Collega @nicolasr vroeg zich af: hoe vaak gooien mensen nou écht die kraaienpoten uit de kofferbak om belagers van zich af te schudden…
Als autoliefhebber ben je uiteraard een graag geziene gast bij de lokale dealer. Als je handel in opties op de beurs namelijk een beetje goed gaat, weet die zich namelijk verzekerd van een klant die zich niet kan bedwingen als de optielijst tevoorschijn komt. Een maatje grotere wielen? Tsja het staat eigenlijk wel lekker. Toch maar de uitgebreide navi-unit? Zo’n klein scherm is ook maar niks…Voordat je het weet zit je voor de prijs van aan een kekke B-segmenter aan extra’s aan te gluren.
De zaken worden er niet makkelijker op gemaakt doordat vrijwel alle fabrikanten ook verschillende uitrustingniveau’s en/of optiepakketten aanbieden. Doordat de opties dan gebundeld zijn, betaal je er minder voor dan wanneer je ze los zou moeten kopen. Maar gebruik je al die spullen vervolgens ook als je de auto eenmaal hebt? BMW gaat in haar nieuwe modellen (5 serie rijtest) bijvoorbeeld flink los met gesture control, maar hoe vaak ga je daadwerkelijk gebarentaal spreken tegen je Bimmer?
Kortom, wij willen weten wat er op jouw auto zit dat je (vrijwel) nooit gebruikt. Misschien zit er zelfs wel iets op waar je je simpelweg aan stoort. Ik zou bijvoorbeeld helemaal gek worden van de legendarische elektronische binnenspiegelverstelling in de Mercedes W140 die te zien valt in deze cult classic.
Om af te trappen met de meest nutteloze optie op mijn eigen youngtimert: dat is uiteraard de Dynamic Stability Control. Vanwege mijn uitmuntende stuurkunsten is die geheel overbodig. Hashtag: famous last words.
whoppie zegt
Verlichting, een beetje uitdaging is altijd welkom.
Joerek zegt
@whoppie: pff echt heel dit artikel staat vol met reacties over standaard accessoires. Het artikel gaat over nutteloze opties. Dus dingen die optioneel op de auto zit en is bijgeplust op de offerte…
sidewalkjoe zegt
@joerek: Wat fijn dat je die grappenmakers even op hun plek zet en een bondige samenvatting van het artikel geeft.
ko4n zegt
Een fietsbel op mijn gazelle esprit
r55clubman zegt
DAB, zonder plusje inderdaad. Cutting edge techniek uit 2008
Ozan zegt
@r55clubman: hahaha, nog een Fiesta in de building dus?
emmerson_crana zegt
@ozan: fm band verdwijnt toch in 2022? Dus zo nutteloos is deze optie toch niet.
timt zegt
@emmerson_crana: Wij zijn in NL over gegaan op DAB Plus. Als je ontvanger geen plus kan ontvangen heb je er dus niks aan. Zoals ook in mijn auto het geval is.
tvklarenbosch zegt
@r55clubman: ook met plusje volledig k*t trouwens. In mijn (tijdelijke) Golf slaat ie vaak ongeveer 5 seconde over.
Orichy zegt
@tvklarenbosch: Maar dat ligt aan de sjoemelsoftware in je Volkswagen.
dijan zegt
@orichy: ECHT FLAUW!!!
henkhekje zegt
@tvklarenbosch: ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de auto. In mijn auto werkt het prima.
93ss zegt
In een Saab (9-3 Estate) het “Night Panel” knopje. Het idee is goed, maar je gebruikt het gewoon nooit…
jag00 zegt
@93ss: wij hadden dat ook in oude saab9-3 cabrio. Toch was het ’s nachts lekker rustig aan de ogen
Griffin zegt
@jag00: Ik gebruikte het heel vaak, heerlijk rustig aan de ogen tijdens lange nachtritten!
mrdj zegt
@93ss: Ik gebruik het toch wel tijdens elke avond/nacht rit in mijn 9-3
denniss00 zegt
@93ss: Mijn pa gebruikte het ook altijd inderdaad.
escort77 zegt
@93ss: “night panel” gebruik ik heel soms, maar de ingebouwde WAP browser in mijn ICM heb ik werkelijk nog nooit gebruikt.
thowmas97 zegt
@93ss: ik vind het mooi hoe in onze Saab de tellertjes stoer terugschieten
nelissaab zegt
@93ss: Zelf op m’n 9-5 ooit eens gebruikt, maar wat je zegt; leuk snufje, maar je hebt er vrij weinig aan. Voor de nachtelijke ritten blijft de verlichting bij gewoon aan.
matter zegt
@93ss: Peugeot heeft dat tegenwoordig ook. Als je de tellers maximaal dimt dan gaat alle verlichting + navigatie uit. Alleen km teller blijft aan. Gebruik ’t vaak. Lekker rustig aan je ogen.
v60germany zegt
@93ss: op korte ritten gebruik ik hem niet, soms met een langere rit wel, ideaal, lekker rustig
renegade zegt
@93ss: Ideaal knopje! Night panel aan, maximaal dimmen zodat vrouwlief niet mee kon kijken en vervolgens met de cruise control telkens voorzichtig bijplussen tot je 200 reed :-)
Top optie
maak zegt
@renegade: boven de 140 krijg je de rest van je tellerverlichting weer terug toch? Of is dat met cruise niet het geval..
Arnoud zegt
Het alarm dat je voor de maximum snelheid kan instellen. Ping! Je gaat harder dan de snelheid die je hebt ingesteld.
Nog nooit gebruikt en ik ben me er altijd van bewust wanneer ik te snel rijd.
boxergt zegt
@Original_Arnoud: Prachtige optie in de Fiat tijdens een proefrit: instellen op 120km terwijl je er maar 100 mocht. Klanten kwamen altijd terug met de mededeling dat de auto begon te piepen op de snelweg!
st33fie zegt
@boxergt: jij ben vast heel gezellig op feestjes
horza zegt
@Original_Arnoud: Had ik er ongeluk eens ingesteld op m’n A4 B6. Moest de handleiding erbij pakken om het weet uit te krijgen, hahaha.
kniesoor zegt
Spraakbesturing (of hoe dat ook precies heten mag) vind ik werkelijk de achterlijkste accessoire denkbaar. Tenzij je een lichamelijke beperking hebt.
rickvanbuuren zegt
@amghans: toch is het best handig om adressen in te voeren, scheelt een hoop gepiel
bassx zegt
@rickvanbuuren: denk dat @amghans met goedkopere systemen geeft gewerkt. Bij mijn auto werkt het immers super.
kniesoor zegt
@bassx:
Als Linguatronic van MB en het huissysteem van BMW ‘goedkopere systemen’ zijn heb je gelijk.
stino zegt
@amghans: nee ik vind dit erg goed werken. Als ik iemand wilt bellen zeg ik bel ‘iemand’ is veel veiliger en scheelt meer tijd dan iemand op te zoeken
unknown32 zegt
@amghans: adressen invullen werkt super handig (mercedes)
87sandyd zegt
@amghans: Is best handig hoor. Als ik in mijn Fiesta op een knopje druk en dan keihard “K*T HO*R” schreeuw heb ik 5 seconden later mijn schoonmoeder aan de lijn
robinvand zegt
Wieldoppen, maakt auto alleen maar lelijker imho
Tonnie zegt
Mrb, bpm en brandstofaccijnzen.
Dimglor zegt
City Safety op men Volvo.
