• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lieve help, ook Lotus wil een SUV

Auteur: ricardo, gepost 20 augustus 2014 om 18:56 – 46 Reacties

Lotus APX


Lotus, we zijn nog maar net bekomen van jullie megalomane conceptplannen die Dany Bahar vier jaar geleden op ons gooide. Krijgen we nu dit weer?

Lotus heeft in Jean-Marc Gales een nieuwe roerganger gevonden die niet bepaald stil zit. Volgens de krant Utusan Malaysia heeft hij eerder deze week in een bestuursvergadering met Proton – de eigenaar van Lotus – gezegd dat het merk zowel een SUV als sedan (D-segment) gaat ontwikkelen.

De twee modellen, waarvan we niet weten welke de hoogste prioriteit heeft, komen los te staan van eerdere Lotus-projecten. Van een voortborduursel op de Lotus APX concept uit 2006 is dus geen sprake. Verder details over de styling, waar ze de funding vandaan halen, en op welk onderstel de auto’s worden gebouwd ontbreken nog. Daar zal het merk later zelf ongetwijfeld meer over loslaten.

Het ver-SUV’en van een sportwagenmerk is in zakelijke zin helemaal geen slechte zet. Daarvan is Porsche het beste voorbeeld, dat voor meer dan de helft uit Cayenne, en voor een kwart uit Panamera bestaat. Het zijn de money makers waardoor fabelachtige apparaten als de 911 GT3 RS kunnen blijven bestaan. Als Lotus datzelfde pad gaat bewandelen, en daardoor een gezonde sportwagendivisie kan onderhouden, dan valt de imagoschade weg tegen het feit dat ze überhaupt sportwagens kunnen blijven bouwen. En wie weet: misschien rijdt een SUV met Lotus engineering zo gek nog niet.

Oh, en Lotus, die sedan mag wel op de Eterne Concept uit 2010 gaan lijken. (via Paultan)
Lotus Eterne (2015)

Ook interessant!

  • Elektrische Lotus SUV
    Nee!!! Elektrische Lotus SUV aangekondigd (en bijna klaar)
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

jean-marc-gales, Lotus, SUV

Vorig bericht: « Prognose: Volkswagen dit jaar al de grootste autobouwer
Volgend bericht: Nu te koop: de lelijkste BMW 5 Serie ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw1 zegt

    20 augustus 2014 om 19:01

    De voorkant is mooi, maar de achterkant is gewoon afzichtelijk.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      20 augustus 2014 om 19:13

      @bmw1: je hebt wel door dat we naar zowel de SUV als de sedan kijken?

      Login om te reageren
      • bmw1 zegt

        20 augustus 2014 om 22:10

        @awesome: ja dat zag ik naa m’n reactie ook

        Login om te reageren
  2. mipmip zegt

    20 augustus 2014 om 19:05

    Een snelle Ssangyong Rodius, geniaal! Wordt nog een verzamelobject in de toekomst

    Login om te reageren
  3. rotarypowah zegt

    20 augustus 2014 om 19:05

    De Youngman-Lotus T5 een beetje ver-Europesen en klaar is Lotus.

    Login om te reageren
    • petrolpower zegt

      20 augustus 2014 om 20:34

      @rotarypowah: liever niet

      Login om te reageren
  4. sydney zegt

    20 augustus 2014 om 19:08

    Als dat zou gebeuren draait mijn schoonpa zich om in zijn eigen keuken want die gaat lekkerder dan ooit.De man is een groot liefhebber ven kenner van Lotus en TVR.En heeft er verschillende.
    Een SUV van Lotus; is het al 1 April?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      20 augustus 2014 om 19:17

      @sydney: dat zei men ook van de Porsche Cayenne, uiteindelijk mogen we blij zijn dat die er is gekomen anders was ook Porsche ten onder gegaan..

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        20 augustus 2014 om 19:31

        @str8six: Want de 911 is niet het grote icoon en moneymaker voor Porsche? De Cayenne is de slagroom op de taart.

