Lezersvraag: wat was jouw hoogste garagerekening?

Auteur: , 205 Reacties

En met welke auto was dit?

niet naar zo'n bovag garage gaan

Het is te hopen dat het jou niet is overkomen, maar de meeste mensen zijn zich wel eens de pleuris geschrokken toen ze gebeld werden door de garage. “Zo meneertje, de auto is klaar hoor. Er moest nog best veel aan gebeuren”, klinkt het dan onheilspellend. “Ok, wat moest er allemaal gedaan worden?”, is je reactie.

Dit had je niet moeten vragen, want de monteur ratelt een lijst met onderdelen op waarvan je weet dat ze misschien een paar tientjes per stuk kosten. Nee, het aantal uren dat er aan je auto gewerkt is, daar gaat het om. Er bestaan vast en zeker advocaten die zich afvragen of ze niet beter monteur hadden kunnen worden bij een (bijvoorbeeld) Audi garage, zo hoog zijn de uurtarieven die je soms voorbij ziet komen. Akkoord, dit is allesbehalve het uurloon van zo’n monteur, maar toch.

En daar sta je dan, met een rekening in je handen die ongeveer vier keer hoger is dan je vooraf gedacht had. Je gaat het niet meer ongedaan maken, die onderhoudsbeurt of reparatie en je auto goed onderhouden is zeer belangrijk. Maar het moet natuurlijk allemaal wel een beetje leuk blijven.

Er bestaan trouwens best wat variabelen in dit verhaal. Zo maakt het nogal uit of je de auto naar de werkplaats van een dealer brengt, of naar de lokale beunhaas in je dorp. Ook het merk kan natuurlijk veel uitmaken. Misschien breng je de auto wel naar een specialist, of doe je het onderhoud zelf? Er zullen genoeg verhalen bestaan, dus: wat was de hoogste garagerekening de je hebt mogen/moeten betalen en met welk merk auto was dit?



205 reacties

2000 voor een scheurtje in de cilinderkop met mijn E46 328ci…
Voor mij iets van 500 Euro. Mijn vader had een keer een rekening van 45.000 Euro voor een nieuwe motor in zijn E55 AMG. Gelukkig hoefde hij “maar” 1/3 te betalen.
@joel_d: if you want to drive premium , you have pay premium
@divided:
Pfff…, dat stelt toch niks voor. Een oom van mij heeft ooit iets van EUR 350.000,- achtergelaten bij een autobedrijf….echt waar!!! Hij moest daarvoor zelfs bij de bank langs voor een vette lening.
Als tegenprestatie mocht hij wel zijn naam boven de deur hangen, dat dan weer wel ;)
@bennyweisz: Tenzij het hier gaat om een voor een proefrit geleende Lambo/Ferrari die vervolgens total loss gereden is en achteraf bleek dat oomweisz een vals rijbewijs heeft laten zien (want hij had geen), vind ik dit het sterkste verhaal wat ik ooit gehoord heb.
@moodyblues: Ja bizar hé, iemand die geld leent om zijn eigen autobedrijf te starten.
Ik ben ook maar even gaan zitten om het te verwerken…
Toen ik een keer dik 300 euro heb moeten lappen voor een nieuwe remklauw ben ik zelf gaan sleutelen.
@ponnie: ook nog ontlucht?!
@rikkert: remklauw hoeft je niet te ontluchten, je kan perfect de klauw vervangen zonder de leidingen los te maken
@kungfu83: laat maar zien
@rikkert: misschien bedoelt iemand remblokken vervangen. Remklauw zonder leiding losmaken is technisch onmogelijk.
@kungfu83: hahaha, nee joh gekkie..
@kungfu83: We hebben een kenner in ons midden !
@kungfu83: uuuuuh…..nee
Een kleine 1000 euro kwijt, omdat er ’s nachts een onoplettende met zijn Golf tegen onze Avensis was geklapt en zo de hele rechtervoorflank had geramd. Hele vooras kon gelukkig gerepareerd worden en voor het plaatwerk was ook snel een vervanfer gevonden. Gelukkig heeft hij wel contactgegevens achtergelaten en de rest was verzekeringswerk.
420 euro voor een grote beurt (60.000km). Afstellen koplampen, olie + filter + additief, remvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, remmen achter gereinigd, APK keuring en volledige checkup.

En dat bij een dealer. Lang leve het A-segment. Alleen jammer dat ik zo voor lul rij.
@smulders: hahaha
@smulders: Additief = vermaledijde injectiereiniger? ;)
@smulders: hahaha, held!
Fl 1500 voor een versnellingsbak ..VW Jetta.. eerste en derde versnelling waren weg..
Neem aan dat Een Primera afschrijven in een ongeluk niet meeteld? anders kom ik op 40000 gulden…
@norge: Het meerendeel vraagt zich nu sterk af wat FL in vredesnaam is.
U heeft een heel slecht beeld van de jeugd
@paulloper: Precies, schandalig hoe sommigen over 18-jarige jongens als ik denken. Iedereen van mijn leeftijd snapt dat het hier om Finse Lira’s gaat.
Hoogste rekening tot nu toe €225. Weet niet hoe ze dat kreng noemen maar gaan vaker stuk.. Overigens zelf gemonteerd
@zakar36: dure lampjes heb je in je auto
Ik doe het zelf 😁
@sr20det: En dat is altijd gratis?
@moodyblues: Tijd is geld.
€1500,- euro voor het vervangen van m’n lock-up en een solonoide in m’n automaat.

Resultaat.. Probleem nog niet opgelost.
12500 euri revisie versnellingsbak 911T uit 1970
@drdrift: hahahhahah bs
@paulloper: nee helaas niet 😠
@drdrift: dan heb je je echt goed laten tillen,Motorrevisie van mijn 930turbo was €9900

Nieuwe automaat voor de e92 335d wilde bmw €8600 voor, revisie was 1800….. Dus een handbak van een 911 voor dat geld no way
@carwax: verkocht ‘m 8 jaar later voor plus 65k dus die paar rooitjes “getild” zijn nam ik voor lief omdat de reperateur een uitstekende naam heeft en dus een meerwaarde.
Als de rekening erg onredelijk wordt mag hij mijn auto houden als inruiler, dan kies ik over het algemeen iets anders.
Mijn ford Mondeo had een kapotte turbo, lmm en slecht functionerende intercooler en egr.
Ingeruild op mijn Peugeot 307.
De hoogste betaalde rekening was afgelopen zomer €450, nieuwe distributieriem, multiriem + spanrollen, nieuwe remblokken voor en een grote beurt.

