Deze 9 motoren hebben enorm veel reserves

Auteur: , 80 Reacties

Daar kun je aanspraak op maken!

Engine 9ff

Het is iets wat eigenlijk elke autofanaat gedaan moet hebben: je eigen auto tunen. Het allerleukste is de eerste rit ná de tuning. Alles is hetzelfde aan je auto en voelt vertrouwd, maar die naald gaat veel sneller van links naar rechts en je wordt steviger in je stoel gedrukt. Dat is een sensatie die nooit verveeld. Ook al is het maar een simpele kuur met chip en een uitlaat, de lol is er niet minder om.

Nu zijn er altijd mensen die de voorkeur geven aan origineel. Maar juist in Nederland is tunen goed te doen. De benzine is van goede kwaliteit, het onderhoud doen we regelmatig en de omstandigheden (relatief lage temperaturen) zijn uitstekend voor een motor. Vergeet niet dat een fabrikant altijd een marge aanhoudt (op diesels uit Wolfsburg na, maar dat is een ander verhaal). Een motor moet betrouwbaar zijn en aan de emissies voldoen. Met die marge kan een tuner spelen. Het resultaat scheelt per motor, maar bij de volgende 9 motoren bleek dat er bijzonder veel ‘marge’ was:

Audi 3.0 TFSI
Toen de rage van het downsijzen begon, zag Audi in dat het de 2.8 en 3.2 zescilinders moest gaan aanpassen. Ze klonken best aardig en het vermogen was ok, maar ze waren nogal dorstig. Door middel van een supercharger werd het koppel in de lage toeren een stuk hoger. Het vermogen was lekker laag gehouden. In de Audi S4 was de motor goed voor 333 pk, maar je kon het blok ook in een gewone A4 of A5 krijgen. Dan had je 272 pk tot je beschikking (rijtest). Beide blokken zijn erg makkelijk naar 400 + pk te chippen. Doe je wat meer werk (inlaat, uitlaat en dergelijke) dan heb je ineens 450 pk. De reden dat de 3.0 TFSI dat standaard niet leverde was simpel: een stapje hoger stond de 4.2 FSI, zonder turbo. De motor eronder mocht natuurlijk niet sterker zijn, maar deze was het in potentie wel.

Audi 3.0 TFSI

GM LS V8
Deze motor is al erg populair in de tuningscene. De reden is simpel, omdat de motor zo klein is, past deze in veel auto’s. Je kan een Nissan SR20DET motor tot 400 pk tunen, maar dat kost veel tijd en geld. En dan is de gasrespons matig en moet je wat inboeten qua betrouwbaarheid. De General Motors LS V8 biedt dan een uitstekende oplossing. Maar daarmee is de story nog niet ready. Want de motor levert als atmosferische zestienklepper al zo’n 400 pk, maar dan begint de pret. Supercharger, Twin Turbo of Single Turbo? Geen enkel probleem. Met wat aanpassingen zit je zo op 700 pk. Gezien de beperkte kosten kosten en de overvloed aan vermogen, koppel en betrouwbaarheid zou elke Italiaanse fabrikant zich kapot moeten schamen.

LS3

Ford Cosworth YBT
Tegenwoordig zijn we behoorlijk bekend met het feit dat motoren meer dan 500 pk kunnen leveren. Er was een tijd dat zelfs Ferrari de grootste moeite had om dat vermogen te bereiken. De 328, Testarossa en F40 haalden het niet. Maar als je naar Graham Goodes Racing of British Brodie Racing in Engeland langs ging met je Ford Sierra of Escort Cosworth, dan was dat geen probleem. Voor een fractie van de prijs leverde je ‘Cossie meer vermogen dan een Ferrari.

