Waarom we de E-Mehari moeten haten

Auteur: , 90 Reacties

Decennialang hebben we Citroën massaal aan de kop zitten zeuren dat de Méhari terug moest keren. Nu het zover is, moeten we de nieuwe Méhari haten - en hard ook: het is alles wat een Citroën niet zou moeten zijn.

Op 16 mei 1968 toonde Citroën de Méhari voor het eerst aan het grote publiek. Geinig autootje, leuke concurrent voor de destijds populaire buggy’s ook, en bovendien eenvoudig te maken op basis van een Dyane 6. In de productietijd van bijna twintig jaar wist Citroën er dik 140.000 te slijten. Weliswaar was het een beetje een vreemde ‘eend’ in de bijt, maar hij was in ieder geval gebaseerd op een echte Citroën.

Nu is ‘een echte Citroën’ een vaag begrip, maar in dit geval kun je het letterlijk nemen: de Méhari was gebaseerd op een ander model van Citroën. De nieuwe E-Mehari daarentegen is een licht verbouwde versie van de Bolloré Bluesummer. Die heeft een paar uiterlijke kenmerken van de originele Méhari gekregen en dat moet genoeg zijn om de veerbollen-fanboys het geld uit de zak te kloppen.

Alhoewel… Veerbollen-fanboys? Die lopen aan de E-Mehari voorbij. Net als iedereen die íets heeft begrepen van het merk Citroën. Het merk staat immers bekend om vooruitstrevende modellen. Om eigenzinnige techniek. Om innovatieve oplossingen. Van de Traction Avant tot de Eend, van de DS tot de C4 Cactus, van veerbollen tot de SM, waar je alleen al van moet houden omdat Cruijff er een had.

En nu moeten we allemaal in onze handen klappen voor een ingekocht elektrokarretje met een actieradius die met een beetje pech nog geen honderd kilometer is, in combinatie met een topsnelheid van 110; voor zulke waarden zou een elektrische auto zich jaren geleden al moeten schamen. Een onooglijke auto dat van Citroën een lauwwarm retro-sausje heeft gekregen zodat ‘ie als je snel kijkt een heel klein beetje weg heeft van de originele Méhari. Het is echter niks, en Citroën weet dat ook. In een bui van zeldzaam cynisme toonde het merk namelijk een tijdje terug de Cactus M Concept. Op het hoofdkantoor van Citroën hadden ze toen al lang bedacht dat ze de E-Mehari op de markt zouden brengen, maar toch wilden ze ons nog even inwrijven wat zo’n nieuwe Méhari ook had kúnnen zijn.

Een geluk bij een ongeluk is dat de E-Mehari een strandauto is. Dan ben je – mede door de korte actieradius – vast in de buurt als je er het enige juiste mee doet: het ding naar de bodem van de zee rijden.



90 reacties

Het wordt nog erger als je -in plaats van de fabrieksfoto’s- échte foto’s gaat bekijken:

http://www.largus.fr/images/images/photos-exclusives-citroen-e-meharu-2016-7-redimensionner_1.jpg

http://www.largus.fr/images/images/photos-exclusives-citroen-e-meharu-2016-9-redimensionner_1.jpg

http://www.largus.fr/images/images/photos-exclusives-citroen-e-meharu-2016-13-redimensionner_1.jpg

http://www.largus.fr/images/images/photos-exclusives-citroen-e-meharu-2016-10-redimensionner_1.jpg

http://www.largus.fr/images/images/photos-exclusives-citroen-e-meharu-2016-14-redimensionner_1.jpg
@dizono: Ik krijg Fargo DF (Automobiles Des Fremond) associaties…

