• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: welke auto moet een instapper krijgen?

Auteur: RubenPriest, gepost 10 augustus 2020 om 10:14 – 79 Reacties

Lezersvraag: welke auto moet een instapper krijgen?

Een kleinere motor en dus goedkoper in aanschaf. Welke auto zou dit sieren? Deze lezersvraag gaat over de instapper.

Omdat grote motoren financieel belast worden in Nederland kunnen auto’s behoorlijk duur uitvallen. Het alternatief is dat een merk met een instapper komt. Dat zie je bijvoorbeeld met de Ford Mustang, de Chevrolet Camaro, de Jaguar F-Type en de Toyota Supra. Al deze auto’s hebben topmodellen met een dikke motor, maar ook een instapper met een kleinere motor. En dus ook een vriendelijker prijskaartje.

Er zijn nog genoeg auto’s die niet zo’n instapper hebben. Daarom in deze lezersvraag: welke auto moet een instapper krijgen? Je suggesties kunnen in de comments. Het is een lastige kwestie. Aan de ene kant past een dikke motor bij het type auto en maakt het de auto exclusief. Aan de andere kant maakt een kleine motor het model een stuk bereikbaarder, al dan niet als occasion in de toekomst.

Maar in hoeverre is dit acceptabel? Want een Porsche 911 met een 2.0 boxer viercilinder klinkt wat raar en komt daarmee in het vaarwater van de 718. Een Audi R8 met een vijfcilinder? Of een Ferrari F8 met een V6 turbomotor? Het zou de auto’s tienduizenden euro’s goedkoper en dus een stuk bereikbaarder maken. Geef je suggesties hieronder door in de comments! Welke auto moet een instapper krijgen?

Ook interessant!

  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag

Vorig bericht: « Afwijkende kleur op VW Golf 7 R blijkt een hit
Volgend bericht: Grappig feitje: nummer 33 was gister een geluksnummer »

Lees Interacties

Reacties

  1. bosje zegt

    10 augustus 2020 om 10:24

    De nieuwe Corvette C8. V6 of potente 4-cilinder, wellicht met wat electro-ondersteuning. Enkel op die manier wordt het betaalbaar in Nederland, maar heb je wel een interessant alternatief voor de gevestigde orde van dit moment.

    Login om te reageren
  2. r3fl3x zegt

    10 augustus 2020 om 10:32

    Een herinterpretatie van de 912 lijkt me juist ontzettend gaaf. Lichtgewicht, basic uitrusting en een atmosferische variant van de 2,5 l boxer. Stalen velgen erop en knallen!

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      10 augustus 2020 om 11:31

      @r3fl3x: Precies! Ze mogen er ook de heerlijke 5 cilinder van Audi in monteren.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        10 augustus 2020 om 11:53

        Die vijfcilinder mogen ze bij Audi ook wel in de A6 en A7 hangen. Historisch correct én een mooi en budgetvriendelijk alternatief voor de nu beschikbare zescilinders.

        Jammer genoeg kunnen we dit niet als instappers beschouwen, aangezien deze modellen ook al met viercilinder TFSI motoren worden geleverd.

        Login om te reageren
        • nout zegt

          10 augustus 2020 om 13:34

          @RRRobert: preach! Audi zou wel wat trotser mogen zijn dat ze de enige fabrikant van vijfcylinders zijn, in plaats van ze in een hoekje te moffelen.

          Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      10 augustus 2020 om 12:54

      @r3fl3x: die is er al. Heet Cayman

      Login om te reageren
      • r3fl3x zegt

        10 augustus 2020 om 13:33

        Heb je natuurlijk gelijk in!

        Maar toch… We hebben ook 10 varianten op dezelfde crossover tegenwoordig, kan er dan geen variant op een sportauto bij? Onderscheidende van de 911 is de achterbank. Die heeft de Cayman niet.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 augustus 2020 om 17:41

          Ook de positie van de motor (achter de achteras 911 of voor de achteras bij de Cayman). En natuurlijk de daken. De 911 kunt je krijgen met stalen dak, met metalen schuifdak, met glazen schuifdak, met targa dak en als cabriolet. De Cayman is er alleen als stalen dak en als roadster (onder de naam Boxster).

