
Wij willen wel weten welke rijbewijzen jij allemaal hebt.
Na het artikeltje van vanmiddag over de belabberde kwaliteit die rijscholen in Nederland afleveren, bleef het onderwerp ‘rijbewijzen’ hier een behoorlijk over de redactie zingen. Eigenlijk ging het helemaal nergens anders meer over, zelfs over onze favoriete onderwerpen 1.FC Köln, de sneakers van Sigrid Kaag en de nieuwe plaat van S-10 werd hartstochtelijk gezwegen. En dat wil wat zeggen hoor.
Over rijbewijzen ging het. En vooral over welke rijbewijzen wij allemaal hebben. En dat is het bespreken waard. Althans, bij ons op de redactie. Want sommigen hebben er een hele rits, anderen slechts 1.
Welke rijbewijzen heb jij allemaal?
Zo is collega @jaapiyo de trotse bezitter van rijbewijs B, waarin hij in zijn Porsche mag rijden, maar mag hij dankzij rijbewijs D1 ook met een kleine bus met aanhanger op pad. Gewoon, omdat het kan.
Ook @720s doet het al lekker, hoe jeugdig hij nog is. Hij heeft naast B ook CE en mag dus met een dikke truck mét aanhanger over de grote wegen denderen. Giddy Up Go, Loek, Giddy Up Go!
Collega @willeme doet ook een flinke duit in het zakje. Hij heeft álle rijbewijzen, behalve A, C en D. En hij heeft een diploma om een duosprong te mogen maken met een ervaren parachutist én als klap op de vuurpijl heeft hij zijn veterstrikdiploma. En allemaal in 1 keer gehaald, behalve rijbewijs B. Dat moest ik er van hem bij zeggen Waarvan akte Willem.
Kneus met rij-examens
Ikzelf ben een beetje een kneus met rijbewijzen. Ik heb er namelijk maar 3. Te weten, AM, die iedereen vanaf een bepaalde leeftijd heeft, T, waarvoor hetzelfde geldt en B. Voor de personenwaggie dus. Ik heb simpel gezegd voor maar 1 categorie examen gedaan, daarna was ik er wel klaar mee.
Dat zit zo, ik heb maar liefst drie keer gepoogd om dat ellendige roze papiertje in mijn bezit te mogen krijgen. De eerste keer reed ik te langzaam en stopte ik niet voor een auto van rechts, de tweede keer reed ik te hard en stopte ik voor een auto van links wat niet mocht en pas de derde keer slaagde ik. Op een maandagmorgen zonder ander verkeer op de weg en middels het staatsexamen voor zenuwenlijers.
Daarna was ik er wel een beetje klaar mee. Motorrijden zou bovendien toch een vroege dood betekenen voor mij en dat zag ik niet zitten. En mijn moeder trouwens ook niet en haar wil was (en is nog altijd) wet. Dus is het bij die ene B gebleven. Beter voor iedereen…
Maar daar gaat het niet om bij deze lezersvraag. Wij willen graag weten welke rijbewijzen JIJ allemaal hebt. En waarom? En in hoeveel keer geslaagd? En gebruik je ze ook allemaal?
Deel het vooral met ons in de comments!!
AM, A,A1,A2, B,BE,C,C1,CE,CE1,T. Kortom, op D en DE na het boekje vol.
@dutchdriftking: opschepper😂
@kaeser: 😎😎😎 voor opscheppen heb ik een certificaat.
Met een boekje moet je even naar de gemeente, want die is al even niet meer geldig.
B en AM, waarbij ik AM gratis bij B kreeg. Verder helemaal niks, al staat een motorrijbewijs wel nog op de planning.
@Edge: yep, zelfde hier. En niet echt van plan om iets eraan toe te voegen.
@720s: E is toch wel fijn om te hebben .. althans als je in ‘de provincie’ woont. Lekker lomp slepen met allerlei zaken in de E achter de B 😇
@bischero: dat is wel waar, als er nog eentje komt wordt het inderdaad waarschijnlijk E achter B.