http://mini.43.free.fr/3000/fargo3.jpgFargo DF
@e1000bmw523i: En dat doet mij weer denken aan de mega tjuffer…. Dankjewel! Ik slaap vanavond niet meer, gelukkig kan ik mezelf wel vermaken met jet nieuwe interieur van de nieuwe E-klasse….
@dizono: o help!
@dizono: hahaha What the actual f*ck Citroën. Back to the drawing board!
@dizono: Ze zijn gelukkig wel zo slim geweest om dat oude Lancia stuur van de Bluesummer te vervangen. Alleen jammer dat ze daarvoor in plaats dan een willekeurig stuur uit de autostyle catalogus hebben teruggezet.
@dizono: Je ziet dat ze voor de pers foto’s de wielen een stik groter gemaakt hebben. Schande!
Nou nou, dit vind ik wel een heel negatief bericht
@koenigsegggone1: Negativiteit moet je ook met negativiteit bestrijden.
@clarkson: nu ik die bolloré heb bekeken snap ik de negativiteit, gewoon rebatchen. Lekker originele mehari
@koenigsegggone1: En terecht. Bekijk de post van @dizono eens met de echte foto’s. Dat kan toch niet?!
@paganizonda760nc: het steile voorruitje komt wel overeen
@koenigsegggone1: Waarschijnlijk heeft perry een slechte ervaring gehad bij een citroën dealer en is dit zijn manier om zijn frustraties te uiten. Ik weet in iedergeval dat ik dit soort berichten niet erg serieus moet nemen, het journalistiek niveau ligt nu eenmaal niet zo hoog bij autoblog/apparata.
@MrSkyline: dat is gewoon Perry zijn manier. Hij schrijft voor diverse bladen als Octane, Playboy en meer. Journalistiek gezien doet hij het anders beter dan wij allen.
@koenigsegggone1: Kijk eens naar die Cactus M Concept en daarna naar dit gedrocht; wordt iedereen toch treurig van ?
Geweldig artikel, chapeau!

OT: leuk bekkie, maar weer zo nep. Een Kim K op wielen dus.
Sorry hoor. Maar wat een gezeik zeg. Als het een Fiat 500 of Kever was geweest dan was het, “jaaa, spannend, hoera, heritage” blablabla… We weten nu zo onderhand toch wel dat automerken elektro concept bakkies uitbrengen die het toch niet gaan halen, Franse merken hebben sowieso patent op concepts die het toch niet gaan halen. Niets nieuws.
@str8six: de Fiat 500 is hier niet heel geliefd, dus ik weet niet precies waar je op doelt.
-edit: schelden doe je maar ergens anders-
@fredderf: Ex-autoblogger aan het woord?
@fredderf: well that escalated quickly
– ron burgundy, ex automotivejournalist
@autoblogger: ik doel op de azijnzeikerij in dit artikel. Met de Fiat, Italiaanse flair, had ook Alfa Mito kunnen zijn. Dan was het alom hallelujah geweest. De Fiat kwam als eerst in me op als retro-design bakkie.
@autoblogger: De 500 niet geliefd?

Als er één auto wel mijn nek doet verdraaien is het die 500 wel. Buiten het feit dat het een enorm leuke vertaling is van het origineel naar de tegenwoordige tijd rijden er doorgaans érg leuke mejuffers in… Echte schoonheid zit van binnen!

En de mannen die er in rijden begrijp ik ook wel. Want als er één auto is waar de vrouwen als vliegen op de stroop op afkomen is het de 500 wel.
@autoblogger: nou, als het een Duits produkt was geweest werd het de hemel ingeprezen…dat bedoeld hij, ik ook trouwens!
Vergeet niet dat de Cactus Concept dan te duur was geweest. Het moet ook haalbaar zijn. Ik vind veel artikelen goed op AB alleen komt dit als een regelrechte afzeikartikel over.
@rufctr01: is dat zo? lees je ook onze artikelen over de Duitse 2 Serie Active Tourer? Of over Dieselgate? Er zijn zat voorbeelden. Wij proberen altijd kritisch te zijn, check bv onze aankoopadvies artikelen.

Daarnaast heeft elke schrijver een andere mening, dus dat mag. Vandaar de naam auto BLOG:)
@autoblogger: onlangs nogal wat stukken bij jullie gelezen over plus en minpunten over diverse automerken en waar je op moet letten bij aanschaf. (100punten!!!)
Worden er VAG auto’s getest dan zijn de zwakke punten om te janken, van versnellingsbakken tot distributiekettingen etc.
Een dag later hebben jullie een stuk over een nieuwe VAG model dan benoemen jullie het degelijk in vergelijk tot andere merken. Ik bedoel er mee te zeggen dat je dan beter objectief kunt zijn.
En ja, ik heb genoten van jullie Dieselgate artikelen…
Het neemt niet weg dat ik dit stuk over de E-Mehari een slecht stuk vind.
En ja, dit is mijn mening en inderdaad dit is Autoblog.
via iPhone app
@rufctr01: er zit een heel groot verschil in tussen het testen van een nieuwe auto en een occasion gids.

