De transitie komt dichterbij en misschien ben je al overgestapt op elektrisch rijden
Een vraag die je eigenlijk elk jaar opnieuw kunt stellen: wanneer stap je over op elektrisch rijden? Er komen meer laadpalen, het aanbod auto’s groeit, je kunt steeds sneller laden. Elektrisch rijden is allang niet meer zo eng en exotisch als tien jaar geleden.
Wellicht heb je al de overstap naar elektrisch gemaakt. Bewust, met het uitkiezen van bijvoorbeeld een elektrische leaseauto, of onbewust omdat je werkgever je die hoek induwt.
Voor de hobby is elektrisch rijden nog geen alternatief. Althans, dat is mijn bescheiden mening. Het pruttelen van een verbrandingsmotor is een groot deel van de lol. Hoe goed en sportief ook sommige elektrische auto’s kunnen zijn. Als vervoersmiddel vind ik ze wel tamelijk briljant. Lekker stil, vlot genoeg en de ideale manier om in rust van A naar B te rijden.
Om de vraag op mezelf te betrekken: ik heb op dit moment geen concrete overstap in mijn hoofd. Als ondernemerT is het met de huidige regelgeving nog altijd bijzonder aantrekkelijk om in mijn youngtimer te kachelen. Uiteindelijk is het, als het gaat om dagelijkse kilometers, een financiële kwestie. Pas wanneer het interessant genoeg is zal ik de overstap maken. Bovendien zou ik er voor de hobby altijd een benzineslurper naast houden.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk. Wanneer stap jij over op elektrisch rijden, of misschien ben je al overgestapt? Laat het weten in de comments!
DeWitteCondor zegt
Wij hebben net een hybride gekocht. Geen EV en geen PHEV, maar wel eentje met een (zeer) kleine elektrische range. Kijken hoe dat bevalt, elektrisch rijden (vast prima). Voorlopig nog even geen stekker voor ons. Wij gaan zeker 2x per jaar met de eigen auto, kinderen en bagage naar het buitenland. Als de laadinfrastructuur daar beter wordt (en dat zal de komende 5 jaar ongetwijfeld gebeuren) wordt het interessanter. Afgelopen zomer zag ik ze weer staan met hun tot de nok volgepakte Model 3’s op de gore Franse parking in de pislucht, nr. 15 in de rij om te mogen laden bij 40 graden. Aan mij nog even niet besteed.
b00st zegt
Model 3’s die niet aan een Tesla Supercharger stonden? Raar.
hotze zegt
😂😂
maxidyne zegt
Totdat ik niet meer mag rijden met mijn oude auto’s. Vroem vroem for life!
Johanneke zegt
Heeft allemaal met de km prijs te maken. We hebben nu als 2e auto een 2010 ford ka met 125k op de teller. Als ik die volgende maand total loss rij, dan zal uit een rekensom blijken dat de goedkoopste kmprijs voor een A-segment zo’n dacia of e-up is. Dus dan komt die er. Maar zolang ik nog 1 op 20 kan rijden in een volledig afgeschreven Ford Ka met 18 euro verzekering, 20 euro wegenbelasting per maand, en rond de 300 per jaar aan onderhoud, ga ik daar mee door.
Als gezinsauto, de grotere EV’s zijn mij gewoonweg te duur. Dus dat zal nog wel jaren duren.
Loek zegt
@Johanneke: hear hear. De tijd dat ik financieel in staat ben om een EV te rijden ligt nog jaren in de toekomst. Maar ik laat het over aan de mogelijkheden. Als het uit kan om een EV te kopen ipv een ICE dan doe ik dat zo. En zo lang dat nog niet kan, dan blijf ik aan de ICE. Ik heb geen voorkeur qua plofmotoren of het ontbreken van geluid (niet alsof een 1.0 3cilinder in een Hyundai i10 nou het toppunt van emotie en rijplezier is) oid en ik ben er zeker van dat het al prima huidige laadnetwerk alleen maar beter wordt.
fanboy zegt
@Johanneke: Leuk dat je alleen naar km prijs kijkt. Maar het rijdt ook echt veel beter, zeker ten opzichte van de Ka’s en Picanto’s van deze wereld
baardmijt zegt
Tja, beter…
Ik zou best kunnen verdedigen dat een viertakt ‘beter’ is dan een tweetakt. Maar ik vind een snelle tweetakt veel leuker om mee te rijden.
Een automaat is ook beter dan een handbak, toch kies ik vrijwel altijd voor de handbak.
Een viercilinder motorfiets is soepeler en levert veelal meer vermogen dan een tweecilinder met dezelfde inhoud, maar als die twin een 270 krukas heeft, vind ik het karakter van die twin zoveel leuker, dat ik voor de tweepitter kies.
Een stationwagon is beter dan een coupe, etc.
Ik blijf mezelf pijnigen met een achterhaalde verbrandingsmotor zolang ik dat kan betalen.
Johanneke zegt
Ja vast, maar het wordt hierna toch weer a-segment. Daar kunnen we mee overweg als 2e auto, ik besteed mijn geld liever elders dan die 8k per jaar die we daarin tuffen te upgraden.
Overigens rijdt een Ka best lekker hoor. Veel te weinig vermogen, maar die van ons heeft iets bredere wielen, ding is net een kart, en schakelen doet ie ook echt bizar soepel. Weinig normale auto’s die zo snel rotondes kunnen pakken. Als je je snelheid een beetje vast kan houden is het best geinig rijden. Ding is wel kneiterhard geveerd en de stoelen zijn verre van denderend, maar goed, 8 jaar geleden voor 7k gekocht, dan mag je niet de wereld verwachten.
