
In navolging van vorige week, alleen willen we nu weten welke auto ze juist nooit hadden moeten maken…
De lezersvraag die ik vorige week stelde ging over een stil verlangen naar een auto die ze echt hadden moeten maken. Daar kwamen leuke suggesties uit, zoals bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giullia Sports Wagon. Met de V6 natuurlijk. Een auto die ze echt hadden moeten maken. En dat kan nog Alfa, grijp je akns.
Maar nu willen we juist het exact tegenovergestelde horen. Welke auto hadden ze nou helemaal niet moeten maken. Welke auto kunnen we prima missen en had wat jou betreft nooit in de showroom moeten staan.
Welke auto hadden ze nooit moeten maken?
Ik zal beginnen. En het geijkte “alle crossovers” of “alle EV’s” ga je van mij nioet horen. Er zijn best mooie crossovers en ik heb zelf naar volle tevredenheid een EV. Dus prima dat ze die hebben gemaakt. Nee, mij schiet slechts 1 naam te binnen.
De Toyota Yaris Verso…
De eerste generatie welteverstaan. Dat is volgens mij de lelijkste auto die ooit is gemaakt en bovendien diende hij geen enkel nut. Alleen het dak was hoger, niet de instap. Dus voor de bejaarde berijder leverde dat alvast niks op. En er zou iets meer bagage in kunnen, maar diezelfde bejaarde berijder sjouwt toch nooit met dingen.
Daarnaast zie je ze alleen maar met een te lage snelheid op de verkeerde plekken op de weg rijden. 90 op de linkerbaan, 70 op een provinciale weg en 20 door de straten van Amsterdam. Ook rijden ze te laat weg bij groene verkeerslichten.
Nee, de Toyota Yaris Verso hadden ze nooit moeten maken.
Maar da’s slechts mijn mening en het gaat om die van jou. Daarom dus de vraag qan jou: welke auto hadden ze nooit moeten maken?
Maak ons helemaal gek met afgrijselijke voorbeelden, we kunnen niet wachten!
De bmw x6 /x4, of eigenlijk alle aangespoelde potvissen op wielen.
Citroën C3 Pluriel
De C3 Pluriël vind ik juist een briljante auto. Ik hou wel van auto’s die iets geks of gedurfds doen, en hoewel de Pluriël niet fraai was, vond ik die dakconstructie waarbij je de complete dakbogen kon verwijderen wel leuk bedacht
Precies.
En wat een lol hebben we er mee gehad tijdens de ontwikkeling bij Inalfa in Venray.
nissan almera, renault laguna, alle Vag met g60, alle stellantis met natte distrie, alle volvo’s en vag’s met oscillerende/stroboscopende achterlichten, renault twingo, renault 5 ev, alle kia en hyundai van voor 2021, bijzonder de sorento en sportage.. wat een afgang op de 4×4 beurs…
Amen op de Yaris Verso.
Zelf zou ik de Tesla Model Y willen nomineren. Die is goedkoop en ruim maar ergonomisch en vooral esthetisch totaal onverantwoord.
De Mazda MX30.
Ja, die Mazda MX-30 snap ik ook niet. Een buurman hier heeft er één, de andere buurman heeft een MX-3, dat is gewoon een heel stuk beter en mooier.
Maar het Mercedes broertje/zusje van de Toyota Yaris Verso, is nog verschrikkelijker, de Mercedes Vaneo, je verwacht een Mercedes, je krijgt een Toyota, brr…..wat was dat een desillusie van jawelste, om daar een weekend mee op pad te gaan, in het verleden.
Die Tesla Model Y is ook al zo’n brrr.. geval, ik moet er niet aandenken, daar ooit in gevonden te worden, niet levend en niet dood.
