Lezersvraag: prepareer jij je auto voor je vakantiereis?

Auteur: , 147 Reacties

Pomp je alleen de bandjes op, of ga je naar de garage voor een algehele check-up?

Zo, die is voorbereid

De vakantieperiode is in volle gang en zo ook de uittocht van landgenoten. Met of zonder vouwwagen, caravan achter de leasebak, dakkoffer erop en knallen. Op de radio hoor je de spotjes over vakantiechecks al maanden en dat zette ons aan het denken. Maakt iemand daar nou echt gebruik van, of niet? Ikzelf heb eigenlijk nooit iets anders gedaan dan even de bandenspanning nakijken, ruitensproeiervloeistof bijvullen en gaan. Al is het nooit fout gegaan, toch vraag ik me af of dat gewoon mazzel is, of dat mensen zich te veel zorgen maken als ze een eindje moeten rijden.

Daarom dus de vraag: In hoeverre bereid jij je auto voor als je (daarmee) met vakantie gaat? Als je met het vliegtuig of de trein gaat, hoef je dat natuurlijk niet in de comments te delen! En als je een mooie anekdote hebt over wat je ouders vroeger deden of iets dergelijks, dan zijn we daar natuurlijk ook heel benieuwd naar!



147 reacties

Moet ik hem echt grondig nakijken voor dat kwartiertje dat ik naar het vliegveld moet rijden?!
@roberto: je zou hem altijd moeten nakijken….
Je moet gewoon zorgen dat je regelmatig lange weekendtrips doet, bij mij rijdt ie elke 2a3 maanden wel 1000km aan 1 stuk. Nog nooit in m’n 14 jaar autocarriere iets gehad onderweg, afgezien van een klapband (met een week oude band).
@dutchneon: Mijn auto is een jaar oud, enige wat hij krijgt is een wekelijkse volle brandstoftank en wekelijks ff schoonmaken. Bandenspanning o.i.d. begin ik pas te checken zodra er een lampje gaat branden..
@roberto: alleen een zak geld voor de parkeerkosten.
Ligt aan de auto… Een vrijwel nieuwe Lexus of een 23 jaar oude Saab maakt best verschil!
@svenska_aeroplan_ab: ja zo’n Lexus zou ik ook een beurt geven voor de vakantie. Die Saab blijft rijden.
@davidw: hahaha ja da’s waar
@davidw: Saab blijft rijden? Had laatst een reeks kentekens bij RDW geprobeerd van een Saab 9-3 uit 1994. 9 van die 10 waren gesloopt.
@e550: Misschien omdat er in ’94 nog geen 9-3 bestond knakker??
@svenska_aeroplan_ab: nou nou, je kon ook begrijpen dat ik de 900 bedoel, “knakker”.
@e550: lief doen jongens
@dutchdriver12: punt van het verhaal: Nederlandse Saabs rijden niet ‘eeuwig’, aldus volgens mijn mini-mini onderzoek.
@e550: Volgens de cijfers van alle officiële sloopbedrijven in Europa, halen saabs toch een relatief hoge km stand, voor ze bij de sloop terecht komen.

http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png
Ik huur auto’s en als er iets aan mankeert fixen ze het maar!
Ik start de auto en rij naar de bestemming.