          Login om te reageren
  3. por100 zegt

    10 augustus 2020 om 10:41

    De R8 met een 6 cilinder is wel te pruimen en de AMG GT mag ook wel een 6 cilinder.
    Daarnaast mogen alle elektrische auto’s ook wel een downgrade krijgen. Dat is gewoon beter voor het leven.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      10 augustus 2020 om 10:49

      @por100: De R8 met de heerlijk klinkende 5 cilinder zal je bedoelen uit de TT-RS.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        10 augustus 2020 om 17:25

        @venividivici: en dan met hybride techniek waardoor een sprint naar 100 in 2.0 seconden gedaan is..

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      10 augustus 2020 om 10:56

      @por100: waarom niet die fantastische 5-cilinder die Audi al heeft?

      Login om te reageren
  4. pyrat zegt

    10 augustus 2020 om 10:46

    BMW 818i met 3-cilinder en M-pakket en natuurlijk zonder typeplaatje. Ideaal voor NL..

    Maar een R8 5-cilinder lijkt me inderdaad wel een goede.

    Voor Alfa zou een Giulia instapper ook niet slecht uitpakken denk ik. 150 pk versie oid. Zelfde geldt voor de Jaguar XE.
    Die missen volume verkopen mede door alleen relatief potente versies in de aanbieding te hebben itt de Duitse drie.

    Login om te reageren
    • donaldjgarrison zegt

      10 augustus 2020 om 12:37

      @pyrat: waarschijnlijk noemen ze de driepitter in de 8 serie dan gewoon met droge ogen 840i. Daar bij BMW weten ze namelijk ook helemaal niet meer waar ze mee bezig zijn…

      Login om te reageren
  5. kenner zegt

    10 augustus 2020 om 10:50

    Een Ford Focus RS500, met 1.0 ecoboost

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      10 augustus 2020 om 23:36

      @kenner: zoiets als een “ST-line” dus. ?

      Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    10 augustus 2020 om 11:02

    Renault Alpine met handbak en atmosferische 2L.
    Karig interieur, lichte en smalle stalen velgen.
    Een beetje wat Peugeot ooit met de rally deed.

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      10 augustus 2020 om 11:19

      Ook een goede!

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 augustus 2020 om 18:29

      Rallye ;-)

      Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      11 augustus 2020 om 20:42

      Die gaat er nooit komen, want Renault heeft geen atmosferische 2 liter.

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    10 augustus 2020 om 11:04

    Het dikke spul moet gewoon dik blijven.

    Maar toen ik gisteren in de Smart Roadster reed en in korte tijd een stijlvolle groene MG-F, een prachtige Alfa 914 Spider en een enorm mooie gele Barchetta tegenkwam realiseerde ik me ineens dat het nieuw aanbod van betaalbare roadsters en coupés wel heel erg schraal is.

    Terwijl het een paar decennia geleden niet op kon. De Honda CRX, de Mazda MX-3 en MX-5, Coupé Fiat en de Fiat Barchetta, MG-F en TF, Alfa Romeo GTV en Spider, Toyota MR2 en Celica…

    Gewoon leuke betaalbare (open) sportwagentjes, daarvan zouden wat mij betreft weer een aantal op de markt mogen komen.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      10 augustus 2020 om 12:26

      @moveyourmind: helemaal mee eens! Inclusief de betaalbaarheid die de wagentjes destijds hadden

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        10 augustus 2020 om 20:37

        Gaat niet gebeuren. Aantallen zijn te laag, ontwikkelingskosten te hoog. Laten we wel wezen: als zelfs de koning van het platform-delen (VW) de stekker uit auto’s als de Scirocco trekt, dan zal er wel niets te halen zijn in die niche…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 augustus 2020 om 13:25

      @moveyourmind: het lijkt er een beetje op dat als het “leuk is voor de massa” het dan niet meer aangeboden wordt. Het moet allemaal grijs, gelijkvormig, praktisch en vooral saai zijn.

