• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de onbekende broer van de Lotus Elise

Auteur: Loek, gepost 15 september 2024 om 15:42 – 11 Reacties

De Lotus Elise was een doorslaand succes, maar een zustermodel ervan wist het niet zo ver te schoppen.

Lotus zit met de Emira in hetzelfde lastige parket als waar ze een tijdje geleden in zaten. De steeds harder wordende automarkt vraagt om meer dan één sportauto om te kunnen overleven. Nu wordt dat opgelost met een elektrische SUV en sedan.

Lotus Elise

Ten tijde van de Lotus Elise, het enige model dat Lotus verkocht nadat de Esprit ermee kapte, moest er uitgebreid worden om meer auto’s te verkopen. Goed, er was de Exige, maar dat model is qua harde aantallen nog exclusiever dan de Elise. Er moest dus een auto komen die wel op en top Lotus was, maar iets meer het grote publiek aansprak. Lotus, en de toenmalige baas GM, achtten dat de Lotus Elise iets te spartaans en gefocust was.

Lotus Europa

Het antwoord kwam in de vorm van de Lotus Europa S in 2006. De basis is hetzelfde als de Lotus Elise, alleen de Toyota-motor werd ingeleverd door een iets meer doorsnee GM Ecotec-blok met 200 pk. De Europa was zwaarder dan de Elise, maar met 970 kg was het alsnog geen BMW M5. De focus was ietsje meer op aankleding, al is ‘minder spartaans’ een betere beschrijving. Hij kwam er enkel als coupé en met een iets ander uiterlijk dan de Elise.

En werkte het? Nee, niet echt. De Europa S werd nog best een aantal jaren verkocht, maar Lotus wist er maar 456 te bouwen. In totaal. Zelfs voor Lotus is dat bizar weinig. De Europa werd uiteindelijk opgevolgd door de Evora die hetzelfde recept ietsje populairder maakte.

Occasion

Nu staat er een Lotus Europa S te koop en kunnen we even terugkijken naar wat je krijgt. De styling maakt hem iets unieker dan de Elise, of je het mooi vindt moet je zelf bepalen. Het exemplaar in kwestie is zilvergrijs, niet de beste kleur. De simpele Compomotive-velgen staan de auto dan weer best goed.

Het is niet het enige wat niet standaard meer is aan deze Lotus Europa S. Er zijn nieuwe dempers onder gekomen, een RVS-uitlaatsysteem, een nieuwe diffusor en een ‘SE Turbo’, waarbij we er vanuit gaan dat het de iets potentere turbo is van de latere Europa SE.

In het interieur is er een ‘zelfgemaakt’ koolstofvezelpakket toegevoegd. De Lotus Europa S was juist bedoeld als de aangeklede versie, maar dit exemplaar is juist erg puur en gefocust. Het lijkt een beetje dubbelop, maar het werkt op zich wel.

Kopen

En dat in een Lotus Europa S uit 2006 met 120.000 kilometer op de teller. Onbekend, onbemind, misschien zelfs wel onbegrepen. En dat is jammer, want het was best een goed idee om zonder SUV te kunnen overleven. Voor 34.950 euro kun je dit stukje Lotus-overlevingsinstinct bezitten via Marktplaats.

Ook interessant!

  • Koop deze Lotus Europa op Marktplaats en vlucht voor Europapa
  • Koop deze onopvallende powersedan op Marktplaats
  • Koop voor €140k deze neppert op Marktplaats
  • Koop de duurste Lincoln van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

europa, Lotus, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1 2024: Norris verschalkt vanaf P17 Verstappen nog in Azerbeidzjan
Volgend bericht: Verstappen: “Ik had totaal geen kans” [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    15 september 2024 om 17:13

    Love it. Lekker obscuur. Ik zie alleen geen objectieve reden om dit boven een Elise te verkiezen, tenzij je mega lekker gaat op dit design.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    15 september 2024 om 17:22

    Leuk ding. Nette prijs. weer eens iets anders als een obligate BMW Porsche of Audi om als boomer je zuurverdiende pensioenroebels op stuk te slaan.