Ooit ook een Lada 110 mogen besturen in bijzondere omstandigheid, dat is ook treurig, maar verwacht treurig, het is een simpele Lada, dan verwacht ook niet veel bijzonders en dat was het dus ook, een auto om van a naar b te komen. Vier wielen, twee stoelen en een bank, een stuur en stuurkolom, gaspedaal, rem en koppeling en versnellingsbak en wat materiaal om je heen, om je van de natuur te scheiden en gaan.
Niet zo janken man. De model y is gewoon een uitstekende auto. Ja hij is lelijk, maar dat is een audi Q2 ook. Of de helft van de BMW’s. En nog zoveel auto’s.
Alleen al vanwege de koplampen die alle kanten op stralen, achter je kun je ze precies al aan zien komen met diffuus licht dat dwars door je ziel snijdt in het donker. Afgrijselijk die tesla verlichting, maar op een model Y zit het ook nog hoger waardoor het helemaal voor verblinding van iedereen ervoor zorgt.
De Tesla Model Y is helemaal geen uitstekende auto, jij vindt het een uitstekende auto, maar dat zegt niets of het daadwerkelijk zo is. Het is het type auto waarin ik niet levend en dood gevonden wil worden, dat is mijn mening en dat jij mij dan ‘een jankerd’ vindt, het zal, dat is ook maar een mening gebaseerd on bijna niets. Maar wat ik nu van jou vindt, zal ik hier maar niet zeggen, dat is gebaseerd op maar een deel van wie je werkelijk bent, dus dat zou oneerlijk zijn, dus laat ik het hierbij. Ps, geen persoonlijke aanval, staat er in de voorwaarden van Autoblog, maar daar houd jij je niet aan, in dit geval, fijne dag verder.
En ja, bijna alle auto’s zijn lelijk tegenwoordig, van Audi’s tot en met Zeekr, het meeste is niet om aan te gluren (mijn mening). Maar ik probeer wel verder te kijken dan dat, ook naar wat de auto doet en hoe hij rijdt. Dat meenemende, vallen de meeste nog in het gemiddelde, met nog steeds uitzonderingen tot zeer goed en zeer slecht. Van de moderne auto’s vind ik (mijn mening) de Tesla Model Y naar de negatieve kant opslaan, wetende hoe het rijdt en hoe het zich gedraagt. Daarnaast is de Lucid Air een aangename verrassing, wel erg op het comfort gericht, met zeker ook wat minpunten, maar over het algemeen een fijne toevoeging (mijn mening).
Voor de rest probeer ik alleen te oordelen over wat mijn ervaring met een voertuig is.
@Johanneke Volgens mij mocht van de schrijver een ieder voor zichzelf bepalen welke auto nooit gemaakt had mogen worden… Dus wie ben jij dan om te bepalen dat @LoutervanPlezier dat niet mag vinden door te stellen dat hij niet moet janken?
Moest je wat frustraties kwijt?
De Mercedes EQ lijn- niet omdat het elektrisch is maar gewoon omdat ze t*ring lelijk zijn. SsangYong Rodius idem. Peugeot’s vanaf 2005 tot de recente haulover waren ook vreselijk.
Ik ga voor de Ssangyong Actyon van de eerste generatie. Wat een brok ellende is dat zeg (qua uiterlijk). Wel een auto die je bij blijft door zijn enorm slechte proporties.
De Ssangyong Actyon was wel de eerste crossover SUV-coupé. In al z’n lelijkheid vind ik het eigenlijk wel een grappig ding.
Die Verso is geweldig. Alles kan er in mee, niet kapot te krijgen.
Maar je pikkie moet wel groot genoeg zijn..
Ik moet beamen het is degelijk materiaal en je kunt eigenlijk alles er in kwijt, maar er zit geen snelheid in, het rijdt zonder communicatie. Gooi je het stuur naar links dan zal de auto ook naar links gaan, alleen je hebt geen idee, of je ver genoeg gestuurd hebt, dus blijven opletten en eventueel corrigeren. Tenminste dat was mijn ervaring in een weekend met het Mercedes broertje, ik kan mij niet voorstellen dat de Toyota beter reed.