Een schijntje dus. Nog nooit erg grote kosten hoeven maken, het scheelt namelijk behoorlijk wanneer je iets laat maken wanneer het versleten is dan wanneer je wacht tot het kapot is of gewoon lekker kosten opspaart.
@noudjuh: die rekeningen die jij ontwijkt door je auto in te ruilen kan je gewoon bij je afschrijving optellen hoor…
@noudjuh:

Jij tankt zeker ook altijd een tientje zodat je ‘lekker weinig kwijt bent’?

Die bedragen worden bij de inruil lekker doorberekend dus je ziet het niet, maar je betaalt het wel degelijk.

10000 euro voor motorrevisie
Iemand die een Veyron rijdt? Kan mij niet voorstellen dat je over die kosten heen kunt gaan. Anderhalve ton na vier jaar rijden aan normaal onderhoud was het dacht ik.
@sunder94: volgens mij zit perridon niet op autoblog
@stino: daar voelt deze familie zich te goed voor. Te elitair
@sanderm3: klopt, autoblog is inderdaad te elitair voor die pauper familie.
@sanderm3: valt allemaal wel mee. Ik heb geen idee of Don hier meeleest maar ik heb een aantal jaren terug Michel zijn dochter Lizzy leren kennen op een festival. Dat is echt geen hooguitgevallen, elitaire persoon. Verre van zelfs.
@ghost: Lekker wijf?
@stino: Ik meende te herinneren dat ik wel eens iets van Perridon z’n Veyrons in de garage had gezien. Wat blijkt, zoonlief himself? zat op autoblog: http://www.autojunk.nl/?username=DONP

En hier nog een garagespot van DONP: http://www.autojunk.nl/2009/11/bugatti-grand-sportbugatti-veyron

Het bewijs is niet overweldigend, maar de combinatie username en spots doet mij denken dat dit iemand van de familie Perridon was.
ongeveer 3 ruggen voor het vervangen van een geheel voorstuk (bumpers, grille, motorkap, linker spatbord en een koplamp) omdat iemand z’n Sprinter in mijn CLK heeft geparkeerd.
Mijn toyota supra… Nadat ik voor tegen de 7000 euro in had gestoken om van non turbo motor naar een twinturbo motor te gaan, was die na 1000km al naar de kloten en weer een nieuwe motor nodig had a nogmaals 4000 euro minimaal… Meteen de auto weg gedaan, en zal ook zeker niet zo een vergelijkbare auto ooit meer kopen, ga weer lekker terug naar mn roots 😎 BMW ///M 👍🏻👍🏻👍🏻
@spykerboy: o en een keer 4000 euro voor mijn E46M3, 2000 euro voor remschijven en blokken rondom (E46M3csl remmen, had een m3cs staan) en kleppenstellen en normaal onderhoud…
@spykerboy: ja want daar ben je natuurlijk goedkoper uit…
@thefmanl: meer lol voor je geld
@thefmanl: nee, maar wel mooiere autos, beter afgewerkt (minder el cheapo plastic), beter geluid, en tot voorkort, geen turbos, maar N/A motoren zoals het hoort op sportautos!!
@thefmanl: overigens kocht ik de supra als student met het oogpunt van “goedkoper per maand dan een E46M3” (omdat ik weer 5dagen per week naar school zou gaan ipv 4-5 dagen per week te werken en me budget kleiner zou worden dus) maar zelfs in de maandelijkse kosten ontloopt dat elkaar nauwlijks (zonder reparaties ofzo) en dan rijd ik veel liever een M3 dan een rijstbak
@spykerboy: En wat nou als je géén turbo erop had gezet? Ik durf te wedden dat je dan een stuk minder kwijt was aan reparaties en per slot van rekening die BMW toch ietsje duurder is.. ;-)
@olivier420: Nee, daarom zij ik ook buiten de reparaties om scheelt het bijna niks, en dan praat ik dus over de (vaste) maandelijkse kosten zoals mrb, verzekering, brandstof etc… Ik deed de swap omdat ik de NA veel te traag vond voor het soort auto dat het was…
@spykerboy: Waar heb jij die bmw m mee verdiend, je kunt nieteens spellen.
@paulloper: door te sparen en keuzes te maken die andere pubers niet zouden maken… Dat heet prioriteiten stellen, niet de nieuwste kleding hebben, niet uitgaan, niet de nieuwste telefoon etc, maar al het geld dat je verdient en krijgt met verjaardagen en 99% van je kleedgeld sparen om op je 18e een mooie auto te rijden (had de illusie een ferrari dan te kunnen kopen wat uiteindelijk een E46M3 werd)…
@spykerboy: dan nog moet je het geluk hebben dat je ouders het leven zelf betalen. Kostgeld betalen zodra je gaat werken is tamelijk normaal (en terecht) en als je daadwerkelijk als een normaal iemand leeft is 20k (ofzo) echt niet te sparen met die paar losse euro’s per uur die je dan verdient.
@lekbak: ik zat toen op een mbo… Waar ik 1-2 dagen pw heen moest (de andere dagen werkte ik, fuck vrije tijd, heb ik savonds al). zolang ik studeerde (fulltime) betaalde mn ouders mn noodzakelijke kosten (zoals eten etc) mn autos etc altijd zelf moeten doen…
@spykerboy: respect. Onderstaande reactie vervalt.
@paulloper: sommigen zijn echt zo gek om het te doen, ik ben een voorbeeld, niks interesseert mij eigenlijk buiten autos om (ja dure horloges en zonnebrillen, meer niet). Ik heb vd week voor het eerst in 2-3 jaar tijd weer kleding gekocht bijvoorbeeld, 175 euro voor 7 spijkerbroeken en zelfs dat vond k zonde van mn geld…
9000 euro voor een motorrevisie van een E30 M3.
@boris9397: weet je zeker dat ze er niet gewoon een nieuw blok in hebben gehangen? Pittig bedrag hoor
@clarkson: Ze hebben er zeker geen nieuw blok in gehangen, voor een 2de hands E30 M3 blok betaal je wel nog een stuk meer. Ik heb die wagen trouwens ondanks alle onkosten vorig jaar nog met winst verkocht.
@boris9397: ook nog! Dan heb je het goed gedaan. En vast en zeker een lange tijd in je bezit gehad.
@clarkson: Ik heb die wagen een goeie 5 jaar gehad, eigenlijk gewoon op het goeie moment gekocht en weer verkocht. Nou ja, moest ik hem nog een paar jaar gehouden hebben had ik er wel nog meer voor gekregen, maar ik had er geen plaats meer voor.
@boris9397: zal wel iets meevallen hoop ik. Voor dat geld vind je zelfs wel een M88, een s14 mag niet duurder zijn lijkt me. Maar de tijden dat je nette M3 s vond voor 5k en mooie M5 en voor 8k zijn wel voorbij helaas.
@undifined1: Nee, een S14 blok vragen ze 10000-15000 op ebay.de en dan weet je nog niet eens of het een goeie is, doe mij dan maar een revisie met 2 jaar garantie.
@undifined1: oops, dat moet natuurlijk een nulletje minder zijn…
Paar 100 euro. Komen altijd imitatie of 2 de of derde Hands onderdelen op. Goedkope banden er onder. Had laatst de buitenspiegel kapot. Van papier mal gemaakt. Spiegel van zolder gepakt. Mal er op. Uit snijden. En opplakken. Auto moet niet te veel gaan kosten. :)
@gerjan: 😂😂
12.000 euro voor de radiator en koelsysteem van een 6 gti. Helaas voor de garage was de auto van hen en niet van mij, sorry
@stino: dure radiator, zeker dat ze niet de hele auto vervangen hebben?
@kwatsjkop: nee, maar het dashbord wel, die door de airbags kapot waren gegaan
150 euro voor een nieuwe uitlaatlijn, op een tweedehands golf van 150 euro, wat het relatief weer heel duur maakt ;)
700euro voor een andere achteras + draagarmen op de Micra, nadat ik met zo’n 80km/h de bocht uit was gevlogen tegen een stoeprand…
Kostte me ook 2 velgen trouwens..
6000€ voor 4 nieuwe riemschijven, blokken en klein onderhoud volgens schema aan mijn 996 turbo!
Ik ben nog niets tegengekomen wat op de oprit niet te repareren was. Maar wat niet is kan nog komen.
Een paar duizend eurie. Weet niet meer hoeveel precies maar aan dat bedrag geraak je snel als er tijdens de grote beurt ook nog een set nieuwe banden gemonteerd moet worden.

