
Welke auto is voor jou zó iconisch dat ze hem opnieuw uit zouden moeten brengen?
Oooooh, het is weer zo ver, we gaan het weer eens over onze all-time favoriete auto’s hebben. Auto’s uit lang vervlogen tijden, of misschien juist wel iets nieuwers of zelfs gloednieuw. Al gebeurt het vrij weinig dat iemand helemaal gek is op een model dat nu nog wordt geleverd.
Meestal noemt de autoliefhebber iets van lang geleden als het op zijn/haar/hen/X favoriete auto aankomt. Grappig eigenlijk, ik kan zo 10 geweldige auto’s noemen uit het verleden die ze opnieuw zouden moeten uitbrengen, maar een nu-al-iconische nieuwe auto opnoemen is lastig.
Misschien de Porsche 911 Turbo S? Dat is wel een icoon in wording, lijkt mij. Of anders misschien een Koenigsegg? Heel veel verder kom ik echt niet, er zitten óf te weinig cilinders in, óf het is elektrisch. En dat willen we niet…
En daarom zouden ze dus gewoon oude auto’s opnieuw moeten uitbrengen. Maar welke?
Welke auto moeten ze opnieuw uitbrengen?
Voor mij staat er eigenlijk 1 auto helemaal bovenaan die ze ongewijzigd opnieuw zouden moeten uitbrengen. En dat is de BMW E39 M5. Een auto die alles heeft wat een moderne auto nodig heeft, maar nog wel ouderwets genoeg is om plezier aan te kunnen beleven.
Niet zo snel als een gemiddelde Tesla, maar wel met veel meer emotie. En beter in elkaar gezet. Niet zo zuinig als een 3-cilinder pruttelgebakje, maar daar koop je hem ook niet voor. Mooier dan alles wat BMW nu uitbrengt. En eigenlijk mooier dan vrijwel álles wat nu nieuw wordt verkocht. Lijkt me duidelijk dus.
Maar misschien vind jij wel iets heel anders. En wil je dat ze de Fiat Panda 4×4 opnieuw uitbrengen. Of de Lelijke Eend. Kan ook.
Dus daarom deze lezersvraag. Welke auto zouden ze opnieuw moeten uitbrengen? Laat het weten in de comments!!





Ferrari F40
@bunnylebowski edit: de E39 ook erbij. Ik opende dit artikel weer en krijg iedere keer weer kriebels als ik m zie. Love it
Word beetje moe van dat gekwijl over de E39. Hele fijne auto, heb er 5 jaar met veel plezier in gereden maar erg gedateerd.
Daarna een E60. In bijna alle opzichten een betere auto. Alleen 6 cil. geluid erg ver weg en duurder onderhoud..
Helemaal eens, E60 is veel moderner (veiliger, zuiniger, stiller, looks etc.) en in veel modellen nog lichter ook dan de E39. De E46 coupe is klassiek mooi, heb dat bij de E39 nooit zo gevonden, beetje een smallige lage neus. Maarja, ieder z’n ding..
Tsja dat vindik wel ;). E60 kan ik ook erg waarderen, wel LCI. Interieur vind ik wel echt minder.
Oermodel Audi TT, maar dan wel een paar 100 kilo lichter.
Doe maar niet, dat is waardeloze auto:
Was it that bad?
Yes, at least initially. Shortly after it was launched in the end of 1998, the TT received a lot of attention from the press. But it was for no good reason – a series of high-speed accidents with fatalities were reported. Many of them occurred during lane changes at speeds in excess of 110 miles per hour (180 kilometers per hour), or in sharp turns.
https://www.motor1.com/news/130143/worst-sports-cars-audi-tt/amp/
Daarom ook een verplichte spoiler als terugroepactie, en latere modellen met de spoiler erop.
Stap zojuist weer uit de TTS (laat 2015) en die gaat hard door bochten. Dit als info.
Als antwoord op de initiële vraagstelling: een Clio RS met die middenmotor.
Het is ook niet bepaald een schoonheid, de 1e TT. Veel te rond allemaal. De opvolgers ogen vele malen strakker. Een beter onderstel zal trouwens een hoop goeds doen aan de wegligging, kw-eibach e.d.
Opnieuw maken met modernere techniek:
– Jaguar XJ van eind jaren 60-begin 90’s
– Citroën DS (snoek)
– Renault 17
– BMW 6-serie jaren 70
– Ferrari 355
Renault 17 prachtig.