Het ding remt plots vanzelf, terwijl je echt nog ruimte hebt, en je schrikt er enorm van..
fmgarcia zegt
@dimglor: Kan je deze niet permanent uitschakelen of moet je bij iedere rit aan de slag? Ik persoonlijk vind het start/stop het meeste irritante op een auto. Bij mijn vriendin ‘a1 tdi’ word ik zelfs misselijk als het aan staat.
Dimglor zegt
@fmgarcia:
Kan je inderdaad uitschakelen.
Maar wil het toch laten aanstaan voor het geval het toch eens zou nodig zijn ;-)
mbfanatic zegt
@dimglor: Haha, dat systeem heeft mij in de 4 jaar dat ik Volvo gereden heb toch wel minimaal 5 domme botsingen gescheeld hoor!
dieselbougie zegt
@mbfanatic: Anticipeer dan wat beter in je V40 leaseslet.
cjdg zegt
@dimglor: ergens in Amsterdam fietst iemand die er z’n leven aan te danken heeft.
v60germany zegt
@dimglor: het behoed mij toch afentoe met van die mensen die afslaan, maar dan vol in de ankers gaan als ze de bocht niet kunnen doorkijken (met 1km zicht)…
Toch wel handig gebleken.
Let wel op; beetje hoge drempels die je iets te snel neemt kreeg ik een ingreep, dat is me ook al eens gelukt, erg bizar.
mikkeloentje zegt
De passagiersstoelen, maarja met een stukje zelfkennis kan ik dat niemand kwalijk nemen.
matter zegt
Knipperlichten op een BMW…
vandijkbv zegt
@matter: held
JanJansen zegt
@matter: veel van hen rijden inmiddels Audi.
87sandyd zegt
@matter: Soms voel ik mij nutteloos. Dan bedenk ik mij dat er ook iemand knipperlichten installeert in een BMW-fabriek.
RubenS zegt
De ‘achterbank’ in m’n TT…
romeoalfa zegt
@RubenS: Ik zet m’n tas altijd op m’n achterbank. En een keer m’n neefje van 6…
Joerek zegt
@RubenS: geen optie maar standaard
jeppie zegt
@RubenS: de achterbank in een Twizzy
fordnut zegt
Elektrisch verstelbare binnenspiegel.
jeroen13 zegt
@fordnut: op welke auto dit nou weer..
jeroen13 zegt
@jeroen13: + ‘zit’ ergens
fordnut zegt
@jeroen13: Zat volgens mij ooit op een Mercedes S klasse. Je kin je zithouding ooslaan in een geheugen en zelfs de stand van de binnenspiegel werd dan opgeslagen.
nopetrolnofun zegt
De katalysator die er nu nog onder zit, als ik die verwijder klinkt m’n Z nog beter. Compleet nutteloos ding dus.
toniominestrone zegt
@nopetrolnofun: Tot je voor een APK op moet komen…….
mennok zegt
Snelheidsbeperking.. dat je dus kan instellen niet harder dan 50 te willen rijden (en dat hij dat dus ook niet doet). Afgelopen drie leaseauto’s als optie gehad, nog nooit gebruikt.
mennok zegt
@mennok: en dat was dus geen bewust gekozen optie (standaard waarschijnlijk).
dunhozzie zegt
@mennok: trajectcontrole op 106, beter dan de CC omdat er veel mensen variabel rijden
arjontje zegt
Gekoeld dashboard kastje.
Dat ding ligt zo vol dat die paar blikjes om te koelen er niet in passen.
Of je vergeet gewoon dat die optie op de auto zit.
fmgarcia zegt
@arjontje: Dan neem je toch gedistilleerd ipv bier.
davelepeef zegt
@fmgarcia: ook prima van toepassing bij camperen…
rikus zegt
@arjontje: Klopt, het houdt m’n onderhoudsboekje en navigatiesysteem heerlijk koel. Top.
yupyup zegt
@arjontje: mijn huidige auto heeft het niet en geloof het of niet. Ik mis het.
amgloverr zegt
Start-stop systeem! Vreselijk! Iedere keer als je moet optrekken die motor uit. Direct na het instappen uitzetten die handel!
rikus zegt
@amgloverr: The struggle is real.
hollow zegt
@amgloverr: heb die op m’n bmw F30 laten programmeren dat hij de laatste setting onthoudt bij uitschakelen. Dus uit blijft voor altijd standaard uit. Prachtig. Start stop in combinatie met een automaat is veel te opdringerig. Soms moet je even een second stoppen aan een kruising en dat kraam valt al stil. Hatelijk.
por100 zegt
@amgloverr: ik gebruik het alleen als ik weet dat het stoplicht lang op rood staat en ik ff rust wil… dus idd nutteloos.
bierbuik zegt
Dat vervelende pedaal tussen het gas en de koppeling..
Schijnt dat ie zelfs standaard werd geleverd.
leaper035t zegt
De stemherking in mijn wagen. Ik denk dat je van Britse adel moet zijn vooraleer het systeem het herkent. Voor niet Britten onmogelijk om het gewenste Engelse accent op de juiste manier uit te spreken. Oh dear…
tenaci zegt
@leaper035t: toch benieuwd wat je dan rijdt…
fmgarcia zegt
@tenaci: Lotus super 7.
toyotavenray zegt
De asbak, want ik rook niet.
itsok zegt
Nokia 3310-stijl navigatie in mijn Jag X308
bart1234 zegt
DAB+
sanki zegt
@bart1234: Die snap ik niet. DAB+ klinkt toch echt zoveel beter dan FM
bart1234 zegt
@sanki: klopt, alleen is het bereik slecht, als ik over de A2 rij val deze regelmatig uit
thowmas97 zegt
@bart1234: u rijdt niet toevallig in een Land Rover Discovery Sport?
bart1234 zegt
@thowmas97: Nee een Volkswagen Passat.
martvvliet zegt
@bart1234: nooit last van in mijn 205 (aftermarket radio). Dus gewoon crappy antenna denk ik
deboes zegt
@bart1234: als dat enige is wat uitvalt in een passat dan je een ontzettende mazzelaar.
Orichy zegt
@bart1234: Dat ligt aan de weg, niet aan het systeem zelf, of aan je antenne cq merk auto.
Graafke zegt
Haperende bandenspanningscontrole die telkens aangeeft dat ik een lekke band zou hebben.
dailydriver zegt
@graafke: systeem kan je ressetten. Meestal een knop in het dashboard kastje. Bij wielenwissel of losse banden kan dit defect optreden.
peug206 zegt
@dailydriver: of gwn velgen zonder sensor omleggen :p de onze meent dat er geen velgen onder zitten
honn zegt
Lane assist en automatisch start/stop
viezefreddyw zegt
Het ergste is nog altijd dat je ergens een knop hebt zitten en als je er op drukt, er niets gebeurd. In mijn zeer geliefde DS3 zit er aan de richtingaanwijzer en aan de ruitenwisserhendel aan de buitenkant een knop. Via de knop van de ruitenwissers kan ik via het scherm kijken wat mijn gemiddelde verbruik is. Maar via de andere knop kan ik totaal niets. Ik druk er op maar er gebeurd niets. Na twee jaar heb ik echt nog steeds geen idee..
