Dit zijn geen malse prijzen…
In Amerika was iemand die met Porsche onderdelen werkt een beetje nieuwsgierig naar de nieuwprijs van onderdelen voor een Carrera GT. Zijn interesse was gewekt nadat hij $9.000 dollar had moeten rekenen voor een oliewissel bij een Carrera GT (rijtest). Hij heeft zijn bevindingen gedeeld in dit stukje op Reddit. Lees mee en huiver.
De prijs voor een nieuwe koppeling (die overigens vaak kapot gaat)? $15.000,- alstublieft. Moet de motor vervangen worden? Ruim $260.000,- meneer. Nieuwe bestuurdersstoel nodig? $16.000,- graag. Even een nieuwe bumper eronder? Gaat je $16.000,- kosten. And the list goes on.
Nu viel het onderhoud aan een Bugatti Veyron wel eens prijzig uit, maar dit zijn ook geen voordeelpakkers. Een kwart miljoen neertellen voor een motorwissel, zie je het voor je? Natuurlijk, we hebben het hier in principe over een racemotor voor op de openbare weg (met een prachtig geluid), die ook nog eens zo’n 15 jaar geleden ontwikkeld is. Maar toch, zou jij het betalen?
Foto: de gecrashte Carrera GT van Perridon op Autojunk.nl
Ja!
Oplichters
Porsches zijn behoorlijk prijzig in onderhoud maar dit gaat wel erg ver.
Je zal wel moeten als je er een bezit. Die auto’s worden met de dag meer waard. Je zou gek zijn als je hem als schroot verkocht nadat je motor is geploft
@rolov: Zelfs al is de motor geploft, dan is zo’n GT nog altijd meer waard dan het gemiddelde huis van de Autoblog bezoeker…
Wow, wat een prijzen!
Maar als je het relatief ziet…. Een nieuwe motor in je golf van €30k kan ook zo €10k kosten… Is ook 33% van de nieuwwaarde ..
Maar deze prijzen blijven natuurlijk helemaal gek, zeker voor Jan Modaal wiens huis nog niet zo veel kost
@m-tfsi: weet niet wat voor speciaal blok jij in een golf ziet maar een gemiddelde 1.4 tfsi houd wel op bij 5k incl montage.
@rossi46audi: bel even met de dichtstbijzijnde VW dealert, die kan het je zo uit zijn hoofd tot achter de komma zeggen. Schijnt dat deze reparatie vaker wordt uitgevoerd dan een kleine beurt…
@lotus: en het meest lullige is, in Duitsland valt de ellende meestal nog onder garantie of onder een of andere coulanceregeling, terwijl je bij de Nederlandse VW dealer gelijk de hoofdprijs mag aftikken…
@RRRobert:
Heb een keer begrepen dat pon alle garantie van vw heeft afgekocht en zelf regelt. Dus dikke inkoopkorting voor pon, en als ze de klant zelf kunnen laten dokken dubbele winst voor hun
@rossi46audi: nieuw blok Mercedes E240 W211 incl montage bij Mercedes 12000,- euro. Originele nieuwe fabrieksmotor geen revisie. Heb het ooit afgerekend dus 5k is vrij laag.
@m-tfsi: nee dat zal niet hoor, wel eens na gevraagd hoeveel een nieuw blok is voor een E60 530d, 6300 zonder montage. Dus dat zal niet dat dat bij een golfje zo duur is..
@wimbraber & @rossi46audi Oh dan valt me dat nog een soort van mee ! (Altijd kut natuurlijk als dit je onverwacht overkomt, maar dacht dat het wel duurder zou zijn)
@m-tfsi: blijft nog altijd een dure reparatie.
@wimbraber: compleet motorblok of alleen een onderblok? Maakt nogal verschil…
@volvo-s60-adept: volgens mij gewoon het hele motorblok, maar ik denk wel zonder startmotor, dynamo dat soort dingen
@wimbraber:
335d blok was 14k incl montage…
@itest: zodan das een dure grap, natuurlijk ook een heel ander blok als een 530d, twin turbo ook en bijna honder pk meer, dus dat blok is ook veel sterker gebouwt, een hoop met geld!.. Zelf gehad?
@wimbraber:
Yup, viel gelukkig nog binnen de garantie maar de rekening zou er niet anders door zijn geweest
Beter dan verkopen
LS swap
@5cilinder: Klinkt daarna nog beter ook :)
@reactief: Serieus.. nee wacht.. SERIEUS! Zn V10 is toch porno man
@reactief: wellicht de volgende keer het geluid aanzetten wanneer je naar YouTube kijkt en dan reageren ?
@reactief: hahahaha hahahaha
@5cilinder: Hahaha, always the answer!!
@5cilinder: Dan zit er echt iets niet pluis in de bovenkamer als je dat overweegt ;)
Met dit soort prijzen kan je er op wachten dat iemand zulke bumpers gaat namaken zou je zeggen. Blijkbaar toch te kleine markt.
@janjansen: dan wordt hij minder waard he. Zulke auto’s ga je geen neprommel op maken .
Normale prijzen lijkt me. De motor is een toenmalig F1 ontwerp dus extreem high tech. De koppeling is dan ook van koolstof. Het is een wonder dat de spullen nog leverbaar zijn, tenslotte is de GT een oude beestje.
