021 om 23:07

        @berlinetta: de A1GP was vooral commercieel een mislukking, qua races was het allemaal uiterst vermakelijk.

        Enige nadeel van gelijke bolides is, dat je kunstmatige trucs móet uithalen, wil je geen treintjes van auto’s op het circuit laten ontstaan. Dat was in de A1GP zo met een power-to-pass knop waarmee de coureur tijdelijk 30 pk extra kreeg, en in de Formule E, waar men de beschikking heeft over de attack mode.

        Qua verbetering in de Formule 1 zou ik graag het tanken willen zien terugkomen en het liefst ook een tweede bandenfabrikant; beiden zouden de mogelijkheden voor het toepassen van verschillende strategieën enorm vergroten.

        Ook moet men meer contact toestaan, bijvoorbeeld wheel banging, alleen wel met de randvoorwaarde dat als een coureur een concurrent er uit rijdt, deze ook een zwarte vlag getoond krijgt.

        Tenslotte zou ik de hoeveelheid carbon willen terugdringen, en dan met name voor voorvleugels en barge boards, omdat die zo kwetsbaar zijn en bij aanrijdingen veel rotzooi op het circuit veroorzaken.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          17 december 2021 om 08:49

          @RRRobert: Klinkt als een top idee. Iets minder dure, stevigere auto’s waarmee je wat meer op het randje kan en mag racen, en als je over het randje gaat dan wordt je duidelijk afgestraft. En met wat minder bende op de baan meer racen, helemaal wijs.

          Login om te reageren
  4. René zegt

    16 december 2021 om 19:36

    Ongegrond mauwen op de radio over dangerous driving een stop-and-go-home penalty

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    16 december 2021 om 19:38

    Spraakverbod voor Toto Wolff

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 december 2021 om 21:25

      @str8six: spraakverbod lewis

      Login om te reageren
  6. arrider zegt

    16 december 2021 om 19:38

    Ik vind dat de team(leiders) veel minder te zeggen moeten hebben naar de wedstrijdleiding toe. Eenrichtingsverkeer vanaf de stewards om straffen uit te delen, niet meer dat gepiep. Wanneer een coureur zelf wat te zeggen, prima. Bij voetbal gaat de voorzitter van Barcelona toch ook niet met de scheidsrechter in conclaaf? Niet de mogelijkheid bij elke beslissing in beroep te gaan. Wordt alles een stuk duidelijker.

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    16 december 2021 om 19:38

    -Steeds hogere gridstraffen vanaf 5e blok.
    -Gratis motorwissel als je eraf gebeukt wordt met motorschade tot gevolg.
    -Verder vooral minder regels en meer grindbakken.
    -‘He pushed me off’ gejank op de boordradio is DRS inleveren voor een ronde.
    -Bureau of koptelefoon slopen = gratis rondje voor de hele grid.
    -Niet opdagen op het gala = eerste race komend seizoen je helm verplicht van een Calimero mutsje schildering voorzien.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      16 december 2021 om 21:36

      @harrie: allemaal goede punten. Haha. Nee maar de eerste drie, absoluut!

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    16 december 2021 om 19:45

    Ik doe het gewoon, ik repost mijn eigen bericht:

    Regels die moeten worden veranderd: Géén banden wisselen tijdens rood of SC’s. Bij een gele vlag nog wel.

    Ga asfaltstroken, deels, vervangen voor grindbakken. Witte lijnen zijn de grenzen van het circuit. Als je daar overheen gaat krijg je straf.

    Iemand van de baan rossen moet veel zwaarder worden bestraft. Iemand die voor je staat in het kampioenschap nog meer. Vroeger, in de tijden van Stewart, gebeurde dit niet. Als je een ongeluk had was je dood. Tegenwoordig zijn er geen consequenties na het uitdelen van een tikje. Puntenaftrek zou bijvoorbeeld in het geval van Silverstone een gepaste straf zijn geweest.

    De straffen voor motoren wisselen moet omhoog, en met elke gewisselde motor omhoog gaan. Dus 5 plekken gridstraf voor motor 4, 10 voor motor 5, 15 voor motor 6 en 20 voor motor 7.

