Even een verrassing op de zondagavond. BMW en consorten kunnen bij deze hun borst nat maken. Maar echt.
Morgen wordt op de autoshow in Detroit (NAIAS) officieel het doek van deze Kia afgehaald, maar we hebben er nu al wat plaatjes van. En man, man, man, op basis van de beelden zou het zomaar eens een echte gamechanger kunnen worden. Nou is het design bij Kia de laatste jaren toch al met sprongen vooruit gegaan ten opzichte van de tijd dat ze de -wie kent ‘m niet- Sephia en dergelijke nog maakten, maar dit is gevoelsmatig toch weer een stapje hoger.
De beter ogende Kia’s hebben we vooral te danken aan de Duitser Peter Schreyer, die na een periode bij Audi koos voor een avontuur in Zuid-Korea. Zijn ‘Tiger Nose’-grille prijkt inmiddels op alle Kia’s. Ook de Stinger GT -ja zo gaat ‘ie echt heten- is ontstaan onder zijn toeziend oog, hoewel de Fransman Grégory Guillaume (Chief Designer van Kia Motors Europe) de lijnen letterlijk op papier heeft gezet.
Het kan zijn dat de naam Kia Stinger je bekend in de oren klinkt. Dat kan kloppen, want in januari 2014 schreven we over de Kia GT4 Stinger. Dat was echter een concept dat tot onze spijt het productiestadium nooit haalde.
Gelukkig blijkt het concept nu echter niet totaal voor niks te zijn gebouwd, want aan het eind van dit jaar komt de Stinger dus alsnog op de markt, zij het als een soort scherp gesneden D-segmenter in de trant van de BMW 4-serie Gran Coupé en Audi A5 Sportback.
In tegenstelling tot die laatste krijgt de Kia, zoals te zien valt aan die prachtige bescheiden overhang aan de voorkant, de aandrijving in de basis op de achterwielen. Wie zei dat achterwielaandrijving een achterhaald concept is kan zich dus achter de oren krabben. Naast de Stinger GT is er namelijk inmiddels een plethora aan RWD-opties verkrijgbaar in het D-segment naast de traditionele 3-serie en C-Klasse. Vierwielaandrijving wordt trouwens een optie voor de Kia.
Als we het toch hebben over de techniek, onder de kap krijg je aanvankelijk waarschijnlijk de optie tussen twee geblazen benzinemotoren: Een 2.0-liter grote vierpitter en een 3.3 V6. De laatste is goed voor 370 pk en 510 Nm, ruim voldoende dus om de RWD goed te benutten.
Deze Stinger op ons afschieten had op ons hetzelfde effect als op deze Daytona uit Miami Vice: we worden er behoorlijk warm van. Uiteraard kan er nog steeds veel mis gaan waardoor de auto misschien toch geen succes wordt, zeker in Europa. Hoe zit het met de kwaliteit van de afwerking? Is het interieur (lijkt op een Merc) op niveau? Komen er ook nog motoren beschikbaar waar je niet tienduizenden Euro’s aan belasting voor moet aftikken? Dat zijn bijvoorbeeld de vragen die te zijner tijd beantwoord zullen moeten worden. We kunnen in ieder geval niet wachten om het uit te zoeken.
De Kia Stinger komt eind dit jaar op de markt in de Verenigde Staten. Of de Stinger ook naar Nederland komt, is nog niet bekend.
UPDATE: een filmpje van de onthulling zie je op ABHD.nl.
Bedankt iedereen voor de tips!
Ja leuk, maar zeker weer biet voor de Europese markt…
@mars: pfff NIET!!!
@mars: Ja zeker wel voor de europese markt! Niet Nederland vergelijken met de rest van europa he. Zeker niet op het gebied van goed verkopende auto’s.
@clarkson:
Deden de Equus Genesis en K900 het zo goed in de rest van Europa dan ??
@lincoln: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst he.
@donstil:
In de USA kost dit ding hetzelfde als een. Jaguar XF !!
En is duurder dan een Volvo S90 ..
You do the math ..
@lincoln: Tijden veranderen. Zeker met grote luxe wagen met veel pit. En ook zeker de manier waarop wij hier in europa naar kia kijken.
