• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi roept ruim 600.000 sjoemel-TDI’s terug

Auteur: Bas Leesberg, gepost 16 december 2024 om 18:03 – 6 Reacties

Deze TDI’s mogen terug naar de garage om de sjoemelsoftware te verwijderen.

Bijna tien jaar later is dieselgate van de Volkswagen Groep nog steeds niet opgelost. Er lopen nog genoeg rechtszaken en er zijn ook al enkele klanten gecompenseerd. Dat kan er ook nog wel bij. In nieuwe oproepen van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) – zeg maar het Duitse RDW – wordt Audi gevraagd om ruim 600.000 dieselauto’s terug te roepen naar de werkplaats om de sjoemelsoftware te verwijderen.

Audi moet van het KBA zorgen voor verbetering van het uitlaatgasrecirculatiesysteem en de illegale uitschakelmogelijkheid voor het uitlaatgaszuiveringssysteem verwijderen. Kortom, de spulletjes waarmee gesjoemeld werd, moeten weg. Volgens het KBA zou ”een software-update van de ECU en eventuele noodzakelijke werkzaamheden aan componenten” genoeg moeten zijn.

Welke Audi’s hebben sjoemelsoftware?

Het Kraftfahrt-Bundesamt eist twee terugroepacties. Rij je in een Audi van vóór 2005 of na 2017, dan hoef je niets te doen. Audi’s met TDI-motoren die wel getroffen worden, zijn: de Audi A4, A5, A6, A7, A8, Q5 en Q7 van de modeljaren 2010 tot 2017. Daarnaast moet je ook naar de garage als je een Audi A4, A6, A8 of Q7 met dieselmotor hebt van 2005 tot en met 2010 van de emissieklasse Euro 4.

In totaal gaat het wereldwijd om 604.443 auto’s. Hoeveel er daarvan in Nederland rondrijden, is niet bekend. Geen zorgen als je in de markt bent voor een oude politie-A6 met dieselmotor: het exemplaar dat op Marktplaats staat, stamt uit 2018.

Foto: Audi Q7 V12 TDI gespot door @thomasdl

Bron: Kraftfahrt-Bundesamt

Ook interessant!

  • Stevige facelift voor Audi Q7
    Stevige facelift voor Audi Q7
  • Deze Audi kan automatisch parkeren én laden
  • ABT geeft langere garantie dan Audi en Volkswagen
    ABT geeft langere garantie dan Audi en Volkswagen
  • Audi A6 e-tron goedkoper dankzij nieuwe instapper

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, a5, a6, A8, Audi, Diesel, dieselgate, q5, Q7, software, tdi, terugroepactie, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Haha: elektrische auto heeft ‘diesel’ als naamplaatje
Volgend bericht: Lezersvraag: Welke auto hadden ze nooit moeten maken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    16 december 2024 om 18:51

    10 jaar verder en het is nog niet opgelost. Wat een drama.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      16 december 2024 om 18:59

      Gewoon geen VAG kopen is een oplossing.

      Login om te reageren
  2. AudiRS zegt

    16 december 2024 om 20:21

    Wat een bullshit. Die EGR’s verpesten juist heel veel motoren. Met veel dure reparaties tot gevolg. Dit wordt zeker niet meegewogen in Co2 uitstoot enz. Ik breng hem niet heen…

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      16 december 2024 om 20:41

      Egr is om de Nox uitstoot te reduceren niet de Co2.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2024 om 21:36

      De problemen met EGRs liggen toch al lang en breed achter ons?

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    16 december 2024 om 21:38

    De KBA had hier meer dan tien jaar voor nodig? Of was het fax papier op?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North