Maserati Levante wordt géén verbouwde Grand Cherokee

Auteur: , 14 Reacties

Althans, dat beweert Maserati CEO Harald Wester.

Maserati Kubang Concept 2011

Toen Maserati in 2011 de Maserati Kubang conceptcar onthulde liet het Italiaanse merk overduidelijk doorschemeren dat de roots van die SUV lagen bij de Jeep Grand Cherokee. In het officiële persbericht stond nota bene: Today potential synergies with sister brand Jeep are the important catalyst for Maserati’s own interpretation of a sport luxury SUV.

De grote baas van Maserati roept nu echter in een interview dat de productieversie van de Kubang, die Levante gaat heten, niet gebaseerd zal zijn op de Jeep Grand Cherokee.

Moeten we dit zomaar geloven? Dat is natuurlijk de grote vraag. Tot voor kort leek het er nog gewoon op dat de Kubang/Levante gebaseerd zou zijn op het platform van de Grand Cherokee. Zo laat in het ontwikkelingstraject switchen naar een volledig nieuw platform lijkt niet heel realistisch. Zoiets zou namelijk vele jaren aan ontwikkelingstijd in beslag nemen.

Het lijkt daarom meer voor de hand te liggen dat dit een mooi PR praatje is van Maserati om er voor te zorgen dat mensen niet gaan roepen dat de Levante een verbouwde Jeep is. Net zoals de Porsche Cayenne een ‘verbouwde’ Volkswagen Touareg is.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft Maserati gewoon het platform van de Grand Cherokee als basis genomen en dat ‘onherkenbaar’ aangepast zodat ze kunnen spreken van een ‘nieuw’ platform. Wist je trouwens dat het platform van de huidige Grand Cherokee gebaseerd is op dat van de Mercedes M-Klasse? Niet iets om je voor te schamen als Maserati zijnde.

In eerste instantie was het de bedoeling dat de Levante in Amerika gebouwd zou worden in dezelfde fabriek als de Jeep Grand Cherokee, maar dat plan is eind vorig jaar veranderd. Toen is besloten dat de Levante vanaf eind 2014 gebouwd gaat worden in de Miraflori-fabriek in Turijn.

Qua motoren verwachten we dezelfde V6 en V8 motoren die we al kennen van de Ghibli en Quattroporte. Uiteraard zal een V6 dieselmotor niet ontbreken. Of er ook nog een dikke V12 onder de kap komt blijft voorlopig een verrassing. (via: cnn.com)



14 reacties

niet doen. echt niet
Doen, en van de winst doorgaan met mooie auto’s maken.En wij kunnen de rijders van zo’n suf weer lekker uitlachen hier.
doen, maar dan wel met de V12 motor!
http://kortrijkscheefbekeken.files.wordpress.com/2013/01/mo.jpg

De Maserati Levante wordt NIET, ik herhaal NIET gebouwd op basis van de Grand Cherokee….

Sorry hoor maar ik kreeg ineens een enorme flashback.
Mercedes adepten willen ook liever niet weten dat de M stiekem een GC is…maar in het interieur kan je het zelfs vrij goed zien als je de twee vergelijkt. En de Durango die alleen in de VS wordt geleverd staat dan weer samen op hetzelfde onderstel als de GL (maar heeft helaas een typisch el cheapo Amerikaans dashboard, verder best een ingetogen ding voor zo’n dikke SUV).

Platforms delen om de marge wat op te schroeven is misschien wel noodzakelijk dezer dagen, ik vind het zelf niet zo’n punt, zo lang ze ook maar met een mooie opvolger van de GranTurismo komen.
MB en Chrysler hebben het platform in het begin samen ontwikkeld en zijn apart geëindigd. Als het goed is zijn de platforms dus niet 100% identiek. Het is dus ook niet ‘de een is op de ander gebaseerd’.
Ben overigens benieuwd naar het eindresultaat. Van de Kubang ben ik nog niet helemaal overtuigd.
tsja wat maakt het uit als het onderhuids het zelfde is. De masserati zal nog altijd een dikkere motor en een handwerk finnish krijgen, uitendelijk zie je geen overeenkomsten.
Als dat ding verkocht gaat worden is het al volledig achterhaald. Begin maar opnieuw. Deze valt in de categorie vergeten concepts.
Het zal vast als een tierelier verkopen, maar suv’s zijn m.i. zulke zinloze auto’s; zwaartepunt te hoog, luchtweerstand te hoog.
Bij een terreinwagen zijn er goede redenen, vorm volgt functie enzo maar een suv.. nee, ik snap ze niet.
@645ci: Maserati’s verkopen niet als een tierelier. Ook niet als SUV.
@eklasse: De Ghibli en de nieuwe Quattroporte schijnen anders best goed te verkopen..
Nu de Maser GT op basis van de California T…….
Dus.. in luttele maanden komt er een heel Alfa gamma en nog een handvol Maserati’s, allemaal ontworpen met een wit blad, klaar om de Koreanen, Japanners en Duitsers die er decennia over gedaan hebben te overklassen…

Ik hoop dat het gewoon gelogen is zoals wel meer bij het Marchionne-fiat. Anders vrees ik toch lichtjes voor de kwaliteit.
Denk dat het uiteindelijker belangrijker is waar ie gebouwt wordt dan op welk onderstel ie gebouwt wordt.
En aan de andere kant: hoe meer onderdelen er van de Jeep gebruikt worden, hoe goedkoper het is om dat ding te onderhouden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).