Elke optie die de Ferrari heeft is bijna nutteloos. Navigatie heeft hij maar het werkt echt voor geen ene meter. Bluetooth voor telefonie heeft hij ook maar ook dat werkt voor geen ene tiet. Het is zelfs zo erg dat de mannen van Kroymans tegen me zeiden dat het beter is om een TomTom te kopen. Ook zou het veel beter zijn om oordopjes in te doen als je wilt bellen. En weet je wat het ergste is? Hij heeft nog gelijk ook. De goedkoopste TomTom is tig keer beter en zelfs de goedkoopste oordopjes werken beter.
mcaa zegt
@viezefreddyw: we weten het nu wel, jullie hebben een Ferrari…
viezefreddyw zegt
@mcaa: Sorry man. Maar het lijkt me toch handig om aan te geven over welke auto het gaat aangezien er meerdere staan.
bogey zegt
@viezefreddyw: Ja hoor, tuurlijk. Gewoon laten doen, best eens interessant om te weten te weten te komen wat de voor- en nadelen zijn van verschillende auto’s.
chrisvis zegt
@viezefreddyw: Awel da vond ik ook. Het verbaasd me toch(deels) dat op een wagen van dit kaliber dit niet fijn geregeld is. Heb nu zelf 2 maal met een f430 gereden en ik vond dat de ruitenwissers nogal “Auto5” aandeden.
Vind het wel tof dat jij niet enkel de pro’s maar ook de contra’s van veler mensen hun droomwagen kunt beoordelen.
viezefreddyw zegt
@chrisvis: De ruitenwissers zijn inderdaad erg gevoelig haha. Maar goed, ze werken wel.
Ach, alle auto’s hebben pluspunten en minpunten. Geen enkele auto is perfect en dat is juist de charme ervan.
john4545 zegt
@viezefreddyw: Een 430 komt toch wel dichtbij perfectie hoor. Helemaal goed!
viezefreddyw zegt
@john4545: En atmosferische V8 die ook nog eens hemels klinkt. Voor jou natuurlijk hemels haha.
Marijn90 zegt
@mcaa: ben je jaloers ofzo? Ik wel maar ik gun het m van harte!
schuiftrompet zegt
@mcaa: de lezersvrsaag is letterlijk welke nutteloze functies er op JOUW auto zitten. jaaaaloers
mcaa zegt
@schuiftrompet: waarom doe je dan vrolijk mee, of telt dat niet voor?
ontploffer zegt
@mcaa: moet hij er omheen gaan draaien dan? Omdat het anders weer “opschepperig” overkomt voor sommige Nederlanders? Echt waar ga fietsen man… Een duidelijker antwoord op de stelling kan niet gegeven worden. Opties in een Ferrari is idd iets waar ik mijn vraagtekens bij heb. Leuk om te weten dat ze idd nutteloos zijn dus. Klaar.
papa zegt
@mcaa: goed je best doen op school vent, misschien kun je dan ook eens wat leuks kopen. Ik heb niks dan respect voor mensen die hard werken en er genoeg mee verdienen om een ferrari te rijden. Ambitie mag beloond worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mcaa: Heerlijk zure, typisch Hollandse reactie…
desjonnies zegt
@mcaa:
Ik ruik afgunst.
Daar houd ik niet zo van.
nelissaab zegt
@viezefreddyw: Toch best jammer dat die navi niet zo denderend werkt; een losse TomTom ziet er ook weer zo uit in zo’n klasse auto, haha.
jpoers zegt
@viezefreddyw: vraag ik mijzelf af of iemand wel weet waar dat knopje in je Citroen voor is.. ???
lotuselises2 zegt
@jpoers: ik denk nergens voor, is volgens mij gewoon een dummy die pas een functie krijgt bij een uigebreider multi media pakket
viezefreddyw zegt
@lotuselises2: Dat is het leuke juist. Dat ding van mij heeft het uitgebreide multimedia pakket.
Wellicht kom ik er ooit achter. Net zoals het knopje van de luchtverfrisser. Duurde ook een jaar voordat ik erachter kwam dat dat het was.
newformula zegt
@viezefreddyw: best vervelend denk ik. Maar het weegt niet op tegen het plezier je van die auto krijgt? Tenslotte koop je hem/haar niet voor de navigatie. Maar wel vervelend dat niet alles deftig werkt voor een auto van dat kaliber
viezefreddyw zegt
@newformula: Het weegt zeker niet op tegen het plezier die ik krijg van de auto. Het gaat mij dan ook puur om het rijden ervan. Navigatie, Bluetooth en dergelijke is bijzaak. En ach, misschien was het voor 2005 een goedwerkende systeem, nu is het hopeloos. Niet erg ook. Veel erger vind ik het dat hij geen cruisecontrol heeft.
chipmunk zegt
@viezefreddyw: In de C5 was die drukknop op de richtingaanwijzer bedoelt om de dimverlichting, al dan niet automatisch aan te laten gaan bij het starten van de auto. Misschien geldt bij de DS3 hetzelfde? (2, 3 seconden induwen voor in/uitschakelen).
marien zegt
@viezefreddyw: op de DS3 kan je daar de spraak van het navigatiesysteem mee herhalen, best handig.
viezefreddyw zegt
@marien: Aaah is dat het?! Dat moet ik maar eens gaan uittesten. Ik heb eigenlijk altijd de spraak van het navigatiesysteem uitstaan. Vandaar dat ik er maar niet achter kwam.. Thanks!
viezefreddyw zegt
@marien: Grote vriend, je hebt helemaal gelijk gehad. Na al die jaren ben ik er eindelijk achter wat dat ene knopje doet, de spraak van de navigatie herhalen. Thanks!
shogun zegt
@viezefreddyw: dat heeft de ferrari niet he, zulk technisch vernuft!
viezefreddyw zegt
@shogun: +1!
marien zegt
@viezefreddyw: probeer ook eens de mode knop een paar seconden in te houden van de navigatie wanneer je in het donke rijdt. Dimt alle onnodige verlichting in de auto, deels tellerpartij, sfeer, etc ;) een easter egg die niet veel mensen weten.
marien zegt
@viezefreddyw: mysterie opgelost ;)
xenonlampje zegt
@viezefreddyw: die knop op de richtingaanwijzer heb ik ook in de 308 zitten. Doet ook helemaal niks. En toch regelmatig er op drukken in de hoop dat er wat gebeurt haha.
opjebumpert zegt
Grootlicht assistent. Daar heb je werkelijk waar geen fluit aan…
bassx zegt
@opjebumpert: ideaal systeem op m’n huidige auto. Grootlicht blijft aan en alleen waar de tegenligger rijdt schijnt geen licht.
lotuselises2 zegt
@bassx: bij een Ford focus van de huidige generatie werkt het anders voor geen meter… Hoeveel mensen wel niet signaleren dat ik hem uit moet doen, elke rit weer (hij gaat dus niet op tijd uit)
yupyup zegt
@opjebumpert: Ik merk dat het met name op Opel Insignia’s en astra’s met xenon niet top werkt. Regelmatig als ik weer eens verblind word is het een van deze auto’s…
arkenbout zegt
@opjebumpert: dacht ook dat het een nutteloze optie zou zijn, maar door een fout vd dealer dat het er op en vond het juist erg fijn
tenaci zegt
12v aansluiting in de kofferbak. Why? Voor de koelbox als we op vakantie gaan? Die heb ik dan niet achterin, maar op de achterbank, want anders kunnen we niet bij de blikjes fris en gehaktballetjes. Voor een 12v stofzuiger om de kofferbak uit te zuigen? Dat doe ik wel bij de wasstraat of voor het huis met een op 220v. Ik heb geen idee waarom die daar zit. Nog nooit gebruikt dus…
carshotsnl zegt
@tenaci: sommige mensen hebben wel een gezin waardoor zoiets als een koelbox in de achterbak meegaat
banaan7 zegt
@carshotsnl: wij hebben een gezin en doen de koelbox in het midden op de achterbank tussen de twee kinderen. Past prima
treinrukker zegt
@banaan7: ja dus? Als je 3 kinderen hebt moet je hem wel achterin pleuren.
lekbak zegt
@carshotsnl: een gezin, en dan nog ruimte voor zo’n logge koelbox? Volgens mij is dat juist voor de bier drinkende vrijgezel.
scottreeder zegt
@tenaci: Je kan nooit genoeg aansluitingen (12V, 220V, whatever) hebben. Kerstslang voor in de auto? Compressor voor oppompen van de banden van het mokkel langs de weg? Hittespiraaltje om je zijruiten te ontdooien, ik weet het zo gek niet meer te verzinnen.
kobus1967 zegt
@tenaci: voor het compressortje om je lekke band mee op te pompen nadat je de reparatie spuitbus erin leeggespoten hebt.
