Lezersvraag: welke ‘gewone’ auto vond je als kind geweldig?

Auteur: , 334 Reacties

Natuurlijk, praktisch elke piepjonge autoliefhebber is gek van Ferrari's, Porsches en/of Lamborghini's, maar wat waren de alledaagse auto's die jou als klein kereltje of meisje helemaal in vervoering brachten?

Mazda 323F

Op de 400 meter die mijn ouderlijk huis van de basisschool scheidde, stonden een aantal auto’s waarvan ik als klein autoliefhebbertje (bouwjaar eind jaren ’80) hoopte dat mijn vader ze ooit zou kopen. Allereerst voerde de dagelijkse route mij langs een oranje Volkswagen T2 Westfalia. Niet dat ik nu per se helemaal gek was van oude VW-busjes, het was vooral het reservewiel voorop dat op mij een onuitwisbare indruk maakte. Om diezelfde reden keek ik bij elke ‘echte’ Land Rover of er soms een wiel op de motorkap lag, superstoer vond ik dat.

Als ik een klein omweggetje nam, dan kwam in als eerste langs een Alfa Romeo 33 Sportwagon. Hoewel ik die auto destijds minder leuk vond dan ik hem nu vond, was dat Pininfarina-logootje op de C-stijl toch wel heel bijzonder: dezelfde zat ook op Ferrari’s! Maar de auto waarvoor ik écht dat stukje omliep, was toch wel de knalrode Mazda 323F. Een échte sportwagen, die er supersnel uitzag en ook wel snel moést zijn, hij had immers klapkoplampen! Voorop gemonteerde reservewielen en klapkoplampen, meer was er niet nodig om kleine Dizono gelukkig te maken.

De geschiedenis herhaalt zich, want tussen mijn huis en mijn kantoortje kom ik dagelijks langs een 323F van de eerste generatie. De fascinatie voor klapkomplampen is verdwenen, maar nog steeds denk ik elke keer weer even terug aan vroeger. Aan die schitterende rode ‘sportwagen’ op het parkeerplaatsje van het zijstraatje.

Nu is het de beurt aan jullie. Geen exoten dus, maar auto’s die je in jouw jeugd met enige regelmaat kon tegenkomen. Auto’s die de autoliefhebber in je hebben aangewakkerd. Auto’s waarvoor je ongetwijfeld nog steeds een zwak hebt (of misschien juist niet meer). Welke gewone auto vond jij als kind geweldig?



334 reacties

Saab 900
@vers23: idem. Achterin bij een ‘voetbalpapa’ die er ook nog eens heel enthousiast over kon praten en de turbo steeds demonstratief uitlegde. Is nooit meer over gegaan ook … ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Komt me bekend voor zo’n vader!
@svenska_aeroplan_ab: mijn zoontje van 3 wil liever met de 9000 Aero dan met de moderne Lexus.
Want Turbo.
Volvo 360.
@opgooier: allemachtig wat was dat ding gaaf. Vooral de facelift met het nieuwe dash !
Renault Fuego, leek bijna wel een sportwagen ! Toen.
@FieRo: Ik ook. Mijn buurman had er een en ik was er van overtuigd dat die buurman Hirsch Ballin was tot ik er achter kwam dat hij in Gorinchem stofzuigers verkocht…..ik was onder 7 jaar.
@fiero: wel de turbo!
@bikevscar: ik had toen nog geen idee wat een turbo was !
@fiero: hier ook!
Als kind was ik gek op de Fiat 500, de Mini en de Simca rally II van mijn oom.
Gewone guitige autootjes.
De Citroën BX! Onze buren hadden vroeger een BX, de lijn van die auto vind nog altijd erg mooi. Daarnaast vond ik het ook altijd geweldig als hij gestart werd, dan kwam de auto in eens een paar centimeter omhoog.
@deora: Hij reed ook zalig!
Mijn pa had een BX kort nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, dus ik kon lekker crusen in deze comfortabele rijdende bankstel.
Om je een idee te geven: ik zou de ervaring niet willen omschrijven als rijden, maar als varen. Varen op de weg.
@koeberg: ik heb zelf nog 2x een Xantia gehad dus ik ken het gevoel! Heerlijk cruisen 😁
@deora: een Activa?
@deora: juist! Fantastische wagen om te zien en apart, oom had er een vroeger
@deora: ik heb nog een BX 16V mk1 in de schuur staan.
@rufctr01:
HOUDEN !

Wacht maar !
@deora:
Voor mij ook de BX! De moeder van een basisschool vriendje had er een. Ik meen dat het een donkerblauwe was. Met donkere achterlichten en het extra zijruitje. Ik was altijd al onder de indruk van Citroens door het omhoog-/omlaagkomen van de vering, maar deze BX had ook nog eens elektrische ramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Was (letterlijk) zo blij als een kind toen ik een keer mee mocht rijden!
Alfa 33
@danielj: Mijn ouders hadden een 1.7l. Heb helemaal in een scheur gelegen om die boxermotor, wat een geweldig geluid. :D
@danielj: een champagnekleurige 33 van het eerste type, met een bijna geel lederen Momo interieur.

Klinkt misschien wat vaag, maar alleen al vanwege dat interieur staat deze auto op mijn verlanglijstje.
@escort77: Nee hoor, prachtig interieur! Die van mijn ouders was antraciet, een kleur die hem heel goed stond.
Volvo 850 t5R!
@v60polestar: Zelfde! Maar alleen in Cream Yellow!
@bmw1cabrio: hè shit, mijn zwarte telt niet mee? Overspuiten dan maar!;)
@v60polestar: 850 is altijd +1. Zeker met een 2.3 motor ;)
En in CY zijn ze helemaal te gek!
@v60polestar: helemaal mee eens!
Peugeot 405 in donkerblauw. Nu.snap ik nog steeds niet waarom.
@michelyman: want ontworpen door Pininfarina misschien? Ik vind het ook een mooie auto …..van buiten. Interieur vond en vind ik een afknapper.
@michelyman: vond ik ook! Vooral de achterkant staat mij bij
@michelyman: Ik vond ook de station geweldig mooi, zeker als SRi met alle opties.

Mijn favoriete auto’s in mijn jonge jaren waren de C Kadett GT/E, A Manta GT/E of de Opel GT (1e model). De 4 deusrs B Ascona berlina 2.0s van m’n oom staat me bij als snelle, comfortabele reiswagen in de vakantie naar Frankrijk. De opa van m’n neef had een NSO Ro 80, dat was wat (veel wegenwacht bezoekjes herinner ik me). De Citroën DS 21 van de directeur van m’n pa was het toenmalige summum in mijn omgeving.

Op 11 jarige leeftijd tijdens de vakantie voor het eerst een Ferrari 308 en een Lamborghini Miura in het wild spotten was genoeg gespreksstof op het schoolplein dat komende schooljaar!
Vroeger had mijn buurman een, toen der tijd, een fantastische Volkswagen Corrado. Ik was er helemaal weg van. Wat een sportief uiterlijk had ie toen en door middel van zijn VR6 blok klonk ie ook nog eens geweldig. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger na een ruzietje met m’n vader tegen hem zei dat ik bij buurman Theo ging wonen want zijn auto was veel cooler. Zo ver kwam het gelukkig niet..
@viezefreddyw: een VR6, nee man… M’n overbuurman had een G60, Amerikaanse import met electrische gordels en een ‘edelstalen’ uitlaat uit 1 stuk. Ultieme petjesmobiel, maar het geluid, vooral koud stationair vergeet ik nooit meer.
@volvo-s60-adept: Ach, ik was een jaar of 2 toen mijn buurman hem binnen kreeg. Hij heeft er ongeveer 3 jaar mee gereden en verruilde hem voor een GTI. Ik kan me herinneren toen ik voor het eerst een keertje mocht meerijden. Jaartje of 3, 4 was ik. Geweldig vond ik het, het geluid kan ik me nog goed herinneren. Nu heb ik niks meer met de Corrado en niets met Volkswagen, maar mede door mijn buurman ben ik petrolhead geworden.
De Toyota Celica dat was in mijn jonge jaren toch echt wel het racemonster in mijn ogen
@royke79: gaaf! Bij mij precies hetzelfde. Was de enige “stoere” auto in het dorp.
@royke79: ik weet nog goed dat ik vroegah helemaal gek werd van die auto. Zegmaar het model die in al die rally simulaties wordt gebruikt. ’91/’92 ofzo? De oudere Nissan Prelude hing bij mij in de kamer.
Chevrolet Caprice classic (sommige taxi’s reden daarmee rond)
@a3aan: moeten wel hele grote taxi’s geweest zijn!
@ab1963: yup, waren echt sloepen van taxi’s
Volvo 480!
@seja: baas!
@seja: eens! Mijn opa en oma hebben er vroegâh eentje nieuw gekocht. Helemaal fantastisch want hij kon met zijn ogen knipperen en er Stond “TURBO” op. Had geen idee wat dat was maar het klonk supersnel.
Mijn pa had vroeger een witte Alfa Romeo 164.. Wat vond ik dat een gave auto als klein ventje. Het alfa virus ben ik nooit vanaf gekomen, rij nu een heerlijke 166 :-)
@aventadorrr: Mijn vader haf er vroeger ook een in het zwart. Kan me nog goed herinneren als kind achterin. ‘S nachts was het dan een hele rits van verlichte knopjes op het middenconsole!
Als jochie van 4 gingen we naar Italie, daar werden we op de bergpassen regelmatig om de oren gereden door vierkante auto’s. Ze stonden op elke hoek van de straat maar bleven bijzonder, ook al omdat je nauwelijks kon lezen wat er op stond. In Nederland zag je ze zelden. De Alfa Giulia Super.
@ab1963:
@peugeotgti:
Die stond bij mij in de wijk ook vroeger. Dit jaar al bijna een gekocht maar ik spaar nog even door voor een goede. Wat prachtige sympathieke auto blijft het. En dan heb ik het nog niet eens over het geluid, de klokken, de campagnolo wielen, dubbele Solexen etc…
okay, kijk me er niet op aan ik ben nu heel creatief, nee echt. Maar om de een of andere onverklaarbare rede was ik weg van de Passat B3 Variant, in het rood met donkere achterlichten…………….ja ik weet het ook niet.

Het is gelukkig helemaal goed gekomen en rij nu een uiterst moderne en hippe……uh never mind.
@sketcher: Zo iets:
http://farm5.static.flickr.com/4033/4702859664_bf1303b42e_o.jpg

Vind hem eigenlijk nog best mooi.