Maar hij is mij wel bij gebleven, trouwens bijna elke auto waarmee ik heb gereden, ooit, is mij bijgebleven, soms negatief, vaak positief en van alles er tussenin. Het is niet alleen het pikkie wat moet kloppen, de auto kan je soms enorm tegenvallen en dat was bij met de Mercedes Vaneo het geval. Misschien wel het meest, omdat je denkt, dat Mercedes er nog een beetje aandacht aan geschonken zou hebben en dat was totaal niet het geval, ja de badges waren vervangen, maar daar hield het wel op. Bij de Mercedes-dealer hoefde je ook niet aan te komen, die vonden het zelf ook te min, voor Mercedes. Die dachten ook, daar heb je weer zo’n proleet, zonder geld en met een geldingsdrang, want ik kan een Mercedes rijden.
@LoutervanPlezier ik weet niet of je bedoelt dat de Vaneo en de Yaris Verso op elkaar lijken, maar deze twee auto’s hebben niks met elkaar te maken. Mercedes heeft de Vaneo helemaal zelf verzonnen. Wat eigenlijk alleen nog maar erger is..
Je hebt gelijk, maar bij mijn rijervaring en het bekijken van de auto, vond ik veel techniek, die ik niet bij Mercedes kon thuisbrengen. Het leek mij Toyota en het reed als een Toyota Corolla van een paar jaar eerder, onbestemd en heel afstandelijk. Het is dan mijn beleving geweest, excuses voor de verwarring. Tot dit artikel er nooit meer bezig geweest, ik wilde het vergeten, maar blijkbaar kan ik de negatieve ervaring ermee niet vergeten. Maar inderdaad heeft Mercedes de Vaneo zelf ontwikkelt en dat heeft zij echt niet goed gedaan en dat is zeer treurig, het daarmee wel de treurigste Mercedes aller tijden.
Maar wat ze nooit hadden moeten maken: al die proletenbakken met meer dan 400pk die alleen met rijhulpsystemen op de weg zijn te houden.
Maar is dat nu de schuld van die auto’s, of van de totaal incapabele nektasjes bestuurders?
Zonder kopers wordt dat spul niet gemaakt…
De Yaris Verso was juist machtig goed! Belachelijk praktisch, m’n ouders hebben er volledige keukens in vervoerd en er konden ook heel veel verhuisdozen in. Snel was hij niet omdat Toyota er een te kleine motor in plaatste, met name de 1300 was echt te traag/zwak voor het normale dagelijkse verkeer. Met 100 een tunnel in en met mazzel kwam je er met 90 uit als je vol gas gaf.
Hoezo ga je langzamer uit de tunnel dan dat je erin bent gekomen?
Bang in het donker.
Weg liep op wss
Helling op?
De auto had simpelweg te weinig vermogen om hem op snelheid te houden om de helling van de tunnel op te komen
Ik vermoed dat er met tunnel, de meeste voorkomende variant van NL bedoeld word, de aquaduct-uitvoering (heb ff geen betere benaming). En niet een echte tunnel zoals bijv. de Gotthardt.
Audi A1 Citycarver en al die andere meuk met enorme bumpers en verhoogde zooi
Eigenlijk ieder PSA product de afgelopen 16 jaar ofzo. Vanaf dat ze variabele kleppentiming hadden uitgevonden daar, VTI, met of zonder turbo. De ouders van Loek kunnen er over mee praten. Wat een verspilling van grondstoffen. En wat maakten ze in de jaren 80 en 90 een geweldige auto’s. Soms zie je nog een 406 rijden. Wat een design, en gewoon goed met de simpele MPI motor.