De alfa 156 natuurlijk. Licht betaalbaar, lekker sturend.
Stop er gelijk maar zo’n 1750tbi in.
Vrees alleen wel dat hij tegenwoordig alleen legaal verkocht kan worden in Iran oid.
E46 Volvo V70xc eerste generatie.
Toyota MR2 (misschien als hybride maar wel handgeschakeld?)
TVR Cerbera
FJ Cruiser of 40 serie Landcruiser (mag best elektrisch)
Die FJ hoeft niet terug te komen, die is nooit weggeweest. Onverwoestbaar.
@rikus: Dat klopt eigenlijk wel ja, en blijft lekker uniek ding zo.
E36 328i de enige ekte OG. Respect!!!
Het supertje van Alfa
Alfa 33. 1.3 Wat een toerenmonstertje.
Hoorde mijn klasgenoot bijna dagelijks door mijn straat ermee komen. Altijd volgas. Heerlijk ding was dat.
Lancia 037. No contest.
“Best handling road car I’ve ever driven” — Walter Röhrl
https://m.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA
Zelf Chris Harris, die toch wel wat autogeweld gewend is, doet het zowat in z’n broek als ie even mag meerijden in een 037 ;-)
Geweldige auto, ik snap je keuze!
Heb zelf ook ooit het voorrecht gehad om achter het stuur van een 037 Stradale te kruipen (dat is de ’tamme’ straatversie), en ook ooit eens mee mogen rijden met een prof coureur in een WORKS versie, net als Chris Harris.
De auto… de besturing… de handling… is echt… fenominaal. Het is als een F40 on steriods met de precisie van een Lotus of Porsche. En dat op allerlei soorten ondergrond en weersomstandigheden. There’s simply nothing like it.
Maar die 037 is toch opnieuw uitgebracht door Kimera? https://kimera-automobili.com/it/
Nee, want die heeft een donorauto nodig, er komen dus geen nieuwe bij.
Lancia Delta integrale met martini livery
Ja dat was EEN auto
De bekende Japanse sportwagens:
Toyota Supra A80
Nissan Skyline GT-R (elke)
Mazda RX-7 FD3S
Honda NSX NA1
Toyota Corolla AE86
Die krengen zijn nagenoeg niet meer te betalen :'(
Audi RS2, Sport quattro en quattro. E46 CSL. En de ’03/’04 Terminator Cobra.
Er is een handjevol RS2 sedan’s gebouwd. Ik zou er daar wel een van willen origineel. Heb een S2 sedan gebouwd met 404 pk op kenteken maar origineel zou leuker zijn :)
RS2 sedan lijkt mij ook geweldig naast mijn RS2 Avant. Heb de sedan in het Audi museum gezien. S2 sedan is nog zeldzamer dan een RS2! Jaar of 15 geleden bijna een S2 sedan gekocht, maar bleek helaas geen echte te zijn. Veel plezier met de zelfbouw S2, lekker genieten van de 5 cilinder, doe ik ook 😁
BMW i3
Twee zielen, één gedachte
Graag. Wat betere batterij, 100pk meer, wat modernere UI en volle vrijheid met twee programmeerbare M knoppen en versnellingen zoals de I5N. Dan is dat de eerste echte, lichte!, EV hot hatch.
Porsche Boxster 3.2S. Vergeet de rest.
En toch blijven dromen van die 911, Erik?
Lupo 3L. Met moderne techniek zou 1 op 40 haalbaar moeten zijn (Lupo 2.5L). Makkelijk te parkeren ook.
@Computer Freak: Ik denk dat 1 op 40 nog tegen gaat vallen.
Ondanks alle technologie is het denk ik lastig om meer uit een dieseltje te persen dan een Lupo 3L die rustig wordt gereden.
Wel kun je een betere versnellingsbak krijgen. Audi A2 van aluminium natuurlijk ook welkom :)
Idd! Waarom heeft VW dat model niet voortgezet?? Ondanks dat het een van de traagste auto’s ooit is was hij wel ergens heel goed in en dat maakte hem zo leuk. Hoeveel had die nu kunnen verbruiken als ze een nieuwe zouden maken? Zou het dan de 2L zijn?
Opel kadett GSI 2.0 16V
Geweldig ding gewoon.
Smart Roadster.
Alle hieronder vermelde auto’s onverandert.
– BMW E39 M5, zo ontzettend lekker en mooi.
