• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet 2 miljoen maar slechts 140 duizend EV’s in 2020

Auteur: Dennis, gepost 13 januari 2011 om 14:36 – 37 Reacties

Elektrisch tanken

Midden 2009 spraken het CDA en PvdA de naïeve en onrealistische ambitie uit om in het jaar 2020 totaal 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland te hebben rondrijden. Door de val van het kabinet zitten er nu andere poppetjes met andere prioriteiten. Op die 2 miljoen hoef je niet te rekenen, maar het onderwerp leeft nog wel. Zo houdt het bijna alle autobouwers bezig en bijvoorbeeld Audi heeft al geroepen in 2020 de grootste premium fabrikant van elektrische auto’s te willen zijn. Dus het is goed om te blijven inschatten hoe de markt voor EV’s zich op korte tot middellange termijn zal ontwikkelen.

Het economische bureau van ING zit er bovenop. In 2020 rijden er volgens de ING in Nederland ongeveer 140 duizend elektrische auto’s. Dit komt overeenkomt met een kleine 2 procent van het totale wagenpark. Op jaarbasis worden zo’n 30.000 nieuwe EV’s verkocht, 7 procent van de totale nieuwverkoop en 5 procent van de omzet bij autodealers.

De ING schat in dat de impact van EV’s op de onderhoudsafdeling van autobedrijven gering zal zijn. De onderhoudskosten van een EV zullen 15 procent lager liggen dan voor een diesel- of benzineauto. De onderhoudsmarkt voor elektrische wagen zal in 2020 hooguit goed zijn voor 55 miljoen euro op een totale onderhoudsomzet van circa 3 miljard.

Het elektrisch rijden zal toenemen naar mate de prestaties van de accu’s verbeteren. Voor bedrijven die zich specialiseren in de verkoop en het onderhoud van de elektrische auto, liggen hier kansen om een groot deel van deze groeiende omzet naar zich toetrekken. (via: de zaak)

Ook interessant!

  • Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?
  • Nog goedkopere Hyundai EV
    Nog goedkopere Hyundai EV is eindelijk op komst
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • EV subsidie: dit verandert er wel en niet in 2022

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « Licht en bruut: Caterham Lola SP/300.R
Volgend bericht: Wat is het meervoud van ‘Prius’? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    13 januari 2011 om 14:41

    De benzine-lover mogen even gniffelen.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 januari 2011 om 14:41

      @Jochempie: loverS, Jochempie, loverS.

      Login om te reageren
    • Cantago zegt

      15 januari 2011 om 21:45

      @Jochempie: *gniffelt

      Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    13 januari 2011 om 14:49

    Logisch, er is nog te weinig keuze en de accu’s zijn nog te slecht!

    Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    13 januari 2011 om 14:50

    Leuke poll btw!

    Login om te reageren
  4. Joerek zegt

    13 januari 2011 om 15:11

    Tja, gaat en staat dus met de ontwikkeling op het gebied van accu’s en voornamelijk op het gebied van meer energie bij dezelfde grootte. En dat is het probleem. Gemiddeld genomen zijn de accus de afgelopen tientallen jaren nog geen 3% per jaar verbeterd op dat gebied. Het zijn allemaal verbeteringen in de marge. Kijk maar eens naar de laptops… ze gaan nog steeds even kort mee. Dat telefoons tegenwoordig langer meegaan heeft meer te maken dat ze zuiniger zijn geworden dan dat ze meer energiecapaciteit heben gekregen.

    Het is meer wachten/hopen op een toevalstreffer dat er ergens een stofje / metalen combi wordt gevonden die een flinke verschuiving teweeg brengt.

    Elektrische aandrijving kent eigenlijk enorm veel voordelen. Kleine / lichte motoren, evt. motor per wiel (perfecte 4-wiel aandrijving), geen uitstoot, stil (comfort), etc.. Alleen de energiebron (MEGA pakket aan accus) is verre van ideaal.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      13 januari 2011 om 18:35

      @Joerek: Misschien is die er wel, maar is de toepassing nog te ingewikkeld. Ik dacht aan draadloze stroomvoorziening, dus draadloos afgifte van stroom, het staat nog in de kinderschoenen en moet verder ontwikkeld te worden, het zal niet voor 2020 zo ver zijn, maar misschien dat het daarna in een sneltrein vaart raakt. Als het maar voor 2050 gerealiseert is. Dat is het jaartal waarvan men verwacht, dat de olieproduktie naar een zeer laag niveau gereduceert is.

      Login om te reageren
  5. laurensje zegt

    13 januari 2011 om 15:19

    Daihatsu specialist worden lijkt me winstgevender.

    OT: geloof nooit een beleggingsanalist die posities inneemt.

