
Collega @nicolasr vroeg zich af: hoe vaak gooien mensen nou écht die kraaienpoten uit de kofferbak om belagers van zich af te schudden…
Als autoliefhebber ben je uiteraard een graag geziene gast bij de lokale dealer. Als je handel in opties op de beurs namelijk een beetje goed gaat, weet die zich namelijk verzekerd van een klant die zich niet kan bedwingen als de optielijst tevoorschijn komt. Een maatje grotere wielen? Tsja het staat eigenlijk wel lekker. Toch maar de uitgebreide navi-unit? Zo’n klein scherm is ook maar niks…Voordat je het weet zit je voor de prijs van aan een kekke B-segmenter aan extra’s aan te gluren.
De zaken worden er niet makkelijker op gemaakt doordat vrijwel alle fabrikanten ook verschillende uitrustingniveau’s en/of optiepakketten aanbieden. Doordat de opties dan gebundeld zijn, betaal je er minder voor dan wanneer je ze los zou moeten kopen. Maar gebruik je al die spullen vervolgens ook als je de auto eenmaal hebt? BMW gaat in haar nieuwe modellen (5 serie rijtest) bijvoorbeeld flink los met gesture control, maar hoe vaak ga je daadwerkelijk gebarentaal spreken tegen je Bimmer?
Kortom, wij willen weten wat er op jouw auto zit dat je (vrijwel) nooit gebruikt. Misschien zit er zelfs wel iets op waar je je simpelweg aan stoort. Ik zou bijvoorbeeld helemaal gek worden van de legendarische elektronische binnenspiegelverstelling in de Mercedes W140 die te zien valt in deze cult classic.
Om af te trappen met de meest nutteloze optie op mijn eigen youngtimert: dat is uiteraard de Dynamic Stability Control. Vanwege mijn uitmuntende stuurkunsten is die geheel overbodig. Hashtag: famous last words.
Verlichting, een beetje uitdaging is altijd welkom.
@whoppie: pff echt heel dit artikel staat vol met reacties over standaard accessoires. Het artikel gaat over nutteloze opties. Dus dingen die optioneel op de auto zit en is bijgeplust op de offerte…
@joerek: Wat fijn dat je die grappenmakers even op hun plek zet en een bondige samenvatting van het artikel geeft.
Een fietsbel op mijn gazelle esprit
DAB, zonder plusje inderdaad. Cutting edge techniek uit 2008
@r55clubman: hahaha, nog een Fiesta in de building dus?
@ozan: fm band verdwijnt toch in 2022? Dus zo nutteloos is deze optie toch niet.
@emmerson_crana: Wij zijn in NL over gegaan op DAB Plus. Als je ontvanger geen plus kan ontvangen heb je er dus niks aan. Zoals ook in mijn auto het geval is.
@r55clubman: ook met plusje volledig k*t trouwens. In mijn (tijdelijke) Golf slaat ie vaak ongeveer 5 seconde over.
@tvklarenbosch: Maar dat ligt aan de sjoemelsoftware in je Volkswagen.
@orichy: ECHT FLAUW!!!
@tvklarenbosch: ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de auto. In mijn auto werkt het prima.
In een Saab (9-3 Estate) het “Night Panel” knopje. Het idee is goed, maar je gebruikt het gewoon nooit…
@93ss: wij hadden dat ook in oude saab9-3 cabrio. Toch was het ’s nachts lekker rustig aan de ogen
@jag00: Ik gebruikte het heel vaak, heerlijk rustig aan de ogen tijdens lange nachtritten!
@93ss: Ik gebruik het toch wel tijdens elke avond/nacht rit in mijn 9-3
@93ss: Mijn pa gebruikte het ook altijd inderdaad.
@93ss: “night panel” gebruik ik heel soms, maar de ingebouwde WAP browser in mijn ICM heb ik werkelijk nog nooit gebruikt.
@93ss: ik vind het mooi hoe in onze Saab de tellertjes stoer terugschieten
@93ss: Zelf op m’n 9-5 ooit eens gebruikt, maar wat je zegt; leuk snufje, maar je hebt er vrij weinig aan. Voor de nachtelijke ritten blijft de verlichting bij gewoon aan.
@93ss: Peugeot heeft dat tegenwoordig ook. Als je de tellers maximaal dimt dan gaat alle verlichting + navigatie uit. Alleen km teller blijft aan. Gebruik ’t vaak. Lekker rustig aan je ogen.
@93ss: op korte ritten gebruik ik hem niet, soms met een langere rit wel, ideaal, lekker rustig
@93ss: Ideaal knopje! Night panel aan, maximaal dimmen zodat vrouwlief niet mee kon kijken en vervolgens met de cruise control telkens voorzichtig bijplussen tot je 200 reed :-)
Top optie
@renegade: boven de 140 krijg je de rest van je tellerverlichting weer terug toch? Of is dat met cruise niet het geval..
Het alarm dat je voor de maximum snelheid kan instellen. Ping! Je gaat harder dan de snelheid die je hebt ingesteld.
Nog nooit gebruikt en ik ben me er altijd van bewust wanneer ik te snel rijd.
@Original_Arnoud: Prachtige optie in de Fiat tijdens een proefrit: instellen op 120km terwijl je er maar 100 mocht. Klanten kwamen altijd terug met de mededeling dat de auto begon te piepen op de snelweg!
@boxergt: jij ben vast heel gezellig op feestjes
@Original_Arnoud: Had ik er ongeluk eens ingesteld op m’n A4 B6. Moest de handleiding erbij pakken om het weet uit te krijgen, hahaha.
Spraakbesturing (of hoe dat ook precies heten mag) vind ik werkelijk de achterlijkste accessoire denkbaar. Tenzij je een lichamelijke beperking hebt.
@amghans: toch is het best handig om adressen in te voeren, scheelt een hoop gepiel
@rickvanbuuren: denk dat @amghans met goedkopere systemen geeft gewerkt. Bij mijn auto werkt het immers super.
@bassx:
Als Linguatronic van MB en het huissysteem van BMW ‘goedkopere systemen’ zijn heb je gelijk.
@amghans: nee ik vind dit erg goed werken. Als ik iemand wilt bellen zeg ik bel ‘iemand’ is veel veiliger en scheelt meer tijd dan iemand op te zoeken
@amghans: adressen invullen werkt super handig (mercedes)
@amghans: Is best handig hoor. Als ik in mijn Fiesta op een knopje druk en dan keihard “K*T HO*R” schreeuw heb ik 5 seconden later mijn schoonmoeder aan de lijn
Wieldoppen, maakt auto alleen maar lelijker imho
Mrb, bpm en brandstofaccijnzen.
City Safety op men Volvo.