Kan het mij nog goed herinneren. Kwam mijn auto ophalen en stond bij de balie. De vriendelijke man met de rekening kwam met een grotere glimlach dan normaal op mij af en toonde mij de rekening. Toen ik een paar uur later weer bij kennis was kreeg ik nog wel een bekertje water. “Voor de schrik”: zeiden ze…
Van de week 1575 voor een 60k km beurt, Audi S7
@lebeaunl: Ik las even 60 km beurt. Vroeg me al af of die Audi’s om de 60 km een beurt nodig hebben ;)
@berlinetta: Nee, maar wel een liter olie…




Oke, sorry.. zal het niet meer doen.
Ik verwacht een recordrekening voor het vervangen van 2 subframes, eigenlijk niet rendabel. Ik ga met mijn ogen dicht betalen ik wil het niet weten…
€700 voor d-riem, waterpomp en een onderhoudsbeurtje.
Heb het gevoel dat ik voor de zomervakantie nog een aardig kostenplaatje heb want na 250k km begint de koppeling aan z’n eind te komen en alle 4 de remschijven en remblokken zijn ook aan vervanging toe.
1200 euro omdat de mondeo eerst een gebroken veer had aan de voorkant.
Toen ik naar de garage reed klapte de hele ophanging onderweg in elkaar ( draagarmen kapot , veren kapot , schokdempers kapot en aandrijfassen krom).
Dit was alleen om hem weer door de APK te krijgen.
Ik zou daarna nog 1500 euro kwijt zijn om hem weer helemaal goed te krijgen , dat heb ik niet gedaan.
Ik heb hem een half jaar later verkocht.
675 euro voor een reviseerde achteras + nieuwe handremkabels onder mijn Xsara uit 2001.
Mijn vader heeft een keer een micra uit 2003 bij de lokale garage gebracht, pa met zn nuchterheid gezegd : geef hem maar een beurtje. Vervolgens heeft die garage er alles wat er aan te vinden was aan gedaan. Meer als 1000 euro kosten zonder overleg.. klasse
@schuiftrompet: ik zou dat dus nooit betalen hou die micra dan maar
8000€ aan mijn e30 M3
EUR 9500,- motorblok vervangen van een BMW 540i, bedankt autoblog, ik was het al lang vergeten tot vandaag ….
@slickrick: Had je ook een andere kunnen kopen?
@slickrick: dat was vast even slicken Rick.
ik stond een keer bij de fietsenmaker, vroeg me af wat het koste om mn band ff snel te plakken (was op vakantie, dus geen plaksetje bij.) 75€ voor achter! ben toen maar met een pomp en elke 10 minuten een stop verdergegaan…
@gwnbmw: waarschijnlijk wat elke hollander zou hebben gedaan
@gwnbmw: hahaha voor 75 euro kan ik 3 fietsen voor je regelen.
@mab: hossel hossel
@mab: heling is verboden
@MAB: voor 0 euro heb ik er morgen zoveel als je wilt, mits je naar ams centraal komt…
In de restauratie van mijn mustang zit tot nu iets van een 16000 euro. En dan heb ik op het spuit werk na zo goed als alles zelf gedaan. Ik weet niet of dit ook telt.
@shiva: nee, tenzij je een autogarage hebt en jezelf factureert :-).
600 euro’s voor wat werk aan mijn Skoda RS. Dat valt wel mee. Mijn vader had ooit een maandagmorgen passat. Daar ging alles aan kapot in de tijd dat ie hem had. 15.000 euro aan turbo’s en dsg-bakken verder was het ding goed en rijdt er een vrachtwagen naar binnen. En aan de opvolgende a6 gaat meteen de multitronic stuk.
@legion1349: dat doet een dinsdagmorgen, woensdagmorgen, donderdagmorgen, vrijdagmorgen, zaterdagmorgen en zondagmorgen Passat echt niet anders hoor….
1500,- waarvan ik de helft heb betaald i.v.m. coulance regeling met de desbetreffende dealer (opel). Na een hoop metingen/onderzoek bleek dat er te lang was doorgereden met een lekke krukaskeerring en dito koppakking. Dit was een paar weken na de grote beurt en ik al meerdere keren had aangeven dat het niveau van de koelvloeistof niet correct was. Zij waren het erover eens dat het vreemd was dat er koelvloeistof weg was. Maar er waren geen sporen te vinden in de olie en geen sporen van lekkage (uitwendig) dus dan vul je koelvloeistof bij en stuur je de klant weer de weg op. Dealer is blind af gegaan op de bevindingen van een apparaat dat dus de verhouding van olie/koelvloeistof meet en kon zelf schijnbaar niet bedenken dat als het aan de buitenzijde niet lekt, dat het dan toch echt ergens anders weg loopt.

Maargoed, de auto heeft na het vervangen van de koppakking nooit meer hetzelfde gereden. Veel last van een rauw motorgeluid en trillingen/resonantie in de auto. Bleek na wederom vele bezoekjes en testritten met de monteur, dat bepaalde onderdelen niet juist waren gemonteerd.