@edge Geen T? Die krijg je er tegenwoordig ook bij (na de eerste keer verlengen).
@OT92: Nee, nog niet. Die eerste keer verlengen is over een maand of twee, dus ik moet nog even wachten tot ik op een John Deere op jacht kan naar meid’n om mee brommers te kiek’n
@Edge Haha. Ik mag dat ondertussen al doen, maar de vraag is waar ik een John Deere vandaan ga halen :)
Ik zou een proeflesje voor de A aanraden, dat is echt al leuk zat en dan heb je bijna gegarandeerd een maand later je eerste echte lessen al ingepland staan :)
Mijn proeflesje was bij de ANWB, na een paar keer rondjes over een parkeerterrein zei die kerel in mijn oortje ‘ok ga met 50km/u op die pionnen af en stop er precies tussen.
Dat deed ik en vond dat ik het best goed had gedaan.
Daarna vroeg hij of ik het nog een keer wilde doen maar dan ook echt met 50km/u en niet de 25km/u die ik blijkbaar deed. En ik was ervan overtuigd dat ik veel te hard ging :D
B, waar ik AM en E gratis bij kreeg. Goeie ouwe tijd. En ik heb ook nog ergens een rijbewijs voor een Leopard I tank liggen, als herinnering aan een minder leuke bijkomstigheid van mijn bouwjaar.
AM, A, A1, A2, B, BE, C, C1, CE, CE1, D, D1, D1E, T. Eigenlijk mag ik alles rijden wat wielen heeft.
Lang leve het leger, alles op mijn A rijbewijs na daar gehaald.
@erik64: dan heb je dus alle rijbewijzen, maar kun je ook daadwerkelijk rijden? Rondje om de kerk verhaal!
@tmenges
Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar en dat 40 jaar lang zonder ook maar 1 keer schade te rijden, is dat genoeg denk je.
@erik64: ja keurig netjes!!
@erik64: Het ligt eraan hoeveel schade je bij anderen hebt veroorzaakt zonder dat je het weet 😅
@erik64: alles behalve een elektrische step.
@erik64: alles behalve G tractor
Alles behalve A.
Telt een verlopen rijbewijs ook mee? Dacht dat ik op tijd was maarja, feestdagen, en dan werken ambtenaren natuurlijk niet. 5 mei is een feestdag meneer, dan zijn we gesloten. Ja voor jullie wel, de rest van NL niet.
@Johanneke: Ja, die feestdagen die komen ook volslagen onverwacht en ongepland de boel in de war sturen hè?
Als er nou iets was waarmee we dat konden voorkomen…. een kalender bijvoorbeeld ….
Ik dacht echt dat 5 mei eens in de 5 jaar een feestdag was. Maar niet voor ambtenaren.
Waarom tot het aller, allerlaatste moment wachten om je rijbewijs te verlengen? Is vooral je eigen probleem
@Johanneke: je weet toch al tien jaar wanneer je rijbewijs verloopt? Overigens kan dat vaak gewoon online en hoef je alleen maar af te halen.
Oh hier kon het niet online. Was dat maar zo’n feest, moest zelf langs het gemeentehuis. Compleet achterlijk ook dat ik maar weer moet betalen voor een nieuw pasje. Ik heb ze zelfs dezelfde foto gegeven. Ik krijg straks een pasje met exact dezelfde info en exact dezelfde foto terug. Handig joh, die houdbaarheidsdatum.
Je probeert nu je eigen falen af te wenden op ambtenaren die niks meer doen dan de wet uitvoeren. Triest (nee, ik ben geen ambtenaar).
Vlak die ambtenaren niet allemaal uit. Bij mij in de gemeente werkten ze wel gewoon. Sterker nog, ze kwamen hem zelfs nog brengen ook! Volgens mij zijn de welbekende meningen tegenwoordig flink achterhaald. Ik was vandaag in ieder geval blij met ze, hard aan het werk zoals het hoort.