        Login om te reageren
        • SpeedGeneration zegt

          20 augustus 2014 om 19:34

          @sydney: Niet de grootste moneymaker nee, dat zijn de Cayenne en Panamera.

          Login om te reageren
          • sydney zegt

            20 augustus 2014 om 19:44

            @lenny98: De Cayenne veel meer dan de Panamera.Waar.Maar ik vindt het heel makkelijk om in deze discussie Cayenne’s erbij te gaan halen terwijl bij een non succes van de 911 die auto er nooit was geweest.Mijn punt is; sommige merken moeten imo ver van het SUV concept(wat al verouderd is) ver vandaan blijven.Ferrari/Maserati zijn het ook niet van plan,dat is niet voor niks.

            Login om te reageren
            • Rob zegt

              20 augustus 2014 om 20:20

              @sydney:
              Maserati heeft zo ver ik het weet gewoon nog plannen om een SUV te gaan maken…..

              http://www.autoblog.nl/nieuws/maserati-levante-wordt-geen-verbouwde-grand-cherokee-65151

              Zal op zich prima passen bij hun huidige modellen……

              Login om te reageren
        • str8six zegt

          20 augustus 2014 om 22:36

          @sydney: nee de 911 is idd niet de moneymaker, de cayenne en panamera zijn gewoon noodzakelijk kwaad, net zoals een eventuele SUV voor Lotus zal zijn..

          Login om te reageren
          • sydney zegt

            21 augustus 2014 om 05:08

            @str8six: Onzin.Als Porsche vandaag besluit om te stoppen met de 911, verkopen ze geen enkel ander model binnen hun gamma meer en zijn binnen een paar jaar failliet.

            Login om te reageren
            • str8six zegt

              21 augustus 2014 om 08:50

              @sydney: ok sydney.

              Login om te reageren
      • tupperware zegt

        21 augustus 2014 om 07:45

        @str8six:
        Jij bent daar misschien blij mee, bij mij heeft Porsche toch stevig aan hebberigheid ingeboet toen ze die gedrochten gingen bouwen.
        Ik hoop dat ze de mafkees die dit bedacht heeft meteen de keien op flikkeren.
        Lotus is een merk voor puristen, niet voor patsende pennenlikkers.
        Colin hoor ik nu al donderen en vloeken in zijn graf..

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          21 augustus 2014 om 09:43

          @tupperware: natuurlijk ben ik er niet blij mee, het is een noodzakelijk kwaad. Zoals je zegt; Porsche heeft bij jou aan begeerlijkheid ingeboet maar daar staan 50 mensen tegenover die een 911 geen reet interesseert maar wel een Cayenne kopen omdat ze daar wél mee kunnen rijden.. Lees: voetbalvrouwen etc. Maar als het nodig is om te kunnen blijven bestaan dan zullen ook de ‘puristen’ inzien dat het niet anders is.. Liever een merk die auto’s maakt voor niet-puristen dan een puristen-merk dat ten onder gaat doordat ze vasthouden aan zaken waar ze geen geld meer mee kunnen verdienen en daardoor genoodzaakt zijn de kiet te sluiten.

          Login om te reageren
  5. str8six zegt

    20 augustus 2014 om 19:16

    Zou Lotus die langverwachte concepts uit 2010 nog gaan uitbrengen? Wat waren die gaaf zeg!! Maar helaas, een stille dood gestorven..

    Login om te reageren
  6. parker zegt

    20 augustus 2014 om 19:16

    Nou… Schitterend zeg… Die kan zó bij Ssangyong aan de slag!

    Téring..

    Login om te reageren
  7. Rob zegt

    20 augustus 2014 om 19:20

    Wie gaat er nou een Lotus SUV kopen???

    Een Mercedes SUV? Oke. Een BMW SUV? Oke. Een Audi SUV? Oke. Maar een Lotus SUV?? Dat is te krankzinnig voor woorden. Druist tegen alles in waar Lotus voor staat (of stond in ieder geval) en wat mensen verwachten van Lotus.