Daarbij vind ik de reacties naar de merken van de Volkswagen Group wel heel erg buiten proportie tegenwoordig. Qua Dieselgate heeft AB keurig, scherp en kritisch bericht, met een ironische en jolige ondertoon. In de okasie reviews wordt duidelijk aangegeven welke aandachtspunten er zijn.

Moet AB dan elke auto van de Volkswagen Group gaan affakkelen? Zoals de reaguurders van AW? Het is niet alleen maar kl*te, ze bouwen ook daadwerkelijk goede auto’s. En aangezien het een groot concern is, ook nog eens veel verschillende. Daar doet AB gewoon bericht van.

Dat er technische gebreken zijn aan deze auto’s is door de redactie hier ook nog nooit ontkend, maar om alle producten meteen af te schrijven gaat mij wat ver. Het allerergste wat een nieuws en informatiemedium als AB (een Blog kan ik het niet noemen, eigenlijk) kan doen is meegaan met de mening van reaguurders; die hoeven nul verantwoording af te leggen vanuit hun moeders huis of Matiz.
Wen er maar vast aan… de karakteristieken van een merk uit het verleden komen nooit meer terug. BMW’s met 6 cilinder en achterwiel aandrijving, Volvo stations waar de bagageruimte uitgedrukt werd in kuub’s ipv liters, Fiat rugzakformaat auto’s of amerikanen met vleugels… allemaal de gouden eeuw van de automobiel jongens!
@steelboy: gelukkig staan die BMWs met een 6 in lijn en achterwielaandrijving nog steeds in de prijslijsten, en dat blijft ook nog wel minstens 8 jaar zo
@undifined1: denk dat ie atmosferische 6 cil in lijn bedoelt
Klopt als een bus..
Ik vind hem wel leuk eigenlijk.
Zou het wegbeeld prima opfleuren naar mijn mening.
Cynisch artikel, jammer.
Overigens was Johann zijn SM een leasebak. De bekende grijze in ieder geval, deze bestaat nog steeds. Ook heeft hij de eerste in nederland geleverde BX in zijn bezit gehad, een groene.
Naar het schijnt staat er in El Salvador zijn garage nog Vert Argent SM naast zijn ’92 Hyundai Grandeur.
@Pallas: Ik heb ook weleens gehoord dat Cruijff nog steeds een SM heeft. Begrijpelijk, want het zijn briljante auto’s!
Omdat hij anders is moet hij de zee in..
Je zou in de politiek moeten gaan Perry.. Daar ga je het heel erg goed doen.
Nieuwe blogger? Welkom!

Vind hem in het rood met normale bekleding eigenlijk wel te doen. Al is het idd wel een beetje een kopietje van dat kleine Franse merk.
Nieuwe autoblogger? @perry_snijders welkom in de club! Hoe was de ontgroening? Verder rest, jammer dat hij niet zoals in het concept kwam en dat de stootkussens verdwenen zijn. Het idee om een elektrische mehari te maken bevalt me dan weer wel heel erg! Had beter gekunnen citroën! Ben wel bang dat dit ook de eeuwige dood kan betekenen voor de mehari…
@henkhupelschoten: Helaas mag ik over die ontgroening niks zeggen. Maar eigenlijk zou ik al een week geleden beginnen met schrijven…
Ga alsjeblieft iets anders doen dan dit soort stukjes schrijven.
Hoi Perry! Goed geschreven lekker weglezend artikel (echte azijnpissers zie ik alleen in de comments, lol), maar het lijkt mij juist heerlijk om aan de Côte d’Azur te wonen met zo’n E-Mehari voor de boodschappen en het strandbezoek.
@stephanotis: Het lijkt mij ook lekker om daar te wonen, maar voor die boodschappen en dat strandbezoek zou ik liever een originele Méhari of een Cactus M hebben.
De E-Mehari is inderdaad niet veel bijzonders, maar om het te haten gaat mij wat ver. Daarbij is Citroëm helemaal niet zo vooruitstrevend als het imago doet geloven. Ja, de DS was een zeer vooruitstrevende auto, en de SM heerlijk apart, maar dat zijn een paar uitzonderingen.