Ford Escort RS Cosworth YBT

Honda K20A
De meeste motoren in deze lijst hebben een relatief laag specifiek vermogen of geforceerde inductie. Dat is niet het geval bij de Honda K20A. We willen ons nog wel eens blind staren op de F20C uit de Honda S2000, maar dat was een bijzonder meesterwerkje. De K20A was veel goedkoper om te produceren. De motor is onder meer geleverd in de Honda Civic Type-R en de Integra Type-R. Maar ondanks het specifieke vermogen van 100 pk per liter, lag er meer in het verschiet. Een turbo of compressor is geen enkel probleem voor dit blok. Uiteraard moet dit kundig gemonteerd worden, maar 350 pk is mogelijk met behoud van de bekende Honda betrouwbaarheid. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Ariel tot op de dag van vandaag deze blokken gebruikt en opvoert met een compressor.

Honda K20A

Mitsubishi 4G63
Deze legendarische motor toont aan dat je eigenlijk niet meer nodig hebt dan een tweeliter viercilinder. De motor werd als eerste gebruikt in de Mitsubishi Galant VR-4 en later in de Mitsubishi Lancer Evolution modellen. Tot op de negende generatie zat dit gietijzeren blok erin. Omdat de motor ontwikkeld was met motorsport in het achterhoofd werd alles lekker zwaar uitgevoerd. Mede hierdoor was het redelijk eenvoudig om 350 pk eruit te halen, met minimale modificaties. Van de achtste generatie werd er zelfs een 405 pk sterke versie in Engeland verkocht. Er zijn overigens voldoende exemplaren die meer dan het dubbele halen uit de 4G63.

Mitsubishi 4G63

Nissan RB26DETT
Misschien wel de meest legendarische motor ooit gebouwd. De RB26 is de motor van de Nissan Skyline GT-R. Deze gietijzeren zes-in-lijn heeft een slagvolume van 2,6 liter en levert standaard 276 pk, volgens Nissan. Dat beperkte vermogen was vanwege een herenakkoord, want er schenen meer paarden in te zitten, waarschijnlijk zo’n 320 stuks. Maar dat was het begin, de RB26DETT was een blank canvas. Weinig motoren zijn zó gevoelig voor tuning. Via de huistuners van Nissan (Autech en Nismo) kon je voldoende tuningspul kopen om 500 pk te halen. Uiteraard, meer was mogelijk. In de jaren ’90 reden er al Skyline’s rond met meer dan 1.000 pk.

Nissan RB26DETT

Porsche Mezger Boxer
De ‘Mezger’ motor heeft inmiddels een iconische status. Je zou denken dat het een enorm oude motor is, maar niets is minder waar. De Mezger werd voor het eerst geleverd voor de 911 GT1, goed voor 600 pk dankzij twee turbo’s. De motor zou echter furore maken zónder de turbo’s. Het was namelijk het blok voor de Porsche 911 GT3 in 1999. Porsche Motorsport bleef de Mezger doorontwikkelen tot de 911 GT3 RS 4.0. Ook de 911 Turbo en GT2 van de 996 en 997 generatie hebben een Mezger motor. De mogelijkheden van het blok lijken eindeloos te zijn. Zowel Ruf, Manthey als 9ff weten er bizarre vermogens uit te halen.

Ruf Mezger

Toyota 2JZ-GTE
Als je de motor van de Skyline noemt, moet je ook de motor van de Toyota Supra noemen. Er zijn namelijk behoorlijk wat overeenkomsten. Ook de 2JZ-GTE is een zes-in-lijn met twee turbo’s. De 2JZ is wel wat groter dan de RB26, namelijk 3 liter. Officieel leverde de Toyota Supra zo’n 330 pk (in Japan noemden ze dat 276 pk) en ook bij de 2JZ is het mogelijk om een vermogen te realiseren dat bestaat uit vier cijfers. Wat de 2JZ zo bijzonder maakt, is dat het eigenlijk een ‘normale’ motor is die in verschillende varianten in enorm veel Toyota’s en Lexussen geleverd is.