Verder had mijn vader een Volvo 740 en later 940 ook die vind ik nog steed bijzonder met de 960 als top.
@sketcher: Ik vond dat hok ook tof…vooral ook het schuine ovale uitlaatje wat sommige versies hadden vond ik wel stoer. Sowieso schuine uitlaten, waar zijn ze gebleven…
Als ik 2 mag noemen: de Citroën CX en de Rover SD1
@rocky: Jaaaa!!!
@Mercbenz: hey, dat noem ik nou tof van je! En ik maar denken dat jij zou komen met een MB model :-)
@rocky: Allebei gebaseerd op de zelfde conceptcar. Sd1 een CX met Daytona-neusje.
Mijn eigen (eerste!) CX komt in maart :-)
@Pallas: Dat had ik weer vergeten maar geen wonder dat ik ze dan beide nog altijd top vind! :-) Je eerste CX? Van harte gefeliciteerd joh!! Ik wens je heel veel plezier ermee!! Enne… mochte je eens een ritje maken naar Wenen: je eerste paar biertje en litertjes benzine/diesel gaan op de rekenning van Jean-Luc (zo noem ik mijn Citroën C5 hahaha) en mij! :-)
@Pallas: zit er levertijd op een klassieker?
@mashell: Ja in dit geval wel, hij staat in Duitsland bij familielid. Moeten nog wat kleine dingetjes aan gebeuren zoals een vers subframe…
@rocky: SD1 +1!!!!
Renault 25 V6 Turbo
Mini Van
Mercedes SEC en S klasse
Jeep renegade / wranger
@iJoost: Uw buurman waa renee froger?
@henkhupelschoten: nee niet eens…

Had hij een 25 V6 Turbo? Die vond ik gaaf doordat het logo links van het midden zat. En de velgen. En die auto kon praten ;) Die velgen liggen trouwens nu ook onder mijn Alpine.

Mini Van: plaatje uit mijn jeugd. Een BRG-mini Van, roomwit dak en dan een surfplank erop (eind jaren 70, dus die dingen waren nog heel groot)….
@ijoost: s-klasse. Bij een W140 was ik blijer dan jongetjes die een Ferrari zagen.

Verder vond ik de Nissan 300ZX helemaal geweldig. Jammer genoeg zag je die weinig in Nederland. Zag toentertijd wel regelmatig in new york.
Mijn ouders reden altijd een ford mondeo. Daardoor dacht ik dat het de beste auto van de wereld was
Simca’tjes daf marathon’s, mini’s etc kon ik altijd waarderen! Keek als kleine gup altijd naar dat soort gewone kleine wagentjes om. Leuke quote @dizono ! Benieuwd waar andere reaguurders mee komen, en dan vooral @gtwillem en @desjonnies overigens kan ik de C4 cactus van nu ook heel erg waarderen! Lekker eigentijds! Zal es nadenken of ik er nog meer kan bedenken!
@henkhupelschoten: Bedacht me er net nog eentje:

http://www.jeff-young-design.com/WorldWideWagons/Images/1992-Toyota-Camry-Wagon.jpg

Mijn vader reed toen net een Carina en één van zijn collega’s reed dit. Fantastische wagen, zeker ook met die dubbele achterwissers.
Audi 100 Avant 2.3E (C3)
Volkswagen Sharan en Mitsubishi Valley
Volvo 240. Want als je als kind een auto tekent, dan teken je een 240. Heb er nu nog 1
@aquila2003: haha klopt!
de vorige generatie bmw 5 touring. geweldig mooi gelijnde wagen en dat geluid van een zes-in-lijn! (ik ben slechts 19 lentes jong)
@uselessblogger: Vind ik persoonlijk het type daarvoor (E39 wel te verstaan) toch mooier.
@e1000bmw523i: hmmm dat lees ik wel vaker. ik kan er niks aan doen maar ik vind dat één van de lelijkste bmw’s op dit moment. misschien komt het omdat het er nu meestal luguber volk in rondrijdt. niet echt een fan alleszins. nee de e61 is voor mij wel dé gewone auto uit mijn jeugdjaren. overigens is de e24 wel gewoon mijn lievelingsspeelgoed waar ik erg blij mee ben en war ik echt een pareltje vind.
@uselessblogger: moet jij eens kijken wat er in e60’s rijd allemaal van die sporthal typetjes en eigen zaak open maken klaar types
@sjeppie156: ja kan goed zijn maar toen ik 13 jaar was was het een splinternieuwe wagen die mijn buurman reed als topman bij een ict bedrijf, begrijp je? toen ik 13 was was de e39 al een sjonniewagen, ik ben eigenlijk te jong om er naar op te kunnen kijken hehe :)
@sjeppie156: Haha ik moest lachen om “eigen zaak open maken klaar”
@sjeppie156: E60 is wat vroegah (5-10 jaar terug) de E39 was. Nu E39 tweetal type mensen: 1) liefhebbers 2) oost europeanen .

E39 staat overigens op mijn lijstje als ‘normale’ auto die ik vroeger erg kon waarderen.
@uselessblogger: helemaal mee eens, mn pa had een jaar of 2 geleden een 530d, prachtige auto en geweldig luxe en snel, had wel heel veel software matige problemen(2004 bouwjaar, een van de eerste) daarna over gegaan op de E46 coupe, hij zou dr zo weer een kopen een E61….
406 coupe en de eerste generatie Ford Focus. De ene was elegant en de ander was vooruitstrevend ontworpen
M’n moeders auto.
Mini

De Ford Scorpio heb ik ook altijd bijzonder gevonden
Mercedes ml van de eerste generatie, mijn pa had deze als vakantie-auto. In het bourdeaux-rood en helemaal nieuw uit de garage, ik was er helemaal weg van. Als ik er nu een zie denk ik wat een lompe bak.
Mercedes-Benz W124.
Golf 4/5, bmw 3/5 serie en jawel daar komt ie… Een rode Ford Transit -1998 die ik en mn neefje destijds “de kinderauto” noemden hahaha
Als klein kind gek op de BMW E30 3serie. Nu dat ik oud genoeg ben mezelf er maar op eentje getrakteerd!
@mrb7: ja heerlijk.. Vooral zo’n paarsblauwe 325ix touring
Net als flodder, een rode BX sport
Voor mij was, en is nog steeds hoewel zeldzaam, de Citroën DS een hoofddraaier.
(niet de nieuwe uiteraard)
De Saab 900!

Thuis hadden we een aftandse donkergele Volkswagen Passat met zwarte skai bekleding, in de zomer was het niet uit te houden op de achterbank. In de winter vroor je er zowat aan vast, omdat Volkswagen het niet nodig vond uitstroomopeningen naar achter te maken. En als moeders tijdens een stevige regenbui iets te hard optrok kreeg je een plens water in je gezicht.

Heel af en toe kwam ome Piet, samen met tante Anje. Tante Anje met de broek vol franje noemde mijn vader haar als er over haar gesproken werd. Omdat ze nogal een omhooggevallen kakmadam was. En die keurig nette kinderen van haar, mijn neefje en nichtjes, kwamen dan mee en zaten verwend op het pluche van die Saab 900. Met de nieuwste spelletjes: vier op een rij voor onderweg en dergelijke, Nintendo’s waren er nog niet. Terwijl wij ons moesten vermaken door tekeningen te maken op de beslagen zijruiten van die oude Passat. Tja, die dikke 900 dat was wat! Er zaten zelfs koplampruitenwissers op!

Tja, en zo is het gekomen dat ik Saab gek ben geworden, gewoon omdat er toen ik klein was een zweem van onbereikbaarheid, luxe en plezier aan hing.

Om tot de ontdekking te komen dat het bijna net zo afzien was als in die oude Passat toen ik vorig jaar zelf zo’n 900 classic kocht.
@moveyourmind: Hahaha. Schitterend verhaal.
Rover Van Den Plas

Rover Vitesse

Renault 25 baccara ( omdat pratende boordcomputer)
Een witte 106 rallye van de eerste generatie. Met die stickers nog op de zijkant. Er zaten velgen op met iets dat voor een centrale wielmoer door moest gaan. Heb helemaal niets met Peugeot of andere franse merken. Maar die auto wil ik nog een keer hebben voor erbij.
@subarufan: Dat ding is een naafdop ;) Maar doen, leuke auto’s. Heb een S1 gehad en heb nu een S2 :)
Saab 900 Turbo 3 deurs, zwart, cognac pluche.

En als ik terugdenk aan de wandelingen naar de lagere school: rode Ford Capri S 1.6.
Ik kan me nog heel goed een zwarte Alfa Romeo 155 herinneren die verderop in de straat stond. Al die strakke lijnen maakten toch indruk!
Ik had een zwak voor de eerste generatie Saab 9-3 cabrio. Vond ik er altijd heel sportief uit zien. Verder altijd wel iets gezien in de 3-serie E46 coupé. Die zag er voor mij altijd heel anders uit dan de sedan. Ik heb ook enorm liggen kwijlen als ik een Alfa Romeo Brera zag. Niet echt alledaags maar wel perfect getekend naar mijn mening.
Op weg naar school stond er ergens altijd een blauwe Lada Niva, dat vond ik echt een stoere auto. Ook stond er bij ons in de straat regelmatig een zilvergrijze Land Rover Defender waar ik graag naar keek. Eigenlijk ben ik in de tussentijd op autogebied geen spat veranderd want de Defender blijft voor mij een droom auto, en ook de Niva vindt ik nog steeds leuk.
Lexus IS200, vind ik echt een geweldige mooie wagen.
@yvo249: Helemaal met je eens. Ik heb 4 weken geleden een IS200 Executive gekocht in het zilver. Een fantastische wagen, helaas moet ik een injector vervangen. Het lijnenspel, de 6 in lijn, de brul in de hogere toeren met de bijbehorende beuk in de rug en alle opties die erop zitten maken het een zeer comfortabele reiswagen.
@erwin_lagcher: Leuk! Bij mij is sinds een half jaar ook een IS200 in de familie (toevallig ook zilver). Wees er maar zuinig op! :)
@yvo249: dat ben ik zeker. Ik kan ook niet wachten tot hij weer normaal rijdt. De 6 cilinder is verslavend.
Rover sd1
De volvo 480 en 850. Vooral die laatste heeft gewoon de vorm die een auto hoort te hebben, blijkt uit kindertekeningen
@yupyup: Weleens een kindertekening uit de jaren ’30 gezien?