Tot zo ver de expertise van een echte merkdealer…
€25000 voor een nieuwe buitenspiegel. De auto lag er op.
EUR 1.400,- voor o.a. een nieuwe kabelboom voor de E91 330i touring. Net een maand nadat de BOVAG-garantie was afgelopen. 😢
Kosten rond de €250,- voor een nieuwe einddemper en nog wat dingetjes.
Niet zo bijzonder, maar als chronisch blutte student toch wel erg veel geld.
Niets. Ga altijd naar de beunhoas!!
@kennone: de onderdelen betaalt hij ook voor jou?
Daar ga ik ook heen
@hplh: Nee natuurlijk niet. Maar het is nog steeds geen garage..
€2500 voor nieuwe klepstoters en wat ander werk op mijn Elise bij Beek. Jaar daarna €3000 voor HGF (koppakking) bij Van Sten. En dezelfde week €1000 ongeveer bij Verhagen Honda omdat ontstekingssysteem van mijn EK9 geploft was.


En 3 maanden daarna €13,5K vanwege voorschade omdat iemand op de A20 uit het niets stil ging staan en ik niet meer kon uitwijken voor mijn voorganger die er tegenaan reed. Verzekeraar wilde niet betalen omdat ze een foutje in taxatierapport vonden terwijl ze het eerst wel hadden geaccepteerd. Uiteindelijk met terugwerkende kracht bijna €3K premie over nieuwwaarde afgetikt.

Daarna €1700 voor een APK op een Audi TT waar echt alles mis mee was, die ik notabene had ingeruild op mijn Elise.

O ja, en nog een nieuwe motor in een getunede smart roadster om hem weer rijdend te krijgen en te verkopen. Iets van €2,5K.

Dure hobby, auto’s.
@stephane8200: Carrosserie schade bij een Elise kan qua kosten inderdaad hoog oplopen. Hier €6.500 door een parkeerschade. Kwam er pas een dag later, geen briefje achter gelaten. Gelukkig bleek het allemaal op video te staan, geen gedoe met verzekering.
@lotuselises2: inderdaad. Daar heb je dan geluk mee gehad. Iemand is ook zo vriendelijk geweest om een brandende sigaret op mijn auto te gooien. Daardoor een fijne brandplek op mijn achterclam. Geen camerabeelden waar wat mee te doen was helaas.
@stephane8200: tja zo’n smartje is ook echte troep van dat, echt mercedes onwaardig.
@bofkont: nee, klok horen luiden maar klepel nooit gezien. Had dat blok laten tunen. Drijfstangen geshotpeened, krukas laten balanceren, Brabus turbo en grotere intercooler en nog wat dingen. Motor is in elkaar gezet door mensen met te weinig kennis en te veel haast. Resultaat is hierboven beschreven.
Rond 10000 euro in me golf mk1, en nog lang niet klaar.
325i E90 klepstoters en valvetronic kapot net na een dure Vanos reparatie. Ruilmotor was het advies €2500 + inbouw en overige onderdelen. Dat hebben we maar niet gedaan. Het waren 2 fantastische 6-in-lijn jaren.
Volvo V50 T5 AWD afgelopen 3jaar zeker €1500 per jaar kwijt om hem in goede staat te houden, onderdelen komen wel van de dealer want voor AWD is weinig replica en onderdelen voor Volvo zijn sowieso duur, monteren doe ik zoveel mogelijk zelf.
Verschillende. De op één na hoogste:
– cilinderkoprevisie van m’n gasgestookte Honda Accord: ƒ 3100,00 (nu ca. € 1400,-), in een tijd dat het garage-uurloon nog op iets van ƒ 65,- (€ 30,-) lag. Naar huidige maatstaven zou deze (uit 2001) denk ik op een factor 2 hoger uitkomen, daarmee ongeveer gelijk aan m’n allerhoogste:
– koppeling/drukgroep/2-massa vliegwiel + hoofdkoppelingcilinder + waterpomp + grote beurt + apk + aircoservice + nog wat kleine dingetjes: € 2750,00 (vorig jaar januari, op m’n Passat 1.9 TDI)
850 dollar voor een gereviseerde versnellingsbak in mijn Amerikaanse ’98 Subaru Legacy 2.5GT. Hoefde alleen voor de onderdelen te betalen, de arbeidskosten waren voor rekening van de garage waar ik de auto had gekocht. Ze dachten bij aankoop dat de bak nog wel langer mee zou gaan, maar na een maand was het toch al afgelopen, vandaar dat mij de arbeidskosten (a 950 dollar) bespaard bleven. De garage had echt topwerk geleverd, de bak schakelde na de reparatie heerlijk strak. Uiteindelijk kon ik de auto mede vanwege deze reparatie ook weer voor een goede prijs verkopen. Overigens monteren de meeste Subaru garages meteen een volledig nieuwe versnellingsbak bij zo’n euvel, dit zou me 2500 dollar gekost hebben.
Wat een bedragen hier zeg. Nog meer redenen om een 190 of w124 te rijden!