Wat mij betreft behoort elke auto in een dusdanige staat te zijn dat dit geen enkel probleem mag geven.
@frisian: precies
@frisian: niet ff twee tienden van een bar extra in je achterbanden en ff de olie aftoppen omdat je het vocht eruit gaat dampen op de lange rit?
@lekbak: nee zelfs dat niet, mag toch hopen dat met 60.000 km per jaar de olie vaak genoeg goed warm wordt ;)
Kijk voor vakantievertrek doorgaans alleen naar de flitspalen.
Ik check de olie
Juist geen check voordat ik op vakantie ga. Heb het 1 keer gehad dat de monteur schroefjes was vergeten aan te draaien. Stond 300 km verderop en mocht ANWB bellen omdat ik niet verder kon. Hooguit oliepeil, koelvloeistof, remvloeistof checken. Voor de rest: Als er een probleem is dan bel ik ANWB wielervereniging….ahum BV op
@joejojo2012: Euh… dan doe je het toch zelf? Ben je er ook zelf bij.
Mijn kids moeten tot en met vrijdag nog naar school.
Alle gangbare vloeistoffen checken, bandenspanning en schoon en fris van binnen en van buiten. Als de auto voor de rit niet gek doet, dan zal hij een lange rit ook wel goed doen. En anders hopen op de wegenwacht.
Nee. Als je een Mercedes coupe hebt zijn Duitse garages leuker, mocht er uberhaupt iets gebeuren.
Voltanken en dan blaf ik m naar spanje of italie. Stop wel rond een uur of 6 hoor, lekker eten, hotelletje en dan weer door. Geen stress.
Nee, ik zorg dat mijn auto het hele jaar door in orde is. Maar het scheelt natuurlijk dat ik een eigen bedrijf heb. Auto staat gemiddeld toch zeker wel elke 2 maanden even op de brug om alles te checken.
Dikke onzin. Als de auto normaal gewoon doet waarom zou hij week later in eens niet doen ? Stuk gaat hij toch wel op moment als de auto er zin in heeft.
@gerjan: als je niet zeer geregeld een paar honderd kilometer rijdt gaat je olie vocht opnemen en dat rij je eruit als je een keer lang gaat rijden. Oliepeil moet dan echt op niveau zijn. Ook kunnen keerringen of pakkingen gaan lekken bij een incidentele lange rit. Alle zwakke plekken van je auto kunnen dus problemen geven, als je zoals bijna iedereen slechts incidenteel lang rijdt.
@lekbak: Wat is lang? Ik rij met enige regelmaat (2x p maand) retourtjes van 60km heen en 60km terug, mix van binnendoor en snelweg. Gewoonlijk dik een uur rijden. Wordt de olie danbwarm genoeg om het water er uit te dampen?
@rrvliet: na ongeveer 20km is een motor volledig op bedrijfstemperatuur. Ligt een beetje aan het jaargetijden, maar nu zeker. Controleer anders onder het kleppendeksel of oliedop op sludge, dan is ook wel een indicatie.
@bergmm: Heb ik al eens gedaan, niets te zien. Daarnaast komt mijn motor (ba het opwarmen) met regelmaat in de hogere toerenregionen. Ik ga er dan dus vanuit dat evt vocht in de motorolie vaak genoeg de kans krijgt volledig te verdampen.
@bergmm: op bedrijfstemperatuur is heel wat anders dan tot in de puntjes heet.

Een paar jaar geleden reed ik een paar keer per week ritjes van 50 tot 100 kilometer, en wat korte ritjes. Alleen op de vakantie rit nam de auto olie. Vocht wat verdampte, want het was een laag belaste rit.
@lekbak:
Zo zie je maar dat je beter een beetje olie mee kunt nemen uit voorzorg. Ondanks 50k per jaar nog nooit een druppel hoeven bijvullen, zelfs de vorige VW en Seat niet.

Doorgaans word een motor in een auto na ongeveer 20km bij gelijke belasting niet warmer meer en is alle metaal op constante temperatuur/uitzetting. Bijna altijd is dit wel voldoende om grotere hoeveelheden sludge/water te voorkomen.
Heb ook de ervaring gehad met een latere TDI met afgedopte EGR en verwijdert roetfilter, deze kwam ook niet goed op temperatuur in de winter.
Mijn auto wordt niet nagekeken.

Misschien komt dat mede doordat ik nog geen auto heb.
@parttimeautospotter:

Autospotters kijken auto’s na ..
@lincoln: tenzij de auto in panne staat…
Ik ga niet met mijn eigen auto op vakantie. Voor lange ritten, even vloeistoffen checken banden/bandenspanning, ruitenwissers, en maak hem even schoon van binnen en buiten.
@ronaldddvos: en de verlichting. Ook van aanhangers.
Ik ga nooit op vakantie, ik heb geen auto en geen rijbewijs. Dus nee, ik prepareer niks voor een vakantiereis ?
@audiisthebest: en je weet al wel dat Audi the best is??? Hahahaa
Nakijken niet. Dat ritje van 1250 km moet-ie wel aankunnen zonder een mini-beurt…
Daarnaast is-ie 9 maanden oud..;)

Wat ik wel altijd religieus doe, dat is de auto van binnen en buiten schoonmaken.
Ik wil met een schone auto op vakantie. Klaar uit.
Na 12 uur is daar weinig meer van over, maar ik wil schoon wegrijden.
@thearchitect: Dat laatste doe ik ook. Zelfs als ik van Zuid-Limburg naar Amsterdam ga voor een concert of iets dergelijks poets ik de auto even en ren ik even met de luchtverfrisser en stofzuiger door de auto heen.
@Edge: ik heb geen kleine auto maar door de auto heen rennen is mij nog niet gelukt…
@thearchitect: Same here! En bij aankomst terug door de carwash:-D
@unknown32: Nou, wassen wel natuurlijk… maar wasstraat niet.. ;)
Mijn auto is goed, zoals het hoort.