    Login om te reageren
  3. rikv99 zegt

    15 september 2024 om 19:02

    Wow over auto’s gesproken die je compleet vergeten was! Wat een heerlijk design ook. Hebben hebben heb… oh geen geld voor. 🥲

    Login om te reageren
  4. spacemoon24 zegt

    15 september 2024 om 19:17

    Vandaag dit exemplaar op de Classic GP op Assen gezien, maar zou toch liever voor de Elise gaan. Lichter en mooier imo.

    Login om te reageren
  5. zjos zegt

    15 september 2024 om 20:42

    Designfaal. Niet dat hij lelijk is maar zo’n auto moet wat extra’s hebben. Of wat agressiever of sneller-flitsender uitstraling hebben of juist een beauty voor het oog zijn. En dat heeft ie niet. Hij is eigenlijk wat anoniem en als je zoiets koopt wil je dat toch ook laten zien. Het had ook een Nissan kunnen zijn als jullie begrijpen wat ik bedoel.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    15 september 2024 om 21:35

    Het is ook niet echt de knapste uit de familie he?

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    15 september 2024 om 22:30

    Tja, dit was natuurlijk gedoemd om te mislukken – dit nog even los van de subjectieve kwestie van het uiterlijk. Een Elise mag dan geweldig zijn, maar als dagelijkse auto is het een fundamenteel gemankeerd ding. Luidruchtig, krap (ja, je zit er prima in, maar zeker als je het dakje dicht moet doen wordt het al gauw claustrofobisch), en op langere afstanden tijdens suffe snelwegkilometers ook domweg vermoeiend. Op een regenachtige novemberavond is het met de matige koplampen en ontwaseming ook niet meteen een feestje (al werd dit met de latere versies allengs beter, maar mijn vroege S2 is op die vlakken bepaald geen winnaar).

    Vrijwel geen van deze zaken werd echt overtuigend opgelost door de Europa, en dat kon ook helemaal niet – het was in wezen natuurlijk dezelfde auto. Wat je eigenlijk kreeg voor je goede geld was een duidelijk minder leuke versie van de Elise of Exige op een mooie dag, en een nauwelijks betere versie van de Elise of Exige op een slechte dag. Zo bezien is het nog een klein wonder dat ze er dik 400 aan de man gebracht hebben. Voor de motor hoefde je het immers ook al niet te doen, want er bestond ook zoiets als een Speedster Turbo/VX220.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      16 september 2024 om 10:08

      Dat is spot on. Anderzijds, als je een Elise/Exige koopt dan weet je dat je alles opoffert voor de rijbeleving (op bochtige weggetjes of circuit). Compromisloos is een term die de paarse broeken wel echt mochten loslaten op deze auto.

      Ik weet niet of je zelf een versie met airco hebt maar ik heb begrepen dat die wel helpt bij het ontwasemen. Echter niet erg voor verkoeling ;-)

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        16 september 2024 om 11:54

        @DeWitteCondor: Nee, ik heb heel bewust een auto gekozen die geen airco heeft, geen elektrische raampjes (al schijnt dat zowaar 500 gram lichter te zijn…!), en ook het Rover-motortje omdat je dan geen rembekrachtiging en ABS hebt. Heerlijk, eerlijk en puur autootje, maar wel met een paar fikse kanttekeningen/beperkingen die je met liefde op de koop toe neemt – als je er een andere auto naast hebt of in enige mate masochistisch bent ingesteld.

        Login om te reageren
  8. speedy1123 zegt

    16 september 2024 om 13:46

    Deze Lotus Europa is gewoon een Opel Speedster Turbo. Hetzelfde motorblok en hetzelfde chassis omdat ze de productie van de Speedster hebben moeten staken.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    18 september 2024 om 11:18

    Maar wel bijna 100kg zwaarder dan de Speedster…
    Moeilijke keuze.. Ga je voor de badge of de performance

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North