    Login om te reageren
  6. henkdetank zegt

    13 januari 2011 om 15:19

    Je moet wel een nerd en erg naief zijn wil je in de eerst genoemde cijfers geloven …Electriciteit is niet de toekomst …..Gewoon een afleidingsmanouvre ….denk je echt dat men de know-how over verbrandingsmotoren zomaar even weg kiepert ….En wie wil er nu in een auto met een stofzuigermotor rijden, ja wie ??

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2011 om 15:34

      @henkdetank: ik! Die motor maakt namelijk minder geluid (in tegen stelling tot jouw stofzuiger) zodat de muziek beter klinkt. Electriciteit is zeker wel de toekomst, misschien niet vanwege het milieu, het opraken van de olie maar wel om uit de machtsgreep van die arabieren te kunnen ontsnappen!

      Het zal nog wel even duren maar electriciteit wordt het helemaal (misschien later aangevuld met waterstof stroom generatoren). Ik durf je wel een voorspelling te doen, de komende jaren zal de benzineprijs sneller stijgen dan de acceptatieratio van electro auto’s.

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 januari 2011 om 17:43

      @henkdetank: Ik ook. Op waterstof haal ik er gelijk eentje!

      Login om te reageren
  7. besaram zegt

    13 januari 2011 om 15:28

    HAhaha vag wil eerst de grootste zijn in 2018 waarvan ze er nu zelf achter zijn gekomen dat het em niet gaat worden.
    En nu roepen ze het weer. HAHAHA grappige duitsers. Lexus heeft al genoeg hybrides rond rijden in the usa,azie en midden oosten.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      13 januari 2011 om 16:32

      @besaram: Kun jij wel lezen? dit gaat niet over wat VAG wil, maar de politiek.

      Login om te reageren
  8. boygeorge zegt

    13 januari 2011 om 16:06

    De uitspraak van CDA en PvdA was zo realistisch dat alleen daarom toestemming gegeven was voor de bouw van elektriciteitscentrales in de Eemshaven. De nu verwachte overcapaciteit is al verkocht aan landen waar ze wel inzien dat electrische auto`s toekomst hebben.
    Er zijn teveel olie-domme kansarme auto-isten die te hard schreeuwen. Zoiets als de overgang van paard en koets naar een auto. Waarom kunnen al die verschillende technieken niet naast elkaar rijden/leven. Soms is dat heel simpel.
    Er zijn nog steeds auto-journalisten die brallen.
    Gesteund door een Alfa-dealertje om de hoek een Prius afschieten. Blind zijn voor een toekomst die verder gaat dan je eigen schoenmaat 38. Op het ING werken overbetaalde snotneuzen onder leiding van oude diesels. Ik ben er van overtuigd dat niemand bij ING op persoonlijke titel een voorspelling kan doen voor de Lente van dit jaar, laat staan voor 2010.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:49

      @boygeorge: 2010?

      Login om te reageren
      • boygeorge zegt

        14 januari 2011 om 14:26

        @Esprit_de_Flandre: Dank je wel, het moet zijn 2020.

        Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    13 januari 2011 om 16:31

    ….zucht…zonder een schrikbarend sturend overheidsapparaat worden zelfs de getallen van 140.000 te hoog ingeschat ! Dus beste kabinetskeien; SUBSIDIËREN !!!! Van banden tot…banden..? ;-)

    Login om te reageren
  10. Truttenschudder zegt

    13 januari 2011 om 17:08

    Als je ’t mij vraagt is het allemaal koffiedik-kijken wat ze nu doen, je weet nooit hoe snel het gaat met technologie: Kijk maar hoe snel het is gegaan met de Personal Computer.

    Ik denk trouwens niet dat de échte petrolhead voor een EV gaat, dat geluid is….slaapverwekkend. Liever een lekkere grom/roffel van een benzinemotor die me wakker houdt, dan POMPEN MET DIE SUBWOOFER!

    http://www.youtube.com/watch?v=iiVL64kWUL0

    Login om te reageren
    • Truttenschudder zegt

      13 januari 2011 om 17:14

      @Truttenschudder: Niet meer luisteren na 0.30, dan ga je deaud/d00t

      Login om te reageren
  11. marbre zegt

    13 januari 2011 om 17:33

    Het grote probleem is dat de accutechniek nog veel verder ontwikkeld moet worden. Daarin liggen inderdaad kansen voor bedrijven. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij telefoons, een smartphone kan je in de regel ook elke nacht aan de lader leggen.

    Login om te reageren
  12. bpc zegt

    13 januari 2011 om 18:00

    ik heb het hier al vaker vermeld de EV wordt het (weer) niet !

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      13 januari 2011 om 18:38

      @bpc: Wacht maar tot je aan de pomp (minimaal) 4 euro mag aftikken.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:51

      @bpc: Met een naam van een oliemaatschappij maak je die uitspraak niet echt geloofwaardig.