Fiat motortje is wel erg simpel en betrouwbaar.
awesome zegt
Het rijdt allemaal hetzelfde. In een lijn van 0 naar 100 zonder schakelmomenten. Doe vooral niet alsof het heel bijzonder is om te rijden.
golf1985 zegt
Voorlopig nog niet. Nou ja voorlopig, tot mijn oude vertrouwde golfje of een benzine auto nergens meer mogen komen rijd ik geen elektrische auto. Mijn golf is naast mijn dagelijkse auto ook mijn hobby auto dus dat pruttelen van die 2 liter bevalt me veelste goed
audicoupe84 zegt
Waarschijnlijk wordt ik door een elektrische undertaker vehicle naar mijn laatste rustplaats gebracht, alwaar ik door robots in mijn graf geholpen wordt. Mocht er een priester aan te pas komen, zal dat via een VPN verbinding gebeuren. Die diensten beginnen om het kwartier zodat een(1) priester het totale Nederlandse taalgebied kan bedienen. Tot die tijd klok-klok aan de pomp.
golf1985 zegt
Het gemak van effe tanken is fijner als een weet ik hoe lange tijd laden bij een elektrische auto. Tanken en weer door. En geluid is beleving zoals ik altijd zeg. Heb ook geen radio in de auto. Die 2 liter maakt al genoeg herrie daar komen geen boxen overheen🤣
wimof zegt
In mijn geval geen priester en geen begraving, maximaal een crematie, ik wil er wel zelf naartoe (te voet) daar begrafenisondernemers het wel echt veel te bont maken.
Robert zegt
Ik stap over zodra ik een auto kan aanschaffen die voldoet aan mijn wensen:
– ruime stationwagen of crossover voor vier volwassenen
– niet duurder dan 12 mille ex. inruil
– nog geschikt om minimaal een ton bij de km-stand op te tellen.
Ik heb lang de tussenstap (PHEV) overwogen, helaas zie ik ze maar zelden aangeboden worden. En dat hebben we net zo goed aan onze overheid te danken, die toestond dat 70-80% van alle gesubsidieerde ‘schone’ auto’s naar het buitenland werd (en nog steeds wordt) geëxporteerd.
Rinkelty zegt
Interessante vraag: ik ga van een focus station in februari over naar een EV6 GT. Lease auto’s, maar wel met hoge eigen bijdrages. Het is onze gezins-/vakantieauto, we hebben geen laadpaal aan huis, dus best een grote stap voor ons. We wonen in het centrum van een stad, met een enkele parkeervergunning, en daarom geen extra auto.
racerx zegt
Gedurfd wel, ik wil vanwege geen oprit echt nog geen EV. Hopelijk gaat het je bevallen.
Rinkelty zegt
Tx – ben benieuwd, vooral ook hoe zo’n monster zal rijden. Het laden zou toch goed moeten gaan.., er zijn veel laadmogelijkheden in de buurt en op het werk.
fanboy zegt
@Rinkelty: Het is een heel efficiente EV met lang rijbereik. Dus je kunt hem bijna gebruiken als benzine auto, zo af en toe even tanken. Komt wel goed.
Mercman zegt
@Rinkelty Maak je geen zorgen hoor, als je een paal in de buurt hebt die niet te druk is komt het goed. Als ie te druk is vraag je een paal aan bij de gemeente. Ik rijd nu 3 jaar elektrisch en heb nog nooit laadstress gehad, ook niet toen ik naar Italie ging met de elektrische auto (2 keer gedaan: 2020 Gardameer en 2022 Toscane). Ik heb wel een geluk met Superchargers want ik heb een Tesla. Ik heb overigens ook geen oprit. Zorg dat je je (lange) trips goed voorbereid. Morgen moet ik bijvoorbeeld een dagje veel rijden dus zorgen dat ie vannacht geladen wordt. Hier in de buurt staan 3 palen met 6 laadplekken, er is altijd wel 1 plekje minimaal vrij en de verste paal is 4 minuten lopen.
Een vriend van mij heeft ook de EV6 en hij vond de laadplekken in het buitenland wel druk, dit komt omdat in het buitenland nog niet iedereen vertrouwt op laadpassen (terecht) waardoor iedereen dus op zoek gaat naar Ionity bijvoorbeeld. Ik heb 4 laadpassen en de gene met de meeste dekking is die van Shell (re-charge) zorg dat je meerdere laadpassen in huis neemt, ook al krijg je die niet van je werkgever (better save then sorry).
Nog een tip: probeer je vakanties te boeken buiten de piekdagen dus ga rijden op donderdag als je aan het hoogseizoen gebonden bent, dit is een goede tip voor iedereen eigenlijk, haha. Als je op zaterdag gaat rijden weet je sowieso dat het druk wordt. Ik boek mijn vakanties tegenwoordig vanaf een doordeweekse dag, dan kan je heerlijk cruisen met je autopilot (ik weet dat EV6 dat ook heeft).
Laatste tip: boek een vakantie accomodatie met een laadgelegenheid, dit is echt noodzakelijk. Dan heb je met je EV6 elke dag honderden kilometers tot je beschikking zonder dat je moet laden.
sportabgasanlage zegt
Nu 1 hybride en een hobby/sportauto. Als de hybride aan vervanging toe is (over een jaar of 3) ga ik eens overwegen of elektrisch rijden een optie is. Tot die tijd zijn ze te duur, te weinig range en te weinig laadpalen icm te traag laden.
Alle EVangelisten die roepen dat elektrisch rijden helemaal niet onpraktisch is, proberen hun eigen keuze goed te praten. Want het is gewoon minder praktisch dan ICE. Punt uit.
Flutterbear zegt
Voor jou misschien, maar hier is de EV super praktisch hoor! Ik had alleen graag 1500kg trekgewicht op mijn eGolf net als z’n broertjes en die loze ruimte onder de kap had wat beter ingezet kunnen worden voor de troep die nu onder de tweede bodem ligt (spanbanden, alcohol testen, veiligheidvesten, ect).
sportabgasanlage zegt
Een EV is alleen “praktisch” als
– je deze niet zelf hoeft aan te schaffen, maar kan/mag leasen
– je thuis voor de deur kan laden (liefst icm zonnepanelen en/of een baas die jouw stroom betaalt)
– je op het werk kan laden
– je zelden/nooit grote afstanden hoeft af te leggen (en aan bedoel ik geen geplande reis die via allerlei laadpalen moet lopen en je alle tijd hebt)
– je alleen maar geplande ritten maakt (en dus niet bijv. een ouder die ineens ziek wordt en je 150km moet rijden om op bezoek te gaan terwijl je auto net aan de oplader hangt omdat de accu leeg is)
– je nooit met de auto op vakantie gaat (en nee, in 2 dagen naar Zuid-Frankrijk via allerlei laadpalen waar je in de rij moet staan, vind ik niet praktisch)
– etcetera
fanboy zegt
@sportabgasanlage: dat is niet helemaal waar. Ik heb er zelf eentje gekocht. En we doen er alles ritten mee door het hele land. Kleine vakanties kunnen ook wel, maar we hebben nog een diesel camper ernaast.