Ergens rond de 500 euro. Dat was dan apk met grote beurt, de remmerij rondom en een aantal kleine dingetjes zoals een slangetje en leidinkje ergens. Maar ook nog wat reparatie en afstel werk aan de volledig zelfstandige stromberg carburateur (w123).
Ca. €500,-. Dit voor een distributieriem, multiriem, waterpomp, span- en geleiderollen, remblokken voor & achter, en een beurt inclusief alle filters.
Scheelt zo veel geld als je alles zelf kan doen!
Dit was bij mijn eerste auto, een Renault Clio 1.8 16V
1600 euro voor een nieuwe turbo op mn toenmalige s3.
Rekening werd zo hoog dat ze m’n auto inbeslag namen omdat de kosten hoger werden dan de waarde. Ik heb zelfs een traantje weggepinkt want het was mijn eigen bloed zweet en tranen om een 147 aan te schaffen.
Met een koelwater verliezende e53 X5 4.4 naar de BMW dealer in Breda gegaan. Rekening van 3.500,- en het probleem niet opgelost. Bij de BMW specialist in Rotterdam (ja een Turk) hadden ze het probleem na 20 min gevonden en met een nieuwe slang (bekend BMW V8 probleem volgens hun) voor 150,- verholpen. Sindsdien kom ik alleen nog bij de BMW dealer voor een oliewissel.
@hfdude: BMW specialist in rdam is VD Kerkhof, kan hem aanraden zoals je zult begrijpen!
@hfdude: renova renova… was wel een leuke werkgever
@sjeppie156: klopt ja. Had de naam alweer verdrongen…
@hfdude: waarom nog steeds naar de dealer voor enkel een oliebeurt?? voor het stempeltje ??
Staat duidelijk bij enkel en alleen oil service, zou zeggen lekker naar die turk, kost de olie minder dan de helft.
Een vriend van me heeft een SLR en ze hadden een rekening van 42.000€ voor 4 schijven te wisselen 4 remblokken en 2 velgen :p
@mradins: Vooruit ik doe het voor de helft 😂
400 euro voor spoorstangen uitlijnen en banden want uitlijnen kan ik niet zelf breekt die idioot mijn spoorstangen
3400 euro. Voor het ‘in orde zette’ van mijn e30.
Een tip. Zeg nooit tegen een garagist. Zet hem maar in orde…
@cadrez: in orde van grote, tussen een e21 en een e36 in. prima gezelschap.
ik snap t probleem niet zo.
€4700, 300C. Automaatbakrevisie, kat vervangen, stuurhuis, nieuwe voortrein.
@xj40: Vorig jaar €19k kwijtgeweest aan mijn auto’s. Kon ik mee leven, accountant vond het wat veel:p
25000+ voor wat facelift bumpers, koplampen, mistlampen, remmen, milltek, nieuwe laklaag etc etc Audi A8
3500,- voor de reparatie van het Vanos systeem + krukaslagers van mijn 330Ci. Viel mij destijds heel erg tegen van een 2 jaar oude wagen. Nadien nooit weer wat mee gehad.
Het is niet gigantisch maar 110 euro voor het rode plastic kapje van een derde remlicht vond ik behoorlijk fors.
@JDz06: lekker int zak gezet denk ik dan zo.:D Was je misschien even een schroothandelaar gaan zoeken.
@cadrez: even beter*
@cadrez: was een optie maar het moest ook gelijmd worden. De manier waarop het derde remlicht kapot is gegaan is nog mooier. Ik heb namelijk een tik om achteruit in te parkeren, en in Amersfoort heb je zo’n mooie parkeergarage met van die afzuigunits aan het plafond. Hoe het gegaan is kun je zelf wel invullen >:)
Niet de hoogste, wel opmerkelijkste: €34,50 voor het vervangen van een lampje in mijn achterlicht. En dan niet eens bij de merk-dealer…
Zelf €750 voor de motor. Roest in de tank welke in de carburateurs en dergelijke was gegaan. Toen zelf maar geleerd te sleutelen. Sindsdien is de hoogste rekening €600 geweest voor het lassen van het subframe van m’n E46.

Meest absurde was mijn vader met z’n Land Rover Defender. Hij wilde niks minder dan het beste en hij wilde de stempeltjes van de garage. Dus altijd naar de Land Rover de Reefhorst in Oudehaske (ja ik noem ze bij naam). Geen van de lampen ging op een ochtend meer aan. Ik woon niet in de buurt van m’n ouders, maar ik zei dat het hoogstwaarschijnlijk gewoon de schakelaar op het stuur was. Deze zit vast met één schroefje en kun je er dan uit trekken. M’n vader bracht hem netjes naar de garage. Kosten: €370. M’n vader, naief als hij is, vond het veel maar betaalde maar gewoon. Thuis mij gebeld. Op de bon stond het volgende:

– Schakelaar: €160
– Onderzoekskosten: 2 uur a €105 per uur: €210

Of ze nou helemaal van de pot getrokken waren. Dus opgebeld en gezegd hoe ze in hemelsnaam op die prijzen komen. Als ik bij Land Rover zelf een lichtschakelaar bestel ben ik €16 euro kwijt. Inclusief verzendkosten “Ja, wij gebruiken enkel echte Land Rover onderdelen en moeten de spullen op voorraad houden, dus dat kost dan meer dan als je op internet besteld.” En 2 uur om een lichtschakelaar te vinden die kapot is.

En toen realiseerde m’n vader dat hij consequent afgezet werd daar en toonde me de facturen. Hij vond het al een prijzige auto, zo’n Land Rover. Want een APK, een jaar en 12.000 km na aanschaf waarbij volgens de Reefhorst alles perfect was was €3.500. Het jaar erop? €4.200.

Nooit meer teruggeweest. Absurd gedoe. Daarom heb ik zelf maar leren sleutelen, want er zullen heus betrouwbare monteurs en garages zijn, maar ik vertrouw er niet één. Zelfs de airco bijvullen bij de dealer wil ik bij staan.
@lemster:

Land Rover.
Man ik heb een 109 Stationwagen Diesel in de bagger in de Ardennen staan repareren, die krengen zijn gebaseerd op het aloude meccano speelgoed.

Wat een @#*^!@# oplichters die lieden.
Zou het komen dat ze verpest zijn deur de Range Rover clientèle?
Niemand reageert op de foto met Maarten Spanjer’s typetje Beun de Haas.
Die zo populair was dat een Duitse firma die modelhuisjes makt voor bij de treinbaan er een heuse model garage aan heeft gewijd :

http://modelljernbane.internettside.com/images/byggesett/pola_579_autohandel_beun_de_haas_autoservice_car_store_showroom_bilbutikk_bilforretning_h0_ho.jpg

