
Dat wil zeggen, als de pandemie echt is afgelopen en alles weer veilig is. Welke epische weg ergens in een mooi buitenland wil jij dan met de auto gaan verkennen?
Al gaat het de goede kant op met alle ellende die het Covid-virus over ons heeft uitgestort, we zijn er nog niet. Het wordt dus nog even mijmeren over wat je wil gaan doen als we allemaal weer vrij zijn om te gaan en staan waar we willen.
Dat betekent ook dat we nog kunnen gaan bepalen waar we naartoe willen en wellicht kunnen wij petrolheads elkaar nog wat tipjes geven. Vandaar deze lezersvraag, want samen weten we meer.
Wat zijn de beste stuurmanswegen van Europa?
Dat zijn er nogal wat. In een ver verleden (toen Covid nog niet eens bedacht was in dat Wuhanese lab) heeft woordkunstenaar, photoshopheld en vooral gewaardeerd collega @jaapiyo ons al een klein voorzetje gegeven qua epische routes, maar er moet vast wel iets zijn wat hij over het hoofd heeft gezien. Sterker, ik weet er zo al eentje die hij niet heeft benoemd in dat epistel.
Plan een tripje richting Monaco
Dat mini-staatje heeft namelijk altijd iets magisch. Op zich ziet Monte Carlo er op zichzelf niet uit, maar het ademt rijkdom, films, James Bond en andere superlatieven. Dat uit zich ook in de auto’s die je er ziet rondrijden natuurlijk. Ik bedoel, Monaco verhoudt zich tot het kruispunt in Laren toch een beetje als een Rolex Daytona tot een Flik Flak. Je kunt er allebei de tijd op zien, maar je kijkt liever naar die Rolex.
Een route met een geschiedenis
Als je in Monaco bent en je hebt de route van het circuit gereden (moet gewoon), is het tijd om even de stadsgrenzen te verlaten en op zoek te gaan naar het bordje La Turbie. Ga je die route doen, dan kom je over een mooi bergweggetje met een aantal flinke haarspeldbochten. Waar je je auto natuurlijk af en toe flink op zijn staart kan trappen.
Maar kijk daarmee uit, Grace Kelly -in die tijd beter bekend als prinses Gracia van Monaco- deed dat in 1982 ook in haar Rover P6 3500 en die kon het niet meer navertellen. Ik heb je gewaarschuwd.

Probeer het in de schemering te doen.
Want in mijn ogen is er weinig mooiers dan zo’n route te rijden in het licht van een ondergaande zon, met de geur van pijnbomen en lavendel in de neusgaten. Op weg naar een heerlijk restaurantje om je te laven aan de lokale keuken en de speciale wijnen die door een lokale Emmanuelle met liefde in jouw glas zijn gegoten…
Goed. Ik draaf door.
Dus, resumerend kunnen wij stellen…
Dat wij hier een lezersvraag stellen en die luidt; welke route wil jij gaan rijden als de Covid helemaal over is. En belangrijker, vertel ons ook waarom.
En als laatste, als jij een bepaalde epische stuurmansweg al eens gereden hebt, maar die ga je nu -om welke reden dan ook- niet meer doen, deel die dan ook even.
Zo kunnen wij als de Covid er helemaal opzit volledig los gaan op de meest epische routes die we kennen! Ik heb d’r zin an!





De route naar kantoor. 👍
@bernoulli: en toen werd je wakker.
Pre-covid: de tijd dat we alleen maar 17 miljoen bondscoaches hadden in plaats van 17 miljoen virologen, en de tijd dat als iemand tegen je zei dat “hij/zij eens had zitten lezen” je dacht dat je met een bieb-fanaat te maken had ipv een facebook-wappie.
Die tijd mag wel weer terug komen ja, om lekker te gaan sturen van Kotor naar Cetinj, rechtsaf naar Budva met de zonsondergang -vul maar aan met tekst van @nicolasr hierboven-. Met natuurlijk een lekker stuk vlees, en niet te vergeten een visje op je bord.