De meeste nieuwe auto’s hebben geen reservewiel meer.
flutterby zegt
@tenaci: Een 12v koelbox gaat nog wel passen op de achterbank, maar een 12v koelkast echt niet hoor. Daarnaast moet je geen ongeluk krijgen met koelbox/koelkast op de achterbank. Eten en drinken kan prima tijdens de stops, tenslotte is de reis deel van de vakantie.
amphiby zegt
Alarmpje dat afgaat als het koud wordt. Leuk idee en goed om mensen erop te wijzen dat het handig is je rijstijl een beetje aan te passen als t koud wordt.
Beetje jammer alleen dat de auto elke keer begint te loeien als ie constateert dat het 4 graden is.
Dus ook als het een uur lang 4 graden is…
olivier420 zegt
Maand geleden: Verwarmd stuur.
Totdat het kwik zich onder 0 begon te begeven.
dondeboer zegt
@olivier420: verwarmd stuur Is zó lekker :)
Edge zegt
@olivier420: Het verwarmde stuur is echt zo’n optie waarvan je pas merkt hoe fijn het is als je hem geprobeert hebt.
mcaa zegt
Mijn remmen, want ik trapa gazz papi
remcog19 zegt
Op mijn Mercedes, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter. Handig! Behalve dat je ze zelf handmatig terug omhoog moet zetten dan?
henkhupelschoten zegt
@remcog19: of zo’n elektrische neerklapbare achterbank. Druk op het knopje en ze gaan omlaag. Maar om ze omhoog te doen moet je ze weer handmatig omhoog sleuren….
lekbak zegt
@remcog19: je hoeft ze niet te laten zakken hè. En ze hoeven alleen omhoog als er iemand zit. Ik vind het ronduit geniaal. Een van de weinige dingen die ik echt op elke auto wil hebben. Liever dan airco of elektrische ramen!
flutterby zegt
@lekbak: Ik ben zelf ook een voorstander van ramen van glas ipv elektriciteit.
lekbak zegt
@flutterby: zie je wel? Ik ben niet de enige!
Al hoeven die glazen ramen dan weer niet elektrisch bediend van mij. Een goede slinger gaat net zo makkelijk als een knopje.
jpoers zegt
@remcog19: het was juist een geweldige optie op een oude C klasse daar waren ze nog mechanisch. Fantastisch als je bob was na een avondje stappen en er twee op de achterbank lag te kwijlen. Een druk op de knop en ze waren weer ‘wakker’ menig keer om kunnen lachen.
broekhoest zegt
De spraakbesturing in mijn auto, mijn climate control stel ik eigenlijk maar 1x in en hoef ik tijdens het rijden dus ook niet aan te raken. Het is een leuke gimmick, maar daar is dan alles mee gezegd. Als ik nou Sync 3 had en daarmee bijvoorbeeld een bestemming op mijn navi had kunnen instellen was het wel nuttig geweest.
mauro zegt
Een toeter die het niet doet….
e21e30 zegt
Cassettespeler in m’n E46 328i …
toyotavenray zegt
@e21e30: bij mij is het ook een casette speler. Die gebruik ik nooit. Alleen de cd wisselaar achterin.
e21e30 zegt
@toyotavenray: heb ik ook maar die werkt niet meer. Ik durf te wedden het cassette systeem wel.
dwersbongel zegt
De traction control op mijn V50. 1.6 Diesel…
E34M5Touring zegt
De traction control van de Aston. Het zit er op, er knippert wat als de banden beginnen te spinnen maar de boel daadwerkelijk afremmen doet ie niet echt. Hij grijpt pas in als je al een spoor rubber hebt neergelegd….
Jochen zegt
Stuurverwarming in mijn 2015 Insignia. Rare optie, want zo koud is een lederen stuurwiel eigenlijk nooit.
jeroen13 zegt
@Jochen: als het vriest is een lederen stuurwiel echt koud hoor, maar dat zal per persoon wel verschillen. Ik vind het heerlijk als het onder 0 is
boenderaar zegt
@Jochen: inderdaad. Ik heb zelf altijd warme zweetklauwen, dan liever een gekoeld stuurwiel.
lotuselises2 zegt
@boenderaar: niet te hard roepen wellicht dat de Duitsers het op de optielijsten gaan zetten
ontploffer zegt
De telefoon in de armsteun van mijn E39. Buiten dat het grappig blijft om bij de Mac drive te doen of je aan het bellen bent…
Of zoals ik laatst Bij een alcohol controle ineens deed alsof hij ging, en het een telefoontje voor de agent was.. Hij kon er niet om lachen, jammer haha.
Ook kun je er de baron van Bassie en Adriaan mooi mee imiteren. Maar het is en blijft anno 2017 den nutteloze, niet werkende optie…
fmgarcia zegt
@ontploffer: Verwacht dat je gewoon een bekeuring krijgt tijdens het rijden. Drommels
ontploffer zegt
@fmgarcia: waarschijnlijk krijg je die gewoon ja hahaha
mopar zegt
@ontploffer: bij mij werkt die gewoon hoor. Je moet alleen een simcard op creditcard formaat hebben. Die zijn nog verkrijgbaar. Ik heb er een goedkoop prepaid kaartje in zitten en gebruikt hem gewoon voor noodgevallen.
Al een paar keer meegemaakt dat de accu van m’n mobiel leeg was en ik de autotelefoon heb kunnen gebruiken.
560pk zegt
@ontploffer: ach, toen ik in 1998 een E39 nieuw kocht was het een heel nuttig accessoire; Bluetooth bestond nog niet, dus je mobiel aan de auto koppelen kon niet. Twee simkaarten, waar er altijd maar één van actief kon zijn. Die telefoonhoorn was dus onderdeel van de 3000 gulden kostende handsfree installatie (tot zover deze geschiedenisles)
caterpie zegt
Traction Control op mn charger srt8
phaeton zegt
Iemand heeft vanavond James Bond gekeken
robert110 zegt
Mijn auto is uitgerust met verstelbare dempers, maar er zit totaal geen verschil tussen de drie standen, daarnaast zit de schakelaar op een hopeloze plek en zijn vervangende dempers lastig te vinden.
lotuselises2 zegt
@robert110: zelfde geldt voor de DNA knop op underpowered alfa mito’s
keesieboy2 zegt
Elektrisch verstelbare ventilatieroosters. Porsche
sjoerd95 zegt
De meest nutteloze optie op mijn auto is een aluminium pookknop. IJskoud in de “winter”…
willempieee zegt
In de RS: Audi Phonebox.
