Lezersvraag: wat zijn jouw dealbreakers bij een occasion?

Auteur: , 255 Reacties

Wanneer scroll jij door naar de volgende auto of verdwijnt de interesse voor die ene occasion?

Volkswagen Golf IV (1997-2003) – occasion video & aankoopadvies

Ja, we hebben waarschijnlijk een prima auto én toch zijn wij petrolheads wekelijks op zoek naar een occasion. Niet omdat het moet, maar omdat we het gewoon leuk vinden. Fantaseren over die ene sportauto, de mogelijk volgende auto of om de markt in de gaten houden.

Die speurtochten worden door een ieder anders gedaan. Zo hebben we allemaal onze eigen ‘dealbreakers’. In deze lezersvraag vragen we wat jouw dealbreakers zijn. Zo kan de één er niet tegen als de auto overgespoten is, een ander gruwelt van een 1-tje boven het kenteken. Weer een ander stopt met kijken als een occasion niet dealer-onderhouden is.

Zo hebben we allemaal wat. Drop hieronder in de comments op welke gronden jij een occasion laat staan. Staat het kenteken je niet aan? Is het een scheurtje in de bekleding? Moét het die ene uitvoering zijn of heb je hier helemaal geen last van en ben je juist heel makkelijk in het aankopen van een auto?

Foto: burgerlijke Wouter Karssen test een occasion (via)



255 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Als het net zoals bovenstaande foto een volkswagen betreft scroll ik door..
@jpo26: Hoe komt jouw reactie hier dan? Toch kon je het niet laten om even te koekeloeren.
@jpo26: en dan voor de Aero op de achtergrond gaan vroem vroem
stiekem toch schade gehad
@geelbarrel: had die van mij ook gehad . Wel super netjes gemaakt. Ik kwam er pas na 4 maand achter
Zo’n vieze penetrante rooklucht
Als ‘ie op Hifly banden staat.
@dragspert: toch zeg ik…. had onder Espace 6 jaar geleden. Prijs kwaliteit prima
@elemento: het kost geen drol, maar is ook niks bedoel je?
@elemento: voor twee tientjes mag je ook niet klagen natuurlijk 😄
Net zoiets als Lanvigator of Landsail.
@smoked: altijd nog beter dan Mastersteel of Wanli
– Alle Importauto’s, waarom een Polo 1.2 uit 2004 importeren, terwijl er legio in Nederland verkocht zijn. Dan vraag je om een miskoop.
– Als er Wanli of een ander Contibonkie bandje onder zit.
– Een diplicaat code
– Ontbrekende onderhoudsboekjes, hoeft niet dealer onderhouden te zijn. Handeling en de olie is hetzelfde, vaak laten ze dit soort oliebeurtjes ook nog door een stagiair doen bij de merkdealer.
@rickb: omdat ze int buitenland beter onderhouden worden vaak, en ook mooier en completer in de opties zijn dan de kale leasehokken uit Nederland,
@spykerboy: De doelgroep die een Polo uit 2004 pakt, wil minimaal airco hebben en een keer 5 deuren om dicht te slaan. Die gaan niet lopen miepen over koplampsproeiers of verwarmbare voorstoelen.
Maar, als jij liever in een auto rijdt waar zo’n 15 jaar aan geregistreerde kilometers mist, be my guest.
@rickb: alsof die KM iets zeggen… er zijn genoeg nederlandse autos die NAP kloppen, op papier ja. Het is toch allemaal 1 wassen neus met die KM’s…

alsof ik uberhaupt ook in een polo zou zitten… ame never nooit niet XD
@spykerboy: Klopt ja.
@spykerboy: zo een farce. In welk buitenland wordt de auto beter onderhouden?
@pa045: Bijna overal wel, omdat mensen hun autos veel meer nodig hebben dan hier, de hoeveelheid mensen die in nl al gaan lopen janken over kosten van het onderhoud aan een panda of punto, echt schrikbarend gewoon, zo een cheapo vervoer middel en dan nog op bezuinigen (ff een voorbeeld gezien ik er een aantal jaar gewerkt heb, zelfde geld voor toyota trouwens)
@spykerboy: in Duitsland huilen ze al van de wegenbelasting. Al is die een paar tientjes per jaar.
Maar zoals gezegd, blijf geloven in die farce.
@spykerboy: en nog iets. In Nederland hebben wij de auto veel minder nodig, zeg jij. Waarom hebben de auto’s hier dan altijd zo veel meer gereden dan op, bijvoorbeeld, mobile.de? Denk daar eens over na! Duitsers sjoemelen overal mee..
@spykerboy: mijn 540 heeft een sluitende onderhoudshistorie en is aantoonbaar van de eerste eigenaar uit Duitsland… als je zo’n wagen laat staan omdat het een ‘import’ is ben je naar mijn mening niet goed wijs. In NL krijg je zo’n wagen nooit met die opties.
@racerx: ik zal nooit meer een import auto kopen. Wel paar keer gehad in het verleden, maar achteraf is me dat nooit goed bevallen, ook met inruil is het altijd lastiger.
@racerx: ik haal wel zo een auto uit duitsland zelf, Veel leuker om te doen ook een dagje op en neer naar berlijn of munchen om een auto te halen (laatst nog naar praag geweest auto halen)
@racerx: in Duitsland wordt de leaseprijs van de 540 amper hoger indien er veel opties opgezet worden. Leasen a 10000 km per jaar en zorgen dat de kilometerstand na afloop leasecontract hieraan voldoet.
En prvatelease is hier nieuw. In Duitsland wordt dit al tientallen jaren gedaan. Ook met gebruikte auto’s

@rickb: Een us import loop ik overigens wel voor weg
@spykerboy: US-import Carfax aanvragen. Zie je precies hoe, wat en wanneer. Bijv. schade, ongelukken, onlogische km stand, genoeg olie etc, welke dealer de auto heeft verkocht etc. 10000x liever een US import, dan een Duitser.
@e550: een us import koop je niet omdat die compleet andere specs heeft dan EU. Daarnaast zijn leven in de US op ron 91 (of als je pech hebt 89) gereden. Succes ermee.
@stefje: of nog lager…. Tegenwoordig is 87 de standaard
@e550: specs zijn anders, vaak minder vermogen ook ivm de california emission rules etc, slechte brandstof veelal daar etc, dat is voor mij de reden dat ik US imports laat staan
@RickB: duplicaatcode houdt me niet tegen. Dat is vaak een vervangen kentekenbewijs of een verloren kentekenplaat.
@tazmania: vervangen van kentekenbewijs krijg je geen duplicaat code van hoor op je kenteken. Is alleen het geval als je bij nieuwe platen niet beide oude kan inleveren, kwijt door diefstal of aan stront gereden bij een aanrijding
@tazmania: Of een kwijtgeraakt kentekenbewijs, of een gestolen auto/kenteken.
IN het eerste geval geeft het voor mij een helder beeld wat voor sloddervos de vorige eigenaar is geweest. Het zijn aannames die wij nu doen. Maar, vaak ook gebaseerd op eigen ervaring.
@RickB: Alleen als je platen verloren of gestolen zijn krijg je een 1 op het kenteken. Het is voor mij ook een no go pas een auto gekocht particulier, beste mensen waren het overschrijving bewijs kwijt een nieuw kenteken aan gevraagd dan incl pasje met de codes. Kreeg geen duplicaat code.
@tfsi: Ah, dan is dat in de tussentijd veranderd.
@tfsi: @RickB ik heb (jammer genoeg) ook een 1tje gekregen omdat ik mijn auto weer zelf invoerde na enkelen jaren geleden zelf de auto uitgevoerd te hebben.
@trust: Had je dat binnen drie jaar gedaan?
@tfsi: je hebt voor overschrijven een code nodig. Koop je voor €1. Nieuw kentekenbewijs is onzin.
@tfsi: ook wanneer de unieke code op de kentekenplaat niet meer leesbaar is (bijvoorbeeld door schade of corrosie van het aluminium) krijg je een 1’tje. Deze code moet een bedrijf bij het innemen van de kentekenplaat namelijk opnieuw registreren als ingenomen bij de RDW.
@rickb: Ik vind het vooral heel lelijk staan..

