• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Liberty Media kijkt naar verbeteringen geluid F1-auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 23 september 2017 om 09:44 – 43 Reacties

Red Bull RB13


De F1-bazen maken er geen half werk van.

In vergelijking met Bernie Ecclestone, krijgt Liberty Media veel lof. De huidige bazen doen er veel aan om de Formule 1 leuker te maken voor de fans. Een kritiekpuntje van de laatste jaren is het geluid van de wagens. Het tijdperk van de jankende V10’s en brute V8- en V12-motoren ligt immers (ver) achter ons. De huidige V6 hybrides met turbo’s maken, op zijn zachts gezegd, weinig indruk in vergelijking met de oude motoren.

Liberty Media kijkt daarom naar oplossingen om het geluid spectaculairder te maken. Men overweegt microfoons te plaatsen bij de uitlaten van F1-auto’s. Via deze weg zal het geluid van de wagens beter klinken voor TV-kijkers. Sean Bratches, commercieel directeur van de F1, zei dat er meer moet worden gedaan om het wereldwijde tv-publiek tevreden te stellen.

Er zijn op dit moment al ontwikkelingen gaande. Zo zou een Australische producer in samenwerking met een Duits bedrijf werken aan een keramische microfoon. Het geluid van een tiencilinder zal er niet door terugkomen, maar wellicht is het gebruik van zo’n soort microfoon een welkome verbetering. (via Reuters)

Ook interessant!

  • Red Bull Racing werkbij deelt zijn pijn op social media
  • Social Media-berichten
    Social media berichten in auto niet de moeite waard
  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, liberty-media, Racing, sound

Vorig bericht: « Deze Ford uit 1966 is eigenlijk heel modern
Volgend bericht: De F90 BMW M5 samenstellen doe je zo »

Lees Interacties

Reacties

  1. basvspr zegt

    23 september 2017 om 09:59

    Ik vind het nogal een slap idee. In dat geval kunnen we de 20 heren ook wel achter een PlayStation zetten en ze het op F1 2017 laten uitvechten

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    23 september 2017 om 10:03

    Beetje BMW praktijken dit. We kunnen geen mooi geluid produceren dus dan maar over de speakers.

    Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      23 september 2017 om 10:30

      @viezefreddyw: welk merk doet dat tegenwoordig niet?

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        23 september 2017 om 10:37

        @srthellcat: ferrari

        Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        23 september 2017 om 17:26

        @srthellcat: Caterham: luidsprekers zijn veel te zwaar

        Login om te reageren
  3. caterpie zegt

    23 september 2017 om 10:04

    Misschien ben ik de enige, maar op spa vond ik het geluid van de V6 best prima. Die oude wagen van Schumacher vind ik minder lekker klinken. V6 heeft lage harde brom als ze vol optrekken, je hoeft tenminste geen oordoppen in. Van mij hoeven ze niet zo te janken.

    Dan moet ik misschien wel erkennen dat ik op tv liever de v8/v10/v12 hoor..

    Login om te reageren
    • dave130r zegt

      23 september 2017 om 10:23

      @caterpie: Ik denk idd dat je een van de weinige bent ;)

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      23 september 2017 om 10:38

      @caterpie: als er geen bloed uit je oren komt, is het niks

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      23 september 2017 om 10:55

      @caterpie: Stap maar even in je Delorean naar het jaar 2013. één ongeblazen F1 is leuk, maar het ging juist om 24 bulderende en klappende wagens achter elkaar wat het zo speciaal maakte. Dan voelde je alles om je heen trillen. Het geluid nu is gewoon enorm lelijk. Maar hoe meer geluid van de auto’s hoe minder van Olav of Jack dus kom maar door met die Sennheiser mod!

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      23 september 2017 om 13:23

      @caterpie: ik ben het met je eens: ik had afgelopen weekend in Singapore m’n meegenomen oordoppen alleen bij de omlijstende popconcerten nodig, bij de F1 was het geluid zonder doppen eigenlijk precies goed

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        23 september 2017 om 20:35

        @560pk: Yep; GT3 en F2 en zelfs de Porsches zijn tegenwoordig luider dan de F1 zelf …

        Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          24 september 2017 om 20:47

          @dawwg: precies ja, zelfs de supercup Porsche’s klonken mooier en spectaculairder dan de 2017 F1 auto’s.

          Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      24 september 2017 om 20:45

      @caterpie: ik was er ook bij en ben het niet met je eens. De Benetton van Schumacher reed niet eens voluit (lang niet zelfs) en klonk zelfs toen nog een stuk spectaculairder dan de 2017 bolides. Ook heb ik in 2001 de V10’s gehoord in Monza en die waren helemaal geweldig. Ik vond het hele spektakel van de huidige auto’s flink tegenvallen.

      Login om te reageren
  4. pindakoning zegt

    23 september 2017 om 10:13

    Bij de Formule E blijf ik het een rare gewaarwording dat je niets hoort

    Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    23 september 2017 om 10:19

    Noooooooo!!!!! Geen nep geluid aub! Wat Liberty Media moet doen is: (veel) minder downforce, DRS afschaffen, brandstofrestricties afschaffen, bijtanken toestaan en maximum budget instellen.

    Login om te reageren
    • pixeltrooper zegt

      24 september 2017 om 11:00

      @tvklarenbosch: ze gaan geen nepgeluid gebruiken, ze gaan alleen de microfoon dichtbij de uitlaat zetten, dus wordt t harder opgenomen.