Toyota 2JZ-GTE

Volvo B230T
We kennen Volvo natuurlijk van de vijfcilinders uit de jaren ’90 en ’00, maar eigenlijk is het merk altijd al Koning van de viercilinders geweest. In 1981 krijgt iemand het glorieuze idee om een Garett T3 turbocompressor op het blok te monteren. Met 155 pk was het niet direct een racemonster. Het was eenvoudig om er meer uit te halen. Veel onderdelen in de motor waren erg zwaar uitgevoerd, zo deed Volvo dat toen eenmaal (goed voor de betrouwbaarheid). Maar dankzij die toleranties kon je er veel, heel veel vermogen uithalen. En het leukste is nog: niemand verwacht dat zo’n oude Volvo zo snel is. Het blok evolueerde tot de B230ET. Perfecte motor om te leren sleutelen. En tunen uiteraard.

Volvo B230ET



80 reacties

Volgensmij kan je zo’n beetje iedere fatsoenlijke Amerikaanse V8 aan deze lijst toevoegen. Zeker de blokken die in de trucks geleverd worden kunnen aardig wat hebben.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@nopetrolnofun: “-edit: Graag gedaan, 😉-“
Leuk item. Maar een Mitsubishi motor bij Toyota hoort niet echt.
Veel Saab motoren zijn ook flink te kietelen, zoals deze 9-5:

https://youtu.be/OJ0KTEcWyfU

Alleen ben je er nog niet met de motor alleen, het is wel zo prettig om het onderstel ook lichtjes aan te passen.
Daarom kan ik Bisimoto altijd wel waarderen. Die trekken 4cijfers uit een 3.8 V6 van Hyundai of uit een Odyssey. Vaak motoren die weinig mensen doen. Of UGR met de 1000/1200pk Gallardo’s etc. ZR-1’s. Er zijn voorbeelden te over. Mooi dat dit soort spul er is. Knallen en fluiten met die handel.
@E34M5Touring: ik zag laatst zo’n bisimoto Honda minivan voorbij komen bij Top Gear USA (oude aflevering). 1000PK inderdaad. Voorwielaangedreven. Bizar. Ding bleef nog heel ook btw.
@camber24: Ja die heeft ie gebouwd voor Honda voor Sema. Tuned heeft wel eens een leuk item gedaan over hem. https://www.youtube.com/watch?v=1D8oLaCgfL8
@E34M5Touring: Ik ben ondertussen ook veel berichten tegengekomen waaruit blijkt dat bisimoto slechte bedrijfsvoering kent en de opgegeven vermogens eigenlijk nooit haalt. Beetje schone schijn allemaal. Ik kan vanuit mijn bureaustoel niet oordelen wat er van waar is maar het plaatst de gehaalde vermogens voor mij wel in een ander perspectief.
@rrvliet: Ja dat zou kunnen. Maar dat men de claims niet haalt wordt over nagenoeg elke tuner gezegd. Zover heb ik me er niet in verdiept. Wat ik wel leuk vond aan hen is dat ze auto’s doen die weinig lui doen. Zoals die Insight dragster etc. Dat vond ik wel humor.
@e34m5touring: Eens, origineel is hij zeker.
2.2 20V 5 cilinder van Audi heeft ook heel veel reserves. De mijne is MTM gechipt met 400 pk/500 nm. Helemaal standaard nog steeds, en 12 jaar geleden gebeurd. Nooit een enkel probleem gehad. Pas boven de 600 pk moet het een en ander worden aangepast.
@maxidyne: wat voor Audi hebben we het over?
@papa: een nette RS2 als ik het me goed herinner
@maxidyne: ook mijn favoriet. Heb er een paar jaar terug ook een met 375 pk gebouw obv een 3b blok in een b4 sedan. Gave wagen heb je, coupé of s2 avant waarschijnlijk?
Willem, ik mis de (inmiddels behorend tot de historie) B235R… jij weet vast wel wat ik daarmee bedoel.
@v60germany: Saab 9-5 Aero en 9-3 Viggen motor ;). Ook een goede!
@v60germany: heee da’s de mijne, alleen levert die een laffe 163 pk, en gezien z’n leeftijd zal ik dat maar best zo laten ook.
BMW’s n54 mag er ook wel tussen
@ettie: Ben ik het mee eens, dat bimmer N54 blok is bizar, 700 pk op stock internals geen probleem, eigenlijk beetje het RB26
@deepep: Eerder de 2JZ gezien de 3.0 6-in-lijn…maar de n54 was toch een probleemblok van bmw of vergis ik me?
@redbeams: kent inderdaad z’n problemen maar dat gaat dan vooral om randzaken van t blok (wastegates, hogedruk brandstofpomp, injectoren ed). Het blok zelf is enorm sterk en kan inderdaad 800 pk aan.
@deepep: Origineel binnenwerk of originele onderdelen bedoel je…
Zelf een 2.0 Cosworth gehad met 350pk, vrij simpel met chip, injectoren en een uitlaatlijn. Hoop lol van gehad en enorm betrouwbaar. Komt ook omdat samen met de meeste bovengenoemde motorblokken, het Cosworth blok vanuit racespec ontwikkeld is en daarna mechanisch terug getuned voor de straat auto. Vandaar dat het voor Subaru’s bijvoorbeeld een kostbaar grapje wordt als boven de 300pk wil gaan tunen. Dan moet er van alles aan het blok gedaan worden om betrouwbaar te blijven. Mooi artikel👍🏻
@wheresmycossie: bij Subaru’s hangt het om eerlijk te zijn enorm af van het type dat je hebt. De Classic GT Turbo’s (GC8, t/m MY2000) vinden meer dan 350 pk/450+ Nm niet leuk. De STI’s kunnen meer hebben, afhankelijk van de tune tot zo’n 385 pk/500+ Nm. De 5-bak kan dat dan echter weer niet aan (maximaal 450 Nm met beleid), tenzij je een type RA hebt, die kunnen iets meer aan.