Maar heb het ook een keer gehad. ‘S ochtends was m’n kenteken nergens meer te bekennen, verder geen schade, maar wel een hoop kots naast de auto… Een of andere zatte malloot wilde waarschijnlijk een trofee voor zn kotsprestaties.

Helaas kreeg ik echter een 1-tje op mn kenteken…
@reactief: Jij slaat lelijke eentjes dus over.




I’ll see myself out.
@karhengst: haha.. mooi!
@reactief: dat is een slimmerik die geen rijbewijs heeft en zo onopvallend zonder verzekering en wegenbelasting op jouw platen kan rijden….. heel wat gehaaider dus dan een zatte lamlul!
@dutchneon: Nee. Dat was niet het geval. Toenmalige auto was vrij exotisch. Niet het type dat iemand rijdt om goedkoop uit te zijn. Er was ook maar één plaat weg en geen gezeur gehad met boetes ofzo.

Maar wat je zegt gebeurd wel inderdaad. M’n pa heeft het gehad, heeft een hoop gezeur opgeleverd.
@RickB: als ik jouw reacties lees kom ik tot een aparte conclusie.

Jij koopt of alleen gloednieuwe auto’s bij de dealer. Of je betaalt je blauw aan een auto die voor jouw gevoel wel helemaal klopt, maar in vergelijking met de rest van het aanbod peperduur is.
@momo: Het is geld wat je maar eenmalig uit kan geven. Waarom dan zoeken naar een auto die voor mijn gevoel niet klopt? Jij haalt je voldoening aan een niet Nederlandse auto met wat meer opties, ik haal mijn voldoening uit een Nederlands exemplaar zonder opties als: soft-close, achterbank verwarming en night-vision. Dit zijn opties die het fijn doen op verjaardagen, maar ik zie dat niet terug in mijn restwaarde bij de verkoop of inruil.
Xenon, navigatie, climate control en leder zijn voor veel mensen al afdoende.
Er zijn bevolkingsstammen genoeg die niks liever rijden dan een import auto uit Duitsland. Maar, ik wil mij daar niet in mengen.
@RickB: juist! Precies dit
Met oliebeurten zou ik opletten. Ooit van mijn officiële BMW GARAGE thuisgekomen na een oliewissel. Kreeg ik telefoon dat ze vergeten waren een oliefilter te plaatsen. Er zat er dus geen in! Tja, sindsdien doe ik dat toch zelf…@rickb:
@RickB: heb een importauto gekocht met 3km op de teller. En verder heel veel plastic beschermfolie. Die 3km zijn mij ook nooit verklaard waar die vandaan kwamen dus voel mij ook redelijk in de aap gelogeerd.
@jpoers: Heb jij altijd zo’n bekrompen gedachtegang, of had je een wegtrekkertje?
Een plas olie op de vloer onder het voorste gedeelte….
… van een M3 E93 die ik aan het bekijken was in Zuid Duitsland zo’n 5 jaar geleden.
@gregorius: een M3 e93 zou ik ook laten staan….
@dutchdriftking: dan mis je wat, kan ik je vertellen. Ben al vele happy kms verder (zie profile pic).
@gregorius: in de juiste kleur ook zie ik (mijn E92 M3 is melbourne)
@spykerboy: heb je al eens eerder gezegd :)
@gregorius: alsheimer begint vroeg bij mij schijnbaar…
@gregorius: of is e93 cabriolet? Ik ken alleen e91 en 92.
@viezefreddyw: dat is dan wel weer fijn.
@dutchdriftking: Je eerste reactie kwam wel lullig over haha.
@viezefreddyw: haha klopt. Helaas geen edit knop. Al zou ik persoonlijk voor een s5 cabriolet gaan.
@dutchdriftking: is geen directe concurrent, je zou een RS5 cabrio moeten hebben
@theblazerunner: veel te zwaar. Een S5 met chip is fijner en sneller.
Mensen die hun 316i als een “echte M3” ofzo verkopen…
@spykerboy: overigens kijk ik eigenlijk nooit in nl voor autos, behalve voor mn carbagerunner, koop eigenlijk altijd in buitenland, mooiere specificaties, leuk tripje, vaak beter onderhouden (van het kaliber autos waar ik naar kijk, dus geen “modale” auto’s, koop liever 20jr oud en wat diks dan een jong gebruikte golf voor zelfde geld ofzo)
ALS DE ADVERTENTIE MET CAPS LOCK AAN GESCHREVEN IS.
Of zo’n foute ongeïnteresseerde man die op een verlaten plaats een oude caravan heeft staan en premium prijzen voor een paar ex-lease auto’s.
Vervolgens staat er wel een gloednieuwe auto van 150k naast de caravan.
Zeker 50 voorbeelden te vinden rondom Zurich.
Als het oud vrouwtje plots Bart blijkt te zijn…
Alles met capslock. Full options roepen bij een basismodel. Jetcars. Weinig of slechte foto’s. Geen advertentietekst. Of een tekst met heel veel spelfouten. Foute wielen of dergelijke zijn natuurlijk ook enorme afknappers.
@dutchdriftking: “weinig of slechte foto’s”, daar mag je aan toevoegen “oude foto’s”. Leuk hoor, dat je x jaar geleden in Parijs bent geweest met je auto en dat je er ooit andere velgen onder had, maar ik wil weten hoe de auto er NU bij staat.
De grootste deal breakers zijn voor mij 1) velgschade 2) hoog aantal eigenaren
@maxco: hoog aantal eigenaren inderdaad….. maar als het slechts 1 verhuurbedrijf was….?
Eigenlijk is mijn regel, of een Bovag autobedrijf / dealer of anders een particulier. Geen vage autohandelaren.
@rutgerg: Uit ervaring weet ik dat BOVAG een volstrekt wassen neus is. Mijn ouders hebben wat een schadeauto bleek te zijn (verzwegen bij aankoop) gekocht bij een BOVAG bedrijf. Luttele weken na aankoop kwamen we erachter dat het volstrekt foute boel was. Het bedrijf ontkende weet gehad te hebben van de schade (wat gezien de feiten niet het geval kan zijn geweest) en wilde de auto alleen terugnemen voor duizenden Euro’s minder dan de aankoopprijs. Als je denkt dat BOVAG dan wat voor je betekent als particulier heb je het mis. Sterker nog, in de rechtszaak die volgde werden zij vertegenwoordigd door een advocatenbureau dat onderdeel is van de bovemij. Inmiddels weet ik via via dat ze bij dat bedrijf wel vaker dit soort zaken doen, maar de BOVAG sticker prijkt nog altijd trots op de gevel. Bedrijven betalen daar BOVAG gewoon een bepaald bedrag per jaar voor. BOVAG is er door de autobranche en voor de autobranche. Als consument heb je er niks aan.
@jaapiyo: Op zich is het toch ook niet raar dat de Bovag wordt vertegenwoordigd door advocaten van de Bovemij? Het is immers de (rechtsbijstands-)verzekeraar van de Bovag.
@berlinetta: ik vermoed dat de gemiddelde klant dat niet weet en BOVAG toch ziet als een soort keurmerk. Maar dat is het alleen in de zin van de Keus van Rob Geus, eentje dat je gewoon kan kopen als bedrijf. Vervolgens vind je als het misgaat BOVAG niet aan je zijde als consument maar tegenover je. Of dat ‘raar’ is mag iedereen voor zich bepalen wat mij betreft.
@jaapiyo: Ik snap wel wat je bedoelt, maar als je je als consument even verdiept in de Bovag dan weet je waar ze voor staan, namelijk de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders. Ze zijn er dus primair voor de autoverkopers (hun leden). Ze stellen uiteraard wel regels op waar die leden aan moeten voldoen en in die zin zou je het ook kunnen zien als een keurmerk. Houdt een verkoper zich niet aan die regels, dan kun je dat aan de verkoper tegenwerpen. Maar ik ben het wel met je eens dat het nogal vreemd oogt als je de Bovag dan opeens tegenover je hebt staan in een procedure.
@jaapiyo: Bovag is echt geniaal. Een organisatie voor garagisten, rijscholen etc (Bovag is een afkorting die daar voor staat) die het volk wijs heeft kunnen maken dat ze er voor het volk zijn. Maar de belangen van de consument staan niet zelden haaks op die van de garagist. Dat rijmt niet met elkaar…
@jaapiyo: Wij hebben precies hetzelfde gehad behalve de rechtszaak, man wat een stress levert dat op…
@jaapiyo: ik weet niet om wat voor auto het ging, maar een PPI (pre purchase inspection) is altijd raadzaam te doen door een onafhankelijk bedrijf.
@e550: zeg maar gewoon aankoopkeuring hoor.
@davelepeef: Heb ik laten doen door de ANWB. Die zagen een afgebroken motorsteun en versleten homokineet over het hoofd. Een aantal jaren later een aankoopkeuring door de Dekra laten doen. Die miste vervolgens een gescheurd uitlaatspruitstuk, defecte airco en kapotte turbo.