@kwatkam: hoezo raar? Porsche heeft er 1500 van gebouwd. Ze zullen van alle onderdelen wel zo’n 1700 stuks gemaakt/besteld hebben. Er ligt dus nog veel ergens in een pakhuis te wachten tot iemand het voor veel geld wil hebben.
@kwatkam: Nog leverbaar? Het is een klassieker, nu al. Je denkt toch niet dat Porsche Nein gaat verkopen tegen klanten die twee keer de nieuwprijs betalen voor het voorlaatste topmodel en ze maar uit laten zoeken hoe er ooit nog een nieuwe velg of koppeling onder hun auto komt te liggen?
@phaeton: precies. Onderdelen voor dit soort auto’s worden gewoon gemaakt als er vraag naar is. Mede daarom ook de hoge prijs.
@kwatkam: Porsche maakt zelfs nieuwe dashboards voor 911jes uit de jaren ’70, trust me, voor de carrera gt gaan ze ook nog wel even door
Gaan die motoren zoveel stuk dan?
Gooi je er toch een kevermotor achterin,Je mag hier toch niet harder dan 130
@Alfarobert: die v10 klinkt wel beter hoor ;-)
@Alfarobert: in 5 of in 30 seconden naar 130, ik denk dat er wel een verschil is in beleving
Ik ga wel naar Penders in Vlaardingen, daar is het toch altijd raak!
Ja natuurlijk betaal je. Investeren noem je dat! Even iets minder rijk zijn is vast niet zo erg.
Wat dacht die knul dan, dat de dealer voor $3000,- een nieuwe bumper onder z’n f*cking Carrera GT knalde?
Ach, als je een Carrera GT kan betalen…..
@dutchdriftking: de enige zinnige comment onder dit artikel, amen!
Een oliewissel 9000 dollar ??
Gaat er dan vloeibaar goud in??
De rest van de prijzen zoals de motor kan ik inkomen, maar ekel zo’n oliebeurtje gaat nergens over, of is er nog meerwerk???
@bofkont: dat dacht ik inderdaad ook. Staat niet echt in verhouding de koppeling
@bofkont: motor laten zakken om de olie er uit te krijgen ofzo? Monteur moet geschoold zijn en misschien een halve kast aan speciale gereedschappen die nodig zijn. Moet ook terug verdient worden. Blijft duur trouwens, zelfs dan nog.
@lekbak: Lijkt me sterk dat je hele motor eruit moet of moet laten zakken, en om een olieplug eraf te draaien welk specialistisch gereedschap heb je daar in hemelsnaam voor nodig??
Maar idd wat weet ik er eigenlijk ook van , we praten hier wel over een carrera GT, ik heb echt totaal geen enkele kennis van die wagen op technisch vlak.
@bofkont: ik ook niet. Maar een motor laten zakken voor simpel onderhoud is echt zo gek niet. Gebeurt wel vaker. Als het niet voor de plug is, dan wel voor het filter. Of andere dingen die moeten gebeuren tijdens zo’n beurt.
De tools heb je natuurlijk niet nodig voor de plug. Maar het lijkt mij stug dat je onderhoud kan doen aan zo’n auto zonder speciaaltjes. Van kleppenstel gereedschap tot een speciale sleutel om net dat ene boutje los te kunnen krijgen. Verzin het maar…
@lekbak: Ja klinkt zeer aannemelijk inderdaad.
@bofkont: oliefiltertje zal wel inbegrepen zijn neem ik aan?
@nasty: Ja dat mag je idd wel verwachten met zo’n prijs :)
@bofkont: Naar het schijnt is het een neefje van Ferdinand Piëch die de oliewissel uitvoert, vandaar de prijs…
@SimonMc: haha ah vandaar.
@bofkont: lijkt me onzin ook!
En het erge van het hele verhaal is dat die motor $5000,- kost, de rest is loonkosten…
@Rick-dos: Of gewoon winst omdat er een hoop tijd en geld in is gestoken om het ding te ontwikkelen.
Kortom, ook de 918 is gewoon niet te betalen voor een eventuele liefhebber die na járen sparen er eindelijk een kan kopen. Een oliewissel en hij kan ‘m weer van de hand doen. Zelfs als multi miljairdar zou ik zeggen, kom op zeg, ik ben niet van geld gemaakt….Enkel en alleen voor in een museum gemaakt. K*t auto dus.
Dan viel de motorwissel van onze M5 wel mee. Ook een V10 maar dat kostte ‘slechts’ €26k excl arbeid
Bij de Vijverberg cup op het TT Circuit rijdt er geregeld één mee, zal dan een dure hobby zijn
Ik “ken” een twintiger die een Carrera GT bezit. Zijn vriendinnetje heeft een ongezien geil lichaam, oprechte liefde tussen die twee. De auto en hem dus.
Een nieuw motor maar er zijn genoeg bedrijven die de motor weer kunnen reviseren als er geen gat is in geslagen.
Gestoorde tarieven zeg! Staat niet in verhouding tot de auto, zelfs niet tot de Veyron!
Kan je hem beter naar een goeie tunert brengen.
Dit kun je toch verwachten denk ik bij een supercar van 15 jaar oud! De onderdelen zullen nu ook niet meer voor het oprapen liggen bij porsche! Dus begrijpelijk dat zoiets geld gaat kosten..
Daarom zou ik er dus ook geen willen hebben