Wil je een Subaru blok dat af fabriek 400+ kan hebben, dan wil je een JDM Version 1, 2 of 3 (af fabriek “forged”) of 7 of 8 STI EJ207 (simpelweg sterker). Goed tot zo’n 450 pk en 550+ Nm. Hoe dan ook moet je boven dat vermogen/koppel ALTIJD naar een blok dat verstevigd is met pinnen of darton sleeves (closed deck), anders gaan je cilinderwanden gegarandeerd scheuren.

Wil je de bak heel houden, dan moet je naar een STI 6-bak kijken. Liefst een JDM exemplaar, mét of zonder DCCD. Goed tot zo’n 975 Nm.

Tot zover de les. Dat de Ford Cosworth blokken belachelijk sterk zijn weten we allemaal maar dat geldt ook voor de Honda K-serie, F20C, Mitsubishi 4G63 en SR20.
Ik be geen echte autofanaat want ik heb nog nooit mijn eigen auto getuned. Het hoeft van mij ook niet echt…

Ook krijg ik onwijs vaak de vraag waarom ik niet een andere uitlaat onder de Ferrari gooi. “Klinkt tachtig keer beter dan de originele.” Dat zal best. Van mij hoeft het niet zo. Ik vind hem zo al onwijs geil klinken.

Wel weer een leuk artikel. De Aziatische motoren zijn zeer in trek zo te zien. Logisch eigenlijk ook. Beresterke motoren bouwen/bouwden ze daar.
@viezefreddyw: Je moet niet luisteren naar die paupers. Gewoon origineel houden.
De echte vraag is natuurlijk welke versnellingsbakken en aandrijflijnen voldoende marge hebben. Je hebt weinig aan 399 pk als je bak dat maar kort uithoudt
@bin_sbo: was destijds van plan om mijn 156 2.4jtd 20v te laten chippen maar nooit gedurft omdat de bak max 400nm aan kon, standaart had hij 385 en na chippen zou ik ongeveer uitkomen op 450.
@mmot05: mijn Volvo 850R heeft dat zelfde probleem. De automaat bak msg maar 300nm hebben. Toch laten chippen. Echter wel bij een bekende Volvo tuner. Eerste versnellink komt het koppel niet verder dan 350nm en in de andere versnellingen schiet het ruim over de 400nm. Ook bij een kick down pakt hij in het begin maar 80% van het koppel. Heb al behoorlijk wat km’s gemaakt en alles is nog steeds heel!
Denk als je de juiste tuner zoekt en niet nonstop volgas stoplicht race’jes doet dat dat gewoon moet gaan
@kennone: achteraf gezien had ik het misschien toch moeten doen ja, maar ik heb m helaas niet meer.
@mmot05: dat blok leent zich echt voor chippen, krijg je echt een heel ander blok voor terug. Hadden wij ook in onze 166, maar wel de koppeling een x moeten vervangen:p
Geweldig stukje! Bij elke motor dacht ik; ‘verdomme ja wat een juweel van een blok, maar de Volvo redblock dan?’ en dus toch als afsluiter :)