      Login om te reageren
  6. dave130r zegt

    23 september 2017 om 10:20

    Het zijn echt een stelletje lomperds daar bij de FIA, laat ze nu gewoon de feul flow restrictie verwijderen, op deze manier kunnen de motoren gewoon de toegestane 15000 toeren limiet behalen.
    Brandstof tanks limiteren naar een grote van circa 30 liter en tanken tijdens de race opnieuw invoeren.
    Zo worden teams ook gedwongen om zuinigere motoren te bouwen omdat ze dan gewoon tijd kunnen besparen op pit stops maar je geeft ze ook de optie om volledig hooligan te gaan met volle bak vermogen en de extra pits stop op de koop toe te nemen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 september 2017 om 20:35

      @dave130r: Ik ben voor.

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    23 september 2017 om 10:21

    Man man man, met microfoons. Het idee is goed maar het enige dat helpt is een andere motor

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    23 september 2017 om 10:28

    ……
    ……….
    ………….
    Get. The. Fuck. Out. Of. Here….

    Lijkt een 1 april grap maar ik begrijp dus dat dit een serieus idee is in een sport waar miljarden in omgaat? smh

    Login om te reageren
  9. lekkaah zegt

    23 september 2017 om 10:29

    Zolang er turbos opzitten ga jij geen goed geluid krijgen

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      23 september 2017 om 10:40

      @lekkaah: oneens, er zijn best turbomotoren met leuk geluid, impreza bijv

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        23 september 2017 om 10:44

        @henk_he: idd, samen met veel andere rallygebakjes, of Toyota Supra bv.

        Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      23 september 2017 om 10:42

      @lekkaah: bwoah, zelfs WRC klinkt beter en dat zijn 4-cilinders turbo’s

      Login om te reageren
    • tom_hanekamp zegt

      23 september 2017 om 10:45

      @lekkaah: Geen goed geluid met turbo’s? Ik laat dit even hier achter voor je..
      https://www.youtube.com/watch?v=4B1EVWafhy4

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        23 september 2017 om 13:04

        @tom_hanekamp: gaaf, maar valt toch in het niet met atmosferisch.. mja tis uiteraard persoonlijk uiteindelijk

        Login om te reageren
      • flashevan zegt

        23 september 2017 om 16:53

        @tom_hanekamp: ik deel je mening maar je gelinkte video bevat bijna alleen maar NA motoren, zeker de eerste paar minuten. Op titel gegokt in de hoop dat het je punt bewees?

        Login om te reageren
  10. breakingpoint zegt

    23 september 2017 om 10:31

    De F1 wordt het nieuwe WWE. Wat is het volgende, scripted inhaalmanoeuvres??? ?

    Login om te reageren
    • theracingelf zegt

      23 september 2017 om 10:40

      @breakingpoint: Die hebben we dankzij DRS al jaren…

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        23 september 2017 om 10:46

        @theracingelf: mijn sarcasme was iets te subtiel dus ?

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          23 september 2017 om 13:28

          @breakingpoint: De paar jaar voordat Max in de F1 kwam, werden inhaalacties van te voren met de wedstrijdleiding en FIA afgestemd, waarbij Mercedes & Ferrari veto recht hadden …

          Login om te reageren
  11. autodrome zegt

    23 september 2017 om 10:57

    Wat een softe bedoeling weer

    Login om te reageren
  12. autodrome zegt

    23 september 2017 om 10:58

    Gewo on lekker alles los laten weer en mat the best man win

    Login om te reageren
  13. autodrome zegt

    23 september 2017 om 11:01

    may the best man win

    Login om te reageren
  14. sracert zegt

    23 september 2017 om 11:13

    NEP NEP Amerikaanse toestanden. Laat je bedriegen door de illusie, dat vinden veel mensen fijn, lekker doen alsof. Zag dat het voetbal ook al verplicht is te “gamen”. Hoe treurig, zielige mensen worden gemeengoed. Ik voetbal op straat en op het veld, geen plaats voor genderneutrale watjes.

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    23 september 2017 om 11:16

    Ik heb de indruk dat de meeste commentatoren hierboven het bericht niet goed hebben gelezen. Het geluid van de auto’s wordt volgens mij nu dmv. microfoons langs de baan en door een microfoon op de auto al tot ons tv kijkers gebracht. Zonder microfoons zouden we helemaal niets horen. Ja, alleen de heer Mol en theoneweshouldnotname. Door het plaatsen van microfoons bij de uitlaten zou je het geluid alleen beter kunnen horen.
    Aangezien Formule1 hoofdzakelijk een televisiesport is zie ik echt het probleem niet. Het zou wat potsierlijk worden als het geluid van de auto’s dmv. speakers langs de baan zou worden afgespeeld. Maar daar is helemaal geen sprake van.

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      23 september 2017 om 12:45

      @pomoek: Dankjewel. Ik dacht dat ik de enige was die het was las.

      Login om te reageren
  16. str8six zegt

    23 september 2017 om 11:26

    Wat een armoe. Gewoon terug naar de v10. Dan is iedereen blij!

    Login om te reageren
    • yipikaye zegt

      23 september 2017 om 11:33

      @str8six: helemaal mee eens.
      En ook gelijk weg met die electro rommel.
      Back to basic.

      Login om te reageren
      • joostj44 zegt

        23 september 2017 om 11:48

        @yipikaye: inderdaad, en gelijk ook maar de kaarten voor de races gratis maken

        Login om te reageren
        • dave130r zegt

          23 september 2017 om 12:21

          @joostj44: Hahaha dat word lachen rondom Malmedy.

          Login om te reageren
  17. shadowbroker zegt

    23 september 2017 om 14:37

    Hahhhaahh wat een grap. Welke pillen hebben ze genomen? Of juist de pillen juist NIET genomen. Man man man wat een volk daar.

    Login om te reageren
  18. snorrewietskie zegt

    23 september 2017 om 15:02

    Elke willekeurige autocross is leuker dan dat stelletje verwende miereneukers bij elkaar. T wordt steeds saaier en suffer. Wat n jankerds.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North