Ik vind het juist HEEL praktisch, de EV. Ik hoef juist minder onderweg te stoppen, want thuislanden is bijna altijd genoeg.
En hij rijdt altijd lekker en voorspelbaar, geen gedoe met koude motor en wachten op verwarming etc.
pramm zegt
Ik rij al 7 (bijna 8 jaar) EV en de punten die je benoemt kan ik enkel wegschrijven als koudwatervrees of bang voor veranderingen.
Hoe ideaal is het dat de auto nagenoeg altijd vol geladen staat. Al in 2015 reden wij naar Zuid Frankrijk in 15 uur tijd, zonder enige voorbereiding, met nog een enorm beperkt aantal laders, maar zonder enige stress,
Dus serieus, wanneer je zelf nooit langer dan enkele weken electrisch gereden hebt, komt dan niet met kul-argumenten aan zetten. Deze zijn door de ruim 300.000 elektrische auto’s in Nederland al lang bewezen niet relevant!
wimof zegt
En wat indien het er morgen zomaar 3.000.000 waren?
hotze zegt
Dan krijgen we een probleem – complete steden zonder stroom e.d.
Turbo S zegt
Dat van die alleen maar geplande ritten kunnen maken is voor mij ook de grootste reden wat me van een EV weerhoudt.
Los daarvan hou ik ook wel van een beetje broem broem dus zeer waarschijnlijk komt er hier nooit eentje.
Flutterbear zegt
Een beetje EV heeft een bereik van 300+ km. Je zou voor de grap eens een jaar moeten bijhouden hoe vaak je daar in de praktijk tegenaan zou lopen (ongepland 150-200 km afleggen). Wij komen zelfs met een bereik van 200 km uit maar huur voor de vakantie wel iets anders.
leaper035t zegt
Doe ik al. Op de step. Met de wagen vind ik het nog iets te vroeg. Nog niet echt een model dat me volledig ligt. Of niet genoeg range, of niet mooi genoeg, of niet groot genoeg. Ik sluit ook niet uit dat ik net voor de benzine- en dieselban nog een lekkere wagen mét verbrandingsmotor aanschaf!
zesinlijn zegt
Met de step. In Nederland? Dan heb je wél lef!
leefvrij zegt
Als er leuke elektrische auto’s komen die betaalbaar zijn.
Nu is het nog te groot, te duur, te log of niet mooi. Meer ID3 formaat, geen SUV met een leuk design. de Cupra Born komt in de buurt.
sportabgasanlage zegt
Een ID3 is 2,2cm langer, 6,1cm hoger, 2cm breder en 439kg zwaarder dan een Golf.
Dat noem ik nog steeds log.
maarteno zegt
Zodra ik die i4 hardcore M uitvoering kan betalen 😎😉 och en als die komt natuurlijk…
wimof zegt
Kijk es op de configurator.
kniesoor zegt
Werkelijk geen idee. Niet iets wat op afzienbare termijn op de planning staat. Maar met een wat oudere oto als daily weet je nooit wanneer die ‘beyond repair’ is en je er misschien over na moet gaan denken. De bijwagens zijn beide vrij nieuw, die kunnen met respectievelijk 105K en 17K op de klok bij een gebruik van 3K kilometers per jaar elk in principe nog decennia mee.
bierbuik zegt
Zodra er een luxe of sportieve elektrische cabrio occasion beschikbaar is met een acceptabele actieradius (200km+) onder de €15k, of wanneer ik met mijn huidige auto nergens meer mag rijden door milieuzones.
Voorlopig niet dus.
arthur75 zegt
3 jaar geleden, heerlijk voor woon-werk. Voor de vakanties en als 2e auto nog wel een dinosapslurper. Voor de mooie zomeravonden nog een klein topless hobby dingetje. Het leven is fantastisch!
niek93 zegt
Volgend jaar voorjaar als nieuwe leasebak
Joris24 zegt
Eigenlijk heb ik nooit een auto gehad waarmee je minder dan 700 km op een tank kon rijden. Nu is dat geen absolute vereiste, maar vanuit zuid-limburg rij ik toch vaak lange stukken als ik rijd, en dan vind ik het wel fijn om 250 km heen en een paar uur later weer 250 km terug te kunnen rijden. In de winter, met 130-140 als het rustig is. Zonder te stoppen om te tanken oid.
Daarnaast heb ik, op mijn zelfgebouwde hobbyproject, nooit meer dan een paarduizend euro voor een auto betaald. Rij nu een blauwe audi A3 uit 2005 met 2.0 FSI, zes versnellingen, gescheiden climate control, cruise control, nette set lichtmetaal eronder, ding kostte nog geen 5000 piek. Die schrijft amper af.
Ik ga elektrisch rijden als ik voor vergelijkbare bedragen, afschrijving incluis, en een redelijk rijbereik van praktisch minstens 400 km in de winter bij 130 op de snelweg, kan rijden. En het moet niet zo vreselijk lelijk zijn dat je er niet met plezier naartoe loopt als je gaat rijden. Ik heb twee hobby-auto’s / oldtimers, beide i5 quattro’s, daar kan ik altijd een rondje mee voor de ‘emotie’ / ‘fun’. Elektrisch rijden mag dan wat killer zijn als het gewoon praktisch is, maar rijden moet nooit met tegenzin gaan.
petroldrinker zegt
In nederland auto rijden is altijd met tegenzin in mijn geval, al die slome duikelaars die niet weten waar het gaspedaal is, of weten dat er rechts ook een rijbaan is, verknallen het toch wel echt hier altijd (om nog te zwijgen over de lui die express in jou baan gaan rijden als ze in hun spiegels zien dat je er hard aan momt rijden)
hotze zegt
😂😂 gek wordt je ervan als je wilt doorkachelen. Lekker inhalen met slechts een paar km sneller dan degene die ze voorbij gaan. Om tijd terug te pakken ga’k dan bv. in een bocht naar links door de binnenbocht. Dat is ook best leuk om te proberen de kortste route te rijden, zeker als het niet al te druk is.