sracert zegt
E10 of zoiets, ben nog geen tankstation in NL tegen gekomen waar ik dat kan tanken. schijnt goedkoper te zijn dan RON95/98.
maxhunter zegt
In verschillende kleuren instelbare verlichting in allerlei vakjes in mijn 2016 Mondeo.
sanki zegt
Ik zou zeggen het automatische start stop systeem. Bij een handbak totaal overbodig. Ik ga echt niet de versnelling eerst in neutraal zetten en dat de koppeling loslaten om hem te activeren. Bij een automaat werkt het perfect.
bischero zegt
@sanki: nou dat ligt eraan welke uitvoering. Bij mij gaat ie icm dsg en TDI (lllllllllangzaam) altijd uit direct na start. Handbak in m’n vorige (BMW) werkte perfect en snel, gebruikte ik vaak.
snorrie zegt
@sanki: apart, ik zet wanneer ik voor een stoplicht sta altijd m’n versnelling in z’n vrij. Waarom zou je dat niet doen? (Behalve natuurlijk wanneer je vooraan staat en er gestreden moet worden). Start/stop werkt dan ook prima.
susp1cious zegt
Panoramadak op mijn leaseauto. Nog nooit het gehemelte open gedaan en er doorheen naar boven gekeken.
divided zegt
@susp1cious: zonde is een fijne optie en meer licht in de auto
mashell zegt
@susp1cious: die afdek Rollo voor het schuifdak? Dat doe ik echt nooit dicht. Bij mooi weer is het schuifdak open, en bij slecht weer is het licht prettig.
toyotavenray zegt
Of stoelverwarming in de zomer.
FlighTom zegt
@toyotavenray: dude. Zo ken ik er nog wel een paar.
Winterbad in de zomer. Ruitenwissers als het droog is. Ontbijtkoek als lunch.
FlighTom zegt
@flightom: winterbanden uiteraard.
shogun zegt
@toyotavenray: kinderen en vriendin vinden het heerlijk. reageren ontdaan als we op pad gaan met de auto zonder stoelverwarming. maakt niet uit hoe warm het buiten is.
bischero zegt
Parkeerhulpsysteem in m’n Passat (was deel van pakket). Kansloos door slechte werking. Heeft een dermate groot gat nodig dat iemand op z’n eerste rijles het nog beter kan in de helft van de ruimte.
romeoalfa zegt
Een cd-speler. Ik stream al m’n muziek via Bluetooth
wijsneus zegt
Ik heb Ford Fiesta 1.3 uit 2008, mk6. Was er maar een optie waaruit ik kon kiezen…
Ozan zegt
Ik kan de airco van mijn 2012 Fiesta instellen met mijn stem. Superhandig joh! Druk je eerst op het knoppie voor voice control, vervolgens zeg je “klimaat” vervolgens “temperatuur” en tot slot “één-en-twintig graden”.
Geniaal, veel makkelijker dan het knopje een slag draaien!
dondeboer zegt
In kleur instelbare sfeerverlichting.
bogey zegt
@dondeboer: Mustang ?
dondeboer zegt
@bogey: volvo v40
Dimglor zegt
@dondeboer:
Haha, inderdaad!
En dan nog eens voor zo’n klein lampje…
mwoehaha zegt
Facebook- en Twitter integratie. incl. automatisch gegenereerde berichten (Ik ben op weg naar Amersfoort, het is buiten 23 graden terwijl ik luister naar Drake; met dan de tekst erbij: “gepost uit m’n BMW”).
peug206 zegt
Meest nutteloze accessoire is dan toch wel de rem. Want die gebruik ik toch niet. Of zou het mn reservewiel zijn? Of toch de handrem?
johan_schipper zegt
@peug206: ik gebruik de handrem normaal ook nooit, maar gister met dat leuke weer toch veelvuldig gebruik van gemaakt hahaha
geelbarrel zegt
de EXTRA knop in de SAAB99 turbo van mn buurman
bassx zegt
@geelbarrel: is toch een van de mooiste opties op de Zweedse auto’s (Volvo had ze ook). Sinds een aflevering van TG denken veel mensen dat deze knop nutteloos is maar niets is minder waar. Mocht je later accessoires op je auto plaatsen zoals extra grote bouwlampen of ander soort verlichting had je alvast een knopje op je dashboard en hoefde je zelf niet te boren en zagen in je dashboard. Volvo had een volledig aanpasbaar bedieningspaneel met allemaal schakelaars en werd de extra knop meegeleverd die je zelf kon installeren indien nodig.
Dutchdriftking zegt
Verbruiks meter op m’n VR6 :”)
pomoek zegt
Een netje dat uit de rugleuningen van de stoelen in de achterbank komt en dient te worden bevestigd aan de binnenzijde van het dak tegen rondvliegend bagage. Denk ik. Ik heb deze in verschillende Volvo’s gehad maar nooit in ernst gebruikt.
bogey zegt
Op mijn swift sport kon ik geen opties nemen. Grappig dat er parkeersensoren zitten op een auto van nog geen 4 meter. Toch zijn ze niet onnuttig, je gebruikt ze wel. Overbodig daarentegen …
Donstil zegt
De mogelijkheid om mijn verwarming tot 30c te verwarmen. Ik ken werkelijkwaar niemand die standje cremeren gebruikt.
shogun zegt
@donstil: schoonvader denkt dat door de temperatuur op -16 of +50 in te stellen de auto sneller afkoelt c.q. opwarmt. om vervolgens te vergeten de boel weer terug te zetten. en heel gek, altijd verkouden die man.
thomasthomas zegt
Knopje voor neerklappen hoofdsteunen achterbank. Maar niet elektrisch, dus ze moeten handmatig rechtop gezet worden.
lekbak zegt
@thomasthomas: dat is echt ideaal.
Passagiers vergeten toch altijd die dingen weer omlaag te doen en nu hoef je dus zelf slechts op een knopje te drukken en ze vallen zo om.
turbotoll zegt
“Elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achterin”.
Kunt ze wel neerklappen maar dan zie je nog geen zak. (W219)
henkhupelschoten zegt
Zo’n plastic ding in je armsteun waar je je telefoon in vast kunt zetten, waarom zijn die dingen nog te koop? En wie koopt ze nu nog?
launchcontrol zegt
Neerklapbare hoofdsteunen (2e zitrij) en automatisch inparkeren…
simonvb zegt
De park assist op de Toyota auris ts, kan alleen in file en het gaat erg langzaam, kortom ik gebruik het nooit.
schuiftrompet zegt
het slot op mijn fiat seicento…
ducotje6 zegt
De snelheidsbegrenzer op mijn Fiat Grande Punto. Totaal zinloos!
makka zegt
Knopje voor het mistlicht, word alleen maar verkeerd gebruikt!
mashell zegt
@makka: Daar ga ik in mee. De mistlampen voor zijn slechts decoratie en de mistlamp achter mag slechts aan als het zicht minder is dan 50m. En dat is heel weinig, zo weinig dat je dan niet sneller dan 50 km/h kunt rijden. Eigenlijk zou de mistlamp achter vanzelf moeten uitgaan als de wagen sneller gaat dan 100 km/h. Want die wordt zo vaak verkeerd gebruikt. Daar moet de fabrkant al die onhandige klunzen die het verschil tussen de mistlamp voor en achter niet kennen echt bij helpen.
bassx zegt
De HiFi knop in een E46 330 cabrio die ik heel lang geleden heb gehad.
josvanrey zegt
Mijn Belgische kenteken.
sjeemsbond zegt
Easy. Heb een standkachel in mijn auto, maar woon in Spanje :)
veenema007 zegt
De schakelflippers op mijn vorige auto (golf station 1.4 tsi dsg). Nooit gebruikt die dingen.
spidermann zegt
Spraakbediening in een Volvo V60 D6, werkt van geen kanten (mss omdat ik Limburger ben?).
ralphwijnker zegt
Afstandsbediening op de autoradio… ?? ?
cocoloco zegt
Hoofdsteun in de Morgan. Bij een crash ben je toch wel de l*l. Daarom hebben we ze er dus nooit op/in zitten.