– Ford RS 200, super lichtgewicht scheurijzer.
– Mercedes Benz 600 ‘Grosser’, heerlijke limonsine.
– Citroën 2CV Special, 1987-versie.
– Mini Cooper, voordat BMW er mee aan de haal ging.
– Volvo 440, mijn eerste auto, uit 1989, maar de latere versie zijn ook mooi.
Waarom specifiek de 1987-versie?
Omdat al een modernere versie was, maar nog steeds simpel en eenvoudig.
Ik ben niet zo veeleisend:
Renault 4
VW Golf mk.2
Audi A2
Kever
Huh? Daar zijn er meer dan 21 miljoen van gemaakt
BMW M3 E30
Ferrari F40
Lamborghini Countach
Lancia Delta Integrale Evo
Mercedes 190E 2.5-16 Evo II
Peugeot 205 GTI 1.9
Lotus Omega
Lotus Esprit V8 GT
Porsche 911 Turbo 3.6 (964)
Stop de tijd.
En dan wel voor de prijzen wat ze toen kostten want dan kan ik dit hele rijtje wel kopen, denk ik…
Dan moet je nog wel anderhalf miljoen hebben liggen. Doe je goed meneer Dos.
Niet anderhalf miljoen. Eerder ongeveer de helft daarvan.
Een F40 was $400.000, de Countach ook zoiets. En dan de rest van je rijtje nog..
Het betaalbare A en B segment.
Je hebt zo ontzettend gelijk
Ook het non-premium d segment sedan of een knappe coupe uit elk willekeurig segment mis ik. Ik mis vooral de Alfa GT JTD die ik toen had, een een beetje de Peugeot 406 coupe van daarvoor.
En weer moet mijn comment gemodereerd worden. Echt top die filters hier.
@Rick-dos Dat is bij mij standaard. Volgens de redactie sta ik niet op een zwarte lijst oid maar toch moet elk bericht gemodereerd worden. Erg jammer dat men dit niet oplost.
Volvo 850 T-5R
Alle grote Citroëns van DS tot en met C6, de Rover 3500 Vitesse en alle leuke betaalbare cabrio’s en coupé’s uit de jaren ’90, zoals de Honda CRX, Alfa GTV, de Coupé Fiat, de MG-F en Fiat Barchetta.
Kortom, je wilt de jaren ’80 en ’90 overdoen. Ik geef je geen ongelijk :p
Volvo P1900 cabrio
– Toyota Celica, de volgende generaties T230 (1999-2006) en T200 (1993–1999);
– Lexus IS200 en IS300 (6 cilinders);
– Mercedes 320 E W124 en Mercedes 320 CE W124 (doorontwikkelde 6 cilinders en oerdegelijk).
Allemaal betrouwbare, mooie degelijke auto’s!
Citroën SM. Een elegante en onderscheidende gran turismo van Citroën met de 3.0 liter V6 motor uit de Maserati MC20. Nu beiden onder Stellantis vallen zou dat weer mogelijk moeten zijn!
Supra Mk4 of iets met een echte Busso zespitter
Saab 99 Turbo (restomod desnoods). Ga ik niet uitleggen. Laat je gevoel spreken !
Alfa 75!!!!
Maserati Quattroporte Evoluzione. Graag wel iets betrouwbaarder, maar mijn god wat is dat ding mooi! Ik kan me nog goed de autorai herinneren waar ik hem voor het eerst in het echt zag.
Italiaans design van de oude stempel. Geen lijn teveel en om te janken zo mooi!
Vector W8, W9.5, Fiat Multiplatitude 9-zitter, BMW E46 M3 CSL met DCT5-bak, Audi RS2, Audi RS6R Sedan MTM, Mercedes S63 4-MATIC S Coupé AMG, Lancia Delta HF Integrale, Alfa R’eo 8C, Mitsu Lancer EVO 8, Ford Focus RS500….. ik moet over de rest nog 4 nachtjes slapen. I’ll be back 😎
Skyline GTR R32 (of R33 of R34) V-Spec II
Citroën DS, GS en CX!
MR2 volgens het originele recept.
Qua design geïnspireerd op de nieuwe prijs wat ik een bijzonder fraai model vind.
Honda S2000.
Spijker op z’n kop
Jaguar XJ6 in de X300 variant.