Ik peil wekelijks en de bandenspanning check ik ook vaak. Daarbij rij ik bijna alleen lange stukken dus ik weet dat de auto niks verbruikt. Ik controleer hooguit of de potentieel benodigde vloeistoffen nog steeds in de auto liggen.
Ik zorg er altijd voor dat er voldoende bougievonkjes in het vat zitten.
@freezzr: ik check of deuitl
@fiero: wat zeg ik; dat de uitlaatlagers goed gesmeerd zijn en de remschijven ook !
@fiero: wat is er dan zo goed aan gesmeerde remschijven? Lijkt mij juist een slecht iets
@jrsmoke: sarcasme
@jrsmoke: het verhoogd mijn actieradius toch al snel met zo’n 10 procent.
heerlijk, dat doorrijden
@FieRo: Vergeet je ook niet je uitlaatspruitstuk van wat olie te voorzien? Ze drogen zo gauw uit in de volle zon!
Check olie oh wacht dat doe ik vaker en de dealer vervangt het om de 15k

Naar de VAG dealer voor de koelbox incl zomercheck voor 20 euro. ( zonder koelbox was ik overigens niet gegaan, maar een elektrische koelbox voor 2 tientjes das niet gek)

Dagelijkse onzin uit de auto halen ( bekabeling, troep, paraplu’s, etc)

Flitspalen updaten van het gebied waar ik verblijf plus route er naar toe.

Muziek even updaten.

En de binnenkant even schoon. Wel zo aardig voor de familie.
Schroefset 3cm omhoog voor wat extra bodemvrijheid, en de originele wielen erop zodat ik niet elke putdeksel moet ontwijken op vakantie `:)
Verder het gebruikelijke, auto even op de brug (waar hij dan toch al staat) nakijken, vloeistoffen checken etc, beetje reserve olie en gereedschap mee en gaan met die banaan!
@oemplus: had ik dit maar eerder gelezen! Ik heb een bruggetje van stenen moeten bouwen omdat ik te laag sta.

Overigens is mijn auto wel nagelopen, loopt maar 5k per jaar waarvan deze vakantie er 4k zijn.
Waarom zou je? Een paar weken forenzen zet net zo veel kilometers op de klok als de reis naar Italië of Frankrijk, het verschil is dat de techniek niet steeds opnieuw op moet starten.
@knipperlichtje: het verschil is de warmte die je in elk onderdeel brengt. En geloof mij maar dat 1000 kilometer op een dag meer warmte geeft dan twee keer 100 kilometer per dag.
@lekbak: zou dat echt zo’n verschil uitmaken? Ik zou juist denken dat constant 120/130 niet erg belastend is, behalve als de auto zwaar beladen in de hoogste versnelling door de bergen gaat natuurlijk. Risicofactor blijft altijd de accu, als die al zwak is gaat het onder de mediterraanse zon snel mis.
@knipperlichtje: ja, dat maakt verschil. De boel is daadwerkelijk heter bij zeer lange belasting. Rij je erg vaak lange stukken is er niks aan de hand. Dan weet je dat alles goed is maar eens per jaar komen de zwakke delen opeens boven drijven. En eigenlijk niks wat je eraan kunt doen…
@knipperlichtje: ik blaas elke vakantie met 170+ door Duitsland zonder grote problemen dus dat verschil is niet gigantisch.
Niet altijd, maar voor aankomende zomervakantie heb ik het wel gedaan. Mijn autootje was bijna toe aan een servicebeurt, ik heb hem deze week grondig laten nachecken aangezien ik er over twee weken mee naar Kroatië moet. Hebben we het over heen en terug over ruim 4000 kilometers. Airco laten checken, voorruit laten vervangen wegens een barst en zo wat kleine dingetjes. In dit geval was het even nodig, de andere keren doe ik het eigenlijk niet en was het ook niet nodig geweest.
@viezefreddyw: En tja, wat anekdotes betreft. Gingen mijn zussen en ik eens met opa en oma mee in de Kadett. Even op vakantie naar Sevilla, opoe had daar een huisje. Airco had het ding natuurlijk niet en je had van te voren nooit verwacht de bestemming te gaan halen. En zie, mijn opa en oma waren van de oude stempel he. De ramen moesten dicht blijven zodat er geen warme lucht de auto in kon komen… Zelfs op 4-jarige leeftijd vond ik dat al een apart iets. Maar goed, ramen dicht houden dus. Zaten we met zijn drietjes op de achterbank en opa en oma staken de ene na de andere zware Van Nelle op. Gewoon, omdat het kon of zo. In die tijd nog geen mobieltjes of andere speeltjes om jezelf te vermaken op de achterbank dus ging ik proberen een shaggie te draaien voor oma. Als ik het voor elkaar kreeg een shaggie te draaien die ook nog eens te roken was, mochten we een ijsje uit kiezen bij de pomp langs de weg. Op een gegeven moment was het me gelukt haha. In deze tijd kan je het je niet meer voorstellen dat dat toen best gewoon was, maar ik kan er om lachen. Leuke tijd was het.
@viezefreddyw: Mooi verhaal! Ik weet nog dat als we te vervelend werden op de achterbank, de bagage op de achterbank ging en wij gingen spelen in de kofferbak van de Corolla station. Ook dat kon nog toen. Blijkbaar… Lol
@svenska_aeroplan_ab: Man, zo hadden wij vroeger een Opel Vectra Station. Gingen bijna elk jaar op vakantie met dat ding naar Kroatië. Nou zijn wij met zes man thuis, m’n ouders en drie zussen en ik. Elk jaar met bagage en zes man de Vectra in. Eerst de koffers inladen, daarbovenop werden lakens en kussens gelegd en de twee kleinsten lagen daarbovenop. Ik ben de een na jongste dus ik was standaard altijd de lul en wanneer ik groter was dan mijn zussen begonnen de vliegvakanties… Dus ja, m’n jongste zusje en ik achterin liggen en de twee oudsten zaten op de achterbank te chillen met daar ook nog wat bagage. Gekkenwerk nu ik daar aan terug denk maar het is elk jaar goed gegaan.
@viezefreddyw: Ja bizar he. ‘De wegen waren nog niet zo drukt’ zegt m’n pa dan altijd.
@viezefreddyw: gelukkig had mijn vader een goed aangeklede Citroen XM. een witte, met V6. en had hij toen nog maar 2 kinderen. dus ik had als klein jongetje niks te klagen.