Die Peugeot 406 was een kekke auto, wel met de juiste aankleding natuurlijk. Ik heb zelf de eerste bestelde 406 1.8 ST sedan van Nederland in bezit gehad, heb er veel plezier aan gehad, maar motorisch was het niet zo vlot, als gehoopt. Mijn auto daarvoor, een Volvo 440 GLE was sneller, met een oudere kleinere (1.7i) motor, in een lichtere auto (iets meer dan 1000kg), met minder pk’s (90pk). De 406 was nog best zwaar voor zijn doen, 1250kg, wat natuurlijk nadelig is voor de goede prestaties, 110pk van de 1.8i was dan ook wel te weinig, om vlot te zijn, de 2.0i, met 136pk, zal veel beter gepast hebben. Na de 406 kwam de Peugeot 206 in mijn bezit, met 90pk en ook weer 1000kg, wat ook een kek wagentje was en vlotter op de weg was.
De Yaris Verso is juist echt een top ding! Super praktisch omdat de achterbank volledig in de vloer verdwijnt bij het inklappen. Heb er tijdens mijn tijd als Toyota verkoper diverse mogen verkopen, vooral aan mensen die er ook een Yaris Verso op inruilde.
SsangYong Rodius, wat een draak van een hok was dat. Gelukkig zie je ze nooit.
Lachen met de Yaris Verso. Als je een trekhaak monteert kan de achterklep niet meer open.
Elke SUV is er een teveel.
En de XM spant de kroon.
Kia EV6/9, BMW XM, Ioniq 5/6, PT Cruiser, alles met THP motor, Land Rover Freelander, citroen visa, alles van mini behalve de originele, abarth 500e, die Smart EVs die je tegenwoordig ziet, alfa romeo Arna, kan zo nog wel even doorgaan
De Yaris Verso is ook wel het mobiele equivalent van zaaddodende pasta.
Ik dacht een tijd dat Toyota niks lelijkers kon maken. Tot ze de C-HR uitbrachten. Dus doe die ook maar nomineren. Een merk wat al jaren visueel de weg kwijt is, is Citroën. Nu kan je zeggen dat er na de DS en de CX gewoon niks beters meer te bedenken viel, maar toch he? Het is net alsof ze voor ieder deel van de auto een designer hebben. Die gaan eerst de kroeg in om flink te zuipen, en elkaar daarna vertellen wat ze in gedachten hebben. Vervolgens, al thuiswerkend, gaat iedere designer aan de gang met het idee uit de kroeg en zie wat je krijgt.
Maar ik denk dat de lelijkste nog ontworpen moet worden. Dat is de auto voor het samengestelde gezin met 7 kinderen en een maximaal toegestane massa van 3500 kilo. Dan kom je namelijk nog net weg met je B rijbewijs. Uiteraard moet er ook ruimte zijn voor alle bagage dus een kuubje aan bagageruimte moet er minstens in zitten. Liefst meer.
PT Cruiser. Wat een hok. Om over de cabrioversie nog maar te zwijgen…
Zo’n Yaris Verso dient een doel.
En dat is met al zijn opvallende lelijkheid de andere weggebruikers waarschuwen dat de berijder er 1 van het type is dat met 40km/h in komt voegen op de snelweg.
Ik nomineer een Alfa: de Arna. Een Nissan Cherry met Alfa 33 blok. Japans jaren tachtig ‘design’ met Italiaanse jaren tachtig techniek. Veel erger wordt het niet, afgezien misschien van de al eerder genoemde Ssang Yong Rodius, een kruising tussen een busje en een auto, met als kers op de taart een dakkapel.
Blijft zo bijzonder eh die wagen. Als je de combi hoort denk je wauw dat moet geweldig zijn. Totdat je ziet wie verantwoordelijk was voor wat.
Peugeot 1007. Ben geen fan van al dat Franse spul maar ik had verwacht dat ze de lat toch iets hoger hadden gelegd…
Haha ja helemaal mee eens!