En die spotjes met Spanjer waren kostelijk !
\
@desjonnies: jezus, wat gaaf! Je zou alleen hierom al een nieuwe treinenhobby kunnen beginnen.
@desjonnies: Toch wel; Dat pand lijkt op het pand van een garage in Twijzelerheide (FRL) waar fokke van der veen of zoiets zit.Die heeft ook een bedenkelijke reputatie.
Een of andere bouwvakker vond het nodig om z’n caddy achterin mijn oldtimer te parkeren. Hij dacht dat ik nog wel even door donker oranje ging rijden en gaf extra gas omdat hij haast had. Maar aangezien het al ongeveer rood was remde ik… gevolg, auto total loss verklaard. Gelukkig is mn 28 jaar oude audi op taxatiewaarde verzekerd. Dus volledig laten herstellen (nieuwe chassisdelen inlassen, nieuwe bumper, nieuwe achterlichtbalk en de bumper spuiten) voor 3500 euri bij een goede garage en voor de overige 4500 euro een vakantie naar Florida geboekt.
@markie123: dat is goed je geld besteden!!
Dat was 12,5k voor een ruilmotor in mijn ex. M6 V10.
14000,- euro nieuwe fabriek motor (geen revisie) inclusief inbouw Mercedes E240 W211 gelukkig betaald door de verzekering, schuld lag bij de garagehouder. Die had teveel olie in het blok gedaan, daardoor vastgelopen.
800 euro voor een grote beurt en twee nieuwe remklauwen..
400 euro voor een nieuwe versnellingsbak en aandrijf as
3700 euro voor een Audi die 2500 waard was. Ik vindt het nog steeds een naaistreek van de garage. Vooral omdat ik hem kreeg met de opmerking dat de lmm stuk was en de banden bizar slecht waren.
2 dagen later bij een andere garage 350 euro voor een revisie van de dynamo (16 volt is teveel). Daarna 1100 euro voor een grote beurt en 4 nieuwe banden. Uiteindelijk na een jaar Audi a6 rijden 7650 uitgegeven. Gister verkocht voor 2500 euro :-(
11645e voor koelwater pijpjes in m’n 2005 745i. Dit bleek achteraf voor 4k te kunnen bij een specialist, volgende keer beter
@beemerc: Dan ben je wel ontzettend afgezet door de dealer, want er zijn ook dealers die deze reparatie voor 4k doen, en tegenwoordig zijn er zelfs bedrijven die het voor 2500 kunnen doen. Helaas een gekende kwaal van de N62 V8 de koelwaterbuis tussen de cilinder banken.
@bofkont: ik had het in een avond voor elkaar, inclusief het deksel tussen de banken in. De buizen zitten tussen de voor en achterkant van het blok. Was nog geen 200,- aan materiaal geloof ik…
@e39540itouring: Kijk dan ben je goed bezig :)
@beemerc: zal ik het nog erger maken? Het kan zelfs voor €850 verholpen worden bmv een Beemerpipe. Kwam ik ook achteraf pas achter.
Circa 2k voor het vervangen van remschijven rondom, verversen van vloeistoffen, lassen uitlaat en daarnaast nog de APK plus emissietest. Dat was dan ook de eerste en laatste keer dat ik het bij de steler deed…
4500 euro nadat ik de koppakking van mijn toenmalige Honda Civic Coupé eruit had geblazen bleek er wel wat meer mis te zijn. Motorblok door de dealer laten verwijderen en bij een specialist de gehele kop moeten laten reviseren en vlakken. Na een paar weken opnieuw de koppakking eruit geblazen gelukkig tien alleen de kip hoeven te laten vlakken. Oorzaak bleek uiteindelijk een defecte temperatuursensor van het koelsysteem
@dinobreezy: wow don’t mind mijn spelling, lang leven de autocorrectie op mijn telefoon :/
Waar blijven de oliegrappen over VAG blokken?
4700,- voor een beurt aan de M5. Leuk zo’n ouwe M. Totdat er spul kapot gaat. Heb er 4j met liefde geld in gestoken maar op een gegeven moment ging het helemaal nergens meer over. Hoop lol mee gehad maar wel tegen een flinke prijs.
@E34M5Touring: Wellicht wat zuiniger op de wagen zijn en goed/rustig warmrijden ;)
@bofkont: Auto is 4j lang vertroetelt. Altijd BMW dealer onderhoud volgens schema. Ook nooit op bezuinigd. Maar had een kleine onderhoudsinterval en hele dure achterschokdempers. Die geen autoleven lang meegingen helaas.
@E34M5Touring: had de Touring toen ook al luchtvering (met niveauregeling) achter of nog oldschool veren?
@e1000bmw523i: Electronisch gestuurde achterdempers. Keitof. 2300,- per 2…
@E34M5Touring: idd de overbekende E34 M5 schokbrekers.
Geen, Volkswagen is zo degelijk en er is nog niks stuk gegaan. Maar alles heeft zijn prijs, ik tank 80 liter motorolie en top het blok af met 5 liter diesel.
Als ik de bedragen hier zie ben ik blij dat ik zelf monteur ben.
Uitlaat onder de Peugeot 206 CC van mn moeder uit gereden, weggesleept naar Nefkens Peugeot in Den Bosch. Die hebben toen werkelijk ALLES op een factuur geschreven wat ze konden bedenken (inclusief een grote beurt die nog geen maand eerder bij hen was gedaan). Totaal: 5500,- ofwel, total loss.

100,- moeten betalen voor hun “berekeningen”, daarna naar een normale bovag garage gegaan en het geheel was gerepareerd voor 650,-. U begrijpt; Nefkens Den Bosch is niet een aanrader, sterker nog, ik zou er ver van uit de buurt blijven. Heb me zelden zo belazerd gevoeld.
Geloof iets van 1200 euro voor mun Subaru Impreza.

Nieuwe distributieriem, waterpomp, wat slangen, een grote beurt en Apk!
Onlangs nog ’n nieuwe electrische waterpomp + thermostaat van m’n E90 330i: ca €900,-. Schadeherstel niet mee gerekend in ’t verleden. Dat was verzekeringswerk.
Probeerde een driftje te leggen met mn vorige srt8, vanaf de parkeerplaats de weg op. Ben rechterflank tegen een boom gegleden. $3500 mogen aftikken want was natuurlijk eigen schuld. Heb nog vele nachten spijt gehad en sindsdien ga ik alleen nog gummen op een parkeerterrein ;)
€5332,90 voor een grote beurt en het oplossen van het beruchte koelwater lekkage/probleem van mijn E65 745i :'((
1500 euro alleen al aan onderdelen van mijn bmw e46 320d. Swirlflap ingezogen en moest kop + kleppen reviseren.
29,95 voor een apk. Dat mocht ik toen nog niet.
De rest van het onderhoud doe ik zelf.
€ 1570,94 voor een grote beurt bij 180.000 km. In tegenstelling tot de 5 grote beurten hiervoor en inmiddels 2 grote beurten erna (en alle kleine beurten die ertussen zitten), moest hier ineens wél het nodige gebeuren: remschijven en -blokken vervangen voor, lekkende waterpomp vervangen en ook 4 nieuwe banden.

Dure grap, maar het feit dat letterlijk alle andere beurten zonder extra kosten kwamen, behalve af en toe een klein dingetje en natuurlijk de banden, zet het wel weer in perspectief.
Bijna 1600 euro voor een nieuwe versnellingsbak in mijn Seat Leon Cupra van 4 jaar oud. Dat was 1/3e van de kosten, de rest werd gedeeld door de importeur en de dealer. Vrijwel direct daarna ingeruild voor een nieuwe Renault Megane RS.
Meer dan 6000 euro voor een nieuwe koppeling, keerringen, carterpakking, motorsteun en versnellingsbakkeerring bij mijn ’81 CX GTi. Bizar bedrag vond ik, kon het naar mezelf alleen verantwoorden omdat ik de auto zakelijk reed. Zal ook nooit meer naar die garage gaan. Maar als ik de reacties zo doorlees kan het nog veel gekker. :-) Overigens rijd ik al drie jaar BMW, eerst E91 nu F11, beide 6cil en vind de tarieven van BMW Amsterdam altijd best meevallen eigenlijk.
Ongeveer 400 euro voor verse olie, oliefilter, koelvloeistof, waterpomp, spanrol, looprol, distributieriem en thermostaat. Dat kostte de onderdelen, als monteur moet ik toch echt alles zelf kunnen.
1600 euro, voor de standaard beurt van onze C30 bij 240dkm. Prijs excl. eventuele gebreken die ze aantreffen.
Ik heb nooit hele gekke dingen of hoge kosten.