Ben benieuwd of kinderen een generatie of wat verder eieren met stekkers tekenen…
@Pallas: Daar heb je natuurlijk gelijk in. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik verbeter mijzelf: het is de standaard vorm die kinderen van mijn generatie tekenden:)
Citroen DS nothing more nothing less..
Bij mn oppas hadden ze een Bmw m3 e36 sedan in dat schitterende lichtblauw. Sindsdien altijd Bmw fan geweest :) en grote auto’s vond ik ook altijd leuk, zoals een toyota picnic…. 😶
Mijn vader heeft ooit zo’n hoekige Audi 80 gehad. Ik was toen heel jong maar op de een of andere manier is die auto mij wel bijgebleven. Is toen weggegaan omdat mijn vader een keer wat anders wilde rijden. Ik heb de kentekenplaat nog… Denk dat ik daarom ook een zwak heb voor auto’s uit de jaren 80. Een jaar geleden hadden we bijna weer zo’n 80 aangeschaft voor m’n moeder, helaas niet van gekomen. Daarnaast had mijn opa een 2 deurs VW Jetta uit de 80’s zonder gordels achterin, en dat vond ik natuurlijk best wel spannend en cool.
Rij nu zelf ook in een auto uit de 80’s en ik vind het fantastisch.
Alfa 166 van een vader van iemand uit mn voetbal team. Als we uit moeste spelen was t altijd de strijd om in die auto mee t rijde… vind t nog steeds een gave auto
Een zwarte renault 5 alpine turbo.
Alfa Romeo 156 GTA SportWagon, omdat v6 busso en Alfa Romeo. :)
Toen de eerste V40 uitkwam vond ik dat echt een supervette bak met die bolle achterkant. Heb nog een vriendenboekje met de tekst: “dit gun ik je: een lang leven en een Volvo v40” :)
Ik weet nog precies het moment dat ik gek op auto’s werd. Dat was nadat ik als klein mannetje een folder, die mijn vader ergens had laten slingeren in huis, van de eerste generatie Honda Accord onder mijn ogen kreeg. Is ook alweer 40 jaar geleden of zo.

Prachtig de plaatjes met die Honda’s. Vanaf dat moment ben ik helemaal gek van auto’s. Mijn voorkeur voor BMW kwam toen mijn vader een metalic groene BMW 320 E21 kocht, mijn oom een 2002 had en een andere oom een 535i e28 Alpina had. Prachtige wagens stuk voor stuk. De e30 en dan met name de e30 M3 was voor mij wel de auto die het allemaal bekrachtigde. Zelf ook nog een e30 320i als jong ventje gehad.

Maar goed, Honda en BMW dus…
Audi ur-quattro, jaren lang vergaapt aan eentje die bij ons in straat stond. Vooral het geluid en het digitale instrumentarium maakten indruk op mij als jong jochie. Begin jaren 90
Mijn ouders hadden altijd opel Zafira gereden. Die hebben er drie of vier gehad. Ik vond het echt een stoer ding want er konden 7 personen in. Dit was fantastisch op schoolreisjes enzo haha
De Opel Omega B. Wat vond (en vind) ik dát een mooie auto zeg! En helemaal mooi was het toen mijn vader er eentje kocht, de liefde voor de Omega B is nooit meer weggegaan. En de Commodore B Coupé. Ooit moet ik er eentje hebben, een knaloranje 2.5 S Automatic zoals mijn vader ‘m had. Helaas zeldzaam, zo’n 2.5 S.

Een beetje op de achtergrond: de Volvo 850/V70/S70. Ik kon ze toen van de voorkant net uit elkaar houden. Van de achterkant wist ik dat de auto’s van elkaar verschilde, ik wist alleen nooit wat er precies anders was. Maar wat vond ik die bakstenen mooi, dat is blijven hangen. Zo sterk zelfs dat ik inmiddels in het bezit ben van de ultieme 850. Samen met de Subaru Impreza WRX STI van de eerste generatie mijn absolute droomauto. Ik ben op de helft…
@ej20g: Ultieme 850? een CY 855?
Zuinig op zijn dan!!!
@iJoost: die van mij is zwart, maar het betreft wel een 855 T-5R. Cream Yellows zijn mij veel te duur voor alleen een kleurtje.

Zuinig ben ik er zeker op, ik heb ‘m inmiddels 1,5 maand in bezit en er is al flink wat onderhoud aan gedaan. Voor het mooie moet het zijscherm links voor vervangen worden (dof), de originele voorbumper terug gemonteerd worden (zit momenteel een normale 850 bumper op), de Titan velgen gerestaureerd worden (daar twijfel ik over, heb er een setje aftermarket lichtmetaal bij zitten met een lagere ET-waarde), de motorkap worden vervangen (zit een deuk in) en een deel van de zijkant en het dak worden over gespoten vanwege loslatende blanke lak. Niet gek, het ding komt uit Italië. Daarnaast verdienen de voorstoelen wat aandacht, maar het technische gedeelte gaat voor aangezien het mijn dagelijkse auto is.

Als je het interessant vind zou ik Autojunk in de gaten houden, zodra de auto er wat beter uit ziet ben ik van plan wat foto’s te plaatsen.
@ej20g: Dan ken je vast volvo850forum.nl wel. Weten ze alles van die dingen.
Ik heb zelf een V70C T5 uit Italie sinds kort. Daarvoor een NL V70 T5 en daarvoor een 850 2.5 20V.

Merk wel verschil hoor, tussen de 2.3 T5 en de 2.0 T5. Vooral koppel..
O ja, de 2.0 rijdt ook op G3, dus dat kan het ook een beetje verklaren….
@iJoost: ik ben inderdaad bekend met het Nederlandse 850 forum, ben er alleen (nog) geen lid van. Ze weten daar inderdaad zo goed als alles van de 850 en S/V70.

De 2.0 heeft inderdaad wat minder koppel, maar niet storend vind ik. Ik had hiervoor een 2.5 20V die duidelijk meer koppel onderin had, maar waar de 20V onderin sterker was, is de 2.0 T-5 vanaf +-2800 rpm duidelijk sneller. De 2.3 heb ik nog niet gereden maar die zal logischerwijs wat sterker zijn. Toch is het tuningspotentieel vrijwel gelijk tussen beide motoren. Dat is voor mij dan weer van belang.

Staat de T5 op een Vialle LPI-systeem? Dan zou het qua vermogen en koppel zo goed als geen verschil mogen maken aangezien het LPI-systeem het gas vloeibaar inspuit (als ik me niet vergis). De vroegere systemen met gas-injectie hadden inderdaad wel wat vermogensverlies.
Een 5 serie E39…
De eerste generatie Audi TT was altijd m’n favoriet.
@maxidyne: handig die edit knop. Begin jaren 90 was hij zo’n beetje opgelost door de roest. Pracht wagen, maar wat een slechte carrosserie hadden die dingen!
Alle hoekige volvo’s :p Ik zal wel een van de weinige zijn die dat had, maar ik vond het als klein kind geweldig nu nog steeds trouwens.
http%3A%2F%2Fonlytruecars.com%2Fgallery%2Fmazda-929-fastback-coupe.html
Na een Princess 2200hls kwam thuis de Rover 2600. Vond ik ook een sensatie. Wat een wagen, met een grote hendel op de middentunnel als choke en hoogpolig tapijt in de kofferruimte.
@alfablog:
+ veel

Ook bij ons thuis was de familieauto ook een Princess 2200 HLS. Na een 1800 HL die een absolute rampenbak was. Als klein Sabreratortje kwam ik met regelmaat met mijn vader bij de dealer (dat had je met die auto’s) en ik vergaapte me altijd aan het moois daar.
De Rover SD1 was een droomwagen van mijn vader, maar die was net iets te duur.

Maar ook mooi (toen) vond ik de Austin Montego.

Ik heb nog steeds een enorme zwak voor alle Britse meuk uit de jaren ’70.

Vroeger in het dorp hadden we een rijke oude man die een fabriek had in het dorp, die in een Rover P5 reed. Een van zijn zoons reed in een Rover Vitesse SD1 in het metaalblauw. Diepe, diepe indruk.
@sabrerator: de sd1 was ook een droom van senior. De rai 1977 waar die als een schelp doormidden opengevouwen werd. Dat maakte toen nog indruk.
De Princess was niet zo goed. Oververhitting, kortsluiting, loslatende raamzwengels en roest, heel veel roest. (In overleg) geleverd in Sandglow Yellow in plaats van ….green vanwege productieproblemen door de stakingen. Tijdens de laatste rit, om hem om te ruilen voor de Rover, met lekke koppakking, veel rook net de garage gehaald. Later belde de dealer ” meneer, hij is verwoest!!!” Die was niet blij zeg maar. Na de 2600 kwam nog een 2600S. Mooie tijd.
Los van mij Citroënfundamentalisme, Volvo 480, en zo’n Subaru Busje met een serie raampjes in het dak net als de VW Samba’s, 4wd uiteraard en two-tone zilver/blauw. Heb ik al zeker 25 jaar meer gezien maar staat in geheugen gegrift. Hoe heet dat ding?
@Pallas:
Als je deze bedoelt,
http://www.autofans.be/sites/default/files/media/archief/reportages/3076/autowp_ru_subaru_libero_4.jpg
Dan is het de E12, zijn voorganger was de E10.
https://subarublog.files.wordpress.com/2012/10/subaru-e10-e12-e-wagon-sambar-63.jpg
Een bevriende marktkoopman bracht er garen en band mee aan de vrouw.
@fredderf: In mijn herinneringen was ie langer en meer ruitjes in het dak.
@pallas: dat was vast de Subaru Sambar (hier beter bekend als Libero volgens mij). Die dingen donderen voor je gevoel al om als je er tegenaan blaast.
@Pallas: Subaru Libero/E12:

http://i.auto-bild.de/ir_img/6/9/2/6/2/5/Subaru-Libero-1200-560×373-93eb3f06dff20759.jpg

en de latere versie:

http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/subaru-libero/subaru-libero-02.jpg
@dizono: @ej20 Thanx. Wel een droom aan duigen, als ik hem nu op de plaatjes zie is het maar een lelijk ding. Dan maar een SVX. Ik woonde vroeger praktisch naast een subaru dealer, vandaar.
@pallas: de Alcyone SVX vind ik nog steeds erg gaaf. Jammer dat je ze zo weinig ziet.
De Civic CRX vond ik vroeger erg cool, en stiekem nog steeds wel een beetje…
Ford Taunus Coupé (TC1)
BMW 2002 (touring)
Chevrolet Caprice Classic. In onze straat stond er een parelmoerwitte. De kerel die hem reed had ook een Ford F-150 en droeg altijd een cowboy hoed. Hoe cool dat was! Het gegorgel van die V8 maakt de kleine gtwillem helemaal blij. Met name als die voorbij reed: de knipperlichten waren namelijk de achterlichten die naar Amerikaans gebruik lekker langszaam en loom aan en uit gingen. En als de auto stopte of accelereerde zag je de voorkant respectievelijk achterkant helemaal in de veren zakken, vanwege de fietspompen van schokdempers. En de auto had geen voorstoel, maar een heuse bank! Allemaal paars velours! En een ruimte. Mijn zus was ouder en mocht dus eerder voorin zitten, kleine willem met zijn Knightrider plakboek moest op de achterbank kijken hoe hard papa reed, maar als die ouwe nu eens een Caprice Classic zou kopen, konden we alle twee voorin zitten!