Leder beklede achteruitkijkspiegel bij de targa.
dennisdd zegt
Rondetijd-klokker in m’n Golf GTD. Leuke diesel voor de autobahn maar het circuit gaat wat ver.
BaRa zegt
Lane departure warning. Wat een idee op een sportwagen…
raoulkroes zegt
De soft close motorkap op de DB11! En anders in diezelfde auto de armsteun die elektrisch open en dicht gaat.
dennisjuh95 zegt
@raoulkroes: DB11? Fototjes? :)
raoulkroes zegt
@dennisjuh95: https://youtu.be/sCWXqn8rYk8 Rond 9.50 is de armleuning te zien en vrij aan het begin de motorkap
kilum zegt
@raoulkroes: De vraag is wat de meest nutteloze optie op JOUW(!) auto is. Vandaar dat er om foto’s van jouw DB11 wordt gevraagd.
raoulkroes zegt
@kilum: Ah overheen gelezen! Maar ja op mijn eigen auto kan ik niet zo snel een optie bedenken die ik echt nutteloos vind.
p964 zegt
Een 4-cassette wisselaar is denk ik wel de meest nutteloze optie in mijn auto, zeker gezien de later ingebouwde radio/cd speler. Dat de wisselaar er nog zit laat hij gelukkig met grote regelmaat merken, deze is geplaatst tussen de voorstoelen precies waar ik mijn elleboog plaats. Dit resulteert in regelmatig opspringende lades.
Griffin zegt
Lane Departure Warning. Wat een ramp… zeker als je in druk verkeer op de linkerstrook tegen de dresseerstrook aan rijdt om nog langs het busje voor je te kunnen kijken.
boxergt zegt
Heeft iemand die rare foto-houder in een Kia RIO (super pack) al genoemd??
bmwpowerm5 zegt
van die spiegels waarvan de glazen iets draaien als je achteruit rijd
zie je de aanhangwagen maar amper rot systeem
z4coupe30si zegt
@bmwpowerm5: beste optie ooit! Nooit meer beschadigde velgen bij stoeprandjes. Je kan de optie overigens makkelijk uitzetten bij BMW.
Dit is nu echt een optie die ik mis op mijn andere auto’s.
timt zegt
@z4coupe30si: Nou, makkelijk… mijn E61 moet aan de laptop om in te programmeren dat ie niet zó ver kantelt dat ik klinkers kan tellen naast de B-stijl. Je kan in graden instellen hoe ver de kofferklep naar boven gaat, per seconde instellen hoe lang de verlichting aan blijft na afsluiten, maar de spiegel moet in de computer geprogrammeerd worden.
Daar heeft toch iemand in München zitten slapen als je het mij vraagt.
anders zegt
Knipperlicht in de spiegel, maakt de reparatie onnodig duur als ie eraf getrapt wordt, vier lichten zijn toch genoeg? Of wat dacht je van het piepje vd gordel. Na 1x piepen weet ik het wel hoor!
autogekk zegt
De uitschuif stokjes op het achterscherm om goed achteruit te kunnen rijden op een Mercedes S uit de jaren negentig!
HIM zegt
Turbo boost knopje… gebruik ik nooit omdat ik bang ben het onderstel te vernaggelen. En het is aso om over andere auto’s te springen
rijnounsdoor zegt
Dat je de dashboardverlichting zachter kunt zetten.
arjontje zegt
@rijnounsdoor: die gebruik ik nu dagelijks bijna. Dit omdat het ook het licht van mijn scherm in het dashboard (navi radio enz) bedient. Dat ding is in de avond te fel. En als de automatische verlichting overdag aan gaat weer te donker.
allesmetturbo zegt
AM functie op de radio, is er ook maar iemand die dat gebruikt?
cla220 zegt
Automatisch inparkeren…
rbrandwijk zegt
De 200 kg batterijen van mijn Mercedes C350e. Met deze temperaturen kan ik maar 12 km elektrisch rijden…
Goede tweede is de Garmin navigatiesysteem van Mercedes. Het berekenen van een nieuwe route duurt bijna langer dan de rit zelf.
isn1981 zegt
Stoel rechts voor. Word bijna nooit gebruikt en als hij wel word gebruikt had ik die persoon liever op de achterbank gehad.
Dylan zegt
Verlichting bij de voeten .. wat je ook nog lichter en donkerder kan instellen..
Nino zegt
Het stop/start systeem in m’n 208 automaat ’s ochtends in de file… Om de zoveel meter sta je stil en dus valt de motor uit, irritant. Lang leve het “eco” knopje, waarmee je het uit kunt zetten!
derkoning zegt
Nacht camera in mijn oude s 1 keer gebruikt zon onzin
Edge zegt
Stuurwielbediening van de audio. Toen ik mijn auto kocht voelde ik mij helemaal het mannetje met m’n radiobediening op het stuur, maar ik heb de auto nu bijna een jaar en heb het hooguit drie keer gebruikt. Bijna instinctief bedien ik de radio nog altijd gewoon op het dashboard.
cossiekiller zegt
Bumpers in koetswerkkleur. Nog nooit gebruikt.
lekbak zegt
Die knopjes op mijn stuur waar ik een telefoongesprek mee kan opnemen en ophangen. Er zit niet eens een carkit in de auto…
alloallo zegt
– automatisch inparkeren, nog nooit gebruikt
– apple carplay (werkt gewoon k.t)
vonklausenburg zegt
Ik ben eens in m’n auto gaan zitten om te zoeken en kan eigenlijk niets bedenken. Simpelweg omdat er teveel opties inzitten die ik: 1) niet ken of gevonden heb; 2) derhalve dus of onbedoeld al gebruik of niet gebruik. Ik kan echter wel benoemen wat ik juist enorm prettig vind. Dat is de adaptieve cruise control en de nightvision. Eerst genoemde is heerlijk om mee te zoeven omdat hij tot stilstand af remt indien nodig. De tweede om onderweg op snelwegen waar geen verlichting is net dat extra stukje zicht te hebben.
ej20g zegt
TRACS in mijn Volvo 850. Het idee is leuk, maar in werkelijkheid doet het eigenlijk niks. Het schijnt de bedoeling te zijn dat je daarmee makkelijker op kunt trekken bij gladheid, maar echt verschil heb ik, buiten een zoemend geluid (vermoedelijk van de ABS-pomp), niet gemerkt. Gistermiddag nog even getest omdat ik toch wel benieuwd was of ’t beter werkt op mijn huidige T-5R dan op mijn vorige 2.5 20V. Niet echt.
kle500 zegt
Heb een tijdje regelmatig in de xc60/90 van volvo gereden. Schrik me elke keer wezenloos van de diverse ‘veiligheidsystemen’. Een lampje dat waarschuwt en piept voor een auto in de ‘dode hoek’ die ik in kijn spiegel ook makkelijk zie (en anders wel als ik zoals het hoort over mijn schouder kijk). Of de anticollision die bij elke slagboom of parkeeractie vol op de remt trapt terwijl ik mij ongeveer 6 meter van een obstakel bevindt, vooral ook erg naar icm start/stop omdat je na die noodremactie ook niet meer gewoon rustig verder kunt rijden… zucht..
zero99 zegt
De automatishe ruitenwisser op mijn golf. Werkt nooit normaal, regent het hard wist hij bijna niet en bij motregen wist ie als een dolle. En de koplampsproeiers. Alsof ze schoon worden van dat pisstraaltje, heel de net gewassen auto vol met ruitensproeiervloeistof voor niks.