      Login om te reageren
    • retsok zegt

      10 augustus 2020 om 15:28

      @moveyourmind: Beste optie nu is om nog te genieten van de mooie occasions welke er nu nog zijn. Ik heb recent een mooie gave celica T-sport aangeschaft. 1115kg en een atmosferische motor welke doortrekt tot 8200rpm. K&n openluchtfilter erop. Wat wil een mens nog meer?;)

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        10 augustus 2020 om 17:02

        Leuke keuze! Mooi strak gelijnde en tijdloze coupé met goed ontwikkelde techniek zoals je van Toyota mag verwachten.

        Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        10 augustus 2020 om 20:39

        Zo is dat. Alsof een moderne auto zo leuk is!

        Login om te reageren
  8. tvklarenbosch zegt

    10 augustus 2020 om 11:07

    Een Ferrari Dino met de V6 van Alfa lijkt me wel iets. Op het chassis van de F8.

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    10 augustus 2020 om 11:07

    Denk niet dat een fabrikant dat gaat doen omwille van ons Belastingstelsel.. daarnaast: krijg je dan ‘net niet modellen’.. gewoon effe doorsparen of een mooie tweedehands importeren..

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 augustus 2020 om 11:10

      @punicaoase: dus doe maar een Dodge Challenger met 3-cilinder, de badass looks daarvan zijn genoeg, toch?

      Login om te reageren
  10. eklasse zegt

    10 augustus 2020 om 11:07

    Een Tesla op Duracell ?

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 augustus 2020 om 11:10

      @eklasse: :-P

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    10 augustus 2020 om 11:13

    Lambo SUV met 1.6D.
    Perfecte auto voor opschepper, zonder dat ie telkens tegen een boom hoeft te eindigen!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 augustus 2020 om 18:30

      Zonder dat ie telkens tegen een boom moet eindigen? Doe maar niet dan.

      Login om te reageren
  12. ericd zegt

    10 augustus 2020 om 11:15

    Goeie, een R8 met 5 cilinder turbo motor. Aston had al veel eerder de Straight Six moeten lepelen in de Vantage.

    Login om te reageren
  13. griffendahl zegt

    10 augustus 2020 om 11:36

    Een Donkervoort met het blok uit de Golf R ipv de Audi 5 cilinder.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      10 augustus 2020 om 14:37

      @griffendahl: gooi er dan een lekkere motor motor in met extreem toerenbereik.

      Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      10 augustus 2020 om 23:38

      @griffendahl: nee

      Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      11 augustus 2020 om 20:43

      Gatver.

      Login om te reageren
  14. krikke240z zegt

    10 augustus 2020 om 11:40

    Geen enkele. Dikke bakken moeten dikke bakken blijven. En al je het je niet permitteren, zoals ik, dan koop je maar iets anders. Waar blijft de magie van zo’n bazenbak met V12 of V8, als ze er een 4 pittertje ofzo ingooien. Er zijn genoeg andere leuke wagens met een V6 of 4 cilinders.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      10 augustus 2020 om 12:01

      Dit. Sleepers zij leuk, het tegenovergestelde van een sleeper niet. Als je geen dikke bak kunt betalen (ik kan dat bijvoorbeeld niet), koop dan een lichtgewicht roadster ofzo. Wil je rijplezier, dan kan dat ook met een MX-5 of MR2.

      Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      11 augustus 2020 om 20:44

      Mwah; zolang het historisch verantwoord is kan het prima. Aston Martin had vroeger bijv ook al zescilinders in de DB7 liggen. Zie niet in waarom instappers als de Vantage niet opnieuw een moderne zespitter kunnen krijgen.

      Login om te reageren
  15. bernoulli zegt

    10 augustus 2020 om 11:42

    Een Audi A1 met de 60pk driecilinder uit de Up! Omdat 26,5K vanafprijs voor de asfaltverschroeiende 95pk 25TFSI best veel geld is voor een b-segmenter.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      10 augustus 2020 om 13:20

      @bernoulli: koop dan een Polo. Zelfde auto stuk goedkoper.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      10 augustus 2020 om 13:45

      @bernoulli: ik ben bang dat die motor de auto niet goedkoper maakt. Zoals hierboven: Audi distantieert zich van de Polo. Een 68pk A1 gaat alsnog duurder worden dan een 90-100 (hoe veel hebben die dingen?) pk Polo.