Ziet eruit als een prachtige route. Ik ben wel zo’n beetje in heel Kroatië geweest, tot in Ljuta, maar ik had dus nog een klein stukje verder gemoeten zie ik.
Het leuke is: rijdt deze weg de ander kant op, en het is net zo mooi!
Ik heb deze zomer een paar leuke bergritten in de planning staan, maar die doe ik het liefste niet in een optocht met allemaal andere Nederlanders, dus hou ze voor me.
Sorry, not sorry. ;)
De E420 van Nijvel naar Charleroi met een BMW E36 met dikke 17 inchers eronder.
En ’s avonds de andere kant op, weer terug naar huis?
Met de bus of de trein, afhankelijk van hoeveel geld ik nog bij heb na de carjacking.
Je zou m’n E65 kunnen stelen, maar als je dan onderweg pech krijgt kost het je geld en moet je ook nog eens terug lopen.
@cossiekiller: e420 w210?
Prima keuze, maar de eerste mileuzone die je in rijdt hang je eraan voor de moeite.
@cossiekiller: zeker leuke keuze. Heb er zelf mee 7k km door europa mee getourd. Dik ding met open pijp, heerlijk gorgelorgel. Alleen brak midden in polen linksvoor onder de draagarm. Wellicht handige tip is om die heeeel goed te controleren op roest.
Ik heb kort geleden een stukje van de TET gedaan. Geniale route. Totale route is meer dan 50.000km door heel Europa, ben ik voorlopig wel even mee zoet denk ik.
@dutchdriftking met welke motor doe je de TET?
Mij dikke koe (GSa) is er volgens velen te zwaar voor, maar het blijft toch kriebelen…
@tjorque: Gaat prima als je goede banden legt en je de beperkingen van de motor, maar vooral van jezelf kent. TET NL is prima te doen. Met de GS LC ook al TET in Frankrijk gereden. Dat vergt wat meer van mens en materiaal. Leuk zolang het nog kan. In NL wordt het rap minder.
@tjorque: op mijn 1150gs, gaat prima. Al gaat mijn vrouw er met de 650gs wel iets makkelijker overheen. Allebei geen offroad ervaring, volle bagage (we hebben gekampeerd) en op Anakee adventure banden.
Ik kan iedereen de Trollstigen aanraden! 2 jaar geleden gedaan en dat was echt 1 van de mooiste wegen ooit!
@flabbertje: 100% mee eens
@roskampies: zeker mooi! Al was het er bij erg druk met caravans, en zijn er nog genoeg andere mooie routes in Noorwegen. In de buurt van Laerdal, Lysebotn of het Geirangerfjord.
Laat die stelvio voor wat het is, da’s alleen maar campers en andere ramptoeristen. De Furka en Sustenpas zijn echt toffer en vooral mooier
@st33fie: eens hoor. Zijn mooiere en rustige passen met heerlijke rijdersbochten. Maar Stelvio is toch eigenlijk een keer een must see. Om vervolgens ook via de Umbrail verder Zwitserland in te gaan naar bv de Furka.
@eselkaa: Heb de Stelvio met een Z4 gedaan. Noordzijde is mooi. Zuidzijde een drama. Been there, that’s all .
@st33fie: de #Susten is een snelweg en daar is niks leuks aan, # Nufenen is veel leuker en de #Klausen ook( lekker smal)
Wel een mooie snelweg dan…
Check dit, dit is naar mijn mening en ervaring geen snelweg.
https://youtu.be/tbRoME6ywgk
@st33fie: en wat dacht je van die k*t fietsen.
Top tip. Wacht vooral niet tot Covid over is.
Reizen gaat meer dan prima nu, zonder de overbevolking van toerisme. Dus die mooie weg is nu nog veel mooier, want je hoeft je niet te ergeren aan het andere klootjesvolk;)
Om die reden is bijna elke bekende route overrated. Verpest door de drukte. Pak er eentje zonder voorbereiding in de buurt van een mooi gebied en geniet van hetgeen waarvan je nog niet weet dat er komen gaat.