aan het eind van een vakantie vlakbij St. marie de la mer werd de auto ingepakt. mijn pa moest nog even wat halen en ik mocht mee. voorin. ik was niet ouder dan 4, maar kan t me nog best herinneren.
mijn vader gooit de deur dicht. maar in plaats van in het slot, valt deze mooi op de grond.

leuk man, franse auto’s.
Ik geef zelf lekker een grote beurt aan m’n c5. Best eenvoudig en alle ruimte in die 1.8 op gas. Een keer per jaar voor de zomervakantie
Nou aangezien ik over een weekje 2500 km ga rijden met mij Peugeot partner uit 2001 heb ik gister even de olie laten verversen en nieuwe ruitenwisser vloeistof. Toen zei meneer: je remmen kunnen nog ongeveer 5000 km voordat het gevaarlijk wordt. Dus dat komt precies uit. Voor de rest net even met een vriend van me de moter bekeken. Ziet er goed uit dus ik voorzie geen problemen!
Een keertje tegen de banden schoppen is voldoende toch?
Gewoon olie check en rest van de vloeistoffen bijvullen indien nodig. En voltanken natuurlijk voor mn roadtrip!
Vroeger was naar de vakantiebestemming rijden bijna een wereldreis in vergelijking met nu.

Mijn ouders hadden een zoveelstehands Passat die ze voor een habbekrats gekocht hadden. Mijn oom werkte bij een Volkswagengarage en beunde in zijn vrije tijd bij. De Passat werd logischerwijs ook daar onderhouden.

Zeker omdat mijn oom echt geniaal was, overal had hij een oplossing voor. Toen het raammechanisme kapot ging loste hij dat op door een houten balk in het portier te zetten. De uitlaat was drie keer zo zwaar van alle plaatjes die erop gezet waren en toen er een keer schade werd gereden werd de motorkap vervangen door een knaloranje exemplaar dat bijna dezelfde kleur had als de groen metallic kleur van de rest van de auto.

Maar het huzarenstukje was toch wel de engineswap. Vlak voordat we op vakantie gingen begaf de motor het. Het arme 1300-tje was finaal afgeschreven. Maar de Passat nog niet! Mijn oom had nog een oude sloop-Audi met een veel grotere motor, ik geloof een 2-liter… En toevallig dat die precies paste! Daarvoor moest er wel in de chassisbalken gezaagd worden, en de motorsteunen op een andere plek gelast, maar het paste!

Nog nooit waren we zo snel op de plaats van bestemming gekomen als toen. Zelfs steile hellingen gingen ineens moeiteloos. Ding heeft ’t daarna ook nog een paar jaar volgehouden.
@moveyourmind: Mooi.
Als jong jochie ging ik met papa mee richting zijn vrienden. Dat gezinnetje had 3 koters en had elk jaar een ‘nieuwe’ grote Passat. Mijn papa had maar een AX.

