
Het leukste is nog: hij gaat nog echt in productie ook!
Officieel moeten we de creatie hierboven omschrijven als ‘restomod‘, maar daarmee doe je de Get Lost: Project Safari veel te weinig eer aan. Bij veel soortgelijke opgeknapte oudjes komen er alleen wat nieuwe materialen kijken. Get Lost begrijpt wel precies wat het concept restomod zo mooi kan maken: de geniale zaken uit het verleden eren door met dezelfde gedachte aan de slag te gaan met de gemoderniseerde auto.
Dat is gelukt met de Project Safari. Deze auto begon zijn leven als Lotus Elise S1. Het lichtgewicht straatautootje uit 1996 is voor de doorgewinterde liefhebber nog wel te herkennen. Get Lost gaat met een Chapman-achtige gedachte aan de slag met de bijna dertig jaar oude Elise.
”We hebben deze auto niet gebouwd om onder een deken van stof te staan. We hebben hem gebouwd om mee te rijden – hard en vaak en waar de weg (of het gebrek daaraan) je ook maar brengt”, schrijft het nieuwe automerk van autofotograaf George Williams (beter bekend als GFWilliams). Zo krijg je een beetje een gevoel voor de werkwijze. Het bedrijf heeft maar één doel: het bouwen van leuke auto’s, zowel om te zien als om in te rijden.
Get Lost: Project Safari

Het eerste project van Williams laat ook meteen zien waartoe het bedrijf in staat is. Na een grondige inspectie van de Elise S1 ging het team aan de slag. Er kwam een op maat gemaakte ophanging waarmee de bodemvrijheid met 100 millimeter is gegroeid. Verder is de vloer verstevigd, staat ie natuurlijk op terreinbanden met steelies eromheen en moeten een sperdifferentieel en een hydraulische handrem zorgen voor een speels karakter.
Het oog wil ook wat en dus timmerde Get Lost ook aan het uiterlijk. Het resulteerde in een gigantische luchthapper boven de hoofdsteunen, zelf ontwikkelde koplampen en een compleet nieuw interieur. Mistlampen mogen op een project als deze uiteraard niet achterwege blijven, net als een reservewiel op de achterkant. De houder voor het achterwiel is prachtig verweven in de achterspoiler. Voor als het nog niet duidelijk was: ik ben fan!


Het nieuwe bedrijfje laat ook weten dat de Elise een nieuwe krachtbron heeft gekregen. Wat voor motor de originele 1.8-liter viercilinder vervangt, is nog niet bekend. Het nieuwe blok zou wel de prestaties en betrouwbaarheid bieden die je in deze auto wilt hebben. Misschien een Honda K20? Ook het gewicht weten we helaas niet, wat toch een behoorlijk belangrijk onderdeel is van een Lotus.
Get Lost-oprichter George Williams doet ook nog een woordje richting de pers. Hij zegt: ”Het idee van een offroad-Elise klinkt misschien belachelijk en dat is precies waarom we ermee aan de slag zijn gegaan. Dat ene, gekke idee gaf ons echte creatieve vrijheid. Er is vanaf het begin nagedacht over elk onderdeel. Het moet er niet alleen mooi uitzien, maar ook iets toevoegen aan het karakter en de capaciteiten van de hele auto.”

Kan ik al een offroad-Elise bestellen?
Bestellen kan wel, maar wanneer je hem krijgt, weten we niet. Get Lost is op dit moment aan het polsen hoeveel vraag er is naar de Project Safari. Geen zorgen: het bedrijf belooft dat de productie later dit jaar begint.
En voor de spotters onder ons: blijf vooral lekker fotograferen! Je ziet dat het kan leiden tot je eigen, moddervette automerk.





Lief karretje wel.
Lijkt zo uit Gaza zijn gekomen. Een echte offroader dus.
Tsja, ik denk wel de meest achterlijke trend binnen de trend die ‘restomod’ heet. Dat zogenaamde ‘Safari’ idee. De Porsche 911 is ook veelvuldig slachtoffer van deze trend, maar zelfs zoiets als een Lamborghini ‘moet’ tegenwoordig een soort terreinauto zijn. Ik snap het niet.
Sowieso slaat dat hele restomodden door. Ja, een hobbyist die zijn klassieke auto met eigen kunde en kennis tot iets unieks weet te verbouwen is fantastisch en kan tot mooie creaties leiden. Maar het zoveelste bedrijfje dat led lampjes en te grote wielen monteert op een oudere auto, dat begint behoorlijk saai en voorspelbaar te worden. Ook dit ding heeft weer precies 0,0 charme en is vooral leuk voor op het internet.
Oei. Flesje azijn op?
Vet project, niet voor mijzelf maar houdt wel van die “out of the box projecten”, lekker anders zijn dan de menigte (Y)
“En voor de spotters onder ons: blijf vooral lekker fotograferen! Je ziet dat het kan leiden tot je eigen, moddervette automerk.” moet je wel de juiste mensen ontmoeten en in contact blijven door je spotters carriere…..
Voor mij mogen ze stoppen met het vervangen van de Rover K-serie
Die Montecarlo-achtige velgen staan hem echt geweldig. Mooie hoedtik naar de Group B rallykanonnen van weleer.
Deze vind ik wel leuk. Lichtgewicht en iets waar je echt iets mee kan als je offroad gaat. Geen ding van 300k€…