Het ding remt plots vanzelf, terwijl je echt nog ruimte hebt, en je schrikt er enorm van..
@dimglor: Kan je deze niet permanent uitschakelen of moet je bij iedere rit aan de slag? Ik persoonlijk vind het start/stop het meeste irritante op een auto. Bij mijn vriendin ‘a1 tdi’ word ik zelfs misselijk als het aan staat.
@fmgarcia:
Kan je inderdaad uitschakelen.
Maar wil het toch laten aanstaan voor het geval het toch eens zou nodig zijn ;-)
@dimglor: Haha, dat systeem heeft mij in de 4 jaar dat ik Volvo gereden heb toch wel minimaal 5 domme botsingen gescheeld hoor!
@mbfanatic: Anticipeer dan wat beter in je V40 leaseslet.
@dimglor: ergens in Amsterdam fietst iemand die er z’n leven aan te danken heeft.
@dimglor: het behoed mij toch afentoe met van die mensen die afslaan, maar dan vol in de ankers gaan als ze de bocht niet kunnen doorkijken (met 1km zicht)…
Toch wel handig gebleken.
Let wel op; beetje hoge drempels die je iets te snel neemt kreeg ik een ingreep, dat is me ook al eens gelukt, erg bizar.
De passagiersstoelen, maarja met een stukje zelfkennis kan ik dat niemand kwalijk nemen.
Knipperlichten op een BMW…
@matter: held
@matter: veel van hen rijden inmiddels Audi.
@matter: Soms voel ik mij nutteloos. Dan bedenk ik mij dat er ook iemand knipperlichten installeert in een BMW-fabriek.
De ‘achterbank’ in m’n TT…
@RubenS: Ik zet m’n tas altijd op m’n achterbank. En een keer m’n neefje van 6…
@RubenS: geen optie maar standaard
@RubenS: de achterbank in een Twizzy
Elektrisch verstelbare binnenspiegel.
@fordnut: op welke auto dit nou weer..
@jeroen13: + ‘zit’ ergens
@jeroen13: Zat volgens mij ooit op een Mercedes S klasse. Je kin je zithouding ooslaan in een geheugen en zelfs de stand van de binnenspiegel werd dan opgeslagen.
De katalysator die er nu nog onder zit, als ik die verwijder klinkt m’n Z nog beter. Compleet nutteloos ding dus.
@nopetrolnofun: Tot je voor een APK op moet komen…….
Snelheidsbeperking.. dat je dus kan instellen niet harder dan 50 te willen rijden (en dat hij dat dus ook niet doet). Afgelopen drie leaseauto’s als optie gehad, nog nooit gebruikt.
@mennok: en dat was dus geen bewust gekozen optie (standaard waarschijnlijk).
@mennok: trajectcontrole op 106, beter dan de CC omdat er veel mensen variabel rijden
Gekoeld dashboard kastje.
Dat ding ligt zo vol dat die paar blikjes om te koelen er niet in passen.
Of je vergeet gewoon dat die optie op de auto zit.
@arjontje: Dan neem je toch gedistilleerd ipv bier.
@fmgarcia: ook prima van toepassing bij camperen…
@arjontje: Klopt, het houdt m’n onderhoudsboekje en navigatiesysteem heerlijk koel. Top.
@arjontje: mijn huidige auto heeft het niet en geloof het of niet. Ik mis het.
Start-stop systeem! Vreselijk! Iedere keer als je moet optrekken die motor uit. Direct na het instappen uitzetten die handel!
@amgloverr: The struggle is real.
@amgloverr: heb die op m’n bmw F30 laten programmeren dat hij de laatste setting onthoudt bij uitschakelen. Dus uit blijft voor altijd standaard uit. Prachtig. Start stop in combinatie met een automaat is veel te opdringerig. Soms moet je even een second stoppen aan een kruising en dat kraam valt al stil. Hatelijk.
@amgloverr: ik gebruik het alleen als ik weet dat het stoplicht lang op rood staat en ik ff rust wil… dus idd nutteloos.
Dat vervelende pedaal tussen het gas en de koppeling..
Schijnt dat ie zelfs standaard werd geleverd.
De stemherking in mijn wagen. Ik denk dat je van Britse adel moet zijn vooraleer het systeem het herkent. Voor niet Britten onmogelijk om het gewenste Engelse accent op de juiste manier uit te spreken. Oh dear…
@leaper035t: toch benieuwd wat je dan rijdt…
@tenaci: Lotus super 7.
De asbak, want ik rook niet.
Nokia 3310-stijl navigatie in mijn Jag X308
DAB+
@bart1234: Die snap ik niet. DAB+ klinkt toch echt zoveel beter dan FM
@sanki: klopt, alleen is het bereik slecht, als ik over de A2 rij val deze regelmatig uit
@bart1234: u rijdt niet toevallig in een Land Rover Discovery Sport?
@thowmas97: Nee een Volkswagen Passat.
@bart1234: nooit last van in mijn 205 (aftermarket radio). Dus gewoon crappy antenna denk ik
@bart1234: als dat enige is wat uitvalt in een passat dan je een ontzettende mazzelaar.
@bart1234: Dat ligt aan de weg, niet aan het systeem zelf, of aan je antenne cq merk auto.
Haperende bandenspanningscontrole die telkens aangeeft dat ik een lekke band zou hebben.
@graafke: systeem kan je ressetten. Meestal een knop in het dashboard kastje. Bij wielenwissel of losse banden kan dit defect optreden.
@dailydriver: of gwn velgen zonder sensor omleggen :p de onze meent dat er geen velgen onder zitten
Lane assist en automatisch start/stop
Het ergste is nog altijd dat je ergens een knop hebt zitten en als je er op drukt, er niets gebeurd. In mijn zeer geliefde DS3 zit er aan de richtingaanwijzer en aan de ruitenwisserhendel aan de buitenkant een knop. Via de knop van de ruitenwissers kan ik via het scherm kijken wat mijn gemiddelde verbruik is. Maar via de andere knop kan ik totaal niets. Ik druk er op maar er gebeurd niets. Na twee jaar heb ik echt nog steeds geen idee..
Elke optie die de Ferrari heeft is bijna nutteloos. Navigatie heeft hij maar het werkt echt voor geen ene meter. Bluetooth voor telefonie heeft hij ook maar ook dat werkt voor geen ene tiet. Het is zelfs zo erg dat de mannen van Kroymans tegen me zeiden dat het beter is om een TomTom te kopen. Ook zou het veel beter zijn om oordopjes in te doen als je wilt bellen. En weet je wat het ergste is? Hij heeft nog gelijk ook. De goedkoopste TomTom is tig keer beter en zelfs de goedkoopste oordopjes werken beter.