T A X M E N zegt
Al jaren slaaf van de bijtelling. Rij een Tesla Model S. Tot grote tevredenheid. Het ding brengt ons overal met groot gemak. Vakanties naar Italië, Zwitserland, Zuid-Frankrijk, wintersport, allemaal geen probleem. Grootste vraag is hier dus niet wanneer ik op elektrisch rijden overstap, maar wat ik hierna ga doen. Deze gaat er eind 2023 uit en dan is het over met de pret. Waterstof is nog niet volwaardig genoeg om op over te stappen. En nog een keer een Model S of iets vergelijkbaars (welke…?) zie ik qua bijtelling niet zo zitten. Dat voelt toch te duur worden. Misschien een oude Audi S8 op de zaak en even genieten zolang het nog kan en kijken wat 2024/2025 gaat brengen qua elektrische auto’s? Want het liefst rijden we elektrisch door, ook voor het milieu. Wie een goede suggestie heeft, kom maar door! Ik weet het nog echt niet…
peekaas zegt
Precies dat inderdaad, elektrische auto’s zijn nog altijd duurder dan benzine auto’s en als dat niet fiscaal aantrekkelijk gemaakt wordt denk ik dat ik hierna toch nog snel even een benzine auto in de lease pak voor de komende 5 jaar..
Flutterbear zegt
Herkenbaar, hier ook nog zoekende maar zakelijk is de lol er wel vanaf. Ik denk dat ik privé maar een X of Y ga rijden.
alassad zegt
Hier exact hetzelfde. Of ik stap volgend jaar over op een model X prive, of het wordt een PHEV a la Kia Sorento of Hyundai Santa Fe.
SpiderIV zegt
Oud genoeg om dat niet meer te hoeven. Bovendien geen kids, milieu technisch valt mijn voetstap mee, dus ik durf het aan om door te rijden met Italiaans benzine spul.
Friez zegt
Zakelijk maakt het me niet zo veel uit, dan kun je makkelijker de ongemakken opzij zetten, omdat je de auto toch niet zelf hebt aangeschaft.
Privé ga ik eerst de stap naar PHEV maken. Ik merk met onze zakelijke EV, dat de laadpaal infrastructuur vaak nog te wensen over laat en actieradius ook een issue is.
Flutterbear zegt
Hier 4 PHEVs gereden over totaal 2 jaar maar zou dan niemand aanraden. Met 30 km bereik ben je continue aan het stekkeren terwijl een volledige elektrische auto niet na 30 of zelfs 100 km hoeft te laden. De laadstress werd hier een stuk minder met 200 km elektrische bereik dan voor die 5 tot 10 km de brandstof motor in te laten schakelen.
Tonnie zegt
Dat kan nog wel even duren. Sinds kort rijd ik weer privé, nu leaseauto’s echt bizar duur zijn geworden. Een oude benzine kost gewoon de wereld niet, dus qua lasten moet er nog een omslag plaatsvinden.
– Dus aanschafprijs omlaag;
– maandelijkse lasten moeten accepté zijn;
– fraaie modellen (sedan, station, coupé oid);
– 500km range zonder voorzichtig te moeten doen;
– ook fatsoenlijke range met een beetje caravan erachter;
– 400km range laden binnen een kwartiertje
En dan moet dat waarschijnlijk al op de tweedehands markt aanwezig zijn, dus dat zal wel even duren.
grandvitara zegt
Zakelijk ben ik al sinds 2020 om, met een ID3. Rijdt voor het doel superieur tov benzine of diesel. Prive gebruiken wij hem ook, maar niet voor vakanties of langere ritten. Ik vind hem dan echt te kort komen.
De lange afstand prive auto (mijn ex lease Tiguan) zal pas worden ingeruild voor de lange afstanden wanneer a; een ev echt 600 km kan rijden en snel kan opladen tegen een normaal aanschaf bedrag en b wanneer er volgende generatie batterij techniek gearriveerd is.
De andere prive auto (UP) gaat weg wanneer de de lease termijn van de ID3 afloopt. Dan neem ik hem zeker over.
mashell zegt
Twee jaar terug. Nu 60.000 elektrische kilometers afgelegd en voor mij geen geschud, gestank en gebrom meer, elektrisch rijdt zoveel lekkerder. Ben er mee in Spanje, Oostenrijk en Tsjechië geweest, je kunt er gewoon overal mee komen. Zoals mijn moeder altijd zegt “Kan Niet ligt op het kerkhof en Wil Niet ligt er naast” en wat mij betreft geldt dat ook voor degenen die nu excuses verzinnen om maar niet te hoeven veranderen. Conservatisme heeft geen toekomst!
detroitv8 zegt
Lekker kort door de bocht. Het financiële aspect zal de meeste nog afremmen over te stappen. Niet iedereen heeft de luxe van een auto van de zaak. Sterker nog, de meeste zelfs niet.
mashell zegt
Maar dat argument is niet relevant. De meesten hadden nooit de middelen een nieuwe auto te kopen (of deden dat uit gezond verstand niet), het is niet het doel van elektrisch rijden om dat te gaan veranderen.
detroitv8 zegt
Ben ik het niet mee-eens. In de private lease: EV duurder. In de tweedehands markt: EV (kunstmatig) duurder. Elektrisch rijden is écht niet goedkoper, zeker niet met de huidige stroomprijzen.
tortuga zegt
Als het mogelijk is nooit.
Als het niet anders kan? Dan vanaf ik het kan betalen en een fatsoenlijk rijbereik heb, zodat 1x bijladen naar zuiden van Frankrijk (1150km)mogelijk is met een volle wagen en gemiddeld 140 kan rijden. (Max 27500 aankoopprijs) desnoods een goede 2de hands
boomhauwer zegt
Als ik het kan betalen.
racerx zegt
Zodra er een aantrekkelijke stationwagen EV op de markt en binnen bereik is, die binnen 5 minuten weer opgeladen is.
Duurt nog wel even dus, maar als ik in de tussentijd een huis met oprit koop, gelden beide eisen niet voor onze 2e auto.
erwingrunn zegt
Wanneer de leukere auto’s betaalbaar worden
schreute01 zegt
Ik stap pas ergens anders naar over als de wereld weer wat tot rust is gekomen. Elke keuze die je nu maakt kan morgen een totaal verkeerde keuze zijn.
W115 zegt
Wanneer iemand in de bijstand een electriek vehikel kan betalen.
rutgerg zegt
Als je nu, met het huidige personeelstekort, in de bijstand zit verdien je geen auto m.i. Iedereen die wil heeft nu binnen een dag een baan. Maar het derde woord in de zin hiervoor is cruciaal.