Hey is dit een audi?
@vagtroep: nee, een kia
@vagtroep: Nee, op deze krijg je wel 7 jaar garantie.
Die achterkant is wel heel RX-7. Ik vind ‘m mooi! Maar vanwege het merk zal dit nooit een grote verkoper worden. Helaas.
@poursuivant: ik vind m toch meer weg hebben van een Audi A7
@poursuivant: precies dezelfde gedachte heb ik ook.
De achterkant is prachtig. Het doorlopende en de vorm van de rx7 met het coole trieste van de A7. Dubbele uitlaten in goede verhouding. Side skirts prachtig. Als de afwerking goed is, moeten ze t gewoon proberen in Europa!
Kia is zeker goed bezig! Mooie bak, ik denk zelfs….. …..zal ik het zeggen….??? ….ok….. ik vind hem mooier dan een Guilia.
@tenaci: ik ook.
Die stijgende lijn bij Kia vlakt nog steeds niet af. Petje af hoor.
@tenaci: Ik ook
@tenaci: wowowowwwww even je mond spoelen
@tenaci: was ook mijn gedachte. Meer de auto die alfa qua vorm had moeten maken ipv een 3-serie rip-off
@jpoers: ik ben het erg met je eens. Zo lang moeten wachten op de Guilia en dan dit. Een te opgeblazen auto met gejatte stijlelementen van de BMW 3. Waar is de tijd gebleven dat een Italiaan tekende die geen vouw of lijn of knip teveel had. Kijk wat een tijdloze schoonheden de (eerste) 166 en de Quattroporte IV waren. Ook de legendarische 156 was een heel clean ontwerp. Nee sorry, fanboys, de Guilia valt me tegen.
@tenaci: ben het met je eens. Mooier dan een Giulia.
Dodge Charger, iemand?
@dutchdriftking: Zijkant lijkt meer op een F-Type…
@dutchdriftking: Prima, wanneer mag ik hem ophalen?
Zeer netjes en rwd! Mag zo bij mij op de oprit geparkeerd worden. Dan wel de 3.3 uitvoering?
SCHITTEREND!! Vind Kia sowieso zeer goed ogend label tegenwoordig en hiermee gaan ze scoren
De bips lijkt aardig op een A7 en het interieur is ala Merc. Het geheel ziet er wel goed uit vindt ik! Hopelijk wordt ie niet neergesabeld door ons belastingstelsel…
Prachtige auto. Reed laatst in een huur-Kia, zo’n Carnival. Niet echt mijn segment, maar was enorm verrast door alle opties die erop zitten en de gebruikte materialen en afwerking. Nog geen ‘Duitse-Drie’ niveau, maar dik in orde. Kia stepping up it’s game!
@weijs: maar ze berekenen ook niet dezelfde prijzen als de Duitse 3. Dus waar voor je geld en betrouwbaar blijkt het al jaren te zijn
@lekkerlinksrijden: Idd. Nog niet zo lang geleden deden we allemaal lacherig over dit soort merken, maar als ze hun prima kwaliteit gaan combineren met fraai design, zoals nu, moeten de andere merken zich toch achter de oren gaan krabben. Mooi werk.
@weijs: Probeer de K900 eens … als je die ooit te pakken kan krijgen.
@robusa: Beste slee inderdaad! Zie je niet veel rijden overigens…
Die is zeker wel erg aantrekkelijk om te zien! Kia doet goed werk
Tyfus wat mooi. Kia is de juiste kant op gegaan met het nieuwe design. Dat vond ik al met de nieuwe Optima maar dit is nog beter.
Arme Giulia ..
Helemaal proberen om met de “Duitsers” mee te komen ..
Terwijl Kia daar allang en breed boven uit steekt ..
@lincoln: harde conclusie maar wel juist
Interieur is niet mijn ding.. Zeker niet zo in het eentonig zwart. Mercedes heeft het door dat verlengde scherm aardig weten op te lossen maar bij Kia komt dit toch behoorlijk ‘kaal’ over
@carshotsnl: mag je ook zakelijk noemen
@lekkerlinksrijden: Haha, dat is de marketing term =)
@weijs: zo noemen de “autokenners” toch vaak de VAG interieurs? Journalisten bedoel ik hè
Je zal maar Alfa Romeo heten en denken met de Giulia dé auto te hebben die goed concurreert met de Duitsers. En dan komt KIA met dit. Hulde, prachtig ding. Laat maar komen.