In mijn beleving staat Citroën inderdaad voor een beetje eigenwijs, maar voornamelijk betaalbaar, comfortabel vervoer met karakter zonder kapsones. En om je nu zo druk te maken om een elektrisch strandkarretje… Kom op zeg, heb je de rest van het gamma gezien van Citroen? De Picasso’s zijn fantastisch en de Cactus is ook lekker origineel. Tis allemaal zo slecht nog niet.
@gtwillem:
Traction avant was ook al een vrij revolutionaire auto, en dan heb je met de reeks traction avant, ds, cx als fabrikant toch wel aardig wat op je naam staan, weinig automerken die daar aan kunnen tippen… Maar goed, in het verleden behaalde resultaten…
Hopelijk is je volgende artikel wat meer open minded, maar bij deze welkom op ab!
Het is een super leuk wagentje (vind ik). Een auto die zich onderscheidt van de rest. Eentje die we moeten omarmen en koesteren juist omdat hij anders is. Dit soort initiatieven willen wij meer zien. Citroen, ook al is de basis ingekocht, super!
@potjak: Maar waarom koop je dan het origineel niet, de Bolloré Bluesummer?
@potver7: Dat is ook een leuk wagentje die me meer doet denken aan de Mega Tjaffer (ook leuk). Vind de uitvoering van Citroen mooier en kijkt sympathieker de wereld in.
@potjak: Ze zijn er nog…

Mensen die blij worden van zo’n eenvoudig speels vormgegeven wagentje omdat ze zich er al helemaal in zien rijden. Flierefluitend achter het stuur, met het dakje open, helemaal in dagdromen opgaand op de bonnefooi in de auto stappen en wel zien waar ze terecht komen…

Terwijl de grauwe massa met een mistroostig gezicht zich volledig afgezonderd van de rest zich voortbeweegt naar het kantoorgebouw dat al even inspiratievol is als de zwarte kunststof massa waardoor ze tijdens de autorit omringd zijn.

Volg de Citroën rijder! Viva la vida!
Perry, ik vond ‘m eerst nog wel een beetje geinig (afgezien van die domme elektroshitaandrijving), maar na het lezen van je ‘rant’ ben ik om: Het is een stom ding. Afbranden. Genadeloos.
Laten we alleen nog échte Citroëns kopen.
Oh wacht… Dan moeten we dus teruggrijpen op klassiekers. Want ondanks wat op plastic kapokmatrassen op deuren lijkt is Citroën allang niet meer vernieuwend of écht onderscheidend.
Dat interieur ook echt, kan toch niet.
Jammer dat citroën idd weinig innovatief is. Ze gaan de VAG filosofie te veel kopiëren.was leuker met een knorrende 3 cilinder met lamellen koppeling. Dan reed ie de pc hoofdtractors strak voorbij op het strand. Nu is het een beloofde hit op de golfbaan
@viggen93: ze zullen wel moeten anders verkopen ze geen auto’s! Iedereen roept dat Citroën niet zo apart is, maar ik zie veel mensen in saaie sjoemelgebakjes rijden.
Dit is zo negatief….Nou moet ik hem wel leuk vinden…Opeens is het werelds beste auto. Norge har sagt…
@norge: Sterkte, ik snap je denk wijze, maar ik zou toch denken dat ik in een nachtmerrie zou leven als deze voor de deur zou staan….
@ronnys: Daarnaast krijg ik kriebels als iemand het heeft over “moeten”. Ik probeer de kinderen op te voeden dat ik niks moet en als ze iets willen dat ze moeten vragen!
Dus een Titel als “waarom we zouden moeten” vind ik al veel beter.
@ronnys: dus je begrijpt mijn punt…
Patrick Le Quëment.

Designer, ontwerper, Crëateur.

Man vader van onder andere : de Ford Sierra, Renault Twingo, Renault Velsatis en de Renault Avantime een quote van de man die ik in mijn hart draag :

Le Quéments werk hoeft hoeft naar eigen zeggen niet door iedereen mooi gevonden te worden. “De toekomst is niet aan ontwerpers die modellen creëren die door niemand lelijk gevonden worden, maar aan ontwerpers die modellen ontwerpen die mensen haten dan wel prachtig vinden”.