Computer Freak zegt
Ik heb nu een rally motorfiets met een actieradius van 450 kilometer uit de hoofdtank plus 200 kilometer uit de aux tank. En nog eens 250km uit de fuel bladder achterop het zadel. Bijvullen in vijf minuten.
Een actieradius van 400km met elektrisch laden binnen 30 minuten zie ik als een minimum. Het liefst behoud ik mijn huidige actieradius van 650 tot 900 kilometer.
ArnoldH zegt
Dat ligt eraan, als mijn vriendin een nieuwe auto van de zaak mag gaan we de rekensom maken of het interessant is voor haar.
Voor de hobby spaar ik nog steeds voor een echte Mustang v6 of v8
petroldrinker zegt
Echte mustang en V6 past niet in 1 zin natuurlijk he…
akranoplan zegt
Van zodra er een EV voldoet aan mijn regel van 5:
* 500km (min.) praktisch rijbereik
* 500l koffervolume (min.) (max. +/- 1500l)
* 5 sec. 0 – 100km/u
* €50.000 of minder in aankoop
Ard1970 zegt
En hoeveel nieuwe auto’s onder 50K ken je, die binnen de 5 seconden aan de 100 zitten?
akranoplan zegt
Geen enkele EV in ieder geval en dat was de vraag. Wat betreft ICE komt in België de BMW 135i in de buurt.
rutgerg zegt
Maar die heeft geen kofferbak van 500liter.
katoenboer zegt
Gewoon uit nieuwsgierigheid; welke auto heeft u?
akranoplan zegt
430i gran coupe
Ard1970 zegt
De 430i Gran Coupe zit volgens mij ook niet onder de 5 seconden aan de 100 en zal nieuw ook behoorlijk
wat meer hebben gekost dan 50K. Voldoet dus ook niet aan je eigen regel van 5, of geldt dat alleen voor EV’s?
akranoplan zegt
Inderdaad. Ik wil wel overstappen naar elektrisch maar dan moet het beter zijn dan wat ik nu heb. Grotere koffer, sneller en goedkoper ;-)
Ard1970 zegt
Sinds half juni rijd ik elektrisch, in een BMW i4. Hoewel ik met de nodige tegenzin mijn Audi (ICE) er voor inleverde,
bevalt het elektrisch rijden me bijzonder goed. 11.000 km verder inmiddels en ik geniet dagelijks van de souplesse, het altijd aanwezige koppel en dito snelheid, het enorm luxe en sportieve interieur en de extra gemakken die een EV met zich meebrengt in warme en/of koude dagen (standkoeling /-verwarming). En ja, allemaal zaken die je op een ICE ook kan aanvinken, in de meeste gevallen. Maar toch. De lineaire versnelling is best verslavend, en op een snelweg cruisend is zelfs ontspannend. En ach, met een range die (afhankelijk van mijn rechtervoet) varieert tussen de 350 en 450 km.. ben ik tevreden. Op de vakanties na rijd ik niet vaak meer kilometers op een dag en wat kilometers er bij in gooien gaat met snelladen ook echt snel.
Voor het geluid hebben we ook nog een Golf 7,5 GTI Performance op de parkeerplaats staan, dat is ook genieten.
Was het mijn eigen keuze om een EV te gaan rijden? Nee. Beleid van mijn werkgever. Gelukkig hebben we wel een vrije keuze, mits het enigzins binnen de perken blijft qua budget. Voordelen qua bijtelling heeft het niet/nauwelijks vanwege de (vaak) hogere fiscale waarde. Sterker nog; ik betaal nu meer dan voorheen. Aan de andere kant heb ik nu ook bijna 2x zoveel vermogen. Niet dat dat perse nodig is, maar leuk is het wel.
mashell zegt
Als iemand met een Golf GTI performance z’n verhaal over een i4 afsluit met “leuk is het wel” dan zit het wel goed met de beleving. Het is gewoon niet hetzelfde, minder qua geluid maar beter qua souplesse.
Michel-GR zegt
Nou gewoon niet! Het zal hoogstwaarschijnlijk synthetische brandstof of waterstof worden. Elektrisch is zonder enige twijfel bloedsnel maar doet dat totaal emotieloos. Het geluid van een verbrandingsmotor maakt het iets minder snel zijn meer als goed.
Onehp zegt
ID4 – gezinsauto, reisauto, erg comfortabel, makkelijk te rijden voor vrouwlief, en snel genoeg om ook ‘leuk’ te kunnen rijden bij gelegenheid.
GR Yaris – fun auto voor vaderlief die graag ‘stuurt’, tevens pendelauto en bij gelegenheid kan zelfs het gezin mee.
rulefollower zegt
Na 5 jaar volledig electrisch gereden te hebben (met uitzondering van de hobby-auto’s/klassiekers) is het verstandig om weer terug te gaan naar het dinosaurussap. De redenen:
– Mijn zonnestroom kan ik beter verkopen tegen het minimum tarief, dat nu ongeveer 10x de prijs van 2 jaar geleden is. Daarentegen is de fossiele brandstof slechts met 40% opgeslagen.
– Als ik toch langs de snelweg moet tanken, moet ik te vaak wachten. Met name in Frankrijk en België. Tot vorig jaar was ik daar vaak nog de enige.
– Planten en bloemen hebben ook voedsel nodig. Wat ze over een paar miljoen jaar weer teruggeven aan mijn achterkleinkinderen in de vorm van olie.
Disclaimer: nu etron 55 en kona.
rutgerg zegt
Haha tanken langs de snelweg wil je nu echt niet in Frankrijk… dan beter wachten bij de laadpaal.
Diesel Rocks zegt
Ik rij al elektrisch, met een Brekr :-) Als de accu leeg is dan wissel ik die gewoon om met de accu die thuis aan de lader hangt. Maar wat auto betreft gaat het nog lang duren voordat ik de overstap maak, als ik dat al ooit ga doen. Een realistische actieradius van 350 km is voor mij not done. En nee, ik ga niet 100 km/u rijden als ik ook 130 km/u of harder mag. Ik ben verslaafd aan dikke snelle diesels en mijn huidige ga ik gewoon oprijden. Met de kilometers die ik tegenwoordig maak kan dat nog 20 jaar duren. Tegenwoordig is diesel rijden ook een stuk goedkoper dan elektrisch rijden.