Ik heb het niet meer zo met die aankoopkeuringen.
@frank2b: ik zeg ook niets over het nut ervan…
@jaapiyo: google maar eens op non-conformiteit. Een gekocht iets moet aan bepaalde verwachtingen voldoen, BOVAG of niet. Maar een rechtsbijstandsverzekering is wel handig in zulke situaties helaas….
Petjessporen, zoals de gemiddelde vaste bezoeker van de plaatselijke McDonalds.
Als de advertentie er al niet professional uit ziet (als in slechte foto’s, slecht taalgebruik etc.), dan haak ik meestal al af. Als je iets wil verkopen, dan vind ik dat je dat ook goed moet aanpakken.
Rokers auto. En daarnaast advertenties waarin geen kenteken staat vermeld. Ik wil info op kunnen vragen
Kijken is kopen!!
@dendennis: starten, lopen.
* duplicaat code – irriteert me altijd
* verkeerde velgen – ook al kun je die relatief goedkoop vervangen
* geen (premium) originele audio
* kleur – iedere auto & model heeft een perfecte kleur, is niet altijd hetzelfde
* km stand – ik koop altijd jong gebruikt, dwz ruim onder 100kkm. … om vervolgens zelf naar ruime stand te rijden
* ‘spaar’ modellen van een hoger segment auto … de “wannabe” voormalige lease auto’s zeg maar
@ernie: Een auto onder de 100.000km kopen, dan ben je toch meer een dief van je eigen portemonnee? Zeker als je hem toch op gaat rijden.
@RickB: precies!
Ik zoek in dat geval juist de auto’s met net meer dan 100dkm…
De km stand alleen zegt niet zoveel
@ukbob: bij wijze van liever een auto met een ton aan snelweg kilometers, dan een die de helft daarvan enkel in de stad heeft gereden.
@RickB: really, deze discussie weer aan slingeren?? Als je ’n auto gaat oprijden hoef je er toch niet één te kopen waar dit al voor het grootste deel bij gedaan is?? Jong gebruikt (vind ik 100k nog veel voor overigens) koopt je gewoon een auto waar het grootste deel afschrijving vanaf is terwijl je nog een vrij frisse auto kan kopen.
Hoog aantal vorige eigenaren en auto’s waarin gerookt is of waar een (natte) hond in vervoerd is zijn voor mij geen optie.
Ik ben zelf opzoek naar een Volvo 240 om de hond goed nee te kunnen nemen, maar ik scrol verder als er nog geen 3 ton op staat😂 Vind een hoge kilometer stand bij deze auto’s horen🤦🏻‍♂️
@kennone: zijn er nog 240’s met minder dan 3 ton dan?
@lekbak: vreemd genoeg meer dan je denkt. Maar gelukkig ook uitzonderingen met een mooi hoog getal. Zo heb ik er zelf al 2 gehad waar van beide de teller stuk waren en deze stonden toen op een nette 390k en 590k dus daar kan je denk ik met gemak nog een ton bij optellen👌🏼
@kennone: zag gister een mooie 93’er op gaspedaal. Uur naar gezocht. Terwijl ik bezig was een auto te verkopen. Niets zo afleidend als een auto site.

‘Ik ben benieuwd wat 240’s momenteel doen’ en dan drie uur verder zijn.
@basbasbas: kan hem naar je sturen als je wil? Ik heb er zelf een kort gehad rond 2013. Moet wel zeggen dat kokerbalkjes wel echt een issue zijn.
Niet kunnen verklaren van een onlogisch NAP rapport;

Auto’s op goedkope Linglong k*tbanden;

FuLL oPTiOnS !!1!!1!

“Ik verkoop ‘me’ auto…”
Als mensen niet de moeite nemen om goede foto’s te nemen of te laten nemen. Laat je eigenlijk meteen al zien dat je er weinig om geeft.
Slecht Nederlands taalgebruik in de advertentie, aftermarket spul, geen bonnen en boekjes.
Als er staat dat distributieriem vervangen is terwijl het een auto met distributieketting is.
Ik kijk altijd eerst naar de foto’s. Gloednieuw kenteken op een auto van 10 jaar oud is een no-go. Mijn huidige auto is ook geïmporteerd maar het kenteken past nog enigszins bij het modeljaar. Bij duplicaatcodes houdt het ook op. Van slechte foto’s word ik vaak juist nieuwsgierig.

Wat de tekst betreft..
– CAPSLOCK
– VOLLLL1
– of uberhaupt geen omschrijving

Als ie in Apeldoorn staat haak ik ook af!
@wouth: inderdaad Apeldoorn en Amersfoort. De hotspots voor foute autohandelaren in NL! Met een grote boog omheen.
@rutgerg: Als amersfoorter kan ik dit beamen. Er zijn goede bedrijfjes maar vindt ze maar s. En idd in Apeldoorn is altijd wel jouw modelletje met iets lagere prijs te vinden. Ik moet gewoon ook een beetje een goed gevoel hebben bij de verkoper ik snap heel goed dat er verdiend moet worden en betaal graag wat extra voor een garage waarbij je mee mag kijken als er gewerkt wordt. Dat geeft voor mij heel veel aan. Doet men nerveus als je de werkplaats in wilt lopen? Weg ben ik…
@rutgerg: doe je nou Rotterdam niet tekort?
APK MET STEEKPROEF!!!
Als de radio op 538 staat
@papa: ja Al Jazheera is inderdaad beter
@papa: 538 mag nog wel. Slam! Is voor mij een brug te ver. NPO radio 2 is een pre. 😉
Dealbreakers:
Onafhankelijk van mijn zoekeisen:
– als er gerookt is in de auto
– slechte foto’s of foto’s waarvan je kan zien dat ze niet allemaal op hetzelfde tijdstip zijn gemaakt.
– slechte omschrijving
-after market velgen
-b-merk banden
-verschillende merk banden voor en achter
@karaya: Dus een auto op originele (aftermarket) BBSjes laat je staan? Wat een kul.
@donjunior: Je moet eens kijken hoeveel auto’s op Pebble Beach op after market velgen staan. (0)
@karaya: Gelukkig koopt heel autoblog z’n 3e handsjes op Pebble Beach of een ander concours, dat scheelt!
100x liever A-merk aftermarket dan schrale 16″ zo-goedkoop-mogelijk-merk-velgen-die-je-eigenlijk-alleen-op-de-wintersport-eronder-wil-hebben. Die laatste gooi ik er wel weer op als ik hem op Pebble Beach in de verkoop zet. Man man man.
@soup: Het gaat om het idee erachter. Het is een bepaald slag mensen die denken dat ze hun auto kunnen ‘verbeteren’.
@karaya: newsflash. Praktisch elke auto is te verbeteren. Hoe? Door ‘m aan te passen naar je eigen wensen. Die zijn weliswaar verschillend voor ieder… Maar als dat voor jou betekent dat er origineel LM onder moet houdt niemand je toch tegen om dat te doen??
@davelepeef: Wat mij betreft worden after market velgen verboden. Als je je huis gifgroen schildert krijg je ook de welstandcommissie op je dak.
@karaya: er zijn zoveel meer kleuren dan gifgroen hè, je kan ook gewoon voor een verschil in tint kiezen wat net meer naar je zin is zonder overdreven op te vallen?
@karaya: Het zijn een bepaald slag mensen die voor andere mensen (willen?) bepalen wat ze wel en niet leuk mogen vinden.