De W124 van pa was ook leuk, maar was een langzame diesel. En de Saab 900 van moeder was ook geinig, maar geen turbo (gelukkig kwam er later een snellere diesel voor pa en een 900 Turbo voor moeders :-)). Maar de Caprice Classic zal altijd bij mij een speciaal plaatsje hebben. Af en toe zie ik er eentje voorbij komen, en moet ik met weemoed terug denken aan een tijd waarin alles heel erg simpel was. Broodjes knakworst waren lekker, spruitjes vies en de volgorde voor autootjes voor gtwillempie was 1. Siku, 2. Matchbox en 3. Majorette.

Oh, en mijn zus was toen ook al graflelijk.
@gtwillem: Ben toch benieuwd naar die zus …
@gtwillem:
SIKU sowieso op 1! Ik hoop dat de dochters iets hebben aan een kast vol…
@gtwillem: Prachtig dat je alsnog even je zus wilt noemen haha. Ik ben, net als @norge, wel benieuwd naar die zus van je. Als jij nou eerst een foto post, doe ik het na jou van één van de mijne, deal?
Ford Scorpio laatste generatie deze had m’n stiefvader vroeger met cosworth V6
Peugeot 406 coupe
BMW E34 5 serie sedan
Peugeot 309 (ik vind veel vierkante auto’s echt mooi beetje tegenstrijdig met de Scorpio en 406 coupe ik weet het)
Amai, jeugdsentiment.

De Volvo 850, zolang er maar een vijfcilinder in zat. Ik herinner me altijd de 850 van onze buren. Een koude winterstart klonk zoveel mooier dan mijn ouders’ Mercedes… #jaloers.

En verder favorieten:
– Honda Prelude (met klapkoplampen, want klapkoplampen zijn net zo stoer als… euh ja, wat eigenlijk?);

– Renault Safrane (God mag weten waarom)!
@rjmb: de liefde van de Renault Safrand kan ik goed begrijpen, al weet ik ook niet waarom. Ik ind het gewoon een ontzettend mooie auto. En het linkje met de auto van de buren is er, ook de Safrane was leverbaar met de 2.4-liter 5-pitter uit de 850.
@ej20g: inderdaad vreemd die saffrane, heb precies hetzelfde…
@ej20g: Omdat het simpelweg een mooie wagen is.
Renault 25 donker antracietgrijs …toen die nog nieuw was natuurlijk :-)
Don’t judge me: Fiat Marea Weekend.
@ThomasBol: Dat was inderdaad gewoon een mooie auto.
Mijn opa had in de jaren ’90 een BMW 7-serie uit ’79. Met zo’n echte sharknose, in het mintgroen. Dat vond ik echt een belachelijk coole auto.
Toyota crown
Renault Fuego, Opel GT, Innocenti De Tomaso, Renault 5 turbo, Peugeot 504 coupe
Fiat seicento sporting heb ik altijd een super leuk wagentje gevonden. Maar mijn echte droomauto van vroeger (en stiekem nog steeds) was de BMW M3 E30.
Man wat een geweldige wagen was en is dat :)
Range Rover – 3.9iV8 Vogue.

Voel me ineens heel oud :)
Citroën BX. mijn oom reed een witte BX. Het moment dat ik voor het eerst zag dat die auto van hoogte kon veranderen is mij altijd bij gebleven. En natuurlijk de volvo 850. Wat een auto is dat
Peugeot 205 gti die een straat verderop stond..
De Honda Prelude EX :)
Audi 90 Omdat de achter lichten doorlopen En een 5 cilinder
De liefhebberij kwam er ‘helaas’ bij mij pas laat in (2012), in Indonesië . De eerste wagen die ik écht liefheb was en is nog altijd de wagen waar ik mezelf naar vernoemde. De Toyota Fortuner. Toen ik er een zag, precies zo uitgevoerd, man ik hield het niet meer droog. Heerlijk dik, én praktisch. T is nog steeds mijn droomwagen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Fortuner#/media/File:FortunerKUN60VNT13TRDWhite.jpg

Dit vind je hier helaas niet.
Saab 900 Classic, 900NG, 93OG en nu rij ik zeld een 93OG turbo.
Mercedes g klasse. Elke keer als ik 1 zag beelde ik mij al in hoe ik hem ooit wil kopen. En nu nog. Ooit komt er 1 !! Maar dan wel eentje zonder die lelijke led verlichting. Sowieso met trekhaak en lier en 5 deurs en een wiel achter op.
De zwarte E34 535i van de overburen vond ik altijd mooi. Nog steeds de mooiste 5 wat mij betreft, hoewel ik de E39 en F10/11 ook erg waardeer, de E60/61 wel ok vind en zelfs de E12/E28 langzaam begin te waarderen (maar toen ik jong was, was dat juist zo’n typische ‘kamper-BMW’ en vond ik er niks aan). De meeste van mijn neven zijn een stuk ouder dan ik en die hadden soms ook wel mooi spul als Golf II GTI’s, een blauwe E30 met Alpina wielen, een Delta Turbo…dat soort werk. Maar…

Ik heb ook nog een tijdje een zwak voor de -oh jee- Mercedes Vito gehad. In die periode dat je ze privé ook tegen gereduceerd tarief kon rijden was ik een jaar of 12/13 en ik zag het wel zitten zo’n grote ‘stoere’ bak met dubbele cabine om op vakantie te gaan. Omdat ik een stuk meer met auto’s heb dan mijn ouders was het er nog bijna van gekomen ook, maar toen kwamen er al geruchten dat de roverheid die loophole ging dichtgooien. Gelukkig maar, anders had ik jaren kunnen aanhoren dat ik ze zo’n roestbak in de maag gesplitst had. Uiteindelijk is er toen een Omega B gekomen…met RWD uiteraard :D
@jaapiyo: Grappig hoe Dikke Duitsers evolueren. Bij introductie kunnen alleen de welgestelden er eentje kopen en is het iets bijzonders. Dan worden ze wat ouder en gaan en worden ze ‘verfraaid’ tot kamperbakken. Om vervolgens jaren later toch weer smakelijk te worden. In mijn jonge jaren was een E21 en E30 in dikke uitvoering een foute bak, maar de 6-serie spande de kroon. En nu ben ik telkens aan het kijken hoe ik een mooie 635CSI kan aanschaffen en vrouwlief te vertellen dat we de komende jaren niet op vakantie gaan.

De 6-serie van de vorige generatie is nu het pronkstuk voor de JetCars generatie, maar over een jaartje of tien is een strakke, originele 650i weer helemaal om verliefd op te worden.
Lol zo’n Mazda A.K.A. de Mazdarati was mijn eerste auto.
Wat heb ik daar toch een hoop lol mee gehad.
Sterker nog, ik heb daarna alleen maar nieuwe auto’s gereden en de Mazdarati was wellicht het leukst. Gewoon een no-nonsens auto waarbij je niet zuinig hoeft te zijn, heerlijk!
@jack_abarth:

Hier nog uit de doos (lees: HDD).
Ding had pas 52.000km gelopen toen ik ‘m kocht van een kennis. Ding was inmiddels 13 jaar oud. De beste man zei nog: “Je moet rondom de 2.500rpm toch wel echt schakelen, anders lust ie ‘m wel”.
Dat ding ging met de week harder rijden, haha.

http://i1119.photobucket.com/albums/k633/jack_abarth/IMG00014.jpg
Als kind zijnde was ik helemaal weg van de Mazda RX-7, al vind ik het nu nog steeds een te gekke wagen!
Honda CRX die foute vierkante
Matra Rancho. En later een gele 850T5R
Totaal geflopt volgens mij, maar als kind leek deze mij heel gaaf; de Suzuki x 90
Alfa 33 en 75
Als heel klein kind de 1e auto van mijn ouders die ik me kan herinneren: een blauwe Peugeot 204 met stuurpook, schuifdak en skai bekleding waar je je zo heerlijk je benen aan kon branden. Volgens mijn pa eigenlijk helemaal niet zo’n goede auto, hij had met een jaar of 5, 6 al heel wat problemen ermee gehad. Maar elke keer als ik eraan terugdenk, of zo’n model zie rijden, dan word ik spontaan vrolijk. Ongelofelijk dat we er met zijn vijven mee op vakantie zijn geweest.
Als ik een garage had gehad, zou ik er direct een gekocht hebben.

http://ma204.free.fr/teintier/images/304berlineS/304berlineS_bleu_1975-05a.jpg

Als ca 11 jarige vond ik – nu volstrekt onbegrijpelijk – de 1e generatie van de Mazda 626 mooi, de versie uit ca, 1984-85 voor de versie met de kleine koplampen:

https://cdn.riastatic.com/photosnew/auto/photo/mazda_626__61941791bx.jpg
Een rode Alfa 164 2.0 T.S. , stond inderdaad op de weg naar de basisschool, wat vond ik dat een mooie wagen, zeker van achteren.
Hyundai pony
Ford Escort XR3i en de Lancia Delta Integrale
De suzuki swift en de jaguar xf
Alfa GTV6, dat geluid…. Heerlijk en die bult op de motorkap, daar herkende je hem plus die ronde koplampen
Ford Probe 2e generate , vond het echt een schitterend ding
Alfa 75 van m’n broer en Audi 100 2.8 bouwjaar ’95 van mijn vader.. Geweldige auto’s die mij altijd zijn bijgebleven..
Renault 25…
Citroen XM. Een vader van een klasgenoot had zo’n auto toen nieuw, en het was natuurlijk waanzinnig gaaf dat de auto omhoog kwam iedere keer als de auto startte.