Maar vorige zomer wel 1200 euro schade omdat iemand het leuk vond om over mijn auto te gaan lopen stampen. Te bizar voor woorden.
180 euries. A4 (B5) ingeruild voor een Eclipse. De Mitsubishi liep naar behoren en de garage waar ik em gekocht had kon het zelf steeds maar niet fixen. Ben ik naar de dealer geweest om te laten maken. Met die rekening naar de garage gegaan en net zo lang boos gekeken dat zij em hebben betaald. 2 weken later ik een boom geparkeerd.
@kingdante: niet naar behoren natuurlijk🙈
1120 euro maar vooral een boel zweet tranen en schietgebedjes.

Kerst 2011, we hadden geen plannen ergens heen te gaan tot mijn oma van mijn vrouw plots een beroerte kreeg. Toen stond natuurlijk alles op zijn kop. Wij daar dus heen 2 dagen voor kerst. Normaal geen probleem maar mijn vrouw komt uit Moldavië en de oma woont in Transnistrië (niet erkend land in MD aan de grens met Oekraïne) zo’n 2500KM verder.

Ik had mijn Discovery (II Td5) net een half jaar, gekocht met maar een ton maar met achterstallig onderhoud, het meeste inmiddels wel gedaan maar nog niet helemaal.

Even overwogen om Duistland, Polen, Oekraine te rijden maar gekozen voor Duistland, Roemenie, Hongarije, Roemenie, MD.
Kort om snel alles gepakt, getankt en in s’avond weggereden zodat we s’nachts de files in Duitsland zouden missen. Disco deed het prima, heerlijk met 140km/h door Duitsland gereden de hele nacht. Net voor de grens met Oostenrijk om 5 uur s’ochtends voel ik de Disco wat weeïg worden. Ik wist het gelijk: De lucht vering. Bij de grens gestopt om te kijken en idd toen ik op de knop drukte voor terrein hoogte lichte het hele dashboard op en kreeg ik idd de foutmelding van de SLS.

Via de Wifi een dealer op de route in Wenen gevonden en wij daarheen. Gelukkig waren ze net open tegen de tijd dat we daar aankwamen en ondanks dat ik ze al vertelde wat er kapot was moesten ze hem inpluggen in de computer. Analytisch nadenken is er niet meer bij alles moet via de PC bij de dealer, nog een rede waarom ik er liever niet kom. Ook waren ze niet echt heel mee levend. Ik kreeg er geen warm gevoel van in elk geval.

Maar na ruim een uur klunzen met de uitlees apperatuur de conclusie: SLS compressor kaduuk, You don’t say! Ja die hadden ze niet op voorraad, Op mijn aandringen heel Oostenrijk afgebeld, nee die moest uit Frankrijk komen en zou pas na kerst komen. Geen optie uiteraard want dan kon oma al dood en begraven zijn. 120 euro voor het uitlezen, en bedankt. Ik heb ze terug lucht in het systeem laten blazen en zijn op goed geluk verder naar Budapest gereden. Wenen hadden we ook al gezien en Budapest was al even geleden dat we er beide geweest waren dus bij echte pech dan maar daar blijven. We hadden die dealer al gebeld maar niet te pakken gereden dus hopend op een wonder die kant op.

De mand daar sprak geen Engels maar wel uitermate vriendelijk. 3 adressen afgebeld, 2 te pakken gekregen, helaas. Via google translate zei de man: Sorry happy Xmas and goodbye. Wij weer weg, zijn we bij de deur gaat de telefoon. Zijn 3de adres. Ja die had er een liggen en zou hem komen brengen. 3 uur later was het klaar. Koste wel 1000 euro maar dat hadden we er graag voor over.

Die zelfde reis heb ik zelf met ouwe fietsbanden, lijm en tyraps ook nog een koelslang gerepareerd in Moldavië. Verder eigenlijk nooit iets gehad met de Disco, onderhoud hem zelf. Compressor was kapot gegaan door slechte hoogte sensoren. Komt vaak voor. Zonde want een nieuwe sensor kost maar 2 tientjes.

Oma heeft het gered en is nog altijd in leven en zo goed als helemaal hersteld. De reis terug was een stuk relaxter, en die hebben we op wat hazen slaapjes in 1 ruk gereden. Totaal ruim 5000km.

Nu heb ik o.a. een reserve compressor bij de hand samen met nog wat cruciale onderdelen en gereedschap. Ik heb zelf uitlees apparatuur dus geen noodzaak meer ooit nog naar een dealer te gaan. Bovendien ken ik de Disco II door en door.
@sketcher: Mooi verhaal en mooi dat je ondertussen zelfredzaam bent! Dat is het nadeel van moderne auto’s, de afhankelijkheid van de computer. Bij nieuwe auto’s kan je zelf geen belangrijke onderdelen meer vervangen, die moeten eerst ingeleerd worden door de dealer…

En inderdaad, de meeste merkdealers kunnen niet meer dan uitlezen en ‘het protocol’ volgen. Zelf nadenken worden ze niet voor betaald.
*de oma van mijn vrouw. Voor de duidelijkheid, haar oma is de mijne niet :)
2000 euro omdat ik graag een stilo abarth hebben wou en net bij inruilen voor een andere auto de complete bekabeling en computer vernieuwd moest worden
34.000 gulden voor een uitgebreide grote beurt aan een Ferrari 412, die ik toen ik die factuur zag na de proefrit, toch maar niet heb gekocht…
Waar zal ik beginnen?😅
Bij een MB c220cdi van 2000, scheur in het blok.. Hier kwam het bedrijf pas achter na andere revisies. Kosten plaatje zo’n 4500 euro. Zeg maar de waarde van de auto.

Daarna een Saab 9-3 1.9tid van 2008. Turbo kapot, kosten plaatje 1800 euro. Na deze een goed jaar nog te hebben gereden. Geruild voor een 9-5 1.9tid van 2007. Ook hiervan ging de turbo kapot en daarnaast mog het spruitstuk.