@reactief: klootjesvolk? Omdat zij ook precies die pass of route willen rijden die jij rijdt / wil rijden. Mag voor jou dan klootjesvolk zijn maar wat zegt dit over jou…
Ik lees het iets anders; toen ik naar de Stelvio ging in m’n E39 530i zat ik de hele tijd op de weg ernaar toe achter een 911 widebody. Ik ben geen 911 fan, maar het was een prachtige auto en ik moest m’n uiterste best doen om ‘m bij te blijven. We hielden ons enigzins redelijk aan de snelheid, maar elke bocht was hij natuurlijk veel sneller weg. Toen we onderaan de Stelvio aankwamen en het echte feest dus zou beginnen, bleek dat we in een optocht zaten van gezinnen in ondergemotoriseerde MPV’s en zelfs kleine campersmet rood aangelopen en bezwete mannen achter het stuur die koste wat kost de Stelvio zouden doen, ondanks de huilende koters op de achterbank en afwisselend huilende en schreeuwende vrouwen op de bijrijdersstoel.
De auto’s in kwestie vonden er ook niets aan.
Ok, ik overdrijf een beetje, maar niet eens heel veel. De optocht naar boven was echt vreselijk saai. Het uitzicht is natuurlijk wel prachtig, maar de rit zelf was mweeeh, door alle mensen die met auto’s omhoog wilden die daar helemaal niet voor geschikt waren.
Doordat sommige haarspeldbochten wel heel erg krap en daardoor behoorlijk steil zijn in de binnenbocht moet je ook nog eens goed uitkijken voor omvallende motorrijders. Ik heb er meerdere onderuit zien gaan die met de afdaling bezig waren.
Stelvio gedaan in 2017 met mijn vader in de R8 (v8 manual). Weg naar boven was vrij leeg dus ik kon aardig doorrijden. Weg is echter smal zat voor dit type auto, met wat fietsers en verkeer welke je slecht kunt zien niet de leukste weg. De weg na de stelvio omhoog richting Zwitserland is veel meer geschikt voor dit type auto.
Stelvio omhoog is toch vooral een (motor) fiets ding imo. Hoop over enkele weken Oostenrijk onveilig te maken in een Z4 M40i.
Ik heb de Stelvio in september 2020 gedaan: heen via Umbrail, en dan naar beneden via de Stelvio. Toevallig waren we daar rond vier uur ’s middags en de weg was vrijwel verlaten. Echt fantastisch mooi. Het is geen leuke rijdersweg (tenminste het deel bovenaan) want veel te smal. Maar nog steeds bijzonder en leuk om foto’s te maken. De Umbrail kan ik enorm aanbevelen, alleen wat fietsers en dat is ook een goede rijdersweg.
Korte tenen? Ik zeg ‘het andere klootjesvolk’ met een knipoog… als in, net zoals iedereen dat is.. inclusief jezelf.
Of ik, om te voorkomen dat de tenen nog korter worden..
Maar lees bovenstaande reactie. Dan snap je wat ik bedoel. Doordat plekken op top lijstjes staan worden ze te druk.
Dat ontneemt plezier. Dus neem eentje vlakbij die nagenoeg even mooi is, zonder drukte, waardoor de ervaring beter is.
Zelf ontdekken is daarnaast gewoon leuker dan een lijstje afvinken van ‘de beste plekken’
@reactief: nee hoor maar valt me op dat er hier velen zijn die soms met minachting over andere rijders spreken. En anderen overigens ook over mij als liefhebber van (sport)auto. Vraag maar eens aan wielrenners wat zij van mij en jou vinden als we op dat soort plekken rijden. Ja ik heb ‘m ook gereden en ja ik had ook last van, of eerlijk gezegd ergerde me aan, die Touran met fietsendrager, zwalkende wielrenners en motoren terwijl ik met 450pk op de achterwielen gas wilde geven. Geeft me alleen geen meerrecht of verheving boven de ander. En de eigen ergernis zegt dan zeker ook iets over mezelf op dat moment. Stelvio is als vele toeristische trekpleisters ‘leuk’ om gezien te hebben maar vaak wat overrated en te druk.