Benny_Weisz zegt
Nu niet, dan niet en nooit niet…..
Mijn auto moet lawaai maken en naar uitlaatgassen stinken, zoals het hoort. En het liefst flink bijdragen aan het overschot aan CO2.
rogerzz zegt
Stoer.
Als ik een Taycan of i4 m50 kan betalen of iets dergelijks, dan komt die op de stoep te staan.
O plaat zegt
Niet in de eerste 10 jaar. Ik rij met oldtimers, mijn vriendin heeft een JCW roadster. Als er kinderen komen vervangen we de mini door een gezamenlijke twedehands Cadillac CTS of Mercedes CLS en die moet dan zeker 8j mee gaan.
wimof zegt
Moraal van het verhaal: geen kinderen blijkt nog het best.
petroldrinker zegt
Pas als ik niet meer kan tanken ergens,als er iets is waar ik van gruwel is die EV transitie op de wereld, ga nog liever naar ukraine nu om te vechten dan een duracell hok te rijden
baardmijt zegt
Wat een goed idee man! Succes daar hè!
Dutchdriftking zegt
Ik hoop over niet al te lange tijd de tweede auto te vervangen voor een elekrisch gebakje. De Dacia Spring staat bovenaan de shortlist. Helaas is deze (net als vrijwel iedere auto) wel wat duurder geworden dus wellicht duurt het nog even. Als de tweede auto alle kleine stukjes kan doen, en we daar ook mee de stad in kunnen dan kan de diesel er nog mooi een poosje naast blijven.
wimof zegt
Een Dacia Spring blijkt evengoed te rijden dan een Daf 44 (zie Alexander Bloch)
bassrt zegt
ik wilde 1,5 jaar geleden al overstappen op een EV. Heb er een paar mogen test rijden en ik vind het heerlijk rijden. Alleen degene die ik kon betalen waren niet praktisch genoeg naar me zin. Dus een fiesta ST aangeschaft om nu nog een jaar of 4 te genieten van een sportieve auto.
Wanneer zo’n Cupra born in prijs zakt vind ik dat een mooie vervanger. Range genoeg om een week mee te rijden zonder te laden wat ik belangrijk vind. Ik vind ze er leuk uit zien en zijn nog niet overdreven groot in vergelijk met andere auto’s. Alleen ze zijn nog te nieuw en te duur. Zijn bijna net zo duur als nieuw op dit moment en dat kan ik gewoon niet betalen. Dus hopelijk over een jaar of 3-4 wanneer er een hoop uit de lease komen kan ik er een betalen.
detroitv8 zegt
Denk dat je de eerste generatie VAG EVs maar beter kan overslaan, ik lees alleen maar verhalen over storingen.
Flutterbear zegt
Erm, dat is de tweede generatie als je de facelift van de eerste generatie niet meetelt. De eGolf en eUP zijn uitstekende EVs, pas daarna is VW in bespaarmodus geschoten.
okdoei zegt
Ik heb vorig jaar het geluk gehad om een 2e hands EV aan te kunnen schaffen. Bevalt me goed maar dat komt o.a. door de extra opties (stoelverwarming, adaptive cruisecontrol) wat zeker niet EV specifiek is, maar ook doordat ik niet meer jankend hoef te pinnen iedere 2 weken. Dat is nu verplaatst naar jankend geld overmaken naar m’n energieleverancier iedere maand.
detroitv8 zegt
Ben recent gaan onderzoeken of mijn woon-/werk autootje gewisseld kan worden naar een EV. Maar ehh, da’s niet te doen. In de Private Lease is een Peugeot e208 op een looptijd van 3 jaar €250,- per maand duurder dan een Peugeot automaat op benzine. In je brandstofverbruik win je het tegenwoordig niet terug… nou, blijf wel lekker met mijn 2013 Fiatje doorkarren.
b00st zegt
Duurder zal het nog wel zijn, maar heb je ook rekening gehouden met de restwaarde en minder belastingen (afhankelijk van het land)?
detroitv8 zegt
Daar heb je met private lease niet mee van doen. Sterker nog, een EV schrijft minder af van een brandstofwagen. Kunstmatig hooggehouden restwaarden overigens.
Ard1970 zegt
Ben wel oprecht benieuwd hoeveel “EV-haters” ook daadwerkelijk al eens in een moderne EV
hebben gereden. Ik was namelijk ook echt geen voorstander of liefhebber, tot ik (“gedwongen”)
er 1 dagelijks ging rijden. Tot in ieder detail zelf geconfigureerd (al een dikke pré t.o.v. de Tesla’s
en Polestars die je nauwelijks naar eigen smaak kan samenstellen), zodat hij qua uiterlijk en
luxe aan alle eisen voldeed.
Gemis aan rijbeleving? Totaal NIET, okay..het ontbreken van een uitlaatgeluid. Niet dat dat nu
zo mooi klinkt bij 95% van de ICE’s die in NL rondrijden, maar goed… ;-)
Range anxiety? Hoeveel van de “haters” rijd daadwerkelijk vaak meer dan 400 km per dag?
Ik rijd nu elke dag vol weg, als ik dat wil. Op vakantie ga ik vaak met een vliegtuig.. de luchthaven
haal ik met gemak. Het lijkt er dus soms op dat er vaak “valse” sentimenten worden aangehaald,
wanneer het om vernieuwing gaat. Doet me denken aan de introductie van de mobiele telefoon;
bijna ieder mens (behalve de toenmalige yup) verafschuwde het idee om overal bereikbaar te zijn,
men moest er niet aan denken. En zie…
Goed. Veel te lang verhaal weer. MAND.
Pordon zegt
Over een paar maanden, als de levertijd niet meer aangepast gaat worden. Polestar wordt de nieuwe leaseslet. De auto van mn vrouw is nog benzine maar ik ga er vanuit dat we voor alle ritjes samen binnen Nederland de Polestar zullen gebruiken. We gaan in ieder geval ook een vakantie proberen met de Polestar volgend jaar en zien dan wel hoe dat bevalt.
naturalpower zegt
Ik stap pas over op elektrisch rijden als mijn auto vervangen moet worden en ik een geschikte tweedehands EV kan vinden die voor mij betaalbaar is. Maar ik wil zo lang mogelijk met deze doorrijden.
koen23 zegt
Sinds augustus dit jaar lease ik een elektrische auto. Daarvoor diesel en benzines geleased (V40, Mazda 3, S 60) en die kunnen qua comfort in dagelijks verkeer niet tippen aan de elektrische auto. In het dagelijks verkeer is geluid gewoon geen factor van belang ik luister toch een muziekje of ben aan het bellen. Als het even kan wil ik nooit meer een niet elektrische auto.