Uit de 2.3 5 cilinder 20 klepper is ook echt idioot veel vermogen te halen, maar dat kunnen ook flink gevoelige blokken zijn en als er een probleem is dan ben je wel ff zoet!
@aquila2003: bij 370pk heb je toch echt wel kans dat de drijstangen gaan verbuigen. Maar als deze eenmaal vervangen zijn kan het blok wel echt veel hebben ja. 500 pk op de originele krukass is geen probleem
@kennone: veel eerder al. Zelfs met een goede tune loop je bij 340 pk (op een 19T) al het risico op kromme drijfstangen, éénmalig een boostspike is genoeg. Kan echter wel gewoon goed blijven gaan. Het kan echter met een goede tune ook prima heel blijven op 400 pk, hangt maar net af van je afstelling, brandstof en onderhoudsgeschiedenis van de motor.
Grootste nadeel voor die k20a is dat deze voornamelijk (enkel?) In fwd autos is geleverd. Alle andere bovenstaande zijn (bijna?) allemaal in rwd of 4wd geleverd, wat ze voor de liefhebber (purist?) een stuk aantrekkelihker maakt… zo en nu waren de haakjes en vraagtelens op.
@kle500: Geb hem dan ook in een Lotus Elise gelepeld. En een SC erop geschroefd. Heerlijk blok.
Ik mis de duratec 2.0 van Ford(Mazda L engine). Ook heel erg goed te kietelen. Vooral in the UK zijn ze hier erg in gespecialiseerd.
@yvesx90: de 2.0 maar tegenwoordig ook de 2.3 duratec.
@w0o0dy: heb in mijn Caterham de 2.3 vervangen voor een nieuwere 2.5 ivm het hogere koppel.
De 2.3 wordt niet meer geproduceerd en wordt schaars (lees: geld waard). Veel BRL rijders kopen om deze reden vaak deze blokken op.
De 2.0 is overigens ook een erg tof blok gezien die meer toeren kan draaien en zo hetzelfde vermogen behaalt.
@janjansen: de onderdelen voor de 2.0 zijn ook makkelijker te verkrijgen.
@yvesx90: dat kan je wel zeggen! Zo terugkijkend zou ik voor een 2.0 met supercharger gaan. Dan heb je zowel het koppel bij lage toeren als het hoge vermogen. Gelukkig zag ik wel dat deze set ook voor de 2.5 beschikbaar komt. (Dan moet ik waarschijnlijk ook een sterkere versnellingsbak monteren.)
@janjansen: hoeveel vermogen levert 2.5 met supercharger? T zal fantastisch rijden zo’n Caterham!! De 2.0 is niet vies van toeren draaien. Met een aangepaste krukas is 10.000 rpm mogelijk.
@janjansen: hoeveel koppel heb je nodig met een Caterham? Ga je de auto aanmelden voor de “mijn auto” reeks van Autoblog?
Voor een NSX volstaat een V6-Vtec uit de Accord coupe ook prima. Turbo erop en gaan. Het originele blok (met dubbele nokkenassen) schijnt nogal kostbaar te zijn om te reviseren. In de USA kun je zo’n set in verschillende fases makkelijk krijgen voor een goede prijs. En dan heb je een prima “marche” om als amateur mee te gaan racen. Wel even de remmen aanpassen….niet vergeten.
De audi/lamborghini 5.2l v10 heeft ook grote reserves. UGR haalde er in het begin 1200 pk uit maar tegenwoordig zitten ze al boven de 2000 pk ermee
Ik tune mijn motor ook niet. Ben zeer tevreden zo. 126pk op 168 kilo en pas schakelen bij 14.500 toeren.
@heat59: Ah joh, turbo der op en gaan :P
Ik zou graag willen weten waar de grens wordt getrokken hier. Ik zie bv de Porsche boxer motor staan, maar dan zie ik ook bv 9ff staan, die 80% van de onderdelen van een Porsche veranderd door die van hen. Ik kan me inbeelden dat de motor niet 100% meer origineel is, maar bv gesmede zuigers heeft en hoogwaardigere onderdelen in het algemeen.
@SimonMc: daar heb je een punt, maar ze zullen dat ook aangeven omdat deze motoren waarschijnlijk een supersterk onderblok hebben, waarbij je met upgraded internals extreme vermogens kunt halen.