Ps. Overigens twee reacties op mijn reactie….iets met tenen ;-). Geniet van de zon en de vele andere rustige rijdersplekken
Rondje Veluwe. Niks mis mee.
Ik heb maar 1 route in gedachte: zo snel mogelijk naar het zuiden van Italia om me daar te ‘laven’ aan de lokale specialiteiten 😎
@bischero: Kijk, iemand die het echt begrijpt ;) Aanrader: de weg van Cinque Terre richting Portofino. Prachtige route langs de kust en ruim voldoende echt Italiaanse eettentjes. Succes!
@simonferrari: en dan aanleggen in Castiglione della Pescaia. De heerlijkste kreeft ravioli gegeten. Maar ik knal wel door naar Amalfi, dan door naar Salerno om dan rustigaan naar boven te meanderen en me onder te dompelen in de Chianti (spreekwoordelijk 😁).
Countdown had starten zullen we maar zeggen 🇮🇹
Autobahn naar Zwitserland. Daar van de snelweg en alle bergpassen. Vervolgens door Italië naar het meest zuidelijke puntje. En weer terug. Laatste overnachting in Lörrach. En dan weer terug naar Nederland. Met de Alfa een geweldige ritten gemaakt. Benieuwd hoeveel lol je kan hebben met een BMW.
Dat gaat best aardig.
Ik heb dan weer geen Alfa ervaring, maar dat klinkt ook niet verkeerd.
..
De Transfagarasan in Roemenië, heb die tot op heden alleen gereden van achterin een touringcar. Echt een schitterende weg met een prachtig uitzicht bovenaan. Dus kom graag nog een keertje terug, voor het echte werk.
Zelf dacht ik aan linksaf bij Hoevelaken. En dan immer geradeaus ……
Lelystad-Moskou
@faalhaas: En Lelystad-Balkan landen ofzoiets.
Route Georges de L’Ardeche van St. Martin naar Vallon Pont D’Arc om zeg 07:00 uur ‘s ochtends of 21:30 ‘s avonds, met de airco vol “aan”.
Ik hoop dat ik in Oktober weer lekker naar de States kan om elke dag te kunnen genieten van een 6.8L V10. Lekker genieten van eindeloze wegen en eindeloze wandelingen. En de dagen dan lekker afsluiten met kampvuur, BBQ en bier.
Poh, ik ben er echt aan toe!
Van Eindhoven naar Groningen, Enschede, Hulst, Nijmegen, Vlissingen, Amsterdam om te eindigen in Maastricht
Ik wil inderdaad nog heel graag richting Monaco. Denk dat dat mijn eerste tripje na Covid wordt. Daarnaast wil ik de NC500 langs de noordkust van Schotland ooit nog eens rijden. Daarnaast de bekende en minder bekende passen in de Alpen, vooral de Dolomieten. Ben daar ooit in de winter wezen skiën, maar in de zomer lijkt me het daar nog mooier! Verder de kronkelwrggetjes langs de Amalficoast, Italië. En de hierboven ook al genoemde Trollstigen in Noorwegen andere mooie bergwegen in het fjordengebied. En ook de Transfagarasan in Roemenië staat op de lijst!
amalfi kust heb ik gereden. is niet te doen. Veel te smal. En dus al snel veel te druk. Viel me erg tegen.
is nog moeilijk komen ook.
Dolemieten is wel leuk. Selva paar keer gedaan. In de winter. als de pistes dicht zijn kan je heerlijk los.
Rondje Sella
@staal: Dat wilde ik ook zeggen ;-)
Ga je dat doen vanuit Defreggental?
Ik neem die mooie stuurmanswegen altijd iets te enthousiast. Afgelopen maand nog in de ardennen geweest bij baraque Michel, geweldige wegen om de auto eens even lekker uit te laten. Totdat ik enkele weken later van de Belgische overheid weer te horen kreeg dat ik ergens 49 km/h te hard ging 🙈.