Als je over (vrijwel letterlijk) het makkelijkst te vervangen item een auto valt terwijl de rest 100% naar wens is, ben je oprecht op z’n best niet heel verstandig.

Je laat een huis ook staan omdat het tuinhek groen is ipv bruin?

Nogmaals. Man man man.
J*t cars.
*BOMVOL* of Full Option, bij een auto met 3 opties…
Was een keer in Miami, kwam ik een Corvette C6 Cabrio tegen, zag er wel gaaf uit. Koste helaas 64.000 dollar en ik had maar 1.000 bij me. Afdingen wilde die man ook niet. Zonde, ik had hem graag die 1.000 gegeven.
@720s: Top Gear seizoen 9, aflevering 3… het was overigens $ 64.850,—
@sportevo: verhip, ’t is nog gefilmd ook. Mooi voor jullie, dan weten jullie dat het klopt :)
@720s: some say…
Als de verkoper dingen begint te zeggen als:

“Mijn vrouw rijdt een Porsche 911” ~ verkoopleider Audi Auto Flevo – nadat ik kwam kijken voor een TTRS.

“Misschien heeft je vriendin nog wat geld..” – verkoper bij BMW de Beier in Heerenveen – na wat onderhandelen over de prijs van een M2.

“De vorige eigenaar kennen wij goed, is een oudere man, en heeft nooit harder dan 140km/u gereden, hij rijdt altijd enorm rustig” ~ verkoper bij Heron Amsterdam – toen ik 5 of 6 jaar geleden ging kijken bij een Golf 6 GTi.

Eigenlijk knap ik het meest af op dat soort verkopers, die vaak redelijk arrogant en vol narcisme te werk gaan. Er zijn gelukkig ook jongens & enkele dames die wel begrijpen wat verkopen inhoud en niet hun eigen belang voorop stellen, maar man man man, voor mij wel de grootste afknapper..
@ghost: maar je vriendin heeft dus eigenlijk al je auto’s betaald.
@thomasthomas: haar geld is mijn geld en andersom ;-)
Te veel om op te noemen. Op internet haak ik al af bij:
1. MOOISTE VAN NL!!!
2. M3 uitgevoerd!!!
3. Nieuwe (Nankang) banden rondom
4. BMW 325i V6
5. De beller is sneller
6. Neemt alleen maar in waarde toe!
7. Velgen = 50 euro
8. Sportpakket, shadowline, colorline, black on black edition

Dat is online al het geval, als ik op een terrein loop heb ik nog meer last van neuroses:

1. Als ik ga kijken naar een occasion zijn er een paar dingen waar ik automatisch op afknap: geen boekjes of rekeningen. Ook niet van de laatste paar maanden. Zeker bij jongere auto’s is dat écht een afknapper. Het hoeft niets te betekenen, maar dan hoef ik het niet te kopen.

2. Import. Sla ik automatisch over. Is gewoon veel minder waard. Daarbij, als ik een import wil rijden is dat prima, maar importeer ik ‘m liever zelf en pak ik het naast het risico ook het voordeel. En een leuk ritje Duitsland met de uitmuntend Duits sprekende @jaapiyo.

3. Cockpitspray. Met water en een droge badstof handdoek kun je een auto interieur prima schoonmaken. Liters cockpitspray moeten iets maskeren. Behalve bij een Ford, daarbij stinken de interieurs altijd zo erg.

4. Niet originele accessoires. Een E46 met imitatie F80 velgen? Dat kan écht niet. Het is iets dat mijn OCD niet aan kan. Spoilers en aftermarket mag absoluut, maar wel period correct en juiste tuners. Dus een S40 T5 met wat Heico accessoires uit dezelfde tijd: gaaf!

5. Stickers en striping. Gewoon nee.

6. Matte wraps. Nee. Gewoon niet. Maakt de auto onnodig goedkoop.

7. Nieuwere logo’s. Zoals mijn 159, veel hebben nu ‘modernere’ Giulia logo’s. Dat zorgt voor kortsluiting in mijn hersenpan

8. Goedkope doch essentiële onderdelen als veren, dempers, banden en remmen. Daar moet je écht niet op bezuinigen.

9. FULL OPTIONS. Nu bestaat die term niet. Op een enkele Lexus in President uitvoering zijn er eigenlijk geen auto’s met ALLE opties. Zeker bij Duitse auto’s is het onmogelijk (en je vergeet er altijd wel een). Daarbij ben ik gevoelig voor opties op de verkeerde manier: al die opties kunnen (en gaan) ook kapot. En wat heb je nu daadwerkelijk aan die opties? Bijna niets.

Het klinkt gek, maar een occasion mag er afgeleefd uitzien. Zeker bij een goedkope auto. Vaak zie je dat die juist worden opgelapt en juist daardoor aan waarde verliezen in mijn ogen of een dealbreaker zijn.

Oh, en eigenlijk alle auto’s bij garages (specialisten en dealers niet meegerekend). De garantie die je krijgt stelt niet zo veel voor. Dus ik zou liever bij een particulier kopen. Scheelt een stuk geld en ellende krijg je toch wel. Dus alles wat niet onder een Europees garantieplan valt (Select Occasions, A1 Selection, Star Occasion en dat soort dingen) zou ik links laten liggen en bij een particulier gaan shoppen.

Nu ben ik zo principieel als een alcoholistische gokverslaafde, want mijn Alfa had niet originele logo’s, stond bij een dubieuze handelaar, had geen sluitende onderhoud documentatie, zat het ding onder de cockpitspray en smerige was en niet alle opties deden het. Dus ja, uiteindelijk doen we allemaal stomme dingen…
@willeme: laatste alinea, ga je al…
@willeme: ik moest hard lachen om de Ford opmerking, omdat er een kern van waarheid in zit en ik gelukkig niet de enige ben die het opvalt.
@willeme: was uiteindelijk geen slechte koop toch?
@dutchdriftking: Daar gaan wij binnenkort uit-ge-breid verslag van doen!
@willeme: nummer 7, ik snap dat. Maar nog veel erger dan te nieuwe logo’s vind ik die zwarte AliExpress logo’s… gewoon nee.
@willeme: well.. crap. Nu weet ik waarom de 33 niet verkoopt: 1.3v uit 91 met qv speedlines van het 88 of 89 model. Italië import (12 jaar geleden gebeurd). En, uit een andere comment gevist: niet originele radio en luidsprekers in de hoedenplank. (Wat ik zelf enorm goed begrijp, de originele 10cm ofzo speakertjes in het dashboard is, zacht gezegd, behelpen).
Een 1tje, 2’tje, etc. In het kenteken is voor mij ook direct een dealbreaker, dan hoef ik hem niet.
@ghost: wat betekenen die nummers? Is dit in geval van import? In belgie hebben we geen vaste nummerplaten per auto dus ken het principe niet. Thanks
@alino: het zijn wat wij noemen duplicaatcode’s. Als een kenteken wordt gestolen of kwijt raakt, kan men een nieuwe set laten maken maar er komt dan (bij de eerste keer) een 1 op te staan.
Betekent dat als iemand rondrijdt met jouw originele platen, die een probleem heeft, want jij hebt dan duplicaatcode 1. Bij de tweede keer is het 2, etc. Heb zelfs kentekens gezien met 7..
@ghost: en daarmee is het toch alleen een visueel probleem? Je krijgt er geen gezeik mee toch? Ik zou er een auto dan niet om laten staan.
@sjonniedeluxe: visueel heb ik nog niet eens meegenomen in bovenstaande. Als ik die herpuslip bij de Beier had mee moeten tellen, was ik direct weer naar buiten gelopen. Wat een doorn in het oog was dat…😂🤣
@ghost: bedankt voor de uitleg. Maar het betekent dus niet dat de auto een dubieus verleden heeft? Enkel pech dat de platen gestolen zijn geweest. Op zich toch niet echt een reden om een goede tweedehands te laten staan toch?
@alino:

Inderdaad, mijn Volvo heeft een 1’tje omdat ik de kentekenplaat ben verloren in hoogstwaarschijnlijk de carwash.
Een lange omschrijving van aanpassingen en/of onderhoud.
@niex: maar waarom dan? Nou ja aanpassingen begrijp ik nog wel, maar vooraf aangeven wat er voor (bijzonder) onderhoud gebeurd is word ik wel vrolijk van.
Maar ik ben dan ook een auto gewend waar onderdelen erg lastig van te krijgen zijn.
Rooklucht en aftermarket lichtunit.
– Duplicaatcode op het kenteken
– Als de merklogo’s al weggesleten zijn (kijk maar eens naar de letters op een Range Rover/Alfa Romeo van een paar jaar oud)
– Velgschade
– Doorgezeten stoelen (leer helemaal uitgelubberd)
– Versleten stuur
Gewoon heel jong gebruikt bij de dealer kopen. Scheelt een epistel zoals hierboven.
@troljedemoeder: moet je een hoop centen voor hebben en dat heeft niet iedereen. Dit is ook niet de instelling van een liefhebber me dunkt. Meer van iemand die te vaak is genaaid.
@niex: Te vaak genaaid? Verre van. Heb ook niet altijd geld gehad om jong gebruikt te kunnen rijden, maar genaaid ben ik nooit. Tussen de auto’s opgegroeid, dus wist altijd wel wat ik kocht.
@troljedemoeder: weten wat je koopt, dan kunnen al die “afknappers” de prullenbak in. Heb een hoop plezier gehad afgelopen jaar van m’n ’87 Colt en geen noemenswaardige problemen. Moet er nu alleen nog vanaf..
@troljedemoeder: ben je aan het trollen? de dealer is ook maar een handelaartje hoor.. die kijkt vaak niet eens onder de auto voordat ‘ie hem weer het internet op knalt..

De enige meerwaarde die ik kan bedenken is dat je hem met garantie kan kopen, maar dan betaal je een dikke vette premium, en daarentegen heb je tegenwoordig genoeg andere bedrijven die ook garantie’s verkopen.
@lekkaah: Oneens. De merkdealer heb ik echt een stuk hoger zitten dan de universeel.

Ik kies ook specifiek voor heel jong gebruikt; of één eigenaar of een demo, anders kijk ik verder. Wil niet arrogant overkomen, maar dat is echt niet alleen voor de beter bedeelden onder ons weggelegd. Alleen wil men vaak het dikste rijden voor zo min mogelijk geld en dan worden soms keuzes gemaakt die niet altijd de verstandigste zijn.
@troljedemoeder: een demo kan ook flink afgetrapt zijn anders. Korte stukjes en toch even proberen wat hij kan
@rutger97: Nog niet meegemaakt. Maar misschien ruil ik te snel weer in. Boven de 80k op de klok gaat het meestal weer kriebelen.
@troljedemoeder: tsja, als je het vergelijkt met de opportunist die van al zn spaargeld een kapotgetunede 5e hands golf bij mehmet APK koopt, ja dan is de discussie gauw klaar. Het ironische vind ik dat je over demo’s begint, laat dat nou een voorbeeld zijn van een type occassion die je over het algemeen zeker niet moet kopen..

Dealers vinden het iig wel fijn dat NLers ze hoog hebben zitten, scheelt ze een hoop moeite/concurrentie

Ieder z’n meug, ik vind over het algemeen dealers overrated en je weet dat je een dikke premium kwijt bent. Ook hebben ik (en met mij genoeg anderen) genoeg slechte ervaringen met dealers, het gemak, arrogantie en het totale schijt hebben aan klanten die geen leasecontract bij ze hebben lopen is om te lachen. Ook het feit hoe ze hun zooi gewoon bij de zwartwerker op de lokale industrieterrein laten doen (denk aan wrappen, tinten, wassen e.d.) en lachend 100%+ marge pakken.

En de klant maar denken dat dat keurig door de dealer wordt gedaan en de prijs ‘klopt’
@troljedemoeder: daar is echt helemaal niks leuks aan :). Niets is leuker dan rommelen tussen oude meuk en kijken of je daar wat moois van kunt maken. Anders moet iedereen maar een 2 jaar oude Toyota Auris rijden :)
@willeme: snap ik ook, maar daar heb je hobby-auto’s voor. Een daily moet gewoon zorgeloos zijn.
@troljedemoeder: hoezo is een auto niet probleemloos als je huiswerk doet voordat je hem koopt? Hoe kun je nou weten dat wagens bij een dealer altijd A Oke is.., ik ken gasten die hebben de grootste afgetrapte meuk bij hen achtergelaten, die werd de week erop (met een dikke premium marge uiteraard) online gezet, ongewassen.

Daarnaast woon ik nabij een BMW dealer waarvan ik regelmatig filmpjes op whatsapp e.d. Voorbij zie komen dat die wagens daar snachts gewoon lachend afgetrapt worden door een stel pubers (vriendjes van de stagiar waarschijnlijk o.i.d.)

Vergis je niet, er zijn heul veul foute handelaren, maar dealers zijn vaak niet anders..
Als een auto uit de randstad komt, daar slijt een auto veel te hard.

Veel vorige eigenaren in korte tijd.

Linglong banden en sporen van desinteresse zoals ernstig beschadigde velgen.
En nog niemand die de kerstboom aan de binnen spiegel genoemd heeft….
@donquichot: dat gaat nog maar de kralenketting :-p
Altijd de auto particulier kopen,
En dan zoeken naar een
Nederlander,
(excuus maar ook de eigenaar)

minstens een aantal jaar in bezit is geweest.
Goed in de opties, en nergens op bezuinigd, a merk banden.
@tfsi: Hoe haal je de Nederlandse eigenaren eruit? Vraag je om een kopie van het paspoort? Met onze multiculturele samenleving is het bijna onmogelijk om te weten wie de Nederlandse nationaliteit heeft.
@flutterby: Klein beetje je fantasie gebruiken dan begrijp je wat ik bedoel.
@tfsi: Oh ja hoor met een beetje fantasie zet je zo een hele bevolkingsgroep weg als “problemen”. Nou, kijk eens heel snel in de spiegel want jou woorden versterken alleen maar de “problemen”.
@tfsi: ik ben 1/2 indo. Mijn vader is dus een indo (ook al woont hij al nagenoeg z’n hele leven in NL). Zou je nooit een auto van hem kopen ondanks dat hij super netjes is op zijn bezit? Iedere zaterdag met de hand wassen in de garage etc etc?? Beetje kortzichtige opmerking niet? Logisch dat je geen 6e hands Mercedes van een noord afrikaan met 600.000km koopt. Maar je snapt me wel ;-)
De term Youngtimer in een advertentie, dan weet je gelijk dat je een poot wordt uitgedraaid.
@tenck: En natuurlijk het onvolprezen KANON!!! in de titel of omschrijving. Als ik in de markt ben voor een snelle auto dan weet ik heus wel dat het een snelle auto is.
Het feit dat het een occassion is?
@rollingstoned: In NL weet je dat je sowieso genaaid wordt als je nieuw koopt. Bij een occassion hoeft dat niet altijd het geval te zijn.
– gerookt in de auto
– hoge km stand
– veel eigenaren gehad
– kenteken niet zichtbaar in advertentie
– schreeuwerige advertentie
– taalfouten
1tje op het kenteken. Alle Renaults. Zilvergrijs
@donquichot,

dobbelsteen aan binnenspiegel
verschillend merk banden op dezelfde as. Maakt me geen donder uit of iemand op Nankangs rijdt, maar dan wel allemaal, en zeker op dezelfde as.
@dappers: dat mag toch officieel niet eens op 1 as?
@rutgerg: klopt
@rutgerg: Je mag gewoon links een chingchong band hebben en rechts een Pirelli zolang ze maar de zelfde maat zijn.
@cabriohater:

Ik weet niet wat de regels tegenwoordig zijn, maar ik heb 14 jaar geleden toch echt geleerd dat op 1 as dezelfde banden moeten liggen.
@jack_abarth: staat niks meer over in de apk regels! Evenals banden van 14 jaar oud, terwijl ik ze na zo’n 8 jaar er wel onderuit zou willen halen. Mogen alleen geen droogtescheuren in zitten en mag geen canvas zichtbaar zijn. Ook >1,6mm profieldiepte.
@lekbak,

Ik woon in de randstad en daar rij ik ook rond. Geloof niet dat mijn auto zoevend met 100 km/u over de A20/A16 sneller slijt dan in bijvoorbeeld Groningen.
@nikk: opgegroeid in Friesland, jaren in de randstad gewoond en nu weer terug thuis. In de randstad rijdt iedereen twee keer zo hard als op het platteland. Koude motor? Boeiend, gas erop als het licht groen is en niet te zuinig! Overal drempels en rotondes, altijd remmen en optrekken. 100 rijden op de snelwegen kan alleen buiten de spits.

Nee, dan is de platteland manier een stuk beter voor een auto. Alles op het gemakkie, minder remmen en optrekken, geen files. Die snelweg waar je dan 30kmh harder mag merkt die auto niks van.

Maar vooral dat extreem harde optrekken zodra er een plekke is in de file of bij stoplichten blijft me verbazen. Poot naar beneden en pas bij 4000rpm eens nadenken om te schakelen, anders kan je het verkeer niet bij blijven.
@lekbak: Ligt toch deels ook aan de bestuurder? Ken hier op het platte land ook mensen die goed hard doorrijden, of de motor nu warm of koud is. Komt bij dat mij in de buurt er veel wegen echt van baggerkwaliteit zijn, wegen met bomen langs de weg waardoor de weg lijkt op een golfslagbad. Na iedere winter weer nieuwe gaten in het asfalt. En dan heb je al geluk als je asfalt hebt, mijn halve dorp bestaat uit klinkers waardoor je wel 30km/h gaat rijden ook al mag je 50. Ook niet echt heaven-on-earth.
Online is de opzet van de advertentie ook wel een afknapper. Heel veel autoverkopers proberen te hard aan te prijzen als hét koopje van de eeuw. Focus je gewoon op de feiten, ben eerlijk over eventuele gebreken en ga niet strooien met kreten als “Bomvol!” “De enige in Nederland!” of gezever als “AMG Uitgevoerd!” terwijl de auto vol hangt met onderdelen van de Autostyle catalogus. Al lijkt de auto nog zo mooi, bij dat soort advertenties scroll ik vrolijk door.

Nu we het toch over Autostyle hebben: Tuning is in de meeste gevallen ook een afknapper. Ik ben handig genoeg om wat kleine dingen aan mijn auto te doen, maar het grote werk laat ik toch echt over aan de experts aangezien ik die kennis en kunde niet heb. Daarom is tuning vaak een afknapper. Leuk dat iemand dikkere turbo’s op z’n Subaru heeft geschroefd, maar ik ben niet kundig genoeg om te beoordelen of dat ding ook vakkundig gemonteerd is. Om ellende te voorkomen laat ik zoiets dan ook maar direct staan.

Goedkope banden zijn ook wel een dingetje. Ik snap dat niet iedereen Pirelli P-Zero’s of Michelin Pilot Cup 2’s onder z’n auto kan of wil betalen, maar een beetje kwaliteit mag er wel onder liggen. En aangezien je een occasion niet ter plekke uit elkaar kunt schroeven, is het wat mij betreft een goede indicator of een vorige eigenaar wel of niet op onderhoud beknibbeld heeft. Ook andere dingen die wijzen op nalatigheid of desinteresse zijn voor mij afknappers: Verkleurde logo’s, extreme velgschade, grote scheuren of krassen in het interieur, of exterieurpanelen die net iets in kleur of glans afwijken omdat ze bij een lokale beunhaas zijn gerepareerd.
@edge: Tuning vind ik ook een afknapper. Hoe klein de aanpassingen ook zijn, meestal klik ik al snel verder.
Ik koop altijd auto’s met wat werk. Ik ben zelf handig, vind het leuk om te doen en ik kan er aardig mee besparen. Zolang de auto apk waardig is, de historie klopt en de prijs juist is vind ik het wel best. Maar ik koop dan ook in de 1.500 tot 2.000 prijsklassen.
Nummerbord onbekend / weggepaint. Dat doe je alleen als er iets te vinden is via apps als finnik.
gerookte, goedkoop onderhoud, liegen in de advertentie.
En tjuning. Bv zag ooit een Lupo 3L welke lager lag, sport uitlaat etc.

Ja laten we een 3 cilinder diesel pakken welke bekend staat voor nul comfort en hem nog oncomfortabeler maken
Een advertentie met een enorm zwamverhaal over de plaats en relevantie van het type auto in de wereld- en autogeschiedenis. Een advertentie waarin het woord ‘Youngtimer’ staat. Een advertentie waarin staat ‘deze wordt alleen nog maar meer waard’. De strekking lijkt me duidelijk.
Het meeste is hierboven al geschreven…..het meeste gelezen met De Glimlach En Instemmend Gehum Der Herkenning.

Waar ik echt een hekel aan heb is (ja, echt gebeurd) als je serieus komt kijken, (jij serieus, afspraak gemaakt, je eigen auto is niet een of ander afgetrapt habbiebabbie-hok) en je krijgt de auto pas mee voor een proefrit als je ‘m zo ongeveer al hebt betaald. Als in: gekocht en betaald onder voorbehoud van proefrit. Is mij al een paar keer overkomen, juist bij de merkdealers, en onlangs nog toen ik meeging met een vriend.

Dan denk ik altijd: wil jij deze auto eigenlijk wel verkopen, of vind je het wel prima dat ie in de showroom staat te glimmen.