@viezefreddyw: we weten het nu wel, jullie hebben een Ferrari…
@mcaa: Sorry man. Maar het lijkt me toch handig om aan te geven over welke auto het gaat aangezien er meerdere staan.
@viezefreddyw: Ja hoor, tuurlijk. Gewoon laten doen, best eens interessant om te weten te weten te komen wat de voor- en nadelen zijn van verschillende auto’s.
@viezefreddyw: Awel da vond ik ook. Het verbaasd me toch(deels) dat op een wagen van dit kaliber dit niet fijn geregeld is. Heb nu zelf 2 maal met een f430 gereden en ik vond dat de ruitenwissers nogal “Auto5” aandeden.
Vind het wel tof dat jij niet enkel de pro’s maar ook de contra’s van veler mensen hun droomwagen kunt beoordelen.
@chrisvis: De ruitenwissers zijn inderdaad erg gevoelig haha. Maar goed, ze werken wel.
Ach, alle auto’s hebben pluspunten en minpunten. Geen enkele auto is perfect en dat is juist de charme ervan.
@viezefreddyw: Een 430 komt toch wel dichtbij perfectie hoor. Helemaal goed!
@john4545: En atmosferische V8 die ook nog eens hemels klinkt. Voor jou natuurlijk hemels haha.
@mcaa: ben je jaloers ofzo? Ik wel maar ik gun het m van harte!
@mcaa: de lezersvrsaag is letterlijk welke nutteloze functies er op JOUW auto zitten. jaaaaloers
@schuiftrompet: waarom doe je dan vrolijk mee, of telt dat niet voor?
@mcaa: moet hij er omheen gaan draaien dan? Omdat het anders weer “opschepperig” overkomt voor sommige Nederlanders? Echt waar ga fietsen man… Een duidelijker antwoord op de stelling kan niet gegeven worden. Opties in een Ferrari is idd iets waar ik mijn vraagtekens bij heb. Leuk om te weten dat ze idd nutteloos zijn dus. Klaar.
@mcaa: goed je best doen op school vent, misschien kun je dan ook eens wat leuks kopen. Ik heb niks dan respect voor mensen die hard werken en er genoeg mee verdienen om een ferrari te rijden. Ambitie mag beloond worden.
@mcaa: Heerlijk zure, typisch Hollandse reactie…
@mcaa:
Ik ruik afgunst.
Daar houd ik niet zo van.
@viezefreddyw: Toch best jammer dat die navi niet zo denderend werkt; een losse TomTom ziet er ook weer zo uit in zo’n klasse auto, haha.
@viezefreddyw: vraag ik mijzelf af of iemand wel weet waar dat knopje in je Citroen voor is.. ???
@jpoers: ik denk nergens voor, is volgens mij gewoon een dummy die pas een functie krijgt bij een uigebreider multi media pakket
@lotuselises2: Dat is het leuke juist. Dat ding van mij heeft het uitgebreide multimedia pakket.
Wellicht kom ik er ooit achter. Net zoals het knopje van de luchtverfrisser. Duurde ook een jaar voordat ik erachter kwam dat dat het was.
@viezefreddyw: best vervelend denk ik. Maar het weegt niet op tegen het plezier je van die auto krijgt? Tenslotte koop je hem/haar niet voor de navigatie. Maar wel vervelend dat niet alles deftig werkt voor een auto van dat kaliber
@newformula: Het weegt zeker niet op tegen het plezier die ik krijg van de auto. Het gaat mij dan ook puur om het rijden ervan. Navigatie, Bluetooth en dergelijke is bijzaak. En ach, misschien was het voor 2005 een goedwerkende systeem, nu is het hopeloos. Niet erg ook. Veel erger vind ik het dat hij geen cruisecontrol heeft.
@viezefreddyw: In de C5 was die drukknop op de richtingaanwijzer bedoelt om de dimverlichting, al dan niet automatisch aan te laten gaan bij het starten van de auto. Misschien geldt bij de DS3 hetzelfde? (2, 3 seconden induwen voor in/uitschakelen).
@viezefreddyw: op de DS3 kan je daar de spraak van het navigatiesysteem mee herhalen, best handig.
@marien: Aaah is dat het?! Dat moet ik maar eens gaan uittesten. Ik heb eigenlijk altijd de spraak van het navigatiesysteem uitstaan. Vandaar dat ik er maar niet achter kwam.. Thanks!
@marien: Grote vriend, je hebt helemaal gelijk gehad. Na al die jaren ben ik er eindelijk achter wat dat ene knopje doet, de spraak van de navigatie herhalen. Thanks!
@viezefreddyw: dat heeft de ferrari niet he, zulk technisch vernuft!
@shogun: +1!
@viezefreddyw: probeer ook eens de mode knop een paar seconden in te houden van de navigatie wanneer je in het donke rijdt. Dimt alle onnodige verlichting in de auto, deels tellerpartij, sfeer, etc ;) een easter egg die niet veel mensen weten.
@viezefreddyw: mysterie opgelost ;)
@viezefreddyw: die knop op de richtingaanwijzer heb ik ook in de 308 zitten. Doet ook helemaal niks. En toch regelmatig er op drukken in de hoop dat er wat gebeurt haha.
Grootlicht assistent. Daar heb je werkelijk waar geen fluit aan…
@opjebumpert: ideaal systeem op m’n huidige auto. Grootlicht blijft aan en alleen waar de tegenligger rijdt schijnt geen licht.
@bassx: bij een Ford focus van de huidige generatie werkt het anders voor geen meter… Hoeveel mensen wel niet signaleren dat ik hem uit moet doen, elke rit weer (hij gaat dus niet op tijd uit)
@opjebumpert: Ik merk dat het met name op Opel Insignia’s en astra’s met xenon niet top werkt. Regelmatig als ik weer eens verblind word is het een van deze auto’s…
@opjebumpert: dacht ook dat het een nutteloze optie zou zijn, maar door een fout vd dealer dat het er op en vond het juist erg fijn
12v aansluiting in de kofferbak. Why? Voor de koelbox als we op vakantie gaan? Die heb ik dan niet achterin, maar op de achterbank, want anders kunnen we niet bij de blikjes fris en gehaktballetjes. Voor een 12v stofzuiger om de kofferbak uit te zuigen? Dat doe ik wel bij de wasstraat of voor het huis met een op 220v. Ik heb geen idee waarom die daar zit. Nog nooit gebruikt dus…
@tenaci: sommige mensen hebben wel een gezin waardoor zoiets als een koelbox in de achterbak meegaat
@carshotsnl: wij hebben een gezin en doen de koelbox in het midden op de achterbank tussen de twee kinderen. Past prima
@banaan7: ja dus? Als je 3 kinderen hebt moet je hem wel achterin pleuren.