M’n B-rijbewijs gehaald op de dag dat ik 17 werd, dus nog een heel jaar moeten 2toDriven. In de tussentijd wel flink gebruik gemaakt van het bijgeleverde AM-rijbewijs. Nadat ik een keer uitgekozen was voor de rollenbank met motorrijden begonnen en zo getrap van A1 naar A2 en uiteindelijk A. En tijdens de laatste vernieuwing T erbij gekregen. Alles in één keer gehaald, op motortheorie na, die in twee keer.
B en ooit bromfietsrijbewijs gehaald
Verder in de VS een auto en motorfiets rijbewijs na een blokje om de DMV gekregen.
A en B, een een heftruckcertificaat, telt dat ook ?
Ik heb een roze, voor de auto. Geen idee welke letter dat is eigenlijk.
Nooit hoeven tonen ook.
De kunst is niet gepakt worden, dan kom je idd een heel eind :D
Auto, motor, vrachtwagen en bus. Laatste is verlopen. Ooit gehaald omdat ik het leuk vond. Inmiddels al 20 jaar een transportbedrijf.
A, B, BE, KNAF EU-licentie en zwem- en strikdiploma.
Alles in 1x gehaald behalve m’n strikdiploma.
Ik heb alles behalve touringcar! Alles in 1 keer gehaald behalve BE!
AM, niet gratis, m’n bromcertificaat gehaald op m’n 16e. A gehaald op m’n 25e (2 x afrijden). B op m’n 18e (7 x afgereden)
@koekwaus: 7x afgereden?! Hoe dan?
Lekkere examinatorin. Examinatrice. Examinatores. Examinatoresse. Nouja, boeien. Ze was waarschijnlijk lekker in ieder geval.
@DIG-T 190 GT: het waren allemaal heren, persoonlijk ben ik daar niet van
@miata93: zenuwen zijn een bitch
Ik heb er ééntje op zak en die volstaat voor mij om te doen wat ik wil en mag doen.
AM, B en T. Op basis van m’n leeftijd AM en T gekregen bij het behalen van B. Inmiddels al weer dik dertig jaar geleden.
Het is trouwens uitermate triest, dat het CBR in die dertig jaar nog steeds(!!!) met dezelfde problemen worstelt als nu: te veel matige tot slechte rijscholen, te weinig examinatoren en dientengevolge te lange wachttijden voor de praktijkexamens.
Telt een vaarbewijs ook mee?
Nee, want een ‘vaar’bewijs is geen ‘rij’bewijs :P
Ik heb dat bewijs voor een personenauto. Je weet wel, vier wielen, toet toet vroem vroem. Daarnaast ook nog een vrijbewijs. Is mijn dochter het resultaat van.
B en heftruck :’)
B, aangevuld met bijbehorend E en F 😉 dat is voor pantserrupsvoertuigen; jaja, ik heb nog in dienst gezeten!
Motor en auto.
Vind ik wel genoeg.
AM die was gratis samen met T. B en BE heb ik zelf voor moeten afrijden. Dat was het dan ook wel. Wel beide keren in 1 keer geslaagd.
Bé. Alleen maar Bé.
En tóch red ik me er al bijna veertig jaar mee……
A, A1, A2, AM, B, T. Wil graag nog eens voor B-E in de toekomst. Overigens enkel les en examen gedaan voor A en B, de rest kreeg ik er gratis bij.
Exact hetzelfde hier. In ’t leger nog wel m’n operationele module gehaald voor terreinrijden, zo’n G-klasse kan gewoon met 4 wielen van de grond, heb ik ervaren 🤣
AM, A, B, BE, C1, C1E, C, CE. De C rijbewijzen met bijbehorende code 95. En T.
Eigenlijk alles behalve voor de bus.