Eeuwig zonde. Met name van mijn tijd.
@jeroenm83: Heb ik ook eens meegemaakt! Soort voorlopige aankoopconstructie. Spullen gepakt en opgezouten.
Ik koop bijvoorbeeld toch ook geen hoofdtelefoon zonder ‘m beluisterd te hebben?
Duplicaatcode, waarom storen mensen zich daar zo aan? Toen ik in ’01 de RS2 kocht zat er ook een duplicaatcode 2x op. (nog steeds uiteraard) Was voor mij geen reden om hem te laten staan. Stond keurig in de onderhoudshistorie. 2x waren de kentekenplaten gestolen bij de eerste eigenaar.
Jetcar scroll ik al door.
via Android app
Een 1tje (of hoger) op het kenteken.
“Mooiste van Nederland”
Ik verwacht een schone en droge auto, zowel op foto als tijdens bezichtiging. Ik wil niet hoeven gissen naar de staat van de auto zoals bijvoorbeeld de lak. Zodra dit niet mogelijk is ben ik meteen weer vertrokken. Beetje ‘verkoper’ zorgt hier uiteraard voor.
Ja mw de meeste ben ik het eens hier. Maar ook doorn in het oog die duplicaat 1. Ik koop meestal ook jong en ruil altijd in bij de garage. Is voor mij de beste optie. Ik vind het vaak in mijn ogen verspilde tijd om een auto te koop aan te bieden. Heel vaak meegemaakt afspraak, men komt kijken, afspreken over een prijs enzo. Maar daarna niks van zich laten horen, maar als je vraagt voor borg zodat je de auto vasthoud ho maar. Of je komt de prijs overeen samen, en ze zijn op de hoogte van alles en toch veel afdingen. Garage ziet foto’s, km etc, samen inruilprijs afspreken en viola, geen hoofdpijn. En ik.koop altijd originele Nederlandse auto. 1 keer import gekocht garage, was een nachtmerrie, nooit meer.
Duplicaatcode op het kenteken, hoge km-standen, auto’s met weinig opties (een paar “toeters en bellen” zijn toch altijd wel erg leuk), auto’s met slecht gerepareerde schades, auto’s die slecht in de lak staan en interieurs met veel beschadigingen. Aanwezigheid van (ingevulde) onderhoudsboekjes is voor mij ook een must.
@opjebumpert: wel altijd opletten of er een amdere pen is gebruikt. Met de boekjes wordt het meest gesjoemeld.
@dirkiii: ik zie ook altijd graag de rekeningen behorend bij het uitgevoerde onderhoud. Maar wat je zegt is zeker iets om op te letten!
@opjebumpert: de rekening erbij is altijd handig
Als je al 5 minuten naar een auto kijkt en ze blijven gewoon koffie drinken, dan ben ik ook weg.
Niks ik wil als een echte nederlander voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus als ik iets zie staan wat mij goed lijkt dan ga ik er kijken. Als ik het gevoel heb dat de verkoper mij niet respecteert dan ben ik weg. En als de auto niet is zoals ik verwacht.

Na aanschaf houdt ik nog een mooi bedrag in de zak voor eventuele reparaties en een beurt bij een garage waar ik al jaren klant ben.

Bij een occasion met meer dan 100k aan kilometers op staat gaat altijd wel iets stuk.

Er zijn weinig mensen die een auto wegdoen omdat ze zo goed zijn dus je moet overal goed opletten of een goede garantie overeenkomst regelen.
@dirkiii: ohja toch nog 1 ding bij een warme motor loop ik weg.
@dirkiii: absoluut! Dan wil de verkoper vaak wat verbergen. Helemaal bij een twinspark
‘t Is even geleden, dat ik een tweedehands kocht. En dat moest ook nog een hele goedkope zijn, want alleen voor tussen inleveren ‘oude’ auto en komst van de nieuwe. Maar zelfs dan zijn de eisen nog vrij hoog : originele auto (dus geen aftermarket-zooi erop), nieuw in NL geleverd, lage kilometerstand en nette algemene staat. Da’s ff zoeken, maar ze bestaan. Heb er, na meteen het beetje achterstallig onderhoud te hebben laten doen, met heel veel plezier een klein jaar in gereden.
Ik ben wel eens wezen kijken bij een Mini Cooper R56. Stond bij een gerenommeerd dealerbedrijf. Vlak voor de proefrit kondigde de verkoper al aan dat de koppeling tot op de draad versleten was. Dit merkte ik ook wel toen ik de proefrit ging maken; de koppeling slipte constant. Verder was het een prima auto, maar van een dealer zou je toch verwachten dat ze een occasion in goede staat brengen voordat ze hem zelf verkopen. Ook stond hier niets over in de advertentie. Uiteindelijk heb ik de auto niet gekocht vanwege financiële redenen, maar het was hoe dan ook een behoorlijke afknapper. Verder koop ik niet bij (dubieuze) handelaren, wordt het geen importauto tenzij het een speciaal model betreft en ben ik net als vele anderen hier allergisch voor de duplicaatcode. Daarbij dient de advertentie gewoon netjes opgesteld te zijn. Niet iedereen is een professionele fotograaf, maar foto’s die nog gedraaid zijn kunnen echt niet. Ook CAPS LOCK en spelfouten zijn een no-go.
Dealbreakers voor mij zijn:

Vies interieur (als je al niet de moeite neemt om dat schoon te maken voor verkoop)
Importauto
Foute, veel te grote velgen
Spelfouten in advertentie
Aangezien ik nog jong ben waren alle auto’s die ik dat nu toe heb gekocht <€2000 kan dus niet zulke hoge eisen stellen als hierboven. Ik check altijd ff hoeveel eigenaren die auto heeft gehad en naar het onderhoud verder niks. De laatste auto (golfje) die ik had gekocht zat zelfs de asbak nog van vol. Maarja, toch weer 40k kilometers en alleen de voorbandjes en ruitenwissers hoeven te vervangen. Moraal van t verhaal: kijk als het om een goedkopere auto gewoon naar de staat auto en niet zozeer naar al die randzaken
Jongens, zal ik het maar zeggen dan;

Unne turkenbak. Of van iets soortgelijks.

Sowieso nada onderhoud gehad, geld is naar de 19 inch M imitatie velgen oid gegaan. Hooguit gratis nieuwe lucht is er in de banden gegaan, meer ook niet.

Nee, dat zijn geen liefhebbers moet ik helaas concluderen na decennia als inkoper gewerkt te hebben bij een grote firma.
@artje: je hebt volkomen gelijk hoor. Turken of Marokkanenbakken moet je altijd hard van wegrennen. Flikkeren er alleen maar benzine in en voeren nooit onderhoud uit. Alles moet zo goedkoop mogelijk dus vaak knullige reparaties door een kennisje of een familielid met gebruik van de allergoedkoopste onderdelen of van de sloop. Niveau van de reparaties vaak bedroevend. De autos worden vaak weggedaan omdat ze zo langzamerhand van ellende uit elkaar vallen of dure reparaties aankomen maar dat wordt natuurlijk niet netjes aan de (vaak westerse) koper annex pechvogel gemeldt. Ook opvallend vaak teruggedraaide tellers meegemaakt bij deze bevolkingsgroepen.
@elmerblues: en aan iedereen die nou weer huiliehuilie gaat doen: dit is gewoon de harde praktijk op basis van vele ervaringen. Wees eens een kerel man.
Velgen zijn 50 euro extra
Ik neem gewoon een goede OBDII stekker mee en lees het ding (merkspecifieke codes) uit. Als hij niet stinkt van binnen of buiten (olie of sigaretten etc.), ik het idee heb dat ik een eerlijke prijs betaal (Gezien naar de staat, leeftijd, kilometers etc.) en de dingen die mij niet bevallen makkelijk te veranderen zijn (Banden, een ontbrekende krik) neem ik hem mee. Ellende krijg je toch wel, ik heb nu ook een BMW E46 318d met 321k op de teller (gekocht bij 312k). Afschrijven doet hij niet meer en ik ben van alle gemakken voorzien. Mag ook nog steeds elk centrum (behalve een paar in Duitsland) in dus ik ga echt nooit een A1 collestion (Whatever..) occasion kopen bij een merk dealer waar je ook genaaid wordt.
Ik heb nog een Alfa 159 te koop met duplicaatcode, is ingerookt , fulloption op schuifkanteldak na, geen onderhoudhistorie , wie doet een bod, bouwjaar 2006 1,9jts
@monsieurleloure: Ik heb al een 2.2 waarin gerookt is.
@monsieurleloure: Wat moet je ervoor hebben? Ik kan misschien nog wel een onderdelenauto gebruiken ;-). Is het een sedan of wagon?
@willeme: Sedan. Leren bekleding , navigatie en nog wat snuisterijen. 2rooitjes is ie van jou (-;
Bij auto’s zie je het minder maar bij motoren zijn ze net allemaal gereviseerd en hebben ze geen meter meer gereden sindsdien.. Daar knap ik op af.
Ik kijk alleen naar auto’s van Japanse autobouwers.
Ik speur nog wel eens op Autotrader ofzo. Als er wordt geadverteerd met Ex BTW prijzen, dan haak ik direct af.
Als hij bij Selden…. in Harderwijk staat, dan haak ik direct af.