Daarnaast een vriend van een zomerkamp waarvan z’n vader een S8 had (4D2). En dan met gemak heel even 180 over de snelweg. Hartstikke onverantwoord met kinderen van iemand anders in je auto, maar ik vond het toen wel super gaaf. Dat is me altijd bijgebleven. Inmiddels zelf eigenaar van zo’n auto (al rij ik een stuk beschaafder).

Oh, en die liefde voor klapkoplampen deel ik ook. Eerste auto was een Nissan 200sx en de tweede een Toyota MR2. Beide droomauto’s geweest van mij toen ik klein was.
Alfa 75 America en Lancia Delta Integrale. De America had het vetste geluid dat ik ooit gehoord had (misschien nog steeds wel) en zag er geweldig uit. De Delta Integrale was toen al een legende. Een rallykanon voor op de weg, superbreed, waanzinnig snel en heel erg italiaans. Soms zag je ze wel rijden dat was extra gaaf. Dat ik nu Alfa Romeo rijd en een hot hatch erbij heb is absoluut geen toeval zal ik maar zeggen.
Eigenlijk alle Volvo’s van wijlen mijn opa, maar in het bijzonder zijn mk1 V70. Die had een autotelefoon met een knoeperd van een hoorn, als 3/4-jarige Henry geweldig natuurlijk!
– De Rover SD1 van de ouders van een vriendje van me van de basisschool.
– Renault 11 TXE Electronic. Net toen Knight Rider populair was met zo’n dashboard: score!
– Citroen CX van mijn oom.
– BMW E28 518i die mijn opa had. In een soort lichtbeige kleur had hij hem. Mooi ding!

Vader heeft ook leuke auto’s gehad trouwens.
Met afstand de E36 318i van mijn vader, opgeleukt met //M interieur en dito onderstel. Wat een gaaf ding was dat 20 jaar geleden!
De Volvo 850 2.5 20V van mijn vader!
Alfa Sud QV in het zwart mer groen klavertje ook vanwege het boxergeluid.
Later Lamborghini Countach, Porsche 911 Targa en Ferrari Daytona Spider en 308. Allemaal als megaposter op mijn kamer.
De Hyundai coupe (eerste gen) vond ik wel vet
@gieltj: Coupe of Scoupe?
@dizono: zal wel de Scoupe zijn.. met de rechthoekige achterlichten
Fiesta RS Turbo.
Maserati Shamal
@TodayTomorrow: Als je de Shamal als ‘gewone auto’ mag zien natuurlijk…
Dat kan er voor mij maar één zijn: de Ford Escort Mk4 XR3i. Met die verstralers aan de voorkant, die mudflaps achter de wielen en zo’n subtiel spoilertje. Mijn tante had er eentje in het rood. Voor mij was het net een rallywagen en telkens als ik als klein jochie in die auto mocht zitten waande ik mij even Carlos Sainz (foei als je nu aan de F1 coureur denkt!). Dat ik destijds als jochie van zes of zeven niet eens fatsoenlijk bij de pedalen kwam deed totaal geen afbreuk aan de ervaring.

Tegenwoordig zie ik ze niet zoveel meer als vroeger, maar als ik ze zie staan zijn het meestal afgeleefde exemplaren die slecht in de lak zitten, hier en daar wel een deukje hebben en kunststof delen hebben die inmiddels zo erg verschoten zijn dat ze lichtgrijs zijn in plaats van zwart. Stiekem kijk ik dan toch met pijn in het hart en denk ik nog even terug aan de mooie glimmend rode XR3i van mijn tante/
Opel Manta, eind jaren tachtig begin negentig de safety car op het TT circuit. Af en toe had mijn vader die mee naar huis. Inclusief zwaailampen en sponsoring. Later werden het Siziki Swift (bummer), Saab 900 Aerosmith (tof), Subaru GT Turbo’s in Rizla kleuren en toen de Audi A4’s met de gekko op de zijkant.
Heerlijke jeugdherinneringen zijn dat, zeker als je dan ook een stuk mee mocht rijden.
Nissan Micra 1.2 bouwjaar om en nabij 1990. Mét 3-traps automaat.

Denk dat daar mijn fascinatie voor simpele, maar steengoede dingen ontstaan is….
@Rob: mijn oma had een 1.2 5 bak uit ’91. Niet alleen was dat vroeger toen dat autootje nieuw was net een racewagen (rood, en mijn oma zei dat die sneller dan een F1 was, omdat ze nog nooit door eentje ingehaald was). Toen ik een rijbewijs had ben ik er ook wel mee weg geweest. Oma reed inmiddels voornamelijk in de buurt dus lekbak mocht de auto schoonblazen op de snelweg. Heerlijk met 165 op de linkerbaan iedereen voorbij. En op de terugweg de kleine weggetjes nemen in dat lichte ding zonder stuurbekrachtiging.

Helaas is dat blik slachtoffer geworden van de sloopregeling. Na 19 jaar, nog geen anderhalve ton op de klok en zowel technisch als optisch in zeer goede staat opgeruild voor een quore automaat. De dag van wegbrengen ben ik er nog mee weg geweest. Banden oproken, in een druk winkelcentrum tegen muurtjes rijden. Dat soort ongein. Leuke herinneringen zijn dat.
@lekbak:
Héél herkenbaar. Moeders had er eentje, een witte. Oma ook, maar dan een rode.

Moeders heeft er 15 jaar mee rondgereden. Stond daarna een klein jaar opgesloten in een garagebox. Toen had mijn neefje een autootje nodig. Na een jaar startte ie nog zonder morren. Direct aanslaan! Daarna heeft ie nog zeker 4 jaar rondgereden.. Geëindigd op de sloop denk ik. Maar hij deed het altijd! Ook met -15 in de sneeuw en het kacheltje bracht je binnen no-time naar zomerse temperaturen. Techniek was perfect en roesten deed ie van ons niet. Wonderbaarlijk ding… Wel extreem sloom door die automaat. Maar dan écht langzaam….

Die van oma (met handbak), die mocht ik hebben. Is dus vanzelfsprekend op een autorodeo geëindigd. Na één ronde totaal naar de gruzelementen geholpen door een grote Volvo. Nee, daar waren die Micraatjes niet voor gemaakt ;-)
Volvo 480, Peugeot 505 GTI, Alfa 164, Suzuki Samurai
En natuurlijk de Citroen XM!
renault R10
Peugeot 504 cabrio
Buick Special 1964 (4-deurs)

want deze stonden (en staan nog steeds, want ze rijden niet) te pronken in de schuur thuis, als klein kind heb ik er vaak in gepeeld.

ook de recentere audi A6 avant (C6) waarmee mijn vader vroeger reed vind ik wel nog cool, ook al was het heel irritant om met 2 volwassen zussen op de achterbank te zitten.
Opel Calibra
Alfa Romeo 33, 1.7 QV geweldige auto.
Een auto die ik vanuit mijn slaapkamer raam kon (mits die op de juiste plek geparkeerd stond. De eigenaar was er bijzonder zuinig op. Maakte de auto ieder weekend helemaal schoon en ondanks dat die wagens al in de folder aan het roesten waren zat op deze geen plekje roest. Ik zou zelf ook nog steeds die auto ooit willen hebben.

Die auto was een donker groene Opel Calibra, wat een schoonheid blijft dat toch…
Audi 80 B2 facelift.

Mijn vader kocht er een van een sloperij, antracietgrijs metallic, CD uitvoering en met de zeldzame 2.3L vijfcilinder.
Ik was een jaar of 10 destijds.

Mijn vader zette de glimmende wagen in de achtertuin, waar de buurman bewonderend vroeg of hij een nieuwe auto had gekocht.
“Ja!” zei pa, en met een grijns zaagde hij de kont van de auto af met een slijptol.

De Audi was bedoeld voor de cross, maar dat had mijn vader me niet verteld…
Sindsdien heb ik deze traumatische ervaring onbewust goed proberen te maken.
Mijn eerste auto was een Audi 80 diesel, en met mijn huidige auto heb ik eindelijk ook de vijfcilinder te pakken.

Elke keer als ik een 80 zie kijk ik ‘m toch nog even na. Wat een prachtige blokkendoos is het toch.
Eigenlijk de auto die @dizono op de frontpage heeft geplaatst. Buurman had er één, in het gitzwart. Altijd vroeg ik of de lampjes even open mogen. Zoiets magisch had ik nog nooit gezien. En het doet me nog steeds iets, als ik de lampjes van m’n MX-5 opendraai…
Ik was als kind al gek op de Golf 1 en nu nog. Ook de Alfasud met groen klaverblaadje wat een mooie snelle auto was dat.
Ik ben al wat ouder dan de meeste hier zie ik… maar ik vond de Datsun 610 een prachtige auto toen ik nog een klein Keesje was. En eigenlijk vind ik ze nog steeds mooi!

En natuurlijk de Matra Bagheera die vroeger bij ons in de straat stond… dat zag ik als klein kind toch ook wel als de ultime sportauto.
Honda CRX vond ik altijd een bijzondere auto. Onze voetbal trainer had er één. Incl kachelpijp. Was altijd ruzie wie mee mocht als we uit speelden.

Daarbij was de Chevy van waarmee die twee grote jongens uit groep acht altijd mee opgehaald werden ontzettend gaaf.
Van alles van Alfa Romeo, en die oude Mercedessen.
Voor mij was het een donkergroene 318i e30 van me pa.
De auto van papa was natuurlijk de mooiste en beste van allemaal.