    Als je meer dan 20 plekken gridstraf krijgt moeten die extra plekken worden meegenomen naar de volgende race. dus niet meer alles aan je auto vervangen omdat je toch niet verder naar achteren kan gaan bij de startopstelling verhaal.

    Ik zou de kwalificatie race afschaffen maar punten gaan uitdelen voor de reguliere kwalificatie.

    Login om te reageren
    • superfunky zegt

      16 december 2021 om 20:50

      @pomoek: ik geloof dat je er wel een goeie raakt!! Complimenten!
      Vooral die: als van de baan, dan moet je dood. Best goed! 🤣

      Nee, zonder dollen:
      – grindbakken
      – sneller puntenaftrek
      – strafplekken meenemen volgende race
      – punten voor quali, maar dan omgekeerd. Pole = 1, 10=10, blijft het meer bij elkaar.

      Zelf vind ik:
      – at random beslissen om omgekeerd te starten, 3x per jaar
      – sproei installatie langs de baan die aangaat als er een bepaald bedrag voor een goed doel binnen is,
      Lijken me ook heel cool!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 december 2021 om 21:19

        @superfunky: haha, ik zie het nu ook…

        Login om te reageren
      • ghini zegt

        16 december 2021 om 21:40

        @superfunky: dat laatste.. zou ik wel als test willen zien in andere klasse..

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 december 2021 om 21:27

      @pomoek: ik ben het wel eens op de niet banden wisselen onder de sc. dat moet wel kunnen. Je hele auto verbouwen onder een rode vlag zeker niet idd

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        16 december 2021 om 23:10

        Ik heb er over nagedacht en dat werkt niet. Als je door een incident lichte schade of beschadiging aan de banden oploopt kan je niet pitten? Of moet je dan kunnen aantonen dat je schade ernstig genoeg was ? Dat lijdt tot willekeur. De rondes onder sc niet laten meetellen? Daar is de brandstof hoeveelheid niet op berekend. Ondanks de nadelen is het huidige model van sc het beste systeem. Je wilt ook niet dat we om de haverklap de race geneutraliseerd krijgen, dat schiet ook niet op.

        Login om te reageren
    • mikespek zegt

      16 december 2021 om 21:40

      @pomoek: motor wissel straffen waren zo vanwege de Renault blokken, ik vindt dan na je standaard blokken dat je mag pas wisselen als je blok opblaast of iets dusdanig defect is dat je nieuw blok moet hebben dat je dan pas blok mag wisselen, in zo’n geval had Mercedes niet weg gekomen met zomaar blokken wisselen

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        16 december 2021 om 22:29

        Nee de honda blokken bij McLaren 1e en 2e jaar.

        Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      17 december 2021 om 00:58

      @pomoek: geen banden wisselen tijdens sc is ook oneerlijk. Stel je gaat aan de leiding met een leuke voorsprong en bent van plan in ronde 25 te pitten, maar in ronde 24 komt er een sc en je zou niet mogen pitten. Na de sc is het hele veld als een harmonica in elkaar geschoven en wanneer je dan pit kom je terug als laatste. Vind je dat fair voor iemand die voor de sc comfortabel aan de leiding ging?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 december 2021 om 10:10

        @panameraGTS: Ok, alternatief. De tijd die je verliest bij een pitstop onder SC is meestal een seconde of 10 minder dan bij een gewone pitstop. In AD was dat 14 seconden in plaats van 24. Dan zou je dus, als de SC op de baan rijdt, verplicht 10 seconden moeten stilstaan bij een pitstop.

        Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    16 december 2021 om 19:48

    Net als bij voetbal: vragen om een kaart is er eentje krijgen.

    Login om te reageren
  10. flatsix010 zegt

    16 december 2021 om 19:52

    Het moet vooral niet te dichtgetikt worden. Kleine nuances zijn vaak hetgeen wat de actie/straf bepaald, diezelfde nuances zijn niet in regels vast te leggen. De inconsistentie was dit seizoen het probleem.

    Login om te reageren
  11. pjotr zegt

    16 december 2021 om 19:58

    Geen safety car de laatste vijfde rondes, niet finishen onder geel.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 december 2021 om 21:27

      @pjotr: dat gaat niet hè . Die kapotte wagens moeten toch van de baan

      Login om te reageren
      • pjotr zegt

        16 december 2021 om 22:32

        @rolov: wel als je een rode vlag doet. (had ik bij eerste antwoord erbij moeten zetten).

        Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    16 december 2021 om 20:00

    De straf moet in verhouding staan tot de gevolgen van de actie die tot de straf heeft geleid. Daarnaast moet ook het slachtoffer gecompenseerd worden. Gridstraffen en tijdstraffen werken niet in mijn ogen. Ik zou eerder pleiten voor puntenaftrek en wellicht ook punten compensatie voor het slachtoffer.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      16 december 2021 om 21:43

      @berlinetta: eens, in teamzeilen (jaja een hele specifieke sport maar een heel tactische spel met veel regels) moet je een rondje draaien als straf, als je na dat rondje nog steeds voordeel hebt van je overtreding kan de umpire je nog een rondje laten draaien, net zo lang tot je voordeel is omgezet in een straf. Zo moet er ook naar race acties worden gekeken. Nu ramt iemand zn concurrent er met 300 af en wordt hij er alleen maar beter van en degene die er af werd getikt wordt drie dubbel gestraft.

      Login om te reageren
    • 620henk zegt

      17 december 2021 om 11:36

      @berlinetta: hier ben ik het niet meteen mee eens. Omdat het gaat om de actie, als je in een 50 bocht iemand op de wielen rijdt moet dat de zelfde straf zijn als bij 210. Hoe kan je anders consequent straffen? De gevolgen zijn per bocht anders en per situatie, dus krijg je alsnog inconsequente straffen zoals nu. En het compenseren van de schade is ook een moeilijke denk ik, hoe bewijs je dat de specifieke schade van het ongeluk komt of al bekend was?

      Login om te reageren
  13. cthijs zegt

    16 december 2021 om 20:03

    Alles uit uk word uitgesloten van deelname

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      16 december 2021 om 20:28

      Dus volgend jaar zonder Mercedes, McLaren, Williams, Red Bull, Aston Martin en Alpine?

      Login om te reageren
  14. kennone zegt

    16 december 2021 om 21:11

    V8, V10, V12 terug en als bonus zelfs een V16 als keuze toevoegen,, poh!!!

    Login om te reageren
  15. geelbarrel zegt

    16 december 2021 om 21:57

    FIA is dienstslaaf van Liberty Media vwb F1. Er zullen altijd gebieden blijven die grijs genoeg zijn om de boel zo te dirigeren dat de massa perfect entertainment krijgt.

    Login om te reageren
  16. VeniVidiVici zegt

    16 december 2021 om 22:08

    Weg met die domme tracklimits. Gewoon racen!

    Login om te reageren
  17. Richmond zegt

    16 december 2021 om 22:38

    Niks veranderen aan de auto tijdens rood, geen VSC, alleen normale SC. Punt voor snelste ronde geld ook voor coureurs bij de top 10. Grindbakken om het gezeik over track limits te stoppen. Straffen moeten meer context krijgen over waar het incident heeft plaats gevonden, welke snelheid, welk potentieel gevaar was er, hoeveel schade heeft de ander opgelopen en op basis daarvan de strafmaat bepalen. Straffen voor motorwissels verzwaren, gewoon altijd achteraan starten. Stoppen met de verplichte compounds. Prima dat ikv kosten besparing er maar een beperkt aantal setjes zijn, maar laat elk team zelf kiezen waarmee ze willen rijden. En ook afstappen van de regel dat je de race moet beginnen met de band waarmee je de snelste qualy ronde hebt gereden. Vast panel aan stewards ipv steeds rouleren. Aantal man personeel aan banden leggen, niet alles door computers laten uitwerken maar vooral zelf nadenken.

    Login om te reageren
  18. z3cabby zegt

    16 december 2021 om 23:02

    Er moeten weer meerdere bandenleveranciers worden toegestaan. Elke kwali een sprintrace. Meer grind rond de bochten. Afschaffen virtual SC, alleen nog real SC. Iedereen die op een ronde wordt gezet, gaat eruit en douchen. De raceleider neemt de eindbeslissing en die kan niet worden aangevochten.

    Login om te reageren
  19. azuli zegt

    16 december 2021 om 23:41

    De volgorde aanhouden ook tijdens de SC. Auto die op een ronde gezet zijn blijven hun positie houden tot aan de SC lijn. Jammer dan voor de nummer twee maar die auto’s had hij zonder SC ook moeten inhalen. Hij word net als de nummer 1 geholpen door de blauwe vlaggen.