Zijn zat motoren waar je 1000+pk ready internals in kunt stoppen, maar dat het onderblok al uit elkaar klapt bij 300pk.
En hoe zit het met de garantie? Die ben je in alle gevallen van tuning volledig kwijt!!!!! Is het mij niet waard.
@e38ossie: ach de meesten die een auto kopen om aan te passen liggen allang buiten de garantie, don’t worry.
@dutchiehd: je vergeet de onderdelen garantie en garantie op reparaties.
@e38ossie: Dat heb ik op zowel mijn E36 van ’98 als mijn E46 van ’01 al niet meer.
Mercedes 300td
Die Volvo B230 motoren zijn echt bizar sterk. Heb 2 240’s gehad met de B230F motoren. Eentje had 450.000km gereden en de andere bijna 8ton!! Het enige wat ze luste was benzine, spiritus of ander brandbaar spul. Maar heb bij beide 240’s nog nooit een liter olie of koelvloeistof bij hoeven vullen. Echt bizar hoe sterk en degelijk deze blokken zijn.
@kennone: klopt! Ik heb ook een b230f en nooit problemen mee! Hoewel ie pas 233dkm erop heeft zitten.
‘Dat is een sensatie die nooit verveeld.”?!
Dat stukje van de Audi 3.0 TFSI klopt niet helemaal
Je kan hem makkelijk chippen naar 400pk
Je hoeft alleen de poelie te vervangen dan heb je al snel 460/470pk

500+pk als je ook de inlaat uitlaat en ”dergelijke” gaat aanpassen.
Vooral de 3.0TFSI is interessant daar dit nog een relatief nieuwe motor is. Van alle bovenstaande motoren is deze het beste inzetbaar als daily. 400pk met chip, 460pk als er een pully upgrade bij zit, 500pk als je met inlaat en uitlaat gaat knutselen. Heel fijn ding!
Ik mis toch eigenlijk hier wel de Mercedes-Benz OM606.
@jack_abarth: en een duramax v8 om in de diesels te blijven , maar die klinken niet zo geweldig als de om606
@jack_abarth: klopt helemaal! Een vriend van mij is bezig met een OM606 turbo in een Mercedes W115 te hangen, custom ECU & een andere brandstofpomp & je hebt al leuk vermogen
Ik mis eigenlijk de Yamaha V8 die in de XC90/S80 lag. Dat blok had zo gigantisch veel marge, dat je er achterlijk van wordt!
@vonklausenburg: yamaha blokken 1
@vonklausenburg: Datzelfde blok ligt idd ook in de Noble M600, en levert daar maximaal 660 pk.
De GM 3.8 serie 2/3 V6 doet het ook erg goed, standaard 200-260 pk (supercharged). Met turbo is er 800+ pk uit te halen. De onderblokken zijn onverwoestbaar. Ik heb er zelf 1 gebouwd, aangepaste supercharger, kleinere pully, WA intercooler, northstar V8 throttlebody etc etc. Ik moet alleen nog de computer tunen en een kabelboom maken (brrrr!).. verwachte opbrengst ongeveer 350pk.. ben benieuwd
De 55 kompressor van Mercedes heeft volgens mij ook een behoorlijke reserve.
Hoeveel is teveel? Hoe lang moet het houden? 500km of 500’000km? Hoe lang met vol vermogen houdt ie het uit? 5s (dragrace), of 24h? Wie heeft het echt getest?
Wat hoort bij de motor en wat is reserve? Enkel het onderblok, en al de rest mag je vervangen? Of de motor an sich die je dan niet mag openen?