Maar de fiesta xr2 was toch wel heel erg gaaf hoor!
Volvo 480. Golf 4 en daihatsu materia haha
Opel Tigra! Ik had een zesde zintuig voor die auto. Heb ik altijd een geweldige wagen gevonden. Mijn favoriete kleur: dat oranje-zand-bruin. <3
Citroen XM, Volvo850, 964, Pontiac Lumina, Ferrari Testa rossa/F40 etc. Land Rover Defender, Peugeot 405 Dakar. Honda Prelude van Bassie en Adriaan.
Volvo 360 want die kon zo stoer scheuren! En een Kadett want die had m’n pa. Echter was er een auto die boven alles uit stak. Een buurman had een brandweer rode golf 3 cabrio. Zwart dak en zwarte bumperlijsten. Wat een plaatje!
Alfa Giulietta uit de jaren 80.
Lancia Beta HPE , fietste ik iedere dag langs op weg naar school (was toen -1972?- waarschijnlijk al kapot, hij stond er altijd, ook al was het een bijna nieuwe auto)
Pffff wat niet?
– Seat Toledo GT (1e model)
– Peugeot 405 met achterspoiler
– Alfa 164
– Renault Safrane (met name Bacarra Biturbo)
– Lancia Thema
– Mercedes W124 E-Klasse
De ouders van een vriend van mij hadden vroeger een 323F van de laatste generatie. En dat ding zag er snel uit en had ook nog een subtiel spoilertje. Dat moet wel een rap ding zijn dacht ik
De auto van papa was toch wel altijd de tofste. Eerste die ik mij kan herinneren was een rode Volvo 240 station, goede herinneringen aan dat ding
Alle BMW’s met de kenmerkende ‘sharknose’ vond en vind ik geweldig!
Op weg naar school stond er altijd een mooie zwarte celica van de voorlaatste generatie met zo’n grote spoiler achterop, heerlijke wagen vond ik dat
Volvo v40 en land rover defender, kinderen…
Renault 5 turbo de peugeot 205 brede versie en golf mk1
Citroen bx, honda civic crx (uiteraard met overdreven groot DOHC achterop) en de opel calibra
De manta van 75 gulden die ik aan gort gereden heb op ons eigen land. De witte smegma kwam uit de olievuldop
Zwarte Alfa 75 V6 Americo met rode remklauwen
@geespot: Americo? America!
BMW E30. Moeder van een vriendje had een 316. Ding stond er altijd keurig bij. Paar jaar terug heb ik er zelf ook een gehad. Helemaal naar tevredenheid :)
Voor mij de Autobianchi A112, de eerste auto waar ik zelf in reed nadat ik mijn rijbewijs had gehaald!
http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/autobianchi-a112-abarth/autobianchi-a112-abarth-09.jpg
de fiat croma van mijn opa, de heel herkenbare fiat geur in het interieur die het merk destijds had is mij altijd bij gebleven en de vw t2b ook van mij opa waarmee verschillende keren op vakantie naar sardinië zijn geweest, man wat was dat ding traag en luidruchtig! ik weet nog dat de vrachtwagens ons inhaalden in de heuvels van Duitsland en Zwitserland.
en na een dagje strand toen mijn moeder de schuifdeur wou opendoen, viel de schuifdeur pardoes uit zijn geleiders! zalige tijd
Vond de Matra Rancho echt super stoer. Ook de e21 323i was altijd een sensatie voor me. Eventjes omkijken of er links en rechts een uitlaatpijpje onder zat. Verder hadden we in de buurt een Alfa GTV 2.5, Nissan Laurel 2.8 diesel en een Mitsubishi Sapporo staan. Vond ik allemaal fantastisch.
Bmw 8 serie met klaplampen! Vroeger altijd bij meetings
De Ford Sierra 2.3D van m’n ouders! Ik vond het toendertijd zo’n imposante wagen met z’n 67 zeer traag opstartende, veel rokende paardenkrachten. Man.. wat was dat ding tof.. maar zoooo traag!
De Nissan 100NX van de overbuurman, een heuse sportauto met robotstem bij het inschakelen van de achteruit… :D
@MartijnGizmo: Het is ook nooit meer goedgekomen. =)
Voor mij… Volvo 900-serie (puur jeugdsentiment, ik rij nu niet voor niets een 960), Saab 900, Citroën SM, Citroën BX, eerste generatie Honda Civic, een buurvrouw had een erg roestig exemplaar, goudkleurig metallic mét schuifdak, ik vond het prachtig. De Alfa 33 waarin een vriendin van mijn moeder reed vond ik ook enorm indrukwekkend. En ik moet bekennen dat opa’s full-options Volvo 460 toen ook een heel stoere auto leek. Tegenwoordig zijn het altijd vieze oude bakken…
@mgmgb:
En ik was het helemaal vergeten, om een of andere duistere reden had ik als kind een enorme voorliefde voor de sedanversie van de eerste generatie Opel Corsa. Vraag me niet waarom…
Komt ie, Alfa 33, Alfa 75, BX Sport, BX16V, Citroën CX GTI Turbo II, Xantia, Golf II, VW Corrado, Mazda 626 coupé, Volvo 480, Opel Calibra, Audi 80, Audi 90, Mercedes 190, BMW 3 serie, Renault 21, Renault 19, Renault 5 Turbo, Honda Civic CRX en zo zijn er nog wel meer.
Absoluut de Ford Capri
Ik vond vooral de BMW 5serie van me opa altijd indrukwekkend met dat leuke 6 in lijn geluid.
Toen ik klein was reed mijn vader een Audi 80 en mijn opa een Audi 100.

Die eerste had niets en die laatste leek alles te hebben, op een of andere manier vond ik dat altijd geweldig, als kleine jonge bij opa op de achterbank zitten en dan de stoel van oma helemaal naar voren. Zo had ik altijd het idee dat ik rond gereden werd door een bediende :)
Misschien moeilijk te geloven, maar een Renault 19 Phase II en later een Renault Laguna I Phase I.

De 19 hadden mijn ouders toen ik geboren werd, zijn ingebouwde kinderzitje is waarschijnlijk verantwoordelijk voor mijn Renault-afwijking ;).

De Laguna kochten mijn ouders daarna. Ik “wist” als vijf-jarig jochie gewoon dat dat de beste normale auto was doordat de stoelen zoveel lekkerder zaten dan die van de Vectra van de buurman. Ook konden bij ons de ramen uit zichzelf naar beneden (lees: mijn ouders drukten voorin op het knopje…). Ook keken die auto’s zo lekker “agressief”. En wij hebben nooit met pech stilgestaan op weg naar vakantie, wanneer we weer eens in een hittegolf net voor Lyon met 35+ graden in een zwarte Laguna op een heuvel in de file stonden. Het was toen (auto’s uit eind ’80) nog een vrij normaal gezicht om auto’s met kokende motoren af te zien koelen op de vluchtstrook.

Mooi eigenlijk om zo eens terug te denken aan hoe een voorkeur voor sommige merken is ontstaan.
@RRenault:
Hier ook een 19 fanboi. Van de cabriolet dan.
http://img.turbo.fr/04675614-photo-renault-19-cabriolet-1993-vs-renault-megane-cc-2010.jpg
http://img.turbo.fr/04675618-photo-renault-19-cabriolet-1993-vs-renault-megane-cc-2010.jpg

Rare vorm en staat een beetje lullig op zijn pootjes eigenlijk en een Peug 306 uit die tijd is veul mooier. Maar de 19, daar zoek ik zo af en toe nog naar op Autoscout…..
@Rob: Als de tijd er rijp voor is (lees: wanneer ik genoeg geld heb en een garage heb), komt er zeker een net exemplaar van de cabrio hier. Wel van de Phase II, zoals jij al laat zien, want de eerste is me net te vierkant.

En je hebt zeker gelijk over die 306, is nog steeds een hele mooie auto, maar doet mij op de een of andere manier toch wat minder dan een 19.
Mijn oom had een groene BMW E36 en mijn paps een Rode Seat Toledo 2.0 . Elke vakantie racen tegen elkaar (je raad al wie er steeds won) als ik hedendaags een van deze wagens zie krijg ik automatisch een glimlach op mijn gezicht. Ik zie dan hoe ik als klein jochie op de achterbank tegen het raam zit geplakt, starend hoe de een de ander inhaalt.
Het is wel de week van het jeugdsentiment met Verkeerspark Assen en nu dit mijn keuze in volstrekt willekeurige volgorde:

Mazda 626 Coupe(1989) en nieuwe Hatchback(1992) mijn ouders reden altijd 626’en en vaak dan de iets oudere generatie bij ons in de buurt stond een Witte 626 Coupe ’89met 4ws en turbo in GT uitvoering. Wij moesten het altijd met een basisversie doen LX, dan had GLX en GT. Dus het meer stickers op de achterkant hoe beter wist ik toen, tegenwoordig loopt niet meer met uitrustingsniveau te koop :P
De 1992 Mazda 626 omdat die zo’n grote achterspoiler had.

Honda Prelude (eind jaren 80 model) omdat Bassie&Adriaan klapkoplampen

Witte Audi 80 van 1993 mijn opa had deze als zakenman nieuw gekocht met alle luxe snufjes van toen(cruise control “wauw de auto rijden vanzelf” en airco )

Alfa 155 een coole overbuurman had een V6 alleen al het motor geluid en vond het logo mooi

Ford Sierra tja had hier als een van mn eerst Majorette auto’s dit modelletje gekregen zo’n 3deurs nep coupe had ook wel wat met die ronde vormen

BMW 5serie E34 vond dit een mooie statige auto van de judo/sportschool eigenaar hier in het dorp.
Ik ben nu 14, maar ik ben op dit moment groot fan van de Audi A/S3 limousine


Ik vind de oude Skoda favorit ook een schattige auto
De Mazda 626 hatchback met electrische ramen en hoofdsteunen op de achterbank natuurlijk. Of een mercedes 300 waarvan de vader van een tennisvriendje de kickdown demonstreerde.
Ik moet bekennen dat ik vroeger (en nog steeds) een oprechte voorliefde had voor BMW’s. Toendertijd met name de E30 en de E34.

2e generatie VW Golf droeg ik ook een warm hart toe, wel de GTI en de G60, een ‘reguliere’ versie deed mij niet zoveel. Een mooie strakke Golf 2 vind ik nog steeds erg tof! 👍🏼
Simca 1100 met sleurhaak en idem dito sleurhut er achter..door heel europa reed mijn pa met deze combinatie tijdens de vele vakanties en niet stuk te krijgen
mitsubishi galant & sigma
Hij is pas 1x eerder genoemd, maar mijn favoriet is de Lancia Beta HPE VX die mijn buren hadden. Wát een fraaie auto is dat toch! Verder de Volvo 245, de Saab 900 cabrio en de Mercedes G. Allemaal nóg steeds prachtig en daar kijk ik altijd even naar om.
Porsche 924
MINI Cooper
BMW 318 (E21) van de buurman verderop. Ik was 6 of 7 jaar, helemaal top! De BMW heb ik vaak gewassen samen met de Eend van ons en de Granada van de andere buren. :)
Saab 99, maar dan wel met chromen bumpers. Dat werd 20 jaar later ook mijn eerste auto… en ik vind ’t nog altijd jammer dat ik hem indertijd heb moeten inruilen voor iets dat goedkoper reed en niet versleten was.
– Peugeot 406 Coupe
– BMW E39 5-serie
– Saab 9-3 Cabrio

En nog zoveel meer die ik even niet weet op te noemen..
Simca 1000, Mazda 818 coupe, Peugeot 504 omdat ie zo boos keek, Talbot matra Rancho.