A, B en omwille van mijn leeftijd mag ik ook landbouwvoertuigen besturen :)
Vooral dat laatste vind ik wel een leuke extra, daardoor heb ik als jobstudent ooit als kraanmachinist kunnen werken op een 25t telescoopkraan (die als landbouwvoertuig ingeschreven was) en vorig jaar bij de boer op vakantie mee mogen helpen met hooibalen van het veld halen. (Met een Claas en een oudere Ford mogen rondrijden :) blij als een 5 jarige)
Trekkerrijbewijs (T), autorijbewijs (B) en brommerrijbewijs AM). Gebruik alleen rijbewijs B.
BE en de letters die je erbij krijgt. Twee keer examen dus, beide in één keer, bij beide wel een (onterechte) ingreep gehad…
AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, BE, S en T
Rij z.g.a. alleen auto soms met aanhanger en motor.
Ook alleen maar AM, B en T.. Alleen voor B ooit examen gedaan in een vaag verleden.. Meer heb ik ook niet nodig om in mijn sportwagens te mogen rijden..
A, AM, B en T. Ik gebruik alleen A en B. Voor t werk nog een terrein rijvaardigheidsbewijs trouwens.
Een roze.
Auto en motor. Motorrijbewijs gehaald op Curaçao gehaald, instructeur vond dat ik na 3 lessen af kon rijden. In Nederland nog wel op m’n NL rijbewijs laten zetten, maar nooit meer motor gereden. Levensgevaarlijk
@bobinthebottle: de ‘Antillen-route’ was vroeger nog wel een dingetje ja. Is godzijdank al weer heel wat jaren geleden geblokkeerd, want dat heeft ons land een hoop kamikazes de weg op geholpen.
Nederlands rijbewijs AM, A, A1, A2, B, BE, T en US driver license C en M. Groeten uit Silicon Valley!
AMBCDET
Op mijn 18e auto rijbewijs gehaald, daar kreeg ik AM en T als cadeau erbij. Na bijna 15 jaar ook mijn rijbewijs A gehaald en dat was vorig jaar oktober.
Motor rijden is wel echt ontspanning en leuk. Ben blij dat ik dat alsnog heb gedaan.
Ik heb een Canadees rijbewijs; Class 1 & 6
In Noord Amerika werkt het systeem anders. Het Nederlandse B is hier Class 5, maar eigenlijk is het BE, want je mag ook aanhangers trekken tot max. 4600kg
1 = Vrachtwagens, alle soorten met trailer(s)
2= Personen vervoer (bus) met meer dan 25 personen
3= Vrachtwagens zonder trailer
4= Klein personen vervoer zoals taxi’s en busjes tot maximaal 25 personen
5= Personen auto
6= Motor, Quad, Site-by-site
Dan heb je ook nog 7, dat is eigenlijk 5 maar dan voor nieuwe bestuurders. Heb je 2 jaar, daarna doe je examen voor Class 5.
Wat hier wel leuk is, is dat als je een nummer lager hebt dan 5, dan geldt alles daaronder ook. Behalve 6, dat is een eigen categorie.
Ik heb mijn A en B hier ingeruild voor Class 5,6. Daarna heb ik rijles en examen gedaan voor Class 1. Dat is dus ‘Truck and Trailer(s)’
Ik mag nu alles met wielen rijden, behalve Mining Trucks. Daar heb je een ‘endorsement’ voor nodig, maar die haal je met een 2 daagse cursus in de mijn.
Het was een hele klus maar deze mag met ALLES rijden behalve een bus.
AM
A2
A1
A
B (+E),
C1 (+E)
C(+E)
G(+E)
En uiteraard tevens in het bezit van een code 95 (vakbekwaamheid) want een rijbewijs C(+E) zonder vak = waardeloos
En nooit een examen 2 keer moeten afleggen!