      Login om te reageren
  16. knapzuur zegt

    10 augustus 2020 om 11:44

    Alfa Romeo Giulia met een 1.6 JTDm of 1.3T Firefly

    Login om te reageren
  17. tttijn zegt

    10 augustus 2020 om 11:49

    R8 met iets opgevoerde 5 6cil of de Porsche 6 cil graag :)

    Login om te reageren
  18. fabian159 zegt

    10 augustus 2020 om 11:56

    Mercedes G-klasse met de 1.3 motor uit de A-klasse.
    BMW x7 met 1.5 3 cilinder uit de 1 serie.
    Bentley Bentaya met de 1.0 motor van VAG
    Mustang met een 1.0 ecoboost.

    Login om te reageren
  19. Yzord zegt

    10 augustus 2020 om 12:06

    Ik zit op een US Audi forum te kijken gisteren en eentje showde gisteren zijn rekening voor de aanschaf van een 2020 SQ5 in Mythos Black en full options. Hij betaalde er 56000 dollar voor. Ik 134000 euro in 2018.

    Kan je zien hoe ver we doorgedraaid zijn in NL. Mijn bak komt bij de oosterburen vandaan. Die van hem moest nog verscheept worden van de EU naar de US voor dat geld.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      10 augustus 2020 om 12:34

      Die 56K was waarschijnlijk excl BTW? desalniettemin zijn de prijzen niet te vergelijken. Voor de auto’s zou je misschien in de VS willen wonen, maar ons sociale stelsel, onderwijs en gezondheidszorg zijn toch wel een tikkie beter En betaalbaarder en dat is imho belangrijker dan een Audi SQ5

      Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      10 augustus 2020 om 13:28

      @yzord: dus wat voor instapper stel je voor, naast dat je komt vertellen dat je een 2018 SQ5 hebt van 134k?

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        10 augustus 2020 om 15:07

        @klaasjevaak: Heb het idee dat deze reactie onder het artikel over de golf R in kekke kleurtjes geplaats had moeten worden.

        Daar ging het in de reacties over prijzen in de VS.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 augustus 2020 om 17:44

          Dan post hij het tenminste nog op de goede site, stel je voor dat hij in nog een tabje verder gepost had, op reddit, nujij of xhamster…

          Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 augustus 2020 om 21:03

      In usa met benzine en in Europa met diesel?

      Login om te reageren
  20. faalhaas zegt

    10 augustus 2020 om 12:12

    Een Phantom met zwarte ongespoten bumpers en wieldoppen en een 3 cilinder.

    Login om te reageren
  21. iphonistvongates zegt

    10 augustus 2020 om 12:17

    De aanstaande Pagani SUV met de motor van de nieuwe Merc. GT-R Darkest Black Series. Ik zie geen noodzaak om een 150 liter tank in een V12 SuperSUV te stoppen.

    Login om te reageren
  22. mynameisjeroen zegt

    10 augustus 2020 om 12:28

    Ik stem ook op de Porsche 912.

    Login om te reageren
  23. vonklausenburg zegt

    10 augustus 2020 om 12:47

    Alle potente Volvo’s, maar dan met een 4 cilinder.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      10 augustus 2020 om 13:18

      @vonklausenburg: haha, heerlijk sarcasme

      Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      11 augustus 2020 om 20:49

      Zou wel een leuk artikel zijn; welke fabrikanten moeten weer motoren gaan maken met méér dan vier cilinders? Bij mij zou Volvo sowieso op 1 komen.

      Login om te reageren
  24. karhengst zegt

    10 augustus 2020 om 12:50

    U vraagt, Mercedes draait.

    De nieuwe C63 zou een 4-cilinder moeten krijgen namelijk.

    Login om te reageren
  25. Loek zegt

    10 augustus 2020 om 13:43

    Audi R8 is inderdaad een goede. De 2.5 zou te veel concurreren met de TT, dus de V6 TFSI zou al prima zijn.

    Ook een kleinere motor voor de Mercedes-AMG GT zou wellicht eens voor écht onderscheid kunnen zorgen. Met een V6 zou dat een soort F-Type-rivaal kunnen worden.

