
Je auto hangt wat langer aan de laadpaal, maar je helpt er de rest van het land wel mee.
Het is op het moment van schrijven ongeveer een maand geleden dat de provincies Noord-Brabant en Limburg, netbeheerder Enexis en laadpaalexploitant Vattenfall een oplossing hadden gevonden voor het stroomprobleem in Nederland. De provincies en bedrijven willen Nederlanders laten kennismaken met netbewust laden.
Bij netbewust laden wordt de laadsnelheid van openbare laadpalen aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het stroomnet. Na een test in de zuidelijke provincies bleek dat we minimaal de helft van de laadpiek kunnen verschuiven naar de avond of nacht. Op die manier komt er op de piekmomenten stroom vrij voor andere elektrische apparaten.
Ook thuis netbewust laden
De volgende stap van de provincies, Enexis en Vattenfall is deze manier van laden verder te onderzoeken. Maar er wordt ook gekeken naar andere ideeën. Zo hebben Enexis, Vattenfall, Liander, ANWB en Eneco getest wat het effect is van netbewust laden bij thuisladers.

De resultaten zijn wederom veelbelovend. Door ook de laadpalen bij mensen thuis tijdens piekuren (in de namiddag en in het begin van de avond) in te dammen, kan er 68 procent meer ruimte op het stroomnet komen in de spits. Het stroomgebruik ging hierdoor gemiddeld met twee derde omlaag.
In de praktijk moet je er weinig van merken
Thuis netbewust laden is niet alleen fijn voor het stroomnet, maar ook nog eens vrij logisch. Met zo’n 400.000 thuisladers is bijna 75 procent van de oplaadpalen in Nederland een thuislader. Je hebt dus meteen een grote groep palen te pakken. Daarnaast maakt het voor de EV-rijder niet veel uit als de auto af en toe wat minder snel oplaadt. Volgens Liander geldt voor het merendeel van de EV-huishoudens dat de auto ’s avonds wordt ingeplugd en pas de volgende ochtend nodig is.
Een probleempje…
De voorwaarde is volgens de netbeheerder dat EV-bezitters zelf niet hoeven na te denken over wanneer zij de stekker in de auto moeten stoppen en de accu vol is op het gewenste tijdstip. ”Bestuurders die tijdens de piekmomenten toch een volle accu nodig hebben, kunnen dit aangeven zodat de auto alsnog op vol vermogen laadt. Deelnemers aan de pilot hebben aangegeven dat dit een belangrijke randvoorwaarde is om mee te doen met netbewust thuisladen”, schrijft Liander.
Het is fijn voor de EV-rijders om de keuze te hebben, maar is dat niet te vrijblijvend? Wat als iedereen aangeeft dat ze op vol vermogen willen opladen? Dan verandert er precies 0,0. De komende maanden gaan de samenwerkende partijen werken aan de verdere uitrol van netbewust laden. Hierbij sluiten ook Stedin en Essent zich aan. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Mocht het netbewust laden nou niet het gewenste effect opleveren, dan kunnen we nog altijd terugvallen op dieselaggregaten.
Via Bright





Het wil maar niet snel geschieden met Hazra el
Netbewust, of je fixt gewoon het net eens een keer.
Het is niet dat we vorige week pas zijn begonnen met praten over energietransitie, EV’s, warmtepompen, van het gas af, en woonwijken bijbouwen.
‘S nachts je EV laden is echt geen moeite.. Deze ideeën hadden in 2020 al uitgewerkt moeten worden. Waarom zouden we miljarden in het stroomnet sturen om auto’s tot 23:00 te laten laden?
Klopt, maar ook een doekje voor het bloeden.
Serieus, heb je je wel eens verdiept in dit onderwerp of roepen me maar wat? “Je fixt gewoon het net eens een keer” raakt echt kant nog wal. Tip: lees bijv. eens het boek ‘de energietransitie uitgelegd’ door Sanne de Boer
Oja een boekje. Kijk anders om je heen in de echte wereld waar het allemaal spaak loopt.
Kun je met een ‘netbewust’ campagne komen, het is gewoon een eufemisme voor totaal gebrek aan visie en/of daadkracht en/of de wil om te investeren het afgelopen decennium.
Lijkt me kwestie van gezond verstand.
Net als dat je je electriciteitsgebruik afstemt op de productie van je zonnepanelen, zeker met de afschaffing van de salderingsregeling op komst.
Dat afschaffen vind ik dan wel weer diefstal.
Joh, dit is er al bij vele energie maatschappijen en het heet “slim laden” met een dynamisch contact.
Maak 1kWh om 20.00 €0.60 en snachts €0.20 en voilla. Met de prijs kun je een groot gedeelte van het gedrag sturen
Geen rocket science lijkt me.
Mee eens. Maar dat gaat weer ten koste van de omzet. En dat willen ze natuurlijk ook niet.
Bedrijven of mensen die omzet belangrijk vinden om over te praten maken geen winst.
Que? Ik volg je comment even niet, slaat dit op mij?