    Aan de andere kant, Porsche heeft met zijn SUV een gigantisch succes geboekt…

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      20 augustus 2014 om 19:51

      @Rob: zeiden ze ook eerst over porsche, blijkt de meest verkochte versie te zijn p.j.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        20 augustus 2014 om 20:30

        @888natan:
        Ja, klopt, dat meld ik ook.

        Maar het Porsche ten tijde van de introductie van de Cayenne en het Lotus van nu zijn totaal niet te vergelijken. In geen enkel opzicht. Eveneens als het economische klimaat van nu en toen.

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          20 augustus 2014 om 21:19

          @Rob: ohja ik heb de laatste zin niet gelezen,mijn fout. Maar ach, bentley komt ook met een SUV. Ze nemen risico’s, de ene kont goed de ander niet. De lotus gaat (volgens mij) errug tegenvallen.

          Login om te reageren
          • 888natan zegt

            20 augustus 2014 om 21:21

            @888natan: in mijn opinie vallen dure auto’s in de categorie luxe goederen die juíst anders reageren op veranderingen van de economie.

            Login om te reageren
            • Rob zegt

              20 augustus 2014 om 23:20

              @888natan:
              Eens.
              Maar ze hebben geld nodig om een SUV te ontwikkelen (ook als ze het in samenwerking met een andere autofabrikant willen doen): keiharde pegels. En feit is dat het het aantal bedrijfsinvesteringen/kredietverstrekking sinds 2008 drastisch gekelderd…, Google het en je zult “mooie” vrije val grafiekjes aantreffen.

              Nu verbeterd zich dat inmiddels wel iets, maar het is gewoon lastig aan geld komen. En ik vraag me serieus af wie geld in Lotus wil steken zodat ze een SUV kunnen bouwen. Het gaat natuurlijk niet om wat wisselgeld….

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                22 augustus 2014 om 12:49

                @Rob: Proton zal dat wel betalen. Hoewel niet al te bekend valt er met een Lotus SUV in China vast veel geld te verdienen…

          • tupperware zegt

            21 augustus 2014 om 07:49

            @888natan:
            Lotus kan je nu eenmaal niet vergelijken met VAG, daar verkopen ze hun moeder nog als dat betekend dat ze 1 verkoop meer kunnen noteren dan Toyota.
            De charme van Lotus is juist dat ze gewoon tegen alle stromen en huidige conventies gewoon pure rijdersauto’s maken en geen handtasjes.

            Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 augustus 2014 om 22:41

      @Rob: verschil is wel dat Lotus een merk is geboren is uit het principe: Light is Right. Dat is bij Porsche minder. Tuurlijk, er zijn lichtgewicht RS modellen, maar er waren ook Turbo’s, 4WD varianten en 928’s. Technologie stond voorop, en dat had de Cayenne Turbo zeker. Maar Lotus zal met een Super SUV komen die minder dan 1800kg weegt. En dat wordt lastig…

      Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    20 augustus 2014 om 19:25

    1 tip voor Lotus, gewoon niet doen!

    Login om te reageren
    • dimi zegt

      20 augustus 2014 om 19:28

      @mrrallycross: Wat stel jij dan voor om winst te halen?

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        20 augustus 2014 om 21:36

        @dimi: een lichte hothatch, ter grootte van een polo maar dan 800kg, hoeft ook geen mega motorvermogen te hebben dan.

        Login om te reageren
        • dimi zegt

          20 augustus 2014 om 21:54

          @escort77: *epic facepalm* Ja, want daar gaan ze echt massa’s winst bij maken!

          Login om te reageren
        • Rob zegt

          20 augustus 2014 om 23:29

          @escort77:
          Klinkt leuk. Maar marges zullen klein zijn op zulke auto’s. En Lotus lijkt me nou niet echt een bedrijf wat massa=kassa kan draaien. Dus zo heel gek is de gedachte van een grote dure luxe wagen niet…. Of het werkt….