Verder niet zo kieskeurig. Maar ja, besteed dan ook niet zo heel veel aan een auto.
@galant: ik ben altijd wel benieuwd naar de verhalen als mensen 1 bepaalde handelaar mijden… Vertel! ;-)
@racerx: Haha! Ik snap de nieuwsgierigheid.

Ik heb er een paar jaar geleden een auto gekocht en ging hem laten zien bij familie in Harderwijk. Geparkeerd en daarna een kopje koffie gedaan. Na ongeveer 45 minuten wilden we wegrijden, maar deed de auto helemaal niks meer.
Bedrijf gebeld en ze hadden geen personeel dat langs kon rijden. Met de auto ongeveer 10 minuten rijden. Ik was toen nog geen lid van een wegenwacht (kwam uit een lease auto) en moest dus “langs de weg” lid worden. Blijkt de accu hartstikke dood te zijn. Uiteindelijk gestart gekregen en langsgereden bij het bedrijf. Kreeg ik daar te horen dat ik had moeten bellen. Laten zien in mijn telefoon historie dat ik dat had gedaan, ontkenden ze alsnog dat ik hun had gesproken.
Ik wilde de door mij gemaakte kosten terug (auto was inmiddels krap 2 uur in mijn bezit), maar ik kon de kosten voor een goedkope accu krijgen, meer niet.

Uiteindelijk door mijn rechtsbijstand op laten lossen en als mensen aangeven in de markt te zijn voor een auto geef ik aan waar ik niet meer heen ga :)
Leuk item ‘de lezersvraag’.

Ontopic: slechte foto’s online. Of bijna geen info bij de ad. Niet even je best doen om hem netjes te presenteren. Een auto met rokerslucht. Dealers in het gebied Deventer, vaassen, Apeldoorn en tot aan de duitse grens.
Mijn favoriete afknapper moet toch echt wel zijn: “AMG/M/RS uitgevoerd” etc.
Grooste dealbreaker voor mij blijft toch wel als de auto buiten me budget ligt. Verdomme…
@rikv99: nice :-) moest lachen👍🏻
Terugkijkend op 30+ aankopen: Als het niet de goedkoopste van Marktplaats / De Particulier is.
Ik koop voor mijn werk vaak auto’s, en ik vind het opvallend hoeveel importautos er met een gedrukte BPM te koop worden aangeboden. Als dat een klein beetje is, dan is dat geen ramp, maar er zitten soms auto’s tussen waar de bruto bpm 25% van een normale bruto bpm is. Dan weet je 100% zeker dat de auto een vervelende historie heeft.
@ultimora: Unieke Range Rover Sport V8 350pk http://link.marktplaats.nl/m1436001963?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Deze voldoet denk ik aan alle criteria:
– 4 eigenaren vanaf 2018
– alle opties
– onlogische tellerstand
– niet 100% maar 1000% de mooiste van Nederland
– bpm die zwaar gedrukt is met de bruto bpm van een polo
Ben momenteel ook opzoek naar een auto maar dan onder de 2.000 euro en ik moet zeggen vroegerrr was de markt toch beter. Er staat een enorme hoop zooi te koop, oninteressante auto’s die verrot zijn. Dan vind je eindelijk iets wat leuk lijkt kijk je in de beschrijving “Geen apk, koppakking kapot, koppeling kapot etc” nu ben ik best handig maar daar heb ik geen zin in. Dan heb ik het nog niet over alle auto’s die nog 1/2 maanden APK hebben en daar waarschijnlijk niet doorheen gaan komen. Ook staan er nog allerlei grotere auto’s denk aan Peugeot diesel sedans met 3 ton op de teller die niemand wilt. Onderhoudboekjes in dit segment betekend ook dat je een boekje krijgt waar voor het laatst in 2003 iets in is gezet, het is een mysterie wat er daarna is gebeurt.

Maar goed ik wil gewoon iets “leuks” wat niet te zwaar is, niet te duur, niet te onbetrouwbaar. Voorheen bereikte ik dat met Golf 2’s, mijn eerste auto was een GTI voor 500euro, maar nu durven ze 3.000euro te vragen voor een witte 5deurs 1.3 met carburateur.
Nu weet ik niet of dat een leuk aankoopadvies is of dat dat te gelimiteerd en saai is @willeme
Als ik de auto niet direct mee kan nemen.
Als de auto goed is en de prijs is goed, dan wil ik direct wegrijden. Geen gezeur, ik betaal direct en dan wil ik ook direct de sleutels.
Als er een pornofilm is opgenomen in de auto
Wanneer je gaat kijken en de auto staat warm gedraaid klaar voor je. Zogenaamd omdat de accu even op te laden.
Wat een hoop issues hierboven die de prijs van een auto kunnen drukken en daarbij relatief voordelig zijn op te lossen… Geen originele radio? Koop je er één (zijn 9/10 toch bril). Beschadigde velgen? 400e, is de set weer nieuw. Schade? Als het goed hersteld is, so what?
@davelepeef: bril = brol :/
Ik neem altijd de UV lamp van Rob Geus mee om Sperma-vlekken te checken – man man man je wil het niet weten.
@mwti:

Als je het niet wilt weten, waarom dan de lamp?
@jack_abarth: jij bent niet de slimste thuis – dat is wel duidelijk. Je wilt het niet weten betekent dat je het veel tegen komt. Weet je ook wat het woord cynisme betekent?
Wat is je laagste prijs? Bloedirritant !
@mwti: Nee, nee. Laatste prijs. Laatste. Meest up to date prijs staat vaak op de advertentie zelf, of bellen sommige nog in?
@rickb: Ik vind het gewoon irritant dat mensen zonder de auto gezien (irl) te hebben al over de prijs beginnen.
van de verkoper zelf kun je al n hoop info krijgen nog voordat ie n woord heeft gezegd… gewoon je ogen de kost geven….boekjes zeggen helemaal niks…..rekeningen zeggen mij meer..afknapper voor mij is schade die slecht gemaaktcis en waar niet over gerept wordt….
Als bij binnenkomst direct wordt gezegd dat er over de prijs niet te onderhandelen valt , stempels van 23 verschillende garages in 21 verschillende plaatsen, te veel voorgaande eigenaren in korte tijd.
“Verkeerd in goede staat” valt bij mij verkeerd.
@frank2b: Helemaal mee eens. Goed is veels te relatief. Goed, mooi, snel…fijne meningen, maar de kans is groot dat iemand die niet deelt.

Ik zie bij voorkeur absolute waardes in een advertentie.
Als die auto meer dan 5 eigenaren heeft gehad
-Kleine navigatie
-Geen Cruise Control
-Handmatige Airco
-Handbak
-Geen Xenon/Led
-Geen stoelverwarming

Verder moet de auto in originele staat zijn, dus geen aftermarket velgen of vering/dempers. En de banden moeten van een A merk zijn en allemaal van hetzelfde merk zijn.
Als de eerste foto een “video” is…
Bij mij gaat het over de algehele staat. Afhankelijk van de leeftijd en prijs maak ik me niet te druk over achterstallig onderhoud. Echt grote dingen merk je tijdens het rijden wel.

Echte afknappers zijn Lexus style achterlichten of 20” wielen, autostyle sportpedalen op een golf 3 oid of een afgeleefd interieur

Het belangrijkste is nog een goed gevoel bij de verkopende partij. Heb eens in een Maserati 3200 GT proefgereden waarvan de kilometerteller het niet deed, NAP bij zat en het vermogen volledig ontbrak. Ja we kunnen hem wel even resetten voor je vast iets kleins. Wil je even koffie…. nee Dankje!

Mijn vader heeft wel eens een aankoopkeuring laten doen op een Cayenne S allemaal mooi op papier door de betreffende partij maar direct na aankoop 3500 euro onkosten.

Bij twijfel niet inhalen.
Als in de advertentie SlamFM op de radio staat, dat is wat mij betreft een code woord voor handelaren onder elkaar: teller is al teruggedraaid.
Amerika.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).