Jaguar MK2
Jaguar D-Type met die mooie vin
Bentley Turbo R
Citroën BX
De enige echte Mini
Citroën Xantia
Citroën XM
Mercedes W124
Jensen Interceptor
Alvis met Graber coachwork (oh, euh, die wordt al weer gemaakt. Nou de rest nog)
Maar van dit lijstje favorieten: de Mini.
Subaru WRX Limited Edition 555. Omgerekend 22.995 euro incl btw voor 211 pk en voor 495 euro te tunen naar 272 pk. Top wegligging. 1.000 kg gewicht. Elke 911 Carrera zoekgereden mee in 1999.
Lexus LS400 serie 1
Dat hoeft niet, als je er ql1 koopt van 30 jaar oud, is hij nog zo goed als nieuw…
Mercedes E500 W124
Geen enkele. De tijd schrijdt voort en brengt andere leuke oto’s. Remakes van spul uit het verleden zijn – een uitzondering, zoals die 12 vooroorlogse Bentley Blowers. daargelaten – altijd een teleurstelling. Want ‘not the real thing’. Voor degenen, die nu nog een E39 M5 of wat dan ook willen is er ALTIJD zo’n ding te koop. Zelfs in nieuwstaat. Datzelfde geldt voor zo ongeveer ELKE andere oto. Geen noodzaak om ze opnieuw te gaan produceren.
Auto
@kniesoor; eigenlijk het enige juiste antwoord.
Maar van de Jaguar E-type met het koetwerk van Raymond Loewy mogen ze er nog wel een paar bouwen. Eentje is namelijk wel heel erg weinig.
En het is natuurlijk ook wel jammer dat we nooit een stuk of 10 Buick Y-jobs bij elkaar zullen zien.
En een handjevol Spyker Peking – Paris SUVs, dat zou ook wel ontzettend gaaf zijn geweest.
Jij bent vast niet zo gezellig op feestjes, maar ik geef je wel gelijk!
De alfa Romeo 156
Alfa 33 1.5 Ti
Heerlijk scheurijzer (woog minder dan 1000kg) met een prachtig boxer geluid.
En als het wat duurder mag zijn,
de Ferrari F40
Honda S2000
BMW E90 LCI 335D
P1800 – sportieve volvo coupe / twee deurs estate.
Er schieten er een paar te binnen:
– Audi A8 van nét voordat die single frame grille erop kwam.
– de gefacelifte E38 7-serie
– Alfa 156
– eerste X5
– Citroën DS
De Volkswagen Karmann Ghia mogen ze van mij zo weer uitbrengen. Nooit begrepen dat daar nooit een remake van is gekomen. Lijkt mij wel tof als ze een ID3 chassis nemen en daar een lage slanke coupe van maken (lastig met dat batterijen pakket ik weet).
Alfa GTV6
Iemand?
Volvo 850R
Mitsubishi Lancer Evo 9 Wagon
Simpele (grote) auto’s
Zonder schermen, veiligheidshulpsystemen en andere non-sense. Gewoon vijf wielen (incl. stuur), een optionele rechter buitenspiegel.
De Fiat Multipla natuurlijk.
Ford Puma, maar dan wel goed
VW Scirocco in de design taal van de golf 7(.5)
Saab 900 non-GM Cabriolet. Uiteraard een Turbo.
Je kan me “een nostalgische nerd” noemen, maar ik heb onvergetelijke herinneringen aan mijn Ford Cortina Lotus.
Tweedehands gekocht van iemand die hem lelijk vond en absoluut een BMW 2002 ti moest hebben.
Nadien heeft hij mij meermaals bekend dat hij onnoemelijk veel spijt had de Cortina Lotus verkocht te hebben. Qua acceleratie en wegligging kwam BMW niet aan de hielen van de Lotus.
Peugeot 205 GTI met de 1.6 motor. Die vond ik leuker rijden dan de 1.9 (ongetwijfeld doordat hier een katalysator op zat).
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v
BMW 1-Serie (RWD)
Gewoon omdat niet iedereen een 3-Serie nodig heeft qua ruimte, maar het wel uniek is dat weggedrag in een C-segment hatchback te krijgen.
Graag met een gretige motor en handmatige 6-bak.