Behalve de gratis T ook B en alle A-tjes. Afgereden op een zware motor, dus nooit te maken gehad met beperkingen op motorvermogen. Dat doodrijden valt wel mee, @nicolasr Die hoor ik echt te vaak. Waarom zou je wel 20 jaar schadevrij kunnen rijden met de auto en fiets, maar jezelf plat rijden op de motor? Ja, op de motor ben je zelf de kreukelzone, dat is waar. En anderen kunnen domme dingen doen waardoor je buiten schuld crasht. Maar met inzicht, goede beschermende kleding en aandacht erbij houden kan je prima motorrijden zonder crashen. In zo’n 850.000km op de motor wel de nodige spannende momentjes gehad, zoals onverwacht sneeuw in de bergen of ijzel op de snelweg met een supersport motor, maar altijd zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Natuurlijk, er blijft altijd een risico en ik weet ook wel wat momenten te noemen die wel pijn hadden kunnen doen, maar de grootste risicobeperkende factor zit tussen de oren. Moeders wil, da’s een andere. Daar tegenin gaan kan wel eens gevaarlijker zijn dan op de motor stappen… ;-)
@degrotemuis: wat is die T eigenlijk?
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/t-rijbewijs/je-t-rijbewijs-halen.htm
“Alle bestuurders van Landbouw- of bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) op de openbare weg dienen in het bezit te zijn van een T-rijbewijs (in de volksmond ook wel trekker rijbewijs). Om het T-rijbewijs te behalen moet je rijgeschikt zijn en slagen voor het theorie- en praktijkexamen.”
Ik heb ook m’n A rijbewijs en jaren motor gereden. In een tijdsbestek van 1 jaar een collega verloren aan een enkelzijdig motorongeluk door olie op de weg én eerste rij getuige geweest van een zeer ernstig motorongeluk: door een Tesla die zonder te kijken de weg opdraaide en een Harley die met 80+ (waarschijnlijk 100+) vol de flank in reed. De bestuurder van de Harley droeg een helm zonder kinbescherming. Zijn hoofd raakte vol de dakrand van de Tesla. Ik weet niet of hij ’t overleefd heeft (de traumahelikopter was er binnen 10 minuten) maar hij moet sowieso de rest van z’n leven door een rietje eten.
Daarna m’n motor verkocht. Ik was er klaar mee.
A B en C. Ga geen 1tjes en 2tjes toevoegen, gewoon de hoofdgroep en volledig… enige dat ik nog wil halen is E
Denk dag jullie beter de vraag hadden gesteld: welke rijbewijzen hebben jullie zelf behaald. De babyboomers hebben een hele rits certificaten gekregen waar ze nog nooit iets mee hebben gehad of gedaan, maar zijn wel gekwalificeerd genoeg voor alles zogenaamd. De vele doden bij oudere motorrijders bewijst nog maar eens dat extra opleiding en het bewust zelf behalen alleen maar iedereen ten goede komt.
Voor een elektrische fiets hoef je toch geen rijbewijs te halen? Wel een goed idee overigens.
Alles vol
Buiten de rijbewijzen die iedereen krijgt op leeftijd heb ik A en B, waarbij ik A nog het meeste gebruik.
Ik heb alle rijbewijzen op B1 en D1E na.
B1 wordt ook niet erkend in NL dacht ik.(dacht speciaal rijbewijs uit Polen,maar kan ik mis hebben)
Ondanks volle pas gebruik ik eigenlijk alleen A en B(E)😂
Kort antwoord: allemaal
B in één keer gehaald en 0 fouten op de theorie
A veel later in één keer beide praktijkexamens gehaald maar 1x gezakt voor mijn theorie vanwege mijn dramatisch slechte theorieboekje dat ik had gekocht. Ik heb de uitgeverij nog per mail aangeboden om het boekje in ruil voor een paar tientjes aan te passen zodat het feitelijk, grammaticaal en taalvaardig juist zou worden. Heb ik nooit reactie op gekregen.
Heb alles, behalve D, DE… Ik gebruik vooral CE, B en zou vaker A willen rijden. Tijdgebrek.
AM-A-BE-C1E-CE-D1E-DE-T
In feitelijk alles
Alles behalve B1 die hebben wij in NL niet
AM-A-BE-CE-DE-T en code 95 voor zowel de C als de D