@carshotsnl: een gezin, en dan nog ruimte voor zo’n logge koelbox? Volgens mij is dat juist voor de bier drinkende vrijgezel.
@tenaci: Je kan nooit genoeg aansluitingen (12V, 220V, whatever) hebben. Kerstslang voor in de auto? Compressor voor oppompen van de banden van het mokkel langs de weg? Hittespiraaltje om je zijruiten te ontdooien, ik weet het zo gek niet meer te verzinnen.
@tenaci: voor het compressortje om je lekke band mee op te pompen nadat je de reparatie spuitbus erin leeggespoten hebt.
De meeste nieuwe auto’s hebben geen reservewiel meer.
@tenaci: Een 12v koelbox gaat nog wel passen op de achterbank, maar een 12v koelkast echt niet hoor. Daarnaast moet je geen ongeluk krijgen met koelbox/koelkast op de achterbank. Eten en drinken kan prima tijdens de stops, tenslotte is de reis deel van de vakantie.
Alarmpje dat afgaat als het koud wordt. Leuk idee en goed om mensen erop te wijzen dat het handig is je rijstijl een beetje aan te passen als t koud wordt.
Beetje jammer alleen dat de auto elke keer begint te loeien als ie constateert dat het 4 graden is.
Dus ook als het een uur lang 4 graden is…
Maand geleden: Verwarmd stuur.
Totdat het kwik zich onder 0 begon te begeven.
@olivier420: verwarmd stuur Is zó lekker :)
@olivier420: Het verwarmde stuur is echt zo’n optie waarvan je pas merkt hoe fijn het is als je hem geprobeert hebt.
Mijn remmen, want ik trapa gazz papi
Op mijn Mercedes, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter. Handig! Behalve dat je ze zelf handmatig terug omhoog moet zetten dan?
@remcog19: of zo’n elektrische neerklapbare achterbank. Druk op het knopje en ze gaan omlaag. Maar om ze omhoog te doen moet je ze weer handmatig omhoog sleuren….
@remcog19: je hoeft ze niet te laten zakken hè. En ze hoeven alleen omhoog als er iemand zit. Ik vind het ronduit geniaal. Een van de weinige dingen die ik echt op elke auto wil hebben. Liever dan airco of elektrische ramen!
@lekbak: Ik ben zelf ook een voorstander van ramen van glas ipv elektriciteit.
@flutterby: zie je wel? Ik ben niet de enige!
Al hoeven die glazen ramen dan weer niet elektrisch bediend van mij. Een goede slinger gaat net zo makkelijk als een knopje.
@remcog19: het was juist een geweldige optie op een oude C klasse daar waren ze nog mechanisch. Fantastisch als je bob was na een avondje stappen en er twee op de achterbank lag te kwijlen. Een druk op de knop en ze waren weer ‘wakker’ menig keer om kunnen lachen.
De spraakbesturing in mijn auto, mijn climate control stel ik eigenlijk maar 1x in en hoef ik tijdens het rijden dus ook niet aan te raken. Het is een leuke gimmick, maar daar is dan alles mee gezegd. Als ik nou Sync 3 had en daarmee bijvoorbeeld een bestemming op mijn navi had kunnen instellen was het wel nuttig geweest.
Een toeter die het niet doet….
Cassettespeler in m’n E46 328i …
@e21e30: bij mij is het ook een casette speler. Die gebruik ik nooit. Alleen de cd wisselaar achterin.
@toyotavenray: heb ik ook maar die werkt niet meer. Ik durf te wedden het cassette systeem wel.
De traction control op mijn V50. 1.6 Diesel…
De traction control van de Aston. Het zit er op, er knippert wat als de banden beginnen te spinnen maar de boel daadwerkelijk afremmen doet ie niet echt. Hij grijpt pas in als je al een spoor rubber hebt neergelegd….
Stuurverwarming in mijn 2015 Insignia. Rare optie, want zo koud is een lederen stuurwiel eigenlijk nooit.
@Jochen: als het vriest is een lederen stuurwiel echt koud hoor, maar dat zal per persoon wel verschillen. Ik vind het heerlijk als het onder 0 is
@Jochen: inderdaad. Ik heb zelf altijd warme zweetklauwen, dan liever een gekoeld stuurwiel.
@boenderaar: niet te hard roepen wellicht dat de Duitsers het op de optielijsten gaan zetten
De telefoon in de armsteun van mijn E39. Buiten dat het grappig blijft om bij de Mac drive te doen of je aan het bellen bent…
Of zoals ik laatst Bij een alcohol controle ineens deed alsof hij ging, en het een telefoontje voor de agent was.. Hij kon er niet om lachen, jammer haha.
Ook kun je er de baron van Bassie en Adriaan mooi mee imiteren. Maar het is en blijft anno 2017 den nutteloze, niet werkende optie…
@ontploffer: Verwacht dat je gewoon een bekeuring krijgt tijdens het rijden. Drommels
@fmgarcia: waarschijnlijk krijg je die gewoon ja hahaha
@ontploffer: bij mij werkt die gewoon hoor. Je moet alleen een simcard op creditcard formaat hebben. Die zijn nog verkrijgbaar. Ik heb er een goedkoop prepaid kaartje in zitten en gebruikt hem gewoon voor noodgevallen.
Al een paar keer meegemaakt dat de accu van m’n mobiel leeg was en ik de autotelefoon heb kunnen gebruiken.
@ontploffer: ach, toen ik in 1998 een E39 nieuw kocht was het een heel nuttig accessoire; Bluetooth bestond nog niet, dus je mobiel aan de auto koppelen kon niet. Twee simkaarten, waar er altijd maar één van actief kon zijn. Die telefoonhoorn was dus onderdeel van de 3000 gulden kostende handsfree installatie (tot zover deze geschiedenisles)
Traction Control op mn charger srt8
Iemand heeft vanavond James Bond gekeken
Mijn auto is uitgerust met verstelbare dempers, maar er zit totaal geen verschil tussen de drie standen, daarnaast zit de schakelaar op een hopeloze plek en zijn vervangende dempers lastig te vinden.
@robert110: zelfde geldt voor de DNA knop op underpowered alfa mito’s
Elektrisch verstelbare ventilatieroosters. Porsche
De meest nutteloze optie op mijn auto is een aluminium pookknop. IJskoud in de “winter”…
In de RS: Audi Phonebox.
E10 of zoiets, ben nog geen tankstation in NL tegen gekomen waar ik dat kan tanken. schijnt goedkoper te zijn dan RON95/98.
In verschillende kleuren instelbare verlichting in allerlei vakjes in mijn 2016 Mondeo.