Hasselt-Brussel. En ’s avonds in de omgekeerde richting. Zo’n drie keer per week blijkbaar.
En tussen Aarschot en Leuven sightseeing aan 50/u bij de werken… 😉
Goede vraag, ben benieuwd waar de Ramblerally dit jaar heen gaat, maar een episch weekje gaat het vast worden.
Binnendoor naar de Nurburgring, ben wel weer toe aan Pommes mit mayo un Bockwurst, oja en heerlijk genieten van al het moois langs de baan en op de baan.
Zeg ik niet, dan wil iedereen diezelfde weg rijden…..
Vorig jaar in 11 dagen door Zwitserland gereden, daar hebben we The Grand Tour of Zwitzerland gedaan, echt een aanrader!
https://grandtour.myswitzerland.com/nl/
Onderweg stoppen bij de aangegeven fotospots of bijvoorbeeld 2 nachten bij Interlaken om vervolgens daar met de trein naar de Jongfraujoch. Zelfde geld voor met de kabelbaan naar de Eggishorn of met de trein bij Zermatt naar de Gornergrat voor een fantastische uitzicht op de Matterhorn.
Goh, elke bochtige route die door de (liefst zo spectaculair mogelijke) natuur en langs zo min mogelijk mensen komt…
Maar dat ik die routes niet rij heeft meer met een gebrek aan tijd (voor mezelf) te maken dan aan COVID.
Ik kan niet wachten om weer lekker een dagje Nurburgring te doen. En dan de terug rijden via Classic Remise Düsseldorf om even te kijken bij de Pagani die daar staat 🤤🤤
2 jaar geleden de Vrsic-pas in Slovenië op de motor gereden. Dit is de pas van Kranjska Gora naar Trenta. 50 haarspeldbochten met de meest waanzinnige vergezichten. Zou deze nog wel een keer met een leuke cabrio willen doen. Niet te druk, dus niet doorvertellen 😜
Met de taxi naar Schiphol
Carbagerun naar montenegro staat voorlopig nog op de kalender voor eind augustus 😃
Begin mei de Mergellandroute gereden met de motor (Honda Shadow 1100), ook mooi! De eperbaan is erg mooi. Dat weekend was het erg lekker weer, dus heerlijk getourd.
Met de cabrio de plas over en omhoog naar Schotland. De Highlands zijn fantastisch, rustige wegen, hooguit wat motorrijders en af en toe even op de rem voor een kudde shoarma.
Naar Schiphol en dan maakt het me verder niet veel uit…
Die naar de schoonouders tenzij er iets komt om het huidige excuus te overtreffen.
Heb nog niets uitgestippeld maar we hebben heel de maand augustus dus roadtrip door Finland, Zweden en Noorwegen als covid tegen dan niet terug is.
Kruiskade en zwartjan om chickies te hosselen.
In het buitenland is het al snel feest als je van de snelweg afgaat. Hoogteverschillen, bochtjes. In ons aangeharkte platte Nederland is het wegennet eigenlijk te goed.
Ik ben net in Boekarest (Roemenie) aangekomen en ga volgend weekend de Transfagarasan verkennen per auto en later kijken of ik een motor kan huren om het nog een dunnetjes over te doen. Super veel zin in!
als je het relatief dicht bij huis wilt zoeken zou ik naar de Duitse Eifelgebied gaan bij de moezel. paar uurtjes rijden en je zit in een ander gebied met leuke wegen door de heuvels en langs de rivier. Vind ik zelf erg prettig om naartoe te gaan.
Elke dag ….van werk naar huis….🙈
Ik zou de MG F wel uit willen laten in de Highlands.
De A-397 van Marbella naar Ronda in een Go-kart gedaan. Een echte adrenaline-kick!
Ik ga in juli met m’n vriendin naar italie Rijden in de Rallye, langs het comomeer richting de bloemenriviera zal wel mooi zijn! En natuurlijk wat leuke weggetjes opzoeken😛