Toen we op de een of andere manier met 7 man + strandspullen in de AX een half uur terug moesten van het strand naar de camping (die vrienden van pa moesten altijd zo nodig naar een naaktstrand), omdat die Passat niet meer reed; was ik pissig.
Toen we de volgende twee dagen niet naar het strand konden, omdat die vriend van mn pa weg was met de AX, om de Passat naar een garage te regelen en een nieuwe cilinder te regelen, toen was het duidelijlk voor mij. Beter een werkende AX dan een aftanse Passat.
Kende zij jouw oom maar!
Ik zet hem in de versnelling en niet op de handrem en pak dan een Uber-taxi naar Schiphol.
Tuurlijk. M’n 147 behandelbeleid met liefde. En ik krijg meestal op z’n vakantie hoop liefde terug. Gewoon bij m’n welbekende garage waar ik hem ook heb gehaald. Tenslotte gaat het om m’n eigen veiligheid maar ook van m’n medeweggebruikers.
Checken van alle vloeistoffen

Banden op druk (reserve niet vergeten)

Kraaknet poetsen binnen en buiten

Muziek updaten

Voor onderweg neem ik mee: luchtdrukpomp, Jellybeans icetea green en optioneel wat koelvloeistof en motorolie

Olie, ruitensproeier vloeistof, binnen en buiten schoonmaken (ook onnodige zooi eruit) en helemaal voltanken. Ja, in buitenland is het goedkoper, maar de wil niet met een halfvolle tank vertrekken.

Overigens, als mijn ouders met vakantie gaan (auto en caravan), heb ik mn auto ook afgetankt voor de deur staan. Mocht er bij hen iets onderweg gebeuren, kan ik gelijk in de auto springen. Gewoon, omdat het een prettig idee is. Ook een voorbereiding dus, alleen dan voor andermans vakantie.
Ik laat geen vakantiecheck uitvoeren bij de garage of iets dergelijks. Ik zorg dat mijn auto gewoon rond de juiste intervallen onderhouden wordt, en dan is er vrij weinig aan de hand. Even de ruitenvloeistof bijvullen en de bandenspanning een keertje extra checken en gaan met die banaan.
Zeker niet schoonmaken voor we wegrijden, ik ben niet gek! Schoonmaken is kütwerk, dus .
Vakantiecheck? Nee, ik rijd er iedere dag genoeg km’s mee, dat zit wel snor.

Puur omdat m’n V60 zo’n mini-kofferbak heeft, enkel de dakdragers en dakkoffer erop en gaan!
Olie controleren, ruitensproeier bijvullen, koelvloeistof controleren en bandjes (ook reservewiel) oppompen. Daarna nog even wassen zodat ik geen geplette-insect-voorruit heb als ik nog niet eens op vakantie ben.
Zelf huur ik soms dus ga ervan uit dat die auto’s nagekeken zijn voordat ze meegegeven worden.

Onze galaxy kijk ik na voordat ik, mijn ouders of een van mijn broer ermee weg gaat. Het trouwe ding heeft nu 516834 km gereden. Wat ik dan doe is;

Olie bijvullen, zowel bij de motor als het literflesje in de auto.

Ruitenvloeistof, remvloeistof etc na.

Banden spanning kijk ik na, kijk ook na of de wielen goed vast zitten.

Kijk de verlichting na (zeker met wintersport).

Verder maak ik altijd even de voorruiten schoon zodat ik goed licht heb.