Ik zou zeggen het automatische start stop systeem. Bij een handbak totaal overbodig. Ik ga echt niet de versnelling eerst in neutraal zetten en dat de koppeling loslaten om hem te activeren. Bij een automaat werkt het perfect.
@sanki: nou dat ligt eraan welke uitvoering. Bij mij gaat ie icm dsg en TDI (lllllllllangzaam) altijd uit direct na start. Handbak in m’n vorige (BMW) werkte perfect en snel, gebruikte ik vaak.
@sanki: apart, ik zet wanneer ik voor een stoplicht sta altijd m’n versnelling in z’n vrij. Waarom zou je dat niet doen? (Behalve natuurlijk wanneer je vooraan staat en er gestreden moet worden). Start/stop werkt dan ook prima.
Panoramadak op mijn leaseauto. Nog nooit het gehemelte open gedaan en er doorheen naar boven gekeken.
@susp1cious: zonde is een fijne optie en meer licht in de auto
@susp1cious: die afdek Rollo voor het schuifdak? Dat doe ik echt nooit dicht. Bij mooi weer is het schuifdak open, en bij slecht weer is het licht prettig.
Of stoelverwarming in de zomer.
@toyotavenray: dude. Zo ken ik er nog wel een paar.
Winterbad in de zomer. Ruitenwissers als het droog is. Ontbijtkoek als lunch.
@flightom: winterbanden uiteraard.
@toyotavenray: kinderen en vriendin vinden het heerlijk. reageren ontdaan als we op pad gaan met de auto zonder stoelverwarming. maakt niet uit hoe warm het buiten is.
Parkeerhulpsysteem in m’n Passat (was deel van pakket). Kansloos door slechte werking. Heeft een dermate groot gat nodig dat iemand op z’n eerste rijles het nog beter kan in de helft van de ruimte.
Een cd-speler. Ik stream al m’n muziek via Bluetooth
Ik heb Ford Fiesta 1.3 uit 2008, mk6. Was er maar een optie waaruit ik kon kiezen…
Ik kan de airco van mijn 2012 Fiesta instellen met mijn stem. Superhandig joh! Druk je eerst op het knoppie voor voice control, vervolgens zeg je “klimaat” vervolgens “temperatuur” en tot slot “één-en-twintig graden”.
Geniaal, veel makkelijker dan het knopje een slag draaien!
In kleur instelbare sfeerverlichting.
@dondeboer: Mustang ?
@bogey: volvo v40
@dondeboer:
Haha, inderdaad!
En dan nog eens voor zo’n klein lampje…
Facebook- en Twitter integratie. incl. automatisch gegenereerde berichten (Ik ben op weg naar Amersfoort, het is buiten 23 graden terwijl ik luister naar Drake; met dan de tekst erbij: “gepost uit m’n BMW”).
Meest nutteloze accessoire is dan toch wel de rem. Want die gebruik ik toch niet. Of zou het mn reservewiel zijn? Of toch de handrem?
@peug206: ik gebruik de handrem normaal ook nooit, maar gister met dat leuke weer toch veelvuldig gebruik van gemaakt hahaha
de EXTRA knop in de SAAB99 turbo van mn buurman
@geelbarrel: is toch een van de mooiste opties op de Zweedse auto’s (Volvo had ze ook). Sinds een aflevering van TG denken veel mensen dat deze knop nutteloos is maar niets is minder waar. Mocht je later accessoires op je auto plaatsen zoals extra grote bouwlampen of ander soort verlichting had je alvast een knopje op je dashboard en hoefde je zelf niet te boren en zagen in je dashboard. Volvo had een volledig aanpasbaar bedieningspaneel met allemaal schakelaars en werd de extra knop meegeleverd die je zelf kon installeren indien nodig.
Verbruiks meter op m’n VR6 :”)
Een netje dat uit de rugleuningen van de stoelen in de achterbank komt en dient te worden bevestigd aan de binnenzijde van het dak tegen rondvliegend bagage. Denk ik. Ik heb deze in verschillende Volvo’s gehad maar nooit in ernst gebruikt.
Op mijn swift sport kon ik geen opties nemen. Grappig dat er parkeersensoren zitten op een auto van nog geen 4 meter. Toch zijn ze niet onnuttig, je gebruikt ze wel. Overbodig daarentegen …
De mogelijkheid om mijn verwarming tot 30c te verwarmen. Ik ken werkelijkwaar niemand die standje cremeren gebruikt.
@donstil: schoonvader denkt dat door de temperatuur op -16 of +50 in te stellen de auto sneller afkoelt c.q. opwarmt. om vervolgens te vergeten de boel weer terug te zetten. en heel gek, altijd verkouden die man.
Knopje voor neerklappen hoofdsteunen achterbank. Maar niet elektrisch, dus ze moeten handmatig rechtop gezet worden.
@thomasthomas: dat is echt ideaal.
Passagiers vergeten toch altijd die dingen weer omlaag te doen en nu hoef je dus zelf slechts op een knopje te drukken en ze vallen zo om.
“Elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achterin”.
Kunt ze wel neerklappen maar dan zie je nog geen zak. (W219)
Zo’n plastic ding in je armsteun waar je je telefoon in vast kunt zetten, waarom zijn die dingen nog te koop? En wie koopt ze nu nog?
Neerklapbare hoofdsteunen (2e zitrij) en automatisch inparkeren…
De park assist op de Toyota auris ts, kan alleen in file en het gaat erg langzaam, kortom ik gebruik het nooit.
het slot op mijn fiat seicento…
De snelheidsbegrenzer op mijn Fiat Grande Punto. Totaal zinloos!
Knopje voor het mistlicht, word alleen maar verkeerd gebruikt!
@makka: Daar ga ik in mee. De mistlampen voor zijn slechts decoratie en de mistlamp achter mag slechts aan als het zicht minder is dan 50m. En dat is heel weinig, zo weinig dat je dan niet sneller dan 50 km/h kunt rijden. Eigenlijk zou de mistlamp achter vanzelf moeten uitgaan als de wagen sneller gaat dan 100 km/h. Want die wordt zo vaak verkeerd gebruikt. Daar moet de fabrkant al die onhandige klunzen die het verschil tussen de mistlamp voor en achter niet kennen echt bij helpen.
De HiFi knop in een E46 330 cabrio die ik heel lang geleden heb gehad.
Mijn Belgische kenteken.
Easy. Heb een standkachel in mijn auto, maar woon in Spanje :)
De schakelflippers op mijn vorige auto (golf station 1.4 tsi dsg). Nooit gebruikt die dingen.
Spraakbediening in een Volvo V60 D6, werkt van geen kanten (mss omdat ik Limburger ben?).
Afstandsbediening op de autoradio… ?? ?