          Login om te reageren
      • tupperware zegt

        21 augustus 2014 om 07:53

        @dimi:
        Niet alles draait om winst maken, Lotus is een merk waar de engineers het nog voor het zeggen hebben i.p.v. de zaadloze boekhouders.
        Lotus heeft nog nooit echt veel winst gedraaid maar op miraculeuze wijze wel altijd zijn kop boven water gehouden.
        Verdiep je eens in de historie van Lotus voordat je dergelijke onzin uitkraamt a.u.b..

        Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    20 augustus 2014 om 19:27

    Een Lotus SUV?

    ‘Pakt een Lotus zakdoekje en pinkt een traantje weg’

    Login om te reageren
  10. 888natan zegt

    20 augustus 2014 om 19:50

    Ik ga mijn huis verkopen en ik koop een kaartje voor mijzelf (geen retourtje) en ga richting de maan.

    Login om te reageren
    • dimi zegt

      20 augustus 2014 om 19:53

      @888natan: https://www.youtube.com/watch?v=LfrBLPKKWHM

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        20 augustus 2014 om 22:38

        @dimi: hahaha, fantastische tijden. Ontzettend lelijk hond he, kijk ‘m nou zingen. Erg gepast, komen leuke herinneringen terug! Dank daarvoor Dimi

        Login om te reageren
        • dimi zegt

          20 augustus 2014 om 23:40

          @888natan: Haha graag gedaan, ik moest er meteen aan denken toen ik uw post zag :) pure nostalgie inderdaad!

          Login om te reageren
          • 888natan zegt

            21 augustus 2014 om 09:37

            @dimi: zeg gerust jij, ben nog in de 20 G

            Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    20 augustus 2014 om 20:30

    Ik denk dat Lotus wel andere dingen heeft waar ze aan kunnen werken. De Elise/Exige is in basis al 18 jaar oud en mag dus vervangen worden door een nieuw model. De Evora is pas 5 jaar oud, maar ik durf te wedden dat ze hooguit bezig zijn met een facelift. Bij Porsche hadden ze een goede basis met een Boxster (986) en 911 (996) en diverse uitvoeringen. Daarnaast werd de Cayenne in samenwerking met VW gemaakt, de Cayenne is een broertje van de VW Touareg en de Audi Q7 (feitelijk een simpele Touareg LWB). Lotus zal echt samenwerking moeten vinden met bijvoorbeeld Lexus of wventueel Jaguar.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      20 augustus 2014 om 20:41

      @gtwillem:
      Exact. Porsche had een redelijk stabiele basis/afzet om op voort te borduren.
      Wat heeft Lotus nog?
      1,500 stuks verkochten ze in 2013, volgens deze link dan: http://raycee1234.blogspot.co.nz/2014/05/lotus-sales-by-country-2013.html

      Porsche verkocht in 2001/2002 (dus voor het “Cayenne tijdperk”) bijna 55.000 auto’s……
      (bron, let op Excel bestand!: http://www.autointell.com/sports_cars/porsche/business-figures/porsche-key-facts-1994-2005.xls )

      Login om te reageren
  12. petrolpower zegt

    20 augustus 2014 om 20:38

    Een Lotus SUV is nog anders als een Porsche SUV, want een SUV is echt regelrecht het tegenovergestelde van een lichtgewicht Lotusje

    Login om te reageren
  13. eferrari zegt

    20 augustus 2014 om 21:11

    hier in Nederland zie je toch nooit een Lotus rijden buiten de circuits om

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      21 augustus 2014 om 07:56

      @eferrari:
      Dan moet je toch je neus een van je telefoonschermpje afhalen als je een keer buitenkomt.
      Ik wil niet zeggen dat ik dagelijks andere tegenkom (gelukkig) maar ik weet er genoeg te rijden.

      Login om te reageren
  14. series2 zegt

    21 augustus 2014 om 00:04

    Het is toch triest dat bijzondere automerken alleen winstgevend zijn als ze lelijke, onpraktische kut SUV’s bouwen!!! En dat allemaal voor smakeloze patsers en vrouwen met Leco haar.…

    Laten we hopen dat een groot concern lotus overneemt, in de hoop dat ze het laten bij sportwagens.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North