Dusja onze ervaring met garages is niet zo heel erg goed😅
€3000 voor een koprevisie van de Clio RS. Verder nog een keer €1800 afgetikt voor het vervangen van de complete ophanging links en rechts bij de 106 GTI. Dikke dwarsrichel meegepikt in La Douce France, alles was krom en kapot.
5800,- voor de Corsa 7 jaar geleden. Er was olielekkage en dat had zich lekker overal genesteld omdat de dealer het niet op tijd had ontdekt. Ik denk dat het half materiaal en half arbeid was want het is nogal een p*kkeklus geweest om alle beschadigde elektronica te vervangen en de hele boel schoon te krijgen. Gelukkig mocht de rekening naar de leasemaatschappij. Toen de auto uit zijn contract kwam durfden ze hem nog bij me aan te bieden om voor 9000,- over te nemen. Ik heb bedankt voor de eer :P

De hoogste rekening die ik zelf ooit heb moeten betalen was 500,- om mijn Puma APK gekeurd te krijgen. Accu, kentekenverlichting (altijd he, grrr) en een nieuwe handremkabel en trommels achter na een mislukte handbreak turn van mijn kant.
Mijn hoogste rekening was iets van 1200 euro. Valt relatief mee, het enige probleem zijnde dat ik toen nog student was. Was aan mijn ’99 Seat Ibiza 1.6 overigens.

Met de auto naar school, in de pauze met de auto en een groep lui naar de appie verder op. De grote fout gemaakt één van de heren in de groep (die net zijn rijbewijs had) de auto laten besturen (“wat kan er mis gaan?”). Ging met horten en stoten maar we kwamen er en ook weer terug. ’s middags naar huis, na 20 minuten van de snelweg af gaat schakelen op eens zeer moeilijk, toch maar door trappen, moet toch naar huis. Thuis aangekomen, met pa naar de auto kijken. Rem klauwen vast voor, schijven en blokken naar de kloten, nieuwe spul er onder en weer rijden, op eens een rammel in de versnellingsbak. Auto naar de lokale beunhaas in de buurt: Versnellingsbak naar de kloten, 2e hands gereviseerde bak er onder á dikke 1100 euro en nog een leuke mok van de beunhaas gekregen.

Moraal van het verhaal: Niemand in je auto laten rijden (weet niet 100% zeker of het aan hem lag of dat het gewoon puur pech was, maar vermoed wel dat het eerste mee geholpen heeft).
December vorig jaar een Audi S3 8L gekocht met ‘wat werk’ (knak in het onderstel, onder andere). Gelijk een check laten doen door de Audi dealer (€40). Een stuurkogel en achterasrubbers moesten vervangen worden. “Valt mee”, dacht ik. De reparaties laten doen door een onafhankelijke garage (€460). Knak in het onderstel nog niet weg. Maand erna apk-laten keuren door weer een andere garage, en een waslijst aan dingen gekregen die vervangen moesten worden.. Zelf alle onderdelen gekocht via een maatje (€580) en laten monteren door de garage, incl grote beurt en andere kleine dingen. Daarvan moet ik de rekening nog krijgen, maar goedkoper dan €700 wordt het niet.. Resultaat: knak in het onderstel nog STEEDS NIET WEG, GRR!

Iemand een S3 8L kopen? Veel onderdelen vervangen!
@julez: Ook geen kapotte auto’s kopen als je er zelf geen verstand van hebt.
@sketcher: Wie zegt dat ik er geen verstand van heb? De S3 is voor mij een zakelijke auto, dus ik ga het zelf niet repareren. Ik heb een projectauto (Jetta Mk1) waar ik een 2-liter ABA voor aan het opbouwen ben, met crossflow-kop en dubbele dhla dellorto carbs.
Ik wist dat er werk aan de Audi zat, maar niet zóveel en niet dat het zóveel zou kosten.

Dus… Audi S3 kopen?
De meeste klusjes probeer ik wel zelf, met wat hulp. Maar de distributieriem vond ik eng genoeg om uit te besteden à €250. Dat werd gecombineerd met een carburateurstelbeurt. Dat kreng kreeg ik maar niet goed, heb de garagist gezegd dat hij nog voor €100 aan de knopjes mocht draaien en om het zo goed mogelijk te krijgen. Dat werkte. Totaal dus €350.
Net mijn versnellingsbak laten reviseren en de koppeling gelijk laten doen (en nog wat kleine dingen): 2450,- een duurdere had ik vorig jaar van 2800,-.
Ongeveer 6 meier ; grote beurt met apk maar de banden waren iets sneller op dan verwacht… Op zich viel het totaal me nog mee..
Ik wil niet weten hoeveel ik ondertussen bij garages heb achtergelaten… Als ik dat optel, ga ik huilen. De grootste klap in één keer was een kleine €2.000,- voor een volledige koprevisie incl. geharde klepzittingen van een 1977 W123 280E (op LPG). Ik was van plan nog jaren in deze heerlijke wagen te rijden, dus de investering wel waard. 3 maanden later werd de afschaf van de oldtimer vrijstelling voor het eerst besproken. Ik wist gelijk dat het mis was… Ik heb hem nog op tijd voor een redelijk bedrag verkocht. Nu heb ik spijt, hij is bijna 40 jaar en ik zou er zo weer elke dag in gaan rijden. Wat een fijne wagen was dat!

Gelukkig ben ik ondertussen op een punt dat ik goed weet waar ik het over heb. Geen garage gaat mij wat naderhand wat wijsmaken, ik zal nooit mijn auto achterlaten zonder vooraf hele duidelijke afspraken te maken. Ik weet wat onderdelen en arbeid mogen kosten en hoe lang je over iets kan doen. En het belangrijkste, als het even kan doe ik het zelf :-)
Grappig hoe mensen nog altijd auto’s kopen waarvan er genoeg info voorhanden is dat het probleemauto’s zijn.

Zelf heb ik jarenlang gereden in de A4 B5, heb er wel 4 van gehad en nooit meer dan 400,- voor onderhoud.

Nu met een oud busje helaas wat meer pech, 1200,- voor vanalles en nogwat. Ik wil graag zelf sleutelen maar heb nergens een plek om dat te kunnen doen en voor de deur is ook niet mogelijk…

Ben echt jaloers op mensen die een grote schuur of een loodsje ter beschikking hebben. Helaas is dat in het midden van het land niet terug te verdienen met alleen je eigen auto onderhoud te doen. Dus af en toe naar de garage is nogsteeds de minst dure optie.
€5,- voor een tube kit voor de carterpan. De rest heb ik zelf gedaan. Handig als je zelf monteur bent!
Onderdelen zijn vaak duur omdat ze uit Brazilië moeten komen. Maar arbeidsintensieve werkzaamheden zijn duur. Dus wel al een keertje na een aanrijding economisch total loss gehad maar toch maar laten repareren voor 1350,-. En dan nog een 3d geprinte voor bumper…
En voor een subframe dat hersteld moest worden zou een nieuwe uit brazilië wel heel duur worden dus uit eindelijk maar een nieuwe laten lassen dat was ook weer 1420,-
Maar hij maakt veel goed in het heerlijke rijden en de betrouwbaarheid en altijd starten na 17 jaar nog steeds! Probleem was vaker de accu zit nu nummer 5 in…
Love my Brazilian Fiat!! <3
70 euro, ik rij starlet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).