    Met de nieuwe geruchten van de 2.5 Smartstream in de Kia Stinger zou ook daar een kleinere motor wel op zijn plaats zijn. Die auto is mooi ondanks het aggregaat voorin. En dan zouden we er eens meer van zien.

    En ook al is de Gemera een soort instapper, ook Koenigsegg zou wel eens iets kleiners kunnen doen. Als je ziet hoe Christian von Koenigsegg opereert op zo’n niveau, zou je je afvragen hoe het gaat als hij zich een beetje inhoudt en een auto bouwt die wij als stervelingen nog eens zouden kunnen betalen.

    Tsja dat is het eigenlijk. Als je het omdraait heb ik nog meer suggesties. Een hoop auto’s zouden een dikke topmotor kunnen gebruiken :)

    Login om te reageren
  26. mattr zegt

    10 augustus 2020 om 13:51

    Ik herinner me een leuk draadje op een Volkswagen forum van iemand die een Bentley Continental GT W12 liet voorzien van een V6 TDI uit een Phaeton.

    De nieuwste Conti GT met een 2.0 TDI als instapper?

    Login om te reageren
  27. rutgerg zegt

    10 augustus 2020 om 13:53

    Een Dodge ram met het 875cc Twinair blokje uit de Fiat 500

    Login om te reageren
    • baworm7 zegt

      10 augustus 2020 om 14:33

      maar dan ook in de 3500…. zou wellicht wel als een startmotor gebruikt kunnen worden voor de Cummins

      Login om te reageren
  28. denniyo zegt

    10 augustus 2020 om 14:11

    Ik zat eigenlijk te denken aan een Jaguar E-pace ofzo met 110 of 130PK? En misschien de 8 cylinder van de Urus in Hurracan? Of ook leuk de 6 cylinder van de Alfa Romeo Giulia Q in de Maserati Levante.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 augustus 2020 om 17:47

      De E-pace is gek genoeg nog zwaarder dan een F-pace. Klein motortje past daar niet bij.

      Login om te reageren
  29. Hupke zegt

    10 augustus 2020 om 14:16

    Iets met zonder kloten naar de hoeren gaan… something something…

    Login om te reageren
  30. cossiekiller zegt

    10 augustus 2020 om 15:14

    Een Donkervoort D8 GTO met de V12 van de T.50.

    Of heb ik het verkeerd begrepen?

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      10 augustus 2020 om 23:39

      @cossiekiller: lijkt me een prima plan

      Login om te reageren
  31. Dutchdriftking zegt

    10 augustus 2020 om 15:37

    Een 5 cilinder in een A4 avant, mag dat ook?

    Login om te reageren
  32. BRT zegt

    10 augustus 2020 om 15:58

    De Audi S4 / S5 met de 2.5 5 cilinder leveren i.p.v. die snelle diesels. Past ook wel bij een S5 gezien ze zo vaak naar de UrQuattro blijven wijzen.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      11 augustus 2020 om 20:51

      Gaan ze niet doen, de 5 cilinder is dan veel te snel in vergelijking met de V6T uit de RS modellen.

      Login om te reageren
  33. unknown32 zegt

    10 augustus 2020 om 16:17

    Een S-klasse maybach met de 1.5 renault motor!

    Login om te reageren
  34. hassebas zegt

    10 augustus 2020 om 18:27

    dodge ram met hybride

    Login om te reageren
  35. sizedoesmatter zegt

    10 augustus 2020 om 21:51

    Een Land Rover Defender zonder enige luxe, met schroefveren en een 2,0 psa-diesel voorin.

    Login om te reageren
  36. mmax zegt

    11 augustus 2020 om 09:24

    Ik begrijp niet dat audi niet al lang met een lichtgewicht r8 met 5 cilinder het opgenomen heeft tegen lotus

    Login om te reageren
  37. mpc007 zegt

    11 augustus 2020 om 20:38

    R8 met het RS3 blok (2.5 turbo 5 cilinder) kan prima lijkt me. De montage van een dwarsgeplaatste lijnmotor achter de inzittenden is wellicht wel een uitdaging voor de engineers..

    Login om te reageren
  38. gebakkenei zegt

    11 augustus 2020 om 22:42

    Max in een Mini?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North