Ik peil iedere week wel olie en eens in de zo veel tijd de bandenspanning. Daarnaast ga ik bij elk nieuw vreemd geluidje uit op onderzoek en pas ik voorkomen is beter als genezen toe. Hoewel die distributie er 30.000km te lang op heeft gezeten ben ik voor de rest erg zuinig op mijn trap hok
@theyoungsaablover: Iedere week? U heeft een 2.0 tfsi?
@henkhupelschoten: geregeld peilen is gewoon hoe het hoort. Ook met een Mercedes!
@lekbak: Is ook zo maar volgensmij peil je er meer olie uit dan dat ie verbruikt. Iedere week.. Doe het hooguit ieder kwartaal…
@henkhupelschoten: als een motor een dag stil heeft gestaan is alle olie toch wel gezakt. De peilstok afvegen heeft dan totaal geen zin. Dat is pas nuttig als je bij hebt moeten vullen.
@lekbak: wat voor een MB heb jij dan? :-(
Vorige E250cdi (ondertussen 110.000km gelopen) en nieuwe V250cdi (25.000km gelopen) = nog niets moeten bijvullen…
@unknown32: peilen is iets anders dan bijvullen. De a170 verbruikt helemaal niks, de w123 en w201 verbruiken beide minimaal (bijvullen voor de oliewissel is niet nodig).
@henkhupelschoten: hoi grappen maker, niet iedereen is zo duf tegenwoordig. Ik hobbel nog vrolijk rond in mijn 205 generation. Daarbij is de 1.4 lekker pittig op dat gewicht. Nou doei
@theyoungsaablover: Eeh, houdoe hé…
@henkhupelschoten: inderdaad, na een poosje weet je toch ongeveer na hoeveel duizend je eens even moet kijken?
Een renault 25 uit 1990, moet ik me zorgen maken?
@damom: Tanken en gaan !!! zou ik zeggen :)
@damom: nee joh, die begint spontaan mooier te lopen als de péage in zicht komt ;)
@damom: Ligt eraan, vroeger zag je ze in juli en augustus met bosjes op de vluchtstrook staan. Maar kennelijk hebben ze wat terugroepacties gehad of zo, want ik zie ze bijna nergens meer langs de kant staan. Dus, maak je geen zorgen, moet goed gaan!
@damom: Koelsysteem van Franse auto’s blijven gevoelig.
Laat voor de zekerheid even de thermostaat inclusief de koelvloeistof vervangen / koelslangen controleren. Kost misschien 75 euro maar voorkomt wellicht heel veel ergernis…
Ik schop een keertje tegen mn linker voorbandje. Dan geloof ik het wel..
Ik neem een thuiskomertje mee, krik, steeksleutel, gereedschapskoffertje. Daarnaast altijd even een beurtje vlak voor de vakantie: verse vloeistoffen, verse filters. Een beetje zorg mag ik wel dragen voor m’n beestje van 23 lentes jong.
@Jochempie: ik rij geen meter zonder gereedschap setje, tywraps, tape en ijzerdraad. Ligt standaard in alle auto’s, heb er al vele mensen mee geholpen…
@lekbak: Heb morgen APK, kom ik er gisteren achter dat m’n uitlaat op een chassis-brace tikt… Alle vier de rubbers gebroken! Vanochtend snel nog even naar de Brezan gevlogen, gefikst voordat de schaduw verdwenen was. Ach ja, altijd een beetje stress voor de vakantie!
@Jochempie: een beetje ijzerdraad 4 keer dubbel vouwen en in elkaar draaien. Maakt een prima uitlaatrubber vervanger voor tijdelijk. Al is jou oplossing uiteraard de enige goede.
@lekbak: Voor ’t geld hoefde ik het niet te laten, had er vijf (ik wist dat ik er één ging verpesten) voor iets meer dan 16 euro…
@Jochempie: Rubbers gebroken, je pik die breekt toch ook niet, zoiets scheurt.
@sr20det: Ligt eraan hoe hard iets is ^_^
Schroefset 5cm omhoog, verder niks eigenlijk.
Dit keer huur ik een auto op de bestemming, maar de jaarlijkse beurt is sowieso altijd net voor de vakanties.
Wij gaan steeds met mijn vrouw haar auto op reis. Enige vereiste is dat hij proper moet zijn, anders vertrek ik gewoon niet.
@zwannes: met mr. Proper?
@87sandyd: nee, ze hoeft enkel naar de carwash te rijden en de binnenkant zelf poetsen met nat en stofzuigen. “Ik ga toch ook niet aan een vieze tafel zitten eten” zeg ik dan.
Eerste keer dat ik naar Spanje reed toen ik net mijn rijbewijs had nam ik zelfs nog een jerrycan benzine mee. Stel dat ik geen tankstation zou tegen komen (en dat op de route soleil waar je struikelt van de benzinepompen). Aach ja… Aldoende leert men.
Ik haal het beschermkapje van de trekhaak. Wel zo praktisch als ik de vouwwagen wil aankoppelen.
Afgelopen zomer met een Corsa uit ’96 roadtrip gemaakt. 3500 Kilometer naar Berlijn, Praag, Budapest en weer terug naar Rotterdam. Van te voren alleen bandenspanning, vloeistoffen gecontroleerd en olie gepeild. Geen enke l probleem gehad, tot de laatste 500 kilometer op de laatste dag. Twee keer de ANWB kunnen bellen. V-snaar er afgelopen in Duitsland, terwijl die anderhalf jaar oud was. ADAC kwam, heeft er mooi een nieuwe opgezet voor 14 euro, en toen lekker doorgeknald. Nederlandse grens over, leeglopende linkervoorband. Ventiel was lek gegaan. Tja, soms heb je gewoon pech blijkbaar. Maar voor de rest geen noemsnwaardige problemen gehad, doe gewoon elk jaar een beurt bij de APK, dan blijft hij gewoon rijden!

Na deze roadtrip twee dagen later naar Spanje gereden voor een uitwisseling, daar ook grote afstanden gereden, en in de winter weer terug vanuit Spanje. In dit halfjaar geen enkele keer pech gehad! Oude beestje houdt het goed vol!
Dit jaar ga ik voor het eerst sinds jaren weer eens met vakantie.
Voor het eerst met de leasebak, die in oktober ook al weer 4 wordt en nu 183.000km heeft gelopen. Aangezien het ding de meest betrouwbare wagen is die ik ooit heb gehad, neem ik aan dat-ie niet schrikt van een ritje Zuid-België. In januari voor mijn werk nog naar Luxemburg-stad gereden en daar heb ik ook niets aan voorbereid.

En als ik naar Zuid-Frankrijk had gereden had ik er ook niets aangedaan. Als ik normaal al zo’n 1000km in de week rijd, lijkt me dat ook niet zo’n punt.