Och, wat was mijn opa trots op zijn 1007. Maar inderdaad een draak van auto. Kijk, dat Peugeot geprobeerd heeft om de ultieme bejaarden auto te maken vind ik eigenlijk best sympathiek. Maar jongens wat een slecht ding. Zelfs de doorgerotte Skoda Felicia die ik ooit had reed prettiger….
Ik kan mijn reactie op de C3 Pluriël bijna één op één overnemen voor de 1007. Een soort mini-MPV met schuifdeuren, da’s toch gestoord? En daarom juist leuk. Rijdt voor geen meter, die deuren zijn ook bij lange na niet zo praktisch als je zou denken, maar het feit dat die Fransen het aangedurfd hebben om zoiets op de markt te brengen is briljant. We zouden meer van dat soort maffe auto’s moeten hebben!
Grappig genoeg ben ik juist auto’s die als lelijk of nutteloos worden bestempeld gaan begrijpen. Elke auto is er gekomen om een reden. En je moet eerst weten wat die reden is voor je oordeelt.
Als die reden duidelijk is, maar de auto is wat vreemd (een Verso of Multipla), tsja, het doel is nobel alleen de uitvoering wat minder.
Maar drie keer liever dat dan van die vage marketingtermen als ‘een perfecte alleskunner’ of ‘de perfecte verlenging van je actieve en dynamische levensstijl’ of ‘sportieve styling’ om een Taigo te beschrijven die minder ruim is dan een T-Cross, minder lekker rijdt dan een Polo en minder ruimte achter heeft dan een Golf Variant. En ja, dat was de reden voor VW om met de Taigo/T-Roc (en alle andere merken hetzelfde) te komen, maar onder de streep zijn die auto’s volkomen nutteloos. Alles wat zo’n ding kan, kon een MPV beter. Maar die zag er niet sexy uit, dus wilde men het niet. Terwijl al die SUV-coupé-nonsens ook niet te pruimen is.
Helemaal eens! Bovendien heb ik wel een zwak voor de karaktervolle lelijkerds die dat grotere doel dienen.
De Multipla natuurlijk
Nee joh dat is een cultauto. A la Aztek
Nissan Juke
Hyundai Atoz
BMW XM, wat een lelijk hok is dat zeg.
Alle(echt alle!) Porsches na halverwege de jaren 90, muv de Panamera.
BMW XM, ze doen een 50 jaar Jubileum voor M en besluiten een lelijke suv te maken. Was mooier geweest als we een M1 mk2 kregen
Alle BMW’s die niet een 3, 5 of 7 serie zijn (m.u.v. 635 CSI e.d.)
Mazda Demio
Alle SUV’s
Opel Agila
Lexus LFA (sindsdien kan gen enkele fabrikant een beter klinkende auto maken, wat een held is deze auto)
Opel Agila aka Suzuki Wagon R+
BMW XM
BMW X6
De Nissan Juke
Verder kan je ook de helft van de suvs van de VW line up ook gewoon wissen zonder dat iemand het zou merken.
Ferrari Purodinges. Merk-onwaardig en anders dan bij Porsche destijds hadden ze geen cashcow nodig om de rest te blijven kunnen maken.
Auto’s specifiek voor mannen die iets te compenseren hebben, zoals de Urus, X6, GLC/E etc. Lelijk, onpraktisch, onzuinig..
Je schrijft Dodge Ram verkeerd…
De ram is nog instaat veel te trekken. Net zo als de meeste mannen die er één hebben.
Doe mag er ook wel bij! De opsomming was niet limitatief.
Alle SUV coupé’s, ooit begonnen bij de Ssanyong Actyon, dan de X6 en nu wijdverspreid bij veel merken, tot op heden hebben ze nog geen vaccin uitgevonden dat ingespoten kan worden in de designers & marketeers waardoor ze deze zaken niet meer tekenen/maken.