De camper ploft nog wel op diesel. Daar gaat voorlopig geen verandering in komen.
iphonistvongates zegt
Op 12 Maart 2067 om (GMT+1) 14:48 uur en 39 seconden…..alle oliebronnen zijn 3 weken daarvoor volledig opgedroogd.
Ik heb al een bestelling geplaatst voor een 4-persoons landspeeder met MagLev. tech aangedreven door een nano cold fusion reactor
wimof zegt
Ik heb geluk, dan ben ik er niet meer.
buzz zegt
Als ze een beetje betaalbaar worden. 45K+ voor een beetje aangekleed modelletje vind ik behoorlijk aan de prijs.
PortRo zegt
Bmw i3 privé, zo’n lekker rijdend bakkie – kom er niet ver mee maar voor de tweede auto perfect. Voor de leaseauto is de vierde in bestelling , na een Kia Niro (voorloopauto, wat een vreselijk ding), een Jaguar I-pace (mooi maar duur), een voorloop Polestar (eigenlijk best een goede auto, niet voor grote gezinnen) en in bestelling se BMW i4
Wil niet meer anders dan elektrisch. Gezeur over range is in Nederland is vooral van mensen die er nog in benzine of diesel rijden. Op vakantie gaat ook prima, je moet toch ook zo nu een dan rustpauze nemen. Nu gaan we niet tijdens hoogseizoen, dat scheelt misschien.
Flutterbear zegt
Hier de eGolf als tweede auto geleased. Die bevalt zo goed dat het nu onze enige auto is. Naar het werk pak ik wel de trein of taxi.
michelF zegt
ik heb een aantal maanden geleden zitten kijken naar eenn KIA EV6, toen ook een proefrit gemaakt in de 77kw RWD versie, wat een fijne, snelle en praktische auto :)
echter zijn die er 2e hands nog amper/niet te vinden en 60k+ uitgeven vind ik te gek..
tenzij het een GT versie is met 576PK natuurlijk, maarja die is meteen bijna 70k!
nog even doorsparen dus :D
Elja zegt
Inmiddels al weer ruim drie en half jaar met de Tesla Model 3. Leukste auto om te rijden die ik ooit gehad heb.
Bevalt uitstekend!
Ook de vakantie naar Italië met de auto ging probleemloos. De Superchargers zijn geweldig voor vakantietripjes. Naast de vakantieperiode zijn er weinig dagen dat ik er een nodig heb, zo vaak rijdt ik niet meer dan 400 kilometer op een dag.
Als tweede auto een Volkswagen e-Up! (inmiddels ook al meer dan 2 1/2 jaar). Meer dan prima voor alle ritjes in de regio.
Beide auto’s kunnen thuis op de oprit laden en alle stroom (inclusief dat voor het gasloze huis) komt van de zonnepanelen.
Nooit meer terug naar dinosap.
screamer zegt
Zodra ik een leuke auto kan betalen (of ombouwen). Want hoe de aandrijving werkt zal mij mijn reet roesten.
Momenteel heb ik een mini clubman one automaat en een Smart Roadster, beide kunnen wat mij betreft elektrisch zijn, daar zullen ze qua beleving waarschijnlijk op vooruit gaan. Maar ombouw is nog behoorlijk prijzig en vind ik het niet waard.
Nieuw ga ik niet doen, want ik wil niet leasen of lenen voor een auto, dat vind ik belachelijk, Dan tweedehands, maar daar is het aanbod om te huilen. Als ik daarnaar kijk op de verschillende websites, dan zie ik alleen maar auto’s die ik nooit zou willen hebben.
flatsix010 zegt
Door mijn huidige selectie aan merken ga ik voor de ioniq 6. Zou liever een BMW rijden maar voor max €60.000 krijg je zo veel meer bij de Hyuandai. De ix1 is gewoonweg minder aantrekkelijk, een kale 3 zou kunnen maar dat vind ik niks en de 1 serie is incl opties net zo duur in de bijtelling.
DennisTK zegt
Eerder een Golf 7 GTE gereden, waarbij het elektrische deel mij ook prima beviel.
Nu werd ik min of meer door mijn werkgever richting een volwaardige EV geleid. (EQB besteld) Als het goed is komt hij in maart, maar dat valt nog te bezien als ik het zo hoor. Ik rij wel heel Nederland door dus ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Ot92 zegt
Niet. Ik heb geen oprit. Dan heeft het ook geen zin om te gaan rijden in een EV, omdat je gewoonweg te afhankelijk wordt van publieke laadpalen.
mashell zegt
Ik heb een eigen parkeerplaats maar heb nooit de moeite genomen een lader te laten instaleren, is me teveel gedoe. En laadt dus openbaar, niet alleen werkt dat prima maar het is tegenwoordig ook zomaar goedkoper dan thuis laden. Maar goed, ik had ook al geen dieselpomp thuis en was dus al aan openbaar tanken gewend.
mc96 zegt
Ik rij sinds mei elektrisch. Betreft mijn eigen auto die ik privé rijd. Ik wilde een X3 kopen en besloot toen voor de elektrische variant te gaan (iX3). Erg rijke uitrusting afgezet tegen de aanschafprijs en voor mij meer dan snel genoeg. Tot nu toe bevalt het prima. Rijdt erg fijn. Veel koppel en confort en verbazingwekkend lichtvoetig voor zo’n zware auto (vorige auto was een G20). Dealer vertelde mij dat 2/3 van alle verkochte X3 de elektrische variant betrof. Rest benzine. Slechts 3 diesels in een half jaar. Medste X3’s zullen wel zakelijk gekocht worden dus dan spelen er weer andere afwegingen. Economisch gezien pakt het vooralsnog ook goed uit (oprit met laadpunt en zonnepanelen). Maar dat was in mijn geval niet de doorslaggevende reden.
Eric-pablo zegt
Als ik een telefoontje van mijn dealer krijg dat de id buzz gtx te bestellen is :)
wimof zegt
230km range, is dat voldoende voor u?