Twee zaken die ik veel hoor die vaak niet kloppen:
– Het is dezelfde motor! Het is waar dat vroeger identieke motoren werden verkocht waarbij eentje was teruggetuned. Maar meestal zijn er wel belangrijke verschillen in de hardware die ervoor zorgen dat de ene versie een hoger vermogen/koppel aankan, fabrikanten besparen overal waar ze kunnen en geven niks gratis weg als ze kunnen. Deels door gemeenzame delen te gebruiken, maar ook door goedkopere specificaties/materialen te gebruiken voor de mindere sterkere versies.

– Kan er nog meer uithalen, er zit marge op. Ingenieurs willen juist marge hebben voor de betrouwbaarheid…
@Onehp: je hebt gelijk maar er zijn echt motoren die gewoon softwarematig teruggetuned zijn. Men ontwikkeld de sterkste variant en dan is het volgens mij het goedkoopste om hem terug te schroeven, het is volgens mij gewoon goedkoper zo want anders moet je nog verschillende productielijnen opzetten. Een 114i voor de facelift (1.6 4cil) is 100% dezelfde motor als de 118i maar waar je wel rekening mee moet houden is dat er mindere remmen en een mindere versnellingsbak en koppeling op zitten. De golf clubsport met 265pk is dezelfde motor als de golf R dus je zou zot zijn hem niet te tunen.
@leeno: sorry laat antwoord. Zoals je zelf al aangeeft is de bak anders. Kan zijn dat de 114i en 116i gelijk zijn, hoe weet je dat zeker? BMW heeft voor hun 500cc familie verschillende uitvoeringen van cilinder en drijfstangen, misschien krijgt de 14i de goedkoopste versie? Zulks en ander gelijkaardigs krijg je niet te zien in de kataloog voor reservedelen, daar is het meer economisch het aantal versies te beperken waar mogelijk.
Er zijn genoeg tuners die rondbazuinen dat motoren in een een gegeven reeks ‘dezelfde’ zijn terwijl nader onderzoek vele verschillen naar boven brengen. By design.
@Onehp: Als ik het goed heb dan heb jij een leon cupra en die hebben ook veel reserve volgens JD. Stage 1 370pk en stage 2 400pk. En dat goed zeer goed volgens fora.
@leeno: ik heb nu stage twee hardware, maar duw hem maar tot ca 365pk en nog minder koppeltoename. Heb graag marge en het vermogensverloop is veel leuker nu en minder lag, dat is wat telt voor me.
2JZ FTW
Je kan hier zo’n beetje iedere lechtgekoelde boxermotor aan toevoegen. Daar haal je makkelijk het driedubbele uit met wat kleine aanpassingen.
Heeft zo’n 996 4S ook geen Mezger motor?
De 2JZGE en 2JZGTE worden een beetje in een adem genoemd, maar hebben zeer weinig met elkaar gemeen. Alleen de GTE is (zonder al te veel te investeren) geschikt voor bizarre vermogens, en deze is origineel nooit in een Lexus leverbaar geweest. Wel in de bij ons als Lexus GS bekende Toyota Aristo.
@creaminator: toch is de GE met turbo conversie goed voor makkelijk over de 450 pk. Lang niet zo sterk als de GTE natuurlijk, maar alsnog bovengemiddeld stevig in elkaar geschroeft. Jaren ’80/’90 Toyota, onovertroffen qua techniek.
De Ford Coyote word de ‘nieuwe LS’ – nog niet helemaal zeker…maar zo ziet het er wel naar uit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).