@viezefreddyw: de prijs zal allesbepalend worden denk ik. Als die goed is is het “imago” nog het enige
Wat een beauty zeg! Je kan veel zeggen maar Kia is lekker bezig de afgelopen jaren!
Ik zie behoorlijk wat kenmerken van de GT concept uit 2011 terugkomen in deze wagen, en dat is alleen maar goed. Dat concept was al prachtig, en deze productiewagen is wat mij betreft minstens zo mooi.
WOW
Vind hem van voren erg veel op een m6 grand coupe lijken
Iedereen zit leuk Alfa te bashen, maar Kia kennende zal het rijden enorm tegenvallen, en zal de auto cheap aanvoelen. Maar goed, heb nog niet in de auto gezeten, laat staan gereden, dus wie weet weet Kia wel te verrassen.
@lalancia:
Mwah .. Kia/Hyundai heeft veeeeeeel meer ervaring met RWD ..
En ook met kwaliteit ..
@lincoln: Vertel…
@LaLancia: En zal de auto wel cheap aanvoelen…hmmmmmm waar doet mij dat nou aan denken? Ik kom niet op de naam maar ze hebben tot voor kort een sedan uitgebracht waar ik 5 jaar op heb moeten wachten en ze zijn ook net met een SUV op de proppen gekomen…
Het beter copy paste werk zo te zien. Beetje BMW6 van voor beetje A7 van achter en klaar is kim chi.
@sanki:
Belangrijk dus nooit door gastarbeiders laten doen dus ..
@sanki: En een Mercedes dashboard. Buiten wel mooi.
Ja, copy paste inderdaad, maar desondanks een geslaagd ontwerp!
Prachtige auto, maar een dikkel diesel is noodzakelijk voor de Europese markt.
@alloallo: diesels sterven binnen 10 jaar uit.
Had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen over een Kia.. DIKKE BAK
Ik heb een lichtbruin -haha interieurkleur- vermoeden dat er een diesel zal komen daar de toerenteller al aan 4500 lijkt in het rood te gaan op de foto?
@emmerson_crana: viel mij ook op!
Als je nu in een audi a5 of bmw 4 gc rijdt of wil gaan rijden dan is dit toch geen alternatief voor je want is geen premium merk.
Maar dat wil niet zeggen dat het een zeer strak en gave Kia is geworden ? Kia ga zo door.
Ziet er goed uit, zeer interessant. Ben benieuwd naar het gewicht en de vanaf prijs.
@retsok:
Hyundai Genesis 2016 ..
Heeft wel wat weg van een Monaro vxr8
Woow dikke RS7!!
Een prachtbak. Maar ik geloof dat ie in Nederland niet verkocht gaat worden…
Misschien in een land als Rusland wel..
De eerste Kia die ik wel op m’n oprit zou willen hebben!
Nooit gedacht, maar hierin zie ik me zeker met een Kia rijden. Tenminste, als het rijgedrag in orde is. Enkele jaren geleden zo’n cee’d meegekregen voor een weekje, maar daar kreeg ik niet echt veel zin in om een ritje mee te maken als het niet echt moest…
@cossiekiller:
Wat is “rijgedrag” ??
@lincoln: Hetzelfde als rijplezier bieden. Met die Cee’d had ik weinig gevoel met de weg, je voelde ook dat de motor wel wilde maar de elektrocica hield alle power tegen. Kortom, het reed zoals het eruit zag. Saai en seksloos.
++++++++++++++ enz.
Plak hier een badge van BMW op en we vallen collectief in zwijm. Nu is het een Kia en denk ik ‘goede poging’, en haal ik even mn schouders op.
@leaper035t: ik zie dit.
Ik zie kia.
Ik zeg: hebben
@leaper035t: zegt meer over jouw badgegevoeligheid dan over die van het “collectief”.