Eigenlijk alles met wielen. Hoewel ik een Renault 12 toen lelijk vond. Tot ik oog in oog stond met een Gordini…
Renault 19 16v phase 2, had m’n vader nieuw gekocht in 1993, geweldige auto! In de 8 jaar dat m’n ouders hem hadden wel de nodige problemen gehad, maar dat mocht de pret niet drukken. Ingeruild voor een iets te brave Zafira A 1.6….
De peugeot 206.. Toen nog redelijk nieuw, en de cabrio leek wel een ferrari voor mij. Ik vroeg me altijd af of ik die auto nog tegenkwam als ik mn rijbewijs ging halen. Nu dus.. Nu zie je ze op iedere straathoek en heb ik een hekel aan franse autos.
Ford Sierra Sedan (Liefst Cosworth natuuurlieg)
Opel omega station van pa in de jaren 80.
BMW e30 3-serie
De pontiac van smokey and the bandit.toen ik nog geen rijbewijs had heb ik me voorgenomen ooit zo n ding te kopen en hoewel ik al talloze bijzondere autos gehad heb is deze er nooit gekomen.
de e39 en e28 , want dat waren de auto’s van papa. En ik een gekke obessie voor VW T3’s weet niet waarom, en die obsessie is ook helemaal weg nu
Opel Calibra…. Ow en de Bmw e39 5 serie van de buurman.
@mbpeter: bedoel de e34
De 2 deurs Opel Astra G met dtm bodykit
Alles dat met Citroën te maken had!
Mijn opa had een Citroën dealer en dat merk is mij als kind met de paplepel ingevoerd! Ik weet nog wel dat ik als kind een poster van een Citroën Xantia aan de muur had hangen en ik super blij was dat mijn ouders even later die zelfde auto gekocht hadden (want ik dacht natuurlijk dat ze die gekozen hadden omdat ik hem mooi vond!)!

Wellicht niet helemaal een “normale auto”, maar mijn andere opa en oma reden een Rolls Royce Silver Spirit en om een of andere reden is mij bijgebleven dat ik die auto ook bijzonder vond. Typisch, want ik wist natuurlijk niet dat dit een dure auto was en er is eigenlijk niets opmerkelijks aan het design van dat model. .

Andere auto’s die mij opvielen: Oude amerikanen, ik vond die brede glimmende grille altijd op een grote lach lijken en ik hield van die vinnen op de achterkant. En ik vond de mercedes E klasse leuk omdat die de richting aanwijzers op de spiegels had zitten (dat hadden toen nog niet alle auto’s anno laat jaren 90/begin 00’s),
BMW e34 5serie sedan, in t zwart. En daarna de e38 7serie
Lotus esprit en lambo reventon
De Honda prelude. Heb hier zelfs als 12 jarige helemaal alleen een folder van gehaald bij de dealer.
Voor mij was het een rode verlaagde Alfa 155 op witte velgen. De vader van een maat had er 1 en die bracht ons wel eens weg. Wat vond ik dat een tof ding!
Mijn opa had een oude daimler met spaakwielen in de schuur. Dat was een auto waar ik altijd een rondje in mee wilde rijden
Ford Taunus van mijn pa. Vond het super als ik met een spons eroverheen mocht. Maar papa vond het een zuipert, na een jaartje mocht hij weg:(
Alfa 75. Vader van een vriend had een 3.0 V6. Er was het één en ander aan gerommeld (230 pk of zoiets), alles ging om de haverklap stuk maar geweldig geluid!
De Toyota Tercel station (dat ding uit Breaking Bad). Had een groen speelgoedautootje van dat model, vond ik machtig mooi.
Zie m’n naam :)
Tsja, @dizono, die vraag kan ik niet zo beantwoorden, want het waren er meer dan een. Uiteraard zal ik de duurdere merken weglaten, omdat het nu over “gewone” auto’s gaat.

Natuurlijk was ik apetrots op de auto van mijn vader, een Austin A55 Cambridge, 2-kleurig. Boven de chroomstrip langs de flanken was hij beige, er onder midden grijs. Met rode lederen bekleding. Tjee! Wat was dat toen een chique auto!

Daarna werden het meerdere Peugeots 403. In die tijd een heerlijke reisauto, waar ik nog met veel plezier aan terug denk. Standaard met schuifdak, maar een kachel was een optie!

Naast de auto’s van mijn vader waren er natuurlijk nog meer die ik bewonderde. Daaronder de Renault Fregatte, de Renault Floride, de Borgward Isabella coupé, de Ford Zephir, de Vauxhall Cresta, de Panhard 24 coupé, de Simca Versaille, de Volvo Amazon, natuurlijk de allereerste Citroën ID 19, en nog een hele hoop andere!

Ja, in die jaren waren het toch de Franse merken die mijn bewondering kregen. De kwaliteit van de Britse auto’s werd minder en die van de Franse steeds beter. Duitse merken? Nou, toen nog niet zo geliefd vanwege het recente verleden. Maar wat heb ik aan m’n vader z’n kop gezeurd om die Mercedes 220 S cabrio (W 180 II) van garage Frits Terhaag bij ons achterom te kopen. Maar Terhaag kocht altijd schadeauto’s en die wilde pa nou eenmaal niet.

Menig autobezitter zal zich toen wel geërgerd hebben aan mijn DNA op zijn ruiten, vanwege de neus en handjes die gebruikt werden om alles goed te kunnen bekijken.

Op het gebied van auto’s ben ik echter heel lang een jongetje gebleven. Zelfs nu nog kan ik bij het zien van een echt mooie auto, zoals bijv. die Bentley Brooklands of RR Azure, wegdromen zoals 60 jaar geleden. Ik hecht nou eenmaal aan die auto’s die ik zo bewonderd heb.

Vandaar misschien dat ik me weer helemaal happy voel met mijn nieuwe aanwinst. Sinds een maand heb ik nu weer een Volvo 960. Een sedan 2.5 aut. in Oxford uitvoering. Precies in de kleur en uitvoering zoals ik hem begin 1996 heb gezien op “het salon” in Brussel en waarvan ik mezelf toen heb beloofd dat er een dag zal komen waarop ik er zo een zal bezitten. En nu staat hij echt voor de deur! (En die gaat nooit meer weg!)
@9000cse: gaat nooit meer weg!

Zei ik van mijn puch maxi

Zei ik van mijn Zundapp ks50

Zei ik van mijn eerste auto, een Mercedes W123 200.

Zei ik van mijn Mercedes 190 Avantgarde Azzurro.

Zei ik van mijn Bmw R26.

Ik heb ze ook allemaal nog, behalve de zundapp. Daarvan is het voorwiel tegen het achterwiel gereden.
@lekbak:
Het kenmerk van de echte liefhebber, dus! ;-)
@9000cse:
De 403, brengt warme herinneringen terug, pa’s eerste was two-tone met een donkerblauwe sierstrip Robri accesoire? en inderdaad, GEEN verwarming, er kwam daarna een heuse 403 Diesel met “Noordpool verwarming” zoals die Fransen het aanprezen, Een grote zwarte bakeliete kachel die later ook voor de 404 s werd gebruikt !
Pa heeft jarenlang plezier van die Diesel gehad en het ding tot op de draad versleten met de tokkelende Indenor Diesel !
@desjonnies:
Heerlijk toch, al die herinneringen? Tegenwoordig zijn de auto’s natuurlijk aanmerkelijk beter dan toen. Maar wat waren het toch fantastische dingen. Ook zonder airco, touchscreen, bluetooth en weet ik veel wat nog meer, kon je genieten van die auto’s. Ik vond autorijden toen nog echt een belevenis, een sensatie. En het meest bijzondere van de auto’s toen: Je kon precies zien welk model en type dat het was. Het begrip eenheidsworst had toen in de autowereld nog geen betekenis.
Witte Lotus 007, Renault 5 Turbo, Stimgray, Lambo’s uit die tijd/ Countach, Aston Martin uit de Saint en de Lagonda, Lancia Delta integrale HF Martini livery, Audi Quattro, Magnums Ferrari 308, Mercedes C111, Alfa Romeo Zagato R08, Maserati Merak, kan nog wel even doorgaan met de mix uit de 70’s en 80’s, stond er bij te apegapen als ik er toevallig een zag op tv of in ’t echt …
De eerste Renault Megane Coupe, in het geel!
E Kadett GSI
1
Mini Cooper S, DE ECHTE NIET dat nieuwe handtasje, zag je bijna nooit, maar mijn rijke neef had hem, kleine achterlichtjes, dubbele tank JA twee tanks a la Jag en de oude portiern met schuif raampjes
Als jochie MOEST je de Rally-Monti-KArlo Cooper van Corgi Toys hebben :

http://www.history-of-cars.com/images/mini/1963-morris-mini-cooper-s-rally-12.jpg
2
De Renault R8 Gordini, de Franse tegenhanger van de Cooper S, die mooie jongen uit Parijs – waarschijnlijk van rijke huize- reed erin rond in Quiberon waar we op vakantie waren.
Ik was stik jaloers op hem, reed die krullebol met de mooiste meiden rond in een R8 Gordini. bij school stond er soms eentje, reed ik tien minuten om, om do or het zijruitje te kijken

http://photo-voiture.motorlegend.com/hd/renault-r8-gordini-1100-71275.jpg
Zonder twijfel de Rover SD1
@gerrelekker:
ik heb nog een echte te koop staan voor je met 85000 kilometers op de klok !
3
De DS 21 Pallas.
Was niets vooruitstrevender, technisch mooier, chiquer en vol dédain naar iedere andere auto in zijn klasse of comfortabeler, vooral toen ze met de ‘Pallas’ luxe modellen kwamen was de jonge @desjonnies flabbergasted; heeft jaaaaren geduurd !
Deze kleurstelling is een MUST
Gris Palladium, met rode bekleding : deze dus

http://www.automobiles-collection.com/wp-content/uploads/2014/05/citroen_DS21_pallas_1967_1404_-42.jpg
Eveneens de Ford Taunus van mijn pa, is later mijn eerste auto geworden. Ontzettend veel plezier met die auto gehad. Vooral nadat ik de 1.6 S motor had ingebouwd, ging toch harder als veel mensen dachten. Verder elke Ford RS.
via Android app
Ford Sierra Mk.2 sedan
Dodge W200. 5.7 V8.
Mazda MX3
Audi 100
Audi 200
VW Scirocco (totdat ik er als kind een keertje achterin moest zitten. Totaal geen beenruimte)
VW Corrado
Volvo 850T5R
Renault Safrane
Opel Frontera (had m’n coole oom, reed er over het gras de dijk mee op. Onvoorstelbaar toen)
Toyota Camry
Mitsubishi Galant
Nissan Patrol
Toyota Landcruiser 100
VW Golf mk2 (absolute favoriet in dit lijstje)
BMW E30 Touring! Zelfs nu is dat voor mij één van de enige auto’s die ik mooier vind als station dan als sedan. Het gebeurt niet vaak dat ik het ruimte wonder verkies boven de sportiever ogende 2- of 4-deurs.