      Ik wil wel een EV.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        13 januari 2011 om 20:31

        @Esprit_de_Flandre: ik heb niet de naam van een oliemaatschapij ! en er is nogaltijd lpg of in de ecotoekomst bio-ethanol

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 januari 2011 om 21:43

          @bpc: Ok, correctie:

          Met een naam van de
          Belgische Mongolympics en het logo van een oliemaatschappij maak je die uitspraak niet echt geloofwaardig.

          Login om te reageren
          • bpc zegt

            19 januari 2011 om 16:52

            @Esprit_de_Flandre: flink opzoekwerk gedaan jongen , hoe zit het met e sociaal leven ? zou je niet wat buiten gaan spelen met je vriendjes op de schommel?
            die letters zijn gewoon mijn initialen maar daar kwam je niet op zeker ?

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              19 januari 2011 om 18:47

              @bpc: Oeioei, zo felle reactie. Ik maakte maar een grapje hoor. Niet slecht bedoeld.

              Login om te reageren
              • bpc zegt

                21 januari 2011 om 13:07

                @Esprit_de_Flandre: ja sorry ik had die dag blijkbaar mijn dag zo niet , spons erover

              • Esprit_de_Flandre zegt

                21 januari 2011 om 20:13

                @bpc:

  13. erikvanerne zegt

    13 januari 2011 om 18:23

    Geweldig hoe het gaat met voorspellingen. Niemand die het precies weet natuurlijk en iedereen rekent zich suf.

    Blijft koffiedik kijken en het is al vaak genoeg bewezen: ontwikkelingen gaan vaak ineens een stuk sneller dan men vooraf denkt. http://bit.ly/3rF4J

    Zou aardig zijn om in 2020 nog even terug te komen op dit artikel. Denk dat het tussen 2015 en 2020 waanzinnig hard zal gaan met elektrische auto’s. Alle merken produceren dan volop, battrijen zijn beter (meer kilometers) en goedkoper.

    Bovendien zullen de waanzinig hoge brandstofprijzen http://bit.ly/b9pp7 voldoende reden zijn om heel snel een elektrisch karretje aan te schaffen. Die zijn er dan volop in soorten en maten.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:58

      @erikvanerne: Maar nu doe je zelf voorspellingen waar je niet zeker van bent. Ja, het KAN dat die tech in een stroomversnelling geraakt, en ik hoop het met je, maar zeker is het niet.

      Sommige voorspelde ontwikkelingen gingen ook gewoon veel trager dan men dacht/hoopte.

      Bvb:
      *1950: kernfusie zal tegen 2000 economisch haalbaar zijn.
      *2000: kernfusie zal tegen 2050 economisch haalbaar zijn.
      *2050: ??

      Login om te reageren
  14. NLBUURMAN zegt

    13 januari 2011 om 18:47

    ze moeten met kleine goedkope EV’s komen, even groot als de smart bijvoorbeeld, maar dan goedkoper, Elektromotor die maximaal 70 km/h kan, actieradius van 200 km, en dan rond de 3500-4000 euro, dan zit je goed. maar ja, accu’s zijn zo duur, dus dat wordt ‘m niet.

    Login om te reageren
    • MichaelvdBroek zegt

      13 januari 2011 om 20:04

      @NLBUURMAN: mee eens, ze zijn gewoon veels te duur! :)

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      13 januari 2011 om 20:39

      @NLBUURMAN: De verwachtingen (ja, ik geef toe, die hoeven niet uit te komen) zijn dat de accuprijs per kWh zal dalen van 900 dollar dit jaar naar 300 dollar in 2015 en 100 dollar in 2030. Een Volt/Ampera heeft een accu van 16 kWh, een Fisker Karma 20 kWh, dus het is duidelijk dat zo’n prijsdaling zoden aan de dijk zet. Als een accupakket straks 2000 dollar kost ipv 18.000 dollar, dan kun je zo’n auto echt laten concurreren met een auto met benzine- of dieselmotor.

      Login om te reageren
  15. Cantago zegt

    15 januari 2011 om 21:44

    En toch zie ik er nog weinig toekomst in… Leuk als 2e auto, maar verder gewoon niet.

    Login om te reageren
  16. pascalbouwman zegt

    16 januari 2011 om 09:42

    Die twee miljoen is ook gewoonweg niet haalbaar. Heb je ooit de rekensom wel eens gemaakt.
    Er worden in een goed jaar ongeveer 500.000 auto´s verkocht. In tien jaar tijd moeten er dus 200.000 EV´s per jaar worden verkocht. Dat is 40% van alle nieuw verkochte auto´s. Ik geloof dat iets van 3 a 4% van de nieuwe auto´s EV´s zijn.

    Login om te reageren
  17. Justawheelchairguy zegt

    29 januari 2011 om 16:34

    ik heb er toevallig gister 1 gezien! Zelfs in Winterswijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North