O ja, donderdag komt er een nieuwe voorruit in vanwege een scheur en vrijdag toch maar de winterbanden er onder vandaan laten halen. Ik denk dat de dooiperiode nu wel redelijk bestendig is. Maar ja, je weet het nooit in dit land. Maar ik neem de gok.

En even wassen en van binnen schoonmaken. Is wel zo fijn voor vriendin en haar zoontje, die er ook gebruik van zullen maken daar. Hoewel we er apart heen rijden. Zij gaat nog door naar Frankrijk na onze gezamenlijke week, vandaar.
Nope, met 60k per jaar en dus 2 grote beurten per jaar verwacht ik geen problemen :)

USB-sleutels met hopen muziek op: check! Zonnebril: check! Bandjes pompen, oliepeil nakijken en ruitenwisvloeistof bijvullen: check! Pas dan ben ik klaar voor de rit naar de luchthaven!
O ja, en 4 jaar terug met de Jaguar XJ-S V12 van stiefpa hebben we geloof ik even olie gepeild.
Zodra we met het ding op Britse bodem stonden, ging die steeds beter lopen en makkelijker starten. Één keer hebben we versnellingsbakolie gepeild en bijgevuld, na een wel heel dappere steile bergpas. Die dan ook de mooie naam “the struggle” had (Lake District).

De machtige twaalfcilinder heeft werkelijk geen klap verkeerd gegeven.
En redelijk zuinig ook, een op zeseneenhalf gemiddeld.

Het geheim was dat er eindelijk eens een flinke afstand mee werd gereden in een korte tijd, in plaats van eens in de paar weken een stuk van 100km op sukkelsnelheid. Wij trapten gewoon 130 op de snelweg. Lag die V12 nog bijna te snurken.
Mooiste moment waren de laatste 50 km naar Dover. We kwamen van de Goodwood Revival en werden ingehaald door een Primrose Yellow series 1 E-Type die zo’n 160 reed.
Met de uitroep “de boetes zijn voor mij” van mijn maat achter het stuur, ging het gaspedaal naar de bodem. Zodoende werd het Brits publiek getrakteerd op twee achter elkaar aanjagende klassieke Jaaaags. Volgens mij genoot de V12 er enorm van. En wij ook.
Uiteraard, voor de vakantie krijgt de auto meestal nog even onderhoudsbeurt, paar dagen voor vertrek wordt de auto gewassen, vloeistoffen gecontroleerd, bandenspanning gecontroleerd. Er gaat extra gereedschap mee voor het geval dat. Tijdens de vakantie controleer ik af en toe ook de status van de auto. Meestal gaan we met onze klassieker, dan doe ik dat zeker en sleutel ik soms ook onderweg om alles nog even opnieuw af te stellen. Dit jaar met onze moderne auto, waar ik er vanuit ga dat er alleen af en toe diesel in de tank moet en verder zal het goed lopen.
Mijn leasehok aftanken, hobby aan de haak… en hub naar de Costa.
Ik geef alleen m’n vriendin een beurt voor ik op vakantie ga
@aambei: aan je naam tezien krijg jij ook een beurt.
Mijn onderhoudsinterval valt samen met de periode waarin ik op vakantie vertrek, dus dat scheelt wel een hoop gedoe.
Laat een zomercheck doen bij de dealer, pomp extra mijn bandjes op voor gewicht extra …. Gaan met die banaan!
Nee, gewoon nee.
Ik gooi altijd wen flinke scheut water bij de olie, f
Droogt ie minder snel uit.

Denk alleen dat ik beter wat meer kan doen de volgende keer. Al een aantal keer problemen gehad de afgelopen paar jaar.
Bandjes, vloeistoffen klaar…
Ik ken de staat en als het zou moeten stap ik nu in en rij zo 2500 km.
Al die afgetrapte uit Polen redt het ook naar NL en ze blijven hier ook nog rijden. Allemaal onzin die beurtjes en uitgaven voor vakantie.
Ik check of ‘ie nog rijdt.
Ik check niks. Heeft al meer dan 4ton probleemloze km gemaakt. Dan moeten die paar duizend km naar het zuiden en terug ook geen probleem zijn toch
Check niks maar neem wel wat voorbereidingen:

1. Wasbeurt
2. Alle onnodige zooi eruit
3. Binnenkant schoonmaken
4. Speciale zooi op mijn ramen zodat als het regent onderweg de regendruppels eraf vliegen.
5. Voltanken