Eigenlijk is ALLE retro-meuk een verarming……………..

En voor Citroën eigenlijk in het bijzonder; want juist Citroën heeft altijd de grenzen opgezocht, juist Citroën heeft altijd één man gehad, die verantwoordelijk voor het design was (ontwerp is in deze een understatement) en juist Citroën’s auto’s hebben altijd een filosofie van een vooruitziende blik gehad.
De DS is gewoon de basis geweest voor iedere moderne wagen
En zo simpel zit het n elkaar, Citroën kan het niet maken om met iets retro-igs op de markt te komen.

Probleem voor Citroën is het probleem voor Alfa Romeo : De die-hards, DE mannen die weten wat een Citroën en Citroën maakt en een Alfa een Alfa zijn of uitgerangeerd of met pensioen.
De nieuwe generatie is er meer eentje van marketeers, schaalvergroting en safe, safe safe, meer dood saai Duits – safe.

Iets wat overigens dodelijk zal blijken te zijn, niet nu maar wel over een jaar of tien a twintig.
@desjonnies:
Je hebt gelijk. En als je de DS noemt, dan verdient de Traction Avant ook een vermelding.
En, spijker – kop, retro is creatieve armoede. (maar stiekem best tof, zo nu en dan)

Vraagje: wat vind je van de Cactus?
@Rob:
Ik wil een knalgele !
Met een politiek niet correcte motorisering !
@desjonnies:
Het leuke is, mensen doen dat ook gewoon. Knalgeel, spierwit, tandartsgroen, poepbruin, brandweerrood; ik heb het allemaal voorbij zien komen! De eerste grijze muis Cactus moet ik nog tegenkomen.

Lef, uitgesproken, slim, betaalbaar en voorziet perfect in een behoefte: je zou het haast een opvolger van de 2CV noemen….

Een niche-auto bouwen kan iedereen. Zoiets als een Cactus doe je niet één-twee-drie. Hulde voor Citroen!
@desjonnies: Mooi verhaal, maar je draait oorzaak en gevolg om: de echte fans worden niet te oud, de merken zijn gewoon te lang niet meer vernieuwend geweest en hebben dus geen nieuwe fanbase aanwas.

Je kan ze veel verwijten, maar dit is niet de schuld van al die baby-boomers die onze verzorgingsstaat bijna kapot gemaakt hebben, ow wacht dat is het wel: die stonden namelijk aan het roer van die merken en hebben het laten verwateren … ik zie zomaar overwachts overeenkomsten in m’n analyse ;)
@dawwg:
Qua vernieuwing heb je duidelijk gelijk, naar mijn menign heeft Renault die rol grotendeels overgenomen sinds 1961, met de lancering van de vier, daarna kwam de R16 en was het pleit grotendeels beslist, kijk maar naar auto’s als de Twingo, de Espace enzovoort.
Renault durft soms briljant eigenwijs te zijn !
Gefeliciteerd Perry ..
Toch nog effe snel het allerdomste artikeltje van 2015 geschreven ..

Of ga je dit jaar nog meer plaatsen ??
@lincoln: Niet om te slijmen, maar ik heb het nog gezegd tegen die lui van Autoblog…

Jullie moeten Lincoln aannemen als nieuwe stukjesschrijver. Die is tenminste objectief, genuanceerd en bovendien erg tactvol…

Om eerlijk te zijn denk ik dat je het niet geworden bent omdat je niet assertief genoeg bent.
@moveyourmind: een belangrijke pre voor tekstjesschrijven op autoblog is Duits vertalen. En dat hebben we niet allemaal in de pocket 😬
@lincoln: Kan iemand inderdaad die zeepkist onder Perry vandaan schoppen?
@nnaverbranding: Ik heb liever dat ze jou een schop geven en Perry nog even houden, hij stinkt stukken minder naar azijn ….
@dawwg: Zeiken op de zeikert die over de zeikert zeikt. Azijnception!
@perry_snijders: Ik ben het niet helemaal met je eens, zó briljant is Citroën ook niet geweest de afgelopen jaren. Ja, ze zijn verantwoordelijk geweest voor een aantal iconische auto’s, maar ook voor drollen op wielen. Zó slecht is deze auto ook weer niet. Zie het als een C3 Pluriel op elektriek en je komt een heel eind.