Hoofdsteun in de Morgan. Bij een crash ben je toch wel de l*l. Daarom hebben we ze er dus nooit op/in zitten.
Leder beklede achteruitkijkspiegel bij de targa.
Rondetijd-klokker in m’n Golf GTD. Leuke diesel voor de autobahn maar het circuit gaat wat ver.
Lane departure warning. Wat een idee op een sportwagen…
De soft close motorkap op de DB11! En anders in diezelfde auto de armsteun die elektrisch open en dicht gaat.
@raoulkroes: DB11? Fototjes? :)
@dennisjuh95: https://youtu.be/sCWXqn8rYk8 Rond 9.50 is de armleuning te zien en vrij aan het begin de motorkap
@raoulkroes: De vraag is wat de meest nutteloze optie op JOUW(!) auto is. Vandaar dat er om foto’s van jouw DB11 wordt gevraagd.
@kilum: Ah overheen gelezen! Maar ja op mijn eigen auto kan ik niet zo snel een optie bedenken die ik echt nutteloos vind.
Een 4-cassette wisselaar is denk ik wel de meest nutteloze optie in mijn auto, zeker gezien de later ingebouwde radio/cd speler. Dat de wisselaar er nog zit laat hij gelukkig met grote regelmaat merken, deze is geplaatst tussen de voorstoelen precies waar ik mijn elleboog plaats. Dit resulteert in regelmatig opspringende lades.
Lane Departure Warning. Wat een ramp… zeker als je in druk verkeer op de linkerstrook tegen de dresseerstrook aan rijdt om nog langs het busje voor je te kunnen kijken.
Heeft iemand die rare foto-houder in een Kia RIO (super pack) al genoemd??
van die spiegels waarvan de glazen iets draaien als je achteruit rijd
zie je de aanhangwagen maar amper rot systeem
@bmwpowerm5: beste optie ooit! Nooit meer beschadigde velgen bij stoeprandjes. Je kan de optie overigens makkelijk uitzetten bij BMW.
Dit is nu echt een optie die ik mis op mijn andere auto’s.
@z4coupe30si: Nou, makkelijk… mijn E61 moet aan de laptop om in te programmeren dat ie niet zó ver kantelt dat ik klinkers kan tellen naast de B-stijl. Je kan in graden instellen hoe ver de kofferklep naar boven gaat, per seconde instellen hoe lang de verlichting aan blijft na afsluiten, maar de spiegel moet in de computer geprogrammeerd worden.
Daar heeft toch iemand in München zitten slapen als je het mij vraagt.
Knipperlicht in de spiegel, maakt de reparatie onnodig duur als ie eraf getrapt wordt, vier lichten zijn toch genoeg? Of wat dacht je van het piepje vd gordel. Na 1x piepen weet ik het wel hoor!
De uitschuif stokjes op het achterscherm om goed achteruit te kunnen rijden op een Mercedes S uit de jaren negentig!
Turbo boost knopje… gebruik ik nooit omdat ik bang ben het onderstel te vernaggelen. En het is aso om over andere auto’s te springen
Dat je de dashboardverlichting zachter kunt zetten.
@rijnounsdoor: die gebruik ik nu dagelijks bijna. Dit omdat het ook het licht van mijn scherm in het dashboard (navi radio enz) bedient. Dat ding is in de avond te fel. En als de automatische verlichting overdag aan gaat weer te donker.
AM functie op de radio, is er ook maar iemand die dat gebruikt?
Automatisch inparkeren…
De 200 kg batterijen van mijn Mercedes C350e. Met deze temperaturen kan ik maar 12 km elektrisch rijden…
Goede tweede is de Garmin navigatiesysteem van Mercedes. Het berekenen van een nieuwe route duurt bijna langer dan de rit zelf.
Stoel rechts voor. Word bijna nooit gebruikt en als hij wel word gebruikt had ik die persoon liever op de achterbank gehad.
Verlichting bij de voeten .. wat je ook nog lichter en donkerder kan instellen..
Het stop/start systeem in m’n 208 automaat ’s ochtends in de file… Om de zoveel meter sta je stil en dus valt de motor uit, irritant. Lang leve het “eco” knopje, waarmee je het uit kunt zetten!
Nacht camera in mijn oude s 1 keer gebruikt zon onzin
Stuurwielbediening van de audio. Toen ik mijn auto kocht voelde ik mij helemaal het mannetje met m’n radiobediening op het stuur, maar ik heb de auto nu bijna een jaar en heb het hooguit drie keer gebruikt. Bijna instinctief bedien ik de radio nog altijd gewoon op het dashboard.
Bumpers in koetswerkkleur. Nog nooit gebruikt.
Die knopjes op mijn stuur waar ik een telefoongesprek mee kan opnemen en ophangen. Er zit niet eens een carkit in de auto…
– automatisch inparkeren, nog nooit gebruikt
– apple carplay (werkt gewoon k.t)
Ik ben eens in m’n auto gaan zitten om te zoeken en kan eigenlijk niets bedenken. Simpelweg omdat er teveel opties inzitten die ik: 1) niet ken of gevonden heb; 2) derhalve dus of onbedoeld al gebruik of niet gebruik. Ik kan echter wel benoemen wat ik juist enorm prettig vind. Dat is de adaptieve cruise control en de nightvision. Eerst genoemde is heerlijk om mee te zoeven omdat hij tot stilstand af remt indien nodig. De tweede om onderweg op snelwegen waar geen verlichting is net dat extra stukje zicht te hebben.
TRACS in mijn Volvo 850. Het idee is leuk, maar in werkelijkheid doet het eigenlijk niks. Het schijnt de bedoeling te zijn dat je daarmee makkelijker op kunt trekken bij gladheid, maar echt verschil heb ik, buiten een zoemend geluid (vermoedelijk van de ABS-pomp), niet gemerkt. Gistermiddag nog even getest omdat ik toch wel benieuwd was of ’t beter werkt op mijn huidige T-5R dan op mijn vorige 2.5 20V. Niet echt.
Heb een tijdje regelmatig in de xc60/90 van volvo gereden. Schrik me elke keer wezenloos van de diverse ‘veiligheidsystemen’. Een lampje dat waarschuwt en piept voor een auto in de ‘dode hoek’ die ik in kijn spiegel ook makkelijk zie (en anders wel als ik zoals het hoort over mijn schouder kijk). Of de anticollision die bij elke slagboom of parkeeractie vol op de remt trapt terwijl ik mij ongeveer 6 meter van een obstakel bevindt, vooral ook erg naar icm start/stop omdat je na die noodremactie ook niet meer gewoon rustig verder kunt rijden… zucht..