Aston Martin DB5
Lamborghini LM002
Ford Mustang Mach I
Facel Vega HK500
Lincoln Continental Convertible 1961-1965
Simca Matra Bagheera
Hemi ‘cuda
Ford Sierra Cosworth rs500
Lancia Delta S4
Audi Sport Quattro
Niet zozeer een auto opnieuw uitbrengen, maar terug naar de tijd dat merken zich nog individueel onderscheidden met eigenzinnige vormgeving (bijv Citroën), unieke ideeen (hot hatch GTI), techniek (turbo, vtec, 16v). Nu is het allemaal eenheidsworst. Je moet goed kijken of er nu een Audi A1,3,4,5,… achter je zit te drukken. Alle merken lijken steeds meer op elkaar. Iedereen heeft “boos kijkende” lampen, te grote grilles, te grote wielen, te veel pk, elektronica met gedoe etc. Grappig dat bijna iedereen op dit blog terug verlangt naar puur en onderscheidend design, eenvoudige techniek en lichte auto’s met goede wegligging 😉
Geen. Iconische auto’s vergeef je hun tekorten omdat die overstemd worden door liefde. Onbereikbare auto’s brengen een goede begeerte naar boven die leuker is dan het bezitten van.
de gt40
Met stip bovenaan de Honda S2000 van na de facelift, dus met ESP, glazen achterruit en mooiere bumpers, achterlichten en ovale uitlaten.
Honda Civic Type-R EP3 generatie, facelift model van 2004-2005, met het fantastische K20A blok uit zijn opvolger, de FN2. dus het geluid van de FN2, de betere wegligging van de EP3.
En als geld minder een rol zou spelen, de meest bekende auto’s uit Need for Speed III: Hot Pursuit, dus o.a. de Lamborghini Diablo SV, Jaguar XK, Aston Martin DB7, Corvette C5, Ferrari 550 Maranello. Heb ik uiteraard allemaal digitaal uitvoerig bestuurd.
Bedoel je dan niet een dc5? ;)
Saab 9-3 OG Viggen
Ford Escort Mk1 RS met BDA motor.
De Porsche 944
VW Golf GTI mk1
Verzoeknummers voor opnieuw uitbrengen, leuk idee!
– E39 zou inderdaad een goeie zijn, wel met moderne roestpreventie en in het geval van de 540i en M5 graag met normaal stuurhuis.
Mogelijk staat er ooit nog een Singer-achtige restomodder op om optimale E39’s te maken (roestbestendige dorpels, achterkleppen en achterruitjes, cnc aluminium koelsysteemonderdelen, permanente oplossing voor trillende voortrein bij het remmen, lekvrije deuren, etc etc). Misschien kunnen ze ook meteen touringmodellen van de M5 en E46 M3 maken dan als ze toch bezig zijn.
– de originele LS400
wat is opnieuw uitbrengen?
Lancia Fulvia
Lotus Omega. Wat een apparaat was dat!
Honda S2000 😎
De simpele techniek van een golf mk2 bijvoorbeeld. Fantastisch hoe dat in elkaar zit. Alles zelf kunnen doen aan mijn auto naast het spuitwerk. Maar ik vind het ook gewoon een mooie auto. Geen gekke overdreven lijnen zoals een toyota chr. Soms verlang ik echt terug naar de jaren 80 en 90 kwa autodesign
Is al eerder gezegd maar Lancia Delta HF Integrale.
Maar zeker ook;
-Alfa Romeo GTV6
-Porsche 928
-Lancia Thema 8.32 We nemen een goed uitziende sedan en lepelen daar een Ferrari
Motor in maar dan zonder aanpassing aandrijflijn en voorwielaandrijving dit kan beter maar geweldig was het wel.
Iconische en geweldige auto’s!
Honda integra type r, zowel de dc2 als dc5.
Ford Escort MK1 RS1600 (1.6 16V van 1970-1974) !!
(Ja, ik weet dat nu door het Engelse bedrijf MST-cars een volledig nieuwe Escort MK1 wordt gemaakt met Duratec 2.5 16V motor)
1970 PLYMOUTH CUDA hemi.
e36 M3 GT
Absoluut!
Toyota MR2 SW20 de mooiste betaalbare supercar
BMW Z4 E89 De laatste mooie BMW
Volvo 850
Opel Admiral, Opel Kadett GSi 16v, Lotus Omega, Peugeot 205 GTI 1.9, Peugeot 406, Mercedes W124 (alle varianten), Mercedes G W461, Volvo 240, McLaren F1, BMW 323i, BMW 2002 Tii, Honda Accord CL9, Lexus LFA, Trabant, Saab 900 OG, Honda Civic 3e gen.
Testarossa en 308 GTS/GTB.