    Login om te reageren
  20. Svenska II zegt

    16 december 2021 om 23:51

    Ik wil een F0 met als enige regel ’there are no rules’!

    Login om te reageren
  21. kareljansen zegt

    17 december 2021 om 08:03

    Het zou hier om een competitie moeten gaan waar het allerhoogste niveau gehaald wordt. Wat mij betreft mogen alle regels worden geschrapt met betrekking tot het wel of niet wisselen van materiaal en ook op welk moment. Prima om dat met een budgetcap of beperking in aantal op te lossen. Al dat geneuzel over hoeveel banden iemand nog heeft van een bepaald type maken de sport voor mij niet mooier in elk geval.

    Login om te reageren
  22. Niels zegt

    17 december 2021 om 08:58

    Belangrijkste regel in ieder geval die gridstraffen fors verhogen bij de zoveelste nieuwe motor. Plus een soort ‘bye’ als dit moet doordat je door Merced… uh door een ander team van de baan gekegeld wordt. Die sc regels zijn in principe duidelijk, wedstrijdleider heeft het laatste woord. Hoeft wat mij betreft niets aan veranderd te worden..

    Login om te reageren
  23. stpmkngsnc zegt

    17 december 2021 om 09:44

    – Steeds hogere straffen bij motor wissel, (niet door een ongeluk veroorzaakt)
    – Als je schuldig bevonden bent aan een crash kan je nooit voor die persoon eindigen.
    – Tanken weer toestaan.
    – Als je buiten de baan terecht komt wordt je motor vermogen geknepen net als bij karten of golf, haha

    Login om te reageren
  24. pomoek zegt

    17 december 2021 om 10:25

    Meer vormen van straf die goed aansluiten bij de impact die de overtreding heeft op de race en het kampioenschap. Tijdstraffen van 15, 20, en 30 seconden introduceren. Puntenaftrek bij het torpederen van ene directe concurrent. Hamilton zou bijvoorbeeld Silverstone gewoon kunnen uitrijden en winnen. Na de race wordt dan geconstateerd dat door toedoen van Hamilton Verstappen de race niet heeft kunnen uitrijden. Hamilton krijgt dan 10 punten aftrek. Het ongeluk in Italië werd aan Verstappen toegeschreven. Hij kreeg de race daarop 3 plekken straf. Waarop prompt de motor werd vervangen en Verstappen mede door het slechte weer naar p2 reed. Ik denk dat als je Verstappen 5 punten aftrek had gegeven dit een betere straf zou zijn.

    De shunt van Bottas in Hongarije zorgde ervoor dat RB tussen de 10-20 punten misliep. Daar zou je Bottas voor kunnen straffen op de voornoemde manier. Maar je zou daarnaast het team MB een puntenstraf kunnen geven. Ze hebben tenslotte hun directe titelkandidaat in het constructeurskampioenschap van punten beroofd.

    Het wordt door al die puntenaftrek wel lastig om kampioenschappen te vergelijken. Maar dat is nu ook al het geval. Daarnaast kun je dus gedoe krijgen als in de laatste race. Stel dat SA de laatste race van het seizoen was geweest met de braketest van Verstappen op Hamilton. Dan had MB waarschijnlijk protest aangetekend en puntenaftrek geëist. Maar ik denk dat dit uiteindelijk niet te voorkomen is.

    Login om te reageren
  25. bernoulli zegt

    17 december 2021 om 11:00

    – Dat je onder rode vlag je hele auto even een flinke servicebeurt + APK mag geven moet verboden worden.
    – Langzaam rijden moet verboden worden (dus dat gesodemieter aan het einde van de kwalificatie).
    – Beslissingen moeten sneller genomen worden. Nu zie je soms 20 of 25 ronden later ineens een straf voorbij komen.

    Login om te reageren
  26. tmenges zegt

    17 december 2021 om 20:06

    Gewoon standaard motorinhoud voeren en zie maar wat je er mee doet, DRS afschaffen, meer grindbakken naast de baan zodat je dat gezeik van wel/niet buiten de baan inhalen ook niet hebt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North