En gaan met die banaan..
@pinut187: met speciale zooi bedoel je een raamcoating :p. Ik heb dat standard op mijn auto
Een huurauto ga je toch ook niet checken? En ik denk dat mijn auto beter onderhouden is dan een huurauto van 2 jaar oud.
@jaspervdwinden: het eerste wat ik doe is banden bijvullen. Vaak zit er een bar te weinig in en ik wil wel veilig op pad.
Mijn auto krijgt ieder jaar netjes zijn onderhoud en dan mag je er vind ik van uitgaan dat de wagen er een jaar lang en bij normaal gebruik tegen kan. Dus, nee, ik doe er verder niks aan behalve even checken of alle vloeistoffen en bandenspanningen op niveau zijn.
Auto geeft alles zelf automatisch aan (olie, adblue, ruitenwisservloeistof, bandenspanning, remmen,…).
Mocht dat niet zo zijn dan zou ik de olie en bandenspanning nakijken en de ruitenwisservloeistof maximaal vullen; remmen etc gebeurd bij onderhoud.
Ik loop sowieso de auto regelmatig over. Als ik met mijn Land Rover Discovery II ga is het meestal maar wat onherbergzaam gebied.

Dus ik check alle vloeistoffen (koelvloeistof, olie, hydraulische olie van de ACA, remvloeistof en omdat ik vaak diep waad de olie in de difs)
Controleer de banden op beschadigingen (ook weer vanwege het offroaden). Ook controleer ik de lichten etc, etc.
Dan maak ik hem schoon want dat is wel zo prettig.

Vervolgens pak ik mijn gereedschap en selecteer ik wat mee te nemen en selecteer ik de reserve onderdelen. (een luchbalg en extra compressor voor vering, waterpomp, vsnaar, diesel filter voor slechte kwaliteit diesel, extra lucht filter, maf sensor, krukas sensor, diverse relays en zekeringen en zo nog wat spul) ook neem ik olie, water en koelvloeistof mee.
Wat ook onmisbaar is zijn lijm, ductape en oude fietsbanden (ideaal voor noodreparaties van slangen), tyraps en rescue tape. Dat is erg goed spul voor reparaties aan slangen.
Klink veel maar het ligt allemaal klaar in de schuur en neemt niet veel ruimte in.
@sketcher: *ACE (jammer nog steeds geen edit knop)
@sketcher: geen ijzerdraad en slangklemmen? Vooral die draad kan je een hoop mee…
@lekbak: ja idd die gaan ook mee.
Zomercheck, wintercheck, zorgelooscheck en weet ik allemaal wat voor checks; ik doe enkel de Robcheck. Dat is vrij eenvoudig. Ik draai de sleutel om en als ie dan start vind ik het wel goed….
Yep.
Busje olie in de achterbak voor het geval dat (had vroeger een Audi) en een plee-rol. Alles was je nodig hebt.
@gregorius: die pleerol is standaarduitrusting…. moet ik niet inladen…
Ik zou mijn vaders auto meenemen, een 307 sw, alleen omdat er meer in past dan mijn bmw en een Fiesta ST. Ik vroeg vorige week nog: “moet de auto nog een beurtje hebben?” Neuh, was niet nodig.

Belt meneer gisteren op, hij had toch de auto voor de zekerheid na laten kijken, en mocht geen meter meer rijden want de riem was bijna geknapt :’)

Tanken, misschien als ik er aan denk banden harder en wegwezen.

Ik blijf toch altijd in de bewoonde wereld…
afhankelijk van de auto, met de e39 niet meer dan even de bandenspanning en olie controleren. ding geeft verder alles zelf wel aan. en wassen, doe ik ook. ik haat het om op reis te gaan met een vieze auto.

dit jaar voor t eerst een roadtrip met een 30 jaar oude BMW.
daar ben ik toch wel iets voorzichtiger mee, en die word op elk puntje wel nagekeken.
en mooi in de wax gezet ook. auto mag een beetje mooi blijven onderweg.
Dit jaar bestaat de vakantie uit een roadtrip door Scandinavië en dit ga ik samen met 2 vrienden doen in mijn Volvo 850, stationwagon natuurlijk. Het motorblok is een oersterke en betrouwbare 2,5 liter 5 pitter met 2 kleppen per cilinder, dus deze mag het doen met verse olie, nieuwe filters en nieuwe bougies. De remmen zijn bijna op en piepen zo hard dat het irritant aan het worden is, dus rondom nieuwe Brembo schijven en blokken, gelijk ook even een motorsteun vervangen! De automaatbak doet het nog naar behoren ondanks zijn 355.000 km ervaring, wordt wel geflushed en voorzien van verse olie voor vertrek.

Omdat we in Scandinavië gewoon lekker gaan wildkamperen moet er toch wat uitrusting mee, dus een cheap-ass dakkoffer aangeschaft van 2.30 meter lang en 95 cm breed. Kan genoeg proviand en uitrusting in net als een extra reservewiel en een kannetje brandstof.
Om ook bij nachtelijke ritten elanden te ontwijken 2 verstralers gemonteerd op het dak langs de koffer.

En natuurlijk de Volvo even lekker schoonmaken voor vertrek!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).