De FIat Multipla, Yaris Verso, bestelbusjes genre kangoo, mooi is het allemaal niet maar het zou nogal goedkoop zijn om op poor but efficiënt people hun kap te zitten. Dat is niet altijd een keuze. Een X6 , GLC coupe, EC40: die mensen hadden wel genoeg geld om een betere keuze te maken, genre bmw 3 break of een X5/EX40/..
Wat mij betreft vrijwel elke SUV. Ik heb er zo’n hekel aan. De midi-mpv had ik ook niet veel mee, maar die begreep ik nog. En waar de hype van de midi mpv overwaaide houdt die van de SUV maar aan tot inmiddels grote sportwagenmerkem aan toe. Loopt gierend uit de klauwen en ik zie het met lede ogen aan. Het is een moeilijke tijd om autoliefhebber te zijn. Gelukkig heb ik zelf nog een sedan en een stationwagon.
Citroën C5X. En ook de C4 (laatste generatie) wat een hopeloos design. Lijnen die klein kanten op wijzen, geen geheel en na een paar maande doen ze hopeloos ouderwets aan
Mitsubishi Eclipse Cross
Vorige generatie Toyota Prius
Hyundau Ioniq 6
Met stip op één: de onuitstaanbare VW Kever. Wàt een ongekend ellendige auto vind ik dat. Echt vreselijk. Ik weet zeker, dat wanneer (niet als) ik na mijn dood naar de hel ga, ik tot in de eeuwigheid met een Kever zal moeten rijden in een heuvelachtig landschap op een koude, egenachtige en mistige novemberavond. Maar goed, het ding heeft in ieder geval nog karakter, dus ik snap dat er ook mensen zijn die hem helemaal geweldig vinden – ieder zijn meug. Maar van mij had het dus niet gehoeven.
Wat voor mij ook niet had gehoeven, zijn vooral heel veel kleurloze gezinsauto’s. Zouteloos automobiel witgoed. Denk aan een Toyota Carina II, een VW Jetta, een Opel Ascona C en zowat alle Mitsubishi’s – de gestaalde middelmaat. Allemaal auto’s die een doel dienden, waar voor hun geld boden, zuinig waren en weet ik veel wat voor andere geweldige kwaliteiten hadden waar een doorsnee automobilist die een gezin moet verslepen helemaal blij van wordt, maar waar werkelijk kraak noch smaak aan zit. Van die auto’s die altijd een een keurige 7 scoorden op alle gebieden in vergelijkende tests, maar nergens in uitblonken. Ontwerpen die je vergeten was zodra ze de hoek om waren. Het automobiele equivalent van een doorzonwoning, iedere avond aardappels, vlees en groenten eten, en gezellig naar de TROS kijken. The horror.
Ik vind de Kever dus een geweldig ding vol karakter, maar inderdaad, een drol op wielen om mee te rijden. Ik heb vorige week voor het eerst in dertig jaar weer eens met een 2CV gereden, een meer rudimentaire vorm van autorijden bestaat niet, maar het is 200% beter dan zo’n kever.
Overigens zou ik als meest overbodige auto de Daihatsu Move willen nomineren: te smal, te hoog en het trekt atijd weer het type bestuurder (m/v/x) aan dat rijdt zonder notie van of rekening houdend met andere weggebruikers. Echt, die mensen verdienen eigenlijk alleen nog een Canta.
Een Daihatsu Move is gewoon niet op zijn plek in Nederland of in Europa.
@rrrobert: Precies dat. Een 2CV stamt grofweg uit dezelfde tijd, is net zo rudimentair en een soort geestverwant van de Kever, maar rijdt zo oneindig veel beter. Wat me uiteindelijk het meest stoort aan de Kever is dat er zo onwaarschijnlijk veel van verkocht zijn. Mensen namen daar dus gewoon genoegen mee, terwijl er altijd een alternatief te koop was waar je minder ongelukkig van werd. Maar goed, ik ga hier niet beweren dat ik gelijk heb en 20 miljoen betalende klanten ongelijk, zo arrogant ben ik nou ook weer niet. Ik zie alleen niet in die auto wat zij er allemaal wel in zagen.