De automatishe ruitenwisser op mijn golf. Werkt nooit normaal, regent het hard wist hij bijna niet en bij motregen wist ie als een dolle. En de koplampsproeiers. Alsof ze schoon worden van dat pisstraaltje, heel de net gewassen auto vol met ruitensproeiervloeistof voor niks.
De twitter app in het R-link systeem van mijn Renault. Wie gaat er nu via een navigatiescherm en tweet versturen?
Elektrisch neerklapbare (achter)hoofdsteunen.
Maar geen airco hebben…
Mijn Econometer, stom rood lampje die gaat branden zodra ik ook maar een beetje doortrek! Ik moet plankgas rijden om mee te komen met het hedendaagse verkeer. Het frappante is dat volgens de boeken en ‘kenners’ deze optie geeneens leverbaar was op mijn auto (gspecial break ’81)!
Ik kan niks opnoemen! Want er zit niks op.. #volvo240
@kennone: Nou – het verklikkerlichtje voor losse gordels van de voorstoelen, maar dan niet die in het dashboard maar bij de achterste asbak, dat gebruik ik toch niet vaak!
@mout: Heb de stekker er uit getrokken haha. Kwam er toen ook achter dat je daar een interieur lampje hebt zitten die naar de grond schijnt alleen in het midden. Ook best nutteloos.
De “sport” knop in mijn 997 turbo. Naast dus standje normaal en sport plus voor al je echt wilt gassen
De browser functie op mijn Volvo sensus systeem, internetten met die priegel knopjes slaat nergens op.
Lane departure warning vind ik ook enkel irritant.
Airco in een cabrio
City stand van de elektrische stuurbekrachtiging en de stuurbekrachtiging zelf in mijn Fiat Punto.
Beide werken niet.
@jasbelle: eens, de elektrische bekrachtiging stuurt van zichzelf al zo licht dat de city stand echt zinloos is. Als je de city stand nodig hebt om het stuur rond te krijgen kun je jezelf afvragen of het verstandig is om uberhaupt in een auto te stappen…
Spraakgestuurde bedieningselementen. Jr bent sneller met een druk op de knop
Cilinderuitschakeling in mijn cadillac, zo’n V8 rijd je niet voor niets…
Spiegels!
De file-assist op mijn Range Rover, kan pas vanaf 30 km/uur ingeschakeld worden…
De passagiersstoel in de VW caddy van het werk… Die heb ik dus nog nooit gebruikt…
Er zijn geen nutteloze opties…
Ik heb handwarmers op de achterruit voor als de auto aangeduwd moet worden. Maar die werken alleen als de auto al gestart is.
@smulders: welke auto is dat dan
De achterruitenwisser op onze Octavia sedan/hatchback. Als ik hem zie rijden zonder dat opgeplakte ding vind ik het toch echt mooier, en in de praktijk gebruik ik hem zelden!
Ik denk als eerste aan het skiluik… in een BMW Z4. Dan liggen de ski’s dus tussen de bestuurder en de passagier in op de armsteun. Nog even los van het feit dat ik niet ski.
De schakelindicator. Die raadt aan om bij 50 in de 5 te gaan rijden. Nogmaals; het is een Z4 dus wtf…
Tenslotte verlichting in de deurgrepen. Ziet er best tof uit maar dient geen enkel nut.
Geen optie, maar het verbruiksmetertje op een BMW. Het gaat tot 20ltr/100km, je teen krullen bij het optrekken en je zit er al aan. Water- en olietemperatuurmeter hadden handiger geweest.
Roest
Elektrisch verstelbare buitenspiegels… 1x gebruikt na de aanschaf van mijn auto.
Afneembare trekhaak…? Ik rij nooit met een aanhanger!
En een knopje op je sleutel om de achterbak te ontgrendelen, daarna mag je hem zelf omhoog doen.
@nathanael:
1. Ideaal als je de auto deelt
2. Dan is het toch juist fijn dat die afneembaar is? Anders keek je elke dag tegen een lelijke trekhaak aan ;)
3. Ideaal! Maar dan wel de VAG variant die na het dicht doen ook weer direct op slot gaat en niet de Renault versie waarbij je alsnog de auto op slot moet doen…
Voorwielaandrijving, ik wil zo graag driften ?
Mistlampen heb ik het nut nog nooit van ingezien want je ziet geen flikker meer als je ze aanzet en ze zijn schandalig duur
De 60gig hardeschijf in mijn GTE. Wie gaat er in hemelsnaam nog mp3 op zetten in het tijdperk van spotify…..
Op mijn Mercedes Benz 190D 2.5 zitten de volgende opties:
-astralsilber (735)
-automaat. 4 traps (420)
-schuifdak. (411)
-armsteun. (570)
-trekhaak. (Code weet ik niet)
-elektrische ramen voor. (583)
-kopsteunen achter. (430)
-verlichting achterbank. (876)
-15 gaats velgen (gullideckel (640)
-katalysator (620)
-centrale deurvergrendeling (466)
-rubberenmattenset (873)
-verwarmde achterruit (247)
Alles wat tussen haakjes staan is de code voor de optie.
Er zijn meer dingen die ik vond, maar dat zit er al standaard op.
En elke optie is niet nutteloos.
Behalve de 15 gaats velgen, pleuris dingen om schoon te maken.
Eco knop op clio 4. Die wil je niet gebruiken..
Een knopje op het stuur van mijn BMW om de airco op recirculatie te zetten.
Sfeerverlichting in de R56 Works van men ma. De lampjes zijn zo slecht zichtbaar dat het weinig verschil maakt als het uit of aan staat
Schakel assistent
Ik bepaal gvd zelf wel in welke versnelling ik rijdt
De “power” knop in mijn E60 M5, van 400 naar 507pk….
de achteruitkijkspiegel in mijn Corvette; -)
de stand W op mijn automatische versnellingsbak van de volvo V70. Schijnt voor glad weer te zijn. Merk nooit een verschil.
In mijn GTE en vele andere VAG auto’s zit op de B-pilaar onderaan een knopje om je alarmsensoren uit te schakelen als je auto op slot doet moet iets of iemand er in.
De electrisch verstelbare bestuurdersstoel van mijn s60! heb hem 1 keer gebruikt en sindsdien zit ik gewoon goed. Daar komt bij dat handmatig instellen gewoonweg veel sneller gaat
Het stuur in mijn Audi S4 (B5), werkt van geen meter.
Automatisch dimmende binnenspiegel, als je niet ook automatisch dimmende buitenspiegels hebt (en je Remi alleen op de wereld kunt wanen) is dat een nutteloze en zelfs hinderlijke feature.