Koos zegt
De twitter app in het R-link systeem van mijn Renault. Wie gaat er nu via een navigatiescherm en tweet versturen?
sparks zegt
Elektrisch neerklapbare (achter)hoofdsteunen.
Maar geen airco hebben…
Pallas zegt
Mijn Econometer, stom rood lampje die gaat branden zodra ik ook maar een beetje doortrek! Ik moet plankgas rijden om mee te komen met het hedendaagse verkeer. Het frappante is dat volgens de boeken en ‘kenners’ deze optie geeneens leverbaar was op mijn auto (gspecial break ’81)!
kennone zegt
Ik kan niks opnoemen! Want er zit niks op.. #volvo240
mout zegt
@kennone: Nou – het verklikkerlichtje voor losse gordels van de voorstoelen, maar dan niet die in het dashboard maar bij de achterste asbak, dat gebruik ik toch niet vaak!
kennone zegt
@mout: Heb de stekker er uit getrokken haha. Kwam er toen ook achter dat je daar een interieur lampje hebt zitten die naar de grond schijnt alleen in het midden. Ook best nutteloos.
gietturbo zegt
De “sport” knop in mijn 997 turbo. Naast dus standje normaal en sport plus voor al je echt wilt gassen
yupyup zegt
De browser functie op mijn Volvo sensus systeem, internetten met die priegel knopjes slaat nergens op.
Lane departure warning vind ik ook enkel irritant.
ronald zegt
Airco in een cabrio
jasbelle zegt
City stand van de elektrische stuurbekrachtiging en de stuurbekrachtiging zelf in mijn Fiat Punto.
Beide werken niet.
bramvice zegt
@jasbelle: eens, de elektrische bekrachtiging stuurt van zichzelf al zo licht dat de city stand echt zinloos is. Als je de city stand nodig hebt om het stuur rond te krijgen kun je jezelf afvragen of het verstandig is om uberhaupt in een auto te stappen…
nasty zegt
Spraakgestuurde bedieningselementen. Jr bent sneller met een druk op de knop
uselessguy zegt
Cilinderuitschakeling in mijn cadillac, zo’n V8 rijd je niet voor niets…
schlumpie zegt
Spiegels!
arkenbout zegt
De file-assist op mijn Range Rover, kan pas vanaf 30 km/uur ingeschakeld worden…
wimco zegt
De passagiersstoel in de VW caddy van het werk… Die heb ik dus nog nooit gebruikt…
petermb zegt
Er zijn geen nutteloze opties…
smulders zegt
Ik heb handwarmers op de achterruit voor als de auto aangeduwd moet worden. Maar die werken alleen als de auto al gestart is.
mopar zegt
@smulders: welke auto is dat dan
creamyellow zegt
De achterruitenwisser op onze Octavia sedan/hatchback. Als ik hem zie rijden zonder dat opgeplakte ding vind ik het toch echt mooier, en in de praktijk gebruik ik hem zelden!
donvincenzo zegt
Ik denk als eerste aan het skiluik… in een BMW Z4. Dan liggen de ski’s dus tussen de bestuurder en de passagier in op de armsteun. Nog even los van het feit dat ik niet ski.
De schakelindicator. Die raadt aan om bij 50 in de 5 te gaan rijden. Nogmaals; het is een Z4 dus wtf…
Tenslotte verlichting in de deurgrepen. Ziet er best tof uit maar dient geen enkel nut.
hanselegans zegt
Geen optie, maar het verbruiksmetertje op een BMW. Het gaat tot 20ltr/100km, je teen krullen bij het optrekken en je zit er al aan. Water- en olietemperatuurmeter hadden handiger geweest.
theyoungsaablover zegt
Roest
nathanael zegt
Elektrisch verstelbare buitenspiegels… 1x gebruikt na de aanschaf van mijn auto.
Afneembare trekhaak…? Ik rij nooit met een aanhanger!
En een knopje op je sleutel om de achterbak te ontgrendelen, daarna mag je hem zelf omhoog doen.
flutterby zegt
@nathanael:
1. Ideaal als je de auto deelt
2. Dan is het toch juist fijn dat die afneembaar is? Anders keek je elke dag tegen een lelijke trekhaak aan ;)
3. Ideaal! Maar dan wel de VAG variant die na het dicht doen ook weer direct op slot gaat en niet de Renault versie waarbij je alsnog de auto op slot moet doen…
crisert55 zegt
Voorwielaandrijving, ik wil zo graag driften ?
cthijs zegt
Mistlampen heb ik het nut nog nooit van ingezien want je ziet geen flikker meer als je ze aanzet en ze zijn schandalig duur
inbedrijf zegt
De 60gig hardeschijf in mijn GTE. Wie gaat er in hemelsnaam nog mp3 op zetten in het tijdperk van spotify…..
ronaldddvos zegt
Op mijn Mercedes Benz 190D 2.5 zitten de volgende opties:
-astralsilber (735)
-automaat. 4 traps (420)
-schuifdak. (411)
-armsteun. (570)
-trekhaak. (Code weet ik niet)
-elektrische ramen voor. (583)
-kopsteunen achter. (430)
-verlichting achterbank. (876)
-15 gaats velgen (gullideckel (640)
-katalysator (620)
-centrale deurvergrendeling (466)
-rubberenmattenset (873)
-verwarmde achterruit (247)
Alles wat tussen haakjes staan is de code voor de optie.
Er zijn meer dingen die ik vond, maar dat zit er al standaard op.
En elke optie is niet nutteloos.
Behalve de 15 gaats velgen, pleuris dingen om schoon te maken.
gtipower zegt
Eco knop op clio 4. Die wil je niet gebruiken..
boris9397 zegt
Een knopje op het stuur van mijn BMW om de airco op recirculatie te zetten.
allesmetturbo zegt
Sfeerverlichting in de R56 Works van men ma. De lampjes zijn zo slecht zichtbaar dat het weinig verschil maakt als het uit of aan staat
st33fie zegt
Schakel assistent
Ik bepaal gvd zelf wel in welke versnelling ik rijdt
erwine60 zegt
De “power” knop in mijn E60 M5, van 400 naar 507pk….
freddystingray zegt
de achteruitkijkspiegel in mijn Corvette; -)
freddystingray zegt
de stand W op mijn automatische versnellingsbak van de volvo V70. Schijnt voor glad weer te zijn. Merk nooit een verschil.
Boomer zegt
In mijn GTE en vele andere VAG auto’s zit op de B-pilaar onderaan een knopje om je alarmsensoren uit te schakelen als je auto op slot doet moet iets of iemand er in.
tmenges zegt
De electrisch verstelbare bestuurdersstoel van mijn s60! heb hem 1 keer gebruikt en sindsdien zit ik gewoon goed. Daar komt bij dat handmatig instellen gewoonweg veel sneller gaat
JanJansen zegt
Het stuur in mijn Audi S4 (B5), werkt van geen meter.
mashell zegt
Automatisch dimmende binnenspiegel, als je niet ook automatisch dimmende buitenspiegels hebt (en je Remi alleen op de wereld kunt wanen) is dat een nutteloze en zelfs hinderlijke feature.