De laatste generatie Bentley Mulsanne. Nu zou dat misschien tegen het zere been van de zelfbenoemde liefhebbers zijn, maar Bentley had de Arange in zijn waarde moeten laten. Helaas vonden het toch nodig om Mulsanne te bouwen. In alles komt het over als een “moetje”, met tegenzin. Die V8 moest perse en het moest perse op een Arange lijken. Resultaat is een misplaatste auto zonder sympathie. Het was al vergane glorie vanaf het moment dat ze hem in 2010 introduceerden.
En ze hadden toen al de Continental Flying Spur in hun gamma. In mijn ogen in alles de betere auto.
Alle nieuwe BMWs
Opmerkelijk, ik had minimaal 5x de Cybertruck verwacht. Een te groot, lelijk, incapabel offroad ding zonder echte kreukelzone en met vreemde besturing met forse inputlag. Bestuurd door aandachtsbehoevende mensen, ik snap niet dat het bestaat en mensen het kopen.
De 6×6 G-Wagon is misschien nog erger, wat een nutteloos ding, alles voor de aandacht. Koop dan iets moois. Het rijdt vast voor geen meter, je doet het puur voor de buitenwereld.
En dan een vrij random persoonlijke haat, de Jeep Renegade. Ik zou er niet mee door een diepe plas of nat grasveld durven te rijden, maar dat is juist de illusie die hij moet wekken. Lekkere stoere plastic wielkasten, de 65+ ANWB vibes straalt hij zeker uit.
Een daewoo matiz en een landwind x6, maar ook de ssanyong rodius
smaken verschillen, maar je hebt lelijke auto’s nodig om mooie auto’s meer te waarderen
De 5 concept cars van Lotus uit 2010. Elise, Elan, Esprit, Elite en Eterne. Ik kan ze mij nog als de dag van gisteren herinneren. Werkelijk prachtige ontwerpen en best wel “af”. Ze zouden een Lexus V8 krijgen, hybride, moderne DCT transmissie; het kon niet op. Vooral de knalgele Elan en Maserati-achtige Elite vind ik tot de dag vandaag waanzinnig goed gelukte ontwerpen.
Maar wat wat iedereen toentertijd ook wel wist: het was gedoemd om te mislukken. Grootheidswaanzin ten top. Het is dat de concepten zo goed gelukt waren, maar iedereen wist eigenlijk wel dat Lotus dit nooit van de grond ging krijgen. Achteraf denk ik vooral wat een verspilde moeite.
Pijnlijk vind ik ook wel dat Lotus weer opnieuw dezelfde fout maakt: die elektrische SUV had er nooit moeten komen. Niet omdat het een elektrische SUV is of omdat ik uit principe vind dat Lotus geen SUVs moet bouwen. Maar ze moeten zich schikken naar hun rol. Ik weet zeker dat er ruimte is voor Lotus in de hedendaagse auto industrie. Kijk Morgan, kijk Caterham, kijk Donkervoort. Het kan wel, maar ze moeten niet te veel willen.
Iedere BMW M die boven de 1500kg weegt
Alle snelle versies van al snelle auto’s. Dus een M5 is al snel, waarom dan nog een CS, en een Competetion. Of een E63 AMG, waarom dan ook nog een E63 AMG S? Of een RS6 plus? Ook omdat er nog een BMW 550 is, een MB E43 of een S6 was.
De ‘gewone’ sportmodellen zijn al snel, er de gemiddelde rijder kan daar al amper het potentie van benutten, dat het een beetje zinloos om nog extra snelle versie te malen. Ja, enige reden zal zijn: extra geld, want iedereen kiest toch voor se extra snelle uitvoering
Ssangyong Kyron
De nieuwe Peugeot 3008.