Als ze korting bieden op de leveringskosten (het probleem is immers door te traag handelen van de netbeheerders veroorzaakt dus zij moeten investeren in oplossingen en ook betalen voor “workarounds” zoals “net bewust laden”) dan kan het interessant zijn. Maar de echte oplossing is natuurlijk flink investeren in de lokale distributie netten. Of zonnepanelen totaal onaantrekkelijk maken, dat is ook een strategie…
De korting op energiebelasting is hoger dan mijn vastrecht. Ik betaal letterlijk alleen de stroom die ik verbruik.
hahahaha, letterlijk het enige voordeel dat een EV heeft (want het is het eerste voordeel wat elke verstokte EV rijder roept als je zegt waarom je het niks vind) word je voor een deel ontnomen dus…. Waarom moet iemand anders voor mij bepalen? Als IK de stekker erin gaat moet ie gewoon laden, ik heb niet mijn hele leven vooruit geplanned, als ik na 30min spontaan weg wil moet ie wel die 30min geladen hebben ipv dat ik dan niet spontaan weg kan omdat het energie bedrijf besloten heeft dat ik niet mag laden….
Dat wordt genoemd als het belangrijkste argument van de rijders.. Vaak kan je ook een minimum aangeven dat ook je ongeplande ritje waarschijnlijk wel red als je echt leeg thuis komt.
Een EV rijdt gewoon lekkerder. Geen schakelschokken, lineaire acceleratie en veel minder bijgeluiden, het rijdt allemaal veel soepeler.
Maar je hebt helemaal gelijk dat het absurd is dat de netbeheerders jouw mobiliteit beperken omdat zij hun zaakjes niet op orde hebben. Daar hoort een bedrag tegenover te staan.
De dingen die jij noemt doen onze non-ev’s ook (lees hev/phev) dus zo bijzonder is dat niet.
Nog soepeler en minder bijgeluiden..
Je kan heel veel voorzien maar het is wel een beetje absurd om extreem veel miljarden te pompen in een net opdat van 18u tot 20u iedereen zijn ev op maximale snelheid kan laten volladen, zijn eten kan maken en zijn was kan doen om vervolgens een hele nacht quasi geen verbruik op het net te hebben. Die piekmomenten zorgen er ook voor dat het heel moeilijk is op die momenten op een groene manier voldoende elektricitieit te voorzien. Die elektrische wagens kunnen gerust iets later beginnen op te laden. Ik vermoed dat je niet elke dag thuiskomt met 5% batterij.
Op zich een prima noodoplossing nu het net echt wel vol raakt, zolang je ook kan kiezen dat je wel volle bak wil laden, maar ik vrees dat een wordt gezien als een oplossing ipv een noodoplossing terwijl het net aangepast wordt aan de politieke wens om alles elektrisch te maken. We moeten van het gas terwijl buurland Duitsland gas subsidieert, we moeten aan de EV, maar het stroomnet aanpakken is te duur. Was het aanleggen van gas toen we van kolen naar gas overgingen gratis dan? Toen kon het wel, want er stonden gas inkomsten tegenover. Jammer maar helaas, nu zal men toch echt ook moeten investeren wil de energietransitie die ons opgelegd wordt slagen. Als je wat wil moet je investeren, niet pleisters plakken.
Duitsland subsidieert gas voor de mensen die nog olie stoken. En het stroomnet aanpakken is niet te duur, de netbeheerders bulken van het geld. Het probleem is dat ze veel te laat begonnen zijn. Als er de afgelopen jaren eens iemand vroeg of al die zonnepanelen of al die elektrische auto’s wat voor de netbeheerders betekenden reagerenden ze telkens met “kijk, een kat in de boom”…
Hierbij een serieuze vraag; stopt de laadsessie niet gewoon als het laadvermogen significant inzakt? Als de auto met 11kWh aan het laden is, en de boel naar 2 of 3 wordt teruggedraaid, dan denkt de auto waarschijnlijk dat er een probleem is en de boel stopt met laden?
Ik heb het wel eens gehad dat het ‘laadvermogen te laag’ was of iets dergelijks bij een vreemde paal en de auto dacht: hier begin ik niet aan. Tijdens een laadsessie het vermogen terugschroeven lijkt mij ook (fout)meldingen te geven.
Waarschijnlijk is het 11 kW laden (zonder h) of niet laden, pendelen doe je alleen met load balancing als bijv je kookplaat de aansluiting vol trekt.
Nee hoor. Ik heb ook weleens de melding gehad dat de auto helemaal stopte met laden, maar veruit het meeste zag ik dat het laden soms trager ging als we thuis wat meer dingen aan hadden.
Ik heb thuis mijn laadpaal met load balancing op de meter aangesloten. Ook die knijpt weleens en de Tesla en Volvo (plug-in) hebben er beiden nooit last van gehad
Nee, de laadpaal geeft de gewenste laadsnelheid door en de auto gaat op basis hiervan zijn laadvermogen aanpassen. Heel veel laadpalen passen bijvoorbeeld reeds toe dat de laadsnelheid aanpast afhankelijk van de hoeveelheid Zonne energie of zoals hierboven gezegd bij load balancing afhankelijk van het verbruik in het huis.
Het is mooi weer, de panelen zijn lekker bezig. De laadpaal staat op eco modus om alleen te laden als de panelen aan het werk zijn.
Lukt dit niet dan gaat deze snachts nog wat bijladen als nodig.
Wie afgelopen jaren een laadpaal kocht had hier wel over na kunnen denken toch? Nu hebben we duizenden domme laadpalen hangen.