Adaptieve bochtenverlichting. Daar heb je twee systemen van, de goedkope met mistlampen die aangaan. Dat heeft geen enkel nut maar iedereen kan wel zien dat je Polo een comfortline is. Erger nog is de dure variant met meedraaiende lichtbundel. Mijn laatste C30 had dat. 4 jaar zitten turen wanneer het systeem nou werkt. Want het werkt alleen bij een hogere snelheid en bij een grotere stuuruitslag. Dus als je langzaam in de stad rijdt doet het niks en als je de snelweg bochten soepel rijdt doet het ook niks. Eigenlijk waren er maar 2 plekken waar ik de werking goed vast kon stellen. Het duidelijkste is Autobahn drei-eck Bottrop. Als je van daar komend uit Noorden richting Hannover de A2 op gaat dan zit er een bocht die je met pakweg 100 kunt nemen en waarbij de adaptieve bochten verlichting helpt de McVuilnis in de berm uit te lichten…
@mashell: Ik.heb dat systeem met meedraaiende lenzen en ik vind het fantastisch. Werkt zelfs bij stilstand. Verlicht precies daar waar ik kijk, dus door de bocht heen. Zit ook gekoppeld aan de Lane Departure Warning dus hij richt zich op de witte kantstrepen icm de stuurhoek.
@timt: op de gtd van mijn moeder zit beide. bij lage snelheden gaan ook de mistlampen? aan, handig om de berm/stoep te verlichten voor meer zicht.
Ikzelf. Laat de auto piloot naar lekker rijden.
Ik heb weinig elektronica aan bord. Vind dat wel beter zo.
Automatisch inparkeren… Gebruikt om te laten zien maar voor de rest vrij omslachtig…
Ik heb optionele comfortstoelen in mijn 7 serie en daarbij kan je met de stoelverwarming aan, de temperatuur van het zitgedeelte apart instellen van dat van de rugleuning. Opzicht lijkt het een leuk idee ware het niet dat die specifieke instelling helemaal verscholen zit diep in het iDrive menu en je ongeveer 15x moet klikken eer je er bent. Er zijn ook geen standen om de hitte in te stellen, je moet met de knop draaien totdat je het behaaglijk vind. Kortom er is geen hond die dat systeem ooit gebruikt.
Verstelling van het entertainment scherm 4% op mijn escalade
Meest nutteloze optie:
1-. De kleur van de ambiente verlichting in mijn Q7. Wie wil er in godnaam fel groene/gele/roze/paarse etc. verlichting in zijn auto?
2-. Kofferbak met je voet kunnen openen. Als er 1 optie echt ronduit slecht werkt, is dat het wel. Ik klik hem dus dan ook altijd open met de ‘afstandsbediening’ of tik de achterklephendel net even aan.
3-. Head up-display. Compleet nutteloos. Ik heb een week ‘proef’ gereden voordat ik definitief de laatste opties kon toevoegen en verwijderen, en heb direct head up display eruit gehaald.
4-. En nog 1 klein ding: als ik de achterruitwisser aan zet, druk ik op de zijkant van het ‘pookje’. Dan gaat er een klein rood lampje branden, dat de wisser aanstaat. Aangezien het stuur precies voor het lampje zit, moet je eerst ‘om’ het stuur heen kijken om te kijken of ie aan of uit staat. En dat ziet er echt heel erg onnozel uit als je 1.95 meter lang bent. Om het lekker plat te zeggen: je ligt zowat met je bek op het dashboard om dat lampje te kunnen spotten.
Weet iemand iets nuttelozers dan metallic lak en te grote velgen?
@mout: gewone lak en stalen velgen
Ik heb een oliedrukmeter, al 4 dagen in bezit ;)
Elektrische inklapbare buitenspiegels. Nooit gebruikt en zie de nut er ook niet van. Als er iemand tegenaan loopt klappen ze vanzelf wel in en als ze er tegenaan rijden pakken ze de rest van de auto ook wel mee.
Automatisch dimmende binnenspiegel die niet werkt
Nutteloze optie? Hmm eens even denken.. wij rijden momenteel een Ford Mondeo 2.0 TDCI automaat uit 2015. Hebben extra leder gekozen echter zijn de stoelen nog slechter als de ikea tuinstoelen en naar ruim 200 km kom je gebroken uit de auto. De koplampen is het volgende probleem.. iedereen is vol lof over de LED lampen en zelfs Wouter heeft er een leul filmpje over, echter in de realiteit werkt het zwaar bagger. Soms is het dusdanig erg dat de linker koplamp nog geen 2 meter voor de auto uitstraald. Kortom de hele ford mondeo is een grote onnodige optie..
Eigenlijk alles wat er voor kan zorgen dat de auto niet meer start of rijdt… of stuurt…
Degene die naast me zit!
Wat een lijst maar als je het mij vraagt is zo een tweede sleutel die de bestuurder beperkt nutteloos
BMW F11: spraakbesturing, elektrische kofferklep (ik kan echt heus zelf dat ding wel openen en sluiten, plus hij raakt helemaal in de war als iemand anders de klep normaal dicht probeert te duwen), lane departure warning, night vision, automatisch parkeren. De rest is wel nuttig, maar uiteindelijk kan je overal zonder. De fijnste opties zaten al in mijn E91: cruise control, lichtsensor en regensensor. Panoramadak vind ik ook erg fijn.
Cruise control op mijn e30 M3. De vorige eigenaar vond het geweldig, ik heb het 1x gebruikt om te testen.
Ik heb ook een standkachel op de e87, kan je mooi programmeren. Ik dat dus eens gedaan een 20tal minuten voor vertrek. Wat denk je? Ijspegels uit de roosters, werkt dus voor geen bal.
Op mijn opgevoerde snorfiets (motorblog.nl) zit een laptimer die je met de startknop kan bedienen, erg handig om in de volgasstand naar t knoppie te zoeken met je duim, en ook nog eens met de snelheid van t licht je tijd af te lezen. En uiteraard in de goede hoop dat je altijd op dezelfde plek van het parcour de knop gevonden hebt.
Maar t meest rare wat ik gezien heb is de “bright” knop op de oudere impreza’s. Om de het klokje op het dashboard iets te dimmen, zonde van de moeite.
De meest nutteloze optie is nog steeds niet genoemd. Dat is namelijk dat bloemenvaasje in de eerste VW New Beetle. Die is echt he-le-maal nergens goed voor!
rem chute
Goh, ik denk niet dat er opties op m’n auto zitten. Wel nutteloze features:
De middenkonsole vooraan verzet je door met een elektrisch knopje een elektrische ontgrendeling te activeren, had veel goedkoper en lichter kunnen zijn als dit puur mechanisch was.
De radiobediening aan het stuur die niet werkt met de retrofit Pioneer.
Automatisch inparkeren natuurlijk, een beetje man heeft dat helemaal niet nodig ;)