Daarnaast heeft de Volvo 240 ook een plekje in mijn hart. Niet vanwege de looks maar omdat we al 22 jaar er één in bezit hebben. Met 475.000 km zelf gereden ervaring, onverwoestbaar die dingen!
Opel Tigra, ik dacht dat het een sportwagen was.
Range rover classic
De autoliefde is mij met de paplepel ingegoten. M’n vader was bezig een Kever speedster te bouwen maarja.. daar was ik. De speedster is een aanhanger voor achter de normale kever geworden. Een prachtig, compleet gerestaureerd Heineken groen exemplaar. Dit jaar is m’n vader die kever weer tegen het lijf gelopen en hebben we een rondje met de huidige eigenaar gereden. Dat was wel mooi na 17 jaar. De kever is nog steeds knal hard terwijl ‘ie een x aantal jaar onder een zeiltje heeft gestaan en er nooit meer iets aan is gedaan.

Naast de kever is er een tijdje een Volvo 850 2.5 5 cilinder geweest met een zwart leren interieur waarvan het leer, in mijn herinnering zo dik was dat het nooit zou verslijten. Zuipschuit eerste klas dus die is er ook maar eventjes geweest.

Auto’s die niet in bezit zijn geweest maar waar ik wel grote bewondering voor had zijn de Alfa 156, in het babyblauw. En dan niet de metallic kameleon kleur maar de uni babyblauwe. Daarnaast de 309 GTI van een vriendin van m’n moeder. Die auto was de schaduwauto van een rally 309. Ik heb de oude platen van die auto samen met een poster waar de rallyauto met die kentekenplaten reed nog ergens liggen.
Fiat Coupe 20V, en een Golf 2 met digitaal dashboard, kon er uren naar kijken.
Alfa 155 en 33
Volvo 855 (hoge achterlichten, WTF!!!)
Hoe kon ik ‘m vergeten: De eerste auto waarvan ik dacht, dat wordt m’n eerste auto. De opel Calibra. Gelukkig wist ik bij het halen van m’n rijbewijs beter.
Ford Sierra 2,3 GHIA van de eerste generatie. Vooral de neus in vergelijking met de goedkopere modellen. En natuurlijk de SD1 Rover 3500 Vanden Plas! Ben nu op zoek naar 1 van deze modellen..
De bmw e30, still my favourite 😍
Ford Scorpio, Pontiac Firebird, Ford Capri, Audi 200, BMW 318is :D
Dit gaat niemand van mij verwachten: De Passat B3 en B4. Juist omdat het zulke vreselijk saaie auto’s zijn, met de meest standaard vorm die je kunt bedenken. Zo tekende ik als kind een standaard auto (als ik geen Citroën probeerde te tekenen dus).

In de buurt stond een Nissan 300ZX Z32 die ik geweldig vond. Maar die is al teveel exoot voor deze lijst denk ik. En een Range Rover Classic. Die wilde ik als ik in Canada ging wonen (nog zo’n kinderdroom).

Daarnaast was mijn kinderachtige autoliefde de Citroën HY. Ik wil er nog steeds graag ooit één bezitten, maar hij staat niet meer met stip op #1.
De Mazda Eunos Cosmo. Uren naar de achterkant van dat ding gestaard in de originele Gran Turismo games. En naarmate ik ouder werd is de technische kant ervan juist interessanter geworden. Met zijn drie-rotor motor was het toch wel een unicum.

http://rotarypowercrew.files.wordpress.com/2014/02/cosmo.jpg
@Dev:
Ziet er inderdaad fantastisch uit! Maar ik kende hem niet. Zal wel niet naar Europa gekomen zijn?
De Volvo 480 Turbo die pa meekreeg als leen auto (boost meter!!!!!)
De Volvo 740 GLT in wit
De Volvo 850 2.5 20V uit 1993 (z’n eerste van 7 850/V70’s) Was toen echt een snelle bak!
De Volvo V40 T4 die pa later als leenauto meekreeg (de tering wat was dat ding rap, bijna te gek voor dat fwd chassis).
De Eagle Talon GSI 2.0 16V (m’n eerste auto, 300k op de klok en trapte nog steeds het gros het snot voor de ogen. Van mijn stiefmoeder geweest, nieuw door haar gekocht)
De M5 Touring (hoef ik verder niet uit te leggen denk ik)
De eerste Mazda 6 met zware diesel. (Eerste Demo toen ik begon als verkopert, heel wat als snotjong destijds. Full options en in die prachtige donkerpaarse kleur)
De nieuwe C5 toen ie net uitkwam. (Verkocht een 2.7HDiF met letterlijk alle opties, damn wat een dikke dikke bak was dat, prachtige Jaggg XJ8 op ingeruild)
Mijn Jeep Cherokee (Dikste uitv. met de H.O. 4.0l en dikke chrome/zwarte pimpwielen – nog steeds in de top 3 van tofste auto’s die ik gehad heb)
Mazda 323f 5drs met de 2.0 V6 (maatje van me had een witte, liep als de donder en huilde als een racewagen)
Opa’s Merc 300e 24 (opa deed 1x gek, koopt meteen een kanon, oma not amused)
Renault 25 V6 met lullende boordcomputer. Mafste proefrit ooit.
Peugeot 605 V6, vader van een maatje had zo’n ding. Niet supersnel maar prachtig geluid uit die 6 pitter.
Als 14 jarig jochie mee in de Peugeot 205 GTI 1.9 van de vriend van m’n nichtje. Meteen verliefd. Op de Peug natuurlijk.
Alfa Romeo 75 en 155 V6. Een oom van me had eerst een 3.0 V6 75 en later de 2.5 V6 155 met widebody. Sindsdien Alfa gek, zelf inmiddels aan nr 5.
Etc Etc Etc
Voor mij was het een opel calibra, vw corado en ford escord rs, dat ware. Vroeger mijn droom auto’s als eerste auto.
Audi A8 D2 en S4 C4

Ik weet nog goed dat mijn vader mee ging met mijn oom naar de Audifabriek in Neckarsulm om hem op te halen. Toen ze ’s avonds terug kwamen mocht ik na bedtijd (!) mee om een rondje te rijden. Glijdend op de zwart leren achterbank zat ik me te vergapen aan alle knopjes die rood oplichtten met allemaal afkortingen waar ik met geen mogelijkheid wijs uit werd. Ik durfde het ook niet te vragen. Het toppunt was de stoelverwarming waar ik zo graag aan wilde draaien om te kijken tot hoe ver die ging…
Mijn vader had destijds zelf een donkergroene Audi S4 C4 met 2.2 vijfcilinder met stoffen bekleding in beige-grijs met quattro erin geweven. Ik vond beide auto’s zoiets majestueus hebben dat ik ze nu nog steeds verafgood. Vandaar mijn liefde voor Audi: ik keek zo op naar die auto’s dat ik voor altijd bevooroordeeld zal zijn…
Volkswagen Corrado
Renault Fuego, Renault 17, Renault 5 Alpine, Renault Alpine A310, Alfa Romeo Alfasud sprint, Alfa Romeo Alfetta GTV, Alfa romeo Guilletta, Alfa Romeo Giulia sprint, Lancia Delta, Lancia Beta HPE, Volvo 480, TVR 350, Lotus esprit
Peugeot 406 Coupe/Station
Eerste model Seat Leon. Als 14 jarige zelfs naar de dealer geweest voor de boekjes :-) Nu ruimschoots binnen budget maar blijf ik Volvo trouw :D
Alfa 155
De ’80’s staan niet bekend als het tijdperk van de schitterende auto’s, maar ik weet nog dat ik de Ford Escort 3-drs (die hoekige) en de Ford Sierra uit die tijd altijd erg mooi vond. En de Mitsubishi Galant. Met die stoere neus.
Honda Civic!! en NSX!!
Better late then never: Eerste en uiteraard 2de Land Rover Discovery.
Dat zijn een hoop autos… mijn peetoom was altijd bezig met autos en mijn pa ook.
Mijn pa had altijd mercedessen die vond ik niks aparts. Maar mijn peetoom had een knalrode manta a uit 73 met een 2.0 motor erin wat vond ik die auto gaaf (en nu nog want hij heeft hm nog steeds)
nooit meegereden maar wat was dat een mooie auto. Ik hoopte altijd als we naar mijn oom gingen dat ie aant sleutelen was dan mocht ik in de garage kijken naar zn 2de manta en dan vertelde hij me altijd welk onderdeel wat was en waarvoor t was…
och man ik was een jaar of 6 a 7 die manta was gaver dan welke ferarri ook is inmiddels een jaar of 27geleden ik ben tegenwoordig ook een echte petrolhead voornamelijk oude opels.
En ik vond vroegâh de golf 2 gti van mn oudere neef ook een fantastische auto een zwarte 8v daar mocht ik wel eens in meerijden daar had ie ook keiharde muziek ingebouwd.
Geweldig als klein menneke
En natuurlijk de kameraden van mn pa met amerikaanse muscle cars
pontiac trans am 6.6 met targa dak 1tje met een gouden de ander een zwarte
Een ford mustang shelby met 455pk en die heeft mn pa later overgenomen…. oh wat een herinneringen komen er terug! Het geluid van die laagtoerige v8 man man man ja ineens weet ik weer waarom autos als een rode draad door mn leven lopen
Image

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).