Dat gezegd hebbende, welkom op AutoBlog! Wat je geschreven hebt is natuurlijk meer een column dan een nieuwsartikel, dus je eigen mening is dan belangrijk. En als een mening goed is voor duidelijke voor en tegenstanders heb je het gewoon goed gedaan! Niets aantrekken van de mensen die vitriool urineren, maar gewoon meer van dit soort stukjes. Dit soort artikelen maken AB alleen maar interessanter!
@gtwillem: Dank je! En voor wat betreft die E-Mehari: ik vond ‘m vooral heel erg tegenvallen in vergelijking met de Cactus M, die ze pas kort geleden hebben laten zien. Dus ze hébben een goed idee, maar we kríjgen een op voorhand verouderd elektrokarretje waar wat Citroënlogo’s tegenaan gekwakt zijn. Dat is eigenlijk mijn grootste ergernis.
De originele Mehari had trouwens geen veerbollen maar van die horizontale veerdempers, net als de eend. Het was een vlak chassis waar alle ophanging aanzat.
De originele Mehari was enkel revolutionair vanwege zijn een(d)voud. Plaats een (buitengewoon brandbare) badkuip op een onderstel van een eend en klaar ben je. Dat is ook meteen de enorme charme van het ootootje. In Spanje rijden ze nog massaal rond (althans in de omgeving van Alicante) en ook onze eigenste wijnboer kachelt er vrolijk in rond. Zo’n ootootje Is anno 2015 echt niet meer te maken. Ook geen remake. Net zomin dat kan van de Eend.
Heb niet zoveel met Citroën, maar dit Is wel leuk voor mi casa op Mallorca..
Dit is toch net zo lelijk als alle andere auto’s van Citroen?
Ik zoek nog een golfkar
Autoblog is aan het einde van zijn levenscyclus gekomen met die perry. Nog een paar subsites er bij waar nooit iemand naar kijkt en het is he-le-maal afgelopen. Finito. Jammer maar helaas.
Enorm uitgesproken en hard in je column, nuancerend in je reacties hieronder. Begrijpelijk vanuit het oogpunt van lezers trekken, maar wel jammer dat je het blijkbaar nodig vindt te overdrijven.

Ik vind de e-Mehari ook helemaal niks als je het bekijkt als opvolger van de Cactus M, als opvolger van de Mehari of als Citroën, maar los daarvan vind ik het best een grappig ding. Niet als fatsoenlijke auto, maar als geinige buggy aan het strand. Het is maar hoe je het bekijkt, zoals met eigenlijk alles.
@Citrofiel: Iedereen leest zo’n stukkie anders natuurlijk, maar met de Méhari en de Cactus M Concept meegerekend noem ik zes Citroëns die me bevallen en één die me niet aanstaat. Eigenlijk valt dat best mee, niet?
@perry_snijders: Door jouw reactie lijkt het net alsof ik je heb beschuldigd van Citroën-haterij. Waarschijnlijk lees jij het ook zo vanwege mijn nickname hier. Het ging me puur om de e-Mehari. Bekijk het eens alsof het geen Citroën is en dus niets te maken heeft met Méhari-heritage of de Cactus M. Dan is het nog steeds een armzalig verouderd elektroding, maar ergens best grappig.
@Citrofiel: Zo vatte ik het anders niet op, ook al omdat je zelf zei dat je het helemaal niks vond als je ‘m bekijkt als opvolger van de Mehari of als Citroën ;-)
@perry_snijders: Dan snap ik jouw comment misschien niet helemaal, het lijkt niet echt een reactie op hetgeen ik in mijn eerste comment schreef. Maar goed. Care. Je maakt in elk geval de tongen goed los hier, een verlaat welkom van mijn kant!
@Citrofiel: Dat was eigenlijk vooral een reactie op dat ‘enorm uitgesproken en hard’. Zes keer positief, één keer negatief; dat is wel uitgesproken maar niet per definitie hard.
voor NL mss een waardeloos concept, maar schrik niet, de wereld is een stuk groter als de polders…..! perfecte eilandsauto, 100km is plenty en 110 km’h ook, enkel gebruiksgemak en duurzaamheid tellen!
Goed stuk. Lekker kort. ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).