Gewicht… is het gewicht binnen de perken gehouden? Met andere woorden, als hij maar niet zo vaag stuurt als al die andere dikke Duitsers (met Audi voorop, rij maar eens met de nieuwe A5)
Beste een leuke poging van Kia. Uiteraard is dit niet met de Giulia te vergelijken. Alfa Romeo heeft rijdynamiek met de Giulia op een heel ander niveau staan. In dit segment is de Giulia absoluut toonaangevend en overtreft de benchmark, BMW, (BMW was dit ook maar 2 decennia, de E30 kon absoluut niet concurreren met de Alfa 75).
@ilquadrifoglio:
Elk voertuig heeft rijdynamiek ..
En yep .. BMW heeft zijn beste periode al 20 jaar achter zich gelaten ..
En die rijden wel nog steeds ..
HIER zat ik dus al jaren op te wachten, sinds de hele fraaie 4 deurs coupe GT studie!
Jammer genoeg zit ik ook nog steeds op het winnen van de loterij te wachten….
Nou voor een kia vind ik m wel heel mooi
Ps. de studie uit 2011 is wel iets fraaier….
http://www.kia.com/eu/future/kia-gt/
Of ‘ie bekend voor komt? Jazeker! Van GTA natuurlijk!
http://gta.wikia.com/wiki/Stinger_GT
Ot: gave bak!
@dwersbongel: Want? Die is ook rood?
Beetje een mengelmoesje dit, voorlampen lijken op die van de 6 serie en vanuit de hoek AM lagonda met een interieur wat iets weg heeft van mercedes.
Pff Dikker dan je schoonmoeder!!
allemaal leuke reacties en het is zeker een mooie auto. Maar wie koopt zoiets uiteindelijk ?
juist ja helemaal niemand.
Jammer.
Weer een auto met koplamp/gril/koplamp en 3 gaten in de onderzijde, met veel plastic er omheen. Saai.
Wow.. als het raam nou met achterklep mee open gaat kan de hond er ook in. Zou die zelfs de 535i Touring kunnen opvolgen!
@vondick: volgens AW scharniert het raam idd mee. Kijk ook maar naar de lijnen, grote kans.
Niet verkeerd, jammer van dat goedkope logo op de neus …
Ze beginnen bij Kia ook eindelijk mooie autos te maken. Ik was nooit zo’n Kia fan maar als ze dit soort modellen gaan ontwerpen en bouwen voor een schappelijke prijs ben ik om
@allesmetturbo: vind m mooier dan de nieuwe A5 of z’n andere duitse concurrenten. En nog dikker dan de looks van de giulia.
Wow inderdaad! Geslaagd design en hoop dat het ook een beetje zal verkopen.
Stukje eruit in het midden en er een 2-deurs GT van maken á la AMG GT C S 63S 4-matic S plus of hoe dat ding ook heet.
Leuk ding is het!
Knap gedaan Kia!
Wat? Komt die zó in productie?? Even de bankrekening raadplegen!
Weer zo’n auto die de liefhebbers geweeeldig vinden. Om vervolgens een Picanto te kopen. Ziet er eigenlojk al een beetje gedateerd uit trouwens.
Zo he, die ziet er even goed uit! Ben inderdaad benieuwd of er nog andere (NL-vriendelijkere) motorisering komen, zou toch een mooie aanwinst zijn voor het straatbeeld
Kom op jongens…dit design beter dan de europese concurrenten? Vind ik dus totaal niet…slordig design en tegenwoordig kom je er niet met 370pk. Jammer Kia! Flutmerk. Doet me echt niks.
Ziet er op het eerste zicht goed uit, maar ik betwijfel toch dat het een succes gaat worden. In België lijkt me voor zo’n auto de lease markt redelijk belangrijk en daar worden merken als kia zwaar afgestraft door de vaak lage restwaarde.
Voorbeeldje: Ik keek voor mijn huidige lease ook naar een Mazda6, maar heb toch voor een premium merk gekozen. Hoewel de huidige 10k duurder was dan de Mazda, koste hij me in leasing net evenveel. Ik vrees dat deze in hetzelfde schuitje gaat zitten.
Een zet in de goede richting!
Prachtige wagen maar heeft hier natuurlijk geen kans want een kia sleutel op de bar gooien durft hier niemand want stel je voor wat een ander denkt