PS- onbeladen.
dree16v zegt
Zodra het een betaalbaar alternatief is voor een auto met plofmotor. Elektrisch rijden is erg comfortabel en snel. Voor de hobby een leuke benzine auto erbij. Ik zie het wel zitten. Als tussenstap lijkt me een cupra hybrid wel wat, wel de power maar niet de laadstress. En ik ben één van de weinigen geloof ik maar ik hoop dat we zsm inductie kunnen laden. Dat gehannes met laadkabels en al die lelijke laadpalen in het straatbeeld vind ik een groot nadeel. Zelfde geld overigens ook voor zonnepanelen op huizen, het zal goed zijn voor het milieu en je portemonnee maar het ziet er niet uit. Sorry ik dwaal af…
Elise zegt
Zodra Alfa Romeo met een geloofwaardige sportieve EV op de markt komt, geen SUV. Ik wacht rustig af.
techniekmeneer zegt
Als er geen druppel benzine meer te krijgen is.
ponnie zegt
De transitie zoals hier geschetst komt helemaal niet dichterbij.
Electrische auto’s zijn en blijven veel te duur.
De transitie zal voor 99% dus niet van brandstof naar electrisch zijn, maar van brandstof naar OV of pendelvervoer naar het werk.
shicomm zegt
Da’s simpel ; als de kosten-baten verhouding meer in balans is.
Wie in een flat of appartement woont met amper laadpalen in de wijk betaald niet alleen voor de dure wagen maar ook voor relatief dure kilmoters.
Wie aan huis kan laden is al vele malen goedkoper uit ; zeker als je zonnepanelen en een huisaccu hebt.
Zeker bij de kleine auto’s is er momenteel ook gewoon niet genoeg te kiezen.
In het a en b segment is de keuze klein en de prijs relatief veel te hoog.
Dat is gewoon niet te verantwoorden als je dan ook nog eens issues hebt met laden.
Een beetje hybride is ook niet goedkoop maar eerder te verantwoorden dan een ev.
Jammer want ik wil echt wel om.
mjpamsterdam zegt
Eind dit jaar of zo ongeveer. Maar wel als 3e auto. Mijn youngtimers blijven nog even!
geenidee1975 zegt
Van een C43 AMG mezelf extreem gestretcht met een XC90 T8 hybride om vervolgens via een testrit in een Tesla X P100D volledig af te knappen op bouwkwaliteit en uiteindelijk opgevangen door Audi met een e-tron 55. Doorlooptijd van dit proces was 1,5 jaar en Audi is er in geslaagd om de overgang als ‘prima te doen’ te kwalificeren. Mand.
sabrerator zegt
Nou, de S-Type 2.7d krijgt volgende maand een nieuwe distributie gemonteerd. Dan kan ie er weer 160.000km tegen. Dat is 4 tot 5 jaar.
Tegen die tijd kijk ik wel. Wellicht ga ik dan op de leasebak over en beleid werkgever is per komend jaar alles elektrisch.
Ik ben niet tegen elektrisch rijden en ben geen EV hater, maar ben ook een klassieker / youngtimer liefhebber met een 16 jaar oude Jaguar en een 21 jaar oude MGF. En 3 motorfietsen tussen de 24 en 37 jaar oud.
Mijn absolute voorkeur zou het hebben om ooit de S-Type om te bouwen naar elektrisch. Ik hoop dat er ooit acceptabel geprijsde pakketten komen voor ombouw. Ik vind het een heerlijke en mooie auto en als ik die ooit kan restaureren en dan elektrificeren zou ik dat willen.
wessel94 zegt
Denk dat er op den duur meerdere alternatieven komen voor de klassieke ICE op benzine of diesel zoals waterstof, bio brandstoffen etc die ik wellicht interessanter vindt. Ik ben geen EV hater maar vind ze over het algemeen erg emotieloos dus als ik niet met het mes op de keel wordt gedwongen zal je mij er niet in zien.
herve11f zegt
Als het moet. Eenmaal bedrogen aan die meuk, geen 2 keer.
ericc zegt
Juist nog een Z3 gekocht met 2.8liter motor. Deze rij ik op tot dat ik niet meer in staat ben om te rijden! Nu even serieus. Je wordt gedwongen dus in de verre toekomst zal ook ik een wagen kopen met 0 gram CO2 uitstoot. Maar of ie elektrisch is….
allesmetturbo zegt
Alleen als ze gratis zijn. Wat een saaie hokken. Heb er niets mee.
bmw335d zegt
Niet. Er zit geen toekomst in elektrisch rijden.
De elektrische auto gemaakt volgens de huidige principes bevatten allemaal nog kobalt & lithium (en andere) grondstoffen die nog eerder opraken (2050 of eerder bij hogere productie) dan olie (door TNO in 2014 geschat op 60 a 100 jaar).
Daarnaast is de huidige infrastructuur qua laadpalen, stroomvoorziening etc etc. nooit voldoende om ook maar de 1/2 van de 8.9 miljoen auto’s die in Nederland rond rijden op te laden. Thuis laden via zonnepanelen is daarbij alleen een optie wanneer je 8+ zonnepanelen op je dak kwijt kan. Een VW ID.3 verbruikt bijv. al 2.310 kW per jaar (fabrieksopgaven) bij 15.000km. Vol je dit opwekken met zonnepanelen dan heb je hiervoor alleen al 8 zonnepanelen nodig.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dan waterstof (indien het energierendement nog verder omhoog gaat) een beter alternatief zal zijn. Hyundai is op dit gebied pionier samen met Toyota & BMW. Lag het bereik tot voor kort nog op 200-300km, inmiddels is dit opgelopen tot 500km op dezelfde lading waterstof.
Daarnaast zullen ook synthetische brandstoffen een goed alternatief zijn.
sleeperking zegt
Helemaal eens. Op zich is het idee van een elektromotor goed want weinig geluidsvervuiling en weinig bewegende delen, dus laag onderhoud, Echter de huidige energievoorziening van de elektromotor bevindt zich in een mvpstadium. Grondstoffen zijn te duur en niet oneindig beschikbaar, de accu zelf is te zwaar en duurt te lang om te laden en de energiebron (stroomnet) is niet gemaakt voor mobiliteit.
Die dieselmotor op waterstof lijkt mij nog het beste alternatief samen met synthetische brandstoffen. Kun je lekker blijven dieselen, waterstof kun je thuis opwekken met panelen en is snel te hervullen.