De BMW XM is natuurlijk de meest logische kandidaat. Het is geen fatsoenlijke BMW X, het is geen fatsoenlijke BMW M. Het enige waar die auto in uitblinkt is lelijk zijn.
Een andere goede vind ik de Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Pack. En dan ook echt alleen met Weissach Pack. Waarom zou je in hemelsnaam een luxe vierzits, vierdeurs auto nemen en daar dan een rolkooi in plaats van een achterbank in monteren? Als je dat doet voor een raceauto, oké, maar voor een straatauto op kenteken? Spaar dan door voor een 911 GT3. Kan je ook nog leuk een handbak meebestellen.
De 1e bmw 1 serie het hangbuikzwijntje
Dat geeft m karakter, ook als coupé
Mwah nee hoor het blijft een lelijk ding.
Als je dit model mooi vindt dan ben je een badgeliefhebber die leuk mee wilt praten in het cafe.
Bmw XM en Tesla Cybertruck
Daihatsu Move (niet de grand alhoewel die ook lelijk is), Mercedes Vaneo, Peugeot 407 coupe (de 406 was prachtig, de 407 coupe hadden ze gewoon weer door Pininfarina moeten laten ontwerpen)
Fiat Multipla.
groot, maar onooglijk lelijk
We vergeten een hele lelijke: eerste generatie Peugeot 2008. Met dat stuk chroomkleurig plastic boven de achterportieren en die achterlichten met de vorm van een slijmprop die je net in je zakdoek hebt geniest…
De BMW XM omdat die het beste illustreert wat er mis is met de (Duitse) autoindustrie. Veel te groot, te zwaar, te duur, te lelijk en zonder merkidentiteit.
Toen ik voorstelde om dit topic te maken dacht ik aan de Maserati Grecale. Maar de nieuwe Porsche Macan kan er ook wel bij. En nu ik type, de Stelvio ook wel. Eigenlijk alle SUV’s die men getracht heeft iets “sierlijk” te geven, of die eruit zien als een sedan of hatchback uit hetzelfde model gamma, maar dan flink opgeblazen. Die Maserati vind ik sowieso echt totaal inspiratieloos getekend. “Maakt niet uit, als er maar een Maserati-voorkant op zit”, lijken ze gedacht te hebben. Die Porsche vind ik er ontzettend truttig uitzien (terwijl diens voorganger -naar SUV-normen- zeer geslaagd was), en staat te laag op zn wielen. Eigenlijk gewoon een busje. Die Stelvio is een opgeblazen Giulia, dat kon nooit goedkomen.
Audi a2
Tesla model Y – niet om aan te gluren.
Er schieten er bij mij drie te binnen:
– Chrysler crossfire
– Chrysler pt cruiser.
– Chevrolet SSR.
ik moest meteen denken aan de renault avantime.
Even los van de techniek – vind een BMW i3 een nogal mallotig ding om te zien.
Ik snap waarom de Yaris Verso niet goed valt bij de auteur, maar ben het er totaal niet mee eens: an engineering masterpiece, beter dan dit is er niet gebouwd. Daarnaast een tof ding, voor een goede vriend van mij, gekluisterd aan een rolstoel, was het rond de eeuwwisseling zijn (mobiele) vrijheid en met de vriendengroep zijn we overal met dat ding naartoe gereden en er alles in vervoerd. Met automaat ging dat ding met z’n heerlijke 16-kleppertje nog aardig van kiet bij het stoplicht!
Voor mij hoeven al die mastodonten met enorme motoren niet zo, en als ik er dan een moet kiezen is het een Mercedes-Benz GLE Coupé. Naast ver over de top een van de allerlelijkste auto’s in z’n soort. Brrrr…
Suzuki Ignis. Wat een raar hokje met van die dunne bandjes eronder.
De Alfa Romeo Brera.