Adaptieve bochtenverlichting. Daar heb je twee systemen van, de goedkope met mistlampen die aangaan. Dat heeft geen enkel nut maar iedereen kan wel zien dat je Polo een comfortline is. Erger nog is de dure variant met meedraaiende lichtbundel. Mijn laatste C30 had dat. 4 jaar zitten turen wanneer het systeem nou werkt. Want het werkt alleen bij een hogere snelheid en bij een grotere stuuruitslag. Dus als je langzaam in de stad rijdt doet het niks en als je de snelweg bochten soepel rijdt doet het ook niks. Eigenlijk waren er maar 2 plekken waar ik de werking goed vast kon stellen. Het duidelijkste is Autobahn drei-eck Bottrop. Als je van daar komend uit Noorden richting Hannover de A2 op gaat dan zit er een bocht die je met pakweg 100 kunt nemen en waarbij de adaptieve bochten verlichting helpt de McVuilnis in de berm uit te lichten…
timt zegt
@mashell: Ik.heb dat systeem met meedraaiende lenzen en ik vind het fantastisch. Werkt zelfs bij stilstand. Verlicht precies daar waar ik kijk, dus door de bocht heen. Zit ook gekoppeld aan de Lane Departure Warning dus hij richt zich op de witte kantstrepen icm de stuurhoek.
flatsix010 zegt
@timt: op de gtd van mijn moeder zit beide. bij lage snelheden gaan ook de mistlampen? aan, handig om de berm/stoep te verlichten voor meer zicht.
j4cks0n zegt
Ikzelf. Laat de auto piloot naar lekker rijden.
ruudbmw zegt
Ik heb weinig elektronica aan bord. Vind dat wel beter zo.
Ruudje zegt
Automatisch inparkeren… Gebruikt om te laten zien maar voor de rest vrij omslachtig…
mopar zegt
Ik heb optionele comfortstoelen in mijn 7 serie en daarbij kan je met de stoelverwarming aan, de temperatuur van het zitgedeelte apart instellen van dat van de rugleuning. Opzicht lijkt het een leuk idee ware het niet dat die specifieke instelling helemaal verscholen zit diep in het iDrive menu en je ongeveer 15x moet klikken eer je er bent. Er zijn ook geen standen om de hitte in te stellen, je moet met de knop draaien totdat je het behaaglijk vind. Kortom er is geen hond die dat systeem ooit gebruikt.
barty zegt
Verstelling van het entertainment scherm 4% op mijn escalade
kevinsimon_post zegt
Meest nutteloze optie:
1-. De kleur van de ambiente verlichting in mijn Q7. Wie wil er in godnaam fel groene/gele/roze/paarse etc. verlichting in zijn auto?
2-. Kofferbak met je voet kunnen openen. Als er 1 optie echt ronduit slecht werkt, is dat het wel. Ik klik hem dus dan ook altijd open met de ‘afstandsbediening’ of tik de achterklephendel net even aan.
3-. Head up-display. Compleet nutteloos. Ik heb een week ‘proef’ gereden voordat ik definitief de laatste opties kon toevoegen en verwijderen, en heb direct head up display eruit gehaald.
4-. En nog 1 klein ding: als ik de achterruitwisser aan zet, druk ik op de zijkant van het ‘pookje’. Dan gaat er een klein rood lampje branden, dat de wisser aanstaat. Aangezien het stuur precies voor het lampje zit, moet je eerst ‘om’ het stuur heen kijken om te kijken of ie aan of uit staat. En dat ziet er echt heel erg onnozel uit als je 1.95 meter lang bent. Om het lekker plat te zeggen: je ligt zowat met je bek op het dashboard om dat lampje te kunnen spotten.
mout zegt
Weet iemand iets nuttelozers dan metallic lak en te grote velgen?
mopar zegt
@mout: gewone lak en stalen velgen
dare2think zegt
Ik heb een oliedrukmeter, al 4 dagen in bezit ;)
twijn zegt
Elektrische inklapbare buitenspiegels. Nooit gebruikt en zie de nut er ook niet van. Als er iemand tegenaan loopt klappen ze vanzelf wel in en als ze er tegenaan rijden pakken ze de rest van de auto ook wel mee.
nooffence zegt
Automatisch dimmende binnenspiegel die niet werkt
brenn94 zegt
Nutteloze optie? Hmm eens even denken.. wij rijden momenteel een Ford Mondeo 2.0 TDCI automaat uit 2015. Hebben extra leder gekozen echter zijn de stoelen nog slechter als de ikea tuinstoelen en naar ruim 200 km kom je gebroken uit de auto. De koplampen is het volgende probleem.. iedereen is vol lof over de LED lampen en zelfs Wouter heeft er een leul filmpje over, echter in de realiteit werkt het zwaar bagger. Soms is het dusdanig erg dat de linker koplamp nog geen 2 meter voor de auto uitstraald. Kortom de hele ford mondeo is een grote onnodige optie..
G-Ammo zegt
Eigenlijk alles wat er voor kan zorgen dat de auto niet meer start of rijdt… of stuurt…
demoder zegt
Degene die naast me zit!
mrrallycross zegt
Wat een lijst maar als je het mij vraagt is zo een tweede sleutel die de bestuurder beperkt nutteloos
frederik zegt
BMW F11: spraakbesturing, elektrische kofferklep (ik kan echt heus zelf dat ding wel openen en sluiten, plus hij raakt helemaal in de war als iemand anders de klep normaal dicht probeert te duwen), lane departure warning, night vision, automatisch parkeren. De rest is wel nuttig, maar uiteindelijk kan je overal zonder. De fijnste opties zaten al in mijn E91: cruise control, lichtsensor en regensensor. Panoramadak vind ik ook erg fijn.
sportevo zegt
Cruise control op mijn e30 M3. De vorige eigenaar vond het geweldig, ik heb het 1x gebruikt om te testen.
koeckenbacker zegt
Ik heb ook een standkachel op de e87, kan je mooi programmeren. Ik dat dus eens gedaan een 20tal minuten voor vertrek. Wat denk je? Ijspegels uit de roosters, werkt dus voor geen bal.
Op mijn opgevoerde snorfiets (motorblog.nl) zit een laptimer die je met de startknop kan bedienen, erg handig om in de volgasstand naar t knoppie te zoeken met je duim, en ook nog eens met de snelheid van t licht je tijd af te lezen. En uiteraard in de goede hoop dat je altijd op dezelfde plek van het parcour de knop gevonden hebt.
Maar t meest rare wat ik gezien heb is de “bright” knop op de oudere impreza’s. Om de het klokje op het dashboard iets te dimmen, zonde van de moeite.
nicolasr zegt
De meest nutteloze optie is nog steeds niet genoemd. Dat is namelijk dat bloemenvaasje in de eerste VW New Beetle. Die is echt he-le-maal nergens goed voor!
winegummer zegt
rem chute
tjorque zegt
Goh, ik denk niet dat er opties op m’n auto zitten. Wel nutteloze features:
De middenkonsole vooraan verzet je door met een elektrisch knopje een elektrische ontgrendeling te activeren, had veel goedkoper en lichter kunnen zijn als dit puur mechanisch was.
De radiobediening aan het stuur die niet werkt met de retrofit Pioneer.
vwally zegt
Automatisch inparkeren natuurlijk